text_structure.xml
46.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#EwaKopacz">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam wszystkich państwa przybyłych na dzisiejsze posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#EwaKopacz">Przedstawiam porządek obrad. W punkcie pierwszym przeprowadzimy pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii, zawartego w druku nr 1062. W punkcie drugim rozpatrzymy dezyderat nr 1 Komisji w sprawie organizacji i nadzoru związanych z opieką nad matką i dzieckiem w Polsce, a w punkcie trzecim sprawy bieżące.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#EwaKopacz">Czy ktoś z państwa ma uwagi do porządku obrad?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#AleksanderSopliński">Mam propozycję dotyczącą porządku obrad. Ponieważ wielu członków Komisji ma w tym samym czasie posiedzenia klubu, czy można by było punkt drugi rozpatrzyć jako pierwszy?</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#RafałMuchacki">Pani przewodnicząca. Mam pytanie. Pół roku temu głosowaliśmy w Sejmie nad ustawą o przeciwdziałaniu narkomanii. Wtedy Sejm odrzucił poprawkę, która znalazła się w nowym projekcie rządowym, dotyczącą zawartości delta-9-tetrahydrokannabinolu oraz kwasu tetrahydrokannabinolowego. Nie wiem, czy są nowe przesłanki, że ta poprawka ponownie została wprowadzona.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#RafałMuchacki">W projekcie czytamy również, że burmistrz i prezydent miasta może powołać pełnomocnika, a w uzasadnieniu, że nie ma to żadnych skutków finansowych. Czy to oznacza, że działalność powołanych pełnomocników jest społeczna? Czy tak to mam rozumieć? Według mnie jest tu niespójność.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#EwaKopacz">Panie pośle, dziękuję za zgłoszone uwagi. Oczywiście w momencie, kiedy będziemy realizować ten punkt porządku dziennego, w pierwszej kolejności poprosimy o odpowiedź wnioskodawców.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#EwaKopacz">Ponieważ pan poseł Aleksander Sopliński zgłosił wniosek, aby punkt drugi porządku obrad zamienić z punktem pierwszym i zapoznać państwa z projektem dezyderatu, pytam, czy ktoś z państwa posłów jest przeciwny tej zamianie? Nikt się nie zgłasza.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#EwaKopacz">W związku z tym stwierdzam, że dokonaliśmy zamiany, w wyniku której punkt drugi porządku dziennego rozpatrywać będziemy w pierwszej kolejności.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#EwaKopacz">Proszę pana posła, autora projektu dezyderatu, o jego odczytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#AleksanderSopliński">Czytam: „Komisja Zdrowia na posiedzeniu w dniu 28 października br. zapoznała się ze stanem opieki nad matką i dzieckiem w naszym kraju. Uznając specyfikę tych potrzeb zdrowotnych wymagane jest odtworzenie, unowocześnienie oraz prawne usankcjonowanie istnienia systemu trójstopniowej opieki perinatalnej...” – tę propozycję popierał obecny wiceminister.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#AleksanderSopliński">„Prawidłowo realizowana opieka nad matką i dzieckiem wymaga organizacyjnego i programowego połączenia kilku dziedzin medycyny, takich jak: położnictwo i ginekologia, perinatologia, neonatologia i pediatria. Do końca lat 90-tych funkcjonował skoordynowany, jednolity w skali kraju, system opieki nad matką i dzieckiem. Bardzo ważnym ogniwem tej opieki były wojewódzkie zespoły opieki nad matką i dzieckiem, funkcjonujące samodzielnie lub w strukturach wojewódzkich szpitali specjalistycznych. Zespoły te ściśle współpracowały z Instytutem Matki i Dziecka, sprawując nadzór nad jakością świadczeń zdrowotnych, dokonując analiz stanu zdrowia kobiet i dzieci, a także koordynując działania w zakresie profilaktyki i leczenia. Wprowadzona w roku 1999 zmiana funkcjonowania jednostek systemu ochrony zdrowia spowodowała, że nadzór opieki nad matką i dzieckiem przeniesiono do wojewódzkich centrów zdrowia publicznego, podporządkowanych wojewodom. W zakresie zadań tych centrów nie mieści się nadzór merytoryczny...” – podkreślam nadzór merytoryczny – „...nad realizacją świadczeń zdrowotnych, a w szczególności ich kompletnością i jakością. Tak więc aktualnie brak jest podmiotu uprawnionego do nadzoru merytorycznego, a także koordynacji współpracy przedstawicieli dziedzin medycyny zaangażowanych w opiekę nad matką i dzieckiem.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#AleksanderSopliński">W opinii Komisji Zdrowia obowiązujące przepisy nie gwarantują kobietom ciężarnym oraz dzieciom i młodzieży opieki zdrowotnej uwzględniającej ich specyficznych potrzeb”. To był wniosek z poprzedniego posiedzenia Komisji.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#AleksanderSopliński">„Komisja Zdrowia zwraca się do Ministra Zdrowia o podjęcie działań zmierzających do poprawy istniejącej sytuacji oraz przywrócenie stanu organizacyjnego systemu opieki realizowanego do 1999 roku, a szczególnie: 1. Utworzenie nadzoru merytorycznego w powiatach, województwach w opiece zdrowotnej nad matką i dzieckiem. 