text_structure.xml
23.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MarekBiernacki">Otwieram posiedzenie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych. Witam wszystkich. Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia przewiduje zmianę posła sprawozdawcy do sprawozdania Komisji o przedstawionej przez ministra spraw wewnętrznych i administracji Informacji o realizacji w 2009 roku „Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Biura Ochrony Rządu w latach 2007–2011”. Chodzi o to, że pan poseł Skorupa przestał być posłem, bo został wojewodą. Pkt 2 porządku dziennego przewiduje rozpatrzenie projektu dezyderatu w sprawie zmian mających na celu usprawnienie i zwiększenie efektywności poszukiwań osób zaginionych, a pkt 3 – zaopiniowanie dla Komisji Obrony Narodowej oraz Komisji Polityki Społecznej i Rodziny rządowego projektu ustawy o weteranach działań poza granicami państwa. Opinię do rządowego projektu miał przygotować pan poseł Jarosław Matwiejuk.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#MarekBiernacki">Proponuję, abyśmy zaczęli od pkt 3, bo wiem, że pan poseł chce wrócić na trwające w tej chwili posiedzenia Komisji Sprawiedliwości, obradującej wraz z innymi komisjami nad sprawą tragedii smoleńskiej. Dlatego bardzo proszę, panie pośle, o krótkie przedstawienie opinii naszej Komisji o rządowym projekcie ustawy o weteranach działań poza granicami państwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JarosławMatwiejuk">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, panie ministrze, ustawa o weteranach działań poza granicami państwa to ustawa unikalna, gdyż usuwa ona lukę prawną istniejącą w naszym systemie. Przede wszystkim definiuje ona, kto jest weteranem i precyzuje jego status prawny, pozycję prawną, uprawnienia. Nie muszę chyba nikogo przekonywać, że weterani to także żołnierze poszkodowani, to bohaterowie i warto ich status prawny uregulować odrębną ustawą. Panie przewodniczący, projekt ustawy opiniuję pozytywnie. Oczywiście są w nim drobne kwestie wymagające poprawienia, ale myślę, że w toku dalszych prac zostanie to zrobione. Idea na pewno jest szczytna, a ustawa bardzo potrzebna. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z posłów ma jakieś pytania lub uwagi? Nie słyszę. Proponuję pozytywnie zaopiniować projekt ustawy dla Komisji Obrony Narodowej oraz Komisji Polityki Społecznej i Rodziny. Zgłaszam pana prof. Matwiejuka jako tego, który przedstawi ten projekt, oczywiście gdyby była taka potrzeba.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#MarekBiernacki">Czy mają państwo jeszcze jakieś uwagi? Nie słyszę. Kończymy rozpatrywanie pkt 3 porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#MarekBiernacki">Panie ministrze, dziękuję za przybycie. Zawsze zapraszamy do udziału w posiedzeniach Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#MarekBiernacki">Przechodzimy do rozpatrzenia pkt 1, czyli zmiany posła sprawozdawcy do sprawozdania Komisji o przedstawionej przez ministra spraw wewnętrznych i administracji Informacji o realizacji w 2009 roku „Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Biura Ochrony Rządu w latach 2007–2011” (druk 3322). Proponuję, aby posłem sprawozdawcą został pan poseł Janusz Dzięcioł. Jest zgoda?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JanuszDzięcioł">Zgadzam się.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MarekBiernacki">Czy obecni na sali wyrażają na to zgodę. Jest zgoda. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#MarekBiernacki">Przystępujemy do realizacji pkt 2 porządku dziennego, czyli rozpatrzenia projektu dezyderatu w sprawie zmian mających na celu usprawnienie i zwiększenie efektywności poszukiwań osób zaginionych. Pamiętacie państwo, że w ostatnim czasie odbyły się dwa posiedzenia naszej Komisji – jedno z udziałem przedstawicieli Policji, drugie z udziałem przedstawicieli organizacji pozarządowej ITAKA – na których poruszaliśmy bardzo drażliwy problem dotyczący osób zaginionych. Nie chcę, żeby było tak, że spotykamy się, dyskutujemy i sprawę uznajemy za zamkniętą – chciałbym, żeby nasze spotkania, nasza praca przynosiła jakieś pozytywne efekty. Dlatego poprosiłem pana posła Pawła Orłowskiego o przygotowanie dezyderatu, który był konsultowany i z ITAKĄ, i z funkcjonariuszami Policji, na co dzień stykającymi się z