text_structure.xml
48.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PawełArndt">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam wszystkich przybyłych na to posiedzenie. Są z nami: pani minister Hanna Majszczyk, pan minister Andrzej Parafianowicz, prezes Józef Oleński, dyrektor Stanisław Sołtys.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PawełArndt">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje kontynuację rozpatrywania projektu ustawy budżetowej na 2011 r. (druk nr 3429) w zakresie części budżetowych należących do właściwości Komisji Finansów Publicznych. Dzisiaj będziemy rozpatrywać następujące części: 58 – Główny Urząd Statystyczny, 70 – Komisja Nadzoru Finansowego, plan finansowy Rzecznika Ubezpieczonych oraz część 19 – Budżet, finanse publiczne i instytucje finansowe, której nie udało się nam omówić wczoraj.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PawełArndt">Czy są uwagi do porządku obrad? Nie słyszę. Stwierdzam przyjęcie porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PawełArndt">Przystępujemy do realizacji porządku. Kontynuujemy rozpatrywanie projektu budżetu, procedujemy tak jak do tej pory i jak w poprzednich latach. W pierwszej kolejności oddam głos posłowi wyznaczonemu przez prezydium Komisji do zreferowania danej części budżetowej, następnie odbędzie się dyskusja, pytania posłów i odpowiedzi przedstawicieli dysponentów części budżetowych. Jak rozumiem, nie ma wątpliwości co do sposobu pracy nad ustawą budżetową.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PawełArndt">Przystępujemy do omówienia części 58 – Główny Urząd Statystyczny. Proszę o zabranie głosu pana posła Aleksandra Marka Skorupę.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#AleksanderSkorupa">Na wstępie chciałbym pochwalić GUS za dobrze przygotowane materiały, łącznie z poszerzoną informacją.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#AleksanderSkorupa">W budżecie GUS na rok przyszły należy zauważyć dwie kwestie. Mimo że dochody uzyskiwane w tej części stanowią niezbyt wysoką kwotę 5000 tys. zł, to planuje się istotny ich wzrost, co świadczy o dbałości kierownictwa Urzędu o wykorzystanie mienia GUS. Są to dochody z wynajmu i dzierżawy pomieszczeń. Myślę, że wzrost dochodów świadczy dobrze o dysponentach tej części.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#AleksanderSkorupa">Jeśli zaś chodzi o wydatki, które zaplanowano na 694.000 tys. zł, to ta instytucja ma specyficzną sytuację, ponieważ ok. 46% tej kwoty przeznaczono na realizację powszechnego spisu ludności i mieszkań – 317.000 tys. zł. Jednocześnie zwracam uwagę na fakt, że w tym roku GUS prowadzi spis rolny, który jest obecnie finalizowany. Ta pozycja jest głównym punktem w budżecie GUS. W tym roku przeznaczono na ten cel środki z rezerwy celowej. Oczywiście planowane są też środki na rok przyszły. Są to znaczne kwoty, ponad 300.000 tys. zł. Można powiedzieć, że z punktu widzenia przyszłorocznego budżetu zadanie byłoby niezagrożone, natomiast po zasięgnięciu informacji w Głównym Urzędzie Statystycznym stwierdzam, że jest problem, bo wszystko wskazuje na to, że środki zaplanowane w tym roku na sfinansowanie narodowego spisu powszechnego – jest on przygotowywany niezależnie od spisu rolnego – nie w pełni zabezpieczają potrzeby w tym zakresie na rok bieżący. Gdyby nie wydatkowano pełnej kwoty, która powinna być na to zadanie – mówię o spisie powszechnym ludności – to należałoby skorygować projekt budżetu na 2011 r., ponieważ zagraża on realizacji narzuconego przez Sejm zadania, czyli narodowego spisu powszechnego.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#AleksanderSkorupa">Jest to główna moja uwaga i myślę, że tę kwestię powinniśmy tu omówić.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PawełArndt">Dziękuję. Otwieram dyskusję. Kto z państwa posłów chciałby się wypowiedzieć na temat części budżetowej 58? Nie ma chętnych do zabrania głosu. Czy pan prezes chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JózefOleński">Na początku chciałbym wspomnieć o ważnym dla statystyki dniu wczorajszym. Na sesji czerwcowej Zgromadzenia Ogólnego Narodów Zjednoczonych 20 października został ogłoszony Światowym Dniem Statystyki. Celem było zwrócenie uwagi rządów, organizacji społecznych i biznesu na znaczenie statystyki we współczesnym świecie. Także Komisja Europejska wystąpiła z odpowiednimi dokumentami w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#JózefOleński">Główny Urząd Statystyczny, przy współpracy z wieloma instytucjami, organizacjami i resortami, zorganizował uroczystą sesję Rady Statystyki – organu Prezesa Rady Ministrów – poświęconą obchodom Światowego Dnia Statystyki. Niestety, tragiczne wydarzenia ostatnich dni spowodowały, że informacja o tym święcie nie przebiła się do mediów. Niemniej wydaje się, że materiały ONZ i Unii Europejskiej, a także nasze, pozwolą na upowszechnienie przekazu, jaki społeczność międzynarodowa wystosowała w związku z rolą statystyki publicznej w dzisiejszym świecie.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#JózefOleński">Patrząc na nasz budżet, odczuwamy potrzebę zrozumienia roli statystyki w służbie państwu, w realizacji innych zadań państwa, organizacji pozarządowych i gospodarki. Przepraszam za to wprowadzenie, ale sprawa jest istotna – chodzi o podniesienie kultury statystycznej wśród współdecydentów i użytkowników.