text_structure.xml 16.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#AndrzejSmirnow">Otwieram posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#AndrzejSmirnow">Witam panią minister Katarzynę Hall. Witam panią minister Jaroń. Witam wszystkich gości przybyłych na dzisiejsze posiedzenie.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#AndrzejSmirnow">Przedmiotem dzisiejszego posiedzenia jest rozpatrzenie poprawek i wniosków zgłoszonych w trakcie drugiego czytania rządowego projektu ustawy o systemie informacji oświatowej. Czy są jakieś uwagi do porządku dziennego? Nie ma uwag. Stwierdzam, że porządek obrad został przyjęty. Wobec tego przystępujemy do jego realizacji.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#AndrzejSmirnow">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawek i wniosków zgłoszonych w trakcie drugiego czytania. Czy ktoś z państwa reprezentuje osoby zgłaszające poprawki? Pan przewodniczący Kłosowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SławomirKłosowski">Osoby zgłaszające reprezentuje pani poseł Maria Nowak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#AndrzejSmirnow">Proszę, pani poseł Maria Nowak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MariaNowak">Jestem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#AndrzejSmirnow">Wobec tego bardzo proszę o przedstawienie wniosku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MariaNowak">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, pani minister!</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#MariaNowak">W tym momencie nie powiem nic nowego ponad to, co mówiliśmy od początku. Projektowana ustawa jest złą ustawą. Jak najbardziej opowiadamy się za nowelizacją ustawy, która obowiązuje od pięciu, sześciu lat. Mówię o ustawie o systemie informacji oświatowej. Niemniej wprowadzanie nowej, projektowanej ustawy jest szkodliwe dla uczniów. Jest to zła ustawa. W związku z tym wniosek, który zgłosiliśmy, dotyczy odrzucenia projektu ustawy w całości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Wniosek ten już raz był głosowany. W związku z tym dyskusja chyba nie jest potrzebna. Zresztą nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#AndrzejSmirnow">Wobec tego poddaję pod głosowanie wniosek o odrzucenie projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#AndrzejSmirnow">Kto z państwa opowiada się za przyjęciem wniosku? Dziękuję bardzo? Kto jest przeciwny? Dziękuję bardzo. Kto wstrzymał się od głosu? Nie ma. Dziękuję bardzo. Bardzo proszę o podanie wyników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#DariuszMyrcha">16 głosów „za”, 27 przeciwnych, brak głosów wstrzymujących się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Wniosek został zaopiniowany negatywnie.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#AndrzejSmirnow">Przechodzimy do zaopiniowania poprawek. Proszę o przedstawienie poprawki nr 1. Bardzo proszę, pani poseł Nowak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#MariaNowak">Dziękuję, panie przewodniczący. W związku z przypuszczeniem, że nie uda się odrzucić projektu, zgłosiliśmy kilka poprawek, które mogą projektowaną ustawę w nieznaczny sposób, ale chociaż trochę poprawić. Głównie chodzi o tzw. dane wrażliwe. Dlatego w art. 13 proponujemy wykreślić te punkty, które w jakiś sposób naznaczają ucznia. Naznaczenie to będzie się za nim ciągnęło. W art. 13 jest mowa o uczęszczaniu do przedszkola. Tak więc, naznaczenie będzie się ciągnęło od wieku przedszkolnego aż do ukończenia edukacji. Uważamy, że pisanie z góry o tym, że dziecko chodziło do oddziału specjalnego albo integracyjnego jest niepotrzebne. Pisanie o uczęszczaniu na naukę języka regionalnego czy etnicznego również jest niepotrzebne. Jest to naznaczanie ucznia. Są to punkty stanowiące dane wrażliwe, które w jakiś negatywny sposób będą naznaczały ucznia, co w przyszłości może się odbić na jego karierze szkolnej. Uważamy, że po prostu należy je wykreślić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Biuro Legislacyjne. Bardzo proszę, pani mecenas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#UrszulaSęk">Chcielibyśmy zadać wnioskodawcom pytania uściślające. Poprawki są tak sformułowane, że zachodzą na siebie. Chcielibyśmy spróbować je jakoś pogrupować. Czy pani poseł mogłaby nam pomóc stworzyć jakieś bloki do głosowań? Już wyjaśniam, w czym rzecz. Zgłosili państwo np. poprawki polegające na skreśleniu art. 16 bądź art. 18. W zestawieniu są to poprawki nr 3 i 4. Tymczasem w ramach poprawki nr 6 proponują państwo skreślenie art. od 11 do 26, w czym zawierają się także art. 16 i 18. Dlatego bardzo prosimy o jakąś sugestię dotyczącą zblokowania poprawek. Czy wszystkie poprawki mamy głosować łącznie? Jeśli zostaną skreślone art. od 11 do 26, to samo przez się będzie wiadome, że zawierają się w tym art. 16 i 18. Nie za bardzo wiemy, jak mamy to rozumieć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#MariaNowak">Czy mogę, panie przewodniczący?