text_structure.xml
33.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PawełArndt">Otwieram posiedzenie Komisji. Stwierdzam kworum. Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie opinii: Komisji Obrony Narodowej, Komisji do Spraw Służb Specjalnych, Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych o rządowym projekcie ustawy budżetowej na 2010 r. Z rozpatrywania wyłączona jest dziś część opinii Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych dotycząca Kancelarii Prezesa Rady Ministrów ze względu na wyjazd zagraniczny i związaną z nim prośbę pana ministra Tomasza Arabskiego o przełożenie rozpatrywania tej części.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PawełArndt">Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie ma. Stwierdzam przyjęcie porządku dziennego. Witam wszystkich przybyłych na dzisiejsze posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PawełArndt">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Rozpoczynamy od opinii Komisji Obrony Narodowej o częściach: 29 – Obrona Narodowa, 83 – Rezerwy celowe w zakresie pozycji 47, 85 – Budżety wojewodów ogółem w zakresie działu 752, przychodach i wydatkach państwowych funduszy celowych, tzn. planie finansowym Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych oraz planach finansowych Agencji Mienia Wojskowego i Wojskowej Agencji Mieszkaniowej.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PawełArndt">Pracować będziemy w przyjętym trybie: najpierw głos zabierze przedstawiciel komisji branżowej, następnie koreferent Komisji Finansów Publicznych, potem przeprowadzimy dyskusję. Dzisiaj nie przyjmujemy żadnych wniosków, nie podejmujemy decyzji, ponieważ to nastąpi pod koniec prac Komisji nad wszystkimi częściami budżetowymi.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PawełArndt">Przekazuję głos panu posłowi Sitarzowi, który tym razem występuje w podwójnej roli – referenta Komisji Obrony Narodowej i koreferenta naszej Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#WitoldSitarz">Mam nadzieję, że wywiążę się z tej podwójnej funkcji i w sposób niezależny postaram się przedstawić koreferat. Najpierw przedstawię opinię nr 10 Komisji Obrony Narodowej dla Komisji Finansów Publicznych. Komisja przyjęła tę opinię w dniu 22 października 2009 r., rozpatrzyła projekt budżetu w zakresie wymienionych przez pana przewodniczącego części. Komisja stwierdza, że wydatki obronne Polski na 2010 r. zostały określone zgodnie z postanowieniem ustawy z 2001 r. o przebudowanie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych RP. Zostały one zaplanowane we właściwej wysokości, tj. 25.448.289 tys. zł w części 29 – Obrona narodowa.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#WitoldSitarz">Jak państwo pamiętają, istnieje wymóg ustawowy, aby wydatki na obronę narodową były nie mniejsze niż 1,95% PKB roku poprzedniego. Oznacza to wzrost w porównaniu do przewidywanego wykonania w 2009 r. nominalnie o 12,7%, a realnie o 11,7%. Spełniony został także drugi warunek wynikający z wymienionej ustawy z 25 maja 2001 r., odnoszący się do udziału wydatków majątkowych w budżecie MON. Muszą one wynosić minimum 20%, a wynoszą 22,5%.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#WitoldSitarz">W pozostałych częściach budżetu wojewodowie oraz pozostałe resorty w dziale 752 – Obrona narodowa ujęto kwotę 270.700 tys. zł, z czego na finansowanie projektów badawczych i celowych 154.000 tys. zł, na Program pozamilitarnych przygotowań obronnych – 43.700 tys. zł, na zabezpieczenie realizacji zadań wynikających z Programu mobilizacji gospodarki – 73.000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#WitoldSitarz">Komisja Obrony Narodowej pozytywnie rozpatrzyła projekt ustawy budżetowej w części dotyczącej Ministerstwa Obrony Narodowej i innych resortów realizujących wydatki obronne. Jednak odnosząc się z troską do przyszłości i stabilności funkcjonowania wojska, obawy Komisji budzi brak wzrostu wynagrodzeń i uposażeń, a zwłaszcza niski poziom wskaźnika bazowego uposażenia żołnierzy, w stosunku do innych służb mundurowych. Komisja wnosi do Ministra Obrony Narodowej o podniesienie wskaźnika uposażeń w Siłach Zbrojnych z 2,60 do 2,67.