text_structure.xml
27.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MarekBiernacki">Witam bardzo serdecznie na kolejnym w dniu dzisiejszym posiedzeniu Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych. W trakcie obecnego posiedzenia przeprowadzimy pierwsze czytanie senackiego projektu ustawy o zmianie ustawy o obywatelstwie polskim. Uzasadnienie przedstawi pan senator Andrzej Person. Witam serdecznie pana senatora.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#MarekBiernacki">W drugim punkcie powołamy podkomisję nadzwyczajną do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o ewidencji ludności.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#MarekBiernacki">W pierwszym punkcie też powołamy podkomisję, wyznaczając termin jej pracy do dnia 20 stycznia. Taka była prośba między innymi Marszałka Sejmu, żeby projekt ustawy o obywatelstwie polskim opracować jak najszybciej. Chodzi zwłaszcza o art. 36, o przywrócenie obywatelstwa polskiego tym osobom, które je straciły jeszcze za czasów PRL. Posłowie, którzy zasiądą w podkomisji, będą musieli pracować w przyszłym tygodniu, choć wówczas nie będzie posiedzenia Sejmu.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#MarekBiernacki">Panie senatorze, serdecznie zapraszam. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#AndrzejPerson">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowna Komisjo. Jeżeli pan przewodniczący pozwoli, opowiem ogólnie o projekcie ustawy. Wraz ze mną jest grupa znakomitych ekspertów na czele z panem ministrem Piotrem Stachańczykiem. Będzie nam łatwiej odpowiadać na pytania pań i panów posłów.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#AndrzejPerson">Projekt ustawy reguluje ogromną materię, obszar prawie niezmierzony, nieregulowany od lutego 1962 roku. Podjęliśmy się gigantycznego dzieła. Dlaczego uczynił to Senat? Przede wszystkim dlatego, że od swojego ponownego pojawienia się na mapie politycznej kraju Senat objął swą opieką Polonię i rodaków rozsianych po całym świecie.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#AndrzejPerson">Senatorowie IV kadencji – dla porządku powiem, że Senat jest już w VII kadencji, choć Sejm dopiero w VI – podjęli zobowiązanie do uregulowania wszystkich spraw prawnych dotyczących naszych rodaków. Składają się na to trzy zasadnicze elementy: Karta Polaka, ustawa o repatriacji i ustawa o obywatelstwie, która w dużym stopniu wpisuje się w kwestie dotyczące naszych rodaków. Dwie pierwsze ustawy, jak państwo wiecie, dawno weszły w życie. Trzecia, której projekt będę państwu prezentował, nie miała szczęścia. W 1999 roku projekt sejmowy utknął gdzieś w czeluściach szuflad. Później był projekt prezydencki z 2006 roku, którego też nie udało się uchwalić. Wreszcie na podstawie ostatniego projektu, wspólnie z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji – jeszcze raz chciałbym podziękować ekspertom z resortu – przygotowaliśmy przedkładany obecnie projekt.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#AndrzejPerson">Jak wspomniałem, potrzeba regulacji tematu jest nakazem chwili. Temat ten od czterdziestu siedmiu lat pozostaje niemalże nietknięty. Obejmuje on bardzo dużo różnych zagadnień i obszarów, często bardzo trudnych. Był to jeden z powodów, dla których parlament przez tyle lat nie zajmował się ową ustawą. Przyszła pora, aby pochylić się nad nią. Dlatego przedstawiamy państwu stosowny projekt.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#AndrzejPerson">W części ogólnej mamy główne zasady, na podstawie których sprawy obywatelstwa są regulowane w Unii Europejskiej i całym cywilizowanym świecie. Zasada ciągłości obywatelstwa polskiego gwarantuje obywatelstwo w czasie, niezależnie od momentu jego nabycia. Zasada wyłączności obywatelstwa stwierdza, że niezależnie od tego, ile obywatelstw ktoś posiada, w Polsce może korzystać wyłącznie z obywatelstwa polskiego. Innymi słowy, jeżeli ktoś chce osiągnąć skutki prawne w naszym kraju, może korzystać jedynie z obywatelstwa polskiego. Wiąże się z tym zasada wielokrotnego obywatelstwa. Stosuje się też generalną zasadę prawa krwi, a więc urodzenia z rodziców Polaków. Zasada ta obowiązywała jeszcze w Rzymie. Posiłkowo w części ogólnej wykorzystywana jest zasada ius soli czyli prawa ziemi, jeżeli dziecko zostaje znalezione na terytorium Polski. Główną zasadą jest zasada prawa krwi, ius sanguinis.