2. Odtworzenie, unowocześnienie oraz prawne usankcjonowanie istnienia systemu trójstopniowej opieki perinatalnej...” – to jest bardzo istotny element – „3. Poprawę jakości świadczeń profilaktycznych dla kobiet w ciąży i dzieci...” – chodzi tu o sprawę obniżenia liczby porodów przedwczesnych, obumarcia ciąż i porodów z niską wagą urodzeniową – „4. Dążenie do obniżenia wskaźnika umieralności niemowląt poprzez lepszą organizację i kontrolę opieki zdrowotnej nad kobietami w okresie okołoporodowym, a także zwiększenie aktywnej profilaktyki w grupie kobiet wysokiego ryzyka i ze środowisk patologii społecznej. 5. Pełną realizację badań profilaktycznych dla młodzieży w wieku szkolnym”.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#AleksanderSopliński">Tyle, jeśli chodzi o treść projektu dezyderatu.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#EwaKopacz">Czy są uwagi do treści projektu dezyderatu?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MałgorzataStryjska">Proponowałabym z treści dezyderatu wykreślić akapit zaczynający się od wyrazów „W opinii Komisji Zdrowia”, a kończący się na wyrazach „specyficznych potrzeb”. Natomiast w następnym zdaniu: „Komisja Zdrowia zwraca się do Ministra Zdrowia o podjęcie działań zmierzających do poprawy istniejącej sytuacji...”, w tym miejscu postawiłabym kropkę, a dalszą część zdania wykreśliła.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#EwaKopacz">Proszę pana poseł Aleksandra Soplińskiego, aby odniósł się do tej propozycji.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#AleksanderSopliński">A ja chciałbym zapytać panią przewodniczącą, dlaczego pani to proponuje.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MałgorzataStryjska">Z tego zdania wynikałoby, że w tej chwili kobieta w ciąży w Polsce nie ma żadnej opieki, że stan jest tragiczny, a tak nie jest. A jeśli chodzi o przywrócenie stanu sprzed 1999 r., na pewno nie chcemy dokładnie tego samego, co było, tylko tego, o czym czytamy w kolejnych punktach – unowocześnienia, przystosowania do aktualnej sytuacji. Nie możemy wracać do tego, co było, sytuacja trochę się zmieniła.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#AleksanderSopliński">Kobieta ma możliwość opieki, tylko nie ma skoordynowanej opieki.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#MałgorzataStryjska">Dlatego proponuję wykreślić akapit dotyczący opinii Komisji oraz drugą część zdania dotyczącą przywrócenia stanu sprzed 1999 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#AleksanderSopliński">Co zatem pani proponuje?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#EwaKopacz">Przepraszam państwa, jestem oczywiście zainteresowana wymianą opinii na ten temat, ale wszyscy uczestniczymy w tym posiedzeniu Komisji. Jeśli państwo pozwolą, postaram się skoordynować te działania.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#EwaKopacz">Panie pośle, zwracam się do pana posła Aleksandra Soplińskiego, jaka jest pana opinia? Czy pan jest przeciwny wnioskowi pani przewodniczącej, czy wyraża pan zgodę na wykreślenie akapitu i części zdania?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#AleksanderSopliński">Jestem przeciwny.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#EwaKopacz">Jaka jest opinia pani przewodniczącej?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#MałgorzataStryjska">Składam wniosek o przegłosowanie mojej propozycji, czyli skreślenie zdania zaczynającego się od wyrazów „W opinii Komisji Zdrowia” oraz drugiej części zdania w brzmieniu: „oraz przywrócenia stanu organizacyjnego systemu opieki realizowanego do 1999 roku...”.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#EwaKopacz">Rozumiem, że do pozostałej treści nie ma żadnych uwag ani poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#MałgorzataStryjska">Nie mam.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#ReginaWasilewskaKita">Nie usłyszałam do końca argumentacji, dlaczego nie możemy zapisać powrotu do systemu sprzed 1999 r. Był to system dobry, skoordynowany. Zgoda, trzeba go unowocześnić, ale dlaczego ten akapit nie może pozostać?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#MałgorzataStryjska">To jest moja sugestia, którą proponuję przegłosować. Już wytłumaczyłam, dlaczego to proponuję. Jeżeli pani poseł ma odmienne zdanie, może pani poseł głosować odmiennie, niż ja proponuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#EwaKopacz">Nie ma innych uwag. Został zgłoszony wniosek o głosowanie.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#EwaKopacz">Przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem wniosku pani przewodniczącej Małgorzaty Stryjskiej, a więc wykreśleniem odczytanych przez panią poseł akapitów?</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#MirosławaMasłowska">Przepraszam, ale moja karta do głosowania nie działa.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#EwaKopacz">Proszę panią poseł o podejście do nas z kartą w celu sprawdzenia. Powtórzymy w związku z tym głosowanie. Proszę członków Komisji o sprawdzenie, czy wszystkie karty są aktualne i są włożone do czytników.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#EwaKopacz">Powtarzam pytanie. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem wniosku pani przewodniczącej Małgorzaty Stryjskiej?</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#EwaKopacz">Stwierdzam, że Komisja, przy 8 głosach za, 9 przeciwnych i braku wstrzymujących się, odrzuciła wniosek pani przewodniczącej.</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#EwaKopacz">Czy ktoś z pań i panów posłów jest przeciwny przyjęciu dezyderatu w treści przedstawionej przez pana posła Aleksandra Soplińskiego? Nikt się nie zgłasza.</u>