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#AndrzejSmirnow">Bardzo proszę. Proponuję, aby pani poseł zechciała powiedzieć, które poprawki moglibyśmy przegłosować w jednym bloku, które dotyczą tej samej materii, które są ze sobą związane. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#MariaNowak">Dziękuję, panie przewodniczący. Powiedziałabym w ten sposób, że nasze poprawki dotyczyły odrzucenia projektu ustawy oraz poszczególnych kolejnych etapów. Na pewno przyjęcie poprawki nr 6, która dotyczy skreślenia art. od 11 do 26, spowoduje, że bezprzedmiotowe staną się poprawki nr 1, 2, 3 i 4, czy nawet poprawka nr 5 dotycząca art. 10, polegająca na zmianie filozofii, aby zbierać dane statystyczne, a nie dane indywidualne. Myślę, że nie jest ważne grupowanie poprawek, pani mecenas, ale ważna jest kolejność głosowania. Powinny być one głosowane w nieco innej kolejności aniżeli są tu zapisane. Powinny być głosowane od poprawki najdalej idącej. Poprawką najdalej idącą jest poprawka nr 6.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#AndrzejSmirnow">Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#UrszulaSęk">Chciałabym mieć jasność. Rozumiem, że najdalej idącą poprawką jest poprawka nr 6. Nasze pytanie jest jednak takie, czy wiąże się ona z poprawką nr 5. Czy nadanie innego brzmienia art. 10 jest tu kluczowe? Czy jest to wiodące rozwiązanie, a inne są pochodne od tego? Proszę, aby pani poseł zechciała nam to powiedzieć. Od strony technicznej oczywiście poprawka nr 6 jest najdalej idąca, ponieważ proponuje się w niej skreślenie największej liczby jednostek redakcyjnych. Na pewno jej przyjęcie spowodowałoby, że bezprzedmiotowe stałyby się poprawki dotyczące art. od 11 do 26. Co natomiast z poprawką nr 5? Czy wiąże się ona bezpośrednio z poprawką nr 6? Czy należałoby je głosować jako pierwsze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#MariaNowak">Na pewno poprawki te są ze sobą związane. Eliminujemy wszystkie dane, które stanowią tzw. dane wrażliwe. Proponujemy, aby w bazie danych zbierać dane statystyczne. Rzeczywiście, być może, dobrze by było poprawki te głosować razem, ponieważ są one w jakiś sposób ze sobą powiązane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Proponuję, abyśmy przegłosowali poprawki, których sens jest taki sam. Proponuję też, abyśmy upoważnili Biuro Legislacyjne, aby wspólnie z wnioskodawcami przed głosowaniami na posiedzeniu Sejmu przygotowało bloki, które powinny być rozstrzygane łącznie. W tej chwili chyba nie dojdziemy do tego. Ewentualnie możemy głosować, jak proponuje pani poseł, tzn. poprawki nr 5 i 6 łącznie, natomiast pozostałe poprawki…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#MariaNowak">…oddzielnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#AndrzejSmirnow">Bardzo proszę, pan przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#SławomirKłosowski">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, pani minister, szanowni państwo!</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#SławomirKłosowski">Mam propozycję. Ponieważ poprawka nr 5 jest poprawką modernizującą, czyli nadającą nowe brzmienie, proponuję, aby głosować w następujący sposób. Proponuję rozpocząć od poprawki nr 6. Następnie proponuję zblokować poprawki nr 1, 2, 3 i 4. Potem proponuję głosować poprawkę nr 5, poprawkę nr 7 i kolejne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#MariaNowak">Czy mogę, panie przewodniczący?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#AndrzejSmirnow">Rozumiem, że pani poseł zgadza się z przedłożonym wnioskiem. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#MariaNowak">Mam jedną uwagę. Na pewno poprawki nr 3 i 4 proponuję głosować oddzielnie. Poprawkę nr 6 proponuję połączyć z poprawką nr 5, ponieważ rzeczywiście są one ze sobą związane. Poprawkę nr 1 można połączyć z poprawką nr 2, ponieważ chodzi tu o wykreślenie tych samych danych. Przepis art. 13 dotyczy przedszkoli, a przepis art. 14 dotyczy uczniów szkół. Rzeczywiście, są one jak najbardziej ze sobą powiązane. Poprawki nr 3 i 4 dotyczą oddzielnych artykułów. Proponuję głosować je oddzielnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Wobec tego, jeżeli można, proponuję, abyśmy głosowali zgodnie z sugestią wnioskodawców, a także, abyśmy upoważnili Biuro Legislacyjne do tego, żeby przed głosowaniem na posiedzeniu plenarnym odpowiednio pogrupowało poprawki, zgodnie z jakąś logiką legislacyjną. Czy jest to propozycja do przyjęcia? Zapytam może panią mecenas. Czy pani mecenas zgadza się?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#UrszulaSęk">Powiem szczerze, że wolelibyśmy teraz ogłosić kilka minut przerwy i uzgodnić to z wnioskodawcami, ponieważ nawet wśród wnioskodawców są rozbieżności zdań. Nie wiemy, czy nie będzie to zbyt daleko idące upoważnienie dla Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Wobec tego ogłaszam pięciominutową przerwę. Bardzo proszę o bardzo szybkie uzgodnienie kolejności głosowania i zblokowanie poprawek. Bardzo proszę panią poseł Marię Nowak, aby zechciała uzgodnić to wspólnie z Biurem Legislacyjnym.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#AndrzejSmirnow">Bardzo proszę o zajęcie miejsc. Wznawiam obrady.</u>
          <u xml:id="u-29.3" who="#AndrzejSmirnow">Proszę państwa, przede wszystkim bardzo proszę panią mecenas o przedstawienie propozycji dotyczącej trybu głosowania. Ponieważ uzgodnienie odbywało się w warunkach pośpiechu, stąd proponuję, abyśmy mimo wszystko upoważnili Biuro Legislacyjne do dokonania korekt, gdyby były one konieczne, przed końcowym głosowaniem poprawek. Bardzo proszę, pani mecenas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#UrszulaSęk">Z naszych ustaleń wynika, że wszystkie poprawki należy poddać pod głosowanie łącznie, w jednym bloku, dlatego, że wzajemnie się one zazębiają. W ramach niektórych poprawek skreślamy artykuły, a w następnych artykułach usuwamy odesłania do tychże skreślanych artykułów. Tak nam wyszło po dogłębnej analizie. Próbowaliśmy połączyć poprawki w mniejsze bloki, ale konkluzja jest taka, że wszystkie są ze sobą powiązane i decyzja musi zapaść w ramach jednego głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Chciałbym jeszcze zapytać panią poseł wnioskodawczynię, czy możemy tak głosować przy założeniu, że ewentualne korekty mogą być wprowadzone po dogłębniejszej analizie. Czy pani poseł nie zgłasza sprzeciwu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#MariaNowak">Nie zgłaszam sprzeciwu, ponieważ, jak mówiła pani mecenas, jest to jak najbardziej zasadne. Planując poprawki chcieliśmy iść od poprawki najdalej idącej do poprawek wręcz szczegółowych, zmieniających tylko niewielki zakres najbardziej wrażliwych danych. Rzeczywiście, w poprawkach nr 7, 8 i 9 mamy konsekwencje przyjęcia poprawek nr 2 i 3. Pani mecenas wykazała nam, że są to konsekwencje wynikające ze wszystkich wcześniejszych poprawek. Myślę, że rzeczywiście można to przegłosować razem, chociaż, jeśli przyjmiemy to en bloc, to nie wszystkie poprawki będą potrzebne. Wśród poprawek nr 1–4 niektóre są dalej idące, ale dotyczą tych samych zagadnień. W poprawkach została przyjęta ta sama filozofia dotycząca danych wrażliwych. Chodzi o to, aby wyeliminować dane indywidualne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Wobec tego poddaję pod głosowanie całość, czyli wszystkie dziesięć poprawek.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#AndrzejSmirnow">Bardzo proszę, kto z państwa opowiada się za pozytywnym zaopiniowaniem dziesięciu poprawek, zechce podnieść rękę. Dziękuję. Kto jest przeciwny? Dziękuję. Kto wstrzymał się od głosu? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#DariuszMyrcha">18 głosów „za”, 26 przeciwnych, 0 głosów wstrzymujących się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję. Poprawki nie uzyskały pozytywnej opinii Komisji. W związku z tym wyczerpaliśmy porządek dzisiejszego posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#AndrzejSmirnow">Pozostaje nam jeszcze wyznaczenie terminu dla Ministerstwa Spraw Zagranicznych na zaopiniowanie poprawek oraz wyznaczenie posła sprawozdawcy.</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#AndrzejSmirnow">Proponuję, aby termin na wyrażenie opinii przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych wyznaczyć do godz. 16.00 w dniu dzisiejszym.</u>
          <u xml:id="u-35.3" who="#AndrzejSmirnow">Ze swej strony proponuję, aby posłem sprawozdawcą Komisji w dalszym ciągu pozostała pani przewodnicząca Urszula Augustyn. Czy są sprzeciwy? Nie ma. Wobec tego pani poseł została wybrana posłem sprawozdawcą.</u>
          <u xml:id="u-35.4" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Dziękuję bardzo pani minister. Dziękuję bardzo wszystkim państwu za obecność. Zamykam dzisiejsze posiedzenie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-35.5" who="#AndrzejSmirnow">Informuję, że protokół z posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w sekretariatach Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>