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#WitoldSitarz">Zdaniem Komisji, ewentualna blokada środków w wysokości 1.996.438 tys. zł, która obniża budżet MON o prawie 9%, może spowodować trudności w realizacji zadań obronnych. Jednocześnie Komisja apeluje do Ministra Obrony Narodowej o dokonanie głębokiej i rzetelnej analizy wydatków poniesionych w 2009 r. pod względem racjonalnego i efektywnego wykorzystania tych środków finansowych w celu wyeliminowania potencjalnych zagrożeń w planowaniu i realizacji budżetu w 2010 r., zwłaszcza w obliczu zagrożeń kryzysowych.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#WitoldSitarz">Komisja Obrony Narodowej pozytywnie oceniła więc analizowane części budżetowe, z uwagą dotyczącą braku wzrostu uposażeń, co może się negatywnie odbić na sytuacji kadrowej w wojsku polskim.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#WitoldSitarz">Ustosunkowując się do tego, jako koreferent Komisji Finansów Publicznych, pozwolę sobie powiedzieć, że z punktu widzenia sympatyka armii trzeba stwierdzić, że budżet jest większy, spełnia wymogi ustawowe. To 1,95% PKB, a przypomnę, że przewidywane PKB w 2009 r. wyniesie 1.322.000.000 tys. zł. Zachowano ustawowy wymóg przeznaczenia 20% na modernizację techniczną. Ta kwota, która wynosi 5.657.422 tys. zł, przyrasta nominalnie w stosunku do 2009 r. o 31%. To nas może cieszyć.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#WitoldSitarz">Trzeba wyrazić pewną obawę o powtórzenie sytuacji z roku ubiegłego, czyli o zastosowanie blokad, które wstępnie są już zaznaczone w konkretnych kwotach. Wówczas nominalny przyrost o 12% drastycznie maleje. Gdyby te blokady weszły w życie, pozostajemy w zasadzie na tym samym poziomie, z lekkim przyrostem 3,9%.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#WitoldSitarz">O braku przyrostu wskaźnika uposażeń Komisja Obrony Narodowej wyraziła się z niepokojem.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#WitoldSitarz">Warto powiedzieć jeszcze kilka zdań na temat, który zawsze interesuje Polaków, czyli o udziale w misjach zagranicznych. Przewiduje się udział w misjach NATO, Unii Europejskiej i innych. Na misję w Afganistanie, która ma liczyć do 2 tys. żołnierzy, przewiduje się 273.477 tys. zł, na niewielką misję w Bośni i Hercegowinie liczącą 25 osób przewidziano 3127 tys. zł, na misję kosowską, która ma liczyć 233 osoby, przewidziano 27.594 tys. zł i na misję iracką, która istnieje jeszcze w szczątkowej formie szkoleniowej w liczbie 20 osób, jest przewidywane 7652 tys. zł. Takie kwoty, niewielkie w stosunku do ogółu wydatków obronnych, poniesiemy na naszą obecność poza granicami kraju.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PawełArndt">Dziękuję. Otwieram dyskusję nad tymi częściami budżetowymi.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#EdwardWojtas">Czy prawdą jest, że w przyszłym roku ministerstwo zamierza zrezygnować z zakupu samochodów terenowych marki Honker? Jeśli tak, to jakie są przesłanki tej decyzji?</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#EdwardWojtas">Przypomnę, że ten samochód jest produkowany przez polską firmę w Lublinie. Sprawdził się w różnych trudnych warunkach terenowych i dla nas niezrozumiałe jest, że ministerstwo nosi się z takim zamiarem.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PawełArndt">Czy są inne pytania? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PawełArndt">Proszę pana ministra o odpowiedź na pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#CzesławPiątas">Nie planujemy zakupu samochodów osobowych terenowych, planujemy zakup samochodów ciężarowych. Nie możemy dziś określić marki, ponieważ obowiązują nas zasady przetargu. Pełnej odpowiedzi na pytanie pana posła Wojtasa udzielić więc nie mogę.