problemem osób zaginionych. Dezyderat został państwu doręczony. Proszę, panie pośle, o jego krótkie omówienie. Sprawa jest bardzo istotna, bardzo znacząca i uważam, że zmiany, które jako Komisja chcemy zaproponować, w znaczący sposób wpłyną na poprawę skuteczności poszukiwań osób zaginionych. Proszę bardzo, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PawełOrłowski">Panie przewodniczący, szanowni państwo, panie i panowie posłowie, w październiku spotkaliśmy się na dwóch posiedzeniach Komisji poświęconych problematyce zaginięć. W pierwszym uczestniczył pan komendant główny Policji oraz pan minister Rapacki, a wydział specjalistyczny, czyli Wydział Poszukiwań i Identyfikacji Osób Biura Kryminalnego KGP reprezentował pan naczelnik, obecny i na dzisiejszym posiedzeniu.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PawełOrłowski">Na drugim posiedzeniu, 8 października, spotkaliśmy się z Fundacją ITAKA, organizacją pozarządową, która specjalizuje się we wspieraniu poszukiwań osób zaginionych, a w szczególności we wspieraniu prawnym i psychologicznym rodzin osób zaginionych. Dzięki tym spotkaniom, dzięki materiałom przygotowanym przez ministra spraw wewnętrznych i administracji we współpracy z KGP, uzyskaliśmy trochę większą wiedzę na temat samej procedury i praktyki poszukiwań osób zaginionych. Po analizie tych materiałów, po konsultacjach z osobami, które zajmują się zaginięciami, po konsultacji z Fundacją ITAKA chcielibyśmy zaproponować dezyderat, który został państwu przekazany.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PawełOrłowski">Dezyderat, który, mam nadzieję, Wysoka Komisja przyjmie, skupia się na trzech kategoriach zmian. Po pierwsze, są to zmiany proceduralne w podstawowym dokumencie, który reguluje kwestie procedury poszukiwań osób zaginionych, tj. stanowiącej załącznik do rozporządzenia komendanta głównego policji – „Instrukcji o sposobie prowadzenia przez Policję poszukiwania osób zaginionych i postępowania w przypadku ujawnienia osoby o nieustalonej tożsamości oraz znalezienia nieznanych zwłok”. Oczywiście w tym przypadku Sejm i Komisja nie mają kompetencji do zmiany tych przepisów, bo są to przepisy wydane przez komendanta głównego policji. Wydaje się jednak, że nasza analiza i nasze wnioski, jeżeli je przyjmiemy, mogą wpłynąć na polepszenie efektywności poszukiwań osób zaginionych.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PawełOrłowski">Wskazujemy na potrzebę dwóch podstawowych zmian – zdawałoby się, że błahych, ale uwzględniając praktykę poszukiwań osób zaginionych, wydaje się, że mogą mieć one wpływ na polepszenie efektywności i zwiększenie świadomości osób, które się z tą problematyką stykają. Pierwsza zmiana polegałaby na wprowadzeniu obowiązku potwierdzenia przekazania informacji w przyjęciu zawiadomienia i potwierdzeniu w nim wykonania obowiązku wynikającego z Instrukcji, a więc wskazania instytucji, organizacji zajmującej się wsparciem psychologicznym i prawnym. Wynika to z faktu, iż chociaż Instrukcja wskazuje wprost, że funkcjonariusz Policji, który przyjmuje zgłoszenie zaginięcia, ma obowiązek wskazania takiej organizacji, która z istoty rzeczy może w większym stopniu zająć się i w szerszym zakresie objąć wsparciem psychologicznym i prawnym rodzinę osoby zaginionej. Dlatego wydaje się, że musimy spowodować to – taka jest nasza rekomendacja – aby w przyjęciu zawiadomienia o zaginięciu znajdowało się potwierdzenie przekazania przez funkcjonariusza osobie zgłaszającej informacji o najbliższym punkcie lub siedzibie organizacji udzielającej pomocy prawnej lub psychologicznej rodzinom osób zaginionych. Co więcej, Instrukcja wskazuje tylko tryb wnioskowy, co oznacza, że potwierdzenie przyjęcia zawiadomienia o zaginięciu wydaje się tylko na wniosek osoby zainteresowanej, zgłaszającej zaginięcie. W dezyderacie natomiast jest wskazanie, że w każdym przypadku zgłoszenia zaginięcia takie potwierdzenie przyjęcia zawiadomienia powinno być wydawane.