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#AndrzejPerson">Jak wspomniałem, projektowana ustawa wprowadza jedną bardzo ważną nową instytucję, a mianowicie instytucję przywracania obywatelstwa polskiego. Zacząłem omawianie właśnie od niej, ponieważ stanowi ona zadośćuczynienie za krzywdy, jakie spotkały tysiące, by nie powiedzieć setki tysięcy naszych rodaków, którzy zostali pozbawieni obywatelstwa, którzy zostali wygnani, skazani, których pod rządami dawnego prawa z 1920, a nawet 1951 roku, spotkała krzywda. Dzisiaj nasz parlament i rząd chcą im to zadośćuczynić w tych demokratycznych czasach. Stąd zasada przywrócenia obywatelstwa polskiego tym, których niesłusznie go pozbawiono. Instytucja ta stanowi novum w projekcie ustawy.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#AndrzejPerson">Z całą mocą chcę podkreślić, że nadanie obywatelstwa jest wyłącznym atrybutem Prezydenta RP, co wynika z Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej. Projekt ustawy nie stoi w sprzeczności z owym prawem. Obywatelstwo nadaje tylko i wyłącznie Prezydent RP.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#AndrzejPerson">Rozszerzyliśmy inną instytucję, jaką jest uznanie za obywatela. Istniała ona pod rządami poprzedniego prawa, ale w węższym zakresie. Dziś nowoczesne europejskie prawo o obywatelstwie potrzebuje takiej regulacji przy pomocy prawa administracyjnego. Wojewoda będzie miał prawo uznać za obywatela człowieka, który porządnie żyje, płaci podatki, nic złego nie robi w naszym kraju. Nie ma powodu, aby nie dać mu obywatelstwa. Jeśli go nie otrzyma, będzie miał prawo odwołać się, żądać uzasadnienia, czego nie ma w przypadku działania Prezydenta RP. Decyzja w sprawie nadania lub nienadania obywatelstwa jest samorodną i samodzielną decyzją Prezydenta RP. Wystąpienie do Prezydenta RP jest podstawową instytucją przy nadaniu obywatelstwa. To samo dotyczy zrzeczenia. Prawo w tym zakresie posiada jedynie Prezydent RP.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#AndrzejPerson">Bardzo ważną sprawą jest szansa na ratyfikację Europejskiej Konwencji o Obywatelstwie z 1997 roku, którą Polska podpisała w 1999 roku, bez dodatkowych regulacji, jakie tu występują.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#AndrzejPerson">Wracając do instytucji przywrócenia obywatelstwa, chciałbym powiedzieć, że często padają pytania w tej sprawie. Nie dotyczy to emigrantów marcowych, o czym się często mówi. Haniebna uchwała Rady Państwa, która pozbawiała obywatelstwa ludzi w 1968 roku, została przez tę samą Radę Państwa uchylona w 1984 roku. Tak naprawdę prawo to od dawna nie obowiązuje. Osoby te dalej są polskimi obywatelami, mogą żądać potwierdzenia obywatelstwa. Najczęściej zamieszkują one w Izraelu, ale nie tylko. Mogą się zwrócić do wojewody czy do konsula w przypadku zamieszkiwania za granicą.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#AndrzejPerson">Pozostałe przypadki będzie regulowała instytucja przywracania obywatelstwa.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#AndrzejPerson">Projekt ustawy o obywatelstwie polskim szeroko konsultowaliśmy ze środowiskami emigracyjnymi, polonijnymi. W ogromnej większości opinie są bardzo pozytywne. Dostarczymy je panu przewodniczącemu. W ciągu dziesięciu lat trochę się zmieniły. Kilka czy kilkanaście lat temu część starszej Polonii, zwłaszcza w Wielkiej Brytanii, żądała obywatelstwa bez żadnych wniosków, nie zdając sobie sprawy, że dla wielu Polaków zamieszkałych za granicą nie jest możliwe posiadanie drugiego obywatelstwa. Zajmowanie wysokich stanowisk wojskowych czy administracyjnych kłóci się z możliwością posiadania drugiego obywatelstwa. Automat w tym zakresie byłby ze szkodą dla takich osób. Konieczność złożenia wniosku o przywrócenie obywatelstwa wynika także i z tego powodu.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#AndrzejPerson">Opinie zebraliśmy na całym świecie, od Australii aż po Europejską Unię Wspólnot Polonijnych. Wszystkie opinie są bardzo pozytywne.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#AndrzejPerson">Potrzeba nowego prawa w tym zakresie jest oczywista. Za miesiąc minie czterdzieści siedem lat od chwili, kiedy uchwalono prawo, które dzisiaj jest już kompletnie odległe od rzeczywistości, standardów europejskich i potrzeb demokratycznego państwa. Czas najwyższy, aby je zmienić.