text_structure.xml
49.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PawełZalewski">Otwieram posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych. Witam posłów i zaproszonych gości, w tym podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych, pana Janusza Stańczyka oraz przedstawicieli resortów zainteresowanych umowami, które będą przedmiotem obrad Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PawełZalewski">Witam również przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PawełZalewski">Wszyscy państwo otrzymali zawiadomienia oraz porządek obrad. Czy ze strony państwa posłów są uwagi do zaproponowanego porządku dziennego? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PawełZalewski">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam porządek obrad za przyjęty. Sprzeciwu nie słyszę, a więc obradujemy zgodnie z dokumentem przedstawionym państwu na piśmie.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PawełZalewski">Przystępujemy do realizacji pkt I, który obejmuje rozpatrzenie zawiadomienia Prezesa Rady Ministrów o zamiarze przedłożenia Prezydentowi Rzeczypospolitej do ratyfikacji, bez zgody wyrażonej w ustawie, Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Portugalską o współpracy naukowej i technicznej, podpisanej w Lizbonie dnia 17 czerwca 2005 r. (druk nr 36).</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PawełZalewski">Przypominam, że po rozpatrzeniu zawiadomień Prezesa Rady Ministrów, zgodnie z art. 119 ust. 3 Regulaminu Sejmu, Komisja Spraw Zagranicznych jest zobowiązana przedstawić sprawozdanie, które zawiera wniosek o przyjęcie zawiadomienia bez zastrzeżeń albo o wyrażenie przez Sejm negatywnej opinii co do zasadności wybranego przez Radę Ministrów trybu ratyfikacji.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PawełZalewski">Zgodnie z art. 118 ust. 2 Regulaminu Sejmu, marszałek Sejmu skierował powyższe zawiadomienie do Komisji w dniu 18 listopada br. Marszałek zwrócił się również, zgodnie z art. 119 ust. 1 regulaminu, do wszystkich posłów o zgłaszanie ewentualnych zastrzeżeń co do trybu ratyfikacji do dnia 5 grudnia br.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#PawełZalewski">Informuję, że do Komisji Spraw Zagranicznych nie wpłynęły zastrzeżenia ze strony posłów. Pragnę również poinformować, że Biuro Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu przedstawiło pozytywną opinię co do trybu ratyfikacji umowy z druku nr 36.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#PawełZalewski">Proszę ministra Janusza Stańczyka o krótką informację na temat tego projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JanuszStańczyk">Chciałbym odnieść się do trybu związania Rzeczypospolitej Polskiej Umową między Rzeczypospolitą Polską a Republiką Portugalską o współpracy naukowej i technicznej. Proponowanym trybem związania wyżej wymienioną umową jest ratyfikacja bez zgody wyrażonej w ustawie, w trybie art. 89 ust. 2 Konstytucji RP.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JanuszStańczyk">Wybór takiego trybu związania spowodowany jest tym, iż postanowienia umowy nie dotyczą kwestii wskazanych w art. 89 ust. 1 i art. 90 ust. 1 Konstytucji RP.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#JanuszStańczyk">Umowa między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Portugalską o współpracy naukowej i technicznej jest pierwszą umową międzynarodową między Rzecząpospolitą Polską a Portugalią, dotyczącą wyłącznie współpracy naukowo-technicznej. Poprzednia umowa o współpracy kulturalnej i naukowej z 30 września 1975 r. regulowała głównie współpracę kulturalną.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#JanuszStańczyk">Polskie jednostki naukowe są zainteresowane wspieraniem przez państwo współpracy z Portugalią w dziedzinie nauki, o czym świadczą liczne zgłaszane przez nie projekty naukowe, które mają być realizowane wspólnie z portugalskimi odpowiednikami.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#JanuszStańczyk">Ponadto Portugalia, jako państwo członkowskie Unii Europejskiej, jest partnerem naszego kraju w europejskich programach badawczych. Zawarcie umowy ułatwi oraz uczyni bardziej efektywną współpracę polskich jednostek naukowych, szkół wyższych i jednostek badawczo-rozwojowych z portugalskimi odpowiednikami.