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#PawełOrłowski">Na posiedzeniach Komisji mieli państwo okazję dowiedzieć się – to jest druga zmiana proceduralna w Instrukcji – że funkcjonariusz publiczny kwalifikuje osobę zaginioną do pierwszej lub drugiej kategorii. W zależności od kwalifikacji danego przypadku Policja podejmuje różne czynności. W przypadku kategorii drugiej, kiedy nie istnieją przesłanki wskazujące na popełnienie przestępstwa, zakres podejmowanych przez Policję czynności jest dużo węższy. W związku z tym, że może dochodzić do tego, że w pierwszej ocenie funkcjonariusz, który jest obarczony innymi zadaniami ustawowymi, nie dokona głębokiego rozpoznania i kwalifikacja okaże się błędna, a tym samym zakres podjętych czynności będzie bardzo wąski, przewidujemy tryb odwołania się i składania wniosków o zmianę kwalifikacji. Nasza sugestia jest taka, aby taki wniosek o zmianę kwalifikacji mogła złożyć organizacja wyspecjalizowana w pomocy prawnej i psychologicznej. To jest zakres zmian proceduralnych.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#PawełOrłowski">Przejdę teraz do drugiej kategorii zmian. W związku z tym, że obserwuje się dosyć niską świadomość społeczną co do postępowań w sprawach zaginięć, bardzo często wśród opinii publicznej pojawiają się takie stwierdzenia, że zaginięcie zgłasza się po 48 godzinach od zaistnienia tego faktu. Zdarza się też, że nawet wśród funkcjonariuszy Policji występują incydentalne przypadki nieznajomości procedury postępowania w sprawach zaginięć.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#PawełOrłowski">Wydaje się, że w związku z tym powinno się podjąć trzy kategorie działań. Z jednej strony sugerujemy, aby przewidzieć i zaplanować kampanię społeczną na temat uprawnień i obowiązków osób i rodzin zgłaszających zaginięcia, która uświadamiałaby opinię publiczną. Z drugiej strony wskazane byłoby zaplanowanie szkoleń dla funkcjonariuszy. Pamiętajmy, że funkcjonariusz, który w komendzie przyjmuje zawiadomienie o zaginięciu, nie specjalizuje się w tej dziedzinie. Jak powiedziałem, jest obarczony szeregiem innych obowiązków i może nie dysponować odpowiednią wiedzą prawną i psychologiczną, niezbędną do tego, aby móc odpowiednio zająć się osobą zgłaszającą zaginięcie. Dlatego też kolejną sugestią zawartą w dezyderacie jest wprowadzenie systematycznych, kompleksowych szkoleń dla funkcjonariuszy Policji.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#PawełOrłowski">Jak zostało wskazane na posiedzeniu Komisji w dniu 8 października, działalnością polegającą na uświadamianiu opinii publicznej – w dużej części na podstawie porozumienia z KGP – a także na wsparciu psychologicznym i prawnym zajmuje się Fundacja ITAKA – dzisiaj chyba jedyna organizacja pozarządowa, która zajmuje się tym profesjonalnie i w tak szerokim zakresie. Z racji tego, że Fundacja wykonuje zadania, które można kwalifikować jako zadania publiczne, a robi to na podstawie porozumienia z Policją, wskazane byłoby zaplanowanie środków budżetowych na wsparcie zadań realizowanych przez Fundację ITAKA.</u>
<u xml:id="u-6.8" who="#PawełOrłowski">Trzecia kategoria zmian dotyczy przepisów prawa, które mogłyby być przedmiotem prac Komisji. W związku z tym, że planowane są zmiany w ustawie o Policji, wydaje się, że powinna się w tej ustawie pojawić także problematyka zaginięć. Chodzi głównie o zakres uprawnień Policji określonych w rozdziale 3 ustawy i tych czynności, które mogłyby być wykonywane przez Policję w kontekście poszukiwań osób zaginionych. Dlatego sugerujemy ministerstwu, żeby w przypadku planowanej nowelizacji ustawy o Policji wzięło to pod uwagę. Postulujemy także wprowadzenie regulacji umożliwiających gromadzenie i przetwarzanie w bazie danych informacji o DNA osób zaginionych.</u>
<u xml:id="u-6.9" who="#PawełOrłowski">Jeśli chodzi o przepisy dotyczące straży gminnych, miejskich, Służby Ochrony Kolei i innych służb, sugerujemy, aby miały one możliwość dostępu do danych osób zaginionych gromadzonych w Krajowym Systemie Informacyjnym Policji. Powinny móc tymi danymi dysponować – oczywiście w jakiejś określonej formie, dlatego że KSIP nie dotyczy, co oczywiste, tylko osób zaginionych. Zdarzają się przypadki, że te służby, uprawnione do legitymowania, zatrzymują i sprawdzają osoby, które później okazują się zaginionymi, ale z racji tego, że nie mają odpowiedniej wiedzy w tym zakresie, takie osoby w praktyce nie są odnajdywane.</u>
