text_structure.xml 50.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#MarekBiernacki">Witam serdecznie na kolejnym posiedzeniu Komisji, witam zaproszonych gości, witam pana ministra z silną jak zwykle reprezentacją, witam przedstawicieli służb.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#MarekBiernacki">Porządek dzienny posiedzenia przewiduje:</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#MarekBiernacki">– rozpatrzenie sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu;</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#MarekBiernacki">– następnie mamy trzy punkty, które połączymy w jeden i omówimy kolejno: funkcjonowanie polskich służb w ramach międzynarodowego systemu bezpieczeństwa, współpraca partnerska w ramach Europolu i Interpolu oraz aktualny udział w misjach przedstawicieli MSWiA. Informację na ten temat przedstawi pan minister Adam Rapacki.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#MarekBiernacki">Przystępujemy do realizacji pierwszego punktu posiedzenia. Sprawa jest bardzo ważna, wypełnia pewną lukę. Głos ma poseł sprawozdawca Wojciech Wilk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#WojciechWilk">Panie przewodniczący, szanowni zebrani. Chciałbym w imieniu członków podkomisji przedstawić sprawozdanie dotyczące poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o ABW i AW. Podkomisja spotkała się dwukrotnie 23 marca i 1 października. Efektem jej prac jest sprawozdanie, z którym Wysoka Komisja dzisiaj się zapozna i mam nadzieję że je przyjmie.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#WojciechWilk">Podczas prac w podkomisji zapoznaliśmy się ze stanowiskiem rządu dotyczącym tego projektu. Zaznaczę, że opinia rządu była pozytywna. Rząd zwracał w niej uwagę na konieczność zachowania w proponowanych przepisach zasad ochrony informacji niejawnych w szczególności do danych osobowych funkcjonariuszy wykonujących czynności operacyjno-rozpoznawcze.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#WojciechWilk">W czasie prac podkomisji braliśmy też pod uwagę opinię przygotowaną przez Biuro Analiz Sejmowych. Chciałbym podziękować za to, że w posiedzeniach bardzo aktywny udział brali zarówno przedstawiciele ABW jak i AW. Służyli nam radą i pewnymi wskazówkami. Podkomisja przy pełnym konsensusie i bardzo merytorycznej pracy przyjęła sprawozdanie, które chcemy przedstawić dzisiaj posłom.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#WojciechWilk">Jedyną kwestią, która pozostała do wyjaśnienia jest sprawa związana z pomocą finansową dla dzieci w przypadku śmierci funkcjonariusza. Chodzi o art. 134 ust. 2, który mówi, że pomoc finansowa, o której mowa w ust. 1 przysługuje uczniom ponadgimnazjalnych szkół podstawowych, szkół niepublicznych itp. Okazuje się, że jest to rozwiązanie właściwe dla wszystkich służb. Przepis taki znajduje się również w ustawie, którą przyjmowaliśmy trochę wcześniej a mianowicie w ustawie o zmianie ustawy o Biurze Ochrony Rządu, o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy ABW, AW, Służby Kontrwywiadu. Żeby nie robić żadnego wyłomu, takie rozwiązanie znalazło się także tutaj. Dziękuję jeszcze raz wszystkim za udział w pracach podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#MarekBiernacki">Dziękuję także wszystkim za wkład pracy w podkomisji, bo wiem, że była trudna i odpowiedzialna. Czy są uwagi i pytania? Głos ma pan poseł Wojciech Żukowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#WojciechŻukowski">Panie przewodniczący, chciałbym wrócić do kwestii, o której mówił pan poseł Wojciech Wilk, której w trakcie prac podkomisji nie udało się do końca wyjaśnić. Chodzi o przepis zawarty w poprawce nr 3, który mówi, że pomoc finansowa przysługuje uczniom szkół ponadgimnazjalnych publicznych i niepublicznych.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#WojciechŻukowski">Istotnie wydaje się to być przeniesienie przepisów z ustawy o BOR. Umówiliśmy się, że spróbujemy wyjaśnić, z czego wziął się ten przepis bo nierozwiązana jest sprawa uczniów szkół podstawowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#MarekBiernacki">Ja powiem tak, że ten przepis obowiązuje we wszystkich służbach. Dlatego nie możemy go tutaj zmienić, ponieważ musielibyśmy to zrobić we wszystkich ustawach o służbach. Po drugie, taki przepis jest w ustawie o systemie oświaty i takie stanowisko zajął w 2003 roku minister odpowiedzialny za oświatę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#WojciechŻukowski">Rozumiem to, bo taką opinię przedstawił podczas prac w podkomisji poseł sprawozdawca ale zaznaczam, że taka wątpliwość pozostaje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#MarekBiernacki">Rozumiem pana wątpliwości. Jestem osobą otwartą. Oczekuję tutaj inicjatywy ze strony przedstawiciela rządu i służb, żeby zmienić tę poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#WojciechŻukowski">Zgadzam się z pana stanowiskiem, chcę tylko podkreślić swoją wątpliwość, żeby uspokoić nasze sumienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#MarekBiernacki">Możemy przyjąć tę kwestię. Proszę pana ministra o zajęcie się tym problemem i przedstawienie wspólnego stanowiska wszystkich służb w późniejszym czasie. Głos ma pan, proszę się przedstawić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JacekMirgos">Jacek Mirgos, Agencja Wywiadu. Zwracam się do pana posła Wojciecha Żukowskiego. Sprawdziliśmy jak ten problem wygląda. Na podstawie obecnie obowiązujących przepisów, na tego rodzaju pomoc nie może liczyć dziecko chodzące do szkoły podstawowej i dziecko uczęszczające do gimnazjum.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#JacekMirgos">Ta pomoc przysługuje wyłącznie uczniom chodzącym do szkół ponadgimnazjalnych. Wszystkie służby, które przyjęły tego typu rozwiązanie mają tego świadomość. Nie do nas należy ocena, czy jest to rozwiązanie dobre. Tego rodzaju pomoc nie jest przewidziana ani przepisami ustawy o systemie oświaty, ani przepisami innych ustaw w stosunku do dzieci po zmarłych funkcjonariuszach.