<u xml:id="u-24.4" who="#EwaKopacz">Przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem dezyderatu w treści zaproponowanej przez pana posła Aleksandra Soplińskiego?</u>
<u xml:id="u-24.5" who="#EwaKopacz">Stwierdzam, że Komisja 9 głosami za, przy 8 przeciwnych i braku wstrzymujących się, przyjęła dezyderat przedstawiony przez pana posła.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#AleksanderSopliński">Chciałbym państwu za to serdecznie podziękować.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#EwaKopacz">Przystępujemy do realizacji następnego punktu – pierwszego czytania rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii, zawartego w druku nr 1062.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#EwaKopacz">Proszę przedstawiciela Ministerstwa Zdrowia, panią minister, o uzasadnienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#WacławaWojtala">W imieniu rządu, mam zaszczyt przedstawić państwu projekt ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii. Jest to stosunkowo niewielki projekt, jeśli chodzi o zakres zmian, który wynika z potrzeby dokonania korekt i uzupełnień zidentyfikowanych przez rząd, głównie przez ministra spraw wewnętrznych i administracji, a także przez ministra zdrowia, w pierwszych miesiącach realizacji tej ustawy. Ustawa została przyjęta 29 lipca 2005 r., a weszła w życie 4 października 2005 r.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#WacławaWojtala">Zmiana nr 1 dotyczy ustawowej definicji konopi włóknistych. Wiąże się ona z faktem pojawienia się na nielegalnym rynku narkotykowym konopi zmodyfikowanych genetycznie, które zawierają nieznaczną ilość substancji czynnej psychoaktywnej – delata-9-THC. Zawartość tej substancji jest często niższa od normy na poziomie 0,2%, ale konopie modyfikowane genetycznie zawierają znaczne ilości, nawet powyżej 10% – kwasu THCA, który w trakcie palenia konopi praktycznie w 100% ulega rozkładowi do psychoaktywnej substancji czynnej delata-9-THC. Konopie modyfikowane genetycznie, mimo niewielkiej zawartości substancji THC w stanie naturalnym, mają jednak bardzo silne działanie biologiczne wywołane przez obecną w dymie substancję delata-9-THC powstającą z rozkładu kwasu THCA. Stanowi to duże zagrożenie dla zdrowia – uzależnienie osób palących konopie zmodyfikowane genetycznie. W praktyce, jest to silnie działająca substancja, która w świetle definicji zawartej w obowiązującej ustawie nie była dotychczas środkiem odurzającym. Żeby zapobiec zjawisku legalizacji konopi modyfikowanych genetycznie, rząd proponuje nową definicję – zmianę obowiązującej definicji konopi włóknistych.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#WacławaWojtala">Ta propozycja nie była przedmiotem rządowego przedłożenia projektu ustawy uchwalonej w dniu 29 lipa 2005 r., aczkolwiek rząd zetknął się ze zgłoszeniem tego problemu. Jednak problem ten nie był na tyle dostatecznie rozpoznany, aby z całą odpowiedzialnością móc go ująć w projekcie ustawy. Obecnie Centralne Laboratorium Kryminalistyczne Komendy Głównej Policji, a także Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji alarmują, że jest to poważny problem społeczny, zdrowotny.</u>
<u xml:id="u-27.3" who="#WacławaWojtala">Proponowana zmiana w słowniczku do ustawy, zawartym w art. 4 pkt 5, spowoduje objęcie kontrolą ustawową ziela konopi genetycznie modyfikowanych. Dodam, że ten zapis nie będzie mieć wpływu na klasyfikację legalnie uprawianych konopi włóknistych.</u>
<u xml:id="u-27.4" who="#WacławaWojtala">Zmiany nr 2 i 4 polegają na wprowadzeniu do ustawy rozwiązań umożliwiających dofinansowanie uczestnikom szkoleń w dziedzinie uzależnień kosztów tych szkoleń ze środków budżetu państwa w ramach budżetu, jakim dysponuje Krajowe Biuro do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii. Nie muszę dodawać, że zmiany te przyczynią się do zwiększenia liczby profesjonalnie wykwalifikowanej kadry terapeutycznej zajmującej się leczeniem i rehabilitacją osób uzależnionych od środków odurzających i substancji psychotropowych. To finansowanie jest realizowane od 2002 r., niemniej jednak nie ma obowiązku ustawowego. Wprowadzenie do ustawy takiego zapisu zdecydowanie ułatwi to finansowanie, ponieważ będzie można go dokonywać bezpośrednio na podstawie ustawy. Jest to niezmiernie ważne w związku z tym, że osoby zajmujące się leczeniem uzależnień, zgodnie z ustawą, mają obowiązek posiadania certyfikatu. Jeżeli do 2010 r. nie uzyskają tego certyfikatu, nie będą mogły wykonywać swoich zadań. Ponieważ są to osoby przygotowane, szkoda byłoby nie móc wykorzystać tej kadry. Przyznam, że te szkolenia są dość drogie. Zgodnie z ustawą, koszty szkolenia ponosi jego uczestnik. Zatem dofinansowanie ze środków budżetu państwa jest ze wszech miar zasadne. Nie spowoduje to dodatkowych skutków finansowych, bowiem – jak wspomniałam – jest ono realizowane. Tu chodzi raczej o umożliwienie zapisania tego w ustawie jako zadania Biura, a także – w odpowiednim miejscu – możliwości i trybu tego dofinansowania.</u>
