text_structure.xml
5.84 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#WojciechJasiński">Witam w imieniu pana przewodniczącego Marka Biernackiego i swoim własnym. Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych i Komisji Gospodarki. Witam przedstawiciela rządu pana ministra Dariusza Bogdana. Stwierdzam kworum. Porządek posiedzenia otrzymali państwo na piśmie. Nikt nie wnosi zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#WojciechJasiński">Reprezentuje rząd i uzasadnia projekt ustawy pan minister gospodarki Dariusz Bogdan. Proszę uprzejmie panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#DariuszBogdan">Szanowni państwo, 25 listopada 2006 r. weszła Konwencja w sprawie znakowania plastycznych materiałów wybuchowych w celu ich wykrywania. W związku z tym Ministerstwo Gospodarki podjęło pracę nad nowelizacją dwóch ustaw, które charakteryzują ten obszar. Ustawy z 22 czerwca 2001 r. o wykonywaniu działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym oraz ustawy z dnia 21 czerwca 2002 r. o materiałach wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#DariuszBogdan">Jaki jest cel regulacji? Po pierwsze, jest to stworzenie warunków do poprawy bezpieczeństwa i zapobiegania aktom terroryzmu, poprzez zwiększenie skuteczności działań na rzecz wykrywania nieuprawnionego posiadania plastycznych materiałów wybuchowych. W szczególności chodzi tutaj o terroryzm lotniczy.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#DariuszBogdan">Drugim celem regulacji jest wykonanie międzynarodowych zobowiązań Polski wynikających z rezolucji zgromadzenia Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego i decyzji Rady Europy z marca 2004 r. dotyczących zwalczania terroryzmu. Wejście w życie projektowanej regulacji spowoduje obowiązek dodawania do produkowanych i wprowadzanych do obrotu plastycznych materiałów wybuchowych materiału znakującego w celu ułatwienia ich wykrywania. Konwencja dopuszcza w tym zakresie wyjątki dotyczące wykorzystywania ograniczonych ilości nieznakowanych plastycznych materiałów wybuchowych w ściśle określonych celach. To są cele oczywiste: badania naukowe odnoszące się do produkcji materiałów wybuchowych, szkolenia w zakresie wykrywania tychże materiałów oraz jeżeli chodzi o wiedzę zasadniczą w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#DariuszBogdan">Komisja określa terminy, w jakich istniejące już zapasy plastycznych materiałów wybuchowych należy nieodwracalnie unieszkodliwić lub poddać znakowaniu. I tak, w przypadku nieznakowanych plastycznych materiałów wybuchowych będących w posiadaniu podmiotów gospodarczych, należy uczynić to w ciągu 3 lat, czyli do dnia 25 listopada 2009 r., czyli 3 lata od wejścia w życie samej konwencji.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#DariuszBogdan">W drugim przypadku, to jest zapasów nieznakowanych niestanowiących integralnej części uzbrojenia Polskich Sił Zbrojnych, a znajdujących się w posiadaniu służb i instytucji państwowych odpowiedzialnych za obronność i bezpieczeństwo publiczne, należy to uczynić w przeciągu 15 lat od daty wejścia w życie konwencji, czyli do 25 listopada 2021 r.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#DariuszBogdan">Z obowiązku znakowania zostały wyłączne plastyczne materiały wybuchowe wytwarzane na terytorium Polski do dnia 25 listopada 2009 r., jeżeli stanowią integralną część uzbrojenia będącego w posiadaniu służb i instytucji państwowych odpowiedzialnych za obronność i bezpieczeństwo publiczne.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#DariuszBogdan">Projektowana regulacja, zgodnie z opinią Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej przedstawiona Ministerstwu Gospodarki w piśmie z dnia 7 marca jest taka, że ta regulacja nie jest sprzeczna z prawem Unii Europejskiej. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję bardzo panu ministrowi. Otwieram debatę. Kto z państwa posłów zgłasza się do debaty? Nie ma zgłoszeń. Czy są jakieś inne wypowiedzi? Nie ma, nie słyszę. W takim razie kończymy pierwsze czytanie.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#WojciechJasiński">Szanowni państwo, jest propozycja, by powołać do opracowania projektu ustawy podkomisję i jest wniosek o podkomisję 7-osobową. 3 osoby z Klubu Platformy Obywatelskiej, 2 osoby z Prawa i Sprawiedliwości i po 1 osobie z Klubu Polskiego Stronnictwa Ludowego i Lewicy. Czy jest opozycja przeciwko tej propozycji? Nie ma. W takim razie wnoszę o to, aby z Klubu Platformy Obywatelskiej do podkomisji weszli panowie Grzegorz Raniewicz, Andrzej Gut-Mostowy i Janusz Cichoń. Z Klubu Prawa i Sprawiedliwości panowie Wojciech Żukowski i Dariusz Seliga, z Lewicy pan poseł Jarosław Matwiejuk i Jan Kamiński z PSL.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#WojciechJasiński">Czy panowie posłowie wyrażają zgodę? Tak, dziękuję bardzo. Czy jest sprzeciw wobec powołania podkomisji w tym składzie? Nie ma. W związku z tym uznaję, że została powołana podkomisja w składzie jak wyżej.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#WojciechJasiński">Szanowni państwo, po zakończeniu obrad proszę członków podkomisji o przybycie do stołu prezydialnego celem ukonstytuowania się podkomisji.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#WojciechJasiński">Wobec wyczerpania porządku dziennego zamykam posiedzenie. Dziękuję uprzejmie za obecność.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>