text_structure.xml
76.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PawełZalewski">Otwieram posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych. Witam posłów i zaproszonych gości.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PawełZalewski">Stwierdzam kworum oraz przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia wobec niewniesienia przeciwko niemu zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PawełZalewski">Porządek dzienny otrzymali państwo na piśmie. Czy są uwagi do porządku obrad? Nie ma zgłoszeń, zatem stwierdzam, że porządek obrad został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PawełZalewski">Przystępujemy do realizacji pkt I. Otrzymali państwo przygotowany przez rząd projekt budżetu w części dotyczącej Ministerstwa Spraw Zagranicznych, a także opinię Biura Analiz Sejmowych.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PawełZalewski">Proszę ministra Pawła Kowala o zabranie głosu i przedstawienie projektu budżetu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PawełKowal">Wraz ze mną uczestniczy w posiedzeniu Komisji pan Mariusz Kazana zastępujący dyrektora generalnego służby zagranicznej, więc w stosownym momencie, jeśli pan przewodniczący wyrazi zgodę, udzielę mu głosu.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PawełKowal">Nie będę państwa zarzucał cyframi, ponieważ są one zawarte w dokumentach, które państwo otrzymali. Wskażę zatem na główne kierunki myślenia o budżecie, ważne z mojego punktu widzenia.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PawełKowal">Warto zwrócić uwagę na nowe zadania, które będą finansowane w 2007 r. W dużej części te zadania były realizowane przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych, ale nowa sytuacja w niektórych dziedzinach naszego życia powoduje, że trzeba w nowy sposób podejść do niektórych istotnych zadań.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PawełKowal">Dobrym przykładem jest opieka nad obywatelami polskimi za granicą, szczególnie jeśli chodzi o tzw. nową emigrację, czyli Polaków, którzy poszukują pracy w krajach Unii Europejskiej w związku z otwarciem rynków pracy.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PawełKowal">Przygotowywany jest rządowy projekt, który będzie składał się z trzech części. Po pierwsze, zawiera plan zmian, uzupełnień i wsparcia kadrowego dla tych konsulatów, które tego najbardziej potrzebują. Mówimy głównie o opiece konsularnej, a w szczególności o etatach konsularnych, ale także etatach urzędniczych, które są konieczne przynajmniej w kilku placówkach konsularnych.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PawełKowal">Konieczna jest szczegółowa analiza wszystkich warunków materialnych pracy konsulatów. Myślę o koniecznych remontach i przeprowadzkach. Mam także na uwadze konieczność stworzenia przynajmniej 3–4 w ciągu 2007 r. nowych placówek konsularnych. Będą to placówki w Manchesterze, Katanii, Reykjaviku, a także w Salonikach.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PawełKowal">Wzmocnienie etatowe będzie dotyczyło m.in. placówek w Atenach, Dublinie, Helsinkach, Lizbonie, Madrycie, a także konsulatów generalnych w Barcelonie i Brukseli.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PawełKowal">Program MSZ w ramach rządowego programu opieki nad emigracją zarobkową będzie kosztował około 27 mln zł. Będą także podejmowane działania informacyjne wobec środowisk, które szczególnie powiększyły się wskutek emigracji zarobkowej.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#PawełKowal">Konieczne jest zapewnienie odpowiednich warunków dla sprawnej obsługi zadań wynikających z członkostwa w Unii Europejskiej i ekonomizacji służby dyplomatycznej. Już od przyszłego roku trzeba się przygotowywać do prezydencji polskiej w Unii Europejskiej. Za kilka lat będziemy musieli mieć odpowiednią grupę dobrze przygotowanych urzędników w pionach konsularnym, unijnym, pomocy rozwojowej, a także w pionie informatyki.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#PawełKowal">Konieczne jest zwrócenie uwagi na ekonomizację służby dyplomatycznej. Chodzi o przystosowanie dyplomacji do wykonywania zadań z zakresu promocji gospodarczej i kontaktów ekonomicznych.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#PawełKowal">Pragnę również zasygnalizować działania w zakresie informacji i promocji Polski za granicą. Ważnym zadaniem jest poprawa warunków pracy polskich dyplomatów. Istnieje konieczność przeprowadzenia prac remontowych w Waszyngtonie i Berlinie. W przyszłym roku zamierzamy wydać na inwestycję w Berlinie około 8 mln zł. Łącznie na działania inwestycyjno-remontowe przewidzieliśmy około 15 mln zł.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#PawełKowal">Chciałbym zwrócić państwa uwagę na Berlin. Nie wiem, czy Komisja odbyła debatę na ten temat.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PawełZalewski">Tak, jednak nie zostaliśmy poinformowani o ostatecznej decyzji MSZ. Zostały nam przedstawione trzy możliwości.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PawełKowal">Ostateczna decyzja jeszcze nie zapadła. Prawdopodobnie będzie to połączenie pierwszej i drugiej możliwości. Przewidziane są dodatkowe negocjacje z architektami, tj. z grupą pana Budzyńskiego. W zależności od przebiegu rozmów nastąpiłaby realizacja projektu, który wygrał konkurs, albo ponowne rozpoczęcie procedury konkursowej.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PawełKowal">Nawet w przypadku realizacji drugiego wariantu, kwotę 8 mln zł można będzie wydać w ciągu roku, dzięki zmianom w ustawie o zamówieniach publicznych.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PawełKowal">Jeśli chodzi o kwotę 90 mln zł zaplanowaną w rezerwie celowej, zostanie ona przeznaczona na tzw. działania pomocowe i wspieranie procesów demokratycznych w różnych krajach naszego regionu, ze szczególnym uwzględnieniem Ukrainy, Białorusi, Gruzji, Mołdawii.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PawełKowal">To zadanie było już realizowane w bieżącym roku, w mojej ocenie z niezłym powodzeniem. Według naszych szacunków ponad 90% środków przeznaczonych na ten cel uda się wydać. Biorąc pod uwagę kłopoty formalne w pierwszej połowie roku, można mówić o powodzeniu tego projektu.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#PawełKowal">W 2007 r. zwiększy się nieco zakres prac i przedsięwzięć, które będą realizowane przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#PawełKowal">Czuję się w obowiązku poruszyć kwestię, która pozostaje nierozwiązanym problemem. Myślę o statusie materialnym polskich dyplomatów i ich rodzin. Wbrew rozpowszechnionej opinii ten status często bywa nie najlepszy lub niekonkurencyjny. Powoduje to kłopoty rekrutacyjne, jeśli chodzi o nowe osoby na średnie stanowiska dyplomatyczne. To jest temat na odrębną rozmowę.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#PawełKowal">Warto, żeby członkowie Komisji mieli tego świadomość. Często pokutuje mit nadmiernej wystawności życia dyplomatów. W tym roku udało nam się zaplanować waloryzację płac dla 84 placówek w 54 krajach, tam gdzie są spełnione ustawowe kryteria wzrostu kosztów utrzymania według wskaźników opublikowanych przez ONZ. Dotyczy to sytuacji, gdy wynagrodzenia polskich dyplomatów należą do jednych z najniższych wśród europejskich służb dyplomatycznych. Należy zauważyć, że są niższe od dochodów otrzymywanych przez dyplomatów czeskich, słowackich, węgierskich.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#PawełKowal">W systemie wynagrodzeń brak jest dodatków rodzinnych na dzieci i niepracujące żony. Problem narasta. Warto o tej sprawie pomyśleć w kontekście zbliżającej się prezydencji Polski w Unii Europejskiej. W tym roku proponujemy waloryzację. Być może kolejne zmiany nastąpią w przyszłym roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PawełZalewski">Jeśli chodzi o podniesienie wynagrodzeń pracowników MSZ, aby były konkurencyjne, znajdzie pan wśród nas osoby, które popierają ten postulat. Trudno będzie prowadzić dobrą politykę przy tego typu problemach, zważywszy, że nasi dyplomaci porównują wynagrodzenia nie tylko z dyplomatami z krajów sąsiednich, ale także z innych krajów Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PawełZalewski">Jest to problem o zasadniczym znaczeniu. Mam nadzieję, że będziemy mogli w ciągu najbliższego roku stworzyć koalicję wspierającą zmiany w tym obszarze.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PawełZalewski">Otwieram dyskusję.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MałgorzataBartyzel">Podobało mi się systemowe uporządkowanie spraw konsularnych, wzmocnienie obsługi konsularnej. Zabrakło natomiast odniesienia się do sytuacji Polaków w Wielkiej Brytanii, gdzie występuje najwięcej problemów z obsługą konsularną. Nie usłyszałam żadnej informacji na temat Londynu, gdzie zarówno prasa polonijna, jak i brytyjska zaczyna pisać o kolejkach i niemożności sprawnego załatwienia spraw konsularnych.