text_structure.xml 20.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#MarekBiernacki">Otwieram posiedzenie wspólnie obradujących Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Witam wszystkich w imieniu połączonych prezydiów. Stwierdzam kworum. Porządek dzienny został państwu doręczony na piśmie. Czy ktoś z państwa ma uwagi do porządku obrad. Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#MarekBiernacki">Stwierdzam, że porządek obrad został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#MarekBiernacki">Przystępujemy do rozpatrzenia uchwały Senatu RP o stanowisku w sprawie ustawy o strażach gminnych, ustawy o Policji oraz ustawy – Prawo o ruchu drogowym, druk nr 1970.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#MarekBiernacki">Witam pana ministra Adama Rapackiego z silną ekipą, witam też największego strażaka RP pana senatora Zbigniewa Meresa, który jest sprawozdawcą uchwały Senatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#ZbigniewMeres">Panie przewodniczący, panie ministrze, Wysokie Komisje. Uchwała Senatu zawiera 21 poprawek, z czego podjętych kilkanaście, przy czym z tych podjętych merytoryczne są dwie. Pierwsza, to poprawka oznaczona numerem 3, która dotyczy przeniesienia z projektowanego rozporządzenia wydanego na podstawie art. 11 ust. 3 przesłanek dających podstawę do przeprowadzenia „monitoringu wizyjnego” przez straż gminną. Ta poprawka dotycząca art. 11 ust. 2 jest następująca: po wyrazach „w miejscach publicznych” dodaje się wyrazy „w przypadku, gdy czynności te są niezbędne do wykonania zadań oraz w celu:</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#ZbigniewMeres">1) utrwalania dowodów popełnienia przestępstwa lub wykroczenia,</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#ZbigniewMeres">2) przeciwdziałania przypadkom naruszenia spokoju i porządku w miejscach publicznych,</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#ZbigniewMeres">3) ochrony obiektów komunalnych i urządzeń użyteczności publicznej”. Jest to przeniesienie z rozporządzenia.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#ZbigniewMeres">Kolejna poprawka merytoryczna dotyczy art. 1 pkt 15, gdzie w ustawie w art. 14b ust. 2 do obowiązującego obecnie rozporządzenia wykonawczego polegającego na zakładaniu co do zasady kajdanek na ręce trzymane z przodu, a osobom zachowującym się agresywnie na ręce trzymane z tyłu, w miejsce zaproponowanej zasady zakładania kajdanek na ręce trzymane z tyłu. I to są te dwie merytoryczne poprawki.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#ZbigniewMeres">Pozostałe poprawki przyjęte przez Senat to są poprawki mające charakter techniczny, redakcyjny i językowy. Żeby poprzeć to przykładem przytoczę poprawkę, która dotyczy punktu 1 gdzie w art. 2 ust. 1 zmienia się tylko jeden wyraz w drugim zdaniu, gdzie po słowach „w przypadku” wyraz „niewyrażenia” zastępuje się wyrazem „nieotrzymania”. Wszystkie pozostałe poprawki mają podobny charakter.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#ZbigniewMeres">Gdyby były konieczne dodatkowe argumenty związane z uchwaleniem tych poprawek, to jestem do dyspozycji i będę te argumentację prezentował.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#MarekBiernacki">Proponuję przystąpić do rozpatrzenia poprawek i później jeśli będą uwagi, poprosimy, aby pan senator się do nich ustosunkował.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#MarekBiernacki">Czy są uwagi do poprawki nr 1?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#LeonardKrasulski">Ja mam uwagi do poprawki nr 8, a właściwie do uzasadnienia poprawki nr 8…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#MarekBiernacki">Przepraszam panie pośle, ale będziemy po kolei omawiać poprawki i wtedy udzielę panu głosu. Panie senatorze proszę o uzasadnienie poprawki nr 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#ZbigniewMeres">Ja już mówiłem, panie przewodniczący, że tam jest tylko zmiana słowa „niewyrażenia” na „nieotrzymanie”. Według legislatorów słowo „nieotrzymanie” jest słowem właściwszym do zastosowania w tym przepisie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#MarekBiernacki">Wobec tego jeszcze raz zapytam. Czy są jakieś uwagi do poprawki nr 1? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#MarekBiernacki">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 1. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#MarekBiernacki">Stwierdzam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 1.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#MarekBiernacki">Przechodzimy do poprawki nr 2.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#ZbigniewMeres">W tej poprawce jest przywołanie przepisu art. 9a ust. 1 zamiast powtarzania tego samego zdania mówiącego o etatach i wynikach działań straży. Chodzi tu o raporty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#MarekBiernacki">Czy są jakieś uwagi do poprawki nr 2?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#GrzegorzKozubski">Wydaje się, że lepsze byłoby brzmienie „w zakresie, o którym mowa w art. 9 ust. 1”. No, ale od biedy można to tak interpretować, że chodzi o działalności i w tym sensie byłoby to czytelne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#AdamRapacki">Wydaje się, że to określenie „o której” dotyczy ewidencji, a więc „o której mowa w art. 9a ust. 1”. Więc ta poprawka redakcyjna wydaje się dobra.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#MarekBiernacki">Czy są jeszcze jakieś uwagi? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#MarekBiernacki">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 2. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#MarekBiernacki">Stwierdzam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 2.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#MarekBiernacki">Przechodzimy do poprawki nr 3.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#ZbigniewMeres">Ja na początku swej wypowiedzi zwróciłem uwagę na tę poprawkę jako jedną z merytorycznych. Mówiłem, że przenosimy tutaj z rozporządzenia przepisy dotyczące zakresu przeprowadzenia monitoringu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#JarosławZieliński">Chciałbym poprzeć tę poprawkę i podziękować Senatowi za trafność i czujność w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#MarekBiernacki">Czy są jeszcze jakieś uwagi do poprawki nr 3. Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#MarekBiernacki">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 3. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#MarekBiernacki">Stwierdzam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 3.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#MarekBiernacki">Poprawka nr 4. Proszę o kilka zdań uzasadnienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#ZbigniewMeres">W tej poprawce nastąpiło zastąpienie wyrazu „które” wyrazem „których”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#MarekBiernacki">Czy są uwagi do tej poprawki? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#MarekBiernacki">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 4. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#MarekBiernacki">Stwierdzam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 4.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#MarekBiernacki">Przechodzimy do poprawki nr 5.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#ZbigniewMeres">W tej poprawce wyrazy „podręcznych przedmiotów i bagaży” zastąpiono ściślejszym określeniem „zawartości podręcznych bagaży”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#MarekBiernacki">Czy są uwagi do tej poprawki. Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#MarekBiernacki">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 5. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#MarekBiernacki">Stwierdzam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 5.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#MarekBiernacki">Przechodzimy do poprawki nr 6.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#ZbigniewMeres">Poprawka nr 6 nie została przyjęta pozytywnie, tutaj byłaby zbyt duża zmiana jeśli chodzi o zaproponowaną poprawkę. Dotyczyła ona wypełnienia znamion przestępstwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#MarekBiernacki">Przepraszam panie senatorze, ale musiała zostać przyjęta.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#ZbigniewMeres">Ja bardzo przepraszam, ale ja mam stary druk. Rzeczywiście, bardzo przepraszam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#AdamRapacki">W tej poprawce w przypadku kontroli osobistej wprowadzamy na wniosek osoby kontrolowanej obowiązek sporządzenia protokołu. To było zapisane w rozporządzeniu wykonawczym, a Senat przeniósł to do ustawy po to, by dać większe gwarancje przestrzegania prawa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#MarekBiernacki">Czy są jeszcze jakieś uwagi dotyczące tej poprawki? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#MarekBiernacki">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 6. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#MarekBiernacki">Stwierdzam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 6.</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#MarekBiernacki">Przechodzimy do poprawki nr 7.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#ZbigniewMeres">Poprawka nr 7 podkreśla prestiż Dnia Straży Gminnej, który tym przepisem jest ustanowiony, a ustanowiony jest dlatego, że to jest data pierwszej ustawy o strażach gminnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#MarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Czy są jakieś uwagi do poprawki nr 7? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#MarekBiernacki">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 7. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#MarekBiernacki">Stwierdzam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 7.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#MarekBiernacki">Przechodzimy do poprawki nr 8.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#ZbigniewMeres">Ja już na początku swej wypowiedzi sygnalizowałem, że dwie poprawki mają charakter merytoryczny: poprawka nr 3, która mówiła, że dopisujemy z rozporządzenia przepisy do art. 11 ust. 2, a tutaj mówimy o kajdankach, o zasadzie, według której zakładanie ich z tyłu nastąpić może tylko w przypadkach, kiedy występuje realne zagrożenie agresywnym zachowaniem obwinionego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#LeonardKrasulski">Zgadzam się, ale proszę spojrzeć na uzasadnienie, w którym jest takie zdanie: „Senat uznał zasadę zakładania kajdanek z przodu za zbyt represyjną”. Chyba zaszła pomyłka. Czy nie powinno być „z tyłu”?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#MarekBiernacki">To jest błąd w uzasadnieniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#ZbigniewMeres">Przepraszam za błąd w uzasadnieniu. Powinno być „z tyłu”, bo ta zasada została wprowadzona na wypadek, gdy jest groźba niewłaściwego zachowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#MarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze jakieś uwagi do poprawki nr 8? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#MarekBiernacki">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 8 przyjęły. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#MarekBiernacki">Stwierdzam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 8.</u>
          <u xml:id="u-31.3" who="#MarekBiernacki">Przechodzimy do poprawki nr 9. Proszę o uzasadnienie panie senatorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#ZbigniewMeres">Jest to poprawka wyłącznie terminologiczna, wynikająca z kodeksu karnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#MarekBiernacki">Czy są jakieś uwagi do poprawki nr 9? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#MarekBiernacki">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 9. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#MarekBiernacki">Stwierdzam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 9.</u>
          <u xml:id="u-33.3" who="#MarekBiernacki">Poprawka nr 10. Proszę o uzasadnienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#ZbigniewMeres">W tej poprawce chodzi o to, żeby nie powtarzać tego samego zwrotu „na strażnika lub na inna osobę”, a chodzi o stan zagrożenia wtedy, kiedy używamy środków przymusu z psem włącznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#MarekBiernacki">Czy są jakieś uwagi do tej poprawki? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#MarekBiernacki">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 10. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#MarekBiernacki">Stwierdzam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 10.</u>
          <u xml:id="u-35.3" who="#MarekBiernacki">Przechodzimy do poprawki nr 11. Proszę uzasadnić panie senatorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#ZbigniewMeres">Tutaj chodzi o to, żeby wyraz „wykorzystany” zastąpić wyrazem „użyty” i to ma odniesienie do psa, żeby nie wykorzystywać środka przymusu, a używać środka przymusu. Chodzi tu o użycie psa, podkreślam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#MarekBiernacki">Czy są jakieś uwagi do poprawki nr 11? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#MarekBiernacki">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 11. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#MarekBiernacki">Stwierdzam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 11.</u>
          <u xml:id="u-37.3" who="#MarekBiernacki">Poprawka nr 12. Proszę panie senatorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#ZbigniewMeres">Poprawka nr 12 jest typowo redakcyjna. Wyraz „przypadkach” zastępuje się wyrazem „przypadku” w każdym z trzech ustępów art. 14.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#MarekBiernacki">Czy są jakieś uwagi do tej poprawki? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#MarekBiernacki">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 12. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-39.2" who="#MarekBiernacki">Stwierdzam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 12.</u>
          <u xml:id="u-39.3" who="#MarekBiernacki">Poprawka nr 13. Proszę panie senatorze o uzasadnienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#ZbigniewMeres">Z tego samego powodu skreśla się oznaczenie art. 15.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#MarekBiernacki">Czy są jakieś uwagi do poprawki nr 13? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#MarekBiernacki">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 13. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-41.2" who="#MarekBiernacki">Stwierdzam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 13.</u>
          <u xml:id="u-41.3" who="#MarekBiernacki">Poprawka nr 14. Proszę o uzasadnienie panie senatorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#ZbigniewMeres">Podobny charakter, panie przewodniczący, ma ta poprawka, jest również redakcyjna. Chodzi o to, żeby skreślić wyraz „przepis”, bo cytowany jest przepis.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#MarekBiernacki">Czy są jakieś uwagi do poprawki nr 14? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#MarekBiernacki">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 14. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-43.2" who="#MarekBiernacki">Stwierdzam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 14.</u>
          <u xml:id="u-43.3" who="#MarekBiernacki">I poprawka nr 15. Proszę panie senatorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#ZbigniewMeres">To jest tylko kwestia vacatio legis, które rozszerza się na dwa artykuły z ustalonej ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#GrzegorzKozubski">Ja bym tylko wnosił, żeby Komisje rekomendowały do łącznego głosowania poprawki: 1, 2, 4, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14 które maja charakter redakcyjno-legislacyjny, żeby uniknąć wielokrotności głosowań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#MarekBiernacki">Nie słyszę głosu sprzeciwu, więc jest zgoda Wysokich Komisji na tę propozycję. Czy są jeszcze jakieś uwagi do poprawki nr 15? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#MarekBiernacki">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 15. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-46.2" who="#MarekBiernacki">Stwierdzam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 15.</u>
          <u xml:id="u-46.3" who="#MarekBiernacki">Posłem sprawozdawcą był pan poseł Janusz Dzięcioł. Jego wprawdzie w tej chwili nie ma na sali, ale kontaktowałem się z panem posłem i proponuję, aby w dalszym ciągu był sprawozdawcą.</u>
          <u xml:id="u-46.4" who="#MarekBiernacki">Informuję, że projektowana regulacja jest zgodna z prawem Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-46.5" who="#MarekBiernacki">Bardzo dziękuję panu ministrowi Adamowi Rapackiemu i panu senatorowi Zbigniewowi Meresowi.</u>
          <u xml:id="u-46.6" who="#MarekBiernacki">Wyczerpaliśmy porządek dzienny, zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>