text_structure.xml
13.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MarianPiłka">Otwieram posiedzenie Komisji. Przepraszam za nieobecność przewodniczącego Pawła Zalewskiego, który przebywa na wyjeździe służbowym.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#MarianPiłka">Witam posłów i zaproszonych gości. Serdecznie witam posła Roberta Tyszkiewicza, który jest nowym członkiem naszej Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#MarianPiłka">Porządek dzienny otrzymali państwo na piśmie. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam porządek obrad za przyjęty. Sprzeciwu nie słyszę, zatem przystępujemy do realizacji porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#MarianPiłka">Marszałek Sejmu na podstawie art. 61 ust. 2 Regulaminu Sejmu RP skierował w dniu 8 maja 2006 r. zawiadomienie z druku nr 536 do Komisji Spraw Zagranicznych celem zajęcia stanowiska co do zasadności wybranego przez Radę Ministrów trybu ratyfikacji konwencji.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#MarianPiłka">Proszę dyrektora Janusza Łąckiego o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JanuszŁącki">Termin obowiązywania konwencji został przedłużony do 30 czerwca 2007 r. Prawdopodobnie po tej dacie konwencja nadal będzie obowiązywać.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JanuszŁącki">Celem konwencji jest koordynacja pomocy żywnościowej, w tym zwiększenie skuteczności i jakości pomocy, poprawa spójności polityki pomocy żywnościowej z innymi instrumentami rozwojowymi.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#JanuszŁącki">Głównym założeniem konwencji jest dokonanie zabezpieczenia na rzecz krajów słabo rozwiniętych w wielkości co najmniej 10 mln ton pomocy żywnościowej rocznie w ekwiwalencie zbóż konsumpcyjnych.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#JanuszŁącki">Obecnie do konwencji przystąpiły, poza państwami członkowskimi Unii Europejskiej, z wyjątkiem Portugalii, która powinna to uczynić do końca czerwca br., Australia, Kanada, Japonia, Norwegia, Szwajcaria i Stany Zjednoczone. Od 2000 r. stroną konwencji jest również Wspólnota Europejska jako organizacja międzynarodowa.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#JanuszŁącki">Zobowiązania wynikające z postanowień konwencji są określone w skali roku dla każdego jej członka, np. dla Wspólnoty Europejskiej stanowi to ekwiwalent w dostawach pszenicy w wysokości 1320 tys. ton, co odpowiada kwocie 130 mln euro.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#JanuszŁącki">Unia Europejska podjęła realizację uzgodnionych w ramach Konwencji o pomocy żywnościowej szesnastu oddzielnych programów pomocy. Jeden z nich jest zarządzany przez Komisję Europejską, zaś 15 pozostałych w ramach narodowych programów pomocy żywnościowej państw członkowskich Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#JanuszŁącki">Kraje członkowskie nie mają obowiązku deklarowania wielkości pomocy żywnościowej, która jest udzielana w ramach konwencji.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#JanuszŁącki">Ratyfikacja przez Polskę Konwencji o pomocy żywnościowej jest szansą na aktywne włączenie się w realizację podstawowego milenijnego celu rozwoju, którym jest redukcja skali głodu na świecie o połowę do 2015 r.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#JanuszŁącki">Jeśli chodzi o korzyści, które mogą płynąć dla Polski z ratyfikacji konwencji w dłuższej perspektywie, można stwierdzić, że ten rodzaj aktywności może skutecznie wpłynąć na pogłębienie więzi i kontaktów politycznych z krajami odbiorcami tej pomocy i w ten sposób przyniesie obustronne korzyści.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#JanuszŁącki">Środki finansowe potrzebne na realizację pomocy żywnościowej będą pochodziły z części rezerwy celowej budżetu państwa przyznanej na pomoc rozwojową w danym roku budżetowym, która pozostaje w dyspozycji ministra spraw zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#JanuszŁącki">W celu związania Polski omawianą konwencją zaproponowany został tryb ratyfikacji bez uprzedniej zgody wyrażonej w ustawie, gdyż zdaniem rządu nie zachodzą przesłanki określone w art. 89 ust. 1 i art. 90 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#JanuszŁącki">Przystąpienie do konwencji nie spowoduje dodatkowych skutków dla budżetu państwa, innych niż przewidziane w danej części budżetowej. Nie pociągnie także za sobą żadnych skutków finansowych dla podmiotów sektora finansów publicznych w postaci zmniejszenia ich dochodów lub zwiększenia wydatków.