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#JózefOleński">Wracając do tematu, chciałbym podziękować panu posłowi za uwagi i wnikliwe podejście do materiałów, które przedstawiliśmy, oraz za pozytywną ich ocenę. Podniesiony problem finansowania spisu wiąże się z tym, iż zgodnie z ustawą o powszechnym spisie rolnym i rozporządzeniem Rady Ministrów, na Głównym Urzędzie Statystycznym, a właściwie na generalnym komisarzu spisowym ciążą pewne zobowiązania finansowe nałożone tymi aktami prawnymi. Niestety, w ramach środków, które były przekazywane z opóźnieniem, a nie było także możliwości uzyskiwania tzw. niewygasów, powstały zobowiązania, na które nie mamy pokrycia. Chodzi tu o łączną kwotę 52.547 tys. zł, w tym ok. 45.000 tys. zł na dotacje dla gmin oraz wynagrodzenia dla rachmistrzów spisowych realizujących powszechny spis rolny w roku 2010. Jest to istotne, ponieważ gminne i wojewódzkie biura spisowe wykonują całą organizacyjną pracę związaną z pozyskiwaniem rachmistrzów, organizowaniem spisu w terenie itd., jako zadanie zlecone. Uważam, że symboliczna rekompensata za tę dodatkową pracę powinna być wypłacona w formie nagród, taki był plan. Tej kwoty w budżecie na ten rok nie mamy. Obawiamy się, że wskutek tego stosunek gmin do uczestnictwa w powszechnym spisie rolnym, który przygotowujemy, bo w grudniu powinniśmy rozpocząć organizację gminnych biur spisowych pod powszechny spis rolny, nie będzie wystarczająco entuzjastyczny. Sprawa jest moim zdaniem niebanalna. Przeniesienie skutków tego stanu rzeczy nie jest rozwiązaniem optymalnym. Niemniej jednak projekt budżetu został tak przygotowany.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#JózefOleński">Jest jeszcze kwestia środków na analityczną bazę mikrodanych powszechnego spisu rolnego. Chodzi o 12.000 tys. zł. Ze zbiorów danych, jakie gromadzimy podczas powszechnego spisu rolnego tworzymy analityczną bazę mikrodanych, zanimizowanych informacji. Ten zbiór jest podstawą przekazania odpowiednich zbiorów danych do EuroFarmu, czyli bazy informacyjnej utrzymywanej przez EuroStat. Tu też powstają pewne problemy dotyczące sfinansowania tego zadania.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#JózefOleński">Otrzymaliśmy pewne limity budżetowe. Chcę podkreślić, że GUS nazywa się urzędem, ale jest przede wszystkim „fabryką danych”, instytutem badawczym. Będziemy starać się możliwie jak najlepiej zrealizować zadania określone programem badań statystycznych, który lada dzień będzie przyjęty, jako rozporządzenie Rady Ministrów. Postaramy się go jak najlepiej zrealizować.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PawełArndt">Najlepsze życzenia z okazji Światowego Dnia Statystyki. Rzeczywiście, ta informacja chyba nie przebiła się do mediów. Nie wiem, czy spowodowały to wydarzenia ostatnich dni, czy też statystyka nie jest za dobrze postrzegana przez media. Z naszej strony życzymy wszystkiego dobrego.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PawełArndt">Czy po tych dodatkowych informacjach pana prezesa ktoś chciałby jeszcze zabrać głos w sprawie części 58? Przypomnę tylko, że wszystkie wnioski dotyczące zmian budżetowych będą rozpatrywane dopiero po zakończeniu analizy wszystkich części.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#AleksanderSkorupa">Chciałbym uzyskać od pani minister informację dotyczącą wywiązania się z tegorocznych zobowiązań. W tym momencie może nastąpić zagrożenie realizacji spisu powszechnego w przyszłym roku. Jesteśmy związani rodzajem umowy z wykonawcami spisu w gminach i jeśli nie wywiążemy się z niej, to spis ludności wiosną będzie zagrożony, nie będzie miał kto go zrobić.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#HannaMajszczyk">Zacznę od podkreślenia jednoznacznie, że we wszystkich latach, począwszy od planu na 2009 r., w planie budżetu w części 58 zawsze była kalkulowana kwota z przeznaczeniem na realizację zadań, o których mówimy. Odzwierciedlała ona planowane koszty realizacji celów. Podobnie jest w projekcie na 2011 r. Do budżetu części 58 włożono 317.562 tys. zł, a dodatkowo w rezerwie celowej na wszelki wypadek zostawiono jeszcze 10.000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#HannaMajszczyk">Zanim odpowiem na pytanie pana posła, w związku z wypowiedzią pana prezesa chcę zaznaczyć, że wcześniejsze niewykonanie pewnych zadań nie wiązało się w żadnym przypadku z opóźnieniem przekazania środków. Np. w 2009 r. cała rezerwa została uruchomiona już w lipcu w wysokości 102.563 tys. zł, przy czym była wykonana jedynie w wysokości 66.000 tys. zł. Zatem pewne trudności, o których mówił pan prezes, związane z realizacją spisu na pewno nie są spowodowane opóźnieniami w przekazywaniu środków.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#HannaMajszczyk">Odnosząc się do roku bieżącego, jest to sprawa pewnych zaszłości ciągnących się od kilku lat, w których nie realizowano budżetów przeznaczonych na ten cel. Jednak trudno powiedzieć dziś jednoznacznie, że takie zagrożenie może wystąpić, ponieważ na koniec sierpnia realizacja wydatków przeznaczonych na te cele sięgała tylko 50%, a zatem pozostawało jeszcze dużo środków. Ta kwestia jest oczywiście na bieżąco monitorowana i na pewno znajdzie pokrycie w tegorocznym budżecie.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#KrystynaSkowrońska">Pan prezes przedstawił już informację dotyczącą budżetu na 2011 r. W tym roku wszyscy staramy się oszczędzać, więc pytanie, o ile mogłyby być mniejsze wydatki GUS, aby zrealizować zadania, a jednocześnie znaleźć środki na inne ważne cele. Nie chcemy tego robić na zasadzie janosikowej. Taką informację możemy otrzymać później, proszę tylko powiedzieć, w jakim terminie?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#AleksanderSkorupa">W związku z wypowiedzią pani minister chciałbym zauważyć, że spis rolny jest obecnie realizowany, więc realizacja wydatków w ciągu roku jest nierównomierna. To tylko uwaga techniczna.