text_structure.xml
45.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PawełArndt">Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Witam wszystkich przybyłych, wszystkich gości. Są z nami: pan minister Dariusz Daniluk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, pan minister Zbigniew Sosnowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji, pan minister Adam Jasser, podsekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, pan minister Piotr Gryska, wiceprezes Rządowego Centrum Legislacji, a także pan gen. Andrzej Trela, zastępca komendanta głównego Policji wraz ze współpracownikami, Marek Borkowski zastępca komendanta głównego Straży Granicznej wraz ze współpracownikami i pan Marek Kowalski, zastępca komendanta głównego Państwowej Straży Pożarnej.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PawełArndt">Porządek dzienny przewiduje rozpatrzenie opinii: Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych, Komisji do Spraw Służb Specjalnych oraz Komisji Obrony Narodowej o rządowym projekcie ustawy budżetowej na 2011 r. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę uwag. Stwierdzam przyjęcie porządku dziennego. Przystępujemy do jego realizacji.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PawełArndt">W pierwszej kolejności omówimy projekt budżetu opiniowany przez Komisję Administracji i Spraw Wewnętrznych. Referentem jest pan poseł Roman Kaczor. Potem oddam głos panu posłowi Aleksandrowi Skorupie, który jest koreferentem naszej Komisji, następnie odbędziemy dyskusję. Wszystkie propozycje zmian w budżecie, poprawki i wnioski będą rozpatrywane po zakończeniu omawiania wszystkich części budżetowych.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PawełArndt">Oddaję głos panu posłowi Romanowi Kaczorowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#RomanKaczor">Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych na posiedzeniu w dniu 26 października 2010 r. rozpatrzyła projekt budżetu państwa na rok 2011, który w części 42 – Sprawy wewnętrzne wynosi 17.055.913 tys. zł, z czego 144.847 tys. zł stanowią dotacje, 6.944.288 tys. zł – świadczenia na rzecz osób fizycznych, 9.489.936 tys. zł – wydatki bieżące jednostek budżetowych, 7.752.269 tys. zł – wynagrodzenia wraz z pochodnymi, 398.561 tys. zł – wydatki majątkowe, 78.281 tys. zł – współfinansowanie projektów z udziałem środków UE i 1000 tys. zł – struktura.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#RomanKaczor">Na wskazanym posiedzeniu Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych przyjęła ona bez uwag budżet w następujących częściach: 16 – Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, 17 – Administracja publiczna, 27 – Informatyzacja, 75 – Rządowe Centrum Legislacji, 83 – Rezerwy celowe poz. 4, 9, 13, 14, 15, 20, 22, 29, 37, 52, 61, 63, a także część 85 – Budżety wojewodów ogółem w zakresie działu 750 oraz środki z Unii Europejskiej i wydatki nimi finansowane z zał. nr 19, plany finansowe państwowych funduszy celowych z zał. nr 6: Fundusz Wsparcia Policji, Fundusz Modernizacji Bezpieczeństwa Publicznego, Fundusz – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców, Fundusz Wsparcia Straży Granicznej; trzyletni plan mianowań urzędników w służbie cywilnej na lata 2011–2013, który określa limit mianowań urzędników w służbie cywilnej na lata 2011–2013 w ilościach 500 osób na każdy rok, zaś skutki finansowe mianowań na 2011 r. szacuje się na kwotę 440.350 tys. zł bez pochodnych, a 518.204 tys. zł z pochodnymi.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#RomanKaczor">W części 42 – Sprawy wewnętrzne Komisja postanowiła, w zakresie działu 754 – Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa, w rozdziale 75495 – Pozostała działalność, zmniejszyć wydatki bieżące o kwotę 700 tys. zł i przesunąć te środki do rozdziału 75415 – Zadania ratownictwa górskiego i wodnego, do grupy wydatków – dotacje. W zakresie działu 750 – Administracja publiczna, rozdział 75095 – Pozostała działalność, Komisja postanowiła zmniejszyć wydatki w grupie – współfinansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej o kwotę 3000 tys. zł i przesunąć te środki do rozdziału 75412 – Ochotnicza Straż Pożarna, do grupy wydatków majątkowych.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#RomanKaczor">W tym miejscu pozwolę sobie szczegółowo przedstawić budżet w podziale na działy, rozdziały i grupy wydatków w części 42 – Sprawy wewnętrzne. Dział 710 – Działalność usługowa – 10 tys. zł, dział 750 – Administracja publiczna – 489.674 tys. zł, w tym: rozdział 75001 – Urzędy naczelnych i centralnych organów administracji rządowej – 133.470 tys. zł, rozdział 75070 – Centrum Personalizacji Dokumentów – 219.949 tys. zł, rozdział 75076 – Przygotowanie i sprawowanie przewodnictwa w Radzie UE – 36.499 tys. zł, rozdział 75095 – Pozostała działalność – 73.528 tys. zł. Dział 753 – Obowiązkowe ubezpieczenie społeczne – 6.609.070 tys. zł. Dział 754 – Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa – 9.764.599 tys. zł, w tym rozdział 75402 – Komenda Główna Policji – 503.693 tys. zł, rozdział 75403 – Jednostki terenowe Policji – 462.796 tys. zł, rozdział 75404 – Komendy wojewódzkie Policji – 1.818.989 tys. zł, rozdział 75405 – Komendy powiatowe Policji – 5.317.463 tys. zł, rozdział 75406 – Straż graniczna – 1.244.913 tys. zł, rozdział 75408 – Biuro Ochrony