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#CzesławPiątas">Liczba samochodów osobowych terenowych w Siłach Zbrojnych jest dziś wystarczająca do wykonywania zadań planowanych na 2010 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PawełArndt">Czy są jeszcze jakieś uwagi lub pytania dotyczące opinii Komisji Obrony Narodowej? Nie słyszę. Zamykam dyskusję, kończymy omawianie tych części budżetowych. Dziękuję panu ministrowi i wszystkim współpracownikom.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PawełArndt">Przechodzimy do omówienia opinii Komisji do Spraw Służb Specjalnych o częściach budżetowych 56 – Centralne Biuro Antykorupcyjne, 57 – Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, 59 – Agencja Wywiadu i w części 29 – Obrona narodowa dział 752 w zakresie Służby Wywiadu Wojskowego i Służby Kontrwywiadu Wojskowego. Oddaję głos przedstawicielowi Komisji do Spraw Służb Specjalnych, panu posłowi Konstantemu Miodowiczowi. Tu nie ma koreferenta naszej Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#KonstantyMiodowicz">Komisja do Spraw Służb Specjalnych, na posiedzeniach w dniach 21 i 22 października, rozpatrzyła projekt ustawy budżetowej na 2010 r. w zakresach wyszczególnionych przed chwilą przez pana przewodniczącego.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#KonstantyMiodowicz">Po analizie dokumentów, wysłuchaniu wyjaśnień ze strony przedstawicieli instytucji będących dysponentami wymienionych części budżetowych oraz w wyniku przeprowadzonej dyskusji Komisja postanowiła pozytywnie zaopiniować projekty budżetów: Służby Wywiadu Wojskowego, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Agencji Wywiadu na 2010 r.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#KonstantyMiodowicz">Jednocześnie zostałem zobowiązany przez Komisję do poinformowania państwa, iż Komisja do Spraw Służb Specjalnych wystosowała do Ministra Obrony Narodowej dezyderat w związku z niepokojącymi sygnałami dotyczącymi zamierzeń ministerstwa wobec budżetu Służby Kontrwywiadu Wojskowego na 2010 r. Departament Budżetowy Ministerstwa Obrony Narodowej przewiduje możliwość zablokowania części funduszu operacyjnego Służby Kontrwywiadu Wojskowego omawianego budżetu. Mając na uwadze prawidłową realizację zadań wyszczególnionej służby, Komisja wyraziła stosowne zaniepokojenie i wezwała pana ministra do odstąpienia od tak zaplanowanych zmian.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PawełArndt">Dziękuję. Otwieram dyskusję nad tymi częściami budżetowymi. Kto z państwa chciałby zabrać głos w tej części? Nie ma zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PawełArndt">Stwierdzam zakończenie omawiania tego punktu porządku obrad. Dziękuję wszystkim przybyłym gościom, którzy uczestniczyli w tej części posiedzenia. Przypomnę, że głosowania odbędą się za kilkanaście dni, po przeanalizowaniu wszystkich części budżetowych.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PawełArndt">Ogłaszam 5 minut przerwy.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#PawełArndt">Wznawiam obrady. Przechodzimy do rozpatrzenia opinii Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych. Omówimy projekt budżetu w zakresie części: 75 – Rządowe Centrum Legislacji, 17 – Administracja publiczna, 27 – Informatyzacja, 42 – Sprawy wewnętrzne, 43 – Wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne, 83 – Rezerwy celowe w zakresie pozycji 4, 9, 13, 14, 15, 20, 22, 29, 37 i 55, części 85 – Budżety wojewodów ogółem w zakresie działów 750 i 754, a także przychodów i wydatków państwowych funduszy celowych, tj. planów finansowych: Funduszu Wsparcia Policji, Funduszu Modernizacji Bezpieczeństwa Publicznego, Funduszu – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców, Funduszu Wsparcia Straży Granicznej.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#PawełArndt">Oddaję głos przedstawicielowi Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych z prośbą o przedstawienie opinii Komisji. Następnie zabierze głos koreferent naszej Komisji, pan poseł Chwierut.