text_structure.xml
44.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MarekBiernacki">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam posłów i zaproszonych gości. Witam pana ministra Rapciaka oraz pana ministra Stachańczyka.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#MarekBiernacki">Porządek dzienny posiedzenia przewiduje informację Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o obecnej infrastrukturze oraz planowanych inwestycjach drogowych w ramach dróg dochodzących do przejść granicznych Polski wschodniej oraz rozpatrzenie odpowiedzi na dezyderaty nr 5 i nr 6. Nasze dzisiejsze posiedzenie jest kontynuacja naszych zainteresowań granicą wschodnią. Odbyliśmy szereg wizytacji na granicy z Ukrainą i Białorusią. Ten temat został wywołany po spotkaniach i wizytacjach przez państwa posłów.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#MarekBiernacki">Oddaję głos panu ministrowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastruktury">W pierwszej części od razu przekazałbym głos panu dyrektorowi Maksimiukowi z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, który przygotował prezentację pokazującą dojścia do przejść granicznych. Omówilibyśmy również ich stan techniczny. Jeśli będą pytania, postaramy się na nie odpowiedzieć.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MirosławMaksimiuk">Mam przygotowaną prezentację, która między innymi obejmuje materiał, który został Komisji przekazany. W zależności od tego, jak dużo czasu mogę poświęcić na prezentację, mógłbym omówić pokrótce ten materiał albo omówić tylko elementy, które w przesłanym do państwa materiale nie zostały uwzględnione.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MarekBiernacki">Większość posłów jest zainteresowana tym tematem, więc prosimy o kompleksową prezentację.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MirosławMaksimiuk">Wszystkie przejścia graniczne w Polsce wschodniej, przez które dozwolony jest ruch pojazdów samochodowych, znajdują się w ciągu dróg krajowych, które są zarządzane przez generalnego dyrektora dróg krajowych i autostrad. Zgodnie z załącznikiem do obwieszczenia ministra spraw wewnętrznych i administracji z 7 grudnia 2008 r. w sprawie obłożenia przejść granicznych, rodzaju ruchu dozwolonego przez te przejścia oraz czasu ich otwarcia, funkcjonuje 6 przejść na granicy z Białorusią i 6 na granicy z Ukrainą.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#MirosławMaksimiuk">Nie chciałbym odczytywać liczb.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MarekBiernacki">Nie ma takiej potrzeby. Szczegółowy materiał został udostępniony posłom.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#MarekBiernacki">Przepraszam bardzo państwa posłów, ale zapomniałem powiedzieć, że 17 marca br. odbędzie się wizytacja warszawskich komisariatów przez naszą Komisję. Zbiórka jest o godz. 11.30. Proszę, aby wszyscy chętni zgłaszali się do pani Ani. Polecam, gdyż będziemy mogli obserwować, jak funkcjonuje cały ten system. Z tego, co wiem, będziemy mogli obejrzeć i posterunek nowoczesny, jak przystało na XXI wiek, i taki, który nazwałbym XIX-wiecznym.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#MarekBiernacki">Wracając do kwestii prezentacji, oczywiście proszę skracać materiał i w sposób syntetyczny przedstawić problem.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MirosławMaksimiuk">Z Białorusią mamy przejście w Bobrownikach na drodze nr 65, w Kukurykach na drodze nr 68, w Kuźniki na drodze nr 19, w Połowcach na drodze nr 66, w Sławatyczach na drodze nr 63 i w Terespolu na drodze nr 2. Z Ukrainą mamy przejście w Dorohusku na drodze nr 12, w Hrebennem na drodze nr 17, w Korczowej na drodze nr 4, w Krościenku na drodze nr 84, w Medyce na drodze nr 28 i w Zosinie na drodze nr 74. Znakomita większość dróg dojazdowych do przejść przenosi 11,5 lub 10 ton nacisku osi, jedynie w Połowcach dopuszczalny nacisk osi wynosi 8 ton.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#MirosławMaksimiuk">Za odcinki przygraniczne przyjęliśmy, wyłącznie dla potrzeb tej informacji, odcinki dróg krajowych od przejścia granicznego do najbliższego skrzyżowania z następną drogą krajową. Sytuację ruchową na odcinkach drogowych wiodących do przejść granicznych należy określić generalnie jako dobrą. Odcinki przygraniczne są dalekie od wyczerpania przepustowości, a jeśli występują jakieś problemy, to nie są one związane z drogami czy infrastrukturą, lecz z procedurami odpraw granicznych. W jednej z tabel przedstawiono potoki ruchu, jakie występują na poszczególnych przejściach granicznych. Wahają się one od 2 tys. pojazdów umownych na dobę do 4,3 tys. pojazdów umownych na dobę. Jest to wielkość znacznie odbiegająca od możliwości przepustowych tych dróg.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#MirosławMaksimiuk">Generalne pomiary ruchu robione są co 5 lat. Ostatni był przeprowadzany w 2005 r. Ponadto dysponujemy z danymi z 2008 r. w odniesieniu do przejść granicznych. W okresie od 20005 r. do 2008 r. ruch na przejściach granicznych w większości przypadków zmalał w nieznacznym zakresie. Jedynie w dwóch najbardziej obciążonych przejściach granicznych – w Dorohusku i Hrebennem zanotowaliśmy wzrost odpowiednio o 9% i 5%. Drogi dojazdowe do przejść granicznych osiągają 1/3 przepustowości w tych najbardziej obciążonych przejściach, gdzie wzrósł ruch. W Dorohusku jest to 33%, w Terespolu 31% przepustowości drogi.