<u xml:id="u-27.5" who="#WacławaWojtala">Zmiana nr 3 koryguje błąd redakcyjny zawarty w art. 10 ust. 5 obowiązującej ustawy. Błąd polega na umieszczeniu odesłania w ust. 1 tylko do pkt 5, zamiast do całego ust. 1 tego artykułu. Takie jest uzasadnienie tej zmiany z prawniczego punktu widzenia. Natomiast w rzeczywistości chodzi o to, aby pełnomocnik, który jest powoływany na mocy ustawy przez władze gminy – zgodnie z intencją na etapie przedłożenia rządowego – służył pomocą władzom gminy przy realizacji wszystkich zadań określonych w art. 10 ust. 1 tej ustawy. Nie spowoduje to skutków finansowych, bowiem pełnomocnicy są już powołani i działają, a chodzi tylko o, by zakres działania pełnomocników był zgodny z intencją pierwotnego przedłożenia rządowego, które w wyniku błędu zostało ograniczone.</u>
<u xml:id="u-27.6" who="#WacławaWojtala">Ostatnia zmiana – nr 5 – wprowadza do załącznika nr 1 istotne zmiany, jeśli chodzi o stwierdzenie, czy haszysz jest środkiem odurzającym, czy nie. Zmiana ta polega na wyłączeniu żywicy konopi jako osobnej substancji odurzającej. Powoduje to jednoznaczną klasyfikację tej substancji potocznie zwanej haszyszem, jako środka odurzającego. W obecnie obowiązującej ustawie, do środków odurzających zaliczana jest żywica konopi innych niż włókniste. W praktyce haszysz produkowany jest tylko z konopi narkotycznych, natomiast teoretycznie można go również uzyskać z konopi włóknistych, ale rodzaj konopi, z jakiej wyprodukowano haszysz, jest niemożliwy do określenia w laboratoriach kryminalistycznych. Zatem obecny zapis powoduje niejasności prawne i prowadzi do wyłączenia haszyszu z listy środków odurzających. Zależy więc nam na zmianie, która polega na wyłączeniu żywicy konopi jako osobnej substancji odurzającej w grupie I-N oraz IV-N i spowoduje – jak już powiedziałam – jednoznaczną kwalifikację haszyszu jako środka odurzającego.</u>
<u xml:id="u-27.7" who="#WacławaWojtala">Zmiana ta przyczyni się do skrócenia czasu trwania postępowania przygotowawczego prowadzonego przez policję i ograniczenia wydatków ponoszonych w związku z badaniami kryminalistycznymi. Dodam, że ta propozycja również nie będzie miała wpływu na sytuację podmiotów uprawiających legalnie konopie włókniste.</u>
<u xml:id="u-27.8" who="#WacławaWojtala">Projekt był przedmiotem szerokich konsultacji społecznych. Przekonsultowano go z Instytutem Psychiatrii i Neurologii w Warszawie, z Helsińską Fundacją Praw Człowieka, Fundacją Batorego, Stowarzyszeniem Monar, Towarzystwem „Powrót z U”, Polskim Towarzystwem Zapobiegania Narkomanii, rolniczymi organizacjami związkowymi. Był także przedmiotem opinii Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Wszystkie uwagi zostały uwzględnione i pozwoliły na doprecyzowanie proponowanych przepisów.</u>
<u xml:id="u-27.9" who="#WacławaWojtala">W opinii Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej z dnia 6 października 2006 r., projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej. Według rządu, zaproponowane zmiany przyczynią się do zwiększenia efektywności działań służących przeciwdziałaniu narkomanii w Polsce.</u>
<u xml:id="u-27.10" who="#WacławaWojtala">Rząd zwraca się do państwa z prośbą o uchwalenie przedłożenia rządowego zawartego w druku nr 1062.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#MałgorzataStryjska">Dziękuję, pani minister. Otwieram dyskusję w pierwszym czytaniu.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#MałgorzataStryjska">Zwracam się do pana posła Rafała Muchackiego z pytaniem, czy odpowiedź pani minister usatysfakcjonowała pana posła?</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#RafałMuchacki">Ja nie mam uwag merytorycznych, natomiast chodzi mi o to, że przecież to wszystko – i w tym jest problem – można było załatwić za jednym razem przy poprzedniej nowelizacji, kiedy o tym była mowa. W związku z tym pytam, czy znów za 3–4 miesiące nie staniemy przed podobnym problemem, że coś w tej ustawie nie będzie takie, jak powinno. Chodzi o to, żeby nad niektórymi ustawami być może dłużej procedować, ale rzetelnie i solidnie, by nie wracać i nowelizować co chwila tych ustaw.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#RafałMuchacki">Poza tym pytam, czy wcześniej dyrektor nie mógł dofinansowywać szkoleń, bo w proponowanej nowelizacji czytamy: „Dyrektor Biura może dofinansować...”. Czy mam rozumieć, że wcześniej każdy uczestnik musiał sam płacić za szkolenie i dyrektor, czy burmistrze nie miał prawa dać mu pieniędzy na szkolenie?</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#MałgorzataStryjska">Panie pośle, o ile pamiętam, była złożona poprawka, która była niedobra pod względem merytorycznym. Ponieważ były uwagi ze strony Biura Legislacyjnego, poprawka ta nie została wtedy przegłosowana.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#AleksanderSopliński">Mam pytanie do art. 6. W ustawie, którą przyjęliśmy, art. 6 brzmi: „Działalność w zakresie przeciwdziałania narkomanii prowadzi Krajowe Biuro do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii, zwane dalej Biurem”, a pkt 3 brzmi: „wykonywanie zadań w zakresie przeciwdziałania narkomanii polegających na powierzeniu i wspieraniu wykonywania zadań publicznych wraz...” – co podkreślam – „...z udzielaniem dotacji na finansowanie ich realizacji na podstawie pełnomocnictwa ministra właściwego do spraw zdrowia”.