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#MałgorzataBartyzel">Wiem o problemie lokalowym. Liczba osób, które mają problemy z załatwieniem podstawowych spraw, wymaga wzięcia pod uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JanRzymełka">Bardzo dziękuję, że w projekcie budżetu przewidziana jest po raz pierwszy kwota na rozwiązanie problemu ambasady w Berlinie. Obawiam się jednak, że środki mogą nie zostać wykorzystane na inwestycję, bo znane mi są wcześniejsze próby rozwiązania tej sytuacji.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#JanRzymełka">Z dyskusji na forum Komisji wynikało, że tam brakuje również pieniędzy na mycie fasady. Przerażające jest to, że budynek jest prawie opuszczony, a wymaga częstszego mycia. Warto przeznaczyć część środków na ten prozaiczny cel.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#JanRzymełka">Moje pytanie dotyczy nowej placówki w Astanie w Kazachstanie. Mieliśmy okazję z marszałkiem Senatu Bogdanem Borusewiczem zajmować się kilkoma sprawami związanymi z Kazachstanem i poruszony został problem przyszłej placówki w nowej stolicy.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#JanRzymełka">Przy okazji gratuluję wzrostu o ponad 100% w dziale opieki, wychowania, edukacji. Chodzi o organizowanie w Polsce kolonii i obozów dla dzieci i młodzieży polonijnej. Najbardziej potrzebuje pomocy młodzież pochodzenia polskiego w Kazachstanie. Ci ludzie tracą kontakt z językiem, mieszkają w bardzo trudnych warunkach. Dla nich Polska jest krajem marzeń.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#JanRzymełka">Prosiłbym o zwrócenie uwagi, że powinniśmy utrzymywać kontakt z tymi rodzinami polskimi. Młodzież amerykańska, niemiecka, francuska pochodzenia polskiego ma ułatwiony przyjazd do kraju. Wyjechać z Kazachstanu jest bardzo trudno.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#AndrzejĆwierz">Cieszę się, że w budżecie na przyszły rok przewidziane są znaczące środki dla ambasady w Waszyngtonie. Stosunki ze Stanami Zjednoczonymi są dla nas podstawowe. Kiedy widzi się budynek ambasady RP w Waszyngtonie, można się zastanawiać, czy jest on odzwierciedleniem stosunków polsko-amerykańskich.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#AndrzejĆwierz">Cieszę się, że są środki, które pozwolą zmienić wygląd naszej ambasady, żeby nie była ona postrzegana jako ambasada państwa drugorzędnego w polityce Stanów Zjednoczonych.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#AndrzejĆwierz">Kiedy byłem z delegacją w jednym z państw, zasygnalizowano mi pewien problem. Chciałbym dowiedzieć się, jak często pracownicy konsularni mają prawo przyjazdu do Polski ze zwrotem kosztów.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#AndrzejĆwierz">Dowiedziałem się, że niektórzy przyjeżdżają rokrocznie i otrzymują zwrot kosztów, inni zaś raz na dwa lata. Jak przedstawia się ta sytuacja?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#ZbyszekZaborowski">Ja również chciałbym zabrać głos w sprawie ambasady w Berlinie. Wydaje mi się, że poseł Jan Rzymełka przejęzyczył się, mówiąc o pierwszym podejściu do rozwiązania problemu Berlina. Pamiętam, że kwota już kilkakrotnie była przewidywana w budżecie, ale nie została wykorzystana.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#ZbyszekZaborowski">Interesuje mnie, co naprawdę zaplanowano na rok przyszły. Na jaki cel przeznaczona będzie kwota 8 mln zł? Jakie działania MSZ planuje wykonać w roku przyszłym?</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#ZbyszekZaborowski">Druga kwestia dotyczy etatów. W informacji pisze się o przyroście 29 etatów w centrali MSZ. Z czego wynika ten przyrost? Martwię się raczej o obsadę kadrową konsulatów, zwłaszcza w krajach, do których udaje się polska emigracja zarobkowa. Mam liczne sygnały z Wielkiej Brytanii, ale również z Niemiec i Irlandii, że dostępność pomocy konsularnej jest niewystarczająca.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#ZbyszekZaborowski">Czy resort planuje jakieś działania w tym zakresie?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PawełZalewski">Czy ktoś z państwa posłów chciałby jeszcze zabrać głos? Nie ma zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PawełZalewski">Czy pan minister zechciałby udzielić odpowiedzi na pytania posłów?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PawełKowal">Jeśli na niektóre pytania nie odpowiem szczegółowo, poproszę pana dyrektora o uzupełnienie.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PawełKowal">Istnieje konieczność, aby porozmawiać szczegółowo o planie działań na rzecz nowej emigracji. Oczywiście jest przewidziane zwiększenie etatów konsularnych w istniejących konsulatach, zwiększenie ryczałtów konsularnych, czyli pensji urzędniczych, a także tworzenie nowych etatów i tzw. ryczałtów. W nowych placówkach przewiduje się 15 etatów i 11 ryczałtów oraz tzw. ryczałty miejscowe. Nie chciałem zanudzać państwa tymi informacjami.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PawełKowal">Panią poseł Małgorzatę Bartyzel interesuje Londyn. Nie wymieniłem Londynu, ponieważ mówiłem o tworzeniu całkowicie nowych konsulatów. Program przewiduje również remonty istniejących obiektów, dokupienie nowego sprzętu, a także uzupełnienie etatowe.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#PawełKowal">W przypadku Londynu kształtuje się to w sposób następujący. Planujemy dodatkowe dwa etaty dyplomatyczne, dwa etaty ryczałtowe, a także wynajem nowej siedziby.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#PawełKowal">Ponadto planujemy wynająć nowe siedziby w Dublinie i w Oslo.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#PawełKowal">Tyle możemy zrobić dla Londynu, nie licząc działań informacyjnych, które również są przewidziane. Jeszcze w bieżącym roku planujemy istotne zakupy sprzętu dla placówek, zarówno biurowego, jak i telekomunikacyjnego, m.in. dla konsulatu w Londynie.</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#PawełKowal">Poseł Zbyszek Zaborowski pytał o wzrost etatów w centrali. Otóż dotyczy on głównie Departamentu Konsularnego i Polonii. Na marginesie dodam, że uważam za konieczne planowanie nowych etatów w centrali, szczególnie w pionie unijnym i to na szeroką skalę, w kontekście przygotowań do prezydencji.</u>
<u xml:id="u-11.7" who="#PawełKowal">Ogromna jest skala potrzeb odpowiednio przygotowanego personelu dyplomatycznego, jaki będzie nam potrzebny w 2011 r. Uważam zwiększenia kadrowe w centrali MSZ za uzasadnione.</u>
<u xml:id="u-11.8" who="#PawełKowal">Jeśli chodzi o ambasadę RP w Berlinie, jest to czwarta próba rozwiązania tego problemu. Tej sprawy nie ma co komentować. Mam nadzieję, że kwotę 8 mln zł uda się wydać. Nie znam dokładnego preliminarza, ponieważ nie zostało jeszcze wybrane ostateczne rozwiązanie. Ten wybór musi zostać dokonany. Staram się współdziałać z panią minister, żeby tak się stało.</u>
<u xml:id="u-11.9" who="#PawełKowal">Pan poseł pyta, jakie działania można zrealizować za kwotę 8 mln zł. Można zrobić ewentualnie projekt rozbiórki. Jeśli zostałby wybrany wariant pierwszy, można by zapłacić za projektowanie. Proces projektowania chyba nie został opłacony.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JanuszDobrosz">Opłata za projekt została uiszczona, tylko część prac nie była wykonana.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PawełKowal">Wydaje mi się, że pan poseł myli koncepcję z projektem. Jeśli będziemy zmniejszali powierzchnię, to będzie proces projektowania w sensie inżyniersko-architektonicznym. Chodzi o kwestie konstrukcyjne, zmiany instalacji. Jestem przekonany, że konieczny będzie nowy proces projektowania instalacji, choćby ze względu na zmiany technologiczne.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PawełKowal">Moim zdaniem kwotę 8 mln zł można wydać w ciągu roku. Dokładny preliminarz wydatkowania tych środków może powstać po wybraniu jednej z opcji. Gdyby został wybrany wariant pierwszy, działania będą koncentrować się na przeprojektowywaniu. Gdyby wybrany został wariant drugi, pieniądze zostaną w większym stopniu wydane na koncepcję i prace projektowe. Ponadto będą prowadzone prace rozbiórkowe.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PawełKowal">Nie wiem, jak jest z myciem tego obiektu. Może to jest sensowna uwaga i potraktujemy ją poważnie. Z pewnością kwota na ten cel nie może być ujęta w środkach inwestycyjnych. Może się mylę, gdyż nie mam wystarczającego doświadczenia.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PawełKowal">W kwestii Astany proszę o wyjaśnienie dyrektora generalnego. Wiem, że w najbliższym czasie zadaniem placówki będzie przeprowadzka.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#PawełKowal">Jak często pracownicy konsularni mają prawo do przyjazdu do Polski za pieniądze podatników? Odpowiedź brzmi – raz na dwa lata, chyba że zostaną wezwani do kraju.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#PawełKowal">Panie przewodniczący, proszę o udzielenie głosu panu dyrektorowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#MariuszKazana">W celu uzupełnienia pragnę powiedzieć, że fasada ambasady w Berlinie jest myta średnio raz na dwa miesiące. Obok prowadzona jest budowa metra, dlatego fasada często ulega zabrudzeniu. Ten problem dostrzegamy i jest on rozwiązywany w miarę naszych możliwości.