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PawełArndt">Proszę pana prezesa o udzielenie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JózefOleński">Odpowiadając na pytanie pani poseł Skowrońskiej, chcę zwrócić uwagę na następujące elementy: Główny Urząd Statystyczny należy do tzw. starego portfela administracji. Średnia płaca w GUS jest na poziomie 1/3 średniej płacy w resortach, które są w czołówce. Oszczędzanie doprowadzi do tego, że pozyskiwanie osób o odpowiednich kwalifikacjach stanie się niemożliwe. Nie od dziś GUS i urzędy statystyczne są źródłem wykwalifikowanych kadr dla innych urzędów, zarówno w centrali administracji, jak też w terenie.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#JózefOleński">Jeśli chodzi o koszty wykraczające poza średnią, to dotyczą one spisów: powszechnego spisu rolnego i powszechnego spisu ludności i mieszkań. Realizujemy je bardzo tanio, co podkreślam. Wybraliśmy technologię i organizację, dzięki którym uzyskaliśmy oszczędności na takim poziomie, że trudno założyć, iż można coś więcej zaoszczędzić. Podam przykład. Spis ludności w 2002 r. wymagał zaangażowania ponad 170 tysięcy rachmistrzów. Teraz ten spis realizujemy przy pomocy 24 tysięcy osób, wykorzystując rejestry administracyjne. Oznacza to, że następuje przesunięcie struktury kosztów. Stosujemy techniki, dzięki którym uzyskaliśmy naprawdę duże oszczędności. Naprawdę bardzo starannie analizujemy koszty. Proszę zauważyć, że w programie badań statystycznych skalkulowano koszty każdego badania statystycznego. Strona kosztowa została starannie przeanalizowana przez Radę Statystyki.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#JózefOleński">Trzeba powiedzieć, że poszukiwanie oszczędności w najbiedniejszym urzędzie doprowadzi najprawdopodobniej do strat informacyjnych, które będą większe niż pozorne oszczędności uzyskanych z ewentualnych cięć budżetowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PawełArndt">Dziękuję. Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos w tej części? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam zakończenie omawiania projektu budżetu części 58 – Główny Urząd Statystyczny. Dziękuję panu prezesowi i współpracownikom.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PawełArndt">Przystępujemy do omówienia części budżetowej 70 – Komisja Nadzoru Finansowego. Referentem jest pani poseł Magdalena Gąsior-Marek. Oddaję pani głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#MagdalenaGąsiorMarek">Mam zaszczyt zaprezentować referat do części budżetowej 70 – Komisja Nadzoru Finansowego. Dochody na 2011 r. zaplanowano w wysokości 207.069 tys. zł, co daje wzrost w stosunku do bieżącego roku o 3,1% nominalnie i 0,8% realnie. Większość z tej kwoty, czyli 202.674 tys. zł, zgodnie z limitem wydatków budżetowych przekazanym przez Ministerstwo Finansów, przeznacza się na pokrycie kosztów nadzoru nad poszczególnymi rynkami. Dochodem budżetu państwa będzie kwota 4395 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#MagdalenaGąsiorMarek">Struktura dochodów przedstawia się następująco: wpłaty z zakładów ubezpieczeń – 11%, wpłaty z towarzystw emerytalnych – 7%, wpłaty z rynku kapitałowego – 18%, opłaty za egzaminy dla maklerów papierów wartościowych i doradców inwestycyjnych – 64%. Największa część, bo 64%, pochodzi z wpłat wnoszonych przez banki.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#MagdalenaGąsiorMarek">Wydatki w 2011 r. zaplanowano na poziomie zbliżonym do 2010 r. Projekt przewiduje wydatki Komisji Nadzoru Finansowego w kwocie 203.144 tys. zł. Planując wydatki na wynagrodzenia przyjęto poziom z 2010 r., zgodnie z limitami przekazanymi w piśmie ministra finansów z 6 sierpnia 2010 r. Także stan etatowy KNF utrzymano na tym samym poziomie, tj. 909 etatów.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#MagdalenaGąsiorMarek">W kilku pozycjach nastąpił wzrost wydatków. Najważniejsze z nich to wydatki związane z zakupem usług remontowych, wzrost wynika z konieczności przeprowadzenia kompleksowych remontów w budynkach użytkowanych przez urząd Komisji Nadzoru Finansowego. Zwiększono też wydatki związane z zakupem usług pozostałych, a jest to wynikiem zakupów w latach poprzednich nowych systemów informatycznych i koniecznością ich serwisowania oraz wykonywania innych usług w tym zakresie. Zwiększono także wydatki na krajowe i zagraniczne podróże służbowe, co jest spowodowane planowaną zmianą rozporządzenia określającego wysokość diet i innych należności związanych z rozliczeniem delegacji krajowych i zagranicznych. Planowany jest również wzrost wydatków na zakup materiałów i wyposażenia. Najistotniejszą pozycję stanowią wydatki na akcesoria komputerowe, programy i licencje o wartości poniżej 3,5 tys. zł. Planowany jest także wzrost wydatków na honoraria, który wiąże się z koniecznością zapewnienia środków dla Departamentu Edukacji na seminaria dla profesjonalnych i nieprofesjonalnych uczestników rynku oraz opracowanie treści edukacyjnych z przeznaczeniem do publikacji w formie tradycyjnej. Możemy również zaobserwować wzrost wydatków na wynagrodzenia bezosobowe.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#MagdalenaGąsiorMarek">Omawiając tę część budżetową, należy poświęcić kilka zdań sprawie spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych. W związku z przewidywanym wejściem w życie w 2011 r. regulacji dotyczących objęcia nadzorem SKOK oraz instytucji płatniczych, biur usług płatniczych, niezbędne będą zasoby kadrowe do realizacji tych zadań. Należy podkreślić, że zgodnie z przyjętą zasadą pokrycia kosztów nadzoru finansowego przez podmioty nadzorowane, również koszt nadzoru nad SKOK oraz instytucjami płatniczymi i biurami usług płatniczych pokrywane będą przez te podmioty. Dlatego należy stworzyć rezerwę celową po stronie przychodów i wydatków związaną z opłatami SKOK na rzecz KNF i wydatkami Komisji, w przypadku gdyby ustawa, która obecnie jest w Trybunale Konstytucyjnym, weszła w życie.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#MagdalenaGąsiorMarek">Proponuję przyjęcie pozytywnej opinii o projekcie budżetu części 70.