Rządu – 189.775 tys. zł, rozdział 75409 – Komenda Główna PSP – 123.212 tys. zł, rozdział 75412 – Ochotnicze straże pożarne – 23.247 tys. zł, rozdział 75414 – Obrona cywilna – 116 tys. zł, rozdział 75415 – Zadania ratownictwa górskiego i wodnego – 12.249 tys. zł, rozdział 75421 – Zarządzanie kryzysowe – 6831 tys. zł, rozdział 75495 – Pozostała działalność – 61.315 tys. zł. Dział 803 – Szkolnictwo wyższe – 87.564 tys. zł, w tym rozdział 80303 – Uczelnie służb państwowych – 85.825 tys. zł, rozdział 80309 – Pomoc materialna dla studentów i doktorantów – 1695 tys. zł, rozdział 80395 – Pozostała działalność – 44 tys. zł. Dział 851 – Ochrona zdrowia – 57.083 tys. zł, w tym rozdział 85132 – Inspekcja sanitarna – 6437 tys. zł, rozdział 85141 – Publiczna służba krwi – 1175 tys. zł, rozdział 85149 – Programy polityki zdrowotnej – 5985 tys. zł, rozdział 85195 – Pozostała działalność – 42.504 tys. zł. Dział 852 – Pomoc społeczna – 47.913 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#RomanKaczor">Razem w części 42 jest to kwota 17.055.913 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#RomanKaczor">Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych, po rozpatrzeniu projektu budżetu, pozytywnie opiniuje wyżej wymieniony projekt.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#KrystynaSkowrońska">Dziękuję. W imieniu Komisji Finansów Publicznych koreferat do tych części budżetowych wygłosi pan poseł Skorupa.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#AleksanderSkorupa">Jestem jednocześnie członkiem Komisji Finansów Publicznych oraz Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych, więc łatwiej mi podsumować te części budżetu. Ogólna konstrukcja budżetu w tych częściach budżetowych, które dotyczą Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych, jako stricte administracyjna, jest zgodna z całością budżetu. Dochody są tu bardzo niewielkie, natomiast wydatki są generalnie o charakterze sztywnym.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#AleksanderSkorupa">Zwrócę uwagę na fakt, że istotnie w częściach budżetowych, jak Administracja publiczna, Informatyzacja i Sprawy wewnętrzne, wzrastają działania związane ze środkami europejskimi. Mam nadzieję, że unowocześni to funkcjonowanie i możliwości realizacyjne obsługi w tych częściach. Jednocześnie może wpłynie to na redukcję zatrudnienia. W przypadku zatrudnienia przestrzegane są limity, w niektórych częściach nastąpiło zwiększenie liczby etatów, ale związane wyłącznie z przejęciem nowych zadań, czyli w jednym miejscu ubyło etatów, a pojawiły się one w innym miejscu. Ogólna zasada budżetowa jest więc przestrzegana.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#AleksanderSkorupa">Największe dochody są w funduszach celowych, ale one mają strukturę zamkniętą, tzn. pozyskują dochody, które wydatkują na przypisane im cele.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#AleksanderSkorupa">Podsumowując, pozytywnie opiniuję części budżetowe objęte opinią Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#KrystynaSkowrońska">Dziękuję. Otwieram dyskusję w tym punkcie porządku. Kto z państwa chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#StanisławStec">Pierwsze pytanie kieruję do ministra spraw wewnętrznych i administracji. Czy budżet zaproponowany dla komend powiatowych Policji na 2011 r. wystarczy na ich prawidłowe funkcjonowanie? Byłem ostatnio w dwóch komendach, oszczędności, jakie musieli w tym roku realizować, uwłaczają godności służby państwowej.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#StanisławStec">Drugie pytanie mam do przedstawiciela Biura Ochrony Rządu. Czy 190.000 tys. zł na 2011 r. oznacza wzrost w stosunku do 2010 r. i o ile? Dla porównania mamy 190.000 tys. zł dla BOR i 123.000 tys. zł dla Państwowej Straży Pożarnej czy 12.000 tys. zł na ratownictwo górskie i wodne. Te proporcje są w mojej ocenie zbyt korzystne dla Biura Ochrony Rządu i dlatego prosiłbym o stosowną informację na piśmie, jeśli w tej chwili nie są państwo w stanie porównać tych wielkości w stosunku do bieżącego roku. Jaki jest planowany wzrost wydatków dla tej służby?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#ElżbietaRafalska">Moje pytanie dotyczy części 16 – Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Jaki jest wzrost kosztów zatrudnienia, czy te wydatki rosną w porównaniu do 2010 r.?</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#ElżbietaRafalska">To samo dotyczy budżetów wojewodów. Czy planowane są oszczędności w stanie zatrudnienia w dziale 750 – Administracja publiczna? Chodzi mi o wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych. Czy wydatki są tu porównywalne do 2010 r., czy też mniejsze?</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#ElżbietaRafalska">Referując projekt budżetu, pan poseł podał tylko propozycje wydatków na 2011 r. W żaden sposób nie pokazano dynamiki kosztów. Nie wiemy, czy są one wyższe, czy też niższe od tegorocznych.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#ElżbietaRafalska">Kolejne pytanie kieruję do komendanta Policji. Zdarzyło się ostatnio, że zmienialiśmy plan finansowy Policji chyba ze względu na brakujące środki na paliwo. Okazało się, że budżet utrudnia bieżące funkcjonowanie Policji. Pytam więc tu także o porównanie wydatków z tegorocznymi. Proszę również, aby przedstawienie budżetu z taką szczegółowością prezentowało chociaż porównanie do 2010 r. Podawanie samych planowanych wielkości bez takiego odniesienia nie daje nam obrazu finansów. Proszę zatem o porównanie budżetu Policji w poszczególnych pozycjach do tegorocznego, pokazując jednocześnie, czy jest to satysfakcjonujący poziom finansowania, gwarantujący bieżące funkcjonowanie Policji.