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#MirosławMaksimiuk">Spadki związane są między innymi z tym, że po roku 2005 nastąpił pewien regres w komunikacji z Białorusią, a po naszym wejściu do strefy Schengen zanotowaliśmy też nieznaczne spadki ruchu na przejściach granicznych samochodowych z Ukrainą. Zmniejszenia ruchu nie były w stanie nadrobić transporty ciężkie.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#MirosławMaksimiuk">Jeśli chodzi o ocenę stanu nawierzchni dróg dojazdowych do przejść granicznych, jest ona spójna dla całego systemu dróg krajowych w Polsce. Stan nawierzchni na przygranicznych odcinkach dróg w Polsce wschodniej jest oceniany powyżej średniej dla dróg krajowych. W tym miejscu chciałbym dodać, że na bieżąco dbamy o drogi dojazdowe do przejść granicznych. W latach 2007–2009 realizowane były następujące odnowy, czyli bieżące remonty dróg i dostosowywanie ich do właściwej jakości. Przy granicy z Białorusią na drodze krajowej nr 66, został wyremontowany odcinek Kleszczele – Połowce do przejścia w Połowcach. W 2008 r. na drogach wiodących do przejść granicznych z Ukrainą został wyremontowany odcinek drogi krajowej nr 17 od miejscowości Łubanie i Wólki Łubańskiej i przejścia w Hrebennem, na drodze krajowej nr 84 odcinek między miejscowościami Glinne – Uherce do przejścia granicznego w Krościenku.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#MirosławMaksimiuk">Na rok bieżący planujemy remonty lub przebudowę następujących odcinków dróg dojazdowych do przejść granicznych. Przy granicy z Białorusią planujemy remont drogi krajowej nr 65 na odcinku Waliły-Stacja do przejścia w Bobrownikach, przy granicy z Ukrainą remont drogi krajowej nr 74 na odcinku Miączyn-Zawałów przejścia w Zosinie.</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#MirosławMaksimiuk">Jeśli chodzi o mosty na przejściach granicznych, na granicy polsko-ukraińskiej mamy 3 mosty graniczne: 2 w Dorohusku i 1 w Zosinie. Istniejący most na przejściu granicznym w Zosinie ma długość ponad 160 m. jest w ciągu drogi krajowej nr 74, posiada dwukierunkową, dwupasową jezdnię o szerokości 7m, która jest wystarczająca do prowadzenia dwukierunkowego ruchu o większym natężeniu niż obecnie przenosi to przejście. Średni dobowy ruch na dojeździe do przejścia granicznego w Zosinie wyniósł w 2005 r. 2183 pojazdy umowne na dobę. Nośność użytkowa obiektu to 42 tony. Most ten został wybudowany w 1954 r., natomiast w 1997 r. został poddany gruntownemu remontowi.</u>
<u xml:id="u-7.7" who="#MirosławMaksimiuk">Główne problemy, jakie nas dręczą w związku z utrzymaniem mostów na granicy polsko-ukraińskiej, to przede wszystkim brak umów o utrzymaniu mostów między Polską a Ukrainą. Poprzednia umowa pomiędzy ministrem komunikacji PRL a ministrem transportu samochodowego i dróg Ukraińskiej Socjalistycznej Republiki Radzieckiej podpisana była w 1965 r. i była stosowana do 2002 r., do czasu wybudowania mostu w Dorohusku, który nie został tą umową objęty.</u>
<u xml:id="u-7.8" who="#MirosławMaksimiuk">Najistotniejszą sprawą jest dokończenie negocjacji dotyczących podpisania nowej umowy w sprawie budowy i utrzymania granicznych obiektów mostowych z Ukrainą. Most w Zosinie w chwili obecnej w zupełności wystarcza, to znaczy przenosi ruch, który po nim się odbywa. Planujemy rozpoczęcie realizacji przebudowy tego mostu w 2011 r., zgodnie z projektem Programu Rozwoju Polsko-Ukraińskiej Granicy Państwowej na lata 2009–2013. Do momentu rozpoczęcia tej inwestycji należałoby doprowadzić do podpisania stosownej umowy.</u>
<u xml:id="u-7.9" who="#MirosławMaksimiuk">Na granicy polsko-białoruskiej mamy 5 mostów: 1 w Bobrownikach, 2 w Kukurykach, 1 w Terespolu i 1 w Sławatyczach. Istniejący na przejściu granicznym w Bobrownikach most na Świsłoczy, na drodze krajowej nr 65, posiada dwukierunkową, dwupasową jednię szerokości w krawężnikach 8,3m i znajduje się w dobrym stanie technicznym. Średni dobowy ruch na tym moście w 2005 r. wynosił 1688 pojazdów na dobę. Most ma znacznie wyższą przepustowość. Biorąc pod uwagę fakt, że średni dobowy ruch na tym moście wzrósł dwukrotnie pomiędzy dwoma ostatnimi generalnymi pomiarami ruchu, czyli w ciągu 5, zakładamy budowę drugiego mostu przez rzekę Świsłocz w miejscowości Bobrowniki.</u>
<u xml:id="u-7.10" who="#MirosławMaksimiuk">Most przez rzekę Bug na przejściu w Terespolu znajduje się w ciągu drogi nr 2. Posiada dwukierunkową jednię dwupasową o pasach szerokości 3 m. Zarówno ten most, jak i most na zalewie rzeki Bug, który jest odległy 600m od mostu granicznego, wymagają przebudowy. Oba nie spełniają wymogów dotyczących nośności oraz parametrów użytkowych wynikających z aktualnie obowiązujących przepisów.</u>
<u xml:id="u-7.11" who="#MirosławMaksimiuk">Główne problemy, jeśli chodzi o utrzymanie mostów na granicy polsko-białoruskiej, są bardzo podobne do tych występujących na granicy polsko-ukraińskiej. Oczekujemy na wznowienie prac nad umową międzynarodową o utrzymaniu mostów na granicy polsko-białoruskiej. Co prawda w 1993 r. zawarta została umowa, ale była to umowa pomiędzy ministrem budowy i eksploatacji dróg samochodowych Republiki Białoruś a Generalną Dyrekcją Dróg Publicznych w Polsce. Dotyczyła ona utrzymania mostów granicznych na polsko-białoruskiej granicy państwowej. Jednak w związku z wejściem Polski do Unii Europejskiej i w związku z tak niską rangą umowy, a także biorąc pod uwagę fakt, że w 1993 r. w Kukurykach powstał nowy most, który nie został objęty tą umową, strona polska wyszła w 2002 r. z inicjatywą podpisania umowy międzynarodowej. W 2005 r. uzgodniony na szczeblu roboczym projekt został przekazany do uzgodnień międzyresortowych, jednak do dnia dzisiejszego umowa nie została podpisana.</u>
