text_structure.xml
14.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#BronisławDutka">Dzień dobry państwu. Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Bardzo proszę o zakończenie rozmów. Stwierdzam kworum niezbędne do obradowania. Witam serdecznie panie i panów posłów, witam przedstawicieli rządu z panią minister Krystyną Szumilas oraz pracownikami Ministerstwa Edukacji Narodowej.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#BronisławDutka">W dzisiejszym porządku obrad jest rozpatrzenie sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o komisyjnym projekcie ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty (druk nr 2438). Czy do porządku obrad są uwagi? Nie słyszę. Stwierdzam, że porządek obrad przyjęliśmy.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#BronisławDutka">Bardzo proszę o przedstawienie sprawozdania podkomisji panią poseł Domicelę Kopaczewską. Czy jest pani poseł?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#DomicelaKopaczewska">Jestem, jestem.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#BronisławDutka">Przepraszam bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#DomicelaKopaczewska">Jestem, tylko był problem z dotarciem do mikrofonu. Dziękuje panu przewodniczącemu Kłosowskiemu za ustąpienie mi miejsca.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#DomicelaKopaczewska">Proszę państwa, 16 grudnia 2009 r. podkomisja nadzwyczajna procedowała nad komisyjnym projektem ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty. Projekt, który rozpatrywała Komisja, przewidywał zmiany w procedurze przyznawania pomocy materialnej o charakterze socjalnym. Powstał on w wyniku wniosków składanych przez samorządy lokalne.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#DomicelaKopaczewska">Dotychczasowy przepis ustawy o systemie oświaty upoważniał wójta, burmistrza i prezydenta miasta do przyznawania świadczeń o charakterze socjalnym. Niektóre samorządy w drodze uchwały rady gminy upoważniały do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu pomocy materialnej o charakterze socjalnym kierownika ośrodka pomocy społecznej. Niestety, te uchwały rad gmin były uchylane przez nadzór wojewody jako niezgodne z prawem. Dla niektórych samorządów było istotne i ważne, aby to właśnie kierownicy ośrodków pomocy społecznej podejmowali decyzję o przyznawaniu pomocy materialnej, szczególnie dlatego, że to właśnie oni mają najlepsze rozeznanie o potrzebach w tym zakresie. Stąd powstała potrzeba zmiany zapisu ustawy o systemie oświaty, aby uchwały podejmowane przez rady gmin rzeczywiście były zgodne z prawem. Dlatego też do ustawy wpisano przepis, iż rada gminy w regulaminie, który ustanawia na mocy art. 90 f) ustawy o systemie oświaty, może upoważnić kierownika ośrodka pomocy społecznej do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu pomocy materialnej o charakterze socjalnym. Ten przepis konsumuje nieprecyzyjność prawa do tej pory. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo, pani poseł.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#BronisławDutka">Proponuję, żebyśmy przystąpili do rozpatrzenie projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#BronisławDutka">Czy do tytułu ustawy są jakieś uwagi? Nie słyszę. Stwierdzam, że tytuł ustawy przyjęliśmy.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#BronisławDutka">Art. 1.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#BronisławDutka">Do art. 1 złożył poprawkę pan poseł Lech Sprawka. Rozumiem, że pan poseł chce nam wyjaśnić, jaka jest różnica między zaproponowanym przez niego przepisem a wcześniejszym przepisem w projekcie. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#LechSprawka">Panie przewodniczący, pani minister, Wysokie Komisje, tą poprawką nie naruszamy intencji ustawy, bo samą intencję oczywiście popieramy. Natomiast poprawka nasza dotyczy dwóch kwestii. Pierwsza – to, żeby z brzmienia sprawozdania wykreślić słowo: „w regulaminie”, a więc żeby nie wskazywać literalnie, że uchwała upoważniająca do prowadzenia spraw musi koniecznie być zapisana w regulaminie. Chodzi o to, żeby zostawić pewną swobodę samorządom – niektóre mogłyby udzielać takiego upoważnienia w regulaminie, inne mogłyby udzielać go odrębną uchwałą. Tym bardziej że regulaminy są już uchwalone, a więc samorządy, które się zdecydują na udzielenie upoważnienia, musiałyby podejmować uchwałę o zmianie regulaminu, żeby je do niego wpisać, a dzięki naszej poprawce mogłyby podjąć tylko osobną uchwałę upoważniającą. Taka jest pierwsza intencja tej poprawki.