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#JacekMirgos">Z ustawy o systemie oświaty wynika tylko to, że do ukończenia gimnazjum, czyli nie później niż do 18 roku życia istnieje coś co nazywamy obowiązkiem szkolnym. Właśnie obowiązek szkolny wyłącza tutaj możliwość uzyskania przez takie dziecko pomocy. Czy jest to rozwiązanie merytorycznie zasadne? Ocena należy do posłów. Ja przedstawiłem tylko sytuację od strony obowiązujących przepisów prawa, dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#MarekBiernacki">Dziękuję, głos zabierze poseł Edward Siarka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#EdwardSiarka">Zgadzam się ze stanowiskiem pana przewodniczącego. Sposób rozwiązania tej sprawy uważam za właściwy. Po wypowiedzi przedmówcy jestem zdziwiony, że mamy do czynienia z taką sytuacją prawną. Pamiętam, że naszą intencją było objęcie pomocą wszystkich uczniów. Widać, że nie udało się tego pozytywnie załatwić.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#EdwardSiarka">Wydaje się, że rozwiązanie tego problemu leży w interesie nas wszystkich, naszego wspólnego bezpieczeństwa. Musimy się nad tym pochylić, żeby znaleźć zadawalające rozwiązanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#MarekBiernacki">Dziękuję, głos ma poseł Grzegorz Dolniak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#GrzegorzDolniak">Cieszę się ze stanowiska jakie zaprezentował pan poseł Edward Siarka. Niewątpliwie kwestię tę trzeba wyjaśnić, myślę, że MSWiA pochyli się nad tą sprawą. Musimy znać stanowisko rządu, bo to rodzi skutki finansowe dla budżetu państwa w aspekcie wszystkich służb. Nie możemy na tym etapie wyróżnić nikogo, żadnej służby ze szkodą dla pozostałych.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#GrzegorzDolniak">Jeśli pojawi się ze strony resortu propozycja rozwiązania, posłowie chętnie przystąpią do dalszej pracy legislacyjnej, dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#MarekBiernacki">Dziękuję. Moja propozycja jest taka, trzeba pochylić się nad tym przepisem. Zwracam się o pomoc w tej sprawie do przedstawicieli służb, żeby przygotować odpowiednią poprawkę. Mamy niewątpliwie do czynienia z luką prawną, którą musimy wypełnić. Trzeba to zrobić w odpowiedni sposób w kontekście naszej służby w Afganistanie. Rozwiązanie wymaga podejścia kompleksowego obejmującego wszystkie służby w tym policję. Rozumiem, że moja propozycja zostaje przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#MarekBiernacki">W związku z tym przechodzimy do procedowania. Czy są uwagi do tytułu ustawy? Nie słyszę. Wysoka Komisja przyjmuje tytuł tej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#MarekBiernacki">Czy są uwagi do treści art. 1? Nie słyszę. Komisja przyjmuje art. 1. Czy są uwagi do art. 2? Nie słyszę. Komisja przyjmuje art. 2.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#MarekBiernacki">Głosujemy całość projektu. Kto jest za przyjęciem całości projektu ustawy o zmianie ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu?</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#MarekBiernacki">Stwierdzam, że Komisja jednomyślnie przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu. Termin dla UKIE wyznaczono na dzień 13.10.2008 roku. Na posła sprawozdawcę Komisji proponuję pana Wojciecha Wilka. Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-15.5" who="#MarekBiernacki">Jeszcze raz zwracam się z prośbą o pomoc przedstawicieli służb w celu rozwiązania problemu, o którym dzisiaj mówiliśmy. Posłowie chętnie zajmą się uregulowaniem tej kwestii. Podkreślam, zagadnienie wymaga kompleksowego uregulowania wszystkich służb w tym wojska i policji oraz poszczególnych innych służb. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-15.6" who="#MarekBiernacki">Przechodzimy do drugiego punktu posiedzenia Komisji. Witam pana ministra Adama Rapackiego i oddaję mu głos po krótkiej przerwie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#AdamRapacki">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Mam do omówienia bardzo szerokie zagadnienie obejmujące funkcjonowanie polskich służb w ramach międzynarodowego systemu bezpieczeństwa, współpracy partnerskiej w ramach Interpolu i Europolu oraz udziału w misjach zagranicznych funkcjonariuszy MSWiA.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#AdamRapacki">Spróbuję te wszystkie zagadnienia potraktować w sposób kompleksowy. Jeśli będą uwagi i pytania gotowi jesteśmy na udzielanie odpowiedzi.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#AdamRapacki">Zacznę może od Interpolu. Jest to Międzynarodowa Organizacja Policji Kryminalnej. Jest najstarszą organizacją Policji, aktualnie zrzesza 186 państw. Polska była jednym z inicjatorów jej powstania w roku 1923. W 1952 roku zerwaliśmy kontakty z Interpolem. Wstąpiliśmy do niej ponownie w 1990 roku. Jak sama nazwa wskazuje jest to organizacja policji kryminalnej. Nie oznacza to, że z efektów jej pracy korzysta tylko policja. Z jej pomocy korzystają wszystkie organizacje i instytucje zajmujące się zapobieganiem i zwalczaniem przestępczości w poszczególnych krajach. Każde z państw członkowskich w tym Polska ma ustanowione Krajowe Biuro Interpolu. Jest ono usytuowane w Komendzie Głównej Policji, dzisiaj w Biurze Międzynarodowej Współpracy Policji. Poprzez to Biuro przepływają informacje od polskich służb policyjnych a więc Policji, Straży Granicznej, czasem ABW czy Służby Celnej do Sekretariatu Generalnego Interpolu, który mieści się w Lyonie. Tam ewentualne sprawdzenia i odpowiedzi są przesyłane do kraju i dalej kierowane są do bezpośrednio zainteresowanych służb policyjnych.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#AdamRapacki">Wymiana informacji odbywa się w czterech językach: angielskim, francuskim, hiszpańskim i arabskim. Najwyższym organem statutowym Interpolu jest Zgromadzenie Ogólne, które w tej chwili właśnie obraduje w Sankt Petersburgu. Przedstawicielem Polski na tym Zgromadzeniu jest Komendant Główny Policji.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#AdamRapacki">Zgromadzenie Ogólne jest najwyższym organem decyzyjnym Interpolu. Sesje odbywają się jeden raz w roku w jednym z krajów członkowskich. Uczestniczą w nich wysocy rangą funkcjonariusze, reprezentujący organy ścigania krajów członkowskich. Decyzje podejmowane są w formie rezolucji lub zaleceń uchwalanych zwykłą większością głosów z wyjątkiem tych decyzji, do których większość kwalifikowana 2/3 jest wymagana statutem.</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#AdamRapacki">Organem roboczym Interpolu jest Komitet Wykonawczy, który składa się z 13 członków wybieranych przez Zgromadzenie Ogólne. Członkowie muszą pochodzić z różnych regionów świata. Wybierają oni prezydenta organizacji. Kadencja prezydenta trwa 4 lata.</u>