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#JanuszStańczyk">Związanie Rzeczypospolitej Polskiej umową nie narusza obowiązującego ustawodawstwa i nie wymaga wprowadzenia do niego żadnych zmian. Realizacja postanowień umowy będzie finansowana z działu – „Nauka” budżetu państwa i nie spowoduje nowych obciążeń gospodarczych oraz finansowych.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#JanuszStańczyk">Proszę Komisję o przyjęcie zawiadomienia Prezesa Rady Ministrów bez zastrzeżeń.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PawełZalewski">Czy są pytania do pana ministra? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PawełZalewski">Czy Biuro Legislacyjne ma uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#RadosławRadosławski">Biuro Legislacyjne nie ma uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PawełZalewski">Stwierdzam, że nikt z posłów nie zgłosił zastrzeżeń co do trybu ratyfikacji umowy z druku nr 36.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PawełZalewski">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła sprawozdanie o niezgłaszaniu zastrzeżeń. Sprzeciwu nie słyszę, zatem stwierdzam, że Komisja rekomenduje Sejmowi przyjęcie zawiadomienia bez zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PawełZalewski">Przechodzimy do realizacji pkt II, który obejmuje rozpatrzenie zawiadomienia Prezesa Rady Ministrów o zamiarze przedłożenia Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej do ratyfikacji, bez zgody wyrażonej w ustawie, Ramowej Konwencji o ochronie i zrównoważonym rozwoju Karpat, sporządzonej w Kijowie dnia 22 maja 2003 r. (druk nr 37).</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PawełZalewski">Zgodnie z art. 118 ust. 2 Regulaminu Sejmu, marszałek skierował powyższe zawiadomienie do Komisji w dniu 18 listopada br. Marszałek, zgodnie z art. 119 ust. 1 regulaminu, zwrócił się również do wszystkich posłów o zgłaszanie ewentualnych zastrzeżeń co do trybu ratyfikacji w terminie do dnia 5 grudnia br.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#PawełZalewski">Pragnę państwa poinformować, że do Komisji Spraw Zagranicznych nie wpłynęło żadne zastrzeżenie ze strony posłów. Informuję również, że Biuro Studiów i Ekspertyz KS przedstawiło pozytywną opinię co do trybu ratyfikacji.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#PawełZalewski">Proszę ministra Janusza Stańczyka o krótką informację na temat tego projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JanuszStańczyk">Rzeczpospolita Polska od wielu lat podejmuje działania na rzecz ochrony dziedzictwa naturalnego i kulturowego w Karpatach, a także zrównoważonego rozwoju tego regionu.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#JanuszStańczyk">W tej dziedzinie Polska od dawna współpracuje z Ukrainą, Republiką Czeską oraz Słowacją. Już na początku lat 90. dostrzeżono w Polsce konieczność współpracy państw regionu karpackiego, a w 1997 r., z inicjatywy polskich parlamentarzystów, odbyło się w Warszawie międzynarodowe spotkanie przedstawicieli państw regionu karpackiego pod hasłem: „Karpaty łączą”.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#JanuszStańczyk">Spotkanie to w swym wspólnym oświadczeniu wskazało na konieczność współpracy na rzecz zrównoważonego rozwoju regionu karpackiego i zachowania cennego dziedzictwa. Powyższa inicjatywa zbiegła się z działaniami podejmowanymi w ramach organizacji międzynarodowych, w szczególności ONZ, która rok 2002 ogłosiła Międzynarodowym Rokiem Gór.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#JanuszStańczyk">Organizacje międzynarodowe zwracały szczególnie uwagę na znaczenie obszarów górskich, ich wartości ekologiczne, socjoekonomiczne i kulturowe, zarówno w skali światowej, jak też regionalnej i narodowej.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#JanuszStańczyk">W powyższym kontekście warto przypomnieć, że region karpacki jest jednym z największych, niezniszczonych pod względem przyrodniczym obszarów Europy, gdzie zachowały się rzadkie, bardzo zróżnicowane ekosystemy, siedliska wielu zagrożonych gatunków roślin i zwierząt.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#JanuszStańczyk">Naturalne piękno krajobrazu, zróżnicowana budowa geologiczna, bogactwo różnorodności biologicznej, obszary źródłowe dużych rzek europejskich, największy w Europie obszar występowania lasów naturalnych to główne walory przyrodnicze Karpat. Jest to również obszar o unikalnych, zróżnicowanych walorach kulturowych i historycznych.