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#KrystynaSkowrońska">Czy ktoś z państwa posłów chciałby jeszcze zadać pytanie? Nie ma zgłoszeń, w takim razie ja chcę zadać pytanie dotyczące informatyzacji. Weszła w życie ustawa o dowodach osobistych i trzeba przygotować cały program związany z wydawaniem dowodów osobistych. W jakiej wysokości na przyszły rok są zaplanowane te wydatki i czy ten proces zostanie zakończony w przyszłym roku? Ustawa przewiduje taki termin zakończenia procedury. Na jakim etapie jest program wydawania nowych dowodów osobistych? To ważna sprawa, bo do tego procesu powinniśmy się przygotować nie tylko od strony informatycznej, ale też logistycznej.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#KrystynaSkowrońska">Drugie pytanie dotyczy m.in. zatrudnienia i wynagrodzeń w Policji. Prosiłabym o odpowiedź na pytanie, jak wygląda stan osobowy i przyrost zatrudnienia w Policji? Jak wyglądają sprawy związane ze środkami na wynagrodzenia?</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#KrystynaSkowrońska">Proszę o odpowiedzi na pytania. Pan minister Sosnowski dysponuje czasem na odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#ZbigniewSosnowski">Na pytania dotyczące Policji odpowie pan komendant Trela, natomiast na pytania dotyczące dowodów osobistych, zatrudnienia itp. odpowie pan dyrektor Władysław Budzeń.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#AndrzejTrela">Jeżeli popatrzymy na budżet komend powiatowych, chcąc dokonać oceny, należy spojrzeć przez pryzmat całego budżetu z kilku powodów. Przede wszystkim widoczne są środki na uposażenia, natomiast część środków inwestycyjnych i rzeczowych realizowanych jest przez dysponentów trzeciego stopnia, czyli komendantów wojewódzkich. Odpowiadając precyzyjnie, z materiału wynika, iż wzrost wydatków w komendach powiatowych w porównaniu do 2010 r. wynosi 6,1%, z 5.013.791 tys. zł do 5.317.463 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#AndrzejTrela">Problemy, które mogą wystąpić, mogą wiązać się tylko z wydatkami rzeczowymi, ponieważ zarówno uposażenia, jak też świadczenia w 2010 r. płacone są systematycznie, bez zaległości. Na przyszłoroczny budżet trzeba spojrzeć przez pryzmat zwiększonych wydatków rzeczowych. Różnica pomiędzy tegorocznym budżetem a planowanym na 2011 r. jest znaczna. W obecnym roku na wydatki rzeczowe planowano kwotę 829.000 tys. zł, nie mówiąc o ustawie modernizacyjnej, natomiast w przyszłym roku jest to kwota ponad 1.213.000 tys. zł, a więc wzrost jest znaczący.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#AndrzejTrela">Jeśli chodzi o podstawowe funkcje, jakie Policja realizowała w tym roku, a okres prawie 11 miesięcy jest reprezentatywny dla całego roku, to policjanci przejechali taką samą liczbę kilometrów jak w ciągu ostatnich 5 lat. Inne elementy świadczące o skuteczności wskazują na to, że poziom został utrzymany. Budżet na 2011 r. w części dotyczącej wydatków rzeczowych i inwestycyjnych jest budżetem zdecydowanie lepszym. Przewidziane zostały środki na niezbędne zakupy związane z przygotowaniem Polski do EURO 2012. Jest to kwota 102.300 tys. zł. Są również środki na wdrożenie decyzji „prim” w wysokości 24.800 tys. zł, a także środki na inwestycje budowlane w wysokości 90.000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#AndrzejTrela">Reasumując, przyszłoroczny budżet jest zdecydowanie lepszy w części wydatków rzeczowych i inwestycyjnych. W tym roku realizowane były również wydatki z ustawy modernizacyjnej, jest to kwota ok. 353.000 tys. zł. Oprócz ustawy budżetowej na przyszły rok pozostała tu kwota ok. 69.000 tys. zł i są to przede wszystkim wydatki inwestycyjne.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#AndrzejTrela">Jeżeli chodzi o zatrudnienie, to na dzień 1 listopada br. zatrudnienie w polskiej Policji jest na poziomie ponad 96 tys. funkcjonariuszy. Przyjęcia odbywają się w listopadzie i są planowane na grudzień. Średnioroczny wakat w Policji jest zbliżony do poprzednich lat, wynosi ok. 5%.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#AndrzejTrela">Było też pytanie na temat Funduszu Wsparcia Policji. Pragnę przypomnieć, że są to środki dedykowane, które przeznaczane są przez samorządy głównie dla komend miejskich i powiatowych. Ta kwota zmienia się w ciągu roku, natomiast na podstawie decyzji już podjętych przez samorządy jest to kwota 88.000 tys. zł, w porównaniu do 75.000 tys. zł w roku ubiegłym. Są to jednak środki dedykowane dla jednostki co do zakresu zakupów, choć wachlarz jest szeroki, od współfinansowania inwestycji czy remontów do zakupu niezbędnych środków.