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#JanuszŁącki">Zwracam się z prośbą o przyjęcie zawiadomienia z druku nr 536 bez zastrzeżeń.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MarianPiłka">Otwieram dyskusję. Kto z państwa posłów chciałby zadać pytanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#ZbyszekZaborowski">Pan dyrektor, uzasadniając celowość ratyfikacji konwencji, mówił o celu podstawowym, jakim jest zredukowanie głodu na świecie o połowę. Interesuje mnie, jak wyliczono stan głodu, żeby móc go zredukować o połowę.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#ZbyszekZaborowski">Po drugie, dlaczego nie planuje się likwidacji całego głodu, skoro są nadwyżki żywności w Unii Europejskiej i nie tylko w Unii. Dlaczego ten cel jest tak mało ambitny?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JolantaSzymanekDeresz">Moje pytanie dotyczy stwierdzenia, że Polska nie będzie miała obowiązku deklarowania wysokości pomocy. Skoro pozostałe państwa również nie mają takiego obowiązku, to jak uzyskamy pomoc w wysokości 10 mln ton?</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#JolantaSzymanekDeresz">Jakie są relacje pomiędzy pomocą rozwojową realizowaną dotychczas w ramach rezerwy, którą dysponuje Ministerstwo Spraw Zagranicznych, a pomocą w ramach konwencji? Czy te działania zostaną połączone, czy będą to dwa równolegle prowadzone działania pomocowe?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MarianPiłka">Czy są jeszcze pytania ze strony państwa posłów? Jeśli nie, poproszę pana dyrektora o udzielenie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JanuszŁącki">Odpowiadając na pytanie dotyczące skali głodu na świecie, wspomnę, że to nie jest jedyne uzasadnienie przystąpienia Polski do konwencji. Mamy zobowiązania wynikające z traktatu akcesyjnego oraz Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#JanuszŁącki">Przystępujemy do konwencji, która obowiązuje od kilku lat, więc wszystkie szacunki były dokonane przed naszym przystąpieniem do konwencji. Polska nie miała na to bezpośrednio wpływu.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#JanuszŁącki">Trudno mi powiedzieć, w jaki sposób dokonano tych szacunków i jakie kryteria brano pod uwagę. Ważny jest sam cel, plan określony do 2015 r. Pomoc ze strony Unii Europejskiej ma wynosić całościowo 130 mln euro, więc jest to znacząca pomoc dla państw, które jej potrzebują.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#JanuszŁącki">Jeśli chodzi o deklaracje, których państwa nie muszą składać, ponieważ Unia Europejska tego nie wymaga, należy zaznaczyć, że została określona ogólna kwota dla całej organizacji. Obecnie planujemy, że Polska z rezerwy celowej będącej w dyspozycji MSZ będzie przeznaczać rocznie około 1 mln USD.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#JanuszŁącki">Jeśli kwoty przeznaczane przez inne państwa unijne nie będą wypełniały tej kwoty ogólnej, to zakładam, że Komisja Europejska zdecyduje, które państwa powinny zadeklarować większą pomoc.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#JanuszŁącki">Co do kwestii związanej z dotychczasową realizacją pomocy, poprosiłbym dyrektora Andrzeja Skrzydło o szczegółową odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#AndrzejSkrzydło">Pomoc żywnościowa świadczona przez rząd polski dotychczas zawierała się w działaniach, które sprowadzały się do kontrybucji finansowych, przede wszystkim na rzecz Światowego programu żywnościowego, wielkości 200 tys. USD rocznie. Były to środki do tej pory asygnowane przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#AndrzejSkrzydło">Od roku bieżącego kwestia pomocy żywnościowej została przekazana instytucjonalnie do Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Pomoc żywnościowa jest integralną częścią całościowego programu współpracy rozwojowej, jaką świadczy rząd polski. W tym roku propozycja budżetowa wynosi 3 mln zł.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#AndrzejSkrzydło">Odpowiadając wprost na pytanie pani posłanki, rezerwa celowa budżetu państwa nr 62 przeznaczona na realizację programów pomocy rozwojowej i wspieranie procesów demokratycznych jest tym budżetem, który będzie świadczył pomoc żywnościową.