          <u xml:id="u-16.6" who="#AdamRapacki">Aktualnie Sekretarzem Generalnym Interpolu jest Ronald Noble, Amerykanin wywodzący się z Secret Service. W tej chwili sprawuje on tę funkcję już drugą kadencję od 2005 do 2010 roku. Prezydentem organizacji jest obywatel Chile Arturo Herrera Verdugo wybrany na lata 2006 – 2009. Tak naprawdę tym organem wykonawczym jest właśnie Sekretarz Generalny, który kieruje pracami Interpolu i on nadaje tempo pracy.</u>
          <u xml:id="u-16.7" who="#AdamRapacki">W Polsce Europejskie Biuro Łącznikowe ulokowane jest w Biurze Międzynarodowej Współpracy Policji. Zapewnia ono 24 godzinną łączność z Sekretariatem Generalnym z wykorzystaniem internetu i łączności umożliwiającej przesyłanie także informacji niejawnych do klauzuli „zastrzeżone”.</u>
          <u xml:id="u-16.8" who="#AdamRapacki">Interpol koncentruje swoje działania przede wszystkim na zagadnieniach związanych ze zwalczaniem terroryzmu i zapewnieniem bezpieczeństwa publicznego, zwalczaniem handlu ludźmi i seksualnego wykorzystania dzieci, zwalczaniem przestępczości finansowej i przestępczości wysokich technologii, zwalczaniem przestępczości zorganizowanej i narkotykowej. Koordynuje poszukiwania osób zaginionych i ściganych listami gończymi. Zajmuje się też problematyką zwalczania korupcji.</u>
          <u xml:id="u-16.9" who="#AdamRapacki">Interpol prowadzi też cały szereg strategicznych baz informacyjnych w tym bazy osobowe zawierające dane sprawców przestępstw, terrorystów, sprawców przestępstw poszukiwanych międzynarodowymi listami gończymi, prowadzi potężną bazę skradzionych i zaginionych dokumentów podróży, bazę skradzionych dokumentów o charakterze administracyjnym, bazę skradzionych pojazdów, bazę linii papilarnych zabezpieczonych na miejscach zdarzeń najpoważniejszych przestępstw. Od niedawna prowadzi też dużą bazę kodów genetycznych DNA sprawców, którzy mogą popełniać przestępstwa poza granicami. Prowadzi również bazę wizerunków nieletnich, ofiar przestępstw seksualnych po to, aby w skali międzynarodowej była możliwość identyfikowania tychże sprawców.</u>
          <u xml:id="u-16.10" who="#AdamRapacki">W sekretariacie Interpolu znajduje się także komórka, która się tym problemem zajmuje. Prowadzi też bazę skradzionych dzieł sztuki.</u>
          <u xml:id="u-16.11" who="#AdamRapacki">Żeby przybliżyć skalę wymiany informacji, powiem, że w roku bieżącym skierowano do Interpolu ponad 16.000 pism rozpoczynających nowe sprawy i ponad 15.000 pism stanowiących kontynuację. Tyle spraw jest aktualnie prowadzonych na styku Policji i Sekretariatu Interpolu. Obecnie chcemy bardziej zaangażować inne służby we współpracę z tą organizacją. Namawiam ABW, Centrum Antyterrorystyczne, Straż Graniczną do włączenia się do kooperacji z Sekretariatem Generalnym Europolu i Interpolu po to, aby mogły one korzystać bezpośrednio z baz danych zgromadzonych w tych organizacjach. Jest to znakomite ułatwienie pracy. Dla przykładu podam, że Straż Graniczna skanując skradziony dokument podróży, może szybko ustalić osobę, która takim dokumentem się posługuje na przejściu granicznym.</u>
          <u xml:id="u-16.12" who="#AdamRapacki">Rozszerzamy więc system łączności do tego, żeby nie tylko policja ale również inne instytucje pracując w systemie online, miały dostęp do Sekretariatu Generalnego, tym bardziej, że zarówno Interpol jak i Europol otwierają się na współpracę z szeroko rozumianymi służbami specjalnymi. Kiedyś przed taką współpracą się broniono. Dzisiaj skala zagrożeń zwłaszcza terroryzmem jest tak duża, iż te organizacje są otwarte na współpracę ze wszystkimi, którzy zajmują się problematyką zwalczania terroryzmu.</u>
          <u xml:id="u-16.13" who="#AdamRapacki">W ostatnim okresie doprowadziliśmy do tego, że bezpośrednie łącza z Interpolem mają oficerowie łącznikowi we wszystkich województwach policji. Na poziomie Komend Wojewódzkich Policji powstały specjalne komórki do spraw współpracy międzynarodowej. Mają one również szyfrowaną łączność z Sekretariatem Generalnym Interpolu. To ułatwia szybki przekaz zlecenia płynącego z zagranicy kanałami Interpolu do województwa właściwego, jeśli chodzi o konkretną sprawę po to, żeby dokonać określonych sprawdzeń czy ustaleń i odesłać tę informację.</u>
          <u xml:id="u-16.14" who="#AdamRapacki">W tej chwili w Sekretariacie Generalnym Interpolu pracuje jeden polski policjant. Jest to trochę mało, ale trzeba pamiętać, że musimy go utrzymywać i płacić z naszych środków. Jest to dodatkowa kontrybucja do tego, że nasz człowiek tam pracuje. W jakiejś perspektywie w miarę poprawy możliwości finansowych państwa chętnie widzielibyśmy tam większą grupę naszych policjantów. Sekretarz Generalny jest żywotnie zainteresowany większym naszym uczestnictwem w pracach Sekretariatu Generalnego. Możliwości finansowe są takie, że możemy tam zatrudnić tylko jedną osobę.</u>
          <u xml:id="u-16.15" who="#AdamRapacki">Jeżeli chodzi o współpracę z Europolem, to jest to organizacja funkcjonująca w ramach Unii Europejskiej. Europejskie Biuro tej organizacji przewidziano w traktacie z Maastricht. Ma siedzibę w Hadze. Zarówno Interpol jak i Europol nie są organizacjami prowadzącymi odrębne śledztwa. Są to organizacje wspierające organy ścigania w poszczególnych krajach, koordynujące działania, dostarczające danych z baz danych i realizujące określone analizy. Sami nie prowadzą spraw wykrywczych. To wykonują krajowe służby policyjne.</u>
          <u xml:id="u-16.16" who="#AdamRapacki">Europol wykonuje zadania w zakresie wymiany informacji pomiędzy krajami członkowskimi, do zestawiania i analizowania informacji, udzielania pomocy w dochodzeniach, udzielania pomocy w opracowaniu ekspertyz oraz dosyłania specjalistów. Konwencja Europolu z 1998 roku została ratyfikowana przez państwa członkowskie. Europol podjął działalność w 1999 roku. Polska wstąpiła do tej organizacji 1 listopada 2004 roku. Aktualnie trwają prace nad zmianą mandatu Europolu. Ma nastąpić zmiana polegająca na zastąpieniu dotychczasowej Konwencji decyzją Rady Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-16.17" who="#AdamRapacki">Zakłada się, że decyzja wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2010 roku. Zmieni ona profil tej organizacji. Dzisiaj jest to struktura zajmująca się koordynacją zapobiegania i zwalczania przestępczości zorganizowanej. W perspektywie zakres organizacji byłby szerszy. Europol byłby organizacją zajmującą się nie tylko zwalczaniem zorganizowanej przestępczości, ale także wszelkich innych poważniejszych przestępstw. Katalog informacji i zdarzeń do wykorzystania byłby w Europolu szerszy.</u>
          <u xml:id="u-16.18" who="#AdamRapacki">Struktura organizacyjna Europolu wygląda następująco. Najwyższym organem decyzyjnym tej organizacji jest Zarząd. W skład Zarządu wchodzi po jednym przedstawicielu z każdego państwa członkowskiego. Aktualnie stronę polską w Zarządzie reprezentuje Zastępca Komendanta Głównego, który nadzoruje policję kryminalną. Zarząd spotykając się, rozstrzyga najważniejsze sprawy. Na bieżąco Sekretariatem Europolu zarządza dyrektor. Aktualnie funkcję tę pełni przedstawiciel policji niemieckiej Max Peter Ratzel, który tę funkcję będzie sprawował do kwietnia 2009 roku.</u>
          <u xml:id="u-16.19" who="#AdamRapacki">Od strony finansowej Europol jest nadzorowany przez kontrolera finansowego i komitet finansowy. Rozliczają oni tę organizację ze wszystkich poniesionych wydatków i dysponowania środkami budżetowymi. Obecnie w Europolu jest zatrudnionych około 500 pracowników w tym 20 z Polski. Jest 10 policjantów i 10 pracowników cywilnych. Coraz lepiej udaje się zatrudniać naszych ludzi na znaczących stanowiskach tej organizacji. Mamy obecnie swojego szefa na poziomie komórki Unitu, który zarządza całą informatyzacją w Europolu. Jest to osoba, która dostała się tam do pracy z konkursu.</u>
          <u xml:id="u-16.20" who="#AdamRapacki">Budżet roczny Europolu wynosi 60–70 mln Euro. Jest finansowany ze składek państw członkowskich. Polska przekazuje do tej organizacji około 1 mln Euro rocznie. Nadzór polityczny nad pracą Europolu sprawuje Rada do Spraw Wymiaru Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych.</u>
          <u xml:id="u-16.21" who="#AdamRapacki">Europol ma za zadanie wspieranie organów ścigania państw członkowskich w walce z przestępczością zorganizowaną w tych obszarach, w których przestępczość wykracza poza obszar działania jednego kraju, a więc tam, gdzie ma ona charakter międzynarodowy. Organizacja ta zajmuje się i koncentruje swoje działania na sprawach związanych głównie z obrotem narkotykami, nielegalną migracją, terroryzmem, fałszowaniem pieniędzy zwłaszcza Euro fałszowaniem innych środków płatniczych, handlem ludźmi i pornografią dziecięcą, nielegalnym obrotem pojazdami, praniem brudnych pieniędzy oraz przestępstw związanych z instytucjami finansowymi i przestępstwami komputerowymi.</u>
          <u xml:id="u-16.22" who="#AdamRapacki">Europol wspiera organy ścigania poprzez sieć oficerów łącznikowych. Przy tej organizacji mamy swoich przedstawicieli, swoich oficerów łącznikowych, którzy utrzymują bezpośredni kontakt pomiędzy centralą Europolu w Hadze a Biurem Łącznikowym w Warszawie. Biuro to jest również ulokowane w Komendzie Głównej Policji w Biurze Międzynarodowej Współpracy Policji. Mamy szyfrowaną łączność z Sekretariatem Generalnym Europolu. To pozwala na szybką wymianę istotnych informacji niejawnych i analitycznych, nad którymi potem możemy pracować. Europol nie prowadzi tak rozległych baz informacyjnych i wyszukiwawczych jak Interpol. Koncentruje się na bazach analitycznych. Prowadzi szereg roboczych plików analitycznych związanych z poszczególnymi kategoriami przestępstw. W tej chwili jest prowadzonych 18 takich plików roboczych. Polska uczestniczy w 7 plikach związanych z fałszerstwem waluty Euro a także dotyczących: oszustw z wykorzystaniem elektronicznych środków płatniczych, przemytu i produkcji papierosów, działalności terrorystycznej islamskich ekstremistów, nielegalnej produkcji i obrotu narkotykami syntetycznymi i prekursorami.</u>
          <u xml:id="u-16.23" who="#AdamRapacki">Jesteśmy liderem projektu związanego ze wschodnioeuropejskimi grupami przestępczymi. Przystąpiliśmy też do poważnego pliku związanego z nielegalnym handlem ludźmi. Namawiamy ABW i Centrum Antyterrorystyczne do włączenia się w sieć Europolu, żeby mogli zasilać swoją bazę informacjami pochodzącymi z tego źródła oraz odwrotnie, żeby zasilali sieć Europolu w zakresie zwłaszcza terroryzmu.</u>
          <u xml:id="u-16.24" who="#AdamRapacki">Każdego roku Europol przygotowuje obszerny raport o zagrożeniu przestępczością zorganizowaną tak zwany raport „Octa”. Są tam określane strategiczne kierunki dla państw członkowskich. Dla państwa wiedzy poinformuję, że opracowujemy krajową strategię do spraw zapobiegania i zwalczania przestępczości zorganizowanej. Liczymy, że na początku przyszłego roku zakończymy pracę nad tym dokumentem. Chcemy, żeby uzyskał akceptację Rady Ministrów po to, aby skoordynować działania wszystkich organizacji zajmujących się tą problematyką. Praca ma charakter kompleksowy i wymaga wnikliwych badań. Mam nadzieję, że zrobimy to w sposób profesjonalny. Ma to być strategia dla wszystkich agend działających w kraju.</u>
          <u xml:id="u-16.25" who="#AdamRapacki">Musimy jeszcze powiedzieć o jednej instytucji. Mam na myśli Frontex, Europejską Agencję do spraw Zarządzania Współpracą Operacyjną na Granicach Zewnętrznych Unii. Ta struktura mieści się w Warszawie. We Frontex pracują obecnie 164 osoby. Bardzo ściśle z tą organizacją współpracuje Straż Graniczna. Frontex organizuje duże operacje międzynarodowe na zewnętrznych granicach Unii. Są one ukierunkowane na zwalczanie nielegalnej emigracji, na ujawnianie zorganizowanego przemytu papierosów i pojazdów oraz innych dóbr chronionych.</u>
          <u xml:id="u-16.26" who="#AdamRapacki">Frontex wdraża też nowoczesne technologie związane z analizą ryzyka, organizuje proces szkolenia wszystkich formacji chroniących granicę unijną. Tworzy też bazy sprzętu po to, aby świadczyć sobie pomoc w zakresie udostępniania nietypowego sprzętu, który może być wykorzystany w operacjach międzynarodowych. Organizuje też międzynarodowe zespoły szybkiej interwencji na granicy. Grupy te noszą nazwę Rabbit. Składają się z funkcjonariuszy znających odpowiednie języki, zwłaszcza język angielski. Mogą oni prowadzić kontrolę nie tylko na terenie swojego kraju ale także poza jego granicami.</u>
          <u xml:id="u-16.27" who="#AdamRapacki">Grupy funkcjonariuszy Rabbit działały na przykład w czasie Euro 2008 na terenie Austrii i Szwajcarii. W skład tych grup wchodzili także funkcjonariusze naszej Straży Granicznej, prowadzili kontrole w Austrii, Czechach, Słowacji. Jest to ciekawa formuła bezpośredniego wykonawstwa ochrony granic zewnętrznych krajów Unii, odbiegająca od tradycyjnej ochrony granicy państwowej.</u>
          <u xml:id="u-16.28" who="#AdamRapacki">We Frontex pracuje też kilkunastu funkcjonariuszy i pracowników cywilnych Straży Granicznej. Kierunkiem naszych działań jest to, żeby jeszcze więcej funkcjonariuszy znalazło tam pracę w organizacjach międzynarodowych, które wymieniłem i żeby zajmowali oni ważne stanowiska służbowe. Niestety na razie nie mamy tam zbyt wielu przedstawicieli. Miejmy nadzieję, że w przyszłości sytuacja ta ulegnie poprawie. Bardzo liczymy na młode i wykształcone pokolenie.</u>
          <u xml:id="u-16.29" who="#AdamRapacki">Mówiąc o całym systemie bezpieczeństwa z perspektywy funkcjonowania polskich służb, należałoby wskazać na kilka innych rozwiązań. Z jednego poziomu możemy popatrzeć na globalną współpracę w ramach platformy związanej z Organizacją Narodów Zjednoczonych. Tutaj aktywność Polski na tym forum w zakresie przygotowania różnych konwencji jest bardzo duża chociażby konwencja o zwalczaniu zorganizowanej przestępczości czy konwencje dotyczące problematyki narkotykowej.</u>
          <u xml:id="u-16.30" who="#AdamRapacki">To są globalne przedsięwzięcia, w których uczestniczymy z jednej strony w przygotowaniu konwencji z drugiej w różnych agendach ONZ zajmujących się później wdrażaniem tych konwencji w życie. Inną globalną strukturą, wokół której prowadzimy działania jest platforma Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie. Inną jeszcze jest platforma związana z zapobieganiem i zwalczaniem procederu prania brudnych pieniędzy. Tam działamy w ramach Financial Action Task Force (FATF). Są to działania na skalę światową. Tworzymy tam odpowiednie strategie działania i uczestniczymy potem w ich realizacji.</u>
          <u xml:id="u-16.31" who="#AdamRapacki">Kolejna platforma związana z zapewnieniem bezpieczeństwa w ramach współpracy europejskiej jest związana z wejściem Polski do grupy Schengen. Mamy rozwiniętą wymianę informacji w ramach tej grupy krajów. W tej chwili jest budowany System Informacyjny Drugiej Generacji (SIS II), który jeszcze usprawni tę gigantyczną wymianę informacji.</u>
          <u xml:id="u-16.32" who="#AdamRapacki">Jest to platforma wymiany informacji i współpracy w ramach Europolu i Fronteksu. Składa się na nią budowa i wymiana informacji przez system wizowy czy system Euro zmierzający do identyfikacji na podstawie śladów linii papilarnych.</u>
          <u xml:id="u-16.33" who="#AdamRapacki">Kolejnym forum jest tak zwany Cepol czyli Europejskie Kolegium Policyjne. Jest to organizacja zajmująca się szkoleniem wszystkich policji, która stara się ujednolicić pewne procedury szkoleniowe. Inną platformą wymiany doświadczeń jest grupa zadaniowa szefów Policji, która spotyka się sukcesywnie. Na forum tym rozstrzyga się różne problemy pracy policji. Takich grup zadaniowych zajmujących się konkretnymi sprawami jest wiele.</u>
          <u xml:id="u-16.34" who="#AdamRapacki">Warto zasygnalizować, że pododdziały antyterrorystyczne policji różnych krajów wymieniają swoje doświadczenia w ramach grupy Atlas. Skupia ona szefów wszystkich organizacji zajmujących się fizyczną likwidacją terroryzmu. Polscy policjanci działają też w strukturze PWGT. Jest to międzynarodowa grupa w zakresie rozpoznania i zwalczania terroryzmu. Skupia szefów organizacji zwalczających terroryzm.</u>
          <u xml:id="u-16.35" who="#AdamRapacki">Kolejną platformą jest sieć wymiany informacji Carin. Dotyczy informacji w zakresie prania brudnych pieniędzy. Istnieje jeszcze grupa IWG skupiająca szefów prowadzących operacje specjalne. Na tym forum Polskę reprezentuje dyrektor Centralnego Biura Śledczego. Są to struktury, które wymieniają informacje w bardzo konkretnych sprawach dotyczących wąskich i specjalistycznych zagadnień.</u>
          <u xml:id="u-16.36" who="#AdamRapacki">Oprócz tych globalnych systemów, poprzez które odbywa się współpraca, trzeba podkreślić, że funkcjonuje jeszcze szereg inicjatyw regionalnych. Ich liczba też jest duża. Z jednej strony mamy forum Salzburskie, przez które wymieniamy bardzo dużo informacji. Na forum tym wypracowujemy też pewne kierunki działania. W jego skład wchodzą takie kraje jak: Austria, Czechy, Słowacja, Polska, Węgry. W przyszłym roku będziemy przewodniczyć tej grupie przez pierwsze półrocze.</u>
          <u xml:id="u-16.37" who="#AdamRapacki">Kolejną grupą jest G6 a więc grupa największych pięciu państw Unii Europejskiej i Polski. Inną inicjatywą lokalną, w której Polska aktywnie uczestniczy, jest grupa zadaniowa do zwalczania przestępczości zorganizowanej w rejonie Morza Bałtyckiego. Kolejną grupą regionalną w której funkcjonujemy jest SECI Center, grupa obejmująca kraje bałkańskie i Europy południowo-wschodniej.</u>
          <u xml:id="u-16.38" who="#AdamRapacki">Widać z tego, że forów, na których funkcjonujemy i współpracujemy, jest naprawdę bardzo dużo. Czasami mamy wrażenie, że następuje dublowanie wielu inicjatyw. W tej chwili prowadzimy prace nad implementacją decyzji ramowej nr 960, decyzji w sprawie uproszczenia wymiany informacji i danych wywiadowczych między organami ścigania państw członkowskich.</u>
          <u xml:id="u-16.39" who="#AdamRapacki">Ta decyzja, często nazywana inicjatywą szwedzką porządkuje i narzuca szereg obowiązków w zakresie bezpośredniej wymiany informacji pomiędzy poszczególnymi krajami unijnymi. Narzuca pewne limity czasowe i tryb udzielania odpowiedzi. Osiągnęliśmy pewien konsensus we wszystkich służbach, z którego wynika, że krajowym centrum wymiany informacji jest Biuro Międzynarodowej Współpracy Policji w KGP, poprzez które będzie dystrybuowana informacja do różnych służb w zależności od zakresu zainteresowania i zagadnień, którymi się dana służba zajmuje.</u>
          <u xml:id="u-16.40" who="#AdamRapacki">Kolejną sprawą, która niebawem nas czeka to implementacja rozwiązań wprowadzonych traktatem TRIMs. Traktat umożliwia bezpośrednią wymianę danych DNA i śladów linii papilarnych jak również danych rejestracyjnych pojazdów pomiędzy państwami członkowskimi oraz porównywanie tych danych w celu identyfikacji sprawców przestępstw. Mamy jak sądzę jeszcze kilkanaście miesięcy na przygotowanie się do wdrożenia tego traktatu. Niemniej jest to kolejne wyzwanie, z którym będziemy się musieli uporać, wymagające pewnych nakładów finansowych. Chodzi o rozbudowę bazy genetycznej DNA w taki sposób, żeby korzystać z niej znacznie szerzej i wymieniać dane bezpośrednio z bazami genetycznymi innych krajów Unii.</u>
          <u xml:id="u-16.41" who="#AdamRapacki">Inna sprawa dosyć pilna, która nas czeka to implementacja decyzji Rady Unii Europejskiej dotycząca współpracy pomiędzy Biurami do spraw odzyskiwania mienia w państwach członkowskich Unii. Tu mamy dość krótki termin realizacji. Do końca tego roku musimy wskazać, gdzie w Polsce będzie usytuowane Biuro do spraw odzyskiwania mienia. Będzie to struktura, która ma współpracować z odpowiednimi partnerami w krajach Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-16.42" who="#AdamRapacki">Muszę się przyznać, że niektóre resorty uważają, iż najlepiej będzie, jeśli te zadania wykona policja. Próbowaliśmy zachęcić inne resorty, które naszym zdaniem powinny być wiodące w tym zakresie, bo to będą przede wszystkim wnioski o pomoc prawną. Chcieliśmy zachęcić Ministerstwo Sprawiedliwości, żeby u nich zorganizować tego typu Biuro, ale wszyscy oglądają się na to co my zrobimy.</u>
          <u xml:id="u-16.43" who="#AdamRapacki">Wygląda na to, że Biuro do spraw odzyskiwania mienia będziemy organizować w oparciu o bazę policyjną i z inicjatywy MSWiA. Jest to kolejna sprawa, którą musimy wykonać. Wynika to z decyzji Unii Europejskiej. Mogę państwu powiedzieć, że już funkcjonuje centrum antyterrorystyczne. Koordynuje ono wymianę informacji w zakresie zagrożeń terroryzmem pomiędzy wszystkimi służbami. Pracują w systemie 24 godziny na dobę. Nie osiągnęło jeszcze wszystkich mocy, rozwój tego centrum będzie się odbywał stopniowo. Będziemy przyłączać do niego kolejne bazy, kolejne dostępy do różnych organizacji ale najważniejsze, że już funkcjonuje. Przetwarza informacje i kieruje do odpowiednich służb. Nie ma już takich sytuacji, że poszczególne służby chowają przed sobą informacje. Jest odwrotnie, dzielą się informacjami i współpracują ze sobą.</u>
          <u xml:id="u-16.44" who="#AdamRapacki">W centrum pracują przedstawiciele służb wywiadowczych zatrudnieni poza granicami kraju, ABW, Straży Granicznej, Policji, BOR i wszystkich innych formacji zajmujących się problematyką terroryzmu.</u>
          <u xml:id="u-16.45" who="#AdamRapacki">Pracujemy wspólnie nad ustawą o czynnościach operacyjno-rozpoznawczych, nad ustawą o gromadzeniu i przetwarzaniu informacji w celu rozpoznawania zagrożeń terrorystycznych. W tej chwili powołaliśmy zespół, który przygotowuje nowa ustawę antyterrorystyczną.</u>
          <u xml:id="u-16.46" who="#AdamRapacki">Przedstawię jeszcze krótką informację o udziale polskich służb w misjach zagranicznych. Wysłaliśmy paniom i panom posłom na ten temat pełną informację. W tej chwili nasi policjanci pełnią służbę w misji w Kosowie. Jest to misja pod egidą ONZ. Jest tam 10 ekspertów doradzających Ministrowi Spraw Wewnętrznych i 115 funkcjonariuszy pracujących w jednostce specjalnej. Jest to jednostka, która pełni służbę w Kosowie, zabezpiecza obiekty ONZ, interweniuje w sytuacji zagrożenia. To właśnie ci funkcjonariusze zostali zaatakowaniu, gdy przywracali porządek w rejonie sądu w kosowskiej Nitrowicy. Jest to znakomicie wyszkolona jednostka. W najbliższej perspektywie czasu ta misja ONZ powinna być zastąpiona misją Unii Europejskiej. Wówczas nasi policjanci przejdą do misji Eurexu realizowanej w ramach Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-16.47" who="#AdamRapacki">Kolejna misja Europolu w Afganistanie liczy trzech ekspertów policyjnych. Jeden jest w Masar Scharif i dwóch w Ejbeku w prowincji Samaj Ghan. Tam nasi funkcjonariusze doradzają policji afgańskiej. Muszę tutaj powiedzieć, że pomimo nacisków politycznych z dużą ostrożnością rozważamy wysyłanie kolejnych policjantów do tego kraju. Uważamy bowiem, że Afganistan to nie jest jeszcze miejsce na misje policyjne, bardziej na misje wojskowe. Możemy pomagać Afgańczykom w innej formie, na przykład szkoląc ich w Polsce. Dzisiaj właśnie mieliśmy spotkanie z delegacją Ministerstwa Spraw Wewnętrznych tego kraju. Podczas rozmów deklarowaliśmy taką właśnie pomoc. Nie chcemy zbyt mocno rozbudowywać liczbowo tej misji.</u>
          <u xml:id="u-16.48" who="#AdamRapacki">Zorganizowaliśmy też misję pokojową pod egidą ONZ w Liberii. Wysłaliśmy tam trzech policjantów. Celem tego kontyngentu jest doradztwo, asysta i szkolenie liberyjskiej policji narodowej. Kontynuujemy naszą misję pokojową obserwatorów pokojowych pod patronatem ONZ w Gruzji. Wcześniej było tam dwóch funkcjonariuszy a od 26 września ich liczba wzrosła do dwunastu policjantów i dwunastu funkcjonariuszy Żandarmerii Wojskowej oraz lekarz. Pełnią tam misję pokojową obserwatorów zawieszenia broni. Kolejna misja w Bośni i Hercegowinie liczy siedmiu policjantów. Polega ona na wspieraniu lokalnej policji w walce ze zorganizowaną przestępczością, doradztwie technicznym i pomocy w reorganizacji struktur policji.</u>
          <u xml:id="u-16.49" who="#AdamRapacki">Mamy też jednego funkcjonariusza Straży Granicznej na misji szkoleniowej Eubamu na rzecz Mołdowy i Ukrainy. W tej chwili Komisja Europejska ogłosiła nabór na dziesięć stanowisk dla funkcjonariuszy Straży Granicznej i w celu utworzenia listy rezerwowej ekspertów narodowych. Tam także Straż Graniczna zgłosiła swoich kandydatów. Na chwilę obecną są to wszystkie misje, w których pełnią służbę polscy policjanci i strażnicy graniczni poza krajem.</u>
          <u xml:id="u-16.50" who="#AdamRapacki">Jak widać ta aktywność jest dosyć spora. Tam gdzie możemy się dzielić swoimi doświadczeniami, udzielamy tego wsparcia. Robimy to chętnie. Dbając o życie i zdrowie policjantów, nie chcemy wysyłać ich tam, gdzie toczy się wojna. Staramy się zachować pewną powściągliwość, wysyłając funkcjonariuszy w pewne rejony świata. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#MarekBiernacki">Dziękuję panu ministrowi za szeroką informację pokazującą współpracę polskiej policji w systemie bezpieczeństwa i zwalczania przestępczości na arenie międzynarodowej. Czy są pytania do pana ministra? Głos ma pani poseł Krystyna Łybacka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#KrystynaŁybacka">Dziękuję panu ministrowi za informację. To jest niezwykle istotne, abyśmy pracując w Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych, mieli przynajmniej ograniczoną informację na ten temat. Rolą posłów tak naprawdę jest stanowienie prawa i ewentualne dokonywanie zmian prawa, które powinno ułatwić prace resortu, z którym Komisja współdziała.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#KrystynaŁybacka">Stąd moje pierwsze pytanie. Czy z tego materiału, który omówił pan minister można sformułować jakieś oczekiwania resortu wobec naszej Komisji, w czym moglibyśmy ewentualnie pomóc w zakresie dziś omawianym? Mnie zdumiało na przykład takie zdanie w materiałach, że należy zachęcać do przyłączenia się do systemu pozostałych służb odpowiedzialnych za porządek i bezpieczeństwo publiczne. W służbach mundurowych stwierdzenie, że należy zachęcać służby kłóci się z pragmatyką i istotą rzeczy. Być może należy zmienić prawo zamiast zachęcać służby na papierze do tego co mają obowiązek robić?</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#KrystynaŁybacka">Sprawa druga. Jesteśmy w dobie cywilizacji informacyjnej. Pozyskiwanie informacji jest niezwykle istotne i w wielu dziedzinach zmienia punkt widzenia. W zakresie bezpieczeństwa jest to bardzo istotne, żeby pozyskiwać pewne informacje wyprzedzające zdarzenie. W Europolu brakuje mi pliku szeroko rozumianej prewencji. Pan minister wspomniał, że przygotowuje się taki plik w zakresie rozpoznawania zagrożenia, głównie w zakresie działalności terrorystycznej. Nie dostrzegłam, być może iż przeoczyłam, pliku szeroko rozumianej prewencji. Czy nie byłoby dobrze, aby szczególnie w ramach Europolu wprowadzić pewną polską specyfikę. Mam na myśli współpracę i wymianę informacji w ramach tej organizacji w pracy z dziećmi i młodzieżą na rzecz szeroko pojętego bezpieczeństwa, jakby wychowywanie ku bezpieczeństwu. Nigdzie tego nie ma. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#MarekBiernacki">Dziękuję. Czy są inne pytania? Głos ma pan przewodniczący poseł Stanisław Wziątek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#StanisławWziątek">Dziękuję panie przewodniczący. Mam pytanie bardzo konkretne. W mediach pojawiały się informacje, że w Polsce istnieje wiele instytucji, które zajmując się problematyką terroryzmu, nie współpracują ze sobą. Czy ten stan rzeczy istotnie ulegnie zmianie i czy następuje pełna otwartość i rzeczywista wymiana informacji, która skutkuje tym, że umiejętnie ze sobą współdziałamy w zakresie przeciwdziałania zagrożeniom i tym, które występują na zewnątrz poza krajem i tym, które mogą się pojawiać u nas?</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#StanisławWziątek">W związku z tym mam kolejne pytanie bardziej precyzyjne. Czy w ten system zarządzania informacją włączone są struktury regionalne i w jaki sposób? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#MarekBiernacki">Dziękuję. Głos zabierze pani poseł Stanisława Prządka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#StanisławaPrządka">Dziękuję panie przewodniczący. Mam dwa krótkie pytania. System współpracy, co podkreślała pani poseł Krystyna Łybacka wymaga pewnych zachęt. Chciałam zapytać, czy są zasadne powody, dla których nie ma przesadnego zainteresowania czy chęci do takiej współpracy, z czego to wynika i jak należy to tłumaczyć?</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#StanisławaPrządka">Druga sprawa. W materiałach czytam, że nasi policjanci uczestniczą w szkoleniach i działaniach na terenie innych państw. Jak wielki jest ich udział w porównaniu z innymi krajami Unii? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#MarekBiernacki">Czy są jeszcze pytania, uwagi? Nie słyszę. Oddaję głos panu ministrowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#AdamRapacki">Pomoc parlamentarzystów jest nam potrzebna na etapie tworzenia prawa. Tutaj mamy szereg propozycji, które usprawnią naszą pracę. Przygotowujemy ustawę o czynnościach operacyjno-rozpoznawczych, ruszamy z pracą nad ustawą antyterrorystyczną. Pracujemy nad ustawą o bezpieczeństwie imprez masowych. Tutaj proponujemy nowe rozwiązanie. Chcemy w prawie unijnym wprowadzić europejski zakaz stadionowy. Dopracowujemy to w szczegółach. W tym zakresie prosimy więc o wspieranie naszych inicjatyw legislacyjnych. Wszystkie nasze inicjatywy zmierzają do jednego celu a mianowicie do poprawy stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#AdamRapacki">Istotnie, Europol nie koncentruje się specjalnie na problematyce prewencyjnej chociaż w założeniu jest to organizacja zajmująca się przeciwdziałaniem i zwalczaniem przestępczości zorganizowanej. Konwencja Europolu jak gdyby określa ten zakres. Niedługo będzie nowa decyzja rady tej organizacji rozszerzająca znacznie ten zakres.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#AdamRapacki">Nie wspomniałem o tym, że istnieje tak zwana europejska sieć prewencji. Jest to forum, na którym spotykają się szefowie od służby prewencji. Dzielą się swoimi doświadczeniami. Za najciekawsze projekty prewencyjne fundowane są specjalne nagrody. Jest także sieć zrzeszająca funkcjonariuszy policji drogowej.</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#AdamRapacki">Rzeczywiście powstał pomysł tworzenia banku dobrych praktyk aby dzielić się nimi. Jest to dobre rozwiązanie. W niedługim czasie przystąpimy do pracy nad radą do spraw bezpieczeństwa sportu. Chcemy tutaj zawrzeć szeroko rozumianą edukację młodzieży poprzez sport. Edukacja ta ma służyć wychowaniu przyzwoitych kibiców.</u>
          <u xml:id="u-24.4" who="#AdamRapacki">W swoim wystąpieniu nie wspomniałem o wymianie doświadczeń bilateralnych w zakresie na przykład prewencji. Mamy tego przykłady chociażby współpraca regionalna Holandii z Komendami Wojewódzkimi Policji. Policjanci obu krajów wymieniają się praktycznymi doświadczeniami. Podobna wymiana dotyczy współpracy z policją brytyjską. Podpatrujemy ich pracę, uczymy się od nich a oni od nas. Od policji brytyjskiej otrzymaliśmy wiedzę w zakresie przestępstw porwań dla okupu. Brytyjczycy mają tutaj duże doświadczenie. W Anglii notuje się co roku około 200 tego rodzaju przestępstw.</u>
          <u xml:id="u-24.5" who="#AdamRapacki">Z kolei dobre doświadczenia w naszej pracy przekazujemy policjom innych krajów, na przykład w dziedzinie sporządzania analiz zagrożeń przestępczością. Mamy dobrych analityków. Ich liczba w Europolu jest już znacząca. Budujemy w oparciu o Centrum Szkolenia Policji w Legionowie ośrodek szkoleniowy w zakresie likwidacji wytwórni narkotyków syntetycznych. Jako polska policja mamy tutaj duże doświadczenia i chcemy się nimi dzielić z policjami innych krajów. Ta inicjatywa będzie realizowana pod egidą Europolu.</u>
          <u xml:id="u-24.6" who="#AdamRapacki">Współpraca międzynarodowa naszej policji wygląda coraz lepiej. Jeśli chodzi o współpracę w zakresie terroryzmu, to chcę powiedzieć, że służby specjalne w przeszłości ukrywały tego typu informacje, nadając im klauzule wysokiej tajności. Nie zawsze słusznie. Trzeba pamiętać, że klauzula tajności ogranicza możliwość jej wykorzystania.</u>
          <u xml:id="u-24.7" who="#AdamRapacki">Na forum Międzyresortowego Zespołu do spraw Zagrożeń Terrorystycznych chcieliśmy zrobić analizę struktur zajmujących się fizyczną likwidacją terroryzmu. Z niektórych służb otrzymaliśmy dokumenty z klauzulą ściśle tajne. Praktycznie na takim forum nie można było nad nimi procedować. Jest to pewna patologia. Służby specjalne mają taką tendencję, żeby chronić się za tymi klauzulami. Chce powiedzieć, że obecnie wobec dużego zagrożenia przestępczością terrorystyczną to podejście się zmienia. Służby zrozumiały, że nie ma tu miejsca na partykularyzm i że te informację muszą być wykorzystywane centralnie. O zagrożeniu należy informować wszystkie zainteresowane służby, bo tylko we współpracy można przeciwdziałać zagrożeniom.</u>
          <u xml:id="u-24.8" who="#AdamRapacki">Stąd pomysł na zorganizowanie centrum antyterrorystycznego. Dzisiaj problemu chowania informacji przez służby nie ma w takiej skali jak było dawniej. Wygodniej schować się za klauzulę, bo w ten sposób można ukryć swoją niewiedzę. W policji narzuciliśmy pewne standardy na informacje kryminalne. Określamy stopień wiarygodności źródła informacji. Ta sama informacja wytworzona w jednym miejscu ma identyczne znaczenie dla każdego, kto ją będzie odczytywał.</u>
          <u xml:id="u-24.9" who="#AdamRapacki">Bardzo precyzyjnie określa się co ta informacja znaczy i na ile jest wiarygodna. To wymusza określone podejście do sprawy. Próbuję podpowiedzieć służbom by przyjrzeli się tej klasyfikacji informacji, bo to by im usprawniło pracę. Jest to jednak proces. Do zrozumienia tego dochodzi się po upływie pewnego czasu.</u>
          <u xml:id="u-24.10" who="#AdamRapacki">Informacje o zagrożeniach terrorystycznych nie pozostają na poziomie centralnym. Trafiają „na dół”, tam gdzie są one potrzebne i niezbędne. Jeżeli z informacji wynika, że ktoś podejrzany o działalność terrorystyczną będzie przekraczał granicę, to taka informacja musi trafić do Straży Granicznej i wszystkich jej komórek organizacyjnych. Taka informacja trafia też do odpowiednich zbiorów danych. Musi też ona wpłynąć do policji, żeby przeciwdziałać zagrożeniu.</u>
          <u xml:id="u-24.11" who="#AdamRapacki">Odnośnie do problematyki szkolenia chciałbym dodać, że w proces szkolenia włączamy też prokuratorów i sędziów. Trzeba było tutaj pokonać pewne stereotypy. Jest cała gama specjalistycznych dziedzin wymagających wspólnego szkolenia w zespołach roboczych. Zwalczanie przestępczości związanej z wysokimi technologiami wymaga wiedzy od policjantów jak ujawniać tego typu przestępczość i od prokuratorów oraz sędziów jak później prowadzić postępowania przygotowawcze i sądowe. Muszę powiedzieć, że największy opór jest ze strony sędziów. Trudno ich przekonać do wspólnej nauki z innymi.</u>
          <u xml:id="u-24.12" who="#AdamRapacki">Dla przykładu podam, że prowadzimy szkolenia związane ze śledztwami, w których ma miejsce wybuch ładunków. Uczymy jak do tego powinni podchodzić prokuratorzy i sędziowie. Włączamy do tych szkoleń policjantów, którzy mają na ten temat wiedzę praktyczną. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#MarekBiernacki">Dziękuję. Czy są jeszcze pytania do pana ministra? Nie słyszę. Dziękuję panu ministrowi i zaproszonym gościom.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#MarekBiernacki">Zamykam posiedzenie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>