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#AleksanderSkorupa">Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych obradowała nad projektem budżetu państwa na 2010 r. w zakresie wymienionych części w dniu 20 października br. Najpierw omówię opinię ogólnie, następnie przedstawię wnioski Komisji.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#AleksanderSkorupa">Jeśli chodzi o dochody w tych częściach budżetowych, są mało interesujące, nie stanowią istotnej części budżetu państwa. Jeśli chodzi o wydatki, stwierdzono, że są one zaplanowane w bardzo oszczędny sposób, ale jednocześnie sposób realny, zapewniający realizację zadań w poszczególnych częściach budżetu. Z satysfakcją stwierdzono, że zabezpieczona jest realizacja zadań finansowanych ze środków unijnych. Wzrastają też płace dla pracowników zajmujących się środkami unijnymi.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#AleksanderSkorupa">Jeśli chodzi o wynagrodzenia, nie mamy już tak dobrej sytuacji jak w 2008 r., ale w wyniku przejścia podwyżek z 2008 r. na 2009 r. generalnie podwyżki są, choć nie tak istotne jak w poprzednim roku.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#AleksanderSkorupa">W trzyletnim planie mianowań również obniżono limity, ale tłumaczono to tym, że realne możliwości zatrudnienia, czyli liczba kandydatów, są niższe od planowanych. Dysponenci nie widzieli tu zagrożeń dla realizacji tych wydatków.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#AleksanderSkorupa">Plany państwowych funduszy celowych zostały przyjęte bez uwag.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#AleksanderSkorupa">Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych przyjęła bez uwag następujące części: 17 – Administracja publiczna, 27 – Informatyzacja, 42 – Sprawy wewnętrzne, 43 – Wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne, 75 – Rządowe Centrum Legislacji, 83 – Rezerwy celowe w zakresie pozycji 4, 9, 13, 14, 15, 20, 22, 29, 37 i 55, części 85 – Budżety wojewodów ogółem w zakresie działów 750 i 754, trzyletni plan mianowań urzędników w służbie cywilnej na lata 2010–2012, a także przychodów i wydatków państwowych funduszy celowych, tj. planów finansowych: Funduszu Wsparcia Policji, Funduszu Modernizacji Bezpieczeństwa Publicznego, Funduszu – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców, Funduszu Wsparcia Straży Granicznej.</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#AleksanderSkorupa">Zgłoszono jedną uwagę w dziale 754 – Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa. Komisja wnosi, aby w rozdziale 75495 – Pozostała działalność zmniejszyć wydatki bieżące o kwotę 1.000 tys. zł i przesunąć ją do rozdziału 75415 – Zadania ratownictwa górskiego i wodnego, do grupy wydatków – dotacje. Jest to jedyny wniosek Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych do Komisji Finansów Publicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PawełArndt">Dziękuję. Proszę o zabranie głosu przez koreferenta, pana posła Chwieruta.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JanuszChwierut">Skupię się na najważniejszej kwestii z punktu widzenia finansów, czyli na części 42 – Sprawy wewnętrzne, która z racji przewidzianych tu kwot jest najistotniejsza. Mam pytanie, ponieważ nie mogłem znaleźć tego w materiałach, czy przywoływana tu ustawa budżetowa na 2009 r., to ustawa przyjęta w grudniu 2008 r. czy ustawa po nowelizacji w lipcu? To ma istotne znaczenie przy ocenie projektu. W nowelizacji nastąpiły znaczne ograniczenia wydatków w części 42 – Sprawy wewnętrzne.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#JanuszChwierut">Zakładając, że jest to budżet po nowelizacji, trzeba stwierdzić, że plan wydatków w tej części jest bardzo ambitny, jeśli chodzi o oszczędności. Całość wydatków na 2010 r. opiewa na kwotę 16.039.000 tys. zł, a w 2009 r. jest to 16.474.000 tys. zł. Następuje więc zmniejszenie o 400.000 tys. zł, to procentowo 3,6%. Nie będę tu przedstawiać, w których rozdziałach i o ile budżet się zmniejsza, ale jest to niebagatelna kwota. Jak wspominał pan poseł, są pewne wcześniejsze zobowiązania dotyczące szczególnie wynagrodzeń, które muszą być pokryte. Rodzi się więc pytanie, w których obszarach ministerstwo chce zaoszczędzić, jakie chce wprowadzić działania, żeby ten plan wykonać. Plan jest ambitny, rozumiem, że jest to oczekiwanie w obecnej sytuacji finansowej.