<u xml:id="u-6.10" who="#PawełOrłowski">Ostatni postulat zawarty w dezyderacie dotyczy projektów ustaw, w których znajdują się przepisy dotyczące monitoringu. Zwracamy uwagę, że w przypadku przeprowadzania nowelizacji, np. ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych, zakres spraw dotyczących standardu monitoringu, korzystania z monitoringu prywatnego, powinien być regulowany także w zakresie potrzeb związanych z poszukiwaniem osób zaginionych. Wynika to z pojawiających się w praktyce sytuacji, kiedy dostęp do monitoringu jest utrudniony, czy też standard jakości nagrań nie pozwala na ich wykorzystanie w różnych sprawach, także w sprawach dotyczących poszukiwania osób zaginionych.</u>
<u xml:id="u-6.11" who="#PawełOrłowski">Szanowna Komisjo, to tyle, jeśli chodzi o dezyderat. Jeśli coś zostało sformułowane w sposób niejasny lub moje wyjaśnienia nie były dla państwa wystarczające, to oczywiście proszę o pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z państwa ma jakieś uwagi lub pytania do dezyderatu? Proszę bardzo, pani profesor.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#KrystynaŁybacka">Po pierwsze, jestem pod wrażeniem rozległości tego dezyderatu, bardzo wnikliwej analizy wszystkich zagadnień, o których rozmawialiśmy. Chylę czoła przed jego twórcami. Mam jednak trzy drobne uwagi. Pierwsza dotyczy pierwszego akapitu dezyderatu, a właściwie ostatniego zdania w tym akapicie – odczytam je: „Następnie na posiedzeniu w dniu 8 października 2010 r. Komisja zapoznała się z postulatami Fundacji ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych w sprawie… – tutaj nie powinno być „usprawnień” tylko „wprowadzenia usprawnień poszukiwań osób zaginionych i systemu wsparcia dla ich rodzin”.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#KrystynaŁybacka">Druga uwaga dotyczy akapitu trzeciego, gdzie czytamy: „Komisja wnioskuje o:”. Proponuję, aby w pkt 2 dać główkę – „Podjęcie działań mających na celu:</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#KrystynaŁybacka">a) zwiększenie świadomości społecznej dotyczącej postępowania w sprawie zaginięć,</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#KrystynaŁybacka">b) przeprowadzenie szkoleń funkcjonariuszy w zakresie problematyki zaginięć”.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#KrystynaŁybacka">Litera c) pozostaje bez zmian.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#KrystynaŁybacka">W pkt 3 jest mowa o zmianach w innych przepisach prawa, wykreśliłabym tu słowa „w innych”, bo przywołujemy z nazwy tylko Instrukcję. Pozostawiłabym po prostu „zmiany w przepisach prawa”, czyli we wszystkich pozostałych przepisach.</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#KrystynaŁybacka">Proszę spojrzeć jeszcze na pkt 2 lit. c) – w dotychczasowym brzmieniu jest tak, jak postulowalibyśmy wsparcie instytucjonalne i finansowe dla organizacji zajmujących się pomocą w poszukiwaniach osób zaginionych i wsparcie rodzin zaginionych, a przecież nie o to chodzi, bo tym zajmuje się organizacja. Proponuję, aby zapisać to następująco: „Wsparcie instytucjonalne i finansowe organizacji zajmujących się pomocą w poszukiwaniach osób zaginionych i wsparciem ich rodzin”. Czyli organizacja zajmuje się poszukiwaniem i wsparciem, a my instytucjonalnie chcemy wesprzeć organizację – tak rozumiem intencje. Czy chodzi również o wspieranie osób?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MarekBiernacki">Jeszcze raz, pani profesor. W którym dokładnie to jest miejscu?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#KrystynaŁybacka">W pkt 2 lit. c). Z dotychczasowego brzmienia wynika, że wnioskujemy o instytucjonalne i finansowe wsparcie organizacji i rodzin zaginionych. Jeśli taka była intencja, to jest wszystko w porządku.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PawełOrłowski">Nie, nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#KrystynaŁybacka">A no właśnie, tak myślę.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PawełOrłowski">Pani profesor, intencją było to, że rekomendujemy wsparcie instytucjonalne i finansowe organizacji, które zajmują się pomocą w poszukiwaniach zaginionych oraz wsparciem rodzin zaginionych.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#KrystynaŁybacka">Dobrze, dlatego proponuję zapisać to następująco: „Wsparcie instytucjonalne i finansowe organizacji zajmujących się pomocą w poszukiwaniach osób zaginionych i wspieraniem ich rodzin”.