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#MariuszKazana">Jeśli chodzi o ambasadę w Kazachstanie, to zadanie było zaplanowane do realizacji w bieżącym roku. Niestety, nie udało nam się go zrealizować, więc będzie podjęte w przyszłym roku ze środków, które posiadamy na inwestycje i remonty.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#MariuszKazana">W budżecie zaplanowana jest kwota 25 mln zł na remonty i inwestycje. Z tych środków opłacimy koszt przeniesienia ambasady.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#MariuszKazana">Raz na dwa lata wszyscy członkowie służby zagranicznej korzystają z możliwości przyjazdu do Polski. Bilety są opłacane przez MSZ. W krajach o trudnym klimacie i w których występują poważne zagrożenia, taka możliwość istnieje raz w roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PawełZalewski">Mam jeszcze pytanie dotyczące Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej. Były plany, aby dokonać integracji UKIE z MSZ. Ponieważ ta kwestia nie występuje w budżecie, rozumiem, że w przyszłym roku nie przewiduje się realizacji tej decyzji.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PawełZalewski">Jak wygląda kwestia integracji tych dwóch urzędów, szczególnie w kontekście potrzeby zatrudnienia pracowników, którzy zajmowaliby się relacjami z Unią Europejską, co jest absolutnie oczywiste i niezwykle potrzebne.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#MariuszKazana">Pozwolę sobie odpowiedzieć na to pytanie. Jako urzędnik państwowy, odpowiem następująco. Prowadziliśmy bardzo intensywne prace wspólnie z partnerami z Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej. Oba urzędy są przygotowane do połączenia. Istnieje unia personalna w osobie pani minister spraw zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#MariuszKazana">Czekamy na decyzje polityczne dotyczące połączenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PawełKowal">Pragnę dodać, że to nie jest kompetencja wiceministra spraw zagranicznych. Jesteśmy do tego gotowi. Pytanie powinno być skierowane do władz rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PawełZalewski">Sądzę, że tego typu decyzja znalazłaby bardzo silne wsparcie w Komisji Spraw Zagranicznych. Wydaje mi się, że wszyscy na to czekamy.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PawełZalewski">Czy są jeszcze uwagi ze strony państwa posłów?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#JolantaSzymanekDeresz">Komisja pracuje nad ustawą o Fundacji na Rzecz Wspierania Demokracji w Europie Środkowej i Wschodniej. Nie mogę znaleźć w preliminarzu środków finansowych przeznaczonych na realizację tej ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#MariuszKazana">Jeśli chodzi o pieniądze na ten cel, one nie znajdują się w części 45, lecz w rezerwie celowej.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#MariuszKazana">Ta pozycja jest rozpisana, ale nie widzę środków wyodrębnionych na ten cel.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PawełKowal">Kwota została ujęta w ramach rezerwy celowej w wysokości 90 mln zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#JolantaSzymanekDeresz">Informacja o rezerwie celowej znajduje się na str. 23, ale nie wynika z niej, żeby z tej sumy były przeznaczone środki na realizację ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PawełZalewski">Czy w budżecie na rok bieżący pieniądze przeznaczone na pomoc rozwojową i demokratyzację są ujęte w tej samej pozycji? Rozumiem, że tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PawełKowal">Przeanalizujemy tę sprawę wspólnie z Kancelarią Prezydenta i udzielimy państwu odpowiedzi w odrębnym trybie. Proszę pana dyrektora, żeby tę sprawę szybko wyjaśnił.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#JanuszDobrosz">W materiale stwierdza się, że MSZ będzie prowadzić dalsze działania zmierzające do umocnienia polskiej pozycji prawnej w stosunkach z Niemcami, ukierunkowane przede wszystkim na zapobieżenie ewentualnym roszczeniom majątkowym ze strony obywateli niemieckich.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#JanuszDobrosz">Już w poprzedniej kadencji rozpoczęło się racjonalne działanie w tym kierunku, bo wcześniej uważano, że nie ma problemu.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#JanuszDobrosz">Jestem pod wrażeniem trzech tomów dokumentów, które były wydane jeszcze w minionej kadencji. Czy będzie to miało tylko charakter instruktażu, czy będziemy również korzystać z pomocy prawników na odpowiednim poziomie?</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#JanuszDobrosz">W poprzednich projektach ustaw budżetowych były odrębnie wyliczone kwoty, które MSZ musi zapłacić obywatelom polskim, którzy wygrywali sprawy przed trybunałami międzynarodowymi. Ta kwota z roku na rok wzrastała. Interesuje mnie, jakie są przewidywania dotyczące przyszłego roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#MariuszKazana">Jeśli chodzi o odpowiedź na drugie pytanie, to wypłaty wynikające z zasądzonych wyroków przez trybunały międzynarodowe są płacone z rezerwy celowej, która znajduje się w budżecie Skarbu Państwa, a nie z budżetu MSZ. Również w bieżącym roku wszystkie wyroki, które zostały zasądzone, przesyłane są do Ministerstwa Finansów ze wskazaniem, aby były opłacone.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#MariuszKazana">MSZ pokrywa te opłaty, ale są one refundowane z rezerwy celowej Skarbu Państwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PawełKowal">Jeśli chodzi o sprawy niemieckie, nie ma przeszkód, aby podjąć również działania prawne, badania i ekspertyzy. Szczegółowego planu nie mogę przedstawić, natomiast nie sądzę, żeby były przeszkody.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PawełZalewski">Czy są jeszcze pytania ze strony państwa posłów. Rozumiem, że nie ma.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#PawełZalewski">Proponuję, aby Komisja Spraw Zagranicznych zarekomendowała Komisji Finansów Publicznych przyjęcie przedłożonego projektu ustawy budżetowej na rok 2007.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#PawełZalewski">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za pozytywną rekomendacją?</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#PawełZalewski">Stwierdzam, że Komisja przyjęła opinię pozytywną jednogłośnie.</u>
<u xml:id="u-28.4" who="#PawełZalewski">Chciałbym zaproponować, aby poseł Zbigniew Girzyński reprezentował nasze stanowisko na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-28.5" who="#PawełZalewski">Czy są inne zgłoszenia? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-28.6" who="#PawełZalewski">Czy pan poseł wyraża zgodę? Rozumiem, że tak.</u>
<u xml:id="u-28.7" who="#PawełZalewski">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja upoważnia posła Zbigniewa Girzyńskiego do reprezentowania naszego stanowiska na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-28.8" who="#PawełZalewski">Rozumiem, że do zaplanowanego spotkania z delegacją gruzińską mamy 45 minut. Zachęcam państwa do obecności na tym spotkaniu. Delegacja gruzińska składa się z pięciu posłów, w tym trzech przewodniczących Komisji: Spraw Zagranicznych, Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa oraz Integracji Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-28.9" who="#PawełZalewski">Stosunki polsko-gruzińskie są niezwykle istotne. Dla nas wszystkich mają też wymiar emocjonalny. Biorąc pod uwagę obecny rozwój sytuacji, ważne jest, abyśmy mieli informacje „z pierwszej ręki” o tym, co się dzieje w Gruzji i w jaki sposób możemy na to reagować.</u>
<u xml:id="u-28.10" who="#PawełZalewski">Ogłaszam przerwę do godz. 17.30.</u>
<u xml:id="u-28.11" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
<u xml:id="u-28.12" who="#PawełZalewski">Chciałbym powitać naszych drogich przyjaciół z Gruzji na posiedzeniu Komisji Spraw Zagranicznych. Stosunki polsko-gruzińskie mają długą historię i było w niej wiele pozytywnych wydarzeń.</u>
<u xml:id="u-28.13" who="#PawełZalewski">Chociaż odległość między Polską a Gruzją jest znaczna, relacje polityczne, gospodarcze, kulturalne były bardzo głębokie w przeszłości. Po upadku komunizmu i przemianach w naszych krajach dostaliśmy nową szansę na pogłębienie naszej przyjaźni i współpracy.</u>
<u xml:id="u-28.14" who="#PawełZalewski">Szczególnie teraz powinniśmy rozwijać te relacje i zastanowić się nad tym, jak powinny kształtować się w przyszłości. Ponieważ nasi gruzińscy przyjaciele przeżywają obecnie trudne chwile z powodu relacji z naszym wspólnym sąsiadem, ważne jest, aby zainicjować konstruktywny otwarty dialog.</u>
<u xml:id="u-28.15" who="#PawełZalewski">Mamy dużo pytań dotyczących obecnej sytuacji w Gruzji. Interesuje nas, jakie jest państwa zdanie na temat rozwoju sytuacji i co powinna uczynić społeczność międzynarodowa.</u>