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#AndrzejPerson">Jeśli można, panie przewodniczący, na tym skończę. Jesteśmy do państwa dyspozycji. Chętnie odpowiemy na wszystkie pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Jak powiedziałem na wstępie, proponujemy powołanie podkomisji.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#MarekBiernacki">Proszę bardzo, czy są pytania. Pani poseł Marianowska. Potem pan profesor Widacki i pani profesor Łybacka. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#BarbaraMarianowska">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Wysoka Komisjo, szanowny panie senatorze.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#BarbaraMarianowska">Z wielką uwagą słuchałam pana wystąpienia, uzasadnienia do projektu ustawy. Z szacunkiem odnoszę się do zmian, niemniej z wielkim niepokojem podchodzę do aspektu przywrócenia obywatelstwa pewnym osobom, które nazwał pan poszkodowanymi. Chciałabym uściślić posiadane informacje i zapytać, czy do grona takich osób zalicza pan również tych obywateli polskich pochodzenia niemieckiego, którzy w myśl uchwały Rady Państwa nr 37/56 mieli możliwość wyjazdu do Republiki Federalnej Niemiec oraz Niemieckiej Republiki Demokratycznej. Na zasadzie emigracji opuszczali oni Polskę, swoje mienie, nieruchomości i przyjmowali obywatelstwo niemieckie. W myśl omawianego projektu osoby te mogą ubiegać się o obywatelstwo polskie. Ma to kolosalne znaczenie dla Polaków oraz osób, które zasiedliły tereny i nieruchomości pozostawione przez wspomnianych obywateli polskich, którzy wyemigrowali do Niemiec. Istniała konieczność uregulowania stanu prawnego pozostawionych nieruchomości. W tej chwili ich właściciele zostaliby pozbawieni swoich domostw, pozbawieni dachu nad głową.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#BarbaraMarianowska">Wiem, że Sejm w 2004 roku przezornie wydał dwie uchwały w sprawie roszczeń odszkodowawczych, w sprawie praw Polski do niemieckich reparacji wojennych oraz w sprawie bezprawnych roszczeń wobec polskich obywateli wysuwanych w Niemczech. Czy omawiany projekt będzie odnosił się do opisanych obywateli, czy nie wznowi roszczeń odszkodowawczych i czy nie na naruszy uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z 2004 roku? Proszę uprzejmie o udzielenie odpowiedzi na moje pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MarekBiernacki">Dziękuję bardzo, pani poseł. Pan profesor Widacki, a następnie pani profesor Łybacka. Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JanWidacki">Mam pytanie do pana senatora. Czy projekt był konsultowany, opiniowany przez historyków? Czy mamy pewność, że była tylko jedna uchwała Rady Ministrów z dnia 26 września 1946 roku pozbawiająca obywatelstwa polskiego między innymi generała Andersa? Czy nie było więcej takich uchwał? Czy nie było indywidualnych decyzji pozbawiających obywatelstwa? Co z generałem Kopańskim? Generał Kopański także został pozbawiony obywatelstwa polskiego. Anders został tutaj wymieniony z nazwiska, a Kopański nie. Nie wiem, czy Kopański mieści się w art. 37 ust. 1 pkt 2, czy nie. Czy nie bezpieczniej byłoby sformułować przepis na tyle ogólnie, żeby wszystkie osoby, które znalazły się w opisanej sytuacji, miały prawo do odzyskania obywatelstwa? W wielu przypadkach osoby te już nie żyją. Nie wiem ponadto, czy obywatelstwa pozbawiono jedynie generałów i oficerów przystępujących do Polskiego Korpusu Przysposobienia i Rozmieszczania, czy przypadkiem nie objęło to także podoficerów.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#KrystynaŁybacka">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#KrystynaŁybacka">Panie senatorze, mam pytanie dotyczące art. 36 projektu ustawy, który stanowi, w jakich przypadkach nie przywraca się obywatelstwa polskiego. Przepis art. 36 ust. 2 pkt 2 stanowi, że obywatelstwo polskie nie może być przywrócone komuś, kto przyjął w okresie od września 1939 roku do maja 1945 urząd publiczny w służbie państwa nie będącego państwem sprzymierzonym. Gdybym chciała zadać złośliwe pytanie, zapytałabym, dlaczego pan senator i cały Senat nie lubią Szwecji i Szwajcarii. Rodzi się pytanie, czy nie należy skorygować cytowanego przepisu.