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#WładysławBudzeń">Odpowiadając na pytanie pani przewodniczącej, chciałbym poinformować, że zgodnie z nowelizacją ustawy o dowodach osobistych od 1 lipca 2011 r. będziemy wydawać nowy wzór dowodu osobistego. Przewiduje się dwa zasadnicze źródła finansowania tego przedsięwzięcia – ze środków z Programu Operacyjnego „Innowacyjna gospodarka”, z Priorytetu 7. Na 2011 r. mamy tu łączną kwotę 167.015 tys. zł, z czego ok. 25.000 tys. zł to współfinansowanie i 142.000 tys. zł to środki unijne na ten cel. Z tego programu na dowody osobiste przewidujemy ok. 120.000 tys. zł. Te środki pozwolą na zakup i modernizację wyposażenia i urządzeń pozwalających na produkcję nowych dowodów osobistych. W budżecie przewidziano środki na produkcję i personalizację dowodów osobistych. Szacujemy, że średni koszt wydania jednego dowodu osobistego to 58–60 zł. W tej chwili dla zabezpieczenia tego przedsięwzięcia w naszym budżecie znajdują się środki w wysokości 61.990 tys. zł, a w rezerwie celowej w pozycji 63 – kwota 41.026 tys. zł. Łącznie na zakup i personalizację nowych wzorów dowodów osobistych mamy 103.316 tys. zł. Naszym zdaniem, ta kwota, a także środki unijne, współfinansowanie i rezerwa celowa pozwalają stwierdzić, że personalizacja dowodów osobistych powinna ruszyć od 1 lipca 2011 r. bez problemów. Pozwoli to na spersonalizowanie 1,8–2 mln dowodów osobistych. Nie jest mi wprawdzie znana strona techniczna tego procesu, ale na pewno nie jest tak, że od 1 lipca wszyscy będą mogli uzyskać nowy dowód osobisty. W pierwszej kolejności będą obsługiwani ci, którym wygasa termin ważności dowodu, osoby, które ukończyły 18 rok życia i osoby poniżej 18 roku życia, które są uprawnione do wyrobienia dowodu osobistego, a także osoby, które zgubią lub zostanie im skradziony dowód osobisty. Uważamy, że 1,7–1,8 blankietów dowodów osobistych pozwoli na zabezpieczenie w pełni potrzeb od 1 lipca 2011 r. do końca 2011 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#KrystynaSkowrońska">Dziękuję. Pan poseł Stec ponownie.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#StanisławStec">Prosiłbym jeszcze, aby wypowiedział się przedstawiciel BOR w poruszanej przeze mnie kwestii porównania kosztów funkcjonowania Biura Ochrony Rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#KrystynaSkowrońska">Widzę, że zgłasza się jeszcze pani poseł Rafalska. Chyba nie w pełni zostały udzielone odpowiedzi na pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#ElżbietaRafalska">Nie dostałam odpowiedzi na pytanie. Dopytam jeszcze o rezerwę celową z pozycji nr 52 – Środki na realizację programu modernizacji na 2011 r. Jest tu tylko 12.500 tys. zł. Proszę o informację, ile wynosiła rezerwa celowa w 2010 r.? Któryś z panów mówił chyba, że środki z tej rezerwy nie zostały wykorzystane. Nie wiem, czy dobrze czytam, że na program modernizacji Policji, BOR, Państwowej Straży Pożarnej jest 12.500 tys. zł w rezerwie celowej nr 52?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#ZbigniewSosnowski">Na pytanie pana posła Steca odpowie pan gen. Matusik, natomiast na pytanie pani poseł Rafalskiej – pan dyrektor Budzeń.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#JerzyMatusik">W 2010 r. Biuro Ochrony Rządu dysponowało budżetem w wysokości 193.726 tys. zł. Na rok 2011 przyznano nam budżet w kwocie 207.075 tys. zł, co oznacza wzrost o 13.349 tys. zł, przy czym 17.300 tys. zł są to środki celowe przyznane na zabezpieczenie naszych zadań w trakcie prezydencji w Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#JerzyMatusik">Realnie, w stosunku do obecnych środków, budżet BOR wynosi 189.775 tys. zł, z czego 7200 tys. zł to środki z programu modernizacji służb. Otrzymaliśmy 3951 tys. zł mniej na 2011 r., ale uważamy, że środki otrzymane na prezydencję pozwolą nam zrealizować zadania w przyszłym roku. Zadania w czasie prezydencji Polski w UE będą wykonywane po części tak samo, jak podczas normalnego działania.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#JerzyMatusik">Podczas posiedzenia Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych podkreślałem nieprzewidywalność działań naszej małej formacji. Nigdy nie wiemy, z jakimi zadaniami się spotkamy. Środki na paliwo, zakwaterowanie, wyżywienie są zabezpieczone w kwocie 17.300 tys. zł, które otrzymaliśmy na prezydencję w UE.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#WładysławBudzeń">Odpowiadając na pytanie pani poseł Rafalskiej, chciałbym poinformować, że łączne nakłady na program modernizacji z ustawy z dnia 12 stycznia 2007 r. znowelizowanej w dniu 2 lipca 2009 r. wynoszą w 2011 r. 102.000 tys. zł. To wynika z załącznika do ustawy. Jak państwo wiedzą, w pierwszej wersji program był uchwalony na lata 2007–2009. W 2009 r. został wydłużony na lata 2010–2011. Łączna kwota programu w wysokości 6.301.058 tys. zł się nie zmieniła, został wydłużony tylko czas o dwa lata.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#WładysławBudzeń">Kwota w rezerwie celowej nr 52, czyli 12.500 tys. zł, to kwota dla Państwowej Straży Pożarnej. Znalazła się w rezerwie, ponieważ na etapie tworzenia budżetu nie wiemy, jaki wojewoda i ile dostanie. Wzorem lat ubiegłych zapisaliśmy te środki w rezerwie. W ubiegłym roku było to 78.405 tys. zł. Dopiero po określeniu potrzeb przez poszczególnych wojewodów i skoordynowaniu ich przez komendanta głównego PSP występujemy z wnioskiem do ministra finansów o uruchomienie rezerwy dla poszczególnych wojewodów z przeznaczeniem na komendy wojewódzkie albo powiatowe lub miejskie PSP.