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#JanuszStańczyk">Właśnie temu celowi, tj. skutecznej ochronie obszarów górskich i gospodarowaniu zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, wypracowaniu wspólnej polityki i ram współpracy pomiędzy wszystkimi państwami regionu Karpat służyć ma Ramowa Konwencja o ochronie i zrównoważonym rozwoju Karpat.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#JanuszStańczyk">Ratyfikacja Konwencji przyniesie szereg korzyści, tym bardziej że w Polsce nie ma ustawy, która chroniłaby w sposób szczególny tereny górskie. Jej ratyfikacja przyczyni się do zacieśnienia współpracy między państwami regionu karpackiego oraz ułatwi wykorzystanie funduszy strukturalnych Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-6.8" who="#JanuszStańczyk">Ramowa Konwencja weszła już w życie, gdyż został spełniony wymóg ratyfikacji przez co najmniej 4 państwa, tj. Republikę Czeską, Słowację, Ukrainę i Węgry. Konwencję podpisały również, oprócz Polski, Rumunia oraz Serbia i Czarnogóra.</u>
<u xml:id="u-6.9" who="#JanuszStańczyk">Rzeczpospolita Polska podpisała Ramową Konwencję w dniu 25 listopada 2003 r. Zgodnie z art. 21 ust. 2 Ramowa Konwencja podlega ratyfikacji, zatwierdzeniu lub przyjęciu. W przypadku strony polskiej, zgodnie z odnośnymi postanowieniami ustawy o umowach międzynarodowych, proponuje się, aby związanie Polski przedmiotową Konwencją nastąpiło w drodze ratyfikacji bez uprzedniej zgody wyrażonej w ustawie.</u>
<u xml:id="u-6.10" who="#JanuszStańczyk">Konwencja nie wypełnia przesłanek określonych w art. 89 ust. 1 Konstytucji RP, nie zawiera bowiem postanowień sprzecznych z prawem polskim oraz z prawem Unii Europejskiej. Nie wymaga też zmian w ustawodawstwie polskim.</u>
<u xml:id="u-6.11" who="#JanuszStańczyk">Ponadto, jak zapewnia Ministerstwo Środowiska, niewielkie środki na opłacenie składki Polski – rocznie ok. 30 tys. USD, zostaną zabezpieczone na rok 2006 i kolejny w części budżetu będącej w dyspozycji Ministerstwa Środowiska.</u>
<u xml:id="u-6.12" who="#JanuszStańczyk">Proszę o przyjęcie zawiadomienia Prezesa Rady Ministrów bez zastrzeżeń.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PawełZalewski">Czy są pytania do pana ministra? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PawełZalewski">Czy Biuro Legislacyjne ma uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#RadosławRadosławski">Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PawełZalewski">Stwierdzam, że nikt z posłów nie zgłosił zastrzeżeń do trybu ratyfikacji umowy z druku nr 37.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PawełZalewski">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła sprawozdanie o niezgłaszaniu zastrzeżeń. Nie słyszę sprzeciwu, a więc stwierdzam, że Komisja rekomenduje Sejmowi przyjęcie zawiadomienia bez zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PawełZalewski">Przystępujemy do rozpatrzenia pkt III, a więc zawiadomienia z druku nr 38. Zgodnie z art. 118 ust. 2 Regulaminu Sejmu, marszałek Sejmu skierował powyższe zawiadomienie do Komisji w dniu 18 listopada br. Marszałek zwrócił się, zgodnie z art. 119 ust. 1 regulaminu, do wszystkich posłów o ewentualne zgłaszanie zastrzeżeń do trybu ratyfikacji w terminie do dnia 5 grudnia br.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PawełZalewski">W tym terminie nie wpłynęły żadne zastrzeżenia ze strony posłów do Komisji Spraw Zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#PawełZalewski">Informuję również, że Biuro Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu przedstawiło pozytywną opinię co do trybu ratyfikacji.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#PawełZalewski">Proszę ministra Janusza Stańczyka o krótką informację na temat projektu z druku nr 38.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JanuszStańczyk">Protokół w sprawie substancji zubożających warstwę ozonową został sporządzony 16 września 1987 r. w Montrealu. Jego zasadniczym celem jest redukcja produkcji i zużycia substancji niszczących stratosferyczną warstwę ozonową aż do ich całkowitej eliminacji.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#JanuszStańczyk">Polska, przystępując w 1985 r. do Konwencji o ochronie warstwy ozonowej, a następnie do wspomnianego Protokołu Montrealskiego, wyraziła wolę ochrony stratosferycznej warstwy ozonowej i realizacji w tym zakresie zobowiązań międzynarodowych zawartych w tych umowach.