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#AleksanderSopliński">Wydawało się, że ta sprawa jest załatwiona, że do 15 punktów nie trzeba będzie dodawać dofinansowania kosztów szkolenia. Rozumieliśmy – przynajmniej ja tak rozumiałem – że jeżeli jest dotacja ze strony ministra właściwego do spraw zdrowia na finansowanie Biura, to jest też finansowanie szkoleń. Tymczasem w pkt 14a dodaje się dofinansowanie kosztów szkoleń. W pkt 3 jest finansowanie i realizacja, a w 14a dopisujemy dofinansowanie kosztów szkolenia. Myślałem, że pkt 3 wyczerpuje całą procedurę finansowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#HalinaOlendzka">Myślę, że ta nowelizacja jest niezbędna ze względu na niebezpieczeństwo, jakie niosą w sobie konopie genetycznie modyfikowane. Coraz więcej młodych ludzi właśnie w taki sposób sięga po narkotyki. Ziele, które w naturze wzrasta jako roślina zupełnie bezpieczna, w chwili palenia staje się narkotykiem. Zatem można by było legalnie uprawiać takie konopie włókniste i paląc je narkotyzować się. Tego zapisu brakowało. W poprzednich pracach nad ustawą była zgłaszana taka poprawka. Zgłaszałam ją w sali obrad plenarnych. Może rzeczywiście nie była merytorycznie dopracowana. Teraz jest dopracowana i jest niezbędna.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#HalinaOlendzka">Jeśli chodzi o szkolenia, mam wrażenie, że Biuro dofinansowywało szkolenia w ten sposób, że pieniądze były płacone wykładowcom. Muszę powiedzieć, że pracowałam z młodzieżą uzależnioną – prowadziłam poradnię dla młodzieży uzależnionej od narkotyków. Pracujące tam osoby zarabiają niewiele, a szkolenia są niezmiernie drogie. Jeżeli chcemy mieć kadrę wykwalifikowanych terapeutów, to ten zapis jest konieczny, precyzuje, na co mają być przeznaczone pieniądze z Biura – nie tylko dla wykładowców, ale i na dofinansowanie kosztów uczestnikom szkoleń.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#HalinaOlendzka">Pozostałe zmiany są kosmetyczne. Te dwie sprawy są istotne i bardzo proszę posłów o ich przyjęcie, ponieważ są niezbędne dla ratowania dzieci. Do wielu agresywnych zachowań dochodzi po narkotykach. Ponieważ problem jest ogromny, postarajmy się go w ten sposób chociaż odrobinę zmniejszyć.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#AleksanderSopliński">Chciałbym wyjaśnić, że mi nie chodzi o ograniczenie szkoleń. Powinno ich być jak najwięcej. Prosiłem tylko o wyjaśnienie, czy pkt 3 z ustawy matki nie konsumuje tej kwestii.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#MałgorzataStryjska">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#RafałMuchacki">Mnie nie chodzi o to, żeby tego zapisu nie było. On powinien być, jak najbardziej. Chodzi mi tylko o to, żeby ustawy były prawidłowo przygotowywane od początku do końca, żeby nie trzeba ich było co chwila zmieniać.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#ReginaWasilewskaKita">Wydaje mi się, iż przepis, że dofinansowanie dotyczy również szkoleń, powinien być. Instytucje, które kontrolują budżety, jeśli stwierdziły, że pieniądze były wydane na szkolenia, nie uznawały tego i uważały za błąd w wykorzystaniu środków. Dobrze, że ten zapis tu się znajduje, a to dlatego, że będzie można z tych środków korzystać na szkolenia, przez co – jak powiedziała pani poseł – zwiększy się liczba osób merytorycznie przygotowanych, które są nam w pracy niezmiernie potrzebne. Moim zdaniem, dobrze, że ten zapis jest.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#ReginaWasilewskaKita">Kolejna uwaga dotyczy zmiany nr 3, zgodnie z którą w art. 10 ust. 5 otrzymuje brzmienie: „W celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 1, wójt (burmistrz, prezydent miasta) może powołać pełnomocnika”. Taki zapis nie wymusza na władzach zatrudnienia takiego pełnomocnika. Każdy będzie mówić – ja mogę powołać pełnomocnika, ale nie muszę. Jaka była intencja takiego fakultatywnego zapisu?</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#MałgorzataStryjska">Czy ktoś z państwa posłów lub zaproszonych gości chciałby jeszcze zabrać głos w tej sprawie? Nikt się nie zgłasza.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#MałgorzataStryjska">Czy pani minister może odnieść się do przeprowadzonej dyskusji?</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#WacławaWojtala">Dziękuję za tę dyskusję. Ona pokazała na samym wstępie, że trzeba stanowić prawo najwyższej jakości. Dziękuję panu posłowi za zgłoszenie tej uwagi. Jakość prawa w tym przypadku powinna być jednoznaczna. Zgadzam się więc z postulatem, że należy procedować bardzo dokładnie, żeby prawo było jednoznaczne, dobre i nie wymagało kolejnych, w miarę szybkich zmian. Ten postulat przyjmujemy do realizacji.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#WacławaWojtala">Natomiast uznaliśmy, że zmiany, które proponujemy, są niezwykle istotne dla prawidłowego wykonywania zadań w zakresie przeciwdziałania narkomanii i pomimo krótkiego upływu czasu zdecydowaliśmy się na wniesienie tych poprawek, o których przyjęcie prosimy.</u>
<u xml:id="u-38.2" who="#WacławaWojtala">Pani poseł Halina Olendzka, a także pani poseł Regina Wasilewska-Kita właściwie odpowiedziały na wątpliwość dotyczącą finansowania. Chciałabym potwierdzić, że faktycznie poprawka dotycząca wydzielenia odrębnym przepisem zadania dofinansowania przez Krajowe Biuro do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii, była przedmiotem wnikliwej analizy przy udziale Rządowego Centrum Legislacji. Mieliśmy na względzie przepis, który pan poseł zacytował. Jednak ze strony Rządowego Centrum Legislacji wskazano nam na potrzebę wydzielenia, żeby dofinansowywanie tych szkoleń było jednoznaczne, o czym mówiły obie panie poseł. Dziękuję za te zdania w dyskusji.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#EwaKopacz">Czy są jeszcze jakieś pytania, uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#HalinaOlendzka">Istotną sprawą jest to, o czym mówiła pani poseł Regina Wasilewska-Kita, żeby pełnomocnik był prawnie powoływany. Przy niektórych samorządach są pełnomocnicy, ale w wielu przypadkach, jeżeli nie jest to prawnie unormowane – jak mówiła pani poseł – niekoniecznie są powoływani. A są niezbędni do wykonywania zadań ujętych w 15 punktach w ustawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#EwaKopacz">Czy pani minister zechce się odnieść do tej kwestii?</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#WacławaWojtala">Przeciwdziałanie narkomanii należy do zadań własnych gmin. To gmina decyduje o sposobie organizacji. Dlatego wydawało nam się, że nie możemy tego stwierdzić obligatoryjnie. Fakultatywne określenie „może” wydawało nam się dyskretną ingerencją w działanie jednostki samorządu terytorialnego. Jednak z informacji, jaką przekazuje mi pan dyrektor Departamentu Zdrowia Publicznego, wynika, że we wszystkich gminach ci pełnomocnicy są powołani. Według naszej wiedzy nie ma więc problemu w tym zakresie. Natomiast oczywiście łatwiej jest władzom gminy realizować zadania, kiedy powołają pełnomocnika.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#EwaKopacz">Czy są jeszcze jakieś pytania, uwagi?</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#EwaKopacz">Zanim udzielę głosu pani poseł powiem, że otrzymaliśmy informację, że o godzinie 12.30 odbędą się głosowania w sali plenarnej. W związku z tym chcielibyśmy zakończyć pierwsze czytanie, a wszelkie wątpliwości będziemy wyjaśniać w trakcie późniejszego procedowania.</u>
<u xml:id="u-43.2" who="#EwaKopacz">Czy pani poseł w dalszym ciągu chce zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#HalinaOlendzka">Obie z panią poseł Reginą Wasilewską-Kitą chciałybyśmy wnieść poprawkę polegającą na zamianie sformułowania „może powołać” na „powołuje”.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#EwaKopacz">Pani poseł może tę poprawkę wnieść w drugim czytaniu. Może pani to zgłosić w trakcie procedowania.</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#EwaKopacz">Czy ktoś z pań i panów posłów ma jeszcze jakieś uwagi? Nikt się nie zgłasza.</u>
<u xml:id="u-45.2" who="#EwaKopacz">Czy są uwagi ze strony rządowej? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-45.3" who="#EwaKopacz">Stwierdzam, że zakończyliśmy pierwsze czytanie.</u>
<u xml:id="u-45.4" who="#EwaKopacz">Ogłaszam przerwę w obradach do godziny 12.50. Posłowie przejdą teraz do sali obrad planarnych. Zebranych gości przepraszamy za tę nagłą przerwę, ale jest ona wynikiem potrzeby oddania głosów.</u>
<u xml:id="u-45.5" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
<u xml:id="u-45.6" who="#EwaKopacz">Wznawiam po przerwie posiedzenie Komisji Zdrowia.</u>
<u xml:id="u-45.7" who="#EwaKopacz">Jest wśród nas przedstawiciel Senatu z dość ważną sprawą. Pan senator zamierzał ją nam przedstawić w ramach spraw bieżących. Ponieważ jednak za chwilę rozpoczyna posiedzenie komisji, w związku z tym pozwolę sobie udzielić panu senatorowi głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#RomanWierzbicki">Dziękuję za udzielenie mi głosu, a przede wszystkim za zaproszenie.</u>
<u xml:id="u-46.1" who="#RomanWierzbicki">15 stycznia 1955 r. decyzją Rady Ministrów został powołany do życia jedyny w Polsce Instytut Medycyny Wsi, który miał służyć szeroko pojętej ochronie zdrowia ludności wiejskiej. Taką rolę rzeczywiście pełnił. Niestety, tak się składa, że ten instytut nie był od początku oczkiem w głowie Ministerstwa Zdrowia. Podejmowane były liczne próby likwidacji tego instytutu – ja uczestniczyłem w trzech – a właściwie przejęcia go przez Akademię Medyczną w Lublinie, bo wystarczy rozebrać parkan, który je dzieli, i już będzie jedna jednostka.</u>
<u xml:id="u-46.2" who="#RomanWierzbicki">Przeciwko takim decyzjom Ministerstwa Zdrowia, inspirowanym przez Akademię Medyczną w Lublinie, występują wszystkie organizacje związkowe, zarówno rolnicze jak i pracownicze z terenu Lubelszczyzny oraz z całego kraju. W tej sprawie zostało zajęte stanowisko przez Senat i Sejm, podpisane przez ówczesnego przewodniczącego sejmowej Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, pana Wojciecha Mojzesowicza, które przeciwstawiało się próbom likwidacji tego instytutu.</u>
<u xml:id="u-46.3" who="#RomanWierzbicki">W wyniku tych wspólnie podejmowanych działań, zapadła decyzja, przy udziale najwyższych czynników rządowych, aby najpierw ten instytut podporządkować Ministerstwu Rolnictwa i Rozwoju Wsi, a następnie...</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#EwaKopacz">Przepraszam bardzo, panie senatorze. W sprawach bieżących moglibyśmy o tym mówić godzinami, korzystając z tego, że pan ma swoją pozycję jako senator, ale ponieważ w tej chwili jesteśmy w trakcie procedowania, była umowa, że pan przedstawi główny problem, główne założenia tego, co chce nam pan przekazać. Nie możemy teraz godzinami wysłuchiwać całej historii. Możemy się tym zająć na odrębnym posiedzeniu Komisji, ale chcielibyśmy wiedzieć, jaki jest problem, który nam pan sygnalizuje.