<u xml:id="u-28.16" who="#PawełZalewski">Chciałbym powiedzieć, że członkowie polsko-gruzińskiej grupy parlamentarnej podpisali oświadczenie dotyczące łamania praw człowieka w Rosji, skierowanego przeciwko społeczności gruzińskiej.</u>
<u xml:id="u-28.17" who="#PawełZalewski">Istotne jest pytanie, co możemy uczynić dla Gruzji. Bardzo chcielibyśmy usłyszeć państwa prognozy dotyczące rozwoju sytuacji w Gruzji.</u>
<u xml:id="u-28.18" who="#PawełZalewski">Oddaję głos naszym gościom. Proszę pana przewodniczącego o przedstawienie delegacji. Prosiłbym o podanie nazwiska i przynależności partyjnej. Członkowie Komisji Spraw Zagranicznych Sejmu RP przedstawią się w trakcie zadawania pytań.</u>
<u xml:id="u-28.19" who="#PawełZalewski">Raz jeszcze witam i oddaję państwu głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#KonstantineGabashvili">Bardzo dziękuję za ciepłe przyjęcie. Pozwolą państwo, że przedstawię naszą delegację. Ja jestem przewodniczącym Komisji Spraw Zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#KonstantineGabashvili">Pan David Bakradze jest przewodniczącym Komisji Integracji Europejskiej. Pan George Bokeria jest zastępcą przewodniczącego Komisji Ustawodawczej. Pan Levan Duchidze jest zastępcą przewodniczącego Komisji Spraw Zagranicznych. Pan Nikoloz Rurua jest zastępcą przewodniczącego Komisji Obrony i Bezpieczeństwa.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#KonstantineGabashvili">Bardzo cieszymy się, że mamy okazję współpracować z państwem. Jesteśmy wdzięczni nie tylko za umożliwienie tej wizyty, ale także za możliwość przybycia na posiedzenie Komisji i odbycia wspólnej rozmowy.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PawełZalewski">Proponuję, aby wprowadzenia do dyskusji dokonał pan przewodniczący Konstantine Gabashvili.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#KonstantineGabashvili">Myślę, że państwo wiedzą, jak wygląda obecna sytuacja w Gruzji. Ogólnie jesteśmy optymistami, ale musimy przyznać, że nasze stosunki z północnym sąsiadem – Rosją są dość skomplikowane. Sytuację zaostrzyły ostatnie wydarzenia związane z kwestią szpiegostwa.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#KonstantineGabashvili">Nasze problemy z Rosją to nic nowego. Jest to bardzo stara historia i powszechnie wiadoma. Ostatnie działania ze strony Rosji są dla nas – i myślę, że także dla społeczności europejskiej – szczególnie bolesne ze względu na mroczne intencje przywódców rosyjskich.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#KonstantineGabashvili">W Gruzji aresztowano czterech aktywnie działających oficerów wywiadu wojskowego. Nie były to osoby, które działały pod płaszczykiem dyplomacji. Do tej pory zdążyli uczestniczyć w trzech lub czterech akcjach terrorystycznych z użyciem materiałów wybuchowych. Okazało się, że ta grupa plus dwanaście innych osób, które mają obywatelstwo gruzińskie, a także inna grupa oficerów rosyjskich, działały w kierunku kolejnych aktów terroru.</u>
<u xml:id="u-31.3" who="#KonstantineGabashvili">Ludzie ci zostali aresztowani w środę, co jest normalną procedurą w takiej sytuacji, a już w piątek podjęto decyzję o ich ekstradycji do Rosji. Reakcja Rosji na to wydarzenie była – naszym zdaniem – niewiarygodnie poważna.</u>
<u xml:id="u-31.4" who="#KonstantineGabashvili">Rosja jest chyba jedynym krajem na świecie, gdzie bardzo wiele osób znajdujących się na najwyższych szczeblach władzy to profesjonalni agenci wywiadu. Ich reakcja nie była zwykłą reakcją polityczną, tylko miała na celu ochronę tej właśnie organizacji.</u>
<u xml:id="u-31.5" who="#KonstantineGabashvili">Po pierwsze, zamknięto wszystkie drogi i wszystkie możliwości transportu pomiędzy Rosją a Gruzją. Embargo na towary rolne z Gruzji, które w pewnym sensie było nałożone wcześniej, zostało zaostrzone. Obecnie niemożliwy jest eksport tych towarów do Rosji. Kolejnym pomysłem było „oczyszczenie” bazarów w Rosji ze wszystkich osób, które nie są obywatelami rosyjskimi. Był to bezpośredni rozkaz prezydenta Rosji.</u>
<u xml:id="u-31.6" who="#KonstantineGabashvili">Zarządzono deportację z Rosji wszystkich osób z gruzińskim nazwiskiem, co zakrawa na czystkę etniczną. Nie chodzi tylko o osoby, które nielegalnie przebywały na terytorium Rosji, ale również o osoby, które legalnie tam przebywały, miały wizę, zezwolenie na pracę, a nawet obywatelstwo rosyjskie.</u>
<u xml:id="u-31.7" who="#KonstantineGabashvili">W ciągu ostatnich dwóch tygodni deportowano około 2,5 tys. osób. W trakcie tego procesu dwie osoby zmarły, ponieważ nie zapewniono im wymaganej opieki medycznej.</u>
<u xml:id="u-31.8" who="#KonstantineGabashvili">Dzień po rozpoczęciu deportacji szkoła rosyjska w Tbilisi, do której uczęszczają także dzieci gruzińskie, została dla tych dzieci zamknięta. Szkoły na terytorium Rosji otrzymały rozkaz sporządzenia list wszystkich uczniów, którzy mają nazwiska gruzińskie lub pochodzenie gruzińskie.</u>
<u xml:id="u-31.9" who="#KonstantineGabashvili">Był to rozkaz wydany przez urzędników resortu spraw wewnętrznych. Stwierdzono, że ta akcja ma na celu zapobieganie aktom terrorystycznym na terytorium Rosji, choć odnosi się do małych dzieci.</u>
<u xml:id="u-31.10" who="#KonstantineGabashvili">Dostęp do książek Bułata Okudżawy, który był z pochodzenia Gruzinem, ale nie mówił po gruzińsku i nie napisał ani jednego słowa po gruzińsku, został w bardzo znacznym stopniu ograniczony w księgarniach.</u>
<u xml:id="u-31.11" who="#KonstantineGabashvili">Również Borys Akunin, kolejny pisarz rosyjski, którego nazwisko może być państwu znane, miał problemy, choć nigdy nie był w Gruzji. Nastąpiła kontrola ze strony policji. Skontrolowano wszystkie jego sprawy finansowe, tylko dlatego, że z pochodzenia jest Gruzinem.</u>
<u xml:id="u-31.12" who="#KonstantineGabashvili">Usłyszeliśmy ze strony kilku wysokich rangą polityków rosyjskich w Strasburgu, że nasz rząd jest nielegalny. Te działania Rosji wzbudziły bardzo poważną reakcję wśród społeczności światowej.</u>
<u xml:id="u-31.13" who="#KonstantineGabashvili">W chwili obecnej zaobserwowaliśmy pewne działania w Rosji ze strony osób związanych z kulturą, które zareagowały, przeprowadzając akcję poparcia dla Gruzji. To są pierwsze tego typu wydarzenia. Wcześniej takiego poparcia nie widzieliśmy. Cieszymy się, że mamy swój wkład w rozwój demokracji na terenie Rosji.</u>
<u xml:id="u-31.14" who="#KonstantineGabashvili">Wszystko, o czym teraz mówiłem, to tylko poszczególne elementy sytuacji. Chodzi o to, że ogólnie stosunki między Rosją a Gruzją są bardzo złe. W tym momencie musimy bardzo uważać na kwestię wzmagania się nastrojów ksenofobicznych na terytorium Rosji, gdyż jest to bardzo niebezpieczne zjawisko.</u>
<u xml:id="u-31.15" who="#KonstantineGabashvili">Nie mówię tylko o ksenofobii względem narodu gruzińskiego, ale wszelkich innych mniejszości.</u>
<u xml:id="u-31.16" who="#KonstantineGabashvili">Jak już mówiliśmy podczas spotkania z marszałkiem Senatu RP, Rosja w tym momencie kreuje Gruzję na bardzo poważnego wroga Rosji. Padło pytanie, ilu jest Gruzinów. Nas jest 4,5 mln i w przeważającej części od wielu stuleci jesteśmy chrześcijanami. Kreuje się nas na wroga z kręgu kultury islamskiej. To jest częsty błąd w postrzeganiu Gruzji.</u>
<u xml:id="u-31.17" who="#KonstantineGabashvili">To wszystko są elementy polityki rosyjskiej, która ma na celu „renowację” imperium rosyjskiego.</u>
<u xml:id="u-31.18" who="#KonstantineGabashvili">Chciałbym bardzo podziękować państwu za uwagę. Wiem, że nie jest zbyt ciekawe słuchanie cały czas jednej osoby, więc chętnie odpowiemy na wszelkie państwa pytania.</u>
<u xml:id="u-31.19" who="#KonstantineGabashvili">W tym momencie chciałbym podzielić się z państwem jeszcze jedną refleksją. Jeśli obserwujemy, że temperatura w relacjach rosyjsko-gruzińskich nieco opadła, nie było to spowodowane zmianami w Rosji, tylko reakcją społeczności międzynarodowej, reakcją ze strony Unii Europejskiej, naszych przyjaciół w Stanach Zjednoczonych i ogólnie świata demokratycznego.</u>
<u xml:id="u-31.20" who="#KonstantineGabashvili">Ta reakcja była swego rodzaju naciskiem na politykę Rosji. Za to również chcielibyśmy państwu podziękować.</u>
<u xml:id="u-31.21" who="#KonstantineGabashvili">Teraz bardzo chętnie odpowiemy na pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PawełZalewski">Dziękuję panu przewodniczącemu za wprowadzenie do dyskusji. Proszę państwa posłów oraz naszych gości o przedstawianie się, ponieważ nasze spotkanie jest nagrywane i będzie z niego sporządzony oficjalny biuletyn.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#PawełZalewski">Proszę państwa o zadawanie pytań.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#TadeuszIwiński">Dziękuję panu przewodniczącemu delegacji za interesujące wyjaśnienia. Część z nas była wielokrotnie w Gruzji. Część znała dobrze nieżyjącego premiera, a przedtem szefa parlamentu, który był przez długie lata członkiem delegacji Gruzji do Zgromadzenia Parlamentarnego Rady Europy.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#TadeuszIwiński">Część z nas – ja również należę do tych osób – zna bardzo dobrze pana Michaiła Saakaszwili, który także reprezentował Gruzję w Strasburgu szereg lat. Myślę, że to jest dobre forum dialogu między parlamentarzystami polskimi i gruzińskimi.</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#TadeuszIwiński">Chciałbym zadać trzy pytania. Pierwsze dotyczy kwestii, która jest kluczowa dla relacji gruzińsko-rosyjskich i dla przyszłości Gruzji. Mam na myśli sytuację w Abchazji i Osetii Południowej.</u>