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#JanuszStańczyk">Jedenaste spotkanie stron Protokołu Montrealskiego w sprawie substancji zubożających warstwę ozonową, które odbyło się w Pekinie pod koniec 1999 r., przyjęło poprawki do Protokołu Montrealskiego, wymienione i omówione w dokumentacji przedstawionej przez Ministerstwo Środowiska, będącej w dyspozycji członków Komisji.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#JanuszStańczyk">Na podkreślenie zasługuje fakt, iż stroną poprawek pekińskich jest także Wspólnota Europejska jako całość. Zwróciła się ona do państw członkowskich, które jeszcze nie ratyfikowały tych poprawek, do uczynienia tego jeszcze w tym roku. Dlatego też ich ratyfikacja przez Polskę będzie formalnym potwierdzeniem woli realizacji zaleceń międzynarodowych i jednocześnie wyrazem zacieśnienia współpracy międzynarodowej w zwalczaniu globalnych zagrożeń dla środowiska.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#JanuszStańczyk">Poprawki pekińskie weszły w życie w dniu 25 lutego 2002 r. Zgodnie z art. 3 ust. 3 poprawek, po wejściu w życiu poprawek dla pozostałych stron Protokołu wejdą one w życie 90. dnia po złożeniu dokumentu ratyfikacyjnego, przyjęciu lub zatwierdzeniu.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#JanuszStańczyk">Na podstawie postanowień umowy państwa mogą wyrazić swoją wolę związania się poprawkami w trybie ratyfikacji, przyjęcia lub zatwierdzenia. Z uwagi na fakt, iż przyjęcie poprawek nie rodzi skutków finansowych dla budżetu państwa ani też nie wymaga zmiany obecnego stanu prawnego, natomiast, jak wynika z uzasadnienia przygotowanego przez wiodący resort, daje pewne prerogatywy handlowe i korzyści finansowe, uzasadnione jest, aby związanie Polski poprawkami nastąpiło w drodze formalnej ratyfikacji bez uprzedniej zgody wyrażonej w ustawie.</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#JanuszStańczyk">Tak więc przy braku występowania przesłanek określonych w art. 89 ust. 1 oraz w art. 90 Konstytucji RP, wnoszę, aby poprzeć zaproponowany tryb związania się poprawkami.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PawełZalewski">Czy są pytania do pana ministra? Nikt się nie zgłasza.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PawełZalewski">Czy Biuro Legislacyjne ma uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#RadosławRadosławski">Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PawełZalewski">Stwierdzam, że nikt z posłów nie zgłosił zastrzeżeń co do trybu ratyfikacji umowy z druku nr 38.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PawełZalewski">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła sprawozdanie o niezgłaszaniu zastrzeżeń. Sprzeciwu nie słyszę, zatem stwierdzam, że Komisja przyjęła sprawozdanie.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PawełZalewski">Przystępujemy do rozpatrzenia pkt IV porządku dziennego, a więc zawiadomienia z druku nr 45.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PawełZalewski">Zgodnie z art. 118 ust. 2 Regulaminu Sejmu marszałek Sejmu skierował powyższe zawiadomienie do Komisji w dniu 23 listopada br. Marszałek zwrócił się również, zgodnie z art. 119 ust. 1 Regulaminu Sejmu, do wszystkich posłów o zgłaszanie ewentualnych zastrzeżeń co do trybu ratyfikacji w terminie do dnia 5 grudnia br.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#PawełZalewski">Informuję, że do Komisji Spraw Zagranicznych nie wpłynęło żadne zastrzeżenie ze strony posłów. Również Biuro Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu przedstawiło pozytywną opinię co do trybu ratyfikacji.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#PawełZalewski">Panie ministrze, proszę o krótką informację na temat projektu z druku nr 45.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#JanuszStańczyk">Przedmiotowa umowa została podpisana w Zagrzebiu 17 września 2003 r. Jej regulacje dotyczą współpracy właściwych polskich organów z ich chorwackimi partnerami w zakresie wymiany i wzajemnej ochrony przekazywanych informacji niejawnych.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#JanuszStańczyk">Jednocześnie będzie ona stanowić podstawę prawną do zawierania porozumień wykonawczych i umów niższej rangi w zakresie tej problematyki. Umożliwi nawiązanie bliższej współpracy w zakresie obronności, gospodarki. W szczególności chodzi o wymianę technologii, rezerw oraz produkcję zbrojeniową.