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze jakieś pytania?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JanWidacki">Rzeczywiście, jeżeli ktoś przyjął urząd publiczny w Szwajcarii lub Szwecji, nie może ubiegać się o przywrócenie obywatelstwa polskiego, natomiast jeżeli po dniu 17 września, a na pewno po dniu 22 czerwca 1941 roku przyjął urząd publiczny w Związku Radzieckim, w Armii Czerwonej albo NKWD, może mieć przywrócone obywatelstwo. Tak wprost wynika ze wspomnianego przepisu. Wnoszę z tego, że jest on sformułowany niezgodnie z intencją projektodawców. Nie sądzę, aby projektodawcy mieli takie intencje.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MarekBiernacki">Czy są jeszcze pytania ze strony państwa posłów? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#MarekBiernacki">Jakie jest stanowisko rządu w tej sprawie? Proszę bardzo, pan minister Stachańczyk.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PiotrStachańczyk">Formalne stanowisko rządu zostanie przedstawione przed drugim czytaniem. Z pewnością mogę powiedzieć, że rząd popiera przedstawiony projekt. Jest on oparty na pracach zespołu powołanego jeszcze przez poprzedni rząd, działającego pod przewodnictwem profesora Stelmachowskiego i ministra Lipińskiego. Senat bazował na materiałach, które zostały nieco zmienione i poprawione. Dlatego projekt spotkał się z poparciem rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#MarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Czy pan senator udzieli odpowiedzi na postawione pytania?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#AndrzejPerson">Odpowiem ogólnie, a potem jeśli pan pozwoli, pan minister uzupełni moją odpowiedź.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#AndrzejPerson">Wspominałem już o tym, ale jeszcze raz podkreślę, że przywracanie obywatelstwa będzie się odbywać na wniosek osoby zainteresowanej. Nie boję się tego powiedzieć, że wszyscy mamy obowiązki wobec naszej ojczyzny. Wniosek będzie skrupulatnie rozpatrywany. Jeżeli ktoś pierwszego dnia po swoim wyjeździe do Niemiec zrzekł się obywatelstwa polskiego, to znaczy, że po prostu wyjechał po to, aby poprawić swoją sytuację ekonomiczną. Nigdzie nie jest napisane, że Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, który będzie rozpatrywał wniosek, ma natychmiast przywracać obywatelstwo takiej osobie.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#AndrzejPerson">Pani poseł wspomniała o szczególnym przypadku. Nasz projekt reguluje kwestie związane z pozbawieniem obywatelstwa na podstawie ustaw z 1920, 1951 i 1962 roku. Uchwały były samoistną regulacją. Jeżeli można, proszę, aby szczegółowo wyjaśnił to pan minister Stachańczyk.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#MarekBiernacki">Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PiotrStachańczyk">Dziękuję bardzo. Pierwsze pytanie dotyczyło przywracania obywatelstwa w kontekście sprawy niemieckiej oraz sprawy żydowskiej. Druga uchwała z 1958 roku była uchwałą żydowską. Kwestia ta była przedmiotem bardzo długich dyskusji w Senacie, między innymi z doktorem Andrzejewskim, który specjalizuje się w tej tematyce.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PiotrStachańczyk">Projektowana ustawa pozwoli osobom, których dotyczyły wspomniane uchwały, wystąpić z wnioskiem o przywrócenie obywatelstwa polskiego. Wystąpienie o przywrócenie obywatelstwa polskiego oznacza ni mniej, ni więcej stwierdzenie, że ktoś utracił obywatelstwo polskie. Jeżeli ktoś utracił obywatelstwo, nie ma tytułu prawnego do odzyskiwania mienia, które zostawił w Polsce, ponieważ przeszło ono na własność Skarbu Państwa na podstawie ustawy z 1961 roku, która jako jeden z warunków przejścia mienia na rzecz Skarbu Państwa zakładała utratę obywatelstwa polskiego. Osoby, które wyjechały na podstawie wspomnianych uchwał, będą ubiegały się nie o nadanie obywatelstwa polskiego, tylko o potwierdzenie, że nigdy go nie utraciły. Bez potwierdzenia obywatelstwa nie będą w stanie odzyskać majątku. Co więcej, potwierdzenia takie generalnie mogą otrzymać, dlatego że linia orzecznicza polskich sądów administracyjnych, zarówno Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, jak i Naczelnego Sądu Administracyjnego, jest taka, że osoby te nigdy nie utraciły obywatelstwa polskiego. Innymi słowy, projektowana ustawa osobom, które wyjechały na podstawie uchwał, daje możliwość wystąpienia o przywrócenie obywatelstwa, ale nie sądzę, aby któraś z nich wystąpiła w takim wnioskiem, jeżeli chce odzyskać mienie, dlatego że działałaby na swoją niekorzyść. Uzyskując decyzję o przywróceniu obywatelstwa, jednocześnie zamykałaby sobie drogę do odzyskania nieruchomości, którą pozostawiła w Polsce, wyjeżdżając do Niemiec lub Izraela.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PiotrStachańczyk">Jeżeli chodzi o ostatnie pytanie, pani poseł ma rację. Przepis wymaga przeredagowania i wskazania krajów, w których nie powinno się obejmować urzędów publicznych oraz wstępować do służby wojskowej we wskazanym okresie.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#PiotrStachańczyk">Odpowiadając na pytanie pana posła Widackiego chciałbym wyjaśnić, że artykuł dotyczący uchwał w sprawie generała Andersa i innych polskich oficerów został dodany jako poprawka na ostatnim etapie prac senackich. W związku z określonym trybem pracy nie mieliśmy możliwości jego zbadania. Dokonaliśmy dodatkowych badań. W takim samym trybie zostały wydane jeszcze dwie uchwały Rady Ministrów, jedna o pozbawieniu obywatelstwa polskiego Stanisława Mikołajczyka po jego wyjeździe za granicę, druga dotycząca dwóch działaczy PSL i jednego innej organizacji, a konkretnie Stanisława Bańczyka, Stanisława Wójcika i Tomasza Kołakowskiego. Uchwały te są znane. W stanowisku rządu będziemy proponować dodanie owych uchwał do wspomnianego artykułu.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#PiotrStachańczyk">Badania historyczne w sprawie uchwał wydawanych na podobnej zasadzie przez Radę Ministrów zostały przeprowadzone.</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#PiotrStachańczyk">Generał Kopański mieścił się w drugiej uchwale. Były dwie uchwały z tego samego dnia. Pierwsza dotyczyła generałów i oficerów Wojska Polskiego. Po jej przyjęciu przez Radę Ministrów, jak wynika z pamiętników niektórych działaczy, rząd zorientował się, że nie pozbawił obywatelstwa generała Andersa. Dlatego chwilę po tym podjęto drugą uchwałę pozbawiającą obywatelstwa imiennie generała Andersa.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#MarekBiernacki">Dziękuję bardzo, panie ministrze. Proszę pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#KrystynaŁybacka">Chciałabym prosić pana ministra, aby przy sporządzaniu korekty zwrócić uwagę na to, o czym mówił pan profesor Widacki. W Polskim Korpusie Przysposobienia i Rozmieszczenia byli także podoficerowie. Nie wiem, czy obywatelstwa pozbawiono tylko oficerów i generałów. Moim zdaniem, nie. Wydaje mi się, że dotyczyło to wszystkich członków Korpusu.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#KrystynaŁybacka">Myślę, że losy członków Korpusu – liczył on prawie 100 tys. ludzi – w stosunku do ich zasług dla Wielkiej Brytanii były nieprawdopodobne. Jest to oddzielna kwestia, którą warto się zająć. Nie wiem, czy państwo wiecie, że po rozmieszczeniu żołnierzy u farmerów brytyjskich różnica pomiędzy pracą członków Korpusu a pracą niemieckich jeńców polegała tylko na tym, że nie pilnowali ich strażnicy. Jest to zaszłość pomiędzy nami i Brytyjczykami, która nie przynosi chluby ówczesnym władzom brytyjskim.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#MarekBiernacki">Dziękuję bardzo pani profesor. Czy są jeszcze jakieś uwagi bądź pytania? Nie słyszę. Widać, że projekt będzie wymagał dogłębnego przepracowania.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#MarekBiernacki">Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PiotrStachańczyk">Uchwała, która jest wymieniona w art. 37 ust. 1 pkt 2 właśnie tak się nazywa. Jest to uchwała o pozbawieniu obywatelstwa polskiego generałów i oficerów wstępujących do Polskiego Korpusu Przysposobienia i Rozmieszczenia. Zawiera ona imienny wykaz siedemdziesięciu pięciu oficerów i generałów. Uchwała ta nie dotyczyła wszystkich osób wstępujących do Korpusu.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#MarekBiernacki">Proszę bardzo, panie senatorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#AndrzejPerson">Jak wspomniał pan minister, dopisanie w trakcie prac komisji senackiej nazwiska generała Andersa było efektem emocji i nadania generałowi specjalnego miejsca, chociaż zdaniem ekspertów nie było takiej potrzeby. Trudno się dziwić, że senatorowie wyrazili taką wolę, aby mocniej to podkreślić, chociaż stosowny przepis nie obowiązywał.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#MarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Nie słyszę więcej uwag. Nie został zgłoszony wniosek o wysłuchanie publiczne. Zakończyliśmy pierwsze czytanie.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#MarekBiernacki">Przystępujemy do powołania podkomisji. W imieniu Klubu Parlamentarnego Platformy Obywatelskiej zgłaszam pana posła Ireneusza Rasia, pana posła Jacka Krupę i pana posła Grzegorza Dolniaka.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#MarekBiernacki">Proszę o kandydatury ze strony Klubu Parlamentarnego Prawa i Sprawiedliwości.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#JarosławZieliński">W imieniu Klubu Parlamentarnego Prawa i Sprawiedliwości zgłaszam panów posłów Mariusza Błaszczaka i Jacka Pilcha.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#MarekBiernacki">Proszę o kandydatury ze strony Klubu Parlamentarnego Lewicy.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#StanisławWziątek">W imieniu Klubu Parlamentarnego Lewicy zgłaszam panią poseł Krystynę Łybacką.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#MarekBiernacki">W imieniu Klubu Parlamentarnego Polskiego Stronnictwa Ludowego został zgłoszony pan poseł Mirosław Pawlak.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#MarekBiernacki">Dziękuję. Podkomisja ukonstytuuje się po zakończeniu posiedzenia Komisji.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#MarekBiernacki">Na wstępie mówiłem o radykalnym terminie. Po odbytej dyskusji zwracam się do członków podkomisji z prośbą, aby dobrze przepracowali projekt, dlatego że jest on bardzo ważny. Nie możemy pracować pod presją czasu. Pan marszałek prosił mnie o jak najszybsze opracowanie projektu – chodziło zwłaszcza o żołnierzy generała Andersa, samego generała i starszych oficerów – ale wydaje się, że trzeba wnikliwie się nad nim pochylić. Byłoby dobrze, gdyby udało się to zrobić. Cofam jednak decyzję o wyznaczeniu rygorystycznego terminu. Uważam to za niestosowne w odniesieniu do tak trudnego i złożonego projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#MarekBiernacki">Przechodzimy do realizacji drugiego punktu porządku dziennego, który przewiduje powołanie podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o ewidencji ludności. Przeprowadziliśmy pierwsze czytanie owego projektu.</u>
<u xml:id="u-26.4" who="#MarekBiernacki">W imieniu Klubu Parlamentarnego Platformy Obywatelskiej zgłaszam pana posła Grzegorza Raniewicza, pana posła Van der Coghen i pana posła Kaczora.</u>
<u xml:id="u-26.5" who="#MarekBiernacki">Proszę o kandydatury ze strony Klubu Parlamentarnego Prawa i Sprawiedliwości.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#JarosławZieliński">W imieniu Klubu Parlamentarnego Prawa i Sprawiedliwości zgłaszam panów posłów Artura Górskiego i Wojciecha Żukowskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#MarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Proszę o kandydatury ze strony Klubu Parlamentarnego Lewicy.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#StanisławWziątek">W imieniu Klubu Parlamentarnego Lewicy chciałbym zgłosić swoją osobę.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#MarekBiernacki">Pan poseł Wziątek. W imieniu Klubu Parlamentarnego Polskiego Stronnictwa Ludowego został zgłoszony pan poseł Wiesław Woda.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#MarekBiernacki">Czy komisja przyjmuje skład obu podkomisji? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#MarekBiernacki">Dziękuję wszystkim za udział w dzisiejszych dwóch posiedzeniach Komisji. W lutym odbędzie się wyjazdowe posiedzenie. Udamy się do warszawskich Szczęśliwic wizytować oddział antyterrorystyczny.</u>
<u xml:id="u-30.3" who="#MarekBiernacki">Proszę obie podkomisje o ukonstytuowanie się.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#AnnaPilarska">Proszę posłów o zgłaszanie do piątku do sekretariatu propozycji do planu pracy Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#MarekBiernacki">Dziękuję. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>