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PawełArndt">Dziękuję. Otwieram dyskusję. Kto chciałby zabrać głos w tej części? Nie ma zgłoszeń. Czy przedstawiciel Komisji Nadzoru Finansowego chciałby zabrać głos? Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#StanisławSołtys">Budżet KNF na 2011 r. został zaplanowany bardzo oszczędnie. Pani poseł poinformowała, że wzrost nominalny wydatków wynosi 1,9%. Gdyby przekładać to na wzrost realny, byłby to zapewne spadek. Gdyby skonfrontować to ze stale rosnącym rynkiem finansowym, ze stale rosnącą liczbą podmiotów nadzorowanych, zwłaszcza na rynku kapitałowym, jeśli dodać do tego nowe zadania wynikające m.in. z implementacji regulacji europejskich, to budżet KNF na 2011 r. trzeba uznać za napięty.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#StanisławSołtys">Zakładając jednak elastyczne wykorzystanie zasobów pozostających w dyspozycji KNF, a także biorąc pod uwagę fakt, że w ostatnim czasie zbudowaliśmy silną bazę informatycznego wspierania nadzoru finansowego, można założyć, że jest to budżet realny. Wykonamy wszystkie zadania wynikające z obecnie obowiązującego prawa przy pomocy środków, które zostały zaplanowane. Budżet został zaplanowany zgodnie z limitami, które otrzymaliśmy z Ministerstwa Finansów.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#StanisławSołtys">Trudną sprawą jest natomiast dla nas to, że musimy przygotować się do podjęcia nowych zadań. Wynikają one z nowych ustaw. Jedna z nich została uchwalona, druga jest w trakcie przygotowywania, ale wszystko wskazuje na to, że wejdzie w życie w 2011 r. Jest to ustawa o instytucjach płatniczych i biurach usług płatniczych. W tym budżecie nie mamy przewidzianych żadnych środków na te nowe zadania. Kierownictwo urzędu jest przekonane, że wraz z wejściem w życie tych ustaw nastąpi zmiana ustawy budżetowej w części 70 – Komisja Nadzoru Finansowego, zwłaszcza że w obu ustawach będą zawarte przepisy dotyczące składek na nadzór finansowy. Składki te muszą wejść w dochody naszego urzędu, ponieważ na nic innego nie mogą być przeznaczone.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#StanisławSołtys">Specyfika finansowania naszego urzędu jest taka, że nie pobieramy bezpośrednio od podatnika środków na funkcjonowanie. Płacą za to podmioty nadzorowane, także te nowe, które zostaną objęte nadzorem. Z drugiej strony środki pobierane od podmiotów nadzorowanych na nic innego nie mogą być przeznaczone, niż tylko na nadzór finansowy. Jeśli otrzymamy więcej środków niż wydamy, to oddajemy je w następnym roku budżetowym, zgodnie z odpowiednimi rozporządzeniami, podmiotom nadzorowanym. Co roku wydajemy mniej pieniędzy niż pobieramy ze składek, a także mniej, niż jest to zawarte w ustawie budżetowej. Rozliczamy się z podmiotami nadzorowanymi. Niestety, z tego powodu nie możemy być źródłem oszczędności dla budżetu państwa. Nasze dochody i wydatki równoważą się. Są neutralne z punktu widzenia deficytu budżetowego, poza częścią, którą bierze się bezpośrednio od podatników.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PawełArndt">Czy po wypowiedzi pana dyrektora ktoś chciałby jeszcze zabrać głos? Jeśli chodzi o nowelizację ustawy budżetowej, nie jest to prosta sprawa. Nie wiem, czy będzie to możliwe. Będziemy jeszcze rozpatrywać wszystkie części budżetowe i zastanowimy się, co z tym zrobić. Jeśli nie ma zgłoszeń, stwierdzam zakończenie omawiania projektu budżetu w części 70 – Komisja Nadzoru Finansowego. Dziękuję panu dyrektorowi Sołtysowi i współpracownikom.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PawełArndt">Przystępujemy do omówienia planu finansowego Rzecznika Ubezpieczonych. Witam panią rzecznik Halinę Olendzką. Koreferentem w tej części także jest pani poseł Gąsior-Marek. Oddaję pani poseł głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#MagdalenaGąsiorMarek">Działalność rzecznika ubezpieczonych jest finansowana zasadniczo z dwóch źródeł, tj. z wpłat zakładów ubezpieczeń oraz z otwartych funduszy emerytalnych. Dodatkowe, niewielkie przychody stanowią odsetki, przychody operacyjne oraz wpłaty związane z działalnością sądu polubownego przy rzeczniku ubezpieczonych, które pochodzą z opłat stron uczestniczących w postępowaniu przed sądem.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#MagdalenaGąsiorMarek">Prognozując gospodarkę finansową, rzecznik ubezpieczonych opierał się na dynamice wpłat na pokrycie kosztów działalności rzecznika i jego biura za ostatni rok oraz prognozach dalszego rozwoju polskiej gospodarki. Prognozując koszty, opierał się na kosztach ponoszonych w związku z prowadzoną działalnością w poprzednich latach oraz przewidywanych wydatkach w bieżącym roku. Przy planowaniu kosztów uwzględniono m.in. znaczący wzrost liczby spraw napływających do rzecznika ubezpieczonych. Należy podkreślić, iż przychody rzecznika uzależnione są od przychodów zakładów ubezpieczeń i funduszy emerytalnych. Trudno więc dokładnie przewidzieć ich wzrost.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#MagdalenaGąsiorMarek">Rzecznik ubezpieczonych przewiduje na 2011 r. przychody w kwocie 6418 tys. zł, tzn. większe o 3,5% niż w 2010 r. Koszty ogółem stanowią również kwotę 6418 tys. zł, a więc tu wzrost jest także o 3,5%. Struktura kosztów przedstawia się następująco: koszty rodzajowe – 99,26%, w tym wynagrodzenia stanowią 67% wszystkich kosztów, koszty finansowe stanowią 0,26% oraz pozostałe koszty to 0,48%.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#MagdalenaGąsiorMarek">Uważam, że budżet został przygotowany rzetelnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PawełArndt">Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nie słyszę. Czy pani rzecznik chciałaby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#HalinaOlendzka">Chcę na wstępie podkreślić, podobnie jak przedstawiciel KNF, że my także jesteśmy finansowani przez zakłady ubezpieczeniowe i w podobny sposób się z nimi rozliczamy. Nadwyżkę środków zwracamy tym zakładom.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#HalinaOlendzka">Chcę także zwrócić państwa uwagę na wzrost o 40% liczby spraw kierowanych do rzecznika ubezpieczonych. Przewidujemy, że w związku z klęskami powodzi liczba skarg do końca tego roku jeszcze wzrośnie. Nasze starania oszczędnościowe polegają na tym, że przewidujemy wzrost naszego budżetu o niecałe 4%, przy ciągle wzrastającej liczbie napływających skarg.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PawełArndt">Dziękuję. Zgłosiła się jeszcze pani poseł Rafalska.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#ElżbietaRafalska">W takim razie mam pytanie do pani rzecznik. Czy ten budżet gwarantuje bieżące i terminowe rozpatrywanie skarg? Czy tak znaczący wzrost liczby skarg nie wymaga dodatkowego zatrudnienia, czyli wzmocnienia kadrowego urzędu?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PawełArndt">Czy są inne pytania? Nie ma. Proszę panią rzecznik o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#HalinaOlendzka">Robimy to z wielkim wysiłkiem, przy mobilizacji całego personelu. Chcę podkreślić, że w urzędzie są na etacie tylko 33 osoby. Eksperci zewnętrzni rozpatrują skargi i jest to forma oszczędności. Muszę podkreślić, że na taki wysiłek można się zdobyć przez jakiś czas, na pewno nie docelowo i na zawsze. Istnieje możliwość ustawowej regulacji zwiększenia procentu wpłaty składki z zakładów ubezpieczeń. W tej sprawie napisałam prośbę do ministra finansów. Z tego, co wiem, moja prośba jest w tej chwili rozpatrywana.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#HalinaOlendzka">Będzie problem z terminowym wywiązywaniem się ze zobowiązań, a skarżący oczekują na szybkie rozpatrzenie ich spraw.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#ElżbietaRafalska">Ostatnio dużo pisze się i mówi o zmianach w systemie emerytalnym, o sposobie postępowania ze składką z otwartych funduszy emerytalnych. Służy to publicznej debacie o systemie emerytalnym w Polsce. Wiedza Polaków na ten temat rośnie. Jeszcze niedawno nie mieli oni świadomości, że emerytury kapitałowe to zupełnie inny system, że są to pieniądze, które odkładamy na naszą przyszłość. Jestem głęboko przekonana i tak to sobie wyobrażam, że w przyszłości oczekiwanie społeczne co do roli, jaką pełni rzecznik ubezpieczonych, będzie znacząco wzrastać, proporcjonalnie do naszej wiedzy. Myślę więc, że wzrost liczby skarg nie jest tylko czasowy i związany tylko z sytuacją klęskową. Czy rośnie także liczba skarg na funkcjonowanie OFE?</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#HalinaOlendzka">Wspomniałam o skargach związanych z klęską powodzi, ponieważ jest to gorący temat, jednak skargi dotyczące systemu emerytalnego wzrastają w podobnym procencie. Ustawowo rzecznik ubezpieczonych ma także zadanie informowania i edukowania społeczeństwa. Staramy się to robić jak najlepiej, w miarę naszych możliwości. Przy rzeczniku powołana jest fundacja informacji i edukacji ubezpieczeniowej, a rzecznik jest jej fundatorem. Staramy się, poprzez organizację konferencji, wydawanie czasopism i poradników dotyczących ubezpieczeń na wszystkich trzech poziomach oraz sezonowych, informować społeczeństwo. Gdybyśmy mieli więcej środków, to oczywiście mielibyśmy szansę na większy zasięg. Jesteśmy bardzo mocno ograniczeni finansowo, nasz budżet jest bardzo skromny.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#HalinaOlendzka">Podkreślam, że nie są to środki płynące od podatników, są to środki z zakładów ubezpieczeń. Także dla podniesienia rangi tych zakładów, jako instytucji zaufania publicznego, dobrze byłoby, gdyby można o nich informować społeczeństwo, aby zakłady się w to włączyły. To buduje zaufanie i rynek finansowy.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PawełArndt">Jeszcze raz przypominam, że rozpatrywanie ewentualnych wniosków i poprawek do każdej części budżetowej odbędzie się na zakończenie cyklu posiedzeń Komisji Finansów Publicznych poświęconych budżetowi 2011 r.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PawełArndt">Stwierdzam zakończenie omawiania planu finansowego Rzecznika Ubezpieczonych. Dziękuję pani rzecznik i współpracownikom.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#PawełArndt">Przystępujemy do omówienia części 19 – Budżet, finanse publiczne i instytucje finansowe. Głos ma referent, pan poseł Stanisław Stec.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#StanisławStec">Najpierw kilka zdań chciałbym poświęcić części opisowej dotyczącej zadań jednostek podległych ministrowi finansów. Jeśli chodzi o izby i urzędy skarbowe, to jest to realizacja zadań określonych m.in. w Krajowym planie dyscypliny podatkowej. Proszę, aby potem na temat tego planu powiedział więcej przedstawiciel resortu finansów. Wśród tych zadań nie zauważyłem natomiast problemu handlu przez Internet. Ostatnio prasa donosiła, że są urzędy skarbowe, które tę sprawę rozpoznają i opodatkowują, a także urzędy skarbowe, które mają z tym kłopoty. Chciałbym się dowiedzieć, w jaki sposób urzędy skarbowe nadzorowane przez izby skarbowe będą intensyfikować kontrole opodatkowania handlu przez Internet. Mam na myśli szczególnie podatek VAT, bo coraz więcej towarów jest kupowanych w Internecie.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#StanisławStec">Mówi się również o jednolitości stosowania prawa. Jak wiemy, w imieniu ministra finansów interpretacje wydają cztery ośrodki. W jaki sposób zabezpiecza się to, aby wszystkie ośrodki wydawały jednolite interpretacje? Kiedy można przyjąć, że podmiot, który chce przekazywać wszystkie deklaracje drogą internetową, będzie mógł to z powodzeniem realizować?</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#StanisławStec">Jeżeli chodzi o urzędy kontroli skarbowej, to prawidłowością jest zajmowanie się głównie szarą strefą. Eliminacja podmiotów, które specjalizują się w oszustwach podatkowych, czyli tzw. słupów, jest jak najbardziej wskazana. Podobnie jest z kontrolą nieujawnionych przychodów. Te problemy mogą mieć coraz większe znaczenie. Urzędy skarbowe posiadają np. informacje o zakupach nieruchomości. Powiązanie ich z zestawieniem rocznym przychodów powinno dać efekty w zakresie ujawnienia dochodów niewykazywanych.</u>
<u xml:id="u-27.3" who="#StanisławStec">Kolejna sprawa. Wskazana jest kontrola gospodarki środkami publicznymi dla urzędów kontroli skarbowej. Wiem, że kiedyś było to realizowane, ale czy to poszerzamy? Wchodzilibyśmy już w kompetencje NIK, więc widziałbym raczej, aby urzędy kontroli skarbowej zajmowały się bardziej eliminacją szarej strefy.</u>
<u xml:id="u-27.4" who="#StanisławStec">Mówiąc o urzędach celnych, należy wspomnieć o wczorajszej informacji prasowej, że przez brak dostosowania systemu elektronicznego do potrzeb handlu z Unią Europejską mogą być problemy w kontaktach handlowych z krajami unijnymi. Jak jest faktycznie? Czy nie jesteśmy w stanie zapewnić przesyłania danych drogą elektroniczną od 1 stycznia 2011 r.? Wprowadzają to kraje Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-27.5" who="#StanisławStec">Kolejna sprawa. Czy kolejki samochodów ciężarowych na wschodniej granicy to wina Straży Granicznej czy też służb celnych? Stanie na granicy przez 2–3 doby wpływa ujemnie na wymianę handlową z Polską.</u>
<u xml:id="u-27.6" who="#StanisławStec">Wracając do wydatków i dochodów. Dochody zaplanowano na kwotę 7.615.000 tys. zł, tj. 223% więcej niż w 2010 r. Główny powód to przejęcie dochodów własnych urzędów skarbowych w zakresie egzekucji do budżetu, ale najważniejszą pozycją są dochody z Banku Gospodarstwa Krajowego. W uzasadnieniu poinformowano, że będą to dochody z funduszy własnych BGK, czyli prawie 5.000.000 tys. zł. To poważna kwota i dlatego prosiłbym o bardziej szczegółowe uzasadnienie tej pozycji.</u>
<u xml:id="u-27.7" who="#StanisławStec">Wydatki nie stanowią wielkiego problemu. Jest to budżet oszczędny. Nie wiem tylko, dlaczego obrona narodowa ma wzrost o 20%. Nie wiem też, dlaczego w przypadku partii politycznych ujęto waloryzację subwencji, podczas gdy ustawa mówi, iż waloryzację stosujemy, gdy inflacja przekroczy 5%, a z tego co wiem nie będzie 5% za rok poprzedni. Złożę więc poprawkę, aby 9000 tys. zł na waloryzację subwencji dla partii politycznych przeznaczyć na dożywianie w ramach programu rządowego dla dzieci i osób ubogich.</u>
<u xml:id="u-27.8" who="#StanisławStec">Uzasadniono również, że rosną koszty nadzoru audytu, ale z tego, co pamiętam Komisja Nadzoru Audytu powinna być finansowana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów, chyba że w dochodach przewidziana jest taka kwota. Jeśli jest przewidziana, to powinna pokrywać całość wydatków w tej pozycji. Jeśli nie jest przewidziana, to nie ma podstawy do ujmowania wydatków, gdyż tak ustaliliśmy w ustawie o biegłych rewidentach, że Krajowa Izba będzie pokrywać koszty działalności Komisji Nadzoru Audytu.</u>
<u xml:id="u-27.9" who="#StanisławStec">Wiem, że są potrzeby inwestycyjne, szczególnie w urzędach skarbowych. Chodzi mi o modernizację siedzib, ale z drugiej strony zdaję sobie sprawę z sytuacji budżetu państwa. Niemniej jednak chciałbym zwrócić uwagę ministrowi finansów, że służby, które odpowiadają za poziom dochodów, powinny mieć stworzone dobre warunki do pracy, bo muszą być one w pełnej gotowości. Na tych służbach nie powinniśmy nadmiernie oszczędzać.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PawełArndt">Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos w sprawie części 19? Nie widzę chętnych. Pan poseł Stec przedstawił szereg wątpliwości, więc proszę, aby pani minister się do nich odniosła.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#PawełArndt">Chcę jeszcze powiedzieć dwa zdania na temat finansowania partii politycznych. Jest to ostatnio medialny temat. Nie bardzo zgadzamy się na waloryzację w 2011 r. subwencji dla partii. Pan poseł chyba nie do końca ma rację, mówiąc o wskaźniku inflacji, bo nie liczy się chyba z roku na rok, lecz z kadencji na kadencję, a wtedy wskaźnik byłby jednak wyższy od 5%.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#StanisławStec">Nie wynika to z ustawy. Rozmawiałem z Biurem Legislacyjnym. Z ustawy można raczej wyczytać, że liczy się z roku na rok. Nie jest to jasne, więc pozostaje wątpliwość.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PawełArndt">Rozważamy inny sposób rozwiązania tej sytuacji. Chcielibyśmy w ustawie okołobudżetowej – na razie rozważamy, czy jest to możliwe z prawnego punktu widzenia – zgłosić poprawkę, która uniemożliwiłaby waloryzację subwencji dla partii politycznych. Jeśli prawnicy potwierdzą nam taką możliwość, być może problem rozwiążemy w taki sposób.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#PawełArndt">Teraz oddaję głos pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#HannaMajszczyk">Jeśli państwo pozwolą, kwestie dotyczące funkcjonowania urzędów skarbowych omówi pan minister Parafianowicz, bo to on bezpośrednio nadzoruje ten obszar, zaś w sprawie Banku Gospodarstwa Krajowego poproszę o odpowiedź pana dyrektora Skuzę.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#AndrzejParafianowicz">Pan poseł poruszył kwestię handlu w Internecie i niedostatecznej kontroli tej sfery. Chcę zwrócić uwagę panu posłowi na fakt, że w tym samym czasie inne tytuły prasowe podawały prawdziwe dane dotyczące kontroli handlu internetowego przez urzędy skarbowe i urzędy kontroli skarbowej. Wynika z nich, że ta część działalności urzędów jest najszybciej rozwijającą się częścią kontroli skarbowej. Jeśli popatrzymy na proporcje handlu internetowego do ogólnego obrotu gospodarczego, to kontrole są tam dużo częstsze i proporcjonalnie dochody z tej sfery są większe.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#AndrzejParafianowicz">Liczba kontroli handlu internetowego szybko rośnie, ale nie jest tak, że każdy urząd skarbowy będzie kontrolować handel w Internecie, ponieważ nie mamy na to środków ani wystarczającej liczby wyspecjalizowanych w tym zakresie pracowników. Mówiąc otwarcie, postawiliśmy na kontrolę handlu w Internecie przez wyspecjalizowane ośrodki, np. przy izbie skarbowej w Bydgoszczy, w urzędzie kontroli skarbowej w Białymstoku czy w Olsztynie. Handel ten odbywa się w sieci, więc można typować podmioty z całego kraju, a następnie przekazywać informacje do urzędów właściwych terytorialnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#EwaZwolińska">Mówiąc o planie dyscypliny podatkowej należy podkreślić, że jest to narzędzie służące kontroli podatkowej. Plan formułujemy od kilku lat uważając, że kontrola podatkowa jest jednym z ważniejszych narzędzi wymierzania podatku i jego poboru dla organu podatkowego, a więc urzędu skarbowego. Jedno z zadań, tzn. kontrolę podatkową postanowiliśmy rozpisać w plan ryzyka, plan dyscypliny podatkowej.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#EwaZwolińska">W planie staramy się oszacować prawdopodobieństwo powstania pewnych ryzyk grożących uszczupleniem podatku i skierować te obszary do naczelników urzędów skarbowych z sugestią, aby objęli je szczególnym nadzorem w trakcie kontroli. Nie zwalnia to oczywiście z kontroli skarbowej w innych obszarach, ale takie wskazówki zawarte w planie dyscypliny podatkowej należy traktować priorytetowo. Są to przede wszystkim takie obszary, w których ryzyko narażenia budżetu na uszczuplenia jest szczególnie wysokie, ale także obszary, w których istnieje ryzyko niezrozumienia przez podatnika spraw podatkowych. Tu także grozi uszczuplenie wpływów i musimy prowadzić kontrolę podatkową, aby nieświadomie nie dochodziło tam do uszczupleń podatkowych.</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#EwaZwolińska">W planie występuje szereg tytułów. Naczelnicy urzędów skarbowych są corocznie rozliczani z wykonania kontroli podatkowej obszarów określonych w tym planie. W 2009 r. naczelnicy urzędów skarbowych przeprowadzili ok. 130 tys. kontroli podatkowych i wydali ok. 60 tys. decyzji pokontrolnych. Obecnie, po zakończeniu kontroli, a przed wszczęciem postępowania podatkowego, podatnik ma prawo wybrać drogę korekty, więc decyzji jest mniej niż wcześniej. Jednak trafność doboru podmiotów do kontroli jest coraz lepsza, co podkreślał przy sprawozdaniu z wykonania budżetu państwa przedstawiciel Najwyższej Izby Kontroli. Mimo że liczba kontroli zmniejsza się nieco, ponieważ funkcję takiej kontroli przejmują czynności sprawdzające, których mamy coraz więcej, a które są formą dogodniejszą dla podatnika i organu podatkowego, a poza tym są ograniczenia wynikające z ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, ale są to kontrolne trafne, a co najważniejsze, kontrolami objętych jest więcej okresów rozliczeniowych. Organ kontrolny bada szerzej działalność podmiotu.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#SebastianSkuza">Jeśli chodzi o wpłaty i obniżenie funduszy własnych Banku Gospodarstwa Krajowego, to chcę zauważyć, że już w maju 2010 r., w nowym rozporządzeniu Ministra Skarbu Państwa w sprawie statutu BGK, powstała możliwość wpłaty zysku do budżetu państwa, są to quasi-dywidendy z Banku Gospodarstwa Krajowego. Do tej pory tego nie było, BGK jako bank państwowy nie dzielił się ze swoim właścicielem dochodami.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#SebastianSkuza">Jeśli chodzi zaś o możliwość obniżenia funduszy własnych, to obecnie spółki akcyjne, decyzją walnego zgromadzenia mają taką możliwość, natomiast w BGK takiej możliwości nie ma. Zwracam uwagę na inicjatywę poselską platformy Obywatelskiej z druku nr 3479, która wypełnia lukę w zakresie możliwości obniżenia funduszy własnych BGK. Jest to art. 1 pkt 7 projektu. Mówi się tam, że w przypadku, gdy potrzeby kapitałowe BGK nie są wysokie, jest możliwość – w drodze uchwały rady nadzorczej na wniosek ministra finansów – obniżenia funduszu statutowego BGK poprzez wpłatę środków do budżetu, umorzenie obligacji, które byłyby przekazane do BGK, jako dokapitalizowanie lub nieodpłatne przekazanie, czyli zwrot akcji przez ministra Skarbu Państwa na fundusz statutowy BGK.</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#SebastianSkuza">Trzeba podkreślić, że w roku ubiegłym Bank objął emisję akcji banku PKO BP na kwotę ponad 4.000.000 tys. zł, co stanowi ponad 10% udziałów BGK w PKO BP. Jeżeli chodzi o wymogi kapitałowe, to pragnę zauważyć, że zaangażowanie w PKO BP Banku Gospodarstwa Krajowego, czyli jednego banku w drugi bank, ma wpływ na adekwatność kapitałową banku. Zaangażowanie na ponad 4.000.000 tys. zł trzeba odjąć od podstawowych funduszy banku i dopiero tak skorygowana kwota funduszy własnych wchodzi do wyliczania współczynnika opłacalności. Gdyby BGK zbył walory, uwolni mu się ponad 4.000.000 tys. zł funduszy własnych. Trzeba by jeszcze dokonać korekty w zakresie zysku ze sprzedaży akcji. Były one nabywane przez BGK po ok. 31 zł, a teraz cena rynkowa akcji PKO BP waha się w granicach 44–45 zł, więc zysk mógłby wynieść około 1.600.000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-34.3" who="#SebastianSkuza">W obecnej działalności BGK współczynnik wypłacalności jest na bezpiecznym poziomie ok. 12%. Zbyt wysoki współczynnik wypłacalności również nie jest dobrze widziany, ponieważ nie ma optymalnego wykorzystania funduszy własnych, spada współczynnik ROE. Pamiętam, że po dokapitalizowaniu banku funduszami przekształconymi FPU, KFPK i Krajowym Funduszem Mieszkaniowym współczynnik wypłacalności banku wynosił ok. 50%, co było niezasadne.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PawełArndt">Zgłasza się jeszcze pani minister Majszczyk.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#HannaMajszczyk">Chcę odpowiedzieć na pozostałe pytania. Po części pan przewodniczący odpowiedział na pytania w kwestii waloryzacji subwencji dla partii politycznych. W przepisach ta kwestia nie jest rzeczywiście ujęta jednoznacznie. Są opinie prawne, które wskazują, że wskaźnik 5% inflacji odnosi się do ostatniego okresu, kiedy kwota była waloryzowana. Na takiej zasadzie ta kwota została założona w planie.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#HannaMajszczyk">Pan poseł pytał o ewentualne zagrożenie dla postępu prac związanych z nowymi systemami elektronicznymi kontroli importu towarów lub przemieszczenia wyrobów akcyzowych. Chcę poinformować, że nie widzimy żadnego zagrożenia. Jeden z systemów, tzn. ICS związany z kontrolą zgłoszeń celnych, jest już po pierwszych testach i uważamy, że 1 stycznia 2011 r. zostanie wdrożony, zapewniając wymianę informacji z pozostałymi państwami członkowskimi. Drugi system, związany z kontrolą przemieszczania wyrobów akcyzowych, sytuacja wygląda analogicznie.</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#HannaMajszczyk">Pan poseł wyrażał też wątpliwość odnośnie do sposobu finansowania działalności Komisji Nadzoru Audytu. Jest to zadanie przypisane ministrowi finansów, stąd te kwoty zostały zaplanowane w części 19.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PawełArndt">Dziękuję. Zgłaszała się jeszcze pani poseł Kotkowska.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#BożenaKotkowska">Mówiąc o skuteczności kontroli, aby podatki wpływały do budżetu państwa, chcę poinformować, że wpłynęła do mnie informacja, że chcemy redukować o 10% liczbę etatów w urzędach skarbowych. Czy można potwierdzić lub zaprzeczyć tej informacji?</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#StanisławStec">Dziękuję za wyjaśnienia. Jednak chcę podkreślić, że jeśli chodzi o handel internetowy, to opierałem się na informacji NIK z kontroli urzędów skarbowych. Ostatnio osobiście dokonałem zakupu internetowego telewizora i dopiero na moją interwencję doliczono mi VAT. Chciano mi sprzedać telewizor bez faktury i bez VAT.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#StanisławStec">Pana dyrektora Skuzę proszę, aby dał nam tę informację na piśmie. To bardzo ważna sprawa. Niedawno dokapitalizowaliśmy Bank Gospodarstwa Krajowego. Jeżeli teraz mamy obniżać fundusze własne, to może być kłopot z realizacją zadań w zakresie poręczeń i gwarancji kredytowych. Wskaźnik wypłacalności 12% nie jest wysoki, to raczej średni wskaźnik, banki spółdzielcze mają wskaźnik w granicach 11%. Proszę więc o informację pisemną w tej sprawie. Zastanawiam się, czy taka pozycja w dochodach budżetowych powinna być utrzymana.</u>
<u xml:id="u-39.2" who="#StanisławStec">Panią minister proszę natomiast o informację na piśmie, na temat faktycznych kosztów na 2011 r. Komisji Nadzoru Audytu.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PawełArndt">Rozumiem, że pani minister i pan dyrektor przyjęli prośby pana posła o informacje na piśmie. Natomiast, jeśli chodzi o BGK, to w krótkim czasie chyba do tego tematu wrócimy, ponieważ jest projekt ustawy, który w najbliższym czasie trafi do Komisji Finansów Publicznych, wtedy problemem BGK zajmiemy się w szerszym zakresie.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#PawełArndt">Pan minister Parafianowicz prosi jeszcze o głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#AndrzejParafianowicz">Odnosząc się do wypowiedzi pana posła Steca, w raporcie NIK wskazywano, że jest jeszcze dużo do nadrobienia, ale dotyczył on lat ubiegłych. Teraz sytuacja mocno się zmieniła.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#AndrzejParafianowicz">Odnosząc się do pytania pani poseł, trwają prace nad rządowym projektem, ale dotyczącym nie redukcji w „skarbówce”, lecz ogólnie ograniczenia administracji. Jest jeszcze za wcześnie, aby prezentować założenia tego projektu. Na pewno do tego tematu wrócimy.</u>
<u xml:id="u-41.2" who="#AndrzejParafianowicz">Chcę podkreślić jeszcze to, co powiedziała pani dyrektor Zwolińska, że liczba kontroli spada, są też krótsze, natomiast efekty tych kontroli rosną. Wydaje się, że ten kierunek jest słuszny, bo jest to mniejsza udręka dla przedsiębiorcy. Wzmacniamy i rozwijamy działy analiz w poszczególnych urzędach. Lepsze jest przez to typowanie do kontroli.</u>
<u xml:id="u-41.3" who="#AndrzejParafianowicz">Jeśli chodzi o zatrudnienie w urzędach skarbowych, to niezależnie od przygotowywanego projektu, o którym wspomniałem, z dniem 1 stycznia wchodzi w życie zarządzenie ministra finansów dotyczące struktur i organizacji urzędów skarbowych, które ma wzmocnić efektywność. Urzędy funkcjonują w starych strukturach, zaś gospodarka się rozwija, zmieniają się branże i potrzeby podatników. Pod te potrzeby i potrzebę zwiększenia efektywności struktury te zostaną zmienione, co niekoniecznie musi się wiązać ze zwolnieniami, bardziej z przesunięciami.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PawełArndt">Dziękuję. Czy są inne głosy w dyskusji? Nie ma. Stwierdzam w takim razie zakończenie omawiania części 19. Była to ostatnia część, którą mieliśmy omówić na tym posiedzeniu Komisji. Dziękuję wszystkim za obecność.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#PawełArndt">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>