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#JanuszStańczyk">Umożliwi także zapewnienie bezpieczeństwa wewnętrznego i zwalczanie najgroźniejszych form przestępczości, w tym zorganizowanej.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#JanuszStańczyk">Wymiana informacji niejawnych w tych dziedzinach oraz ich ochrona jest warunkiem skuteczności działania właściwych organów obu państw.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#JanuszStańczyk">Wejście w życie przedmiotowej umowy powinno spowodować korzystne skutki społeczne, polityczne oraz prawne, a współpraca oparta na niej przyczyni się do rozwoju gospodarczego obu państw.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#JanuszStańczyk">Zawarcie i ratyfikacja niniejszej umowy są zgodne z innymi działaniami podejmowanymi przez Polskę na arenie międzynarodowej, w szczególności z umową między stronami Traktatu Północnoatlantyckiego o ochronie informacji, sporządzoną 6 marca 1997 r.</u>
<u xml:id="u-14.6" who="#JanuszStańczyk">Wejście w życie przedmiotowej umowy nie będzie miało, jako konsekwencji, wprowadzenia zmian w ustawodawstwie polskim. Jej uregulowania nie odbiegają bowiem od przepisów zawartych w ustawie z 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych. Nie spowoduje również dodatkowych skutków dla budżetu państwa w postaci zmniejszenia dochodów lub zwiększenia wydatków innych niż przewidziane w danej części budżetowej.</u>
<u xml:id="u-14.7" who="#JanuszStańczyk">Z uwagi na fakt, iż umowa ta nie wprowadza żadnych specjalnych zasad ochrony lub wymiany informacji niejawnych innych niż określone w ustawie, oraz ze względu na to, iż nie zostały spełnione przesłanki, o których mowa w art. 89 ust. 1 oraz w art. 90 Konstytucji RP, związanie Rzeczypospolitej Polskiej umową z Republiką Chorwacji w sprawie wzajemnej ochrony informacji niejawnych powinno i może nastąpić w trybie ratyfikacji bez uprzedniej zgody wyrażonej w ustawie.</u>
<u xml:id="u-14.8" who="#JanuszStańczyk">Proszę Komisję o przyjęcie zawiadomienia Prezesa Rady Ministrów bez zastrzeżeń.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PawełZalewski">Czy są uwagi do pana ministra? Nikt się nie zgłasza.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PawełZalewski">Czy Biuro Legislacyjne ma uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#RadosławRadosławski">Biuro Legislacyjne nie zgłasza zastrzeżeń.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PawełZalewski">Stwierdzam, że nikt z posłów nie zgłosił zastrzeżeń co do trybu ratyfikacji umowy z druku nr 45.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PawełZalewski">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła sprawozdanie o niezgłaszaniu zastrzeżeń. Sprzeciwu nie słyszę, zatem stwierdzam, że Komisja przyjęła sprawozdanie.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#PawełZalewski">Przystępujemy do realizacji pkt V, a więc rozpatrzenia zawiadomienia z druku nr 46. Zgodnie z procedurą marszałek Sejmu skierował powyższe zawiadomienie do Komisji w dniu 23 listopada br. Zwrócił się również z prośbą o zgłaszanie ewentualnych zastrzeżeń co do trybu ratyfikacji w terminie do 5 grudnia br.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#PawełZalewski">Informuję, że do Komisji Spraw Zagranicznych nie wpłynęło żadne zastrzeżenie ze strony posłów co do trybu ratyfikacji. Pragnę również poinformować, że Biuro Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu przedstawiło pozytywną opinię co do trybu ratyfikacji.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#PawełZalewski">Proszę ministra Janusza Stańczyka o krótką informację na temat tego projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#JanuszStańczyk">Umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Radą Federalną Konfederacji Szwajcarskiej o przekazywaniu i przyjmowaniu osób przebywających bez zezwolenia została podpisana w Warszawie w dniu 19 września 2005 r.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#JanuszStańczyk">Z uwagi na umowy dwustronne Konfederacji Szwajcarskiej z Księstwem Lichtenstein, umowa na podstawie jej art. 18 będzie stosowana także wobec Księstwa Lichtenstein i jego obywateli.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#JanuszStańczyk">Wraz z jej wejściem w życie utracą moc obowiązującą art. 7, 8, 9 i 14 Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Radą Federalną Konfederacji Szwajcarskiej o wzajemnym zniesieniu obowiązku wizowego, sporządzonej w Bernie dnia 2 września 1991 r., na podstawie których odbywało się przekazywanie i przyjmowanie osób w dwustronnej współpracy z Konfederacją Szwajcarską.