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#JanuszChwierut">Druga taka uwaga na bazie tej analizy. Mamy jeden dział, w którym wydatki wzrastają o 3,8%. Chodzi o obowiązkowe ubezpieczenia społeczne. Wynika to z pewnych wcześniejszych zobowiązań. To nie ulega wątpliwości. Mamy jednak taką sytuację, że znacznie wzrasta liczba świadczeniobiorców. Jest to 4300 osób, o tyle więcej będzie w 2010 r. niż w 2009 r. Z czego to wynika? Czy była jakaś wyjątkowa sytuacja?</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#JanuszChwierut">Zasadnicze pytanie dotyczy działań, jakie ministerstwo będzie podejmować w celu dostosowania się do projektowanych wydatków budżetowych. Plan jest ambitny, więc muszą tu być jakieś konkretne rozwiązania.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PawełArndt">Dziękuję. Otwieram dyskusję.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#MarzennaDrab">Chcę zapytać o sprawy związane z Policją. W tym roku zostały zamrożone limity zatrudnienia w Policji. Czy w przyszłym roku będą dodatkowe etaty? Jeżeli tak, to w jakiej wysokości przewidują państwo wzrost etatów?</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#MarzennaDrab">Wiemy, że zobowiązania po stronie wydatków Policji w tym roku są bardzo duże. Proszę o podanie kwoty na koniec października br. lub przewidywanego wykonania 2009 r. Jakie wystąpią zobowiązania? Wiemy, że nie były wypłacane m.in. koszty umundurowania, przejazdów itd. Jaka to będzie kwota na koniec tego roku?</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#MarzennaDrab">Słyszeliśmy wcześniej, że jest to budżet oszczędny, ambitny ale realistyczny. Jak na ten budżet wpłyną zobowiązania, o których mówiłam przed chwilą? Z których pozycji wydatki będą zmniejszane, aby spłacić zobowiązania z 2009 r.?</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#komentarz">Poseł Andrzej Galla (niez.)</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#MarzennaDrab">Chcę nawiązać do części 43 – Wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne. Jestem członkiem Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych, chcę podkreślić, że zaplanowane w budżecie na 2010 r. środki, choć oczywiście mogłyby być większe, są porównywalne ze środkami na dotacje w 2009 r. Chcę serdecznie podziękować panu ministrowi Siemoniakowi za taki projekt.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#MarzennaDrab">Chcę jeszcze zapytać o sprawę Funduszu Kościelnego. W planowanym budżecie są dość duże środki, tzn. ponad 86.000 tys. zł, które w głównej części przeznaczone są na składki ubezpieczeń społecznych dla księży oraz na ubezpieczenia zdrowotne. Nie widzę tu pozycji związanej z dotacjami na remonty obiektów sakralnych, stąd moje pytanie. Czy to będzie już standardem, czy tylko w 2010 r. tych środków nie będzie? A może w trakcie roku pojawią się pewne środki na ten cel?</u>
<u xml:id="u-14.6" who="#MarzennaDrab">Kolejne pytanie dotyczy składki na ubezpieczenia społeczne księży. Czy ministerstwo ma pełną kontrolę nad wydatkowaniem tej kwoty, czy sprawdzana jest poprawność naliczania tych składek? Przed kilkoma laty były tam dość istotne zadłużenia, zawsze w następnym roku są spłacane składki z poprzedniego.</u>
<u xml:id="u-14.7" who="#MarzennaDrab">Mam też pytanie dotyczące rezerwy celowej z pozycji 14. Są to środki przeznaczone na pomoc dla społeczności romskiej. Przepraszam, że tę kwestię poruszam dopiero na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych, ale w ostatnich kilku dniach odbyło się wyjazdowe posiedzenie Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych, podczas którego mieliśmy okazję spotkać się ze społecznością romską. Odebrałem bardzo wyraźny sygnał dotyczący zasad wykorzystywania tej dotacji. Dotacje te nie do końca bezpośrednio trafiają do społeczności romskiej. Planowana jest kontrola NIK realizacji ustawy o mniejszościach narodowych. Czy przy tej okazji nie byłoby dobrze skontrolować racjonalność wydatkowania tych środków? Myślę, że na posiedzeniu Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych powinniśmy zastanowić się nad ukierunkowaniem sporych środków z dotacji, aby trafiały w potrzeby tej społeczności.</u>
<u xml:id="u-14.8" who="#MarzennaDrab">Chcę jeszcze dopytać o rezerwę celową z pozycji 4. Dotyczy przeciwdziałania i usuwania skutków klęsk żywiołowych. Mam zasadnicze pytanie: na przyszłym rok zaplanowano 700.000 tys. zł. Czy jest to mniej, czy więcej niż w tym roku i o ile?</u>
<u xml:id="u-14.9" who="#MarzennaDrab">Chciałabym prosić o przybliżenie nam wydatków majątkowych. Na co przewidują państwo wydać te środki?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PawełArndt">Czy są inne pytania? Nie ma. Oddaję głos panu ministrowi z prośbą o odpowiedzi na pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#TomaszSiemoniak">Podczas posiedzenia Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych padało wiele szczegółowych pytań, dziś także postaramy się na nie odpowiedzieć dokładnie.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#TomaszSiemoniak">Jeśli chodzi o sprawy generalne, rok 2009, niezależnie od naszych planów, był rokiem wielkiej racjonalizacji wydatków budżetowych ze względu na sytuację ekonomiczną w kraju. Wszystkie służby podległe Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji wykonywały takie działania od stycznia br. Nauka i wnioski z tego roku są pozytywnym impulsem do realizacji budżetu w 2010 r. Pan minister Adam Rapacki, nadzorujący sprawy Policji, podczas posiedzenia Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych wyraził trochę przewrotną tezę, że lepiej mieć sytuację, w której z góry wiadomo, że się będzie mieć mniej, niż dowiedzieć się, że środków będzie mniej w ciągu roku. Po tych doświadczeniach i po podjęciu przedsięwzięć racjonalizujących wydatki, głównie w Policji i Straży Granicznej, mamy bardzo dobre instrumenty do tego, żeby zrealizować mniejszy budżet w 2010 r.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#TomaszSiemoniak">Sprawa Funduszu Kościelnego budziła zainteresowanie także w Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych. Przyjęliśmy zasadę, że składki ubezpieczenia nie podlegają negocjacjom, jest to zobowiązanie państwa i musi być realizowane. Nie mieliśmy problemów z tymi zobowiązaniami w latach poprzednich, nawet zostawało trochę środków ze składek i były przeznaczane na inne cele. Po analizie wydatków z tego funduszu w latach ubiegłych uznaliśmy, że skoro zatrzymujemy inwestycje, oszczędzając w ten sposób, to także tu nie jest możliwe, aby te środki zapewnić.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#TomaszSiemoniak">Sprawa społeczności romskiej była wielokrotnie przedmiotem obrad Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych. Pan przewodniczący Galla wie bardzo dużo na ten temat. Wśród społeczności romskiej i wśród ekspertów zdania są bardzo podzielone co do tego, na co te środki przeznaczać. Nie ma jednej, wygodnej tezy. Przed laty w programie przyjęto zasadę, że ważna jest pomoc bezpośrednia, tzn. remonty domów, sprawianie, aby Romowie mieszkali w cywilizowanych warunkach. Może to budzić kontrowersje, ale kto był i widział, jak wyglądają te domy, będzie przekonany, że te pieniądze są przez samorządy, które są tu pośrednikiem, wydawane celowo. Jest druga szkoła, która mówi, że lepiej dawać wędkę niż rybę, czyli organizować szkolenia dla Romów uczące, jak działać na rynku pracy, ale jest to bardzo trudne. Jesteśmy otwarci na rozmowy na ten temat. Działa zespół romski przy Komisji Wspólnej Rządu i Mniejszości Narodowych, są tam przedstawiciele tej społeczności. Wśród samych Romów trwa ciągła dyskusja, na co te pieniądze wydać. Chcę podkreślić, że taka pomoc jest doceniana przez społeczność