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#ElżbietaRafalska">Pytałam jeszcze o koszty osobowe w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#KrystynaSkowrońska">Proszę więc przedstawiciela KPRM o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#AdamJasser">Wzrost funduszu płac w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów jest utrzymany na tym samym poziomie, co w 2010 r. Jeśli chodzi o liczbę etatów, mamy tę samą sytuację. Mogę dodać, że jeżeli chodzi o wynagrodzenia osób zajmujących kierownicze stanowiska, to ich wynagrodzenie zaplanowano na poziomie ustawy budżetowej z 2008 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#KrystynaSkowrońska">Dziękuję. Tym sposobem zrealizowaliśmy pierwszy punkt porządku.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#KrystynaSkowrońska">Przystępujemy do rozpatrzenia opinii Komisji do Spraw Służb Specjalnych w częściach budżetowych: części budżetowej 56 – Centralne Biuro Antykorupcyjne, części budżetowej 57 – Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, części budżetowej 59 – Agencja Wywiadu, części budżetowej 29 – Obrona narodowa w zakresie rozdziałów: 75217 – Służba Wywiadu Wojskowego i 75218 – Służba Kontrwywiadu Wojskowego. Przedstawicielem Komisji do Spraw Służb Specjalnych jest pan poseł Karpiński.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#WłodzimierzKarpiński">Komisja do Spraw Służb Specjalnych uchwaliła na posiedzeniu w dniu 21 października 2010 r. przyjęła opinię w sprawie projektu ustawy budżetowej na 2011 r. w zakresie wymienionych części budżetowych. W dniach 20 i 21 października br. Komisja rozpatrzyła projekt ustawy budżetowej w zakresie: części budżetowej 29 – Obrona narodowa w zakresie rozdziałów: 75217 – Służba Wywiadu Wojskowego i 75218 – Służba Kontrwywiadu Wojskowego, części budżetowej 56 – Centralne Biuro Antykorupcyjne w zakresie dochodów i wydatków z zał. nr 1 i 2 oraz wynagrodzeń w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 10, części budżetowej 57 – Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego w zakresie dochodów i wydatków z zał. nr 1 i 2 oraz wynagrodzeń w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 10, a także części budżetowej 59 – Agencja Wywiadu w zakresie dochodów i wydatków z zał. nr 1 i 2 oraz wynagrodzeń w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 10.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#WłodzimierzKarpiński">Po analizie dokumentów i wysłuchaniu wyjaśnień ze strony przedstawicieli instytucji będących dysponentami wymienionych części budżetowych oraz w wyniku przeprowadzonej dyskusji Komisja postanowiła pozytywnie zaopiniować projekt budżetu w rozpatrywanych częściach na 2011 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PawełArndt">Dziękuję. Przypominam, że w stosunku do wymienionych części budżetowych, które rozpatruje Komisja do Spraw Służb Specjalnych, Komisja Finansów Publicznych nie ma swojego koreferenta. Otwieram dyskusję. Czy są pytania?</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#StanisławStec">Mam pytanie do przedstawiciela Centralnego Biura Antykorupcyjnego. Czy słynny budynek w Kazimierzu jest już sprzedany? Jeżeli nie, to w jaki sposób jest wykorzystywany dla potrzeb CBA?</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PawełArndt">Dziękuję. Czy są inne pytania? Nie słyszę. Czy przedstawiciele CBA mogą odnieść się do pytania pana posła?</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#DanielArt">Nie posiadam wiedzy na temat budynku w Kazimierzu. Był kupowany zapewne z funduszu operacyjnego i nie wiem, co się z nim dzieje.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#StanisławStec">Proszę w takim razie o przekazanie odpowiedzi na piśmie do drugiego czytania. Inaczej zaproponuję zmniejszenie budżetu CBA o 3000 tys. zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PawełArndt">Dziękuję. Wszystkie wnioski i poprawki będą rozpatrywane po zakończeniu analizy wszystkich części budżetowych.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#PawełArndt">Czy są inne pytania w tym punkcie posiedzenia?</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#ElżbietaRafalska">Omawiamy budżet w zasadzie tworzony w części historycznej, według starego układu. Mam więc pytanie o budżet zadaniowy. Które ze wskaźników Zamierza poprawić istotnie Centralne Biuro Antykorupcyjne przy tym poziomie finansowania? Czy stawia sobie ambitne cele?</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#ElżbietaRafalska">Rozumiem, że środki są narzędziem do osiągnięcia określonych celów i to jest właśnie w budżecie zadaniowym. Czy mógłby pan nam coś powiedzieć na temat układu zadaniowego budżetu CBA?</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#DanielArt">W układzie zadaniowym Biuro ma jedno główne zadanie – zwalczanie korupcji. Miernikiem realizacji tego zadania jest ogłaszany stopień percepcji korupcji, który z roku na rok się poprawia. W tym roku został osiągnięty poziom 5,2%, a czym wyższy poziom, tym lepiej. Jest to niedoskonały miernik, trudno zbadać, czy korupcja rośnie, czy też maleje. My musimy ją zwalczać, działać prewencyjnie, edukacyjnie, informacyjnie. Wskaźnik poprawia się z roku na rok. Jego pomiar nie zależy całkowicie od CBA, ponieważ korupcja jest zjawiskiem złożonym. Chcielibyśmy, aby ten wskaźnik się nie pogarszał, taki cel chcemy osiągnąć.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PawełArndt">Czy są inne pytania czy wątpliwości? Nie ma zgłoszeń. Stwierdzam zakończenie omawiania części budżetowych ujętych w opinii Komisji do Spraw Służb Specjalnych. Dziękuję tym z państwa, którzy uczestniczyli w tej części obrad.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#PawełArndt">Ogłaszam krótką przerwę.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
<u xml:id="u-32.3" who="#PawełArndt">Wznawiam obrady. Przechodzimy do rozpatrzenia opinii Komisji Obrony Narodowej w zakresie: części budżetowej 29 – Obrona narodowa, części budżetowej 83 – Rezerwy celowe w pozycji 45, części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działu 752 – Obrona narodowa, przychodów i wydatków państwowych funduszy celowych z zał. nr 6 – planu finansowego Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych, planu finansowego Zakładu Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego z zał. nr 13, planów finansowych z zał. nr 14: Agencji Mienia Wojskowego i Wojskowej Agencji Mieszkaniowej.</u>
<u xml:id="u-32.4" who="#PawełArndt">Witam pana ministra Zbigniewa Włosowicza ze współpracownikami oraz pana Krzysztofa Michalskiego, prezesa Agencji Mienia Wojskowego. W pierwszej kolejności proszę oddam głos przedstawicielowi Komisji Obrony Narodowej, a jest nim pan poseł Mieczysław Łuczak.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#MieczysławŁuczak">Komisja Obrony Narodowej w dniu 21 października br. rozpatrzyła projekt ustawy budżetowej w częściach dotyczących obrony narodowej na 2011 r. i przyjęła opinię dla Komisji Finansów Publicznych. Komisja stwierdza, iż limit wydatków obronnych Polski na 2011 r. określony został zgodnie z postanowieniami ustawy z dnia 25 maja 2001 r. o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych RP.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#MieczysławŁuczak">Wydatki w części 29 – Obrona narodowa zostały zaplanowane na kwotę 27.259.614 tys. zł, co oznacza wzrost w porównaniu do ustawy budżetowej na 2010 r. nominalnie o 7,1%, a realnie o 4,8%. Spełniony został warunek ustawy o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych RP odnoszący się do udziału wydatków majątkowych w budżecie MON, czyli 20%, które aktualnie wynoszą 24,3% w części 29 i jest to 6.636.700 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#MieczysławŁuczak">W pozostałych częściach budżetu dotyczących wojewodów oraz pozostałych resortów w dziale 752 – Obrona Narodowa ujęto kwotę 276.600 tys. zł, w tym na finansowanie projektów badawczych i celowych – 154.800 tys. zł, Programu Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych – 48.800 tys. zł oraz na zabezpieczenie realizacji zadań wynikających z Programu Mobilizacji Gospodarki – 73.000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-33.3" who="#MieczysławŁuczak">Komisja z zadowoleniem przyjmuje, iż zaplanowane w projekcie budżetu MON wydatki pozwalają na sprawniejsze funkcjonowanie polskich Sił Zbrojnych. Komisja dostrzega również poprawę wewnętrznej struktury budżetu obronnego, wyrażającą się znacznym wzrostem udziału wydatków majątkowych w budżecie MON.</u>
<u xml:id="u-33.4" who="#MieczysławŁuczak">Komisja Obrony Narodowej pozytywnie ocenia działania resortu zmierzające do utworzenia w 2011 r. w profesjonalnych siłach zbrojnych Narodowych Sił Rezerwowych, przygotowywanych do realizacji zadań w sytuacjach kryzysowych i umożliwiających zwiększenie potencjału obronnego państwa. Komisja przedkłada i rekomenduje przyjęcie dwóch poprawek, które nie zmieniają wielkości wydatków budżetowych planowanych w części 29 – Obrona narodowa, a jedynie strukturę tych wydatków.</u>
<u xml:id="u-33.5" who="#MieczysławŁuczak">W konkluzji Komisja pozytywnie rozpatrzyła projekt ustawy budżetowej w części dotyczącej Ministerstwa Obrony Narodowej i innych resortów realizujących wydatki w ramach Programu Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych, Programu Mobilizacji Gospodarki.</u>
<u xml:id="u-33.6" who="#MieczysławŁuczak">Czy mam przedstawiać proponowane przez Komisję Obrony Narodowej poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PawełArndt">Proszę je krótko omówić.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#MieczysławŁuczak">Nie da się ich omówić krótko, są zapisane w określonej formie. Poprawki zostały dostarczone na piśmie. Poprawka nr 1 związana jest z przesunięciem kwoty 88.000 tys. zł z wydatków na współfinansowanie programów inwestycyjnych NATO i Unia Europejska na dotacje celowe z budżetu państwa na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji i zakupów inwestycyjnych innych jednostek sektora finansów publicznych. Poprawka nr 2 związana jest ze zwiększeniem dotacji dla Wojskowej Agencji Mieszkaniowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PawełArndt">Dziękuję. Koreferentem Komisji Finansów Publicznych jest pan poseł Witold Sitarz. Oddaję panu głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#WitoldSitarz">W opinii Komisji Obrony Narodowej wymieniono już kwotę ogólną, jaką Rzeczypospolita Polska przeznaczy na utrzymanie i modernizację swej armii. Przypomnę, że w części 29 jest to w zaokrągleniu 27.259.000 tys. zł, do tego dochodzi 276.600 tys. zł w innych częściach budżetowych. Łącznie daje to 27.500.000 tys. zł. Z obowiązku koreferenta muszę stwierdzić, że kwota ta wynika z ustawy i stanowi 1,95% PKB przewidywanego na 2010 r. Pierwszy warunek jest więc spełniony.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#WitoldSitarz">Drugi warunek, zapisany w ustawie o modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP, jest także spełniony, gdyż na wydatki majątkowe przeznaczono kwotę 6.650.000 tys. zł, co stanowi 24,2% wydatków, a więc więcej niż wymagane 20%.</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#WitoldSitarz">Dodatkowe środki na obronę narodową to 81.000 tys. zł z Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych oraz środki finansowe NATO w ramach Programu Security Investment Program – 223.500 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-37.3" who="#WitoldSitarz">Jako koreferent Komisji Finansów Publicznych i jednocześnie członek Komisji Obrony Narodowej wyrażam zadowolenie z faktu, że na Siły Zbrojne przeznaczono godną kwotę, bez kryzysowych blokad, jakich armia doznała w latach poprzednich.</u>
<u xml:id="u-37.4" who="#WitoldSitarz">Kilka słów na temat przeznaczenia i podziału środków. Niecałe 27.000.000 tys. zł idzie na przysłowiowe karabiny i czołgi. Najwięcej, bo 19.980.000 tys. zł, wydatkowane będzie w dziale – Obrona narodowa na utrzymanie zdolności obronnych i ich powiększanie. Kolejne 6.000.000 tys. zł musi być spożytkowane na cele społeczne, a więc emerytury i renty wojskowe. Z pozostałych 1.256.000 tys. zł pokrywane są pozostałe wydatki, a więc 477.000 tys. zł przeznaczone będzie na gospodarkę mieszkaniową, 248.900 tys. zł to wydatki na administrację wojskową i placówki zagraniczne, a mamy 53 attachaty, oraz koszty związane z przewodnictwem w Radzie Unii Europejskiej w drugiej połowie 2011 r. Sądy wojskowe pochłoną 59.500 tys. zł, szkolnictwo wyższe – 155.600 tys. zł, ochrona zdrowia żołnierzy i personelu – 260.000 tys. zł. Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, a więc m.in. muzea wojskowe, pochłoną 55.400 tys. zł. Po zsumowaniu wszystkich wydatków otrzymujemy pełną kwotę.</u>
<u xml:id="u-37.5" who="#WitoldSitarz">Pozwolę sobie wspomnieć, że wydamy także 123.400 tys. zł na obsługę zobowiązań z tytułu zakupu samolotu F-16 ze środków Ministerstwa Finansów.</u>
<u xml:id="u-37.6" who="#WitoldSitarz">Przedstawiony projekt budżetu zawiera wszystkie wymagane pozostałe informacje dotyczące przychodów i wydatków oraz elementów składających się na wysiłki obronne, a więc również Zakładu Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego, Agencji Mienia Wojskowego i Wojskowej Agencji Mieszkaniowej.</u>
<u xml:id="u-37.7" who="#WitoldSitarz">Warto jeszcze spojrzeć na wydatki wojskowe w tzw. układzie zadaniowym. Wydatki są przypisane czterem zadaniom: utrzymaniu zdolności obronnych i na to przeznacza się 11.618.000 tys. zł, rozwój zdolności obronnych – 7.191.000 tys. zł, zobowiązania sojusznicze międzynarodowe – 1.108.000 tys. zł oraz ubezpieczenia społeczne – 6.000.000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-37.8" who="#WitoldSitarz">Jako koreferent podtrzymuję opinię Komisji Obrony Narodowej i wnoszę o akceptację projektu budżetu na 2011 r. w tych częściach wraz z przedłożonymi dwoma poprawkami.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#MieczysławŁuczak">Chcę jeszcze poinformować, że podczas rozpatrywania poprawek do projektu budżetu zamierzamy złożyć – wraz z panem posłem Dornem i dwoma innymi posłami – poprawki do budżetu na 2011 r. Dotyczą one rekompensaty inflacji w wynagrodzeniach żołnierzy, strażaków i policjantów.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PawełArndt">Dziękuję. Rozumiem, że była to zapowiedź złożenia poprawek indywidualnych. Otwieram dyskusję.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PosełLudwikDornniezspozaskładuKomisji">Kontynuując tę zapowiedź pana posła Łuczaka, chcę podkreślić, że poprawka, którą tu sygnalizujemy, zostanie zgłoszona na odpowiednim posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych. Jej celem jest zapewnienie waloryzacji uposażeń żołnierzy i funkcjonariuszy o wskaźnik inflacji. Źródła pokrycia są następujące: jeśli chodzi o żołnierzy, to mieści się to w budżecie Ministerstwa Obrony Narodowej, chodzi o przeznaczenie ok. 40.000 tys. zł poprzez mechanizm podwyższenia kwoty bazowej, aby zapewnić wzrost wynagrodzeń o wskaźnik inflacji. Kwota 40.000 tys. zł pochodziłaby ze środków na działanie specjalistycznych formacji ochronnych, a więc agencji ochrony, które chronią naszych żołnierzy. Kwota 59.000 tys. zł pochodziłaby ze środków na prace dokumentacyjne związane ze zmianą dyslokacji dowództwa wojsk lądowych z Warszawy do Wrocławia, co wydaje się w obecnej sytuacji nie najpilniejsze. Te środki warto przeznaczyć na waloryzację inflacyjną.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#PosełLudwikDornniezspozaskładuKomisji">Jeśli chodzi o funkcjonariuszy, to po kwotę ok. 165.000 tys. zł zamierzamy sięgnąć do rezerwy celowej przeznaczonej na współfinansowanie przedsięwzięć finansowanych ze środków UE, ponieważ dotychczasowe doświadczenia z 2009 r. i 2010 r. wskazują, że w wymiarze ok. 1.000.000 tys. zł jest to ukryta rezerwa ogólna Rady Ministrów. Coś takiego jest potrzebne, dobrze że jest, ale zamierzamy ją uszczuplić o ok. 165.000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-40.2" who="#PosełLudwikDornniezspozaskładuKomisji">Wszystko to mieści się w logice budżetu przedstawionego przez rząd. Jednak jeśli zamierza się – i słusznie, tu popieram plany rządu – zlikwidować płatność 100% za pierwsze dni pobytu żołnierzy i funkcjonariuszy na zwolnieniach L-4, co prowadzi do tego, że mamy najbardziej chorowitą Policję w skali świata i jeśli zamierzamy – za czym się opowiadam – podnieść o 5–10 lat wiek, w którym osiąga się uprawnienia emerytalne funkcjonariuszy i żołnierzy, to jednak nie można ich uderzać z każdej strony. Ludziom w służbie państwa należy zapewnić waloryzację o wskaźnik inflacyjny, zwłaszcza że w 2009 r. była niepełna waloryzacja, w 2010 r. nie było waloryzacji i na 2011 r. rząd planuje też zerową waloryzację, a do tego zapowiada się również brak waloryzacji w 2012 r.</u>
