text_structure.xml 47.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#BronisławDutka">W imieniu połączonych prezydiów Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej otwieram posiedzenie dzisiejszej Komisji. Witam przedstawicieli strony rządowej z panem ministrem Witoldem Drożdżem, witam reprezentantów Stowarzyszenia Pracowników Urzędu Stanu Cywilnego, witam posłów w imieniu własnym i przewodniczącego Marka Biernackiego.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#BronisławDutka">Porządek dzienny przewiduje rozpatrzenie pilnego rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego oraz ustawy o opłacie skarbowej (druk nr 866). Czy do porządku obrad są uwagi? Nie słyszę. Rozpoczynamy procedowanie, proszę pana ministra o przedstawienie projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#WitoldDrożdż">Dziękuję, panie przewodniczący. Chciałbym zaprezentować przygotowany przez rząd projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego oraz ustawy o opłacie skarbowej.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#WitoldDrożdż">Prezentowany projekt ustawy wychodzi naprzeciw oczekiwaniom społecznym, które w działalności administracji publicznej winny mieć gwarancję stabilności i bezpieczeństwa. Podkreśla jednocześnie wagę czynności z zakresu prawa cywilnego oraz wywoływane skutki cywilnoprawne.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#WitoldDrożdż">Projekt ma na celu realizację dwóch podstawowych założeń. Po pierwsze, usankcjonowanie zmian dokonanych w okresie od 7 sierpnia 2005 roku, to jest od dnia wejścia w życie ustawy o pracownikach samorządowych do dnia ewentualnego wejścia w życie obecnej nowelizacji czynności kierowników USC oraz ich zastępców. Zostali oni powołani na te stanowiska bez postępowania konkursowego w trybie ustawy o pracownikach samorządowych.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#WitoldDrożdż">Drugim założeniem przyświecającym projektodawcom było umocowanie pozycji kierownika USC lub jego zastępcy na podstawie jednoznacznie brzmiących przepisów prawa. Projekt jest opatrzony adnotacją o jego pilności. Pilność jest podyktowana wysokimi i niewymiernymi kosztami społecznymi oraz konsekwencjami finansowymi. Mogą one wystąpić po stwierdzeniu nieważności uchwały Rady Gminy w sprawie powołania kierownika USC bądź jego zastępcy.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#WitoldDrożdż">Zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym uprawnienie do zaskarżenia uchwały ma każdy, którego interes prawny został naruszony uchwałą. Podkreślić jednak należy, iż niezachowanie procedury konkursowej nie ma automatycznego wpływu na ważność decyzji cywilnoprawnej dokonanej przez kierownika USC, która może być unieważniona tylko po właściwie przeprowadzonych postępowaniach administracyjno-sądowych na wniosek osób zainteresowanych.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#WitoldDrożdż">Źródłem wadliwego sposobu nawiązania stosunku pracy z kierownikiem USC lub jego zastępcą są niejednolite przepisy prawa w tym zakresie, zawarte w dwóch aktach prawnych, to jest ustawie Prawo o aktach stanu cywilnego stanowiące o powołaniu kierownika USC przez Radę Gminy i ustawie o pracownikach samorządowych nakazującej przeprowadzenie otwartego naboru.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#WitoldDrożdż">Czynniki te były determinantem niejednolitego postępowania organów gmin przy nawiązywaniu stosunku pracy z kierownikiem USC. Szczególnie poważne konsekwencje błędnych decyzji mogą wyniknąć z sytuacji złożenia oświadczenia małżonków o wstąpienie w związek małżeński przez osobę do tego nieuprawnioną. Zgodnie z Kodeksem rodzinnym i opiekuńczym małżeństwo zostaje zawarte, gdy mężczyzna i kobieta złożą równocześnie przed obecnym kierownikiem USC oświadczenie, że wstępują ze sobą w związek małżeński.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#WitoldDrożdż">W sytuacji, gdy nie zostaną spełnione wyżej wskazane przesłanki, każdy, kto ma w tym interes prawny, może wystąpić z powództwem do sądu powszechnego o ustalenie nieistnienia małżeństwa. Sprawa będzie wówczas rozpatrywana przez sąd powszechny w postępowaniu cywilnoprocesowym, który ustali ostatecznie, czy związek małżeński został zawarty przez osobę nieuprawnioną. W 2006 roku doszło już do pierwszego sądowego ustalenia nieistnienia małżeństwa z powodu przyjęcia oświadczenia o wstąpieniu w związek małżeński przed osobą nieuprawnioną. Postępowanie to było efektem stwierdzenia nieważności uchwały Rady Gminy w sprawie powołania kierownika USC z pominięciem zasad otwartego naboru określonego w ustawie o pracownikach samorządowych. Skutki finansowe polegały na wypłaceniu stronom odszkodowania za poniesione straty finansowe i moralne przez organy gminne.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#WitoldDrożdż">Skala konsekwencji wywołanych powyższym stanem faktycznym jest trudna do określenia. Nie dotyczy tylko rejestracji stanu cywilnego, ale również daleko idących skutków, na przykład prawa finansowego, cywilnego, rodzinnego i opiekuńczego. Zaproponowane nowe rozwiązania mają na celu wyeliminowanie przepisów budzących wątpliwości prawne, wprowadzenie unormowań jednoznacznie sytuujących kierownika USC oraz ugruntowanie jego pozycji jako osoby społecznego zaufania.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#WitoldDrożdż">Nowe rozwiązania zawarte w projekcie ustawy dotyczą usankcjonowania czynności w zakresie rejestracji dokonywanych przez kierownika USC oraz jego zastępcę, którzy zostali po dniu 7 sierpnia 2005 roku powołani uchwałą Rady Gminy bez przeprowadzenia otwartego naboru. Nadto zapewnienie dalszego zatrudnienia błędnie powołanym kierownikom USC, co ma zapewnić ciągłość rejestracji stanu cywilnego. Innym zadaniem projektu jest zapewnienie profesjonalizmu w wykonywaniu czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego przez postawienie kierownikowi USC oraz jego zastępcy określonych wymagań kwalifikacyjnych wynikających z charakteru i konsekwencji wykonywanych czynności.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#WitoldDrożdż">Pragnę podkreślić, że proponowane zmiany podyktowane są interesem społecznym, słusznym interesem obywateli, a także faktem, że państwo nie może przerzucać na obywateli skutków wątpliwości prawnych, które rodzą niejednoznaczne i nieprecyzyjne przepisy prawa. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję. Kto chciałby zabrać głos? Zgłosił się poseł Zieliński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#JarosławZieliński">Nie chcę niepotrzebnie przedłużać dyskusji, ale podczas pierwszego czytania projektu na sali sejmowej zapowiedziałem, że zapytam czy minister spraw wewnętrznych i administracji przeprowadził analizę reakcji wojewodów na uchwały rad gmin powołujących kierowników USC?</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#JarosławZieliński">W treści uzasadnienia projektu jest informacja o liczbie przypadków powołania kierowników USC w jednym lub drugim trybie. Jeden z trybów jest nieprawidłowy i w tym wypadku winna być odpowiednia reakcja wojewodów w ramach nadzoru. Pytanie, czy reagowali? Sprawa druga sprowadza się też do pytania, dlaczego rząd nadał tej ustawie klauzulę pilności? Przecież ta sytuacja trwa od dawna. Jestem oczywiście za tym, żeby to zrobić szybko i sprawnie. Pytanie tylko, dlaczego teraz i w sposób tak szybki. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję, głos ma pani poseł Sikora.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#AnnaSikora">Panie przewodniczący, mam pytanie. Słyszymy, że projekt jest bardzo pilny, że tego wymaga interes społeczny. Moje wątpliwości budzą niektóre zaproponowane regulacje. Pierwsza, to odstąpienie od wymogu podjętej przez radę gmin uchwały o powołaniu kierownika USC i jego zastępcy oraz wskazanie, że zasady naboru na te stanowiska są określone w ustawie o pracownikach samorządowych.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#AnnaSikora">Nie wiem, czym kierowało się MSWiA, proponując takie rozwiązanie, niemniej wydaje mi się, że stanowisko kierownika USC i jego zastępcy winno się cieszyć zaufaniem społecznym. Nie powinno podlegać upolitycznieniu. W związku z tym mam pytanie, dlaczego rząd chce, aby rada gminy nie miała żadnego wpływu na wyłonienie kandydata na to stanowisko? Może lepiej będzie, że w konkursie zostaną wyłonieni dwaj kandydaci, a wyboru niech dokona rada gminy. Nie rozumiem, dlaczego rząd planuje odebrać radzie gminy bardzo ważną kompetencję? Przecież rada wybiera skarbnika gminy, sekretarza i uważam, że tak może być w przypadku kierownika USC. Proszę o wyjaśnienie tej kwestii.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#AnnaSikora">Za słuszne uważam powoływanie zastępców kierowników USC w gminach liczących powyżej 50.000 mieszkańców. Nie mamy uwag do zaproponowanych rozwiązań legislacyjnych, jeśli chodzi o opłatę skarbową. Najpoważniejszy zarzut, to pozbawienie rady gminy wpływu na powoływanie na to stanowisko kierowników USC oraz wymóg, że kierownicy powyżej 50. roku życia będą zobowiązani do uzyskania dodatkowych kwalifikacji. Nie sadzę, żeby to było konieczne i ważne. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję. Głos ma pani poseł Prządka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#StanisławaPrządka">Dziękuję, panie przewodniczący. Mam pytanie następującej treści do pana ministra. Jedna ze zmian w tej nowelizacji dotyczy obligatoryjnego wymogu zatrudnienia w miastach powyżej 50.000 mieszkańców kierownika USC, uznając, że zakres obowiązków służbowych prezydenta lub burmistrza uniemożliwia regularne pełnienie funkcji kierownika USC. Ten przepis budzi kontrowersje zarówno wśród pracowników USC jak i wojewodów, ponieważ ogranicza on w pewnym stopniu funkcję prezydenta czy burmistrza, jako kierownika USC.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#StanisławaPrządka">Zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym wójt czy burmistrz kieruje bieżącymi sprawami gminy i reprezentuje ją na zewnątrz. Mam dlatego pytanie, czy pozbawienie prezydenta lub burmistrza możliwości wykonywania obowiązków kierownika nie spowoduje, że będzie miał mniejsze uprawnienia niż osoba mu podległa, czyli kierownik USC powołany dodatkowo oraz czy to nie zmniejszy znaczenia USC? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję, głos ma poseł Woźniak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#TadeuszWoźniak">Mam trzy pytania. Pierwsze zasadnicze, dlaczego rząd zgłasza projekt ustawy dostosowujący przepisy ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego do przepisów szczegółowych dotyczących zatrudniania urzędników na podstawie konkursów, a nie wyłącza z tamtej ustawy kierowników USC, powoływanych na podstawie uchwały rady gminy? Pytanie drugie kieruję do pana ministra. Czy są w Polsce gminy wiejskie liczące powyżej 50.000 mieszkańców? Ja takich nie znam. Być może są wójtowie w gminach liczących powyżej 50.000 mieszkańców. Wtedy ten przepis jest zasadny. Pytanie trzecie, jaki jest status wójta w gminie, w której zatrudniono innego kierownika USC? Wójt jest kierownikiem USC z mocy ustawy, ale obok niego występuje inny, właściwy kierownik USC. Czy w takiej sytuacji wójt przestaje pełnić funkcję kierownika USC i nie ma prawa wykonywania czynności przewidzianych dla niego? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję, czy ktoś jeszcze chce zabrać głos w tej części naszego posiedzenia? Nie widzę, proszę pana ministra o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#WitoldDrożdż">Odpowiadam na pytania zadane przez posła Jarosława Zielińskiego. Analizę reakcji wojewodów rząd przeprowadził. Objęliśmy nią okres od początku 2007 roku. Kolejni ministrowie spraw wewnętrznych i administracji występowali do wojewodów z prośbą o wzmocnienie nadzoru nad prawidłową rejestracją stanu cywilnego. Wymieniono korespondencję w tym zakresie, zwłaszcza jesienią 2007 roku pomiędzy resortem i wojewodami.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#WitoldDrożdż">Równolegle pod koniec 2007 roku rozpoczęliśmy prace nad projektem. Informację na ten temat także przekazano wojewodom. Powstało wrażenie, że niedługo sytuacja ta zostanie uregulowana nowymi rozwiązaniami prawnymi. Kwestia następna dotyczy pilności tego projektu. Wspomniałem już o tym w mojej wypowiedzi. Dotykamy sprawy niezwykle istotnej pod względem społecznym. Kolejne informacje napływające z sądów administracyjnych świadczące o licznych nieprawidłowościach powodują, że istnieje pewność, iż mamy do czynienia z dużym i istotnym problemem społecznym.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#WitoldDrożdż">W związku z tym prace nad projektem zostały maksymalnie przyspieszone. Z taką też prośbą wystąpił rząd, żeby prace legislacyjne w parlamencie nad tym projektem przebiegały w sposób sprawny. Im szybciej sprawa ta zostanie uregulowana, im szybciej zostaną ujednolicone przepisy, tym mniejsze będziemy mieć problemy, które na razie zaowocowały tylko jedną przegraną sprawą przez gminę. Możemy przewidywać, że tych spraw może się pojawiać coraz więcej. Pilność prac wynika stąd, że mamy już do czynienia z problemem trochę spóźnionym i przeterminowanym.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#WitoldDrożdż">Przechodzę do odpowiedzi na pytania zadane przez panią poseł Annę Sikorę. Wydaje się, że zastosowanie procedury konkursowej daje pewność, że kierownicy USC są urzędnikami powołanymi na to stanowisko nie w wyniku układów politycznych, ale wskutek obiektywnych procedur konkursowych.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#WitoldDrożdż">Pani poseł Stanisława Prządka dzieliła się obawami, że w świetle nowych rozwiązań zostanie zmniejszona rola burmistrza. Nowelizacja przepisów w żaden sposób nie pozbawia go swoich uprawnień. Wprost przeciwnie, jego znaczenie staje się większe. Dotyczy to zwłaszcza miast powyżej 50.000 mieszkańców, gdzie liczba spraw do załatwienia przez kierownika USC jest bardzo duża. To nie oznacza zmniejszenia uprawnień burmistrza, ale jego odciążenie od bieżących obowiązków dotychczas na nim spoczywających.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#WitoldDrożdż">Odpowiadam na pytania pana posła Tadeusza Woźniaka. Chodzi o gminy powyżej 50.000 mieszkańców. Definicję zaczerpnęliśmy z ustawy o samorządzie gminnym bez szczegółowego analizowania, czy takie gminy istnieją. Mieliśmy na względzie to, żeby przepisy w tym zakresie były spójne. Status wójta czy burmistrza nie ulega tutaj żadnemu zachwianiu w związku z wprowadzeniem funkcji kierownika USC. Dzisiaj mamy już takie sytuacje, że obok prezydentów miast funkcjonują kierownicy USC, a prezydent ma w dalszym ciągu w tym zakresie określone uprawnienia.</u>
          <u xml:id="u-12.6" who="#WitoldDrożdż">Rozumiem obawę pewnej dychotomii podwójnego kierownictwa w zakresie kierowania USC, ale taką sytuację mamy już w dużych miastach i nie ma tutaj większych problemów. Ustaliliśmy, że tryb zatrudnienia urzędników USC będzie regulowany ustawą o pracownikach samorządowych. Ich aspekt kwalifikacji zostanie rozstrzygnięty na podstawie znowelizowanej ustawy, nad którą obecnie dyskutujemy.</u>
          <u xml:id="u-12.7" who="#WitoldDrożdż">Jeszcze odpowiedź na pytanie poseł Anny Sikory na temat wymogów wyższego wykształcenia. Propozycja legislacyjna w tym zakresie jest taka, że osoby niespełniające tego warunku muszą to zrobić w ciągu sześciu lat. Wydaje się, że jest to rozwiązanie racjonalne, dające wszystkim szansę uzupełnienia braku wykształcenia.</u>
          <u xml:id="u-12.8" who="#WitoldDrożdż">Chcę zwrócić uwagę, że nadal obowiązuje rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych, które zostało wydane przez Radę Ministrów jeszcze w 1990 roku. W tabeli zaszeregowań i wymagań kwalifikacyjnych jest wpisany wymóg wyższego wykształcenia dla osób na stanowisku kierownika USC. Tak więc ten wymóg został już zarysowany, może niezbyt ostro 18 lat temu. Teraz proponujemy jednoznaczne określenie tej sytuacji, dając czas 6 lat na uzupełnienie wykształcenia. Przed kierownikami USC i ich zastępcami stają coraz poważniejsze zadania. Pociąga to za sobą konieczność coraz szerszej znajomości prawa. Wydaje się, że wymóg wyższego wykształcenia jest w tym wypadku w pełni uzasadniony, wręcz niezbędny. Podobne wymogi są kierowane do różnych innych grup zawodowych w naszym kraju, że wspomnę tylko pracowników pomocy społecznej.</u>
          <u xml:id="u-12.9" who="#WitoldDrożdż">Odnosząc się do pytania pani poseł na temat osób powyżej 50. roku życia, chcę powiedzieć, że pozostają one w okresie ochronnym. Nie ma więc obawy, że zostaną zwolnione. W projekcie jest ścieżka na uzupełnienie wykształcenia. Jak podkreślałem, ten wymóg nie jest nowy. Niedopełnienie tego wymogu nie oznacza, że automatycznie traci zatrudnienie. Jest szereg innych obowiązków i zadań w USC, które taka osoba może z powodzeniem wykonywać. Nie stawiamy tej sprawy tak ostro, że albo uzupełnisz wykształcenie, albo tracisz pracę. Propozycja jest taka, że osoba w ciągu 6 lat zdobędzie wyższe wykształcenie i tym samym spełni ten warunek. Jeśli nie, to zostanie przesunięta do innej pracy, niepodlegającej temu wymogowi. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#MarekBiernacki">Dziękuję. Głos chce zabrać zaproszony gość. Proszę się przedstawić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#HenrykChwyć">Nazywam się Henryk Chwyć, jestem wiceprezesem Stowarzyszenia Urzędników Stanu Cywilnego RP. Jako Stowarzyszenie USC RP popieramy projekt ustawy i cieszymy się, że Sejm rozpatruje go w trybie pilnym. Do uzasadnienia, które przedstawił pan minister Witold Drożdż, pragniemy dodać, że środki masowego przekazu nadal bulwersują opinię społeczną sprawą powołania bez konkursu kierownika USC i nieważnością przez niego wykonanych czynności, w tym ślubów.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#HenrykChwyć">Oto ostatnie tytuły i komentarze. W gazecie „Rzeczpospolita” z 21 lipca redaktor pisze na pierwszej stronie: „Urzędnicy bez konkursu, śluby nieważne”. Odpowiadam mu na to za kilka dni: „kierownicy bez konkursu, ale śluby ważne”. Bo taka jest prawda. W swojej odpowiedzi redaktor pisze ironicznie, że Henryk Chwyć cieszy się, że MSWiA przygotowało nowe przepisy. Szkopuł w tym, że mogą one budzić wątpliwości nie tylko prawników, czy są zgodne z konstytucją. Prawo bowiem nie powinno działać wstecz, co potwierdza bogate orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego. Inne tytuły prasowe: „Nielegalni małżonkowie”, „Ślub trochę ważny”.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#HenrykChwyć">Z tego względu popieramy pilny tryb propozycji zmian tej ustawy. Urzędy stanu cywilnego bez żadnej winy stały się przedmiotem krytyki społecznej. Ukazuje się na przykład taki tytuł prasowy: „Urząd Stanu Niepewnego”. Sytuacja ta uderza bezpośrednio w urzędników USC. Dysponuję badaniami, które zostały przeprowadzone w marcu 2007 roku o urzędnikach w Polsce. Pod względem zaufania na pierwszym miejscu znaleźli się urzędnicy USC. Gdybyśmy obecnie zrobili takie badania, to znaleźlibyśmy się na ostatnim miejscu. Stało się tak bez naszej winy.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#HenrykChwyć">Do tej części projektu ustawy nasze Stowarzyszenie nie ma żadnych uwag oraz propozycji legislacyjnych. Ma natomiast zastrzeżenia do propozycji zmiany statusu kierownika USC. Na wstępnym etapie prac w MSWiA nad projektem ustawy Stowarzyszenie składało swoje propozycje. Nie zostały one jednak uwzględnione. Dotyczyły one spraw ustrojowych. Rozumiejąc pilność prac nad projektem, nie zgłaszamy ich w Sejmie, licząc na to, że w niedługim czasie rozpoczną się prace nad projektem nowej ustawy prawo o aktach stanu cywilnego. Będzie wtedy możliwość dyskusji nad pełnym uregulowaniem statusu kierownika USC.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#HenrykChwyć">Stowarzyszenie przedłożyło obu Komisjom dwie propozycje legislacyjne. Pierwsza dotyczyła obowiązkowego zatrudnienia innego kierownika USC w miastach będących siedzibą starostwa i w innych miastach, w których okręg USC obsługuje ponad 50.000 mieszkańców. Według badań, które nie zostały zakończone, w 173 miastach jest inny kierownik USC na etacie. Jest tylko kilka przypadków, że tę funkcję sprawuje burmistrz miasta lub prezydent.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#HenrykChwyć">Niewiele miast powiatowych ma ponad 50.000 mieszkańców. W województwie lubelskim na 20 miast powiatowych, tylko 5 liczy ponad 50.000. W 19 miastach zatrudniony jest etatowy kierownik USC. Gdy w ustawie znajdzie się przepis, że w mieście powyżej 50.000 musi być etatowy kierownik USC, to w miastach powiatowych poniżej 50.000 może go nie być. Burmistrz ma wtedy prawo zorganizować etat zastępcy kierownika.</u>
          <u xml:id="u-14.6" who="#HenrykChwyć">Urzędy stanu cywilnego w miastach powiatowych odgrywają rolę wiodącą. Zbliża się realizacja pełnej informatyzacji urzędów i Pesel 2. Na powiaty będą nałożone nowe dodatkowe obowiązki, które wykonywać będzie nasz urząd.</u>
          <u xml:id="u-14.7" who="#HenrykChwyć">Druga sprawa dotyczy zwolnienia kierowników USC z uwagi na brak wyższego wykształcenia. Uważamy, że ustawa, która wejdzie w życie, powinna działać na przyszłość a nie wstecz. Osoby podejmujące pracę winny posiadać wyższe wykształcenie. Tutaj też wykonaliśmy odpowiednie badania. Na przebadane 943 urzędy w 494 urzędach kierownicy posiadają wyższe wykształcenie magisterskie, 97 ma licencjat i 352 ma wykształcenie średnie. Z tej ostatniej grupy 277 osób ma powyżej 50 lat, w tym 158 powyżej 54 roku życia.</u>
          <u xml:id="u-14.8" who="#HenrykChwyć">Pan minister stwierdził, że osoba powyżej 50. roku życia, nie spełniwszy warunku wykształcenia w ciągu 6 lat, zostanie przeniesiona na inne stanowisko w USC. Jestem realistą i znam sytuację w całej Polsce. Wójtowie i prezydenci dostają od wojewody etaty kalkulacyjne i środki finansowe na ich pokrycie. Mówię to z pełnym przekonaniem, że wójt nie da żadnego dodatkowego zatrudnienia na zorganizowanie nowego stanowiska pracy. Bardzo nam zależy, żeby nowe przepisy w zakresie zatrudnienia nie działały wstecz. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#MarekBiernacki">Dziękuję. Proszę o odpowiedź pana ministra, ponieważ chcemy przejść do procedowania. Głos chce zabrać jeszcze pani poseł Magdalena Kochan.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#MagdalenaKochan">Czynności wykonywane przez kierownika USC są czynnościami zleconymi. Rząd dokonał kalkulacji, jakie są koszty tych czynności zapewniających prawidłowe ich wykonanie. Liczyliście także średnie wynagrodzenie dla kierowników i ich zastępców, biorąc pod uwagę 2006 rok. Dla osób z wyższym wykształceniem kwoty wynagrodzenia 3000 zł brutto dla kierownika i 2500 zł brutto dla jego zastępcy nie wydają się wygórowane. Jaka jest wysokość kwot, które otrzymają samorządy w ramach zwrotu należnych im kosztów wykonywania zadań zleconych? Czy rząd w 2009 roku będzie te dane szacunkowe uaktualniał? Ostatnie moje pytanie; jakie było stanowisko strony samorządowej w tej sprawie? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#MarekBiernacki">Dziękuję. Proszę pana ministra o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#WitoldDrożdż">Odpowiadam na kwestie podniesione przez pana przewodniczącego stowarzyszenia. Dziękuję mu za pochlebną opinię na temat projektu. Chcę zwrócić uwagę na to, że miast powiatowych powyżej 50.000 mieszkańców paradoksalnie nie ma tak mało. Jest ich 91. Nie jest tak, że jak miasto powiatowe ma mniej niż 50.000, to zatrudniony kierownik USC zostanie zwolniony. Uważam, że w tej sytuacji burmistrzowie i wójtowie działaliby na swoją niekorzyść, dodając sobie pracy.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#WitoldDrożdż">Granica 50.000 to określenie pewnego wymogu obligatoryjnego. Nie oznacza to, że nawet w mieście mającym 10.000 mieszkańców nie będzie możliwości zatrudnienia kierownika USC i zastępcy. Zależy to od specyfiki miejscowości. Podam przykład miasta, w którym znajduje się duży szpital. Generuje to dużą liczbę czynności w USC. Do tego musi być dostosowana odpowiednia struktura zatrudnienia w tym urzędzie. Z tego przepisu nie można wywodzić wniosku, że należy od razu zwolnić kierownika lub zastępcę. Trzeba na to spojrzeć w sposób elastyczny i racjonalny. Samorządy najlepiej potrafią ocenić, jakie mają w tym zakresie potrzeby. Nie będę już szczegółowo odnosił się do sprawy wykształcenia. Rozumiem wszystkie argumenty odnoszące się do osób, które nie mają tego wykształcenia i z różnych powodów tego nie uzupełnią.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#WitoldDrożdż">Musimy mieć świadomość, jakie czynności wykonuje się w USC. Wydaje się, że w interesie społecznym i państwowym jest to, żeby osoby realizujące te, czasem trudne, zadania mogły legitymować się obiektywnie stwierdzonymi wysokimi kwalifikacjami między innymi wyższym wykształceniem.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#WitoldDrożdż">Przypomnę, że kierownicy USC wykonują nie tylko takie proste czynności rejestracyjne jak narodziny czy zgon. Są to też zadania związane z kwestiami testamentowymi, uznanie dziecka, zmiany imion i nazwisk. Są to czynności wymagające często bardzo szczegółowej wiedzy. Nie oznacza to oczywiście, że osoby niemające wyższego wykształcenia nie dysponują taką wiedzą. Chcąc dochować należytej staranności legislacyjnej, taki wymóg należy wprowadzić.</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#WitoldDrożdż">Przechodzę do odpowiedzi na pytania pani poseł Magdaleny Kochan. Odnośnie do stanowiska samorządu informuję, że projekt tej ustawy był przedmiotem obrad Komisji wspólnej rządu i samorządu. Nowelizacja została pozytywnie oceniona przez stronę samorządową. Następne pytanie dotyczyło sprawy kosztów. Opieramy się na szacunkach, które będą na bieżąco urealniane. Pozwolą one jednak na ocenę skutków finansowych tych regulacji. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#MarekBiernacki">Dziękuję. Głos ma poseł Waldy Dzikowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#WaldyDzikowski">Uzupełniając odpowiedź pana ministra na pytanie pani poseł Magdaleny Kochan, chciałem jeszcze dodać, że zawsze w aktach normatywnych, gdy chodzi o kwestie wypłat na zadnia zlecone, czyli z budżetu państwa, napisane jest w ustawie budżetowej: „w roku bazowym poprzedzającym rok bazowy”, obecnie jest to rok 2007. W roku 2009 rokiem bazowym będzie też rok 2007.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#MarekBiernacki">Czy są jeszcze jakieś pytania i uwagi? Proszę, pani legislator.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#MariaIwaszkiewicz">Mamy uwagę językową do ust. 3, 4, 5 i art. 6a ust. 1 – powinno być: „zatrudnia inną osobę na stanowisku”, a nie: „na stanowisko”; dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#MarekBiernacki">Wysoka Komisja przyjmuje zmianę nr 1. Przechodzimy do zmiany nr 2, czy są jakieś uwagi i pytania? Proszę Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#MonikaBiesOlak">Do zmiany nr 2 mamy wątpliwość. Zmiana ta w ust. 1 precyzuje, jakie warunki musi spełniać osoba zatrudniona na stanowisku kierownika bądź zastępcy kierownika urzędu stanu cywilnego. Mamy takie pytanie, jak to się ma do wymogów zapisanych w ustawie o pracownikach samorządowych w art. 3? Tam pracownicy samorządowi niepełniący stanowiska kierowniczego muszą, oprócz tu wymienionych warunków, jeszcze mieć odpowiedni stan zdrowia, pełną zdolność do czynności prawnych i nie mogą być skazani za przestępstwo umyślne? Czy to jest celowy zabieg legislacyjny, by kierownicy spełniali mniej warunków niż zwykli pracownicy samorządowi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#WitoldDrożdż">Rozumiem, że art. 6c powinien rozwiązywać te obawy i wątpliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#MonikaBiesOlak">Przepraszam, ale art. 6c niczego nie rozwiązuje. Ponieważ jest tu uregulowana kwestia warunków, a art. 6c mówi, że stosujemy odpowiednie przepisy ustawy o pracownikach samorządowych w sprawach nieuregulowanych. To jest uregulowane w naszej ustawie. Jeżeli tego nie zapiszemy w artykule, o którym mowa, czyli 6a, to wówczas osoby mające piastować stanowisko kierownika lub zastępcy będą musiały spełniać wymagania tu wskazane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#MarekBiernacki">Dziękuję. Głos ma pan minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#WitoldDrożdż">Sięgamy teraz do ustawy o pracownikach samorządowych. Treść tego przepisu rozumiemy w ten sposób, że wszędzie tam gdzie są kwestie nieuregulowane, to odnosimy się do ustawy o pracownikach samorządowych. Słuchając pani wypowiedzi, nie dostrzegam tu problemu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#MonikaBiesOlak">Przykładem kwestii nieuregulowanej jest na przykład sprawa mianowania, bo tego nasz projekt ustawy nie określa. Ale kwestia spełniania warunków zatrudnienia kierownika i zastępcy jest uregulowana w projekcie ustawy. Mamy wątpliwość, czy celowe jest nałożenie ograniczonych warunków. Naszym zdaniem, w projekcie musimy dopisać, że art. 6c nie będzie miał zastosowania do warunków, które kierownicy i zastępcy muszą spełniać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#WitoldDrożdż">Naszą intencją nie było ograniczanie tych wymogów. Proponujemy wspólnie z Biurem Legislacyjnym doprecyzowanie tej kwestii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#MarekBiernacki">Czy jest zgoda na taką propozycję? Nie słyszę sprzeciwu. Z dyskusji widać, że potrzebne jest doprecyzowanie po przeprowadzeniu konsultacji przedstawiciela rządu i Biura Legislacyjnego. Głos ma przedstawiciel legislatury.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#MonikaBiesOlak">Nie przyjmujmy treści tego artykułu. Posłowie muszą zaakceptować naszą propozycję rozwiązania, a to wymaga chwili czasu. Nie możemy tego zrobić bez głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#MarekBiernacki">Przechodzimy do art. 2. Czy są uwagi do jego treści? Pani poseł Anna Sikora.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#AnnaSikora">Chciałam zapytać o treść punktu 2: „ukończył studia prawnicze lub administracyjne i uzyskał tytuł magistra” i w punkcie b: „podyplomowe studia administracyjne lub inne specjalistyczne”. Rozumiem, że odpowiedź otrzymam później.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#MarekBiernacki">Do zmiany drugiej w art. 1 wracamy później, gdy Biuro Legislacyjne doprecyzuje projekt przepisu. Przechodzimy do art. 2. Nie słyszę sprzeciwu. Rozumiem, że Komisja art. 2 przyjęła. Głos ma poseł Jarosław Zieliński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#JarosławZieliński">Chciałbym wrócić do pytania, które padło podczas obrad plenarnych. Chodzi mi o opłatę skarbową. Podana jest kwota. Zawsze przy zmianie wskaźników trzeba zmieniać ustawę. Czy można to zapisać inaczej na przykład procentowo? Mówiłem już o tym podczas pierwszego czytania projektu. Proszę pana ministra o odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#MarekBiernacki">Głos ma pan minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#WitoldDrożdż">Mam prośbę, żeby na to pytanie odpowiedział przedstawiciel ministra finansów. Generalnie nie ma zmiany wysokości kwoty opłaty skarbowej. Jest to zmiana tytułu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#MarekBiernacki">Proszę o odpowiedź przedstawiciela MF.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#EwaOrlińskaBiałecka">Jak słusznie zauważył pan minister, nie zmienia się stawka. Pozostaje ona na tym samym poziomie i wynosi 39 zł. Tak jest na chwilę obecną. Zmienia się brzmienie przepisu. Wyklucza się z niego decyzje, które nie uwzględniają wniosku strony.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#MarekBiernacki">Pan poseł Jarosław Zieliński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#JarosławZieliński">Nie chodzi o stawkę, ale o zasadę. Czy przy okazji nie można było rozwiązać sprawy innego naliczania tych stawek? Myślę o zastosowaniu jakiegoś wskaźnika.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#MarekBiernacki">Głos ma pani Ewa Orlińska– Białecka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#EwaOrlińskaBiałecka">Generalnie ustawa o opłacie skarbowej zawiera stawki kwotowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#MarekBiernacki">Rozumiem, że Wysoka Komisja przyjmuje art. 2. Przechodzimy do art. 3. Czy są uwagi? Komisja przyjmuje art. 3. Głos ma pan Piotr Kasprzy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PiotrKasprzyk">Mam pytanie do pana ministra odnośnie do art. 3 ust. 3. Chodzi o wymóg wyższego wykształcenia osób już zatrudnionych. Proszę o uzasadnienie racjonalności tego przepisu. Podam przykład. Osoba ma 30 lat pracy w USC na stanowisku kierownika. Ma wykształcenie wyższe, ale nieprawnicze i administracyjne oraz nie ukończyła studiów podyplomowych w zakresie administracji. Nie spełnia zatem wymogu określonego w przepisie i można go zwolnić. Natomiastna swoim stanowisku natomiast burmistrz lub prezydent miasta, co do których nie stosuje się tych wymogów.</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#PiotrKasprzyk">W związku z tym mogą oni mieć wykształcenie średnie, z mocy prawa są kierownikami USC i mogą sprawować tę funkcję. Mamy zatem sytuację taką, że osoba ze średnim wykształceniem pracująca w USC 30 lat nie może piastować funkcji kierownika, inna osoba mająca wykształcenie na tym samym poziomie zajmująca stanowisko polityczne, na przykład burmistrza, zmieniane co 4 lata taką funkcję może pełnić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#MarekBiernacki">Podobnie jest z posłami. Poseł też może posiadać tylko wykształcenie podstawowe i może być posłem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#WaldyDzikowski">Taką debatę toczyliśmy przy projektowaniu ustawy o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta. Przypomnę, że wiceprezydenci muszą posiadać wykształcenie wyższe. Prezydent nie musi mieć takiego wykształcenia, bo pełni tę funkcję z wyboru. Taki jest ustrój samorządu. Gdyby to ograniczyć, to byłoby to niezgodne z normami konstytucyjnymi dotyczącymi samorządu terytorialnego. Taka jest sytuacja prawna i tego nie zmienimy. Można powiedzieć, że kierownik USC jest funkcjonariuszem zaufania publicznego i z tego powodu powinien posiadać najwyższe kwalifikacje. Takie są rozwiązania ustrojowe poparte Konstytucją, jeśli chodzi o funkcjonowanie samorządów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#MarekBiernacki">Głos ma pani poseł Anna Sikora.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#AnnaSikora">Proponuję wykreślenie punktu 2 z art. 3. Wymogi tam zawarte przedstawi nam niebawem Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#MarekBiernacki">Głos ma pan poseł Jarosław Zieliński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#JarosławZieliński">Chciałem zapytać pana ministra o ten okres 6 lat. Sądzę, że rząd analizował tę sprawę. Sytuacja dzisiaj jest taka, że duża liczba osób posiada wyższe wykształcenie i bezskutecznie poszukuje pracy. W USC wykonywane są niezwykle ważne zadania i czynności wobec obywateli. Ustawodawca daje 6 lat na uzupełnienie wykształcenia. Jest to okres bardzo długi. Tu może się narażę przedstawicielom Stowarzyszenia USC. Nie kwestionuję także umiejętności praktycznych osób zatrudnionych w tym zawodzie od wielu lat. Przypomnę, że wykształcenie licencjatu można uzyskać w ciągu 3 lat. W moim przekonaniu okres 6 lat jest za długi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#MarekBiernacki">Pan przewodniczący Waldy Dzikowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#WaldyDzikowski">Zgłaszam wniosek przeciwny w stosunku do wniosku pani poseł Anny Sikory. Uzasadniam to w sposób następujący. To uregulowanie nie jest w związku z tym, co będzie uzgadniać strona rządowa z Biurem Legislacyjnym. Ten przepis będzie skutkował wynegocjowanym przepisem pomiędzy MSWiA i Biurem Legislacyjnym. Te wymogi posłowie winni określić w ten sposób, czy będą funkcjonować na zasadzie naboru pracowników samorządowych, czy też na podstawie uregulowania, które przedstawia ministerstwo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#MarekBiernacki">Głos ma pan minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#WitoldDrożdż">Wykreślenie punktu nr 2 oznaczałoby, że ten okres 6 lat na uzupełnienie wykształcenia zostałby usunięty. Wówczas wasze obawy miałyby jakieś potwierdzenie. Pozbawimy wtedy osoby niemające wykształcenia możliwości jego uzupełnienia. Odnosząc się do pytania pana przewodniczącego, uważam, że jest to kompromis między oceną sytuacji, że wymogi do sprawowania tej funkcji winny być maksymalnie wysokie, a stwierdzeniem realnej sytuacji, iż spory odsetek kierowników USC nie legitymuje się wyższym wykształceniem.</u>
          <u xml:id="u-56.1" who="#WitoldDrożdż">W związku z tym, żeby dać im szansę na uzupełnienie wykształcenia, zaproponowano ten okres 6 lat. Zastanawialiśmy się czy nie wystarcza okres lat 5. Nie chcieliśmy się spotkać z zarzutem, że ten czas jest zbyt restrykcyjny i dlatego dodaliśmy jeszcze jeden rok. Wydaje się, że jest to rozwiązanie racjonalne i kompromisowe. Po pierwsze, chodziło o to, żeby pilnie uregulować kwestię wysokich kwalifikacji, po drugie, chcieliśmy się przeciwstawić twierdzeniu, że do zajmowania tego stanowiska wystarczy średnie wykształcenie i kilka lat praktyki. Pewnie w niektórych przypadkach tak jest. Weźmy jednak pod uwagę to, że sprawy, które wpływają do USC, są coraz bardziej złożone. Mamy obecnie zupełnie inną rzeczywistość niż 30 lat temu. Dlatego argument, że 30 lat stażu na tym stanowisku i średnie wykształcenie daje gwarancję dobrej pracy, w moim przekonaniu nie jest do końca prawdziwy. Dlatego możliwie szybko powinniśmy to zmienić, uwzględniając przy tym słuszny interes kierowników USC, którzy dzisiaj jeszcze tego wykształcenia nie mają. 6 lat to okres maksymalny, oczywiście lepiej jest, jeśli osoba uzupełni to wykształcenie szybciej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#MarekBiernacki">Przystępujemy do głosowania poprawki nr 1. Kto jest za wykreśleniem zmiany z art. 3.</u>
          <u xml:id="u-57.1" who="#MarekBiernacki">Stwierdzam, że połączone Komisje poprawkę nr 1 odrzucają, przy 4 głosach za, 24 głosach przeciw oraz 1 wstrzymującym się.</u>
          <u xml:id="u-57.2" who="#MarekBiernacki">Przystępujemy do art. 4. Czy są uwagi i pytania do art. 4? Nie słyszę. Komisje przyjmują art. 4.</u>
          <u xml:id="u-57.3" who="#MarekBiernacki">Przechodzimy do art. 5. Czy są uwagi i pytania do art. 5? Nie słyszę. Komisje przyjmują art. 5.</u>
          <u xml:id="u-57.4" who="#MarekBiernacki">Wracamy do art. 1, zmiana nr 2. Biuro Legislacyjne prosiło o 5 minut przerwy. Zarządzam 5 minut przerwy. Proszę posłów o pozostanie. Czekają nas jeszcze dwa głosowania.</u>
          <u xml:id="u-57.5" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
          <u xml:id="u-57.6" who="#MarekBiernacki">Wznawiam posiedzenie, głos ma poseł Waldy Dzikowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#WaldyDzikowski">Po konsultacjach Biuro Legislacyjne i MSWiA, wyjaśniając sobie pewne kwestie, doszły do wniosku takiego, że kwalifikacje, które winien spełniać kandydat na kierownika USC, są określone w tej ustawie. Tryb wyłaniania odnosi się do projektowanej ustawy, która znajduje się w procedowaniu w podkomisji nadzwyczajnej. Prowadzi ją pani poseł Halina Rozpondek. Nazwijmy to pewną nieścisłością legislacyjną. Nie jest to jednak wada. Jest to, moim zdaniem, najlepsze rozwiązanie. Powinniśmy pozostawić ten przepis. Taka jest nasza wspólna rekomendacja. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#MarekBiernacki">Głos ma pan Marcin Weroszczyński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#MarcinWeroszczyński">Rozumiemy wypowiedź pana przewodniczącego. To odnosiło się tylko do ewentualnej zmiany przepisu art. 6c. Treść art. 6a przedstawi przedstawiciel Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#MarekBiernacki">Oddaję głos pani Monice Bies-Olak z Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#MonikaBiesOlak">Art. 6a ust. 1 otrzymuje brzmienie następujące. Na stanowisko kierownika Urzędu Stanu Cywilnego oraz zastępcy kierownika Urzędu Stanu Cywilnego może być zatrudniona osoba, która:</u>
          <u xml:id="u-62.1" who="#MonikaBiesOlak">1. Ma obywatelstwo polskie, pełną zdolność do czynności prawnych i korzysta z pełni praw publicznych.</u>
          <u xml:id="u-62.2" who="#MonikaBiesOlak">2. Nie była prawomocnie skazana za przestępstwo umyślne.</u>
          <u xml:id="u-62.3" who="#MonikaBiesOlak">3. Cieszy się nieposzlakowaną opinią.</u>
          <u xml:id="u-62.4" who="#MonikaBiesOlak">4. Posiada stan zdrowia pozwalający na zatrudnienie na określonym stanowisku.</u>
          <u xml:id="u-62.5" who="#MonikaBiesOlak">Dotychczasowy pkt. 2 będzie miał oznaczenie pkt. 5 i kolejne. Dotychczasowy pkt 3 będzie miał oznaczenie pkt 6.</u>
          <u xml:id="u-62.6" who="#MonikaBiesOlak">W związku z tym odesłanie w art. 3 ust. 2 przyjętym przez obie Komisje będzie musiało mieć zmienione powołanie wymogu określonego w art. 6a ust. 1. Obecnie pkt 5 ustawy jest zamiast pkt 2, dopisujemy pkt 2, 3 i 4, a kolejne zostają przenumerowane. Te trzy dodane punkty i uzupełnienie w pkt 1stanowią dokładne przepisanie treści art. 3 z ustawy o pracownikach samorządowych dotyczące tych pominiętych wymogów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#MarekBiernacki">Dziękuję, głos ma pan minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#WitoldDrożdż">Ta propozycja konsumuje wątpliwość słusznie podniesioną przez Biuro Legislacyjne. W ten sposób rozstrzygnęliśmy pewne nieporozumienie, które mogłoby w praktyce zaistnieć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#MarekBiernacki">Dziękuję. Czy chodziło o zmianę nr 2?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#MonikaBiesOlak">Zmiana nr 2 w art. 6a ust. 1. Treść pozostałych ustępów bez zmian.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#MarekBiernacki">Czy są uwagi i pytania? Nie słyszę. Komisje przejmują tę zmianę zaproponowaną przez Biuro Legislacyjne i aprobowaną przez pana ministra. Czy są jeszcze uwagi do zmiany nr 2? Nie widzę. Przechodzimy do głosowania całości projektu ustawy. Kto jest za przyjęciem projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego oraz ustawy o opłacie skarbowej, proszę o podniesienie ręki.</u>
          <u xml:id="u-67.1" who="#MarekBiernacki">Stwierdzam, że połączone Komisje przyjęły jednomyślnie projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego oraz o opłacie skarbowej.</u>
          <u xml:id="u-67.2" who="#MarekBiernacki">Poproszę jeszcze o opinię przedstawiciela Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#MichałArciszewski">Michał Arciszewski, starszy specjalista UKIE. Projekt ustawy nie jest objęty prawem wspólnotowym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#MarekBiernacki">Dziękuję, głos ma poseł Jarosław Zieliński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#JarosławZieliński">Projekt ustawy uzyskał akceptację wszystkich posłów połączonych Komisji. Nie oznacza to, że nie rozważymy wniesienia poprawki w zakresie rozwiązań dotyczących wymogów wykształcenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#MarekBiernacki">Dziękuję wszystkim za włożoną pracę. Posłowie mający wątpliwości mogą je zgłosić. Mam świadomość, że tempo pracy było bardzo szybkie. Jest możliwość złożenia poprawek podczas drugiego czytania projektu. Wtedy je rozpatrzymy. Dziękuję wszystkim za obecność.</u>
          <u xml:id="u-71.1" who="#MarekBiernacki">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>