<u xml:id="u-7.12" who="#MirosławMaksimiuk">Rozpoczęcie prac projektowych na obu mostach, które nie spełniają warunków nośności, jest uzależnione od podpisania umowy. Biorąc pod uwagę czas potrzebny do zawarcia i podpisania umowy oraz czas konieczny na przeprowadzenie niezbędnych prac przygotowawczych przed realizacją inwestycji, praktycznie nie ma szans, żeby te dwa mosty wybudować przed 2012 r.</u>
<u xml:id="u-7.13" who="#MirosławMaksimiuk">Jeśli chodzi o inwestycje już zakończone na drogach dojazdowych do przejść granicznych, należy wymienić przebudowę drogi krajowej nr 2 na odcinku Siedlce – Terespol, na odcinku Biała Podlaska – Terespol i droga ekspresowa S22 Elbląg – Grzegotki na odcinku Maciejewo-Grzechotki. Jeśli chodzi o inwestycje planowane na rok bieżący, przewidujemy przebudowę drogi ekspresowej S8 Białystok – granica państwa na odcinku Suwałki – Budzisko. Planowana data ogłoszenia postępowania to lipiec 2012 r. Planujemy budowę autostrady A-4 Rzeszów – Korczowa na odcinku Jarosław – Korczowa. Planowana data ogłoszenia to luty 2009 r. Przewidujemy budowę drogi S12 Piaski – Dorohusk na odcinku Chełm – Dorohusk. Planowana data ogłoszenia – luty 2011 r., przy czym jest to zadanie rezerwowe. W planach jest też budowa drogi ekspresowej S17 Piaski – Hrebenne na odcinku Tomaszów Lubelski – Hrebenne. Planowana data ogłoszenia – wrzesień 2010 r. To jest również zadanie rezerwowe.</u>
<u xml:id="u-7.14" who="#MirosławMaksimiuk">Dziękuję za uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Proszę o wypowiedzi państwa posłów.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JarosławZieliński">Chciałbym zapytać, co należy rozumieć pod sformułowaniami „data ogłoszenia” różnych czynności. Pojawiały się różne sformułowania przy poszczególnych planowanych do budowy bądź modernizacji odcinkach dróg prowadzących do granicy. Prosiłbym o uściślenie informacji w odniesieniu do poszczególnych planowanych działań. Czy chodzi o początek prac dokumentacyjnych, czy inwestycyjnych?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#GrzegorzRaniewicz">Bardzo starannie zapoznałem się z przedłożonym Komisji opracowaniem. Nie ze wszystkimi tezami w nim zawartymi mogę się zgodzić. Kiedy czytam, że stan techniczny i przepustowość nie stanowią problemu, a następnie z tabeli wynika, że stan drogi dojazdowej do Zosina jest niezadowalający, to dostrzegam pewien brak logiki tych sformułowań. Trudno zgodzić się ze stwierdzeniem, że stan techniczny tych dróg nie stanowi problemu. W przypadku drogi dojazdowej do Dorohuska stan 23% drogi jest niezadowalający, a 20% zły, czyli ponad 40% drogi trzeba doprowadzić do stanu dobrego.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#GrzegorzRaniewicz">Niestety nie otrzymaliśmy pełnej informacji. Kiedy doczekamy się drogi kategorii S, która będzie łączyła dwie stolice państw – Warszawę i Kijów? Po stronie ukraińskiej od Jagodzina trwają prace. Strona ukraińska buduje drogę dwupasmową w stronę Kijowa. Mamy organizować Euro 2012 i po stronie ukraińskiej będzie droga szybkiego ruchu bądź autostrada, a po stronie polskiej od Dorohuska będzie droga międzynarodowa jednoosiowa i – być może – od Lublina zacznie się droga kategorii S.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#GrzegorzRaniewicz">Oczekuję na informacje, czy są prowadzone prace, aby do czasu EURO 2012 wybudowana została do Dorohuska droga kategorii S. Obecnie jest to największe przejście Unii Europejskiej, przez które przejeżdża największa ilość towarów i samochodów. W materiale zwraca się uwagę, ze przejście w Dorohusku jest jednym z dwóch, na których odnotowuje się wzrost ruchu pojazdów.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#GrzegorzRaniewicz">Jeśli chodzi o kwestię Zosina, gdzie obecnie jest przejście kontenerowe, to jak można mówić o rozbudowie nowego przejścia granicznego, jeśli nie planuje się tam budowy nowego mostu. Trzeba tam pojechać i zobaczyć warunki pracy osób w kontenerach. Sprawa nie wymaga komentarza, bo wszyscy członkowie Komisji mieli okazję przekonać się, jaka jest sytuacja. Nie może być mowy o tym, że nie planuje się budowy mostu w Zosinie. Niezbędna jest jak najszybsza budowa.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#StanisławaPrządka">Chciałabym zadać kilka pytań związanych z prezentowanym materiałem, a także zwrócić uwagę na pewną kwestią. Pan dyrektor był uprzejmy zaprezentować dwa przejścia graniczne, w których odnotowano wzrost potoku ruchu, mianowicie Dorohusk i Hrebenne. Droga nr 17 będzie docelowo drogą ekspresową. Ma swój początek w Warszawie, a kończy się na granicy państwa, czyli w Hrebennem. Odcinek, o którym pan dyrektor był uprzejmy powiedzieć, jest ujęty jako zadanie rezerwowe. Dodam, że jest to inwestycja związana z organizacją EURO 2012, gdyż będzie łączyła dwie stolice. Jaki jest los inwestycyjny całego odcinka? Mały odcinek drogi nie rozwiązuje problemu dobrej komunikacji pomiędzy Warszawą a Hrebennem.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#StanisławaPrządka">Wiem, że dwa pierwsze odcinki Warszawa – Garwolin i Garwolin – Piaski są na liście podstawowej, więc mam nadzieję, że jest szansa, iż droga zostanie zrealizowana. chciałabym jednak utwierdzić się w moim przekonaniu.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#StanisławaPrządka">Proszę odpowiedzieć, czy finansowanie odcinka, o którym mówił pan dyrektor, nie jest zagrożone, czy są na to środki. Czy nie grozi nam pozostawienie tego odcinka poza procesem inwestycyjnym, biorąc pod uwagę fakt, ze znajduje się on na liście rezerwowej. Wiem, że w związku z kryzysem część zadań z listy podstawowej została usunięta. Pragnę zwrócić uwagę, że powinniśmy czynić wszystko, żeby drogi podstawowe zostały zrealizowane w przewidzianym czasie.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#WojciechŻukowski">Chciałbym podziękować za podjęcie tego tematu. Kwestia dróg, które wiodą do granicy, jest niesłychanie istotna, równie istotna jak problem przejść granicznych. Przy okazji wizytowania przejść zwracaliśmy uwagę na problemy wiążące się z drogami dojazdowymi. Obawiamy się, czy wpisanie drogi nr 17 na listę rezerwową spowoduje brak realizacji inwestycji. Czy istnieje szansa, że odcinki Piaski – Hrebenne bądź Piaski – Dorohusk będą realizowane? Czy lista rezerwowa stwarza taką szansę? W ostatnich tygodniach optymistyczne informacje, że – być może – uda się przystąpić do prac projektowych docierały do nas i z tego bardzo się cieszyliśmy.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#WojciechŻukowski">Bardzo zaniepokoiła mnie informacja przedstawiona w materiale, dotycząca obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego. Planowana data ogłoszenia to wrzesień 2010 r. Z informacji, którą posiadam, wynikało, że rozpoczęcie inwestycji nastąpi w IV kwartale 2009 r. Prosiłbym pana dyrektora o ewentualne wyprowadzenie mnie z błędu.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#WojciechŻukowski">Chciałbym także poruszyć kwestię mostu na przejściu Terespol – Brześć. Czy pan dyrektor mógłby rozwinąć ten wątek?</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#WojciechŻukowski">Ostatnia kwestia wiąże się z tym, że w bieżącym roku rozpocznie się kwestia budowy przejścia granicznego w Dołhobyczowie. Droga nr 844, która prowadzi do tego przejścia, jest drogą wojewódzką, nie jest zatem nadzorowana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Rozumiem, że nie ma żadnych przepisów, które by nakazywały, aby droga prowadząca do granicy była drogą krajową. Czy rozważana jest ewentualność zmiany kategorii drogi? Czy marszałek województwa lubelskiego zaplanował realizację tej inwestycji? Wiem, że takie wnioski były kierowane do marszałka, ale nie otrzymałem informacji zwrotnej, a realizacja inwestycji wymaga poprawy jakości nawierzchni i stanu tej drogi.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#ArturGórski">Posłowie zwracali uwagę na potrzebę wybudowania nowoczesnych połączeń drogowych między Warszawą a Kijowem. Chciałbym dopytać o kwestię krótszego połączenia – między Warszawą i Mińskiem. Pan dyrektor wspominał, że w czerwcu 2008 r. została zakończona przebudowa drogi krajowej nr 2 Siedlce – Terespol na odcinku Biała Podlaska – Terespol, czyli na ostatnim odcinku przed granicą. Wiemy, że droga terespolska jest bardzo złej jakości. Jest to wąska, zniszczona droga. Mińsk Mazowiecki jest praktycznie nie do przejechania.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#ArturGórski">Czy w efekcie remontu droga Biała Podlaska – Terespol uzyskała dodatkowe pasy drogowe w obie strony? Kiedy są planowane odcinki pozostałe? Ta droga jest „bramą na Wschód”. Czy planowana jest obwodnica wokół Mińska Mazowieckiego? Czy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma jakieś plany?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#JózefKlim">Po pierwsze, chciałbym podziękować panu ministrowi za zapowiedź, iż na najbliższym posiedzeniu marcowym zespołu ds. zagospodarowania granicy państwowej będzie rozpatrywany podział rezerwy. Być może przejście graniczne w Połowcach otrzyma dodatkowe środki. Im więcej środków wydamy w tym roku, tym większa szansa na rozbudowę kubatury tego przejścia.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#JózefKlim">Druga kwestia dotyczy mostu na Świsłoczy. Ten most był budowany w sytuacji innego ruchu granicznego. Tam bardzo często jest ruch wahadłowy. Jeśli wkrótce zwiększy się on w ramach małego ruchu granicznego, most ulegnie zatłoczeniu. Dyrekcja powinna mieć w swoich planach budowę drugiego mostu. W mojej ocenie to jest „wąskie gardło”.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#JózefKlim">Bardzo dobrze, że między Waliłami a granicą w Bobrownikach będzie realizowana inwestycja drogowa. Czy nadal są pewne napięcia pomiędzy wojewodą a Generalną Dyrekcją w sprawie budowania pasów postojowych? Wojewoda nie może takich pasów budować poza terenem przejścia, natomiast Generalna Dyrekcja nie chciała budować trzeciego pasa postojowego do przejścia granicznego. Wiem, że na tym tle pojawiały się problemy. Czy obecnie udało się je rozwiązać?