<u xml:id="u-40.3" who="#PosełLudwikDornniezspozaskładuKomisji">Powtarzam, że posłowie koalicji rządowej i opozycji obracają się w logice rządowej budżetu, ale naszym zdaniem trzeba tego dokonać, zwłaszcza że mamy w perspektywie EURO 2012, a tu funkcjonariusze będą potrzebni. Powinniśmy uniknąć sytuacji, w której zaczną się zachowywać jak nauczyciele licealni przed maturą. Mamy z tym do czynienia od czasu do czasu.</u>
<u xml:id="u-40.4" who="#PosełLudwikDornniezspozaskładuKomisji">Dziękuję. Chcę przekazać informację panom posłom Dornowi i Łuczakowi, którzy nie są członkami Komisji Finansów Publicznych, że Komisja kończy rozpatrywanie poszczególnych części budżetowych jutro i jutro o 16.00 mija termin na składanie propozycji poprawek.</u>
<u xml:id="u-40.5" who="#PosełLudwikDornniezspozaskładuKomisji">O głos prosił jeszcze pan poseł Stec.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#StanisławStec">Jest to oczywiście termin składania poprawek w pierwszym czytaniu. Będzie jeszcze drugie czytanie i wówczas też można będzie złożyć poprawki.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#StanisławStec">Pan marszałek Dorn zaskoczył mnie informacją, że żołnierze potrzebują firm ochroniarskich. Przyznam, że jestem naprawdę zaskoczony.</u>
<u xml:id="u-41.2" who="#StanisławStec">Mam pytanie do przedstawicieli resortu. Ponad 6.000.000 tys. zł przeznacza się na zakupy inwestycyjne. Ile z tego idzie na zakupy w kraju, a ile na zakupy za granicą? Zaczyna nas niepokoić ciągłość zakupów na zewnątrz, podczas gdy mamy dobre zakłady produkcyjne w kraju.</u>
<u xml:id="u-41.3" who="#StanisławStec">Pan poseł mówił, że mamy 54 attachaty wojskowe, a ostatnio spada eksport polskiej broni i sprzętu wojskowego. Co robią pracownicy tych attachatów, czy tylko chodzą na przyjęcia, czy interesują się handlem bronią, aby wesprzeć nasze zakłady produkcyjne?</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PawełArndt">Dziękuję. Czy są inne pytania? Nie ma. Oddaję głos panu ministrowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#ZbigniewWłosowicz">Dziękuję za uwagi, które wskazują na autentyczną troskę państwa posłów o sprawy, z którymi nasz resort próbuje się zmierzyć przy wsparciu parlamentu.</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#ZbigniewWłosowicz">Poruszono dwa problemy. Pan poseł Stec pytał, ile z 6.000.000 tys. zł zostaje w kraju, a ile jest przeznaczone na zakup za granicą. O odpowiedź za chwilę poproszę pana dyrektora Sodolskiego.</u>
<u xml:id="u-43.2" who="#ZbigniewWłosowicz">Co do aktywności naszych attachatów, to zapewniam pana posła, że nasi attache nie tylko uczęszczają na przyjęcia. Jest to kwestia koncepcji tego urzędu, bo niekiedy można odnieść wrażenie, że jest oczekiwanie, aby attache wojskowy pełnili rolę przedstawicieli polskiego przemysłu obronnego, a formalnie tak nie jest. Resort obrony narodowej nie odpowiada za przemysł zbrojeniowy, choć towarzysząc panu premierowi w wizycie w Indiach czy Wietnamie, promujemy polski przemysł obronny. Nasi przedstawiciele robią to w taki sposób, w jaki mogą to robić. Proszę jednak zauważyć, że to nie mieści się w definicji urzędu attache wojskowego. Wiemy, że jest to problem, nad którym trzeba się pochylić, aby doprowadzić do maksymalnego wykorzystania naszego potencjału produkcyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#GrzegorzSodolski">Niezmiernie trudno jest mi odpowiedzieć na tak postawione pytanie, ile z kwoty 6.600.000 tys. zł ulokujemy w zamówieniach publicznych. Będziemy zamawiać w trybie przetargowym. Przetargi ogłaszamy zaraz na początku roku i w jego trakcie. Dzisiaj dostawy uzbrojenia i sprzętu to nie tylko dostawy jednorodne i od jednego producenta. Mamy głównych dostawców, ale oni mają kooperantów. Gros uzbrojenia, które zakupujemy w 2010 r. idzie z polskiego przemysłu obronnego, ale jest on tak skonstruowany, że ma kooperantów na całym świecie. Nie ma praktycznie systemu uzbrojenia, który jest wyłącznie rodzimym produktem. Jest to międzynarodowa myśl technologiczna. Przedsiębiorstwa krajowego przemysłu obronnego z tego korzystają.</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#GrzegorzSodolski">Próbowaliśmy szacować tę skalę w 2009 r. i w 2010 r. W tamtym czasie zamówienia sięgały 70% lokowanych w krajowym przemyśle. Wierzę, że podobne proporcje będą w przyszłym roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PawełArndt">Dziękuję. Czy ktoś z państwa chce jeszcze zabrać głos? Nie słyszę. Stwierdzam zakończenie rozpatrywania części budżetowych będących w gestii Komisji Obrony Narodowej.</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#PawełArndt">Wyczerpaliśmy porządek dzienny. Dziękuję gościom i państwu posłom za udział w obradach. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>