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#RomanWierzbicki">Problem w tym, że z dniem 5 października 2006 r. został odwołany ze swego stanowiska dotychczasowy kierownik pan prof. Jerzy Zagórski, a na jego miejsce powołany pan prof. Leszek Wdowiak. Powodem było jakoby to, że pan prof. Jerzy Zagórski nie może po raz drugi pełnić funkcji kierownika. Ponieważ wystąpiła przerwa, w tej chwili istnieje możliwość ponownego powołania na stanowisko kierownika tego instytutu, do czasu uregulowań prawnych w tym względzie, pana prof. Jerzego Zagórskiego. Jest on jedynym gwarantem, że przekształcenia pójdą w tym kierunku, w jakim zostały uzgodnione. Dalsze pełnienie funkcji kierownika instytutu przez prof. Leszka Wdowiaka można porównać do powierzenia pilnowania stada owiec wilkowi – jest to profesor akademii medycznej, w związku z czym żywotnie zainteresowany tym, by proces restrukturyzacji instytutu nie przebiegał w kierunku, o którym mówiłem.</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#RomanWierzbicki">Prosiłbym o wsparcie w tej sprawie. To, co się dzieje, to marazm. Od końca 2005 r. do tej pory nie można podjąć wiążących decyzji. To wpływa demobilizująco i destrukcyjnie na pracowników instytutu.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#EwaKopacz">Przystępujemy do realizacji naszego porządku dziennego – procedowania nad rządowym projektem ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii.</u>
<u xml:id="u-49.1" who="#EwaKopacz">Mają państwo przed sobą druk nr 1062.</u>
<u xml:id="u-49.2" who="#EwaKopacz">Czy ktoś z państwa posłów zgłasza uwagi do tytułu projektu ustawy? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-49.3" who="#EwaKopacz">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła tytuł ustawy. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła tytuł ustawy.</u>
<u xml:id="u-49.4" who="#EwaKopacz">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 1. Zmiana nr 1 dotyczy art. 4 pkt 5.</u>
<u xml:id="u-49.5" who="#EwaKopacz">Pani minister, oddaję pani głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#WacławaWojtala">Chciałabym podtrzymać to, co powiedziałam podczas pierwszego czytania projektu ustawy. Zmiana ta dotyczy substancji, która w stanie naturalnym nie wykazuje obecności aktywnych substancji psychotycznych, a w momencie, kiedy staje się przedmiotem użytku – palenia, przechodzi w stan szkodliwy dla zdrowia. Prosimy o przyjęcie tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#EwaKopacz">Czy ktoś z państwa posłów ma uwagi do tej zmiany?</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PrzemysławSadłoń">Nie wiem, jaki jest zamysł pani przewodniczącej. Czy będziemy rozpatrywać zmiany po kolei?</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#EwaKopacz">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#PrzemysławSadłoń">W takim razie, w odpowiednim momencie poproszę o udzielenie mi głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#EwaKopacz">Przystępujemy do omawiania zmiany nr 1 dotyczącej art. 4 pkt 5.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#PrzemysławSadłoń">Mam uwagę o charakterze ściśle redakcyjnym, będącą sugestią językoznawców. W pkt 5 używa się pojęcia „kwasu” w dopełniaczu. Językoznawcy sugerują, aby zamiennik kwasu wymieniony w nawiasie również był użyty w dopełniaczu. Brzmiałoby to „kwasu delta-9-THC-2-karboksylowego”.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#EwaKopacz">Myślę, że nie ma do tego zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-57.1" who="#EwaKopacz">Zwracam się do państwa posłów z pytaniem, jakie są uwagi do zmiany nr 1? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-57.2" who="#EwaKopacz">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu wobec treści zmiany nr 1, uznam, że Komisja przyjęła tę zmianę. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmianę nr 1.</u>
<u xml:id="u-57.3" who="#EwaKopacz">Zmiana nr 2 dotyczy art. 6 ust. 3. Czy są uwagi do tej zmiany? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-57.4" who="#EwaKopacz">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu wobec treści zmiany nr 2, uznam, że Komisja przyjęła tę zmianę. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmianę nr 2.</u>
<u xml:id="u-57.5" who="#EwaKopacz">Zmiana nr 3 dotyczy art. 10 ust. 5. Kto z państwa ma uwagi do tej zmiany? Nikt się nie zgłasza.</u>
<u xml:id="u-57.6" who="#EwaKopacz">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu wobec treści zmiany nr 3, uznam, że Komisja przyjęła tę zmianę. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmianę nr 3.</u>
<u xml:id="u-57.7" who="#EwaKopacz">Zmiana nr 4 dotyczy dopisania po art. 27 art. 27a w brzmieniu zawartym w przedstawionym państwu druku. Czy są uwagi do tej zmiany?</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#PrzemysławSadłoń">W ust. 1 dodawanego art. 27a proponuję zmianę o charakterze redakcyjnym. W ostatnim wierszu tego ustępu – „w tym w szczególności osoby wymienione w art. 86” – jest mowa o uczestnikach szkoleń. Proponuję być konsekwentnym odnośnie do przypadku i liczby mnogiej i wpisać „osobom wymienionym”.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#EwaKopacz">Czy są zastrzeżenia do przyjęcia zmiany nr 4?</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#PrzemysławSadłoń">Mam jeszcze uwagę dotyczącą ust. 2. Jest to uwaga o charakterze legislacyjnym. Chciałbym zaproponować, aby uszczegółowić ten wniosek dodając po wyrazie „wniosków” wyrazy „o których mowa w ust. 1”. „Dyrektor Biura wskazuje termin składania wniosków, o których mowa w ust. 1...”.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#EwaKopacz">Pani minister, proszę się odnieść do tej propozycji.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#WacławaWojtala">Przyjmujemy tę uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#EwaKopacz">Kto z pań i panów posłów ma uwagi do ust. 2? Nikt się nie zgłasza.</u>
<u xml:id="u-63.1" who="#EwaKopacz">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła ust. 2 w zmianie nr 4 z poprawką zgłoszoną ze strony Biura Legislacyjnego. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła ust. 2 z poprawką w zmianie nr 4.</u>
<u xml:id="u-63.2" who="#EwaKopacz">Czy są zastrzeżenia do ust. 3 w zmianie nr 4? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-63.3" who="#EwaKopacz">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła ust. 3 w zmianie nr 4. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła ust. 3 w zmianie nr 4.</u>
<u xml:id="u-63.4" who="#komentarz">(W tym trybie Komisja rozpatrzyła i przejęła ust. 4 i 5 w zmianie nr 4.)</u>
<u xml:id="u-63.5" who="#EwaKopacz">Czy ktoś z pań lub panów posłów ma uwagi do całości zmiany nr 4? Nikt się nie zgłasza.</u>
<u xml:id="u-63.6" who="#EwaKopacz">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła zmianę nr 4 w całości w przedstawionej treści z dokonanymi poprawkami. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmianę nr 4.</u>
<u xml:id="u-63.7" who="#EwaKopacz">Przystępujemy do omawiania zmiany nr 5. Czy są uwagi do tej zmiany?</u>
<u xml:id="u-63.8" who="#EwaKopacz">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła zmianę nr 5 w przedstawionej treści. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmianę nr 5.</u>
<u xml:id="u-63.9" who="#EwaKopacz">Art. 2 dotyczy wejścia w życie ustawy. Czy ktoś z pań lub panów posłów ma uwagi do art. 2 Nikt się nie zgłasza.</u>
<u xml:id="u-63.10" who="#EwaKopacz">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła art. 2, zgodnie z którym ustawa wchodziłaby w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 2.</u>
<u xml:id="u-63.11" who="#EwaKopacz">Zakończyliśmy omawianie projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-63.12" who="#EwaKopacz">Przystąpimy teraz do wyznaczenia posła sprawozdawcy. Proszę o propozycje.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#MałgorzataStryjska">Chciałabym zaproponować panią poseł Halinę Olendzką jako sprawozdawcę Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#EwaKopacz">Czy pani poseł Halina Olendzka wyraża zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#HalinaOlendzka">Tak, zgadzam się.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#EwaKopacz">Czy są inne propozycje? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-67.1" who="#EwaKopacz">Stwierdzam, że sprawozdawcą ze strony Komisji została pani poseł Halina Olendzka.</u>
<u xml:id="u-67.2" who="#EwaKopacz">Informuję, że termin wydania opinii dla Komitetu Integracji Europejskiej upływa 23 listopada 2006 r. Czy jest obecny przedstawiciel Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej? Nie.</u>
<u xml:id="u-67.3" who="#EwaKopacz">W ten sposób zakończyliśmy pracę nad drugim punktem naszego porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-67.4" who="#EwaKopacz">Pozostał nam jeszcze punkt trzeci – sprawy bieżące. Czy ktoś chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#AleksanderSopliński">Chciałbym przedstawić dramatyczną sytuację lecznictwa szpitalnego w województwie mazowieckim. W województwie tym jest 90 placówek lecznictwa zamkniętego, szpitali. Brakuje 40 mln zł do kontraktu. Sytuacja jest taka, że już są wstrzymywane przyjęcia do szpitali ze względu na brak finansowania.</u>
<u xml:id="u-68.1" who="#AleksanderSopliński">Jak Ministerstwo Zdrowia rozwiąże ten ważny problem? Do końca grudnia pozostało jeszcze kilka tygodni, a już są wstrzymywane przyjęcia z powodu braku środków finansowych. Przedstawiciele Oddziału Mazowieckiego Narodowego Funduszu Zdrowia rozmawiali z przedstawicielami Narodowego Funduszu Zdrowia, a także Ministerstwa Zdrowia i nie otrzymali konkretnej odpowiedzi. Dyrektorzy szpitali kierują do mnie pytania o to, jak będą dalej funkcjonować. Proszę panią minister o odpowiedź, jeśli jest to dziś możliwe. Chciałbym również, żeby ta odpowiedź była do mnie skierowana na piśmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#EwaKopacz">Oddaję głos pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#WacławaWojtala">Panie pośle, proszę mi pozwolić udzielić odpowiedzi na piśmie, najszybciej jak to możliwe. Nie mogę w tej chwili zareagować, ponieważ muszę skonsultować sprawę z Narodowym Funduszem Zdrowia. Nie jestem osobą właściwą w Ministerstwie Zdrowia, która nadzoruje prace Funduszu, w związku z tym nie chciałabym przekazywać informacji bez pokrycia. Możliwie najszybciej udzielimy odpowiedzi na piśmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#AleksanderSopliński">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#EwaKopacz">Czy są jeszcze chętni do zabrania głosu w sprawach bieżących? Nikt się nie zgłasza.</u>
<u xml:id="u-72.1" who="#EwaKopacz">Krótki komunikat. Jutro w sali kolumnowej spotyka się podkomisja do spraw zdrowia publicznego, na którą zapraszam jej członków.</u>
<u xml:id="u-72.2" who="#EwaKopacz">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Dziękuję państwu za udział w obradach. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>