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#AdamŚnieżek">Chciałbym zapytać o drogę niewymienioną w informacji, ale wiążącą się z EURO 2012, mianowicie o drogę S19 na odcinku od przejścia ze Słowacją do Rzeszowa, czyli do przyszłej autostrady A-4. Obecnie są przedstawiane w gminach kolejne warianty przebiegu tej trasy. Kiedy jest planowana jej realizacja?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#EdwardSiarka">W czasie naszej wizytacji granicy wschodniej miejscowe służby oraz mieszkańcy wskazywali na problem miejsc sanitarnych i zapewnienia czystości. Czy w związku z pracami, które państwo projektujecie, są uzgadniane miejsca, w których pojawiłyby się punkty sanitarne?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#MarekBiernacki">Oddaję głos panu ministrowi i panu dyrektorowi. Proszę pamiętać, że posłowie wizytowali całą granicę.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#MarekBiernacki">Wizytowaliśmy również inwestycję w Hrebennem. Zwróciliśmy uwagę na to, ze nie dodano trzeciego pasa postojowego, co stanowi poważny problem. Obwodnica sięga do samej granicy. Jeśli jest dłuższa kolejka, samochody stoją na obwodnicy. Byliśmy tego świadkami. Zimą sytuacja jest poważniejsza, gdyż tiry zsuwają się. Jest to nowa inwestycja, o której można mówić z dumą, ale wydaje nam się, że zabrakło tego dodatkowego pasa. Musiałem o tym powiedzieć, gdyż na ten problem zwracali uwagę wszyscy posłowie.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#ZbigniewRapciak">W dyskusji formułowano pytania dotyczące konkretnych obiektów i wyrażano zaniepokojenie, czy zostaną one zrealizowane, czy też nie. Podjęliśmy decyzję, że rząd zrealizuje w całości program budowy dróg krajowych i autostrad, który został przyjęty przez rząd 25 września 2007 r. Zawiera on ogromną liczbę pozycji. Został oszacowany wówczas na 121 mld zł. Po ponownym przeanalizowaniu okazało się, że zadania były wyceniane na poziomie cenowym z lat 2003–2006. Od zeszłego roku wiadomo, że program jest dalece niedoszacowany. Jego realizacja będzie kosztować znacznie więcej – o około 1/3. Zapewniamy, że zostanie on zrealizowany w całości, jednak wydłuży się termin jego realizacji. Nie jesteśmy w stanie pozyskać kwoty rzędu 180 mld zł do 2012 r.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#ZbigniewRapciak">Zapewniam, że wszelkimi siłami staramy się zrealizować program w całości, jednak będą przesunięcia terminów realizacji. Niektóre wyceny zawarte w programie są niższe od rzeczywistych o 400%.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#ZbigniewRapciak">Generalny dyrektor, zgodnie z zarządzeniem ministra, do końca tego miesiąca będzie miał zatwierdzony plan techniczno-ekonomiczny. Wtedy będzie można precyzyjnie powiedzieć, które mniejsze roboty bieżące będą wykonane w 2009 r. Dlaczego tak późno? Państwo posłowie doskonale wiecie, że tworzymy nowy mechanizm finansowania infrastruktury. To jest dofinansowanie powyżej 8 mld zł. w najbliższym czasie będzie to przedmiotem prac rządu. Na bieżące zadania pieniądze są wyasygnowane i będą one realizowane.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#ZbigniewRapciak">Dlaczego musimy zmieniać terminy w stosunku do rządowego programu, który został przyjęty w 2007 r.? Po pierwsze, zmieniliśmy prawo. Oczywiście zrobiliśmy dobrze, gdyż bez tych zmian realizacja programu byłaby niemożliwa. Mam na myśli przede wszystkim prawo w zakresie ochrony środowiska. Bez zmian, które Sejm przyjął, nie byłoby możliwości spożytkowania pieniędzy pomocowych. Dziś do wielu zadań przygotowujemy kolejne raporty albo wręcz niektóre przygotowania w zakresie ochrony środowiska prowadzone są od początku. Czym zakończyło się bezmyślne traktowanie przez inwestora, jakim jest Generalna Dyrekcja, natury środowiska w świetle poprzedniego prawa, widać na przykładzie Rospudy. Mamy tam konflikt, nie możemy budować, nie otrzymaliśmy pieniędzy. Teraz musimy udzielać wyjaśnień w Strasburgu.</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#ZbigniewRapciak">Drugi powód przesunięć wiąże się z prawną koniecznością prowadzenia konsultacji społecznych. Jest to wymagane przepisami Unii Europejskiej. Nieuwzględnienie tego warunku oznaczałoby brak środków unijnych. Niestety, nie zawsze łatwo jest uzyskać akceptację społeczną dla danego przebiegu drogi.</u>
<u xml:id="u-18.5" who="#ZbigniewRapciak">Kolejnym problemem jest czas postępowań przetargowych, ogromna liczba pytań, odwołań. Myślę, że nowelizacja ustawy – Prawo o zamówieniach publicznych pozwoli pewne kwestie uporządkować, żeby można było działać racjonalniej.</u>
<u xml:id="u-18.6" who="#ZbigniewRapciak">Drogi publiczne, za które odpowiadamy, kończą się na przejściu granicznym. To, co jest w obszarze przejścia granicznego, nie jest drogą publiczną. Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2005 r. odpowiada za to wojewoda w ramach wydzielonych środków w budżecie państwa.</u>
<u xml:id="u-18.7" who="#ZbigniewRapciak">Kolejne pytanie dotyczyło ewentualnych zmian kategorii dróg. W Ministerstwie Infrastruktury aktualnie kończymy prace związane z pewnym uporządkowaniem sieci dróg publicznych. Ustawa o drogach publicznych bardzo jasno precyzuje, które drogi powinny być drogami krajowymi. Są to autostrady, drogi ekspresowe, alternatywne do dróg płatnych, drogi do najważniejszych przejść granicznych, część wydzielona dróg obronnych oraz drogi uzupełniające siatkę połączeń między największymi miastami, czyli generatorami ruchu. Niestety, panuje pewien chaos. Sieć, która ukształtowała się, obowiązuje jeszcze z przełomu lat 70. i 80. W latach 1998–1999 nastąpiło przekazanie dróg wojewódzkich marszałkom. Chciałbym, aby w 2010 r. zaproponować nową kategoryzację dróg.</u>
<u xml:id="u-18.8" who="#ZbigniewRapciak">Jeśli chodzi o połączenie Warszawa – Mińsk, to nie jest bardzo słaba droga. Jest to siedem metrów jezdni i dwa pobocza bitumiczne po dwa metry. W programie, który realizujemy od 2007 r., ten odcinek nie był wpisany do roku 2012. Korekty, które czynimy, zapewne doprowadzą do tego, że wszystkie drogi ekspresowe będą miały zakończenia albo na autostradach, albo na granicach, przy czym jest to perspektywa kilku lat.</u>
<u xml:id="u-18.9" who="#ZbigniewRapciak">O szczegóły poprosiłbym pana dyrektora.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#MirosławMaksimiuk">Na wstępie pewna uwaga ogólna. Musimy rozdzielić dwie funkcje – funkcję drogową, czyli komunikacyjną, transportową oraz funkcję kontrolną związaną z odprawami na granicy. To są powiązane ze sobą, ale różne funkcje. W swojej informacji mówiłem o funkcji drogowej, nie poruszałem kwestii przejść granicznych.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#MirosławMaksimiuk">Z tym problemem bezpośrednio związane są pasy postojowe. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad jest bardzo przeciwna tego typu budowom, jak pasy postojowe wzdłuż dróg publicznych. Przekonaliśmy się już, jak dużo niebezpieczeństw i nieprawidłowości pociąga za sobą taki stan. To jest nie tylko śmiecenie w pasie drogowym i obok niego, nie tylko brak zapewnionej infrastruktury sanitarnej, brak wody i toalet, ale również zagrożenie bezpieczeństwa i uciążliwość dla mieszkańców okolicznych dróg.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#MirosławMaksimiuk">Jedynym rozwiązaniem, które jest realne, jest budowanie tzw. buforowych parkingów w pobliżu przejść granicznych, na których gromadziłyby się pojazdy. Sterowanie ruchem parkingów powinno się odbywać przez Straż Graniczną, która wie, kiedy wpuścić ile pojazdów. Jeszcze jedno niebezpieczeństwo stania wzdłuż drogi jest takie, że kierowcy muszą być czujni przez cały czas. Kiedy kierowca postawi pojazd na parkingu i otrzyma informację, że ma 5–10 godzin czekania, będzie miał czas na odpoczynek. To jest naprawdę jedyne rozsądne rozwiązanie tego problemu.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#MirosławMaksimiuk">Jeśli chodzi o daty, które podałem, czyli luty 2011 r. bądź wrzesień 2010 r., dotyczą one rozpoczęcia przetargów na inwestycje. Prace przygotowawcze, projektowe już trwają.</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#MirosławMaksimiuk">Dlaczego znalazł się zapis „zadanie rezerwowe”? Otóż chodzi o lata 2010–2011. W tej chwili nie jesteśmy w stanie powiedzieć, jak wiele inwestycji będziemy mogli zrealizować, gdyż jest to uzależnione od szeregu czynników, w tym środków finansowych. zaświadczamy, że jesteśmy gotowi do realizacji drogi. Możemy rozpocząć budowę w roku bieżącym. Powodzenie inwestycji zależy od szeregu innych warunków.</u>
<u xml:id="u-19.5" who="#MirosławMaksimiuk">Jeśli chodzi o most w Zosi, podkreślam, że pod względem drogowym wszystkie drogi dojazdowe i przeprawy mostowe mają ogromny zapas przepustowości. Wszystkie utrudnienia, które występują, związane są nie z funkcją drogową, lecz z funkcją kontrolną na przejściach granicznych. Jeśli chodzi o most w Zosinie, planujemy budowę w 2011 r. Zdając sobie sprawę, że obecnie nie ma potrzeby poszerzania pod względem ruchowym tego mostu, bierzemy jednak pod uwagę fakt, że w ciągu 5 lat ruch wzrósł dwukrotnie i prawdopodobnie jeszcze wzrośnie.</u>
<u xml:id="u-19.6" who="#MirosławMaksimiuk">O kategorii dróg pan minister już powiedział, dodam tylko, że kategoria drogi nie zależy od naszej woli. Ustawa precyzuje warunki, które muszą być spełnione, żeby zaliczyć drogę do kategorii dróg krajowych.</u>
<u xml:id="u-19.7" who="#MirosławMaksimiuk">Pragnę gorąco przeprosić, ale nie jestem w stanie odpowiedzieć, jaki będzie los całego odcinka drogowego. Odpowiedź na to pytanie jest bardzo trudna i zależy od wielu czynników.</u>
<u xml:id="u-19.8" who="#MirosławMaksimiuk">Jeśli chodzi o drogę S19, byłem niedawno na spotkaniu w Rzeszowie na temat tej drogi ekspresowej. Prace są bardzo mocno zaawansowane. Liczymy, że do 2012 r. ta droga będzie gotowa.</u>
<u xml:id="u-19.9" who="#MirosławMaksimiuk">Było również pytanie o most Terespol-Brześć. O odpowiedź na nie poproszę pana naczelnika Edwarda Zabawę.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#EdwardZabawa">Jeśli chodzi o Most Warszawski, trzeba łącznie rozpatrywać ten most i drugi most leżący w odległości około 600m, całkowicie na terytorium Polski, nad Zalewem Bugu. Oba mosty wymagają przebudowy, co wiąże się z zamknięciem ruchu na tej drodze. Rozwiązaniem jest objazd przez Kukuryki, a także budowa mostu objazdowego albo budowa na północ od Mostu Warszawskiego nowego mostu przy zachowaniu ruchu po starym moście, a następnie rozbiórka starego mostu. Na zalewie Bugu byłby wybudowany most tymczasowy. Aby dokonać przebudowy, trzeba mieć umowę dotyczącą budowy lub przebudowy mostu. Najlepiej byłoby opracować umowę ramową na budowę i przebudowę mostów, żeby proces uzgadniania był jednorazowy, a nie powtarzany przy każdym obiekcie. To jest najpilniejsze zadanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#MarekBiernacki">Chciałbym nawiązać do kwestii pasa postojowego w Hrebennem. Otóż tam nie można postawić parkingów buforowych i samochody stoją na obwodnicy. Jestem zwolennikiem parkingów buforowych, gdyż jest to rozwiązanie funkcjonalne.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#MarekBiernacki">Oddaję głos ministrowi Stachańczykowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PiotrStachańczyk">Pytanie skierowane do mnie dotyczyło dojazdu do planowanego przejścia drogowego w Dołhobyczowie. Uzyskaliśmy informację, że marszałek województwa zapewnił, iż wpisze inwestycje związane z dojazdem do przejścia do planu rozwoju województwa, a także, że podstawowe dwa kilometry, czyli droga, która łączy przyszłe przejście z pierwszym skrzyżowaniem z drogą wyższej kategorii, zostanie zbudowana ze środków województwa niezwłocznie, kiedy inwestycja na przejściu granicznym będzie na tyle zaawansowana, żeby móc zsynchronizować to w czasie.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#WojciechŻukowski">Kwestię pasa postojowego w Hrebennem rozwiązano. Problemem był wiadukt. Obecnie samochody tam nie stoją, gdyż Straż Graniczna kieruje ruchem i samochody stoją przed wiaduktem.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#WojciechŻukowski">Chciałbym ponownie zapytać o obwodnicę Tomaszowa Lubelskiego, ponieważ w materiale jako planowaną datę ogłoszenia podaje się wrzesień 2010 r. Proszę o doprecyzowanie tej kwestii.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#WojciechŻukowski">Dziękuję panu ministrowi za informację dotyczącą Dołhobyczowa. Chciałbym uzasadnić, dlaczego sformułowałem to pytanie. Otóż niedawno jeden z posłów poinformował mnie, że udało mu się wpłynąć na przeniesienie środków z inwestycji w Dołhobyczowie na inwestycję realizowaną w innej części województwa. To mnie zaniepokoiło, więc musiałem uzyskać informacje.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#StanisławaPrządka">Chciałabym uzyskać wiedzę odnośnie finansowania. Pan minister stwierdził, że konieczne było urealnienie kosztów. Proszę powiedzieć, czy występują zagrożenia dotyczące finansowania inwestycji. Czy są one spowodowane tylko wcześniejszym niedoszacowaniem, czy także kryzysem gospodarczym? Czy środki unijne przewidziane na określone inwestycje mogą przepaść?</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#StanisławaPrządka">Moje drugie pytanie dotyczy przesunięć terminów realizacji. Proszę powiedzieć, kiedy Komisja będzie wiedzieć, których inwestycji dotyczyć będzie przesunięcie terminu i jaki jest powód odłożenia inwestycji.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#GrzegorzRaniewicz">Chciałbym wrócić do kwestii EURO 2012. Jak wiemy, Straż Graniczna i Policja przygotowują się do tej imprezy. Posłowie przygotowali ustawę dotyczącą kibiców. W jaki sposób Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przygotowuje się do EURO 2012, aby stolice dwóch państw – Polski i Ukrainy były sprawnie połączone komunikacyjnie? Co panowie zrobili w tym kierunku, aby sytuacja na polskich drogach nie przedstawiała się gorzej niż na Ukrainie? Dodam, że Ukraińcy po swojej stronie mają prawie 500km drogi, my do Dorohuska mamy tylko 250 km.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#GrzegorzRaniewicz">Prosiłbym o informację na piśmie, jak wygląda odcinek drogi S17 do Żyrzyna, od Żyrzyna wspólny przebieg do Piasków S12 i S17 i następnie S12 od Piasków do Dorohuska. Kiedy planowane są poszczególne rozstrzygnięcia przetargów?</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#WiesławWoda">Mam pytanie do pana ministra Stachańczyka. Jutro Sejm będzie procedował nad akceptacją umowy z Ukrainą o małym ruchu granicznym. Czy MSWiA przewiduje jakieś ułatwienia przy przekraczaniu granicy w okresie EURO 2012, czy granica będzie przekraczana na dotychczasowych warunkach?</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#MarekBiernacki">Proszę o odpowiedź pana ministra Stachańczyka.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PiotrStachańczyk">Analizujemy tę kwestię. Nie chodzi o to, że my chcemy zmienić zasady. Zmiana organizacji zasad przekraczania granicy musi być uzgodniona z Komisją Europejską. Prawdopodobnie musi być przyjęty jakiś akt unijny odchodzący od dotychczasowych rozwiązań. Kto, na jakich zasadach i w jakim trybie jest odprawiany na naszej wschodniej granicy, w coraz mniejszym zakresie zależy od ustawodawstwa wewnętrznego, a w zdecydowanej mierze od ustawodawstwa unijnego. Tryb postępowania reguluje rozporządzenie Kodeks graniczny Schengen. Wykaz krajów, które są zwolnione z obowiązku wizowego reguluje rozporządzenie o tego typu sprawach. W bieżącym roku powstanie rozporządzenie o wspólnym unijnym kodeksie wizowym, które będzie regulowało zasady wydawania wiz.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#PiotrStachańczyk">Wszystko jest kwestią do rozmów z Brukselą. Rozmawialiśmy o tym w poniedziałek, w czasie spotkania premiera Schetyny z komisarzem odpowiedzialnym za sprawy wewnętrzne. Jest zrozumienie problemu po stronie Komisji, ale mamy dwa lata, aby przygotować odpowiednie rozwiązania na poziomie unijnym.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#MarekBiernacki">Proszę o zabranie głosu pana ministra Rapciaka.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#ZbigniewRapciak">Odpowiadam na pytanie dotyczące finansowania. Aktualnie kończą się prace dotyczące stworzenia nowego mechanizmu finansowania. Polegałby on między innymi na tym, że głównym przekazującym pieniądze byłby Krajowy Fundusz Drogowy. Tam spływałyby pieniądze unijne. Pełną informację przekażemy państwu na piśmie albo na następnym spotkaniu.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#ZbigniewRapciak">Drugie pytanie dotyczyło kwestii, kiedy zostanie urealniony program. Stanie się to wówczas, kiedy będzie przyjęty mechanizm finansowy. W zasadzie prace są na ukończeniu. program zawiera zapis, że ma być uaktualniany raz na rok. Rok minął, prace są zakończone, ale nie chcielibyśmy szybko tego programu uaktualniać, zatem czekamy aż rząd przyjmie mechanizm finansowy. Wówczas będzie wiadomo, jakimi środkami dysponujemy. Myślę, że w końcu marca bądź na początku kwietnia będziemy mieć pełną informację.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#ZbigniewRapciak">Jeśli chodzi o połączenie Kijowa z Warszawą w kontekście EURO 2012, uważam, że fantastycznie się stało, iż udało nam się uzyskać organizację mistrzostw. Rozumiem, że potrzebny jest dodatkowy bodziec w postaci fali entuzjazmu. Warto jednak pamiętać, że nie budujemy tych dróg na mistrzostwa tylko dla nas. Nie tak dawno na krakowskich błoniach było 2 mln osób w związku z przyjazdem Ojca Świętego. Tymi wszystkimi drogami udało się dojechać. Do Zakopanego w związku ze skokami Małysza przyjeżdża około 250 tys. osób i jakoś się to udaje.</u>
<u xml:id="u-30.3" who="#ZbigniewRapciak">Chodzi o to, żeby podnieść komfort i żeby było zdecydowanie bezpieczniej. Droga nr 17 od razu była na liście rezerwowej, gdyż nie wystarczało na nią pieniędzy. Była konstruowana oś Kijów (autostradą A-4, która będzie wybudowana do 2012 r.) – Kraków – Chorzów – Wrocław (drogą A-1) – Warszawa. Na odcinek Stryków-Śląsk jest już podpisana umowa. Autostradę A-4 za 4 miesiące będziemy mieli już pod Bochnią. Ogłoszony jest przetarg na kolejne odcinki do Tarnowa. Prace rozpoczną się jeszcze w tym roku. W województwie podkarpackim przetarg też już został ogłoszony. Zakładamy, że do 2012 r. będzie można do Polski wjechać autostradą A-4 i z kierunku wschodniego, i z zachodniego.</u>
<u xml:id="u-30.4" who="#ZbigniewRapciak">Jeśli chodzi o drogę S17, była ona od samego początku na liście rezerwowej. Ta droga świetnie wpisuje się w sieć jako połączenie, natomiast natężenia ruchu na tych ciągach są stosunkowo niskie. Są to natężenia rzędu 7–8 tys. pojazdów na dobę.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#StanisławaPrządka">Czy pan minister mówi o całym odcinku?</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#ZbigniewRapciak">Im bliżej Warszawy, tym natężenia są większe. Jeśli analizujemy odcinki w pobliżu dużych generatorów ruchu, czyli miast, oczywiście natężenia są większe. Jest to związane z tym, że miasta są zabudowane „sypialniami” i ludzie codziennie dojeżdżają do pracy. Na odcinkach bliżej granicy ruch jest zdecydowanie mniejszy.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#ZbigniewRapciak">Przyjmuje się, że droga jednojezdniowa jest w stanie przenieść ruch wielkości 12 tys. pojazdów na dobę. Tam naprawdę są rezerwy. Oczywiście trzeba podnosić standard dróg.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#MirosławMaksimiuk">Informacje szczegółowe odnoście drogi nr 17 i obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego przekażemy na piśmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#MarekBiernacki">Czy ktoś z państwa posłów chciałby jeszcze zabrać głos w tym punkcie? Nie ma zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#MarekBiernacki">Przechodzimy do pkt II, który obejmuje rozpatrzenie odpowiedzi na dezyderaty nr 5 i 6. Czy są jakieś uwagi? Nie widzę, zatem stwierdzam, że Komisja przyjęła odpowiedzi na dezyderaty nr 5 i 6.</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#MarekBiernacki">Oczywiście Komisja będzie monitorowała problem dróg. Jesteśmy bardzo uparci. przyjęliśmy zobowiązanie, że będziemy monitorować granicę wschodnią. Wiosną ponownie wybierzemy się na wizytację. Temat będzie zatem stale powracał w pracach Komisji.</u>
<u xml:id="u-34.3" who="#MarekBiernacki">Mam do państwa prośbę o uzupełnienie porządku dziennego o punkt dotyczący zmiany w składzie podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#GrzegorzDolniak">Mam prośbę do Komisji o uwzględnienie wniosku o zmianę składu podkomisji do rozpatrzenia projektu ustawy o zmianie ustawy o zarządzaniu kryzysowym. W miejsce posła Jacka Krupy, który rezygnuje z udziału w pracach podkomisji, chcielibyśmy delegować posła Konstantego Miodowicza. Uzyskałem zgodę od posła Krupy na rezygnację, a od posła Miodowicza zgodę na kandydowanie do podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#MarekBiernacki">Rozumiem, że Komisja wyraża zgodę na tę zmianę.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#MarekBiernacki">Przypominam o wizytacji komisariatów warszawskich w dniu 17 marca br.</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#MarekBiernacki">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>