<u xml:id="u-33.3" who="#TadeuszIwiński">Czy panowie nie sądzicie, że realna perspektywa doprowadzenia do niepodległości Kosowa może wzmocnić dążenie do niepodległości każdej z tych republik.</u>
<u xml:id="u-33.4" who="#TadeuszIwiński">Po drugie, czy było racjonalne, żeby gruziński minister obrony narodowej powiedział niedawno, iż nowy rok Gruzja będzie świętować pokojowo albo siłą zbrojną w stolicy Osetii Południowej.</u>
<u xml:id="u-33.5" who="#TadeuszIwiński">Kolejne pytanie dotyczy stosunku Gruzji do dramatycznej sytuacji w Czeczenii. W Wąwozie Pankisi mieszkają charakteryzujący się specyfiką etniczną Czeczeni. Różne źródła podają, że ten wąwóz służył do przekazywania uzbrojenia separatystom czeczeńskim.</u>
<u xml:id="u-33.6" who="#TadeuszIwiński">W Czeczenii były i są gwałcone prawa człowieka, zarówno przez stronę rosyjską, jak i przez separatystów czeczeńskich. Jaki jest stosunek władz w Tbilisi do wydarzeń rozgrywających się w Czeczenii?</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#KonstantineGabashvili">Poproszę członków delegacji, aby odpowiedzieli na te pytania. Pan George Bokeria zajmie się kwestią Abchazji i Osetii, a także analizą sytuacji w Kosowie i jej wpływu na sytuację w Abchazji i Osetii, ponieważ on przewodniczy naszej delegacji w Strasburgu.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#KonstantineGabashvili">Pan Nikoloz Rurua skomentuje wypowiedź ministra obrony, dotyczącą świętowania nowego roku w Osetii. Davida Bakradze poprosiłbym o zajęcie się kwestią Czeczenii.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#GeorgeBokeria">Przede wszystkim chciałbym przyłączyć się do podziękowań, które wyraził pan Konstantine Gabasvili, za goszczenie nas tutaj. Uważamy Polskę za jednego z najlepszych przyjaciół w Europie.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#GeorgeBokeria">Wszyscy Gruzini są wdzięczni za wsparcie, jakiego Polska udzielała naszemu krajowi w ostatnim okresie.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#GeorgeBokeria">Przechodzę do udzielenia odpowiedzi na pytanie. Zgadzam się z opinią, że Rada Europy jest doskonałym miejscem do wymiany opinii i do dialogu. Taki dialog chcieliśmy prowadzić również z delegacją rosyjską w Strasburgu, ale niestety, na tym polu nie udało nam się odnieść sukcesów.</u>
<u xml:id="u-35.3" who="#GeorgeBokeria">Czasem zadaje się nam pytanie, dlaczego nie możemy mieć normalnych stosunków z Rosją i może jest to również nasza wina. Wydaje nam się, że powodem nie są żadne poszczególne wydarzenia czy też nawet sytuacja w Abchazji i Osetii. Powód jest znacznie głębszy. Uważamy, że główną przyczyną problemów pomiędzy Gruzją a Rosją jest to, że Rosja nie akceptuje faktu, iż Gruzja jest krajem niepodległym i sama decyduje o swoim losie.</u>
<u xml:id="u-35.4" who="#GeorgeBokeria">Jednym z pierwszych działań, jakie zostały podjęte przez nowy rząd po rewolucji, było stworzenie zupełnie nowych związków z Rosją. Chcieliśmy od nowa budować relacje, zapomnieć o wszystkich problemach z przeszłości, ale zależało nam na tym, aby były to relacje oparte na wzajemnym szacunku.</u>
<u xml:id="u-35.5" who="#GeorgeBokeria">Pierwsza zagraniczna wizyta prezydenta Michaiła Saakaszwili odbyła się w Rosji, za co prezydent był bardzo krytykowany w Gruzji. Bardzo szybko okazało się, że wszelkie wysuwane przez nas oferty współpracy i stworzenia związków na nowo są odrzucane przez Rosję. Sama idea powstania silnego, suwerennego państwa gruzińskiego jest nieakceptowalna dla Moskwy.</u>
<u xml:id="u-35.6" who="#GeorgeBokeria">Usłyszeliśmy z ust prezydenta Putina stwierdzenie, że rozpad Związku Radzieckiego był największą tragedią XX wieku. Z tym nie możemy się zgodzić. Dla nas to był bardzo radosny fakt.</u>
<u xml:id="u-35.7" who="#GeorgeBokeria">Wydaje mi się, że są dwie przyczyny takiego, a nie innego stosunku Rosji do nas. Pierwsza to przyczyna praktyczna, a druga jest natury emocjonalnej. Praktyczne względy są takie, że Gruzja i region Kaukazu to obszar bardzo ważny ze względu na bezpieczeństwo energetyczne, nie tylko dla Rosji, ale również dla Europy, Bliskiego Wschodu i innych rejonów.</u>
<u xml:id="u-35.8" who="#GeorgeBokeria">Jeśli Rosja będzie w stanie wywierać wpływ na ten obszar, to również będzie mogła wykorzystać swoją politykę energetyczną do wywierania wpływu np. na Polskę czy też na całą Europę, czego świadkami byliśmy już w przeszłości.</u>
<u xml:id="u-35.9" who="#GeorgeBokeria">Przyczyna emocjonalna może się okazać jeszcze ważniejsza. Dla Kremla Gruzja stała się ostatnią szansą na odrodzenie imperium rosyjskiego. W pewnym sensie Rosja pogodziła się z utratą republik bałtyckich, bo nigdy nie były one uważane za całkowicie własne. Gruzja i Ukraina są tym ostatnim etapem. Rosja dobrze wie, że jeśli nie będzie w stanie kontrolować tych dwóch krajów, to nie będzie już mogło istnieć imperium rosyjskie.</u>
<u xml:id="u-35.10" who="#GeorgeBokeria">Jest nawet termin rosyjski – „bliska zagranica”, używany w odniesieniu do tych dwóch krajów. Nie wiadomo, cóż by to miało oznaczać. Albo coś jest za granicą, albo jest bliskie.</u>
<u xml:id="u-35.11" who="#GeorgeBokeria">Jeśli chodzi o stanowisko Gruzji, opowiadamy się za rozwiązaniami politycznymi. Zawsze przedstawialiśmy konkretne plany, w jaki sposób powoli, ale zdecydowanie możemy kierować się w stronę rozwiązań pokojowych, politycznych.</u>
<u xml:id="u-35.12" who="#GeorgeBokeria">Ważne jest wsparcie ze strony Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie. Niestety, wszystkie działania z naszej strony były odrzucane przez drugą stronę i nie doczekały się odpowiedzi.</u>
<u xml:id="u-35.13" who="#GeorgeBokeria">Odpowiadam na pytanie dotyczące wypowiedzi naszego ministra obrony. Pytanie, które zadał dziennikarz, brzmiało: „Czy uważa pan, że jest możliwe pokojowe rozwiązanie konfliktu?”</u>
<u xml:id="u-35.14" who="#GeorgeBokeria">Odpowiedź brzmiała, że jeśli będzie taka wola, jest to możliwe. Stwierdził również, że jeżeli obie strony wykażą dobrą wolę, nowy rok będzie świętowany w Abchazji. To sformułowanie zostało przez media wyrwane z kontekstu.</u>
<u xml:id="u-35.15" who="#GeorgeBokeria">Problem polega na tym, że w Abchazji i Osetii struktury władz są całkowicie kontrolowane przez Moskwę. Wszystkie departamenty są zupełnie formalnie i oficjalnie obsadzane przez Moskwę. Tak się dzieje już od trzech lat, a to dlatego, że Moskwa zupełnie nie ufa lokalnym przywódcom. Liderzy, którzy wyrażali chęć pokojowego dialogu z Gruzją, niejednokrotnie byli prześladowani zarówno politycznie, jak i fizycznie.</u>
<u xml:id="u-35.16" who="#GeorgeBokeria">Ta sytuacja nie daje żadnych szans na pozytywne rozwiązania. Dlatego uważamy, że w tym obszarze powinny znajdować się autonomiczne siły pokojowe, które zagwarantowałyby możliwość zainicjowania dialogu.</u>
<u xml:id="u-35.17" who="#GeorgeBokeria">Jeśli chodzi o sytuację ekonomiczną w Gruzji, to następuje dość duży postęp mimo tych wszystkich problemów. Niedawno odbyły się pierwsze demokratyczne wybory do władz lokalnych, a także do zarządów szkół. Wszyscy niezależni obserwatorzy zagraniczni potwierdzili, że były one przeprowadzone zgodnie ze standardami demokratycznymi.</u>
<u xml:id="u-35.18" who="#GeorgeBokeria">Jeśli chodzi o wzrost gospodarczy, w bieżącym roku osiągnęliśmy poziom 10%. Jest to nieco mniej niż zakładaliśmy, czyli 14%, ale Gruzja została uznana za najlepszego reformatora na świecie w raporcie Banku Światowego.</u>
<u xml:id="u-35.19" who="#GeorgeBokeria">Prezydent Władimir Putin wykorzystał wszystkie narzędzia, jakie miał do dyspozycji, a więc embargo na towary gruzińskie, blokadę transportową, pogromy, wywołanie kryzysu energetycznego. Wszystkie te środki nie odniosły zamierzonego przez rosyjskie władze skutku, jakim było obalenie demokratycznego rządu w Gruzji.</u>
<u xml:id="u-35.20" who="#GeorgeBokeria">W tym momencie największe niebezpieczeństwo, jakie dostrzegamy, wiąże się z tym, że prezydent Putin wzmocnił rangę konfliktu i Gruzja jest przedstawiana jako największe zagrożenie dla Rosji. Putinowi zostało jeszcze jedno rozwiązanie, jakim byłoby sprowokowania konfliktu militarnego na terytorium Gruzji.</u>
<u xml:id="u-35.21" who="#GeorgeBokeria">Uważamy, że obecnie potrzebne nam jest jak największe zaangażowanie ze strony Unii Europejskiej. Tylko takie zaangażowanie jest w stanie wywrzeć nacisk na prezydent Puitina. Oświadczenie, za które bardzo chcieliśmy podziękować Polsce, jest bardzo ważnym krokiem, ale to jest pierwszy krok w tym procesie. Chodzi o to, aby Unia Europejska prezentowała swoje stanowisko w sposób konsekwentny, żeby Rosja wiedziała, iż Unia Europejska angażuje się w sprawy Gruzji. Tylko to może powstrzymać prezydenta Putina przed wykonaniem ostatecznego kroku, o którym mówiłem.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#DavidBakradze">Sytuacja w Kosowie to swego rodzaju puszka Pandory, którą chce otworzyć Rosja. W Kosowie doszło do interwencji sił międzynarodowych, aby przerwać czystki etniczne. Sytuacja w Abchazji wygląda w ten sposób, że nastąpiły czystki wymierzone w Gruzinów, którzy stanowią tam większość.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#DavidBakradze">Jest to podkreślane również przez ekspertów międzynarodowych. Nie jest to wyłącznie nasza subiektywna opinia. W Abchazji doszło do czystek etnicznych wymierzonych w większość etniczną, jaką stanowią Gruzini.</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#DavidBakradze">Obecnie mamy na swoim terytorium 300 tys. uchodźców, którzy musieli opuścić Abchazję. Jeśli mówimy o usuwaniu skutków czystek, to przede wszystkim należałoby się zająć tymi ludźmi.</u>
<u xml:id="u-36.3" who="#DavidBakradze">Jakie jest niebezpieczeństwo wynikające z sytuacji w Kosowie? Otóż jeżeli zastosujemy ten sam model, będzie to oznaczało, że czystki etniczne mogą być elementem kształtowania suwerenności danego obszaru.</u>
<u xml:id="u-36.4" who="#DavidBakradze">Proszę sobie wyobrazić, że w Polsce istnieje region, gdzie żyje mniejszość etniczna, która dzięki wsparciu jednego z krajów sąsiednich dokonuje czystek etnicznych na Polakach mieszkających na tym obszarze. Następnie ta mniejszość proponuje połączenie się z sąsiadem, który „sponsorował” całą akcję.</u>
<u xml:id="u-36.5" who="#DavidBakradze">Nie możemy pozwolić na to, żeby czystki etniczne zostały zaakceptowane jako narzędzie samostanowienia. To byłoby czymś zupełnie nowym i stanowiłoby poważny problem. Sytuacja w Kosowie jest przeciwieństwem naszej sytuacji.</u>
<u xml:id="u-36.6" who="#DavidBakradze">Wynikałoby z tego, że samostanowienie nie jest procesem demokratycznym, tylko można osiągać ten cel za pomocą czystek etnicznych, które są przecież przeciwieństwem procesów demokratycznych.</u>
<u xml:id="u-36.7" who="#DavidBakradze">Jeśli chodzi o Wąwóz Pankisi, byłem zaskoczony tym pytaniem, gdyż nawet ze strony Rosjan nie słyszeliśmy takich pytań od kilku lat. Rzeczywiście 6–7 lat temu dochodziło do przemieszczania się grup zbrojnych w tym regionie z terytorium Czeczenii. Proszę pamiętać, że wtedy Gruzja była bardzo słabym państwem.</u>
<u xml:id="u-36.8" who="#DavidBakradze">Jeśli Rosja chce zapobiec przemieszczaniu się wojowników w tym regionie, to Gruzja musi być silnym krajem, bezpiecznym i zjednoczonym, bo wówczas będzie mogła temu zapobiegać. Oczywiście tej konkluzji Rosja nie przyjmuje z zadowoleniem.</u>
<u xml:id="u-36.9" who="#DavidBakradze">W tym momencie ten problem już nie istnieje. Od kilku lat nie ma tam żadnych grup zbrojnych.</u>
<u xml:id="u-36.10" who="#DavidBakradze">Ponieważ w przeciwieństwie do Rosji nie posiadamy dwóch zestawów zasad moralnych, całkowicie popieramy integralność terytorialną Rosji. W żadnym wypadku nie popieramy grup, które chcą się wyodrębnić z terytorium Rosji.</u>
<u xml:id="u-36.11" who="#DavidBakradze">Istnieje jednak inny problem, mianowicie troska o prawa człowieka, które są łamane w Czeczenii.</u>
<u xml:id="u-36.12" who="#DavidBakradze">Jeśli chodzi o siły bojowników, proszę pamiętać, że walczyli oni przeciwko Gruzji w Abchazji. Szamil Basajew, który jest chyba najbardziej znanym bojownikiem czeczeńskim, był przywódcą batalionu czeczeńskiego, który działał na terytorium Abchazji. Był wiceministrem obrony Abchazji i walczył przeciwko Gruzinom. W żaden sposób nie jesteśmy w stanie wyrazić poparcia dla tych bojowników.</u>
<u xml:id="u-36.13" who="#DavidBakradze">Rosja swego czasu stworzyła batalion czeczeński, który walczył potem przeciwko Gruzinom. Ostrzegaliśmy wówczas, że to jest broń obosieczna i ten batalion może wrócić do Czeczenii, aby walczyć przeciwko Rosjanom. Tak się stało.</u>
<u xml:id="u-36.14" who="#DavidBakradze">Powtarzam raz jeszcze, że jest niemożliwe, abyśmy popierali separatystów czeczeńskich.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#iBezpieczeństwaparlamentuGruzjiNikolozRurua">Czasami jest wręcz irytujące, że tak wiele miejsca poświęcamy Rosji i stosunkom gruzińsko-rosyjskim, a także problemom, które powoduje Rosja. Przecież w Gruzji dzieje się wiele dobrego. Chcielibyśmy również dowiedzieć się, jaka jest sytuacja w Polsce. Naprawdę nie przyjechaliśmy do Polski, żeby cały czas skarżyć się na Rosję.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#iBezpieczeństwaparlamentuGruzjiNikolozRurua">Chcielibyśmy porozmawiać o współpracy z Polską. Pragniemy podziękować Polakom za wsparcie, jakiego udzielają Gruzji, zwłaszcza jeśli chodzi o nasze aspiracje do uczestnictwa w NATO. Istnieje wiele tematów, które moglibyśmy omawiać.</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#iBezpieczeństwaparlamentuGruzjiNikolozRurua">Jeśli państwo pozwolą, powiem kilka słów na temat tego, w jaki sposób Rosja działa na terytorium Gruzji. Co do taktyki, jaką Rosja stosuje w tym regionie, słyszałem, że w dniu dzisiejszym prezydent Putin publicznie ogłosił, iż Rosja nie jest stroną konfliktu w tym rejonie, natomiast stronami są Abchazja i Gruzja oraz Osetia i Gruzja.</u>
<u xml:id="u-37.3" who="#iBezpieczeństwaparlamentuGruzjiNikolozRurua">To oznacza, że Rosja stara się unikać odpowiedzialności, czy też wyprzeć się odpowiedzialności za sytuację w tym regionie. Z drugiej strony wiemy, że Rosja nadal zamierza „rozdawać karty”. Chce być superarbitrem oraz jedynym aktorem na scenie militarnej w tym regionie.</u>
<u xml:id="u-37.4" who="#iBezpieczeństwaparlamentuGruzjiNikolozRurua">Taktyka, którą stosuje prezydent Putin, to granie na czas. Rosja dąży do tego, aby sytuacja pozostała nierozwiązana tak długo, jak to możliwe. To pozwoli na odwrócenie procesów demokratycznych, zachodzących w Gruzji. Wtedy Gruzja stanie się dużo bardziej podatna na wpływy rosyjskie.</u>
<u xml:id="u-37.5" who="#iBezpieczeństwaparlamentuGruzjiNikolozRurua">Jeśli rzeczywiście taki będzie rozwój sytuacji, nastąpi efekt domina, to znaczy kolejne kraje, które dawniej stanowiły część imperium radzieckiego, będą poddane tym samym oddziaływaniom. Rosja chce skonsolidować wszystkie swoje dawne „posiadłości” i kraje, które były częścią imperium sowieckiego.</u>
<u xml:id="u-37.6" who="#iBezpieczeństwaparlamentuGruzjiNikolozRurua">Wszyscy musimy w tej sprawie działać wspólnie. Gruzja jest tylko jednym z przykładów oddziaływań rosyjskich.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#KonstantineGabashvili">Pozwolą państwo, że powrócę do kwestii Pankisi. Wiem, skąd wzięło się to pytanie. Proszę pamiętać, że w tamtym okresie byliśmy zbyt słabi militarnie, żeby zapobiec tej sytuacji. Wówczas w tym rejonie znajdowało się około 800 bojowników, ale Gruzja nie miała wystarczających sił zbrojnych, aby cokolwiek z tym zrobić.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#KonstantineGabashvili">Później realizowany był program doposażenia i szkolenia naszej armii. Byliśmy w stanie wyszkolić 3 tys. żołnierzy. Dysponując tymi siłami, byliśmy w stanie rozwiązać te problem w ciągu tygodnia.</u>
<u xml:id="u-38.2" who="#KonstantineGabashvili">Możemy rozwiązywać tego typu problemy, ale czasami potrzebna jest pomoc z zewnątrz.</u>
<u xml:id="u-38.3" who="#KonstantineGabashvili">Pod koniec zeszłego roku, na spotkaniu OBWE w Lublanie, którego uczestnikiem była również Polska, wspólnie podjęto decyzję stworzenia pokojowego planu rozwiązania sytuacji w Południowej Osetii. Ten plan został przyjęty i powinien zostać zakończony pod koniec bieżącego roku.</u>
<u xml:id="u-38.4" who="#KonstantineGabashvili">Zgodnie z tym planem, republika miała uzyskać duży zakres autonomii. Chcielibyśmy stworzyć tam społeczeństwo obywatelskie i rozpocząć procesy demokratyczne. Jednak należy pamiętać o tym, że zarówno w Abchazji, jak i w Południowej Osetii Rosja, która ma tam swoje siły, nie jest neutralna, nie jest mediatorem. Nie jest stroną, która może mieć tam siły utrzymujące pokój.</u>
<u xml:id="u-38.5" who="#KonstantineGabashvili">Takie siły nie powinny mieć militarnego charakteru. Powinny to być międzynarodowe siły policyjne, a nie wojskowe. Wówczas ten problem może być rozwiązany tak samo, jak problem Pankisi.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PawełZalewski">Zgłosiło się kilka osób ze strony polskiej do dyskusji. Ponieważ jesteśmy ograniczeni czasowo, proszę o krótkie pytania i później o krótkie odpowiedzi. Powinniśmy zakończyć spotkanie w ciągu 15–20 minut.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#AndrzejLiss">Przede wszystkim serdecznie witam naszych gości. Pytanie, czy to jest nasza wina, jest pytaniem błędnym. Jest ono formułowane przez wszystkie państwa, które były w orbicie wpływów Moskwy. Każde z państw próbowało poszukiwać możliwości dobrych stosunków z wielkim sąsiadem.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#AndrzejLiss">Przyczyną nie najlepszych stosunków z Rosją jest dążenie tego kraju do restauracji imperium. Chciałbym nawiązać do naszej wspólnej historii. Mamy do czynienia z Rosją od czasów Piotra I i od wojny północnej w Europie. Od tego czasu do 1989 r. byliśmy podporządkowani wielkiemu imperium rosyjskiemu.</u>
<u xml:id="u-40.2" who="#AndrzejLiss">Inny ważny aspekt bieżącej sytuacji to surowce energetyczne. Obecnie Rosja nie ma nic innego do zaoferowania i szantażowania demokratycznej Europy niż swoje surowce energetyczne.</u>
<u xml:id="u-40.3" who="#AndrzejLiss">Od sierpnia 1980 r. byłem członkiem NSZZ „Solidarność”. Często zadawałem sobie pytanie, dlaczego Polakom udało się wyrwać „spod buta” moskiewskiego.</u>
<u xml:id="u-40.4" who="#AndrzejLiss">Moskwa prowadziła we wszystkich podporządkowanych krajach politykę oddziaływania na uległe władze państwowe. Szkoła administracji w Moskwie przygotowywała kadry. Kiedy z Polski wyjechali rosyjscy konsulowie, została siatka zbudowana przez nich, mianowicie 49 województw.</u>
<u xml:id="u-40.5" who="#AndrzejLiss">Konieczne wydaje się nawiązanie współpracy pomiędzy państwami leżącymi w bezpośrednim sąsiedztwie. W przypadku Polski była to Grupa Wyszehradzka, w przypadku Gruzji współpraca z Armenią i Kazachstanem. Chodzi o stworzenie wspólnego bloku przeciwko imperialnej polityce Rosji.</u>
<u xml:id="u-40.6" who="#AndrzejLiss">Istotne jest też pogłębianie relacji ze światem zachodnim, zwłaszcza z NATO, w tym obecność amerykańskich baz wojskowych. Jest to kierunek działań, który stwarza parasol ochronny nad Gruzją.</u>
<u xml:id="u-40.7" who="#AndrzejLiss">Chciałbym dowiedzieć się, jakie działania zostały podjęte w tych trzech sferach.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#AndrzejĆwierz">Bardzo się cieszę, że mogę w dniu dzisiejszym spotkać się z moimi przyjaciółmi, których poznałem w Gruzji. Kilka tygodni temu gościłem w Gruzji, teraz państwo przyjechaliście do Warszawy.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#AndrzejĆwierz">Miałem okazję być w Gruzji w gorącym okresie, kiedy ujawniona została sprawa szpiegów rosyjskich i kiedy odbywały się wybory samorządowe. Mogę powtórzyć opinię, jaką wypowiedziałem w Gruzji. Wybory odbyły się w sposób demokratyczny. Gruzja jest na dobrej drodze ku demokracji.</u>
<u xml:id="u-41.2" who="#AndrzejĆwierz">Problemy pomiędzy Gruzją a Rosją będą przedstawiane przez obie strony w sposób subiektywny. Nie można traktować wypowiedzi rosyjskich jako obiektywnych, odzwierciedlających rzeczywisty bieg wydarzeń.</u>
<u xml:id="u-41.3" who="#AndrzejĆwierz">Problemy związane z rozpadającym się imperium radzieckim miała również Polska i wiele państw, które już przystąpiły do Unii Europejskiej. Część Polaków, w tym również ja, rozumie stanowisko Gruzinów, oparte na woli narodu dążącego do wolności.</u>
<u xml:id="u-41.4" who="#AndrzejĆwierz">W moim przekonaniu Unia Europejska ma bardzo dużo do zrobienia, jeśli chodzi o stabilizację sytuacji w Gruzji. Jak państwo oceniacie rolę państw unijnych – byłych członków Układu Warszawskiego w podejmowaniu właściwych decyzji przez Unię Europejską?</u>
<u xml:id="u-41.5" who="#AndrzejĆwierz">Te państwa mają lepszą wiedzę na temat stosunków Federacji Rosyjskiej z państwami należącymi w przeszłości do bloku wschodniego.</u>
<u xml:id="u-41.6" who="#AndrzejĆwierz">Czy nawiązanie partnerskich stosunków pomiędzy miastami w Gruzji i w Polsce sprzyjałoby stabilizacji sytuacji w regionie i wzmocniłoby bezpieczeństwo Gruzji?</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#ZbyszekZaborowski">Moje pierwsze pytanie dotyczy struktury ludnościowej w dwóch autonomicznych częściach Gruzji, a więc w Południowej Osetii oraz Abchazji. Rozumiem, że te proporcje utrudniają polityczne rozwiązanie sytuacji.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#ZbyszekZaborowski">Co – zdaniem państwa – Polska jeszcze może zrobić dla Gruzji, którą jednoznacznie popiera, oprócz tego, że możemy spożywać więcej gruzińskiego wina i wody mineralnej? Wyczytałem, że Rosjanie nie chcą sprowadzać tych gruzińskich produktów. My jesteśmy gotowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#JolantaSzymanekDeresz">Do zadania pytania zainspirował mnie pan przewodniczący delegacji, kiedy mówił o różnicach w nastawieniu do rozwiązania problemu Rosji i Gruzji. Podkreślał pan, że to Gruzja jest bardziej pokojowo nastawiona, że używa języka mniej militarnego.</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#JolantaSzymanekDeresz">Jednak rezolucja ONZ z 13 października br. uznała stabilizującą rolę wojsk Federacji Rosyjskiej. Jak przyjęto w Gruzji ten fragment rezolucji?</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#AnnaPaluch">Jestem posłem z Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Chciałabym odnieść się do aspektu niekoniecznie militarnego państwa wybijania się na niepodległość.</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#AnnaPaluch">Z jednej strony trzeba stwierdzić, że trudno się dyskutuje, mając potężnego sąsiada tuż przy swojej granicy. Jeśli chodzi o polskie doświadczenia, nasza sytuacja była o tyle odmienna, że mieliśmy 20 lat niepodległości w okresie międzywojennym, co pozwoliło odbudować poczucie narodowe i dążenie do wolności, wykształcić nową inteligencje. Było nam łatwiej przeżyć ostatnie kilkadziesiąt lat zależności.</u>
<u xml:id="u-44.2" who="#AnnaPaluch">Z drugiej strony 17 lat po zmianach widać wiele pozostałości postkomunistycznych. Jeszcze bardzo długo będziemy wychodzić z tego skomunizowania ludzi od wewnątrz.</u>
<u xml:id="u-44.3" who="#AnnaPaluch">Chciałam państwa zapytać o to, jakie działania są podejmowane w waszym kraju, aby te straty, jakie komunizm poczynił w mentalności ludzkiej, zniwelować, żeby zbudować społeczeństwo obywatelskie. Z wielką radością usłyszałam o wyborach samorządowych.</u>
<u xml:id="u-44.4" who="#AnnaPaluch">Jakie działania państwo podejmujecie i jak wam w tym pomóc?</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#AndrzejGrzyb">Sytuacja gospodarcza będzie determinowała, jakie będą zmiany w Gruzji i w całym regionie. Chciałbym zapytać o kwestię polityki energetycznej Gruzji. Czy uda się uniezależnić gospodarkę Gruzji od sektora energetycznego Rosji?</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#AndrzejGrzyb">Czy rurociąg Baku-Tbilisi-Ceyhan to droga uniezależnienia energetycznego Gruzji?</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#BarbaraJanusz">Moje pytanie chciałam zadać w kontekście zbliżającej się wizyty sekretarza Biura Bezpieczeństwa Gruzji w Polsce. Chciałam zapytać krótko o politykę energetyczną Gruzji w stosunku do Iranu. Z jednej strony mówi się o korytarzu energetycznym z Morza Kaspijskiego, przez Kaukaz do Odessy, Brodów, być może do Turcji. Rurociąg z Iranu chyba nie do końca funkcjonuje, ponieważ Armenia sprzedała swoje udziały Rosji.</u>
<u xml:id="u-46.1" who="#BarbaraJanusz">Jaka jest perspektywa uniezależnienia się Gruzji?</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#KonstantineGabashvili">Solidarność jest dla nas inspiracją. Te doświadczenia są dla nas bardzo ważne. Staramy się podejmować podobne działania na skalę regionalną. Funkcjonuje konferencja GUAM, skupiająca Gruzję, Ukrainę, Azerbejdżan i Mołdawię. Armenia jest bardzo istotnym inwestorem w Gruzji. Mamy również dużą społeczność armeńską w naszym kraju.</u>
<u xml:id="u-47.1" who="#KonstantineGabashvili">Mamy świetne stosunki z Kazachstanem, który jest drugim co do wielkości inwestorem w naszym krajem. Inwestuje w branżę turystyczną, budownictwo, energetykę, komunikację. Oczywiście Kazachstan jest kluczowym krajem w tym regionie.</u>
<u xml:id="u-47.2" who="#KonstantineGabashvili">Nasze relacje z tymi krajami są więc bardzo dobre.</u>
<u xml:id="u-47.3" who="#KonstantineGabashvili">Drugie pytanie dotyczyło nowych członków Unii Europejskiej. Ich wsparcie było dla nas bardzo ważne i nadal jest ważne. Niestety, stare kraje unijne nie rozumieją tak dobrze sytuacji w Gruzji, jak kraje, które kiedyś należały do bloku wschodniego. Pamiętamy o sprawie sprzed dwóch lat i wypowiedź prezydenta Jacquesa Chiraca, dotyczącą relacji z Niemcami.</u>
<u xml:id="u-47.4" who="#KonstantineGabashvili">Mamy świadomość, że stara Europa nie zawsze rozumie nową Europę. Rolą nowych krajów członkowskich Unii jest dzielenie się wiedzą i zmuszenie tych pozostałych partnerów, żeby coś zrozumieli.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#iBezpieczeństwaparlamentuGruzjiNikolozRurua">Jeśli chodzi o rolę nowych krajów członkowskich, to ponieważ Polska jest krajem, który przez jakiś czas żył w systemie totalitarnym, ma doświadczenia, które są zupełnie unikatowe w porównaniu z doświadczeniami krajów Zachodniej Europy. Żyliście państwo w systemie, który był dyktaturą.</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#iBezpieczeństwaparlamentuGruzjiNikolozRurua">Oczywiście była to wielka tragedia dla Polski, ale z drugiej strony Polska wyniosła z tego okresu to, że teraz macie państwo dużo lepszy wgląd w tego typu kwestie. Kraje Europy Środkowej i Wschodniej, a zwłaszcza Polska, powinny starać się przekonać Europę Zachodnią co do tego, że należy stworzyć wspólną politykę w obszarze energetyki, broni masowego rażenia czy terroryzmu.</u>
<u xml:id="u-48.2" who="#iBezpieczeństwaparlamentuGruzjiNikolozRurua">Wiemy, że Unia Europejska ma cały czas problemy nawet z komunikacją wewnętrzną w tej kwestii. To właśnie kraje takie jak Polska są w stanie pomóc zachodniej części Europy uzyskać lepszy wgląd i lepsze zrozumienie sytuacji. Ze względu na swoje doświadczenia, macie dużo bardziej realistyczne podejście.</u>
<u xml:id="u-48.3" who="#iBezpieczeństwaparlamentuGruzjiNikolozRurua">Musimy pamiętać o tym, że straszne rzeczy działy się na kontynencie europejskim nie tak dawno temu. 50–60 lat temu faszyzm był prawie zwycięską ideologią. Niedługo później taką ideologią był komunizm. Takie procesy dzieją się bardzo szybko, bez długich przygotowań. Trzeba o tym pamiętać i przypominać o tym Europie Zachodniej. Europa nie może na to przymykać oczu.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#KonstantineGabashvili">Kolejne pytanie dotyczyło partnerstw między miastami. Uważam, że to jest bardzo ważna sprawa, ponieważ nie chodzi tylko o stosunki polityczne między naszymi krajami, ale także o związki w dziedzinie kultury, gospodarki i kontakty międzyludzkie. Współpracę pomiędzy miastami przywitalibyśmy z dużym zadowoleniem.</u>
<u xml:id="u-49.1" who="#KonstantineGabashvili">Jedno z pytań dotyczyło struktury populacji w Osetii i Abchazji. Jeśli chodzi o rozmieszczenie poszczególnych grup etnicznych, mapa przypomina szachownicę. Poszczególne narodowości są wymieszane. Mamy naprzemiennie Gruzinów, Osetczyków, Gruzinów itd.</u>
<u xml:id="u-49.2" who="#KonstantineGabashvili">Jest to absolutna mieszanka i z tego względu nie jest możliwe wytyczenie jakiejkolwiek granicy, linii demarkacyjnej, która oddzieliłaby te dwa narody. Co więcej, ludzie, którzy tam mieszkają, naprawdę tego nie chcą. To jest tylko idea, która powstała w głowach polityków rosyjskich.</u>
<u xml:id="u-49.3" who="#KonstantineGabashvili">Spotykaliśmy się z przedstawicielami tych mniejszości i oni byli bardzo pozytywnie nastawieni do naszych planów. Pozytywnie oceniali plany dotyczące przyznania im pewnego stopnia autonomii. Musimy dążyć do zmniejszenia wpływów Rosji w tym regionie.</u>
<u xml:id="u-49.4" who="#KonstantineGabashvili">Przed rozpoczęciem konfliktu w Abchazji żyło około 560 tys. ludzi. Obecnie jest to 120 tys. osób. W jednym z przygranicznych regionów mieszkało około 50–60 tys. Gruzinów. Obecnie prawa obywatelskie tych ludzi są cały czas naruszane.</u>
<u xml:id="u-49.5" who="#KonstantineGabashvili">W Abchazji mieszka obecnie 40 tys. osób tej narodowości, ale przed rozpoczęciem konfliktu była to liczba 80 tys. Połowa z nich, a także inne narodowości, takie jak: Ukraińcy, Estończycy, opuścili ten region po rozpoczęciu konfliktu. Obecnie panuje tam bezprawie. Jest to obszar zupełnie opustoszały i rządzą tam grupy przestępcze.</u>
<u xml:id="u-49.6" who="#KonstantineGabashvili">Pytali państwo, co Polska może jeszcze zrobić dla Gruzji. Odpowiedź brzmi – wszystko to, co robicie państwo do tej pory. Chodzi o to, aby zwracać uwagę na problemy Gruzji. Pan George Bokeria powiedział, że Polska jest naszym najlepszym przyjacielem i całkowicie zgadzam się z tą opinią. Wiemy, że rozumiecie nasze problemy i aspiracje.</u>
<u xml:id="u-49.7" who="#KonstantineGabashvili">Kolejna kwestia dotyczyła bezpieczeństwa energetycznego. Jest to bardzo ważna sprawa zarówno z punktu widzenia polityki, jak i gospodarki. Dwa lata temu nasz rząd podjął bardzo intensywne działania w celu uzdrowienia tego sektora. Prywatyzacja jest już właściwie zakończona. Wielu inwestorów działa w sektorze energetycznym. Ponadto inwestujemy w badania i rozwój.</u>
<u xml:id="u-49.8" who="#KonstantineGabashvili">Jeśli chodzi o ropę naftową, import nie stanowi problemu, gdyż mamy dostawy z Azerbejdżanu. Co do dostaw gazu, rurociąg, o którym pani wspomniała, nie jest naprawdę ważny, gdyż jest to mały rurociąg.</u>
<u xml:id="u-49.9" who="#KonstantineGabashvili">Są inne możliwości. Budowa rurociągu przez Azerbejdżan gwarantowałaby bezpieczeństwo dla naszego kraju.</u>
<u xml:id="u-49.10" who="#KonstantineGabashvili">Jeśli chodzi o kwestię Iranu, jakiś czas temu minister spraw zagranicznych Iranu zaproponował, że będzie mediatorem pomiędzy Rosją i Gruzją. Było to dla nas wielkim zaskoczeniem i chyba nie bardzo tego chcemy. Jest to jednak ciekawa sytuacja. Mamy wsparcie ze strony Iranu, co może być nieco zaskakujące.</u>
<u xml:id="u-49.11" who="#KonstantineGabashvili">Jeśli chodzi o nowy rurociąg gazowy, to istnieje możliwość trasy z Azerbejdżanu przez Gruzję do Turcji. Gdy mówimy o dywersyfikacji źródeł, to mamy na myśli również basen Morza Kaspijskiego i Turkmenistan. Poprowadzenie takiego rurociągu byłoby bardzo ważne również dla Europy i Polski, dla zwiększenia waszego bezpieczeństwa energetycznego.</u>
<u xml:id="u-49.12" who="#KonstantineGabashvili">Wszyscy pamiętamy sprawę Niemiec i Rosji, które porozumiały się w sprawie rurociągu omijającego Polskę.</u>
<u xml:id="u-49.13" who="#KonstantineGabashvili">Kolejne pytanie dotyczyło ideologii komunistycznej i spuścizny komunistycznej w Gruzji. Muszę powiedzieć, że komunizm nigdy nie był naprawdę ważny w Gruzji. Oczywiście jest kwestia Stalina i jego pochodzenia, ale według nas on nie jest Gruzinem.</u>
<u xml:id="u-49.14" who="#KonstantineGabashvili">W roku 1939 pewien dziennikarz brytyjski zapytał Stalina, czy jest Gruzinem. Stalin odpowiedział: „Byłem”. My nie uważamy go za Gruzina. Jego wpływ na los naszego kraju był ogromny. Właśnie dlatego, że był z pochodzenia Gruzinem, nasz kraj stracił niepodległość. To jest trochę taka sytuacja, jak w Polsce kwestia Dzierżyńskiego.</u>
<u xml:id="u-49.15" who="#KonstantineGabashvili">Spuścizna komunistyczna nie jest zbyt znacząca w naszym kraju. Komunistów może być około tysiąca, z roku na rok coraz mniej, ponieważ to są raczej starzy działacze. W Gruzji komunizm nie jest już problemem. Problemem jest korupcja czy też niezrozumienie procedur i mechanizmów demokratycznych. Mamy jednak młode pokolenie, które te procesy rozumie bardzo dobrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#GeorgeBokeria">Jeśli chodzi o rezolucję ONZ, nie jesteśmy z niej zadowoleni. Uważamy, że Rosja zaszantażowała Stany Zjednoczone, podnosząc kwestię rezolucji dotyczącej Korei Północnej. Z drugiej strony ta rezolucja nie jest dla nas jakąś tragedią.</u>
<u xml:id="u-50.1" who="#GeorgeBokeria">Uważamy, że największe niebezpieczeństwo wynikające z rezolucji polega na tym, iż ona stanowi precedens i być może pozwoli w przyszłości Rosji prowadzić tę samą taktykę szantażu. Jeśli Stany Zjednoczone pozwalają Rosji, by były swego rodzaju zakładnikiem politycznym, to sytuacja może się jedynie pogorszyć.</u>
<u xml:id="u-50.2" who="#GeorgeBokeria">Oczywiście siły rosyjskie nie są żadnymi siłami stabilizacyjnymi. O tym wszyscy wiemy. Chodzi o nacisk polityczny ze strony Rosji na Stany Zjednoczone. Niestety, tylko USA byłyby w stanie powstrzymać Rosję. Inne kraje europejskie nie zrobiły nic w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-50.3" who="#GeorgeBokeria">W okresie, kiedy pracowano nad rezolucją, w mediach amerykańskich podjęta była ostra krytyka tych przetargów.</u>
<u xml:id="u-50.4" who="#GeorgeBokeria">Jeśli chodzi o Gruzję, my to przeżyjemy. Problemem będzie, jeśli Rosja w przyszłości będzie stosowała tę samą taktykę. Muszę państwu powiedzieć, że Ronald Reagan zawsze był w Gruzji wielkim bohaterem, również dlatego, że przyczynił się do zmiany mentalności Amerykanów i sprawił, że oni przestali iść na kompromis z Rosją.</u>
<u xml:id="u-50.5" who="#GeorgeBokeria">Odpowiadam na pytanie dotyczące spuścizny komunistycznej. Otóż obecnie w polityce Gruzji aktywnie uczestniczy wielu ludzi młodych. Mieliśmy całe pokolenie ludzi, którzy może nie tyle byli zarażeni komunizmem, co swego rodzaju cynicznym podejściem do życia.</u>
<u xml:id="u-50.6" who="#GeorgeBokeria">W polityce mamy wielu młodych ludzi, którzy nie mają doświadczenia, ale w naszej sytuacji nie ma innego wyjścia. Oczywiście są chlubne wyjątki, jak np. osoba pana przewodniczącego Konstantine’a Gabashvili.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PawełZalewski">Dyskusja, która bardzo się przedłużyła, pokazała, jak ważna jest dla nas sytuacja w Gruzji, jak ważne są dla nas stosunki polsko-gruzińskie. Wspieramy Gruzinów w ich działaniach mających na celu stworzenie bezpiecznego, demokratycznego państwa, które byłoby w pełni integralne terytorialnie.</u>
<u xml:id="u-51.1" who="#PawełZalewski">Dziękuję naszym gruzińskim gościom za uczestnictwo w posiedzeniu Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#KonstantineGabashvili">Dziękujemy państwu za wsparcie, jakie nam okazaliście. Dziękujemy za pytania i opinie. Przepraszamy za to, że odpowiedzi nie zawsze były wyczerpujące, ale wiemy, że mamy w was prawdziwych przyjaciół.</u>
<u xml:id="u-52.1" who="#KonstantineGabashvili">Zapraszam do Tbilisi na dalszy ciąg rozmów.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PawełZalewski">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>