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PawełOrłowski">Tak, bardzo dobrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#KrystynaŁybacka">Ostatnia kwestia, na drugiej stronie, tam, gdzie jest ad. 2), po przecinku, w pierwszym zdaniu czytamy: „a występują także wypadki” – powinno być: „występują przypadki”, bo wypadek jest wtedy, gdy ktoś złamie nogę.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#MarekBiernacki">Dziękujemy bardzo. Czy ktoś z państwa posłów ma jeszcze jakieś uwagi? Nie słyszę. W takim razie wydaje mi się, że przyjmujemy dezyderat przez aklamację.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#MarekBiernacki">Dziękuję pani profesor za wsparcie. Bardzo dziękuję też Pawłowi Orłowskiemu za przygotowanie dezyderatu, który był konsultowany także z panią przewodniczącą Stanisławą Prządką. Bardzo się cieszę, panie naczelniku, że tu dziś pana gościmy. Jest pan przykładem prawdziwego policjanta i cieszymy się, że jest pan dzisiaj z nami, chcę panu za to podziękować i zapewnić, że może pan liczyć na wsparcie Komisji we wszystkim – mówię to w imieniu całej Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#GrzegorzPrusak">Panie przewodniczący, chciałem tylko podziękować za te miłe i ciepłe słowa, a także za to, że Komisja zajęła się tym problemem. Na pewno jest to dla nas wsparcie.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PawełOrłowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, mam jeszcze jedną uwagę techniczną. Na spotkaniu w dniu 8 października był również przedstawiany i przekazywany paniom i panom posłom materiał ITAKI. Z racji tego, że ani nie jesteśmy jego autorami, ani nie możemy ponosić za niego odpowiedzialności, chociaż jest tam wiele rzeczy słusznych, z powodów formalnych nie włączamy tego materiału do dezyderatu. Osobnym pismem przewodnim przekażemy go do ministerstwa, by mogło się z nim zapoznać.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#MarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Proszę państwa, chcę jeszcze powiedzieć, że każdy temat, którym zajmujemy się na posiedzeniach naszej Komisji, będziemy starali się jakoś zamykać i śledzić rozwój sytuacji. Tyle razy zmienialiśmy Kodeks drogowy i każdy z nas tłumaczy się teraz ze 140km/h. W pierwszym kwartale tego roku zwołamy posiedzenie, na którym będziemy sprawdzali efekty wprowadzonych zmian, będziemy je monitorowali, żeby móc ocenić, żeby wiedzieć, czy pracujemy dla dobra państwa, czy też tworzymy prawo tylko dlatego, żeby było tworzone.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#MarekBiernacki">Dziękuję państwu bardzo, zamykam rozpatrywanie dezyderatu. Wiem, że mamy do rozpatrzenia jeszcze jeden punkt. Proszę, pani profesor.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#KrystynaŁybacka">Panie przewodniczący, muszę iść na posiedzenie klubu, dlatego już teraz chciałabym prosić, aby Wysoka Komisja zechciała do składu podkomisji do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (druk nr 3673), powoływanej na ostatnim posiedzeniu, na którym nie było przedstawiciela SLD, powołać pana posła Jarosława Matwiejuka.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#MarekBiernacki">Ja chcę tradycyjnie zgłosić pana posła Mirosława Pawlaka z PSL. Teraz pan przewodniczący, poseł Marek Wójcik, będzie już mógł rozpocząć prace nad projektem.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#MarekBiernacki">Proszę państwa, dzisiaj o godz. 19.00 ma się odbyć wspólne posiedzenie naszej Komisji z Komisją Sprawiedliwości, ale Komisja Sprawiedliwości nadal obraduje i nie wiadomo, kiedy to posiedzenie się skończy. Gdybyśmy mieli salę, to przełożylibyśmy nasze posiedzenie na jutro, na godz. 8:30, ale mamy tylko salę PSL, a nie ma przedstawiciela PSL, który by ją nam zagwarantował. W każdym razie, miejcie państwo telefony przy sobie. Będę chciał przenieść to posiedzenie na jutro, ale jak się nie uda, to spróbujemy spotkać się jeszcze dzisiaj, na krótko, bo musimy tylko zaopiniować poprawki Senatu, żeby projekt został skierowany do dalszych prac. Mamy jeden projekt do pierwszego czytania, ale przesuwamy go na przyszły tydzień, natomiast jutro mamy dosyć ważne i ciekawe posiedzenie, które polecam wszystkim, na temat przestępczości nieletnich, czyli poświęcone problemowi, który narasta, jest bardzo istotny i coraz częściej się pojawia.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#MarekBiernacki">Dziękuję państwu za udział w posiedzeniu – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>