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#LechSprawka">Druga kwestia to dopisanie: „a także do wydawania w tych sprawach decyzji”. Przeczytam Komisjom tekst proponowanego brzemienia ust. 2: „Rada gminy może upoważnić kierownika ośrodka pomocy społecznej do prowadzenia postępowania w sprawach, o których mowa w ust. 1, a także do wydawania w tych sprawach decyzji”. Dodanie sformułowania: „a także do wydawania w tych sprawach decyzji”, jest może pewnym przeregulowaniem, ale chodzi o to, żeby nie było żadnych wątpliwości, czy „prowadzenie spraw” to jest tylko gromadzenie dokumentacji i przygotowywanie projektu decyzji, a decyzje – zgodnie z ust. 1– nadal wydaje wójt, burmistrz, prezydent. Ponieważ intencją tej zmiany jest, aby upoważnić do wydawania decyzji również kierowników ośrodków pomocy społecznej, proponuję to literalnie zapisać. Wtedy nie będzie żadnych wątpliwości w tej sprawie – ani ze strony jednostek samorządu terytorialnego, ani organów nadzoru wojewody, gdy będą analizowały uchwały podjęte przez JST. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo. Czy ktoś jeszcze z państwa posłów chciałby zabrać głos w tej sprawie? Pani poseł Krystyna Łybacka, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#KrystynaŁybacka">Bardzo dziękuję. Chciałabym bardzo poprzeć tę poprawkę. Pomijając jej głęboki sens merytoryczny, ma ona jeszcze jedną zaletę – językową. Otóż w art. 1 ust. 2 mamy takie wyrażenie, że rada gminy upoważnia „do załatwiania spraw” – nie sądzę, żeby to było najlepsze sformułowanie. Tak więc propozycja pana posła Sprawki jest zdecydowanie bardziej poprawna i legislacyjnie, i merytorycznie.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#BronisławDutka">Dziękujemy bardzo, Prezydium też już zauważyło ten zwrot.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#BronisławDutka">Czy ktoś z państwa posłów chciałby jeszcze zabrać głos? Nie słyszę. Czy Biuro Legislacyjne chciałoby zabrać głos w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#UrszulaSęk">Tak, chcielibyśmy odnieść się do poprawki pana posła Sprawki. W pierwszej kwestii też przychylamy się do rozwiązania, żeby wykreślić, że chodzi o upoważnienie „w regulaminie, o którym mowa w art. 90 f)”. Popieramy tę poprawkę, dlatego że regulamin to są przepisy, które mają charakter prawa miejscowego, natomiast samo upoważnienie nie ma takiego charakteru i w naszym przekonaniu byłoby niewskazane mieszanie tych dwóch porządków. Tak więc należy pozostawić swobodę, w jakiej formie rada gminy podejmie decyzję o upoważnieniu kierownika ośrodka pomocy społecznej.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#UrszulaSęk">W drugiej sprawie wydaje nam się, że mamy do czynienia z przeregulowaniem, bowiem z art. 90 n) wynika, że „w sprawach świadczeń pomocy materialnej o charakterze socjalnym wydaje się decyzje administracyjne”, więc pisanie tego wprost nie jest konieczne.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#UrszulaSęk">Tak więc co do pierwszej części, czyli wykreślenia obowiązku, że upoważnienie ma być zawarte w regulaminie udzielania pomocy materialnej, jesteśmy za, natomiast mamy duże wątpliwości co do drugiego członu poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#BronisławDutka">Bardzo dziękuję, pani mecenas. Czy jeszcze państwo posłowie chcieliby się wypowiedzieć w tej sprawie? Pani minister chciałaby zabrać głos, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#KrystynaSzumilas">W stanowisku rządu jest takie przedłożenie jak w projekcie podkomisji. Zapisanie tylko, że rada gminy może upoważnić kierownika ośrodka pomocy społecznej do wykonywania tych czynności, spowoduje znowu, że na pewno będą wątpliwości w drugą stronę: czy może to zrobić w regulaminie, i będziemy zmuszać samorządy do podejmowania uchwał. Tak więc i jedno, i drugie rozwiązanie, powoduje pewien dylemat. Wydawało nam się, że jeżeli wskażemy zapisanie takiego upoważnienia w regulaminie, który i tak rada musi przyjmować, będzie po prostu mniej biurokracji. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo. Widzę, że pan poseł Lech Sprawka ma ochotę zabrać głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#LechSprawka">Tylko jedna uwaga. Wewnętrznie i merytorycznie zgadzam się z panią mecenas co do tej wątpliwości o przeregulowaniu, natomiast podkreślam – opieram się na praktyce życia codziennego i interpretacji tego przepisu przez ponad 2,5 tys. jednostek samorządu terytorialnego. Pewnie to dotyczy niewielu z nich, ale w pojedynczych przypadkach może wystąpić kłopot. Dlatego też mimo całej sympatii i szacunku w stosunku do pani mecenas dzisiaj jeszcze bym nie ustąpił. Przemyślę tę kwestię i ewentualnie w drugim czytaniu zgłosiłbym skorygowaną poprawkę. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo. Pani poseł Domicela Kopaczewska.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#DomicelaKopaczewska">Dziękuję, panie przewodniczący. Rzeczywiście pierwsza część poprawki, którą zgłosił pan poseł Sprawka, wprowadza lepsze brzmienie i rzeczywiście zapis staje się czytelniejszy. Przychyliłabym się do tego, żebyśmy zamiast „do załatwiania indywidualnych spraw” przyjęli sformułowanie: „prowadzenia postępowania”, bo jest ono logiczniejsze i czytelniejsze. Co do drugiego zapisu uważam, że nie ma potrzeby wprowadzania go, bo jest to powielanie prawa. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca Augustyn, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#UrszulaAugustyn">Szanowni państwo, sądzę, że bardzo prosto możemy...</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#BronisławDutka">Bardzo proszę o uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#UrszulaAugustyn">Szanowni państwo, sądzę, że bardzo łatwo możemy z tej sytuacji wybrnąć dzisiaj, nie czekając na drugie czytanie. Wystarczy poprosić pana posła Sprawkę, żeby po prostu wycofał drugą część poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#BronisławDutka">Właśnie do głosu zgłasza się pan poseł Sprawka.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#LechSprawka">Tak, już zostałem poproszony przez panią minister Łybacką i istotnie rezygnuję z dalszej części – kończę swoją poprawkę: „w sprawach, o których mowa w ustępie pierwszym”.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#LechSprawka">Czyli skreślam: „a także do wydawania w tych sprawach decyzji”.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze jakieś głosy w tej sprawie? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#BronisławDutka">Myślę, że możemy przejść do głosowania.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#BronisławDutka">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem art. 1 w brzmieniu zaproponowanym przez pana posła Sprawkę? Dziękuję bardzo. Kto jest przeciw? Dziękuję bardzo. Kto się wstrzymał? Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#BronisławDutka">Stwierdzam, że tekst art. 1 został przyjęty, przy 40 głosach za i 1 wstrzymującym się.</u>
<u xml:id="u-25.4" who="#BronisławDutka">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 2.</u>
<u xml:id="u-25.5" who="#BronisławDutka">Czy są uwagi do art. 2? Nie słyszę. Stwierdzam, że art. 2 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-25.6" who="#BronisławDutka">Przystępujemy do głosowania nad całością projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-25.7" who="#BronisławDutka">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem całości projektu ustawy? Dziękuję. Kto jest przeciw? Dziękuję. Kto się wstrzymał? Również nie widzę. Stwierdzam, że przyjęliśmy jednogłośnie projekt ustawy, przy 41 głosach za.</u>
<u xml:id="u-25.8" who="#BronisławDutka">Prezydium proponuje, aby posłem sprawozdawcą była pani poseł Domicela Kopaczewska, czy są inne propozycje. Nie widzę. Stwierdzam, że pani poseł Domicela Kopaczewska będzie sprawozdawcą Komisji.</u>
<u xml:id="u-25.9" who="#BronisławDutka">Termin dla ministra właściwego ds. członkostwa RP w Unii Europejskiej proponujemy do 12 stycznia. Również nie słyszę żadnych uwag.</u>
<u xml:id="u-25.10" who="#BronisławDutka">Stwierdzam wyczerpanie porządku dziennego dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji. Dziękuję wszystkim za udział.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>