romską w Polsce, ponieważ przez kolejne lata decyzjami Sejmu kwota 10.000 tys. zł jest przeznaczana na rzecz tej społeczności. Na tle innych krajów, jak Słowacja, Czechy czy Węgry, w których problemy społeczności romskiej są wielokrotnie większe i poważniejsze, nasza spokojna polityka wobec Romów jest doceniana i podkreślana na różnych forach międzynarodowych. Sprawa budzi również żywe zainteresowanie w Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#TomaszSiemoniak">Proszę teraz pana dyrektora Budzenia i pana komendanta Trelę o odpowiedzi na pozostałe pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#WładysławBudzeń">Odpowiadając na pytanie pani poseł Drab, chcę podkreślić, że przy zmniejszeniu budżetu w dniu 17 lipca br. etaty w Policji zostały zmniejszone o 3 tysiące, natomiast w projekcie budżetu na 2010 r. zwiększono tę wielkość o 2 tysiące. Per saldo jest tysiąc etatów mniej. Na etaty zabezpieczono odpowiednie środki. Chcę podkreślić, że 17 lipca zmniejszono liczbę wakatów, nie zwalniano funkcjonariuszy, nie wiązało się to ze sprawami kadrowymi.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#WładysławBudzeń">Jeśli chodzi o zobowiązania, to najświeższe dane pochodzące z 30 września br. wskazują, że zobowiązania wystąpiły głównie w dwóch formacjach – Policji i Straży Granicznej. Łączna wysokość zobowiązań to 161.500 tys. zł, z tego w Policji – prawie 146.000 tys. zł, a w tym 98.000 tys. zł to zobowiązania wymagalne, natomiast w Straży Granicznej zobowiązania na dzień 30 września br. wynosiły 15.700 tys. zł i są to zobowiązania niewymagalne. Na koniec bieżącego roku łącznie zobowiązania w tych dwóch formacjach wyniosą ok. 245.000 tys. zł, z tego 210.000 tys. zł w Policji i 35.000 tys. zł w Straży Granicznej.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#WładysławBudzeń">Problem zobowiązań jest dla naszego budżetu w tej chwili najtrudniejszym zadaniem. Wczoraj pan minister Miller na spotkaniu w Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych przedstawił przebieg rozmów z Ministerstwem Finansów na temat realnych możliwości wygospodarowania środków. Czynimy także starania w zakresie własnym, poprzez racjonalizację wydatków i działań, szczególnie w Policji.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#WładysławBudzeń">Wielkość rezerwy celowej w pozycji 4 na 2009 r. to 750.942 tys. zł. Przy założeniu, że wielkość tej rezerwy na 2010 r. wyniesie 700.000 tys. zł, oznacza to zmniejszenie o ok. 7%.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PawełArndt">Czy są inne pytania?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#MarzennaDrab">Proszę jeszcze o dopowiedź na moje pytanie dotyczące wydatków majątkowych z rezerwy celowej nr 4.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#MarzennaDrab">Pan dyrektor mówił o mniejszej liczbie etatów w Policji. Przy okazji chcę jeszcze zapytać, o ile mniej etatów będzie mieć województwo kujawsko-pomorskie? Jak podawał pan dyrektor, w tym roku jest 3 tysiące etatów mniej, w 2010 r. nastąpi zwiększenie o 2 tysiące, a więc mniej będzie o tysiąc etatów.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PawełArndt">O ile dobrze zrozumiałem, to etatów w kolejnym roku będzie więcej, ale proszę o dopowiedź pana komendanta Trelę.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#AndrzejTrela">Rozmawiamy o wakatach. Najważniejsza informacja dotyczyła tego, że zamrożonych nie będzie już 3 tysiące etatów, ale tylko tysiąc, a zatem uwolnionych zostaje 2 tysiące wakatów. Jest to sprawa zróżnicowana w poszczególnych województwach. W dniu dzisiejszym odpowiedź na to pytanie jest niemożliwa. Jesteśmy w stanie odpowiedzieć precyzyjnie wtedy, gdy poznamy planowaną liczbę odejść funkcjonariuszy w 2010 r. Dane gromadzone są na ogół na koniec roku poprzedzającego rok budżetowy. Wtedy możemy dopiero mówić o planach.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#AndrzejTrela">Podkreślam, że zostaje zwiększony etat policyjny w porównaniu do ustawy budżetowej na 2009 r., uwolnionych zostaje 2 tysiące wakatów.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#AndrzejTrela">Chciałbym z całą odpowiedzialnością podkreślić, że podanie precyzyjnej informacji dla każdego z województw jest teraz niemożliwe. Służymy dodatkowymi informacjami, że w ciągu ostatnich 3 lat etat policyjny zwiększył się o ok. 5 tysięcy pracowników cywilnych. Tylko w tym roku wzrósł o 500 etatów cywilnych, zarówno korpusu służby cywilnej, jak też niemnożnikowych.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#AndrzejTrela">W wyniku szeregu działań, które zostały podjęte przez komendanta głównego Policji w tym roku i planowane są na przyszły rok, uwolnionych zostanie ok. 600 stanowisk policyjnych, na których dziś policjanci wykonują czynności czysto administracyjne, a więc można ich zastąpić pracownikami cywilnymi. O taką liczbę, czego nie widać w liczbach podawanych, zwiększy się liczba policjantów na ulicach, wykonujących czynności prewencyjne i kryminalne. Ze szkół policyjnych 199 osób zostanie skierowanych do komend miejskich i powiatowych. Trafi tam także 230 pracowników cywilnych. Trwa więc proces uwalniania stanowisk administracyjnych przez policjantów, została także zwiększona liczba stanowisk urzędniczych.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#TomaszSiemoniak">Wydatki majątkowe w ramach rezerwy celowej nr 4 to głównie wydatki na remonty dróg i infrastruktury zniszczonych w wyniku klęsk żywiołowych. Samorządy szacują szkody, poprzez wojewodów występują do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, środki są uruchamiane w ciągu całego roku. Dotyczy to zniszczonych dróg, osuwisk, zniszczonych koryt rzek itd.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#TomaszSiemoniak">Od strony Ministra Finansów informację tę może na pewno poszerzyć pani minister Suchocka.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#ElżbietaSuchockaRoguska">W tej rezerwie ujęte są również środki pochodzące z kredytu w międzynarodowej instytucji finansowej na realizację Programu ochrony przeciwpowodziowej w dorzeczu rzeki Odry, który jest realizowany przez Ministra Środowiska. Została podjęta decyzja, że tam powstanie jednostka, która będzie wykorzystywać te środki. Są one przeznaczone w dużej mierze na budowę zbiorników wodnych. System uruchamiania środków jest taki, że jeżeli są spełnione warunki, projekt zostanie zaakceptowany, spełnia wymagania Banku Światowego, wówczas może być dofinansowany. Decyzje o dofinansowaniu formalnie akceptuje Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji i z wnioskiem o uruchomienie rezerwy zwraca się do Ministra Finansów.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#ElżbietaSuchockaRoguska">W przypadku wydatków majątkowych jest procedura trzystopniowa, ponieważ środki trafiają do Ministra Środowiska. Tam jest odpowiednia jednostka. Przy omawianiu wydatków Ministerstwa Środowiska można poruszyć kwestię realizacji tego programu. Szczegółową informację o realizacji tych wydatków powinien mieć Krajowy Zarząd Gospodarki Wodnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#MarzennaDrab">Rezerwa celowa nr 18 mówi o Programie dla Odry. Czy są one ze sobą połączone?</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#ElżbietaSuchockaRoguska">To coś zupełnie odrębnego. Ustanowiony jest program „Odra 2006”. Pełnomocnikiem do realizacji tego programu jest wojewoda dolnośląski.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PawełArndt">Czy są pytania lub wątpliwości dotyczące tego punktu porządku? Nie ma. Stwierdzam zakończenie dyskusji i omawiania projektu budżetu w częściach opiniowanych przez Komisję Administracji i Spraw Wewnętrznych.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PawełArndt">Przypominam jeszcze raz, że wszystkie wnioski i decyzje będą głosowane pod koniec prac Komisji nad projektem budżetu.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#PawełArndt">Wyczerpaliśmy porządek obrad. Wszystkim dziękuję za obecność. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>