text_structure.xml
43.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#BronisławDutka">Witam państwa, w imieniu przewodniczącego Andrzeja Smirnowa i własnym otwieram wspólne posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Witam panie i panów posłów, witam przedstawicieli rządu z panem ministrem Zbigniewem Włodkowskim.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#BronisławDutka">Dziś w porządku obrad mamy pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw, druk nr 4353. Czy do porządku obrad panie i panowie posłowie raczą wnosić jakieś uwagi?</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#BronisławDutka">Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że porządek obrad przyjęliśmy. W imieniu wnioskodawców projekt uzasadnia pan poseł Tadeusz Sławecki. Bardzo proszę panie pośle o przedstawienie projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#TadeuszSławecki">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowni goście, panie poseł i panowie posłowie. Zanim przystąpię do uzasadnienia projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw chciałbym powiedzieć kilka słów wyjaśnienia na wstępie. Mija nasza kadencja, w czasie której wiele mówiliśmy, dyskutowaliśmy na temat konieczności zmian w systemie kształcenia zawodowego. Tutaj właśnie, w tej sali, odbyły się dwie debaty może nie z tak licznym udziałem zainteresowanych jak dzisiaj, ale odbywał się także cykl różnych spotkań, konferencji, konsultacji. Pani minister i panowie ministrowie jeździli po całym kraju, również posłowie uczestniczyli w tych konsultacjach. Ministerstwo Edukacji Narodowej również zdecydowało się na złożenie projektu, który między innymi uwzględniał kwestię szkolnictwa zawodowego. Niemniej jednak te wszystkie działania okazały się bezskuteczne. Wszyscy siedzący tutaj na sali, a większość z państwa stanowią osoby albo związane z oświatą, albo z samorządem terytorialnym, mamy świadomość konieczności przeprowadzenia określonych zmian. Nie chcę używać słowa reform, bo nie zawsze się to dobrze kojarzy. Z tych właśnie powodów zdecydowałem się wraz z grupą posłów na przedstawienie państwu tego projektu ustawy. Uczyniłem to, bo być może część pań posłanek i panów posłów chciałaby się podpisać pod tym projektem ustawy, ale chodziło nam o czas.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#TadeuszSławecki">Złożyłem ten projekt prawie trzy tygodnie temu po to, żeby wykorzystać czas na konsultacje z Biurem Analiz Sejmowych, na opracowanie różnych opinii do tego projektu i ten czas, jak sądzę, nie jest czasem straconym. Dzisiaj rozpoczynamy proces legislacyjny. W związku z tym, że na pewno odbędą się jeszcze cztery posiedzenia Sejmu, przy dobrej woli, jest szansa, abyśmy ten projekt zakończyli, jeśli będzie taka państwa wola. A na ten temat państwo sami za chwilę będą mogli się wypowiedzieć.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#TadeuszSławecki">Teraz przechodzę do spraw związanych z uzasadnieniem projektu. Oczywiście, ja tutaj Ameryki nie odkrywam. Korzystałem z różnych opinii, które były wygłaszane na ten temat podczas konferencji, sam zorganizowałem kilka spotkań, między innymi – tutaj patrzę na posła Rębka – w Radzyniu Podlaskim, w jednym z nowocześniejszych zespołów szkół zawodowych. Wzięli w nim udział miedzy innymi przedstawiciele rzemiosła i dyrektorzy szkół. Podobnych konferencji organizowałem wiele i wiele na ten temat mówiono. Ten projekt nie jest projektem niemającym głębszego uzasadnienia. Nie oznacza to jednak, że jest to projekt doskonały. W trakcie prac legislacyjnych sam widziałem potrzebę kilku zmian, ale uważam, że od czegoś trzeba zacząć. Celem projektowanych zmian jest zwiększenie skuteczności i efektywności systemu kształcenia zawodowego i ustawicznego w kontekście oczekiwań rynku pracy. Proponowane zmiany przyczynią się do lepszego przygotowania absolwentów szkolnictwa zawodowego, wymogów gospodarki i potrzeb pracodawcy.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#TadeuszSławecki">Dzięki wzmocnieniu kształcenia ogólnego i uelastycznieniu kształcenia zawodowego absolwenci tego segmentu oświaty będą wyposażeni w cenione przez pracodawców kompetencje ogólne oraz potwierdzone w obiektywnym systemie egzaminów zewnętrznych kwalifikacje zawodowe. Zwiększy to szanse młodych ludzi na odnalezienie się na rynku pracy, rozszerzy możliwości zatrudnienia, zminimalizuje ich udział w populacji bezrobotnych. Zasadnicze cele modernizacji kształcenia zawodowego dotyczą: po pierwsze – dostosowania oferty edukacyjnej do potrzeb zmieniającego się rynku pracy, po drugie – uelastycznienia oferty kierunków kształcenia, po trzecie – poprawy jakości kształcenia i zdawalności egzaminów zawodowych.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#TadeuszSławecki">Punktem wyjścia do realizacji tych celów będzie modyfikacja klasyfikacji szkolnictwa zawodowego, tak zwanej klasyfikacji zawodów szkolnych polegającej na porządkowaniu, to jest grupowaniu i integrowaniu zawodów, w których kształci się w systemie oświaty. W zawodach tych zostaną wyodrębnione i nazwane kwalifikacje, które będą potwierdzane w ramach egzaminów zewnętrznych. Kwalifikacje te zostaną opisane w nowej podstawie programowej kształcenia w zawodach jako zasób wiadomości, umiejętności i postaw wyodrębnionych z określonego zawodu pozwalające na samodzielne wykonywanie zadań zawodowych. Nabycie kwalifikacji będzie udokumentowane świadectwem wydanym przez okręgową komisję egzaminacyjną po zdaniu przez ucznia lub słuchacza egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie, w zakresie danej kwalifikacji.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#TadeuszSławecki">Zmodyfikowana klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego, zgodnie z projektowanym przepisem art. 24 wskazywać będzie zawody i wyodrębnione w nich kwalifikacje, zawody, w których nie wyodrębnia się kwalifikacji, typy szkół ponad gimnazjalnych, w których może odbywać się kształcenie w danym zawodzie, zawody i kwalifikacje, w których kształcenie może być prowadzone na kwalifikacyjnych kursach zawodowych, ministrów właściwych dla poszczególnych zawodów, obszary kształcenia, do których są przypisywane zawody.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#TadeuszSławecki">Uelastycznieniu oferty kształcenia zawodowego i lepszemu jej dostosowaniu do potrzeb lokalnych i regionalnych rynków pracy służyć będzie przyspieszenie ścieżki wprowadzania nowych zawodów do klasyfikacji nowych zawodów szkolnictwa zawodowego przez umożliwienie organizacjom pracodawców – reprezentatywnych w rozumieniu ustawy o Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych – występowania bezpośrednio do ministra właściwego do spraw oświaty z wnioskiem o wprowadzenie nowego zawodu do klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego. Te propozycje zawarte są w projektowanych przepisach art. 24 ust. 1 i ust. 3. Ocenia się, że te narzędzia przyczynią się do szybszego reagowania systemu oświaty na zawody oczekiwane ze strony gospodarki. Nie bez znaczenia jest także kwestia zwiększenia podmiotowości i roli pracodawców w kształceniu zawodowym.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#TadeuszSławecki">Konsekwencją zmodyfikowanej klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego jest nowa podstawa programowa kształcenia w zawodach, która będzie tak opisywać wyodrębnione w zawodach kwalifikacje, aby stanowić jednocześnie standard wymagań egzaminacyjnych. Istotą zmodyfikowanej podstawy programowej kształcenia w zawodach jest szczegółowy opis i skategoryzowanie efektów kształcenia w zakresie poszczególnych kwalifikacji wyodrębnionych w zawodach, szczegółowe określenie warunków kształcenia w zawodzie. Projektowane przepisy są w art. 3 pkt 13, w art. 22 pkt 2a.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#TadeuszSławecki">Opracowane w szkole, oparte na podstawie programowej programy nauczania zawodów, mogą zawierać układ treści o strukturze tradycyjnej, przedmiotowej z wyodrębnionymi przedmiotami zawodowymi odpowiadającymi określonym dziedzinom wiedzy, w których realizowana jest praktyczna nauka zawodu. W tym mamy wyraźny podział na kształcenie teoretyczne i praktyczne. Mogą też zawierać wyodrębnione jednostki modułowe integrujące teorię z praktyką z różnych dziedzin wiedzy i działów techniki.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#TadeuszSławecki">Projektowana nowelizacja ustawy zakłada podniesienie jakości kształcenia zawodowego oraz uproszczenie jego systemu organizacyjnego. I tutaj proszę o uwagę. Nowa struktura szkolnictwa zawodowego, ujęta w projektowanych przepisach art. 9, będzie obejmowała trzyletnią zasadniczą szkołę zawodową ujednolicając cykl kształcenia w tym typie szkoły, czteroletnie technikum oraz szkołę policealną dla osób posiadających wykształcenie średnie w okresie nauczania od 1 do 2,5 roku. Po ukończeniu gimnazjum obowiązek szkolny trwa do 18 roku życia i obowiązek nauki można będzie spełniać, oprócz uczęszczania do wyżej wymienionych typów szkół, poprzez realizowanie, zgodnie z odrębnymi przepisami przygotowania zawodowego pracodawcy – projektowany art. 16 ust. 5a – lub uczęszczanie na kwalifikacyjny kurs zawodowy – art. 16 ust. 6c.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#TadeuszSławecki">Z katalogu szkół ponadgimnazjalnych wykreślone zostaną liceum profilowane, uzupełniające liceum ogólnokształcące i technikum uzupełniające. Jednocześnie absolwenci zasadniczych szkół zawodowych będą mogli zdobywać wykształcenie średnie w liceum ogólnokształcącym dla dorosłych z możliwością bycia przyjmowanym od razu do drugiej klasy tego liceum i uzupełniać kwalifikacje zawodowe do poziomu technika na kwalifikacyjnych kursach zawodowych. Natomiast osoby dorosłe mające 18 lat i objęte obowiązkiem nauki będą miały możliwość uzyskania podwyższenia poziomu wykształcenia ogólnego w drodze kształcenia formalnego – szkoły dla dorosłych (podstawowa, gimnazjum, liceum ogólnokształcące) oraz uzyskanie uzupełnienia kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych, w tym na kwalifikacyjnych kursach zawodowych także w szkole policealnej.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#TadeuszSławecki">Może panie poseł i panowie posłowie przypominają sobie, że była swego czasu taka prezentacja na tej sali właśnie i Ministerstwo Edukacji Narodowej kilkakrotnie ten system prezentowało. Odbywała się też dyskusja na ten temat.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#TadeuszSławecki">Tak jak dotychczas, dla szkolnictwa dla dorosłych, będzie stosowana odrębna organizacja kształcenia uwzględniająca specyfikę i potrzeby edukacyjne tych osób. Niemniej, uwzględniając także losowe przypadki oraz zróżnicowaną życiową sytuację osobistą osób uczących się minister właściwy do spraw oświaty i wychowania w porozumieniu z ministrem sprawiedliwości określi w drodze rozporządzenia przypadki, w jakich do publicznej lub niepublicznej szkoły dla dorosłych można przyjąć osobę niepełnoletnią, która ukończyła 16 lat, a w przypadku uczestników Ochotniczych Hufców Pracy oraz osób przebywających w zakładach karnych lub aresztach śledczych – 15 lat – projektowany przepis art. 16 ust 6c pkt 1. Zresztą tu akurat nie ma nic nowego.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#TadeuszSławecki">Nową formą organizacyjną w systemie kształcenia zawodowego będzie uregulowane w projektowanym przepisie art. 62a Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego powstające fakultatywnie, poprzez łączenie młodzieżowych techników i zasadniczych szkół zawodowych a także szkół policealnych z formami szkolnymi i poza szkolnymi kształcenia dorosłych. Rozwiązanie to zapewni optymalne wykorzystanie kadry i bazy technicznej i dydaktycznej kształcenia zawodowego. Nowoczesne Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego oferujące możliwość szybkiego i efektywnego przygotowania, zarówno do egzaminu maturalnego jak i zdobycie kwalifikacji zawodowych, może stać się atrakcyjną instytucją edukacyjną dającą możliwość uzyskiwania poszukiwanego na rynku pracy kształcenia.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#TadeuszSławecki">Celem zmian w ustawie jest ponadto wzmocnienie praktycznego aspektu kształcenia zawodowego. Czas przeznaczony na kształcenie praktyczne powinien wynosić w technikach – nie mniej niż 50% godzin, natomiast zajęcia w szkołach zawodowych – nie mniej niż 60% godzin, jak jest obecnie. Zostanie to określone w przepisach prawa oświatowego. Dyrektor szkoły będzie zobligowany do zapewnienia uczniom, słuchaczom kształcenia praktycznego w wymiarze określonym przepisami prawa. Projektowane zmiany kładą nacisk na to, aby praktyczne kształcenie zawodowe i egzaminy potwierdzające kwalifikacje w zawodzie prowadzone były w jak najściślejszej współpracy z partnerami społecznymi, pracodawcami, samorządami gospodarczymi, stowarzyszeniami zawodowymi.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#TadeuszSławecki">Uelastycznieniu systemu kształcenia zawodowego oraz podniesieniu jakości będą służyły także zmiany w egzaminowaniu, polegające na możliwości oddzielnego potwierdzenia przez ucznia w procesie kształcenia w każdej wyodrębnionej w zawodzie kwalifikacji i uzyskanie przez niego dokumentu w postaci świadectwa potwierdzającego daną kwalifikację. W projekcie ustawy jest to art. 3 pkt 19–21. Po potwierdzeniu wszystkich wyodrębnionych kwalifikacji w zawodzie absolwent szkoły uzyska – jak dotychczas – dyplom zawodowy oraz suplement do dyplomu, opisujący szczegółowo nabytą wiedzę, umiejętności i kompetencje, wydawany w języku polskim i angielskim.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#TadeuszSławecki">Projekt ustawy przewiduje uporządkowanie obszaru egzaminów zawodowych poprzez zniesienie egzaminów kwalifikacyjnych na tytuł zawodowy odpowiadający nazwie zawodu występującego w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego oraz na tytuł zawodowy mistrza w tym zawodzie, przeprowadzanych obecnie przez państwowe komisje egzaminacyjne powołane przez kuratora oświaty. Działanie takie ma na celu ujednolicenie systemu rozpoznawania i potwierdzania kwalifikacji zawodowych oraz ujednolicenie zaświadczeń i dyplomów państwowych, określających uzyskane kwalifikacje odpowiednio do założeń europejskich ram kwalifikacji oraz budowanego systemu krajowych ram kwalifikacji.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#TadeuszSławecki">Osoby dorosłe spełniające wymogi warunkujące obecnie przystąpienie do egzaminu na tytuł zawodowy odpowiadający nazwie zawodu występującego w klasyfikacji zawodu szkolnictwa zawodowego, to jest posiadające wymagane doświadczenie zawodowe w tym zawodzie oraz legitymujące się odpowiednim poziomem wykształcenia, będą mogły uzyskać dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe po zdaniu egzaminu lub egzaminów przeprowadzonych przez okręgowe komisje egzaminacyjne.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#TadeuszSławecki">Przypomnę, że wczoraj komisje ogłosiły wyniki matur. Niestety, nie są one dla nas zadowalające. Osoby dorosłe będą mogły również, jak dotychczas, przystąpić do egzaminów na tytuły czeladnika i mistrza w zawodach występujących w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego oraz w klasyfikacji zawodów i specjalności dla potrzeb rynku pracy przed komisjami egzaminacyjnymi izb rzemieślniczych.</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#TadeuszSławecki">W ramach proponowanych zmian w systemie egzaminacyjnym nastąpi wzmocnienie praktycznego aspektu egzaminu zawodowego. Proszę o jeszcze chwilę cierpliwości, bo być może nie wszyscy państwo przeczytali projekt ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#BronisławDutka">Proszę państwa o uwagę, a pana posła o zwięzłe formułowanie myśli.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#TadeuszSławecki">Utworzenie zinformatyzowanego systemu banku zadań egzaminacyjnych oraz odejście od sesyjności egzaminów – przypominam, że obecnie jest sesja letnia i zimowa – na rzecz przeprowadzenia egzaminów zawodowych w ośrodkach egzaminacyjnych funkcjonujących w trybie całorocznym. W tworzeniu ośrodków egzaminacyjnych powinny aktywnie uczestniczyć organizacje pracodawców, stowarzyszenia i związki zawodowe. Istotnym celem przygotowanych regulacji jest uelastycznienie i poszerzenie oferty kształcenia zawodowego oraz ukształtowanie jej w odpowiedzi na potrzeby pracodawców i pracobiorców. Ma temu służyć umożliwienie szkole zawodowej i placówkom oświatowym prowadzenie kwalifikacyjnych kursów zawodowych pozwalających uzyskać pełne kwalifikacje w zawodach ujętych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego, w szybszym i bardziej elastycznym trybie dostosowanym do indywidualnych potrzeb osób. Zakłada się bowiem, iż kwalifikacyjne kursy zawodowe będą mogły być prowadzone przez szkoły prowadzące kształcenie zawodowe. Nie będę już podawał poszczególnych przepisów, zgodnie z sugestią pana przewodniczącego.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#TadeuszSławecki">Warunkiem prowadzenia kwalifikacyjnych kursów zawodowych przez dwie ostatnie kategorie podmiotów, to jest instytucje rynku pracy oraz osoby fizyczne i prawne prowadzące działalność gospodarczą, jest uzyskanie przez nie akredytacji kuratora oświaty.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#TadeuszSławecki">Kwalifikacyjne kursy zawodowe, jako nowa instytucja w systemie oświaty, wymagają precyzyjnego uregulowania także pod względem finansowania. Projekt ustawy przewiduje, że jednym ze źródeł finansowania kursów będzie część oświatowa subwencji ogólnej. Jest to przepis art. 5a ust. 3. Wysokość środków na prowadzenie kwalifikacyjnych kursów zawodowych została uwzględniona w kwocie subwencji oświatowej i wyliczona na podstawie planowanej liczby uczestników kursów wykazanych w systemie informacji oświatowej według stanu na 30 września roku poprzedzającego rok, dla którego naliczana jest subwencja z uwzględnieniem właściwej wagi określonej w rozporządzeniu ministra edukacji narodowej…</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#BronisławDutka">Panie pośle, bardzo prosimy o konkretne wypowiedzi, ponieważ posłowie denerwują się, że są traktowani jak osoby nieumiejące czytać.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#TadeuszSławecki">Dziękuję. Są tutaj posłowie z Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej i już dochodzę do tego, w jaki sposób ma to być wszystko finansowane. Jeśli państwo przeczytacie z uzasadnienia projektu ustawy istotne rzeczy, to bardzo się ucieszę. W każdym razie chciałem przedstawić szersze uzasadnienie tego projektu.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#TadeuszSławecki">Kończąc, proszę panie poseł i panów posłów o dyskusję na ten temat i poparcie tego projektu. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo panu posłowi. Prezydia obu Komisji proponują, aby w celu rozpatrzenia projektu powołać podkomisję. Taka będzie propozycja po pierwszym czytaniu. W tej chwili otwieram dyskusję. Do pierwszego głosu zapisała się pani poseł Krystyna Łybacka. Bardzo proszę pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#KrystynaŁybacka">Dziękuję panie przewodniczący. Rok 2011 jest swoistym jubileuszem, jeśli chodzi o szkolnictwo zawodowe. Ostatnia nowela ustawy o systemie oświaty w aspekcie szkolnictwa zawodowego dokonała się w listopadzie 2001 roku. Co jest rzeczą istotną – nawiązuję do słów pana przewodniczącego Sławeckiego – wówczas przeprowadziliśmy przez parlament tę nowelę w ciągu trzech tygodni. Działaliśmy pod presją czasu wyznaczoną przez kalendarz działań samorządów.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#KrystynaŁybacka">Tamtą ustawą pozostawiliśmy określony kształt szkolnictwa zawodowego. Najważniejsza z tamtych zmian polegała na pozostawieniu techników w strukturze szkolnictwa zawodowego. Ale minęła już dekada w bardzo dynamicznie zmieniającym się otoczeniu. Konieczność noweli w aspekcie szkolnictwa zawodowego jest na pewno oczywista. Czy możemy to zrobić jeszcze przed wakacjami? Tak. Dlatego właśnie przywołałam te trzy tygodnie, kiedy dokonywaliśmy tamtych zmian. Uważam, że nowy rok szkolny powinniśmy rozpocząć ze zreformowanym, uwzględniającym zmieniające się otoczenie, szkolnictwem zawodowym.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#KrystynaŁybacka">Stąd, panie przewodniczący, składam wniosek, aby po zakończeniu pierwszego czytania powołać podkomisję i skierować do niej ten projekt i przygotować sprawozdanie na następne posiedzenie Sejmu. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo pani poseł. Teraz głos zabierze pan poseł Lech Sprawka.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#LechSprawka">Panie przewodniczący, panie ministrze, Wysokie Komisje. Najpierw odniosę się do potrzeby. Niewątpliwie, jak pani minister Łybacka to powiedziała przed chwilą nowelizacja jest konieczna. Można tylko zadać pytanie, dlaczego tak późno. Dlaczego zostawiliśmy na to tak mało czasu? Były cztery lata i chociażby rozwiązanie proponowane w ustawie dotyczące wygaszenia liceów profilowanych, co w tamtej noweli w 2001 roku było słabością. Dobrze, że pozostawiono technikum. Jednak to już zupełnie inna koncepcja liceum profilowanego, pani minister, ale mniejsza o to.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#LechSprawka">Są problemy szczegółowe. Pragnę przypomnieć, że dotąd dopóki realizowane było refinansowanie przez resort kosztów kształcenia młodocianych, to system ten dobrze funkcjonował. Natomiast ten rok dowodzi, że to, co się wydarzyło, przeszło w zupełnie inną sferę.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#LechSprawka">Ta ustawa może to zmienić i zresztą to proponuje, to kwestia uelastycznienia systemu. Jest to wymóg chwili związany z oczekiwaniem rynku pracy.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#LechSprawka">Wyniki matur, o których wspomniał pan przewodniczący Sławecki, szczególnie, jeżeli mówimy o technikach i liceach profilowanych, są tak alarmujące, że to odpowiednie zgranie kształcenia zawodowego i kształcenia ogólnego w tego typu szkołach jest niezbędne. Inną kwestią jest natomiast, czy jest szansa na to, żeby w tak krótkim czasie dokonać rzeczywistej dobrej zmiany, bo ta zmiana musi być dobra.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#LechSprawka">Wczorajsze wyniki matur świadczą o tym, że jeżeli zmiany są robione pochopnie, nieprecyzyjnie, to takie są skutki. A zobaczycie państwo, jakie będą skutki reformy programowej za cztery lata, jakie będą wyniki matury. To będzie – przepraszam za określenie – rzeź niewiniątek. Dlatego też, popierając wniosek, który złożyła przed chwilą pani minister Łybacka, chciałbym zadać pytanie i to pytanie kieruję do ministra edukacji, czy będą stworzone warunki do tego, żeby tę ustawę rzeczywiście dobrze skonstruować.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#LechSprawka">W tym dokumencie najbardziej niepokoi mnie punkt pod nazwą ocena skutków regulacji. Czytamy tu, że projektowane zmiany w zakresie kształcenia zawodowego i ustawicznego, w tym zmiany strukturalne w obszarze szkolnictwa ponad gimnazjalnego, nie spowodują dodatkowych skutków finansowych dla budżetu państwa i budżetów samorządów terytorialnych. Proszę państwa, jest to fikcja. Jeżeli mówimy o realnej zmianie, dobrej jakościowo zmianie, to bez skutków finansowych nie da się tego zrobić. Zadaję pytanie panu ministrowi, czy w trakcie prac w podkomisji będzie możliwe wprowadzić takie zmiany w ustawie, które będą generować skutki finansowe i czy będzie na to zgoda rządu?</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#LechSprawka">Jeśli tak, to warto ten trud podjąć. Natomiast, jeżeli chcemy to zrobić „bezkosztowo”, to zrobimy – przepraszam za określenie – knota. I skutek będzie taki, jak wczoraj przy ogłoszeniu matur. Deklaruję – ze swojej strony i sądzę także ze strony swoich koleżanek i kolegów klubowych – zaangażowanie w pracę nad tym projektem, ale pod warunkiem, że stworzymy warunki powodzenia tej zmiany. A jednym z tych warunków, nie jedynym, jest możliwość przewidzenia skutków finansowych. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo panu posłowi. Bardzo proszę panią poseł Teresę Wargocką.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#TeresaWargocka">Dziękuję bardzo. Przyłączając się do tych opinii, które mówią o potrzebie reformy szkolnictwa zawodowego chciałam wrócić do przeszłości. W zasadzie odbyło się pierwsze posiedzenie Komisji z panią minister Hall, która zapowiadała gruntowną reformę i rozwiązanie problemu szkół zawodowych, ale od tego czasu mija już cztery lata i mamy projekt poselski. Projekt, który wprowadza dużo zmian w strukturze kształcenia, w strukturze oświaty i dotyczy głównie kształcenia dla dorosłych. Można powiedzieć, że jest to rewolucja. W zasadzie szkoły dla dorosłych stają się szkołami ogólnokształcącymi. To jest też likwidacja liceów profilowanych, na którą się zgadzamy i sądzę, że jest najmniej kontrowersyjna.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#TeresaWargocka">Jest również możliwość kształcenia w formie kursów zawodowych dla absolwentów gimnazjów. W tym miejscu chciałam zadać pytanie, ponieważ w mojej ocenie ta reforma kształcenia zawodowego, w tym kształcie, dla tej grupy młodzieży, jest niespójna z reformą programową. Chciałam zapytać pana posła wnioskodawcę, jak ocenia taką sytuację, że absolwent gimnazjum, który, jak wiemy nie ukończył nauki w ramach kształcenia ogólnego, może być skierowany do kształcenia w formie kursowej? Nie widzimy tu tych przesłanek. Przepis, że będzie to uregulowane rozporządzeniem ministra nie wyjaśnia wszystkiego, dlatego chciałam zapytać o stanowisko w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#TeresaWargocka">Mam pytanie bardzo generalne do pana ministra. Panie ministrze, czy to jest projekt uzgodniony ze stroną rządową? W zasadzie, nad czym mamy pracować? Chciałabym dziś pracować nad projektem rządowym, za który rząd ponosi pełną odpowiedzialność. Kształcenie zawodowe jest w ogromnej zapaści i w ramach reformy robienie zmian na zasadzie, że podporządkujemy i pogrupujemy w systemie szkolnym różnego rodzaju organizmy jest bez sensu.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#TeresaWargocka">Dajmy spokój nauczycielom, jeżeli nie możemy tej reformy przeprowadzić w sposób sensowny. Jestem absolutnie przeciwna quasi zmianom i zamykaniu tematu kształcenia zawodowego na koniec kadencji projektem, który naprawdę nie jest przygotowany, bo już w pierwszych artykułach nawet odniesienia do poszczególnych paragrafów ustawy matki są zrobione nieprawidłowo. Poziom formalny tej ustawy w mojej ocenie pozostawia wiele do życzenia. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo pani poseł. Bardzo proszę o zabranie głosu panią poseł Domicelę Kopaczewską.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#DomicelaKopaczewska">Dziękuję bardzo panie przewodniczący. Sądzę, że nie będę odosobniona i mogę się tylko przyłączyć do głosów moich poprzedników, że te zmiany dotyczące szkolnictwa zawodowego są pożądane i oczekiwane. Chcę również przypomnieć, że wielokrotnie na posiedzeniach Komisji, podkomisji, w której rozpatrywaliśmy zmiany w ustawie o systemie oświaty, ten temat ciągle powracał. Nie można edukacji traktować segmentowo tylko całościowo. W związku z tym, wielokrotnie dyskutowaliśmy na ten temat, jak mają wyglądać zmiany w szkolnictwie zawodowym. Mam pytanie do pana posła wnioskodawcy.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#DomicelaKopaczewska">Na ile projekt poselski jest zgodny z propozycją, którą przecież Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowywało w szerokich zmianach ustawowych i na ile te propozycje są już po konsultacjach społecznych? Czy podmioty społeczne wypowiadały się w tej sprawie, czy mamy opinie, czy mamy oceny środowiska w tej sprawie?</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#DomicelaKopaczewska">Zgadzam się z panią minister Łybacką, że jeśli rzeczywiście mamy już zgromadzoną dogłębną i bardzo szeroką wiedzę, to bardzo szybko możemy stworzyć formę zmiany ustawowej. Ważne jest tylko jak dochodzimy do tych zmian. Mam pytanie do pana ministra Włodkowskiego, bo rzeczywiście, bardzo istotne jest zabezpieczenie finansowe, bo oprócz zmian strukturalnych czy organizacyjnych ważne jest, abyśmy dysponowali odpowiednimi środkami na przeprowadzenie tych zmian. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo pani poseł. W dyskusji padły pytania do pana ministra i do pana posła wnioskodawcy. Zaczyna pan minister, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#ZbigniewWłodkowski">Szanowny panie przewodniczący, Wysokie Komisje. Na wstępie chciałbym bardzo serdecznie podziękować za podjęcie tego wysiłku dokonania zmian w obszarze szkolnictwa zawodowego. Przypomnę, że 13 kwietnia spotkaliśmy się na posiedzeniu Komisji i ja omawiałem wówczas zmiany przygotowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w obszarze szkolnictwa zawodowego. Może wyprzedzę pytanie, które zostało skierowane do wnioskodawcy, pana posła Sławeckiego. Otóż projekt przedłożony przez posłów jest wyjęty z projektu ustawy, którą przygotowało Ministerstwo Edukacji Narodowej. Projekt ten jest po konsultacjach społecznych, po konsultacjach międzyresortowych i posłowie przyjęli ten projekt właśnie z tych powodów, o których państwo mówiliście.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#ZbigniewWłodkowski">Dlaczego wcześniej ten projekt nie został przedłożony Wysokim Komisjom? Otóż chcieliśmy przedłożyć całościowy projekt zmian w systemie oświaty. Projekt ten jednak został zatrzymany na poziomie rządowym, natomiast szkolnictwo zawodowe pilnie wymaga zmian. Chcemy, aby te zmiany weszły w życie 1 września 2012 roku. Właśnie wtedy, kiedy będzie wprowadzana w szkołach ponad gimnazjalnych nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego. Jest to najlepszy moment, aby weszły w życie również zmiany w szkolnictwie zawodowym.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#ZbigniewWłodkowski">Pytają państwo o skutki finansowe. Jeżeli Wysokie Komisje zdecydują o tym, że będzie powołana podkomisja, to podczas jej prac przedstawimy paniom i panom posłom szczegółowe uzasadnienie tej tezy, która została zawarta w uzasadnieniu do projektu, że zmiana ta nie wywołuje skutków finansowych. Mamy dokładne wyliczenia i te wyliczenia przedstawimy państwu.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#ZbigniewWłodkowski">Kursy zawodowe nie są dedykowane absolwentom szkół gimnazjalnych. Kursy zawodowe dedykowane są osobom dorosłym. Natomiast przewidujemy możliwość w wyjątkowych sytuacjach, aby uczniowie w wieku 15–16 lat mogli z tej formy doskonalenia zawodowego skorzystać, ale są to wyjątkowe, uzasadnione określoną sytuacją. Sądzę, że są to główne obszary pytań, które zostały tutaj zadane. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję panu ministrowi. Pan poseł wnioskodawca jeszcze, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#TadeuszSławecki">Pan minister w zasadzie odpowiedział już na pytanie pani poseł Wargockiej. To rzeczywiście dotyczy wyjątkowych przypadków, na przykład OHP. Traktujemy to, jako wyjątek, a nie obligo.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#TadeuszSławecki">Jeśli chodzi o konsultacje, siłą rzeczy, nie miałem takiej mocy sprawczej jaką ma ministerstwo i korzystałem z wielu opinii ministerstwa, ponieważ konsultowało swój projekt z różnymi resortami i pracodawcami. Co nie oznacza, że nie odbywałem rozmów z rzemieślnikami, a przede wszystkim uczestniczyłem aktywnie w wielu konferencjach, spotkaniach podczas których padały opinie.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#TadeuszSławecki">Przypomnę raz jeszcze, że przecież także tu, w tej sali, też była debata i w stenogramach są wnioski państwa na temat przedstawianych projektów. To nie jest coś nowego. Również ministerstwo przedstawiało nam tutaj koncepcję przynajmniej dwukrotnie. Kiedy Biuro Analiz Sejmowych wezwało mnie do uzupełnienia opinii i wtedy korzystałem z tych informacji, które były zawarte w korespondencji między Ministerstwem Edukacji Narodowej a między innymi także Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Sądzę, że jeśli chodzi o konsultacje, pan minister wyraźnie to wyjaśnił. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo panu posłowi. Mamy jeszcze dwa zgłoszenia do dyskusji. Pan poseł Gołębiewski i pan przewodniczący Baszczyński. Podkomisja będzie pracowała i wówczas więcej kwestii zostanie wyjaśnionych. Można zmienić tekst tej ustawy, wiec wchodzenie w szczegóły w pierwszym czytaniu nie ma za bardzo sensu. Bardzo proszę panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#HenrykGołębiewski">Dziękuję panie przewodniczący. Jednak chciałbym się odnieść do wypowiedzi pana ministra Włodkowskiego, który odpowiadając na szczególny niepokój pana posła Sprawki, że tej nowelizacji i w ogóle rozwoju szkolnictwa zawodowego – nie chcę określać mianem zapaści – nie będzie można uczynić bez wzmocnienia finansowego.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#HenrykGołębiewski">Chciałbym prosić pana ministra, aby uważając te kwestie finansowe za ważne – a sądzę, że byłaby potrzeba zachęcenia Ministerstwa Finansów do nadzwyczajnego odniesienia się do tej sprawy, jeżeli ta ustawa ma wejść w życie w tym roku budżetowym – dokonał czegoś, co określiłbym mianem symulacji, jakiego rodzaju negatywne reperkusje, również finansowe, dla gospodarki, przyniesie utrzymanie status quo szkolnictwa zawodowego. Wiem, że jest to bardzo trudne, ale sądzę, że jest to bardzo ważne.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#HenrykGołębiewski">Nasze szkolnictwo zawodowe jest szkolnictwem niedoinwestowanym. Nie chciałbym tego szerzej rozwijać, ale potrzeba wprowadzenia środków, aby młodzież kształciła się nie na super nowoczesnych urządzeniach, ale przynajmniej na zbliżonych do nich, jest potrzebą chwili. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo panu posłowi, proszę pana przewodniczącego.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#KrzysztofBaszczyński">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysokie Komisje, Związek Nauczycielstwa Polskiego widzi sens i potrzebę zmiany tym bardziej, że powiedzmy sobie szczerze coś się wydarzyło. Wchodzi nowa podstawa programowa a także nowe ramówki. Sądzę, że wszyscy znaleźlibyśmy się w klinczu i nie byłoby wiadomo, jak ten problem rozwiązać.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#KrzysztofBaszczyński">Chcę powiedzieć, że mamy pewne uwagi. Uwagi te zgłosimy w czasie prac podkomisji, ale pozwolę sobie wobec wszystkich tutaj posłów, zarówno Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży jak i Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, powiedzieć o naszych uwagach.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#KrzysztofBaszczyński">Po pierwsze, chcielibyśmy, jeżeli rzeczywiście istnieje potrzeba uporządkowania współpracy między pracodawcami a szkołami zawodowymi, aby ta nowelizacja rozstrzygnęła – rozumiem, że tutaj adresatem jest minister finansów – problem związany z zachętami dla pracodawców, jeśli chodzi o szkoły zawodowe. Mechanizmy niestety nie zostały w tej nowelizacji wypracowane.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#KrzysztofBaszczyński">Kolejna sprawa, będziemy te uwagi zgłaszać, to jest wysokość dotacji dla podmiotów niepublicznych, które będą zajmowały się kursami kwalifikacyjnymi.</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#KrzysztofBaszczyński">Trzeci problem, który – jak rozumiem – jest przynajmniej przez część posłów postrzegany jako dobre rozwiązanie, a my twierdzimy, że jest to rozwiązanie niedobre. Chodzi o pomysł likwidacji liceów profilowanych.</u>
<u xml:id="u-22.5" who="#KrzysztofBaszczyński">Oczywiście, dziesięć lat temu, mam tu nawet sprawozdanie Komisji sprzed dziesięciu lat, posłowie, którzy wtedy mieli zupełnie inne zdanie, dziś zmienili optykę widzenia struktury szkolnej. Związek Nauczycielstwa Polskiego będzie sprawę liceów profilowanych stawiał nieco inaczej. Zaprezentujemy to w czasie pracy w podkomisji.</u>
<u xml:id="u-22.6" who="#KrzysztofBaszczyński">Ostatnie zdanie – chcę paniom i panom posłom powiedzieć, że ta nowelizacja, a jak rozumiem, jest to nowelizacja poselska, znalazła się w dużym pakiecie zmian ustawy o systemie oświaty i była przedmiotem konsultacji.</u>
<u xml:id="u-22.7" who="#KrzysztofBaszczyński">Jedna rzecz jest warta zauważenia, że jeżeli skonfrontujemy to, co było w tym pierwotnym projekcie i tym, co jest dzisiaj, to rzeczywiście – my przynajmniej do pewnych spraw podchodzimy z dużym spokojem, zwłaszcza w kontekście centrów – to, co było w pierwotnym projekcie w zakresie centrów rzeczywiście budziło nasze wątpliwości. Dobrze, że wyciągnięto z tego daleko idące wnioski.</u>
<u xml:id="u-22.8" who="#KrzysztofBaszczyński">Rozumiem – tu zwracam się do pana posła Sławeckiego – że jest to błąd maszynowy, dlatego że w tych centrach państwo wstawiliście poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Sądzę, że trzeba tę sprawę sprostować. Sądzę, że nie o to autorowi chodziło. Dziękuję bardzo, jesteśmy gotowi do pracy i współpracy nad tym projektem.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo panu przewodniczącemu. Jeszcze dwa słowa ma do powiedzenia pan poseł Lech Sprawka i na tym zamykam dyskusję. Proszę panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#LechSprawka">Panie przewodniczący, panie ministrze chyba nie do końca zrozumieliśmy się. Mnie nie chodzi o skutki finansowe zmian organizacyjnych proponowanych w ustawie. To rzeczywiście można tak wyliczyć, że to się zbilansuje na zero. Ja mówię o tym, że nawet przy znakomicie skonstruowanej organizacji szkolnictwa zawodowego nie nastąpi radykalny postęp, jeśli nie zabezpieczy się odpowiednich warunków. Stąd też konieczny jest dodatkowy mechanizm finansowania i ja pytam o te pieniądze.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#LechSprawka">Czy jest zgoda ze strony rządu na uruchomienie dodatkowego mechanizmu finansowania? W jakiej formule to ma być zaproponujemy na podkomisji. Taka była istota mojego pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo. Zamykam pierwsze czytanie. Padła propozycja powołania podkomisji. Bardzo proszę pani poseł. Rozumiem, że to uwaga do tego tematu.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#UrszulaAugustyn">Tak, dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowni państwo, chciałabym tylko zmodyfikować wniosek pani poseł Łybackiej, bo rozumiem, że powołanie podkomisji w tej sytuacji jest bardzo dobrym wyjściem. Projekt jest godzien, aby nad nim mocno dyskutować i pracować, natomiast nie bardzo sobie wyobrażam, że na następne posiedzenie Sejmu będzie już gotowe sprawozdanie.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#UrszulaAugustyn">Składam wniosek o powołanie podkomisji, ale bez tego warunku, że sprawozdanie będzie gotowe już na następne posiedzenie Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję. Bardzo proszę, pani poseł Łybacka.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#KrystynaŁybacka">Ja oczywiście mogę w ramach autokorekty wykreślić to drugie zdanie, ale chcę pani przewodniczącej przypomnieć, że znacznie poważniejsza nowela ustawy – prawo o szkolnictwie wyższym oraz o tytule i stopniach miała narzucony termin jednego miesiąca i w tym były święta.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo. Czy mam głosować te wnioski, czy dojdzie do modyfikacji wniosku pani poseł Łybackiej?</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#KrystynaŁybacka">Ja już zmodyfikowałam swój wniosek. Bardzo proszę o przyjęcie wniosku bez tego terminu, bo wszyscy mamy wolę zakończenia prac jeszcze w tej kadencji.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#BronisławDutka">Oczywiście. Czy jest sprzeciw wobec propozycji powołania podkomisji do rozpatrzenia tego projektu? Sprzeciwu nie widzę. Stwierdzam, że Komisje na wspólnym posiedzeniu podjęły taką decyzję.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#BronisławDutka">W tej chwili do podkomisji zgłoszono posłów: pan poseł Zbysław Owczarski z Klubu PJN, pan poseł Henryk Gołębiewski – SLD, panie poseł i pan poseł z Klubu Platformy Obywatelskiej – Domicela Kopaczewska, Danuta Pietraszewska i Ryszard Zawadzki, posłowie PiS – Lech Sprawka oraz Teresa Wargocka oraz pan poseł Tadeusz Sławecki – Polskie Stronnictwo Ludowe. Jest osiem osób zgłoszonych. Czy jest zgoda, aby podkomisja liczyła osiem osób, czy są inne propozycje? Nie ma innych propozycji.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#BronisławDutka">Czy jest sprzeciw, aby podkomisja liczyła osiem osób? Nie ma sprzeciwu, rozumiem, że jest zgoda na powołanie ośmioosobowej podkomisji. Czy jest sprzeciw wobec powołania którejkolwiek z tych osób, czy też może są inne propozycje? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-31.3" who="#BronisławDutka">Wobec tego pytam jeszcze raz, czy jest zgoda na powołanie podkomisji w składzie: Zbysław Owczarski, Henryk Gołębiewski, Domicela Kopaczewska, Danuta Pietraszewska, Ryszard Zawadzki, Lech Sprawka, Teresa Wargocka i Tadeusz Sławecki. Czy jest sprzeciw wobec takiego składu podkomisji?</u>
<u xml:id="u-31.4" who="#BronisławDutka">Nie słyszę sprzeciwu. Stwierdzam, że Komisje: Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej na wspólnym posiedzeniu powołały podkomisję do rozpatrzenia projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw z druku nr 4353.</u>
<u xml:id="u-31.5" who="#BronisławDutka">Bardzo proszę wszystkich członków podkomisji o podejście do stołu prezydialnego po zamknięciu obrad. Dziękuję bardzo wszystkim, zamykam wspólne posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>