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MarianPiłka">Czy są dalsze pytania? Nie ma zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#MarianPiłka">Przypominam, że rozpatrujemy nie sprawy merytoryczne, tylko tryb ratyfikacji. Stwierdzam, że nikt z posłów nie zgłosił zastrzeżeń co do trybu ratyfikacji.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#MarianPiłka">Jakie jest stanowisko Biura Legislacyjnego?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#ElżbietaStrzępek">Biuro Legislacyjne nie zgłasza zastrzeżeń co do trybu ratyfikacji konwencji z druku nr 536.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#MarianPiłka">Opinia eksperta sejmowego pana Jana Morwińskiego nie kwestionuje przyjętego trybu ratyfikacji. Proponuję, aby Komisja przyjęła sprawozdanie o niezgłaszaniu zastrzeżeń. Nie słyszę sprzeciwu, zatem stwierdzam, że Komisja przyjęła sprawozdanie o niezgłaszaniu zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#MarianPiłka">Czy w sprawach różnych ktoś z państwa chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PawełŚpiewak">W okresie pomiędzy naszymi spotkaniami zmienił się minister spraw zagranicznych. Można by oczekiwać, że pani minister spraw zagranicznych przybędzie na spotkanie z Komisją i przedstawi swoje propozycje programowe i polityczne oraz wyjaśni kwestię, która na powrót stała się aktualna, mianowicie rozdzielenie Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej i Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Nastąpiło bowiem rozbicie struktur, które miały być łączone.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PawełŚpiewak">Byłoby ze wszech miar słuszne, gdyby pani minister wytłumaczyła decyzję, która została przez nią podjęta. W jaki sposób zostaną rozdzielone kompetencje?</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PawełŚpiewak">Zmiana jest bardzo radykalna, bardzo poważna i wymaga dyskusji na forum Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#MarianPiłka">Z moich informacji wynika, że przewodniczący Paweł Zalewski planuje posiedzenie Komisji, w którym wzięłaby udział pani minister. Myślę, że po powrocie z zagranicy pan przewodniczący podejmie stosowne działania.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#KrzysztofLisek">Chciałbym przyłączyć się do wniosku posła Pawła Śpiewaka, dotyczącego zaproszenia pani minister na posiedzenie Komisji, ale z zupełnie innego względu. Od kilkunastu dni jesteśmy świadkami bardzo ostrego sporu dyplomatycznego pomiędzy Polską a Federacją Rosyjską związanego z jednostronną blokadą swobodnej żeglugi przez Cieśninę Pilawską przez Rosjan.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#KrzysztofLisek">Ta sprawa w dniu dzisiejszym była przedmiotem obrad podkomisji ds. gospodarki morskiej Komisji Infrastruktury. Ponieważ spór dotyczy prawa międzynarodowego, Komisja Spraw Zagranicznych powinna mieć szansę zapoznać się z obecną sytuacją i stanem prac Ministerstwa Spraw Zagranicznych nad rozwiązaniem tego problemu.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#KrzysztofLisek">Mówię o tym również w kontekście dość niefortunnej wypowiedzi pani minister spraw zagranicznych, która była przytoczona w dniu wczorajszym przez „Gazetę Wyborczą”. Pani minister stwierdziła, że nie będzie zajmować się tym problemem, ponieważ ma on charakter wyłącznie regionalny.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#KrzysztofLisek">Uważam, że spór między państwami nie jest sporem o charakterze regionalnym. Być może jest to przekłamanie medialne. Sądzę, że Komisja Spraw Zagranicznych powinna mieć możliwość zapoznania się z sytuacją.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#MarianPiłka">Myślę, że Sekretariat Komisji odnotował wypowiedź pana posła.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#MarianPiłka">Czy są jeszcze sprawy różne? Nie ma zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#MarianPiłka">Chciałbym poinformować, że jutro o godz. 15.00, wspólnie z Komisją Finansów Publicznych, przeprowadzimy pierwsze czytanie ustawy z druku nr 554.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#MarianPiłka">Informuję, że wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>