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#JanuszStańczyk">Celem omawianej umowy jest zapewnienie skutecznej współpracy obu państw w ramach międzynarodowych działań podejmowanych na rzecz zapobiegania i zwalczania nielegalnej migracji.</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#JanuszStańczyk">Reguluje ona zasady przekazywania i przyjmowania przez umawiające się strony, bez zbędnych formalności, obywateli swoich państw, osób, w stosunku do których istnieje domniemanie, że posiadają takie obywatelstwo oraz obywateli państw trzecich lub osób nieposiadających obywatelstwa, jak również zasady przekazywania i przetwarzania niezbędnych do wykonania umowy danych osobowych.</u>
<u xml:id="u-18.5" who="#JanuszStańczyk">Szczegółowe zasady wykonywania umowy zostały określone w protokole wykonawczym, który stanowi integralną część umowy.</u>
<u xml:id="u-18.6" who="#JanuszStańczyk">Zawarcie umowy o readmisji ze Szwajcarią stanowi kontynuację procesu zawierania z innymi państwami umów związanych z przekazywaniem i przyjmowaniem osób przebywających bez zezwolenia oraz realizację zaleceń Rady Unii Europejskiej, dotyczących opracowywania i zawierania umów w dziedzinie zwalczania nielegalnej migracji.</u>
<u xml:id="u-18.7" who="#JanuszStańczyk">Mając na uwadze powyższe, chciałbym stwierdzić, że wejście w życie umowy korzystnie wpłynie na rozwój dwustronnych stosunków między Polską a Szwajcarią w dziedzinie szeroko rozumianego porządku prawnego i publicznego, w szczególności skutecznego zapobiegania i zwalczania nielegalnej migracji.</u>
<u xml:id="u-18.8" who="#JanuszStańczyk">Proponowanym trybem związania Rzeczypospolitej polskiej przedmiotową umową jest ratyfikacja bez zgody wyrażonej w ustawie w trybie art. 89 ust. 2 Konstytucji RP. Wybór takiego trybu związania jest spowodowany tym, iż postanowienia umowy nie dotyczą kwestii wskazanych w art. 89 ust. 1 i art. 90 Konstytucji RP.</u>
<u xml:id="u-18.9" who="#JanuszStańczyk">W proponowanym trybie ratyfikowane były wcześniej umowy o readmisji z Austrią, Hiszpanią i Wietnamem.</u>
<u xml:id="u-18.10" who="#JanuszStańczyk">Związanie Rzeczypospolitej Polskiej przedmiotową umową nie narusza obowiązującego ustawodawstwa i nie wymaga wprowadzenia do niego żadnych zmian. Realizacja postanowień umowy będzie finansowana z części 42 – „Sprawy wewnętrzne” budżetu państwa i nie spowoduje skutków finansowych.</u>
<u xml:id="u-18.11" who="#JanuszStańczyk">Proszę Komisję o przyjęcie zawiadomienia Prezesa Rady Ministrów bez zastrzeżeń.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PawełZalewski">Czy są pytania do pana ministra? Nikt się nie zgłasza.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PawełZalewski">Czy Biuro Legislacyjne ma uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#RadosławRadosławski">Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PawełZalewski">Stwierdzam, że nikt z posłów nie zgłosił zastrzeżeń co do trybu ratyfikacji umowy z druku nr 46.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PawełZalewski">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła sprawozdanie o niezgłaszaniu zastrzeżeń. Sprzeciwu nie słyszę, zatem stwierdzam, że Komisja przyjęła sprawozdanie.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#PawełZalewski">Przechodzimy do realizacji pkt VI, a więc rozpatrzenia planu pracy Komisji na I półrocze 2006 r.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#PawełZalewski">Prezydium Komisji przedstawiło państwu propozycje tematów posiedzeń. Chciałbym serdecznie podziękować posłankom Beacie Bublewicz oraz Jolancie Szymanek-Deresz, a także posłowi Tadeuszowi Iwińskiemu za przedstawienie na piśmie propozycji, które zostały przez nas uwzględnione podczas dyskusji w gronie prezydium Komisji.</u>
<u xml:id="u-21.4" who="#PawełZalewski">Prezydium Komisji proponuje, aby Komisja spotykała się w dniach przed posiedzeniami Sejmu. Sądzę, że godz. 11.00, jeśli to państwu nie przeszkadza, mogłaby pozostać. Oczywiście o tym możemy za chwilę porozmawiać.</u>
<u xml:id="u-21.5" who="#PawełZalewski">Jest propozycja, żeby była to godzina okołopołudniowa, ponieważ po południu odbywają się posiedzenia klubów parlamentarnych. Nie chcielibyśmy, aby kolidowały one z posiedzeniami Komisji Spraw Zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-21.6" who="#PawełZalewski">Plan, który państwo otrzymali, ma charakter ramowy. Nie uwzględnia rozpatrywania zawiadomień Prezesa Rady Ministrów w sprawie ratyfikacji umów bez zgody wyrażonej w ustawie. Nie uwzględnia również pracy ustawodawczej, która w Komisji może być prowadzona, a także standardowych przesłuchań kandydatów na ambasadorów, które odbywają się na forum Komisji.</u>
<u xml:id="u-21.7" who="#PawełZalewski">Plan pracy, który państwo otrzymali, dotyczy tematów seminaryjnych, podczas których będziemy mieli szansę poznać opinię Ministerstwa Spraw Zagranicznych na temat stosunków międzynarodowych oraz przedstawić nasz punkt widzenia.</u>
<u xml:id="u-21.8" who="#PawełZalewski">Chciałbym poinformować państwa o autopoprawce dotyczącej terminu posiedzeń. W projekcie, który państwo otrzymaliście, na 21 lutego 2006 r. przewidziana była debata – „Ukraina po wyborach parlamentarnych. Ocena stanu naszych stosunków dwustronnych”. Jest to oczywista pomyłka, ponieważ wybory na Ukrainie odbędą się w marcu. Jest zatem propozycja, aby ten punkt omawiać w dniu 9 maja 2006 r., natomiast temat przewidziany na 9 maja, czyli „Wspólna polityka zagraniczna i bezpieczeństwa Unii Europejskiej. Wschodni wymiar polityki Unii” przesunęlibyśmy na 21 lutego 2006 r.</u>
<u xml:id="u-21.9" who="#PawełZalewski">Proszę państwa o uwagi w tym zakresie. Otwieram dyskusję.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#JolantaSzymanekDeresz">W związku z planem pracy Komisji nasunęły mi się następujące refleksje. Pierwsza jest natury ogólnej. Czy konstruując plan pracy, mamy jakąś myśl przewodnią?</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#JolantaSzymanekDeresz">Widzę, że w propozycjach prezydium zostały uwzględnione tematy, które wynikają z aktualnej sytuacji międzynarodowej i bardzo dobrze, że Komisja będzie się nimi zajmowała, a potem są tematy proponowane do rozważań seminaryjnych.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#JolantaSzymanekDeresz">Tutaj nie widzę konsekwencji. Jeżeli mamy oceniać stosunki polsko-amerykańskie i potem polsko-niemieckie, to ujęłabym to w szersze ramy, obejmujące nasze stosunki z najbliższymi sąsiadami oraz stosunki z partnerami w zakresie innych relacji międzynarodowych.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#JolantaSzymanekDeresz">W obszarze stosunków sąsiedzkich brak jest propozycji omówienia stosunków polsko-rosyjskich. Ja proponowałam podjęcie tego tematu. Pan przewodniczący podziękował mi za przedstawienie propozycji tematów, tylko nie wiem, kiedy ta kwestia mogłaby zostać omówiona. Ponieważ dotyczy spraw aktualnych i naszych stosunków z najbliższymi sąsiadami, powinna być rozpatrywana na bieżąco.</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#JolantaSzymanekDeresz">Jeśli przyjęlibyśmy koncepcję, że na bieżąco omawiamy nasze stosunki sąsiedzkie, to opowiadałabym się właśnie za takim sposobem prowadzenia prac. Inne kwestie bieżące, takie jak koniec prezydencji danego kraju i sprawy europejskie, również powinny być przedmiotem naszego oglądu.</u>
<u xml:id="u-22.5" who="#JolantaSzymanekDeresz">Ze spraw aktualnych istotna wydaje się wypowiedź pani Angeli Merkel co do ożywienia działań Trójkąta Weimarskiego. Plan pracy Komisji przewiduje podjęcie tematu Grupy Wyszehradzkiej, natomiast brak jest uwzględnienia Trójkąta Weimarskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PawełZalewski">Bardzo dziękuję za uwagi pani posłanki.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#JolantaSzymanekDeresz">Wydaje mi się, że zbliża się czas refleksji na traktatem konstytucyjnym dla Europy. Czy ten temat pojawi się w którejś z kategorii zaproponowanych przez prezydium Komisji?</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PawełZalewski">W tej sprawie mogę udzielić natychmiastowej odpowiedź. Na 25 kwietnia 2006 r. proponujemy debatę na temat przyszłości instytucjonalnej Unii Europejskiej. Sądzę, że ten temat uwzględnia propozycję pani posłanki.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#MateuszPiskorski">Mam jedną uwagę nawiązującą do fragmentu wypowiedzi pani posłanki. Otóż brakuje mi podkreślenia wagi problematyki szeroko rozumianej polskiej polityki wschodniej. Przewidziane jest posiedzenie dotyczące stosunków polsko-ukraińskich, ale nie można redukować polityki wschodniej do tego obszaru.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#MateuszPiskorski">Rozumiem strategiczny wymiar stosunków pomiędzy Warszawą a Kijowem, ale uważam, że powinniśmy zorganizować posiedzenie, dotyczące stosunków polsko-rosyjskich oraz polsko-białoruskich, które są bardzo napięte. Być może takie posiedzenie zakończylibyśmy przyjęciem projektu uchwały.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#MateuszPiskorski">Kto z państwa chciałby jeszcze zabrać głos w dyskusji?</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#BeataBublewicz">Chciałabym zgodzić się z moją przedmówczynią, posłanką Jolantą Szymanek-Deresz. Ja również w propozycjach tematów, które przesłałam panu przewodniczącemu, zgłosiłam dwa zagadnienia dotyczące stosunków polsko-rosyjskich, w tym Obwodu Kaliningradzkiego.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#BeataBublewicz">Proponowałam analizę szans i zagrożeń polsko-rosyjskiego pogranicza w aspekcie członkostwa Polski w Unii Europejskiej. To jest bardzo ważny temat, niestety, rzadko poruszany.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#BeataBublewicz">Chciałabym zapytać pana przewodniczącego, jak tematy, które były proponowane, zostaną ujęte w planie pracy Komisji?</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PawełZalewski">Problematyka relacji polsko-rosyjskich jest podstawowa dla Polski. Uwagi, które państwo formułowali, są jak najbardziej właściwe. Elementem tych relacji jest dyskusja dotycząca wschodniego wymiaru polityki Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#PawełZalewski">Oczywiście stosunki polsko-rosyjskie oraz polsko-białoruskie wymagają odrębnego omówienia.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#PawełZalewski">Mam pytanie, czy pani posłanka uważałaby za właściwe włączenie kwestii Obwodu Kaliningradzkiego do bardziej ogólnego tematu dotyczącego stosunków polsko-rosyjskich, czy chciałaby pani wyodrębnić ten temat jako całkowicie niezależny i podlegający szczegółowemu zbadaniu przez Komisję?</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#BeataBublewicz">Proponowałabym wyodrębnić ten temat. Myślę, że dotychczas był on traktowany nieco po macoszemu, a należałoby się temu przyjrzeć w sposób bardziej wnikliwy.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#BeataBublewicz">Mam jeszcze jedno pytanie i propozycję. Czy nie uważa pan, panie przewodniczący, że można by zrezygnować z podejmowania w pierwszej kolejności z tematów, które nie stanowią żadnego problemu w sytuacji obecnej, a zająć się palącymi kwestiami, które potrzebują omówienia.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#BeataBublewicz">Myślę, że do kategorii tematów, z których można by zrezygnować, należą stosunki polsko-amerykańskie oraz polsko-ukraińskie, ponieważ są dobre. Z pewnością jest wiele innych tematów, które moglibyśmy omówić.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PawełZalewski">Poseł Paweł Śpiewak podpowiada mi, że to, co jest dobre, może być jeszcze lepsze. Sądzę, że nie powinniśmy rezygnować z omawiania stosunków polsko-ukraińskich czy polsko-amerykańskich. W tych kwestiach jest bardzo wiele do zrobienia. Są to nasi niezwykle ważni partnerzy.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#PawełZalewski">Z pewnością uzupełnienia wymaga kwestia bilateralnych relacji polsko-rosyjskich i polsko-białoruskich. To powinny być jedne z wcześniejszych tematów, którymi się zajmiemy. Kaliningrad również jest ważnym tematem, chociaż uważam, że moglibyśmy omówić go w II półroczu.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#PawełZalewski">Palących tematów do omówienia w I półroczu jest wiele. Do posiedzenia dotyczącego Kaliningradu musimy się dobrze przygotować. Z pewnością zostanie on podjęty na forum Komisji.</u>
<u xml:id="u-30.3" who="#PawełZalewski">Czy pani posłanka zgadza się z propozycją, żebyśmy jedno z pierwszych posiedzeń Komisji w II półroczu poświęcili tematowi Kaliningradu?</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#BeataBublewicz">Zgadzam się, ale chciałam zapytać pana przewodniczącego o następującą kwestię. Zaproponowałam również temat – „Studium atrakcyjności warunków inwestycyjnych dla kapitału zagranicznego w Polsce”. We wszystkich tematach, które zostały zaproponowane na I półrocze, nie widzę żadnego związanego bezpośrednio ze stroną ekonomiczną i gospodarczą Polski, a myślę, że to jest bardzo ważