text_structure.xml 26.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#MarekBiernacki">Otwieram posiedzenie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych. Witam serdecznie zaproszonych gości: pana prezesa, panów ministrów. Na dzisiejszym posiedzeniu wysłuchamy informacji ministra spraw wewnętrznych i administracji o zaawansowaniu prac nad centrami powiadamiania ratunkowego i funkcjonowania numeru alarmowego 112 oraz informacji Najwyższej Izby Kontroli o wynikach kontroli funkcjonowania numeru alarmowego 112 na terenie Polski. Państwo otrzymaliście zarówno informację NIK, jak i informację przedstawioną przez ministerstwo. Nie mógł dziś z nami być pan minister Jerzy Miller z powodu ważnych obowiązków na terenie kraju – zresztą zdajecie sobie państwo sprawę z tego, jak trudne zadania stoją przed panem ministrem. Dlatego po ustaleniach z prezydium chciałbym zaproponować, żeby na początek pan minister przedstawił krótką informację na temat zaawansowanych prac nad centrami powiadamiania ratunkowego, po tym wysłuchalibyśmy informacji NIK, do której pan minister, jeśli zechce, będzie się mógł ustosunkować, i na tym zakończylibyśmy dzisiejsze posiedzenie. W ciągu najbliższego miesiąca odbyłoby się kolejne posiedzenie w tej sprawie, w którym weźmie udział pan minister Miller i wtedy odbyłaby się dyskusja.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#MarekBiernacki">Wiemy, że i centra powiadamiania ratunkowego, i numer alarmowy 112 wywołują wiele emocji, są szeroko dyskutowane, a pan minister Miller ma też swój, chyba autorski pomysł, więc mógłby nam go szczegółowo przedstawić na kolejnym posiedzeniu. Nie chcemy dwa razy powtarzać tej samej dyskusji, a sygnały w tej sprawie, jak wiemy, dochodzą do nas i z mediów, i z terenu. Wydaje mi się, że taka formuła, którą chcę zaproponować z imieniu prezydium, jest chyba najbardziej rozsądna i racjonalna. Czy jest zgoda na tę formułę? Dziękuję. Panie ministrze, oddaję panu głos, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#TomaszSiemoniak">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, dziękując za formułę, którą zaproponował pan przewodniczący, chcę powiedzieć, że pan minister Jerzy Miller jest dzisiaj poza Warszawą i w związku z tym nie może uczestniczyć w dzisiejszym posiedzeniu, ale jest gotowy, jak zawsze, do wzięcia udziału w posiedzeniu, które odbyłoby się w najbliższym czasie, i do dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#TomaszSiemoniak">Proszę państwa, kilka miesięcy temu mieliśmy okazję rozmawiać na temat centrów powiadamiania ratunkowego i wtedy pan przewodniczący powiedział, że Komisja będzie do tego tematu wracała. Przekazaliśmy państwu informację pokazującą, jak wygląda postęp prac w tym zakresie. Kiedy kilka miesięcy temu przedstawialiśmy państwu prezentację, rzeczą, co do której nie mieliśmy jeszcze jasności, była strona informatyczna przedsięwzięcia i w związku z tym, za zgodą pana przewodniczącego, chciałbym poprosić pana ministra Piotra Kołodziejczyka o krótką informację w tej sprawie, która uzupełni przekazany państwu materiał pisemny. Oczywiście podczas kolejnego posiedzenia, które ma się odbyć w ciągu najbliższego miesiąca, będzie okazja, żeby również te sprawy dokładnie przedyskutować, ale razem z panem ministrem uznaliśmy za istotne – a pan przewodniczący taki pogląd podzielił – żeby państwa poinformować o tym, co się dzieje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#MarekBiernacki">Zawsze jest tak, że im więcej wiedzy, tym lepiej, prawda? Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PiotrKołodziejczyk">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, chciałbym poinformować o obecnym stanie realizacji przygotowań do uruchomienia systemu informacyjnego powiadamiania ratunkowego w Polsce, o jego pierwszym etapie. Zgodnie z obecnym stanem prawnym, jak państwo wiecie, na Państwową Straż Pożarną został nałożony obowiązek uzgodnienia z wojewodami kwestii związanych z funkcjonowaniem systemu powiadamiania ratunkowego i w większości województw, oprócz pięciu, ten obowiązek został wypełniony, o czym obszernie mówi raport NIK.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PiotrKołodziejczyk">W Ministerstwie spojrzeliśmy na ten problem z punktu widzenia bardzo pragmatycznego, z punktu widzenia obywatela, który jak najszybciej powinien dostać jednolity, spójny model i system wsparcia na wypadek jakichś problemów, zagrożenia. W związku z tym przystąpiliśmy do realizacji pierwszego etapu wdrażania systemu powiadamiania ratunkowego, tworząc 18 wojewódzkich centrów powiadamiania ratunkowego, które w dalszych etapach będą sukcesywnie rozszerzane w zależności od potrzeb lokalnych, a proces uzgodnień będzie weryfikowany bieżącymi efektami wdrożeń placówek utworzonych w pierwszym etapie. Zatem tworzymy 18 WCPR – po jednym na terenie każdego województwa, zaś w województwie kujawsko-pomorskim i mazowieckim utworzone zostaną w pierwszym etapie wdrażania systemu po dwa ośrodki.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PiotrKołodziejczyk">Obecny stan prac jest następujący: w większości z województw są już wskazane i uzgodnione lokalizacje, trwają prace modernizacyjne siedzib oraz podłączanie tych lokalizacji do budowanej w ramach 7 osi priorytetowej Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Ogólnopolskiej Sieci Teleinformatycznej 112 (OST 112). Prace te, czyli podłączenia, remonty oraz zakup wyposażenia do wojewódzkich centrów powiadamiania ratunkowego, finansowane są z rezerwy celowej na rok 2010, znajdującej się w dyspozycji Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, co oznacza, że pierwszy etap wdrażania systemu musi zakończyć się w tym roku. Równolegle, jak już powiedział pan minister Siemoniak, toczą się prace nad budową systemu wsparcia informatycznego, czyli stworzenia potrzebnego oprogramowania oraz zakupu sprzętu niezbędnego dla operatorów odbierających zgłoszenia na numer alarmowy 112 i na numery „dziewiątkowe”, bo stwierdziliśmy, że nie ma sensu ich likwidować czy usuwać, gdyż są one w świadomości Polaków i przez długie lata będą jeszcze na pewno bardzo potrzebne.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PiotrKołodziejczyk">Jeśli chodzi o system informatyczny, to przetargi zostały ogłoszone w czerwcu – pierwszy został już rozstrzygnięty – a oferty na oprogramowanie zostały otwarte na początku sierpnia. Założono, że przetarg na oprogramowanie będzie dwuetapowy – w pierwszym etapie z 23 zgłoszonych ofert wybrano 10 najkorzystniejszych, a po tygodniu planowana była dogrywka z wykorzystaniem aukcji elektronicznej. 80% znaczenia, czyli główne kryterium wyboru ofert stanowiła cena, 10% – SLA, czyli zapewnienie minimum 99% niezawodności systemu, a dodatkowe 10% można było dostać za okres gwarancji, przy czym minimalna gwarancja na sprzęt i oprogramowanie wynosi 36 miesięcy. Mieliśmy trochę problemów z jedną z firm, która do wczoraj nas blokowała, jednak w trakcie wczorajszego posiedzenia Krajowej Izby Odwoławczej przy Urzędzie Zamówień Publicznych zarzuty i wątpliwości zgłaszane przez jednego z oferentów zostały rozstrzygnięte zgodnie z przedłożeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji. Myślę, że w ciągu tygodnia zostanie podpisana umowa, w myśl której w ciągu 4 miesięcy sprzęt i oprogramowanie zostanie dostarczone do tych WCPR, które zostaną uruchomione w pierwszym etapie.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PiotrKołodziejczyk">Mamy przygotowany też program rekrutacji i szkolenia pracowników, którzy będą obsługiwać numer alarmowy 112. Zawiera on szereg funkcjonalności, pozwalających np. na wsparcie w przypadku zgłoszenia w języku obcym, kiedy telefon odbierze osoba nieznająca danego języka, żeby można było skierować połączenie do osoby, która takim językiem włada. System będzie podłączony do Platformy Lokalizacyjno-Informacyjnej, która zostanie utworzona w lutym – projektem tym zajmuje się Urząd Komunikacji Elektronicznej. Krótko mówiąc, lokalizacja osoby dzwoniącej z telefonu stacjonarnego lub komórkowego będzie wyświetlana na ekranie komputera na mapie dostarczonej przez Główny Urząd Geodezji i Kartografii oraz automatycznie będzie wypełniana stosowna formatka zdarzenia ratowniczego. Będzie to działało według wystandaryzowanych procedur, w sposób łatwy dla operatora. Treść zgłoszenia będzie przekazywana do Systemu Wspomagania Dowodzenia, który jest tworzony w Policji.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#PiotrKołodziejczyk">Obecnie Policja kończy testy, a w październiku, listopadzie przeprowadzone zostaną jeszcze testy w środowisku nieprodukcyjnym – z tego, co pamiętam, odbędą się one w komendzie w Lublinie. Od stycznia przyszłego roku rozpoczną się pilotażowe wdrożenia m.in. w komendach w Poznaniu i w Łodzi – być może koledzy z Policji uzupełnią, gdzie jeszcze. Chcielibyśmy, żeby podłączanie kolejnych modułów Systemu Wspomagania Dowodzenia Policji i pozostałych służb ratunkowych odbywało się w rytm rozbudowy systemu OST 112, który w tej chwili jest budowany. Zakończenie pierwszego etapu budowy tego systemu planowane jest na grudzień br., wykonawca już zgłosił gotowość do odbioru. Będzie on sukcesywnie rozbudowywany, do poziomu powiatu, do końca roku 2011.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#PiotrKołodziejczyk">Jak już powiedziałem, w tym roku te elementy, które nie są finansowane z projektów Unii Europejskiej, będą finansowane ze środków z rezerwy celowej Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji. W przyszłorocznym projekcie budżetu uzgodnionym w Ministerstwie Finansów została utrzymana rezerwa na dokończenie wdrożenia w pozostałych lokalizacjach na poziomie wnioskowanym przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, czyli wydaje się, że nie istnieje zagrożenie niedokończenia procesu wdrożenia systemu informacyjnego powiadamiania ratunkowego do końca roku 2011 na terenie całego kraju.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#PiotrKołodziejczyk">Zakończenie pierwszego etapu budowy systemu odbędzie się prawdopodobnie w lutym – planowaliśmy, że nastąpi to wcześniej, ale ponad miesiąc straciliśmy na odwołania w przetargach. Obecnie takie odwołania już nam nie grożą, bo procedura została zakończona. Myślę, że w lutym czy marcu rozpoczniemy budowę drugiego etapu, polegającego bądź na rozszerzaniu istniejących CPR, jeśli one się sprawdzą, bądź dobudowywaniu kolejnych lokalizacji, tak żeby w trybie zgodnym z porządkiem prawnym stworzyć sieć bardzo efektywną i przyjazną dla obywateli. Zakładamy, że telefon od obywatela, który dzwoni w sprawie pomocy na numer 112 lub jeden z numerów „dziewiątkowych”, musi być odebrany w czasie krótszym niż 10 sekund. Przewidujemy też stosowne poziomy badania sprawności systemu dla innych elementów, w tym czasu mijającego od przyjęcia zgłoszenia do uruchomienia sił, które mają pomagać ludziom. W aplikacje, które zamówiliśmy, wbudowane są specjalne systemy Business Intelligence, po to, żeby móc sprawdzać, gdzie system nie działa jeszcze wystarczająco sprawnie i żeby organizacyjnie poprawiać jego funkcjonowanie. Ponadto będziemy rozbudowywać Systemy Wspomagania Dowodzenia Policji – dokonaliśmy przesunięcia środków europejskich na ten cel – oraz będziemy tworzyć zintegrowany system wspomagania dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego w Straży Pożarnej. Chcielibyśmy też dla wojewodów stworzyć systemy wspomagania dowodzenia z takimi danymi jak np. dostęp do map hydrologicznych, prognoz skażeń, kierunków wiatrów – to jest lekcja z tegorocznej powodzi.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#PiotrKołodziejczyk">Przedstawiłem państwu elementy planu wykonawczego i krótką informację o stanie jego realizacji. Przepraszam, zapomniałbym jeszcze o dwóch ważnych rzeczach. Wspólnie z Ministerstwem Zdrowia w najbliższy poniedziałek będziemy przedstawiać Konwentowi Wojewodów informacje o planowanych rejonach operacyjnych dla Państwowego Ratownictwa Medycznego, o ich modyfikacji w stanie prawnym, który w chwili obecnej jest zmieniany na wniosek Ministra Zdrowia. Ponadto trwają prace nad wydaniem rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz nad ustawą o ochronie ludności, zmierzające do tego, żeby system prawny, który utrudniał komunikację czy uzgodnienia poszczególnych służb, został udoskonalony i doprecyzowany. Wydaje się, że do końca przyszłego roku obszar całej Polski będzie objęty obsługą telefonu 112 na takim poziomie, o którym mówiłem, czyli telefon powinien być odebrany w czasie krótszym niż 10 sekund. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#MarekBiernacki">Dziękuję, panie ministrze. Teraz proszę pana prezesa NIK o przedstawienie informacji o wynikach kontroli funkcjonowania numeru alarmowego 112 na terenie Polski – w skrócie, syntetycznie, bo każdy tę informację otrzymał.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JacekKościelniak">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, szanowni państwo. Dyrektywa UE, wprowadzająca numer alarmowy 112, nakłada na Polskę obowiązek stworzenia warunków prawnych, technicznych i organizacyjnych umożliwiających abonentom publicznych sieci telekomunikacyjnych korzystanie z jednego europejskiego numeru alarmowego w sytuacjach wymagających pomocy świadczonej przez służby ratunkowe, a służbom ratunkowym – sprawny odbiór zgłoszeń kierowanych do tego numeru.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#JacekKościelniak">W związku z powyższym NIK, reagując na niepokojące sygnały ze strony różnych organów, a także obywateli, przeprowadziła z własnej inicjatywy kontrolę budowy i funkcjonowania całego systemu powiadamiania ratunkowego na terytorium Polski. Celem przeprowadzonej kontroli było dokonanie oceny działalności organów administracji rządowej, odpowiedzialnych za wdrażanie numeru alarmowego 112. W toku kontroli sprawdzono i oceniono również sprawność działania tego numeru. NIK przeprowadziła kontrolę nie tylko w MSWiA oraz w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej, ale także w siedmiu urzędach wojewódzkich, w Komendzie Głównej Państwowej Straży Pożarnej oraz w Komendzie Głównej Policji, w siedmiu komendach wojewódzkich PSP oraz Policji, w trzech komendach powiatowych i trzech komendach miejskich PSP oraz w Komendzie Stołecznej Policji, w dwóch komendach powiatowych i dwóch komendach miejskich Policji.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#JacekKościelniak">Wyniki kontroli wykazały wiele nieprawidłowości w działaniach organów państwowych odpowiedzialnych za stworzenie systemu powiadamiania ratunkowego, a przede wszystkim dotyczyło to kolejnych ministrów spraw wewnętrznych i administracji. Podstawę do sformułowania takiej oceny stanowiły ustalenia, z których wynikało, że od połowy 2005 r. kolejni ministrowie spraw wewnętrznych i administracji nie doprowadzili do opracowania ostatecznej koncepcji funkcjonowania numeru alarmowego 112 w Polsce. W ramach implementacji przepisów UE nie przygotowano w terminie kompleksowych uregulowań prawnych, tworzących systemowe warunki do sprawnego wykorzystania tego numeru w sytuacjach wymagających interwencji służb ustawowo powołanych do niesienia pomocy. Prace legislacyjne w tym zakresie trwały jeszcze w momencie zakończenia kontroli.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#JacekKościelniak">Uruchomione przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w połowie 2008 r. zastępcze rozwiązanie techniczne miało charakter tymczasowy i nie zapewniło – na czas budowy i wdrożenia modelu docelowego – odpowiednich warunków do sprawnego i skutecznego obsługiwania wywołań kierowanych do numeru alarmowego 112 przez PSP i Policję. Np. policjanci, którzy odbierają telefony alarmowe, mają problemy z przekierowaniem połączeń do służb ratunkowych. Mimo upływu ponad 5,5 roku od wejścia Polski do UE numer 112 działa jedynie prowizorycznie i w ocenie Izby istnieje poważne zagrożenie dla sprawnego wdrożenia systemu powiadamiania ratunkowego, które planowane jest na koniec 2013 r. Podkreślenia wymaga również fakt, że do podjęcia bardziej skutecznych działań na rzecz wdrożenia numeru alarmowego 112 przez kolejnych ministrów właściwych do spraw wewnętrznych nie zmobilizowało nawet równolegle prowadzone przez Komisję Europejską postępowanie związane z niewdrożeniem przez rząd RP usługi lokalizacji abonentów dzwoniących z telefonów komórkowych na numer alarmowy 112 oraz grożące z tego powodu zastosowanie sankcji wobec Polski.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#JacekKościelniak">W związku z negatywną oceną działalności MSWiA w skontrolowanym zakresie chciałbym jeszcze zwrócić państwa uwagę na dane załącznika nr 1 do informacji, z których wynika, że w ostatnich trzech latach funkcję Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji sprawowały aż cztery osoby. Naszym zdaniem tak częste zmiany na tym stanowisku stwarzają poważne perturbacje w zakresie skutecznego sprawowania przez nich nadzoru nad budową i funkcjonowaniem systemu powiadamiania ratunkowego na terytorium Polski.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#JacekKościelniak">NIK nie zgłosiła natomiast zastrzeżeń do działalności Komendantów Głównych PSP i Policji, wspieranych przez podległych im komendantów wojewódzkich, powiatowych i miejskich. Organy te w miarę swoich możliwości i kompetencji, mimo braku systemowych rozwiązań i odpowiednio przygotowanej infrastruktury technicznej, starały się zapewnić ciągłość obsługi wywołań alarmowych kierowanych do numeru 112.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#JacekKościelniak">NIK nie zgłosiła również krytycznych uwag do prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, który sprawuje nadzór nad realizacją obowiązku bezpłatnego udostępniania numeru alarmowego 112 przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych. Prezes UKE podjął także skuteczne działania zmierzające do uruchomienia systemu gromadzenia i przekazywania informacji o abonentach dzwoniących na numer alarmowy 112, który jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania systemu powiadamiania ratunkowego z zastosowaniem tego numeru.</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#JacekKościelniak">W świetle wyników kontroli wskazujących na wieloletnie i dotychczas mało skuteczne działania zmierzające do opracowania i wdrożenia dobrej koncepcji systemu powiadamiania ratunkowego niezbędne jest, w ocenie NIK, objęcie tego procesu nadzorem przez Premiera Rządu RP. Wniosek ten wynika zarówno z ponadresortowego i interdyscyplinarnego charakteru realizowanego systemu powiadamiania ratunkowego, jak i jego znaczenia dla bezpieczeństwa państwa i obywateli. Istotnym argumentem jest także skala środków finansowych z budżetu państwa i UE, sięgająca kwoty około 700 mln zł, a także złożoność zagadnień z zakresu teleinformatyki i teletransmisji. Ponadto NIK dostrzega potrzebę podjęcia przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, we współpracy z Ministrem Infrastruktury, działań o charakterze legislacyjnym, dotyczących w szczególności: po pierwsze, uzupełnienia obowiązujących przepisów ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne o przepis określający datę graniczną uruchomienia omawianego systemu przez prezesa UKE; po drugie, doprecyzowania przepisu art. 78 ust. 3 – Prawo telekomunikacyjne w zakresie definicji lokalizacji zakończenia sieci, udostępnionej przez operatorów publicznych sieci telefonii komórkowej w celu lokalizacji abonenta kierującego wywołanie do numeru alarmowego 112; po trzecie, nowelizacji przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 stycznia 2010 r. w sprawie planu działań przedsiębiorcy telekomunikacyjnego w sytuacjach szczególnych zagrożeń, która skutkowałaby wskazaniem właściwych organów PSP oraz Policji jako uprawnionych do udziału w uzgadnianiu treści planów lokalnych, rejonowych i ogólnych w tych sytuacjach oraz nowelizacji przepisów art. 14a ust. 7,8 i 9 oraz art. 14c ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej pod kątem uregulowań jednoznacznie określających podział kompetencji organizacyjnych, koordynacyjnych i kontrolnych pomiędzy Komendantem Głównym PSP, komendantami wojewódzkimi i wojewodami.</u>
          <u xml:id="u-6.8" who="#JacekKościelniak">Zdaniem NIK, realizacja tych wniosków powinna przyczynić się do wdrożenia tej niezwykle ważnej dla państwa i dla obywateli usługi publicznej w zakresie szeroko rozumianego ratownictwa.</u>
          <u xml:id="u-6.9" who="#JacekKościelniak">Panie przewodniczący, szanowni państwo, z mojej strony to tyle krótkiego przypomnienia informacji o wynikach kontroli funkcjonowania numeru alarmowego 112. Gdyby były do nas jakieś pytania, to jesteśmy gotowi do udzielenia odpowiedzi. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#MarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Tak jak mówiłem, panie prezesie, pytania będą zadawane podczas posiedzenia, w którym weźmie udział pan minister Miller. Ustaliliśmy, że dzisiaj nie będzie zadawania pytań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JacekKościelniak">Oczywiście, przepraszam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#MarekBiernacki">To ma sens, pani profesor, bo wspólnie z prezydium ustaliliśmy – jak już mówiłem na początku posiedzenia – że pytania będziemy zadawać wtedy, kiedy zaprosimy pana ministra Millera. Nie chcę, żebyśmy dwa razy powtarzali tę samą dyskusję. Sprawa CPR i telefonu alarmowego 112 jest bardzo istotna, dlatego prezydium ustaliło, że spotkanie z panem ministrem musi się odbyć, tym bardziej że słyszymy o nowej koncepcji, którą pan minister zapewne zechce nam przedstawić. Trzeba tę sprawę rozstrzygnąć i wydaje mi się, że zaproponowane rozwiązanie jest najlepsze.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#MarekBiernacki">Panie ministrze, jeżeli chciałby pan ustosunkować się do informacji NIK, to proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#TomaszSiemoniak">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, w zasadzie przed tą dyskusją, którą pan przewodniczący zapowiada, trudno mówić, nie wchodząc w meritum sprawy. Chciałbym tylko zwrócić uwagę na to, o czym mówił pan prezes: że kontrolą objęty był okres rozpoczynający się w roku 2005, a więc długi, i że rzeczywiście kluczowe z punktu widzenia realizacji przedsięwzięcia było sprawowanie funkcji ministra w roku 2007 przez cztery osoby.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#TomaszSiemoniak">Chcę podkreślić, że z wielką uwagą potraktowaliśmy wyniki kontroli i wskazania NIK – w materiale znajdą państwo kilka szczegółowych odniesień do tej kwestii. Myślę, że na posiedzeniu z udziałem ministra Millera będziemy starali się pokazać, że wiele z tych uwag zostało uwzględnionych i że projekt znajduje się na wskazanej ścieżce realizacyjnej. Minister Kołodziejczyk mówił dziś o stronie informatycznej przedsięwzięcia. Już dzisiaj jesteśmy gotowi rozmawiać o generaliach i szczegółach, ale nie ma z nami pana ministra Millera, o czym mówiłem już zarówno ja, jak i pan przewodniczący, więc w tym momencie nie mam właściwie wiele do dodania, bo nie chcę wywoływać dyskusji, którą później trzeba byłoby powtórzyć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#MarekBiernacki">Ustaliliśmy, że w ciągu miesiąca, w październiku, dojdzie do powtórnego posiedzenia Komisji – oczywiście już bez przedstawiania informacji – również z udziałem pana prezesa NIK i wtedy będziemy mogli ustosunkować się do przedstawionych dziś informacji i do sygnałów, które pojawiały się w mediach i docierały do nas z terenu. Proszę bardzo, pani profesor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#KrystynaŁybacka">Dziękuję bardzo. Bardzo przepraszam, że wnioskowałam o pytania – po prostu nie znałam ustaleń prezydium. Mam jednak gorącą prośbę i formalnie ją wnoszę: proszę o poprawienie materiału stanowiącego informację resortu. Nie chciałabym podnosić tej kwestii za miesiąc, kiedy w posiedzeniu będzie uczestniczył pan minister Miller.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#KrystynaŁybacka">Zacytuję państwu fragment informacji MSWiA i myślę, że sami państwo się zorientujecie, że coś jest nie tak. „Opracowana informacja ma charakter informacyjny” – a jaki ma mieć? „Zróżnicowana infrastruktura uniemożliwia dokonanie rzetelnej analizy” – to po co ta analiza? „Danych zgromadzonych na podstawie ankiet nie można traktować jako odzwierciedlenie stanu faktycznego” – to czego one mają dotyczyć? Ponadto stwierdzacie państwo, że „należy zauważyć, iż poszczególne służby posługują się również innymi procedurami prowadzenia czynności ratowniczych” – no, bardzo to odkrywcze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#MarekBiernacki">Ale pani…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#KrystynaŁybacka">Przepraszam, mówiąc krótko: proszę o uzupełnienie tego materiału w taki sposób, żeby niósł informacje, a nie był zbiorem zdań, które może odrębnie mają sens, ale łącznie stanowią konglomerat bezsensu. A poza tym informacja nie jest podpisana.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#MarekBiernacki">Pismo przewodnie było podpisane, a państwo otrzymali informację powieloną. Na tym kończymy dyskusję. Jak już mówiłem, ustalenie jest takie, że w ciągu miesiąca wrócimy do tego tematu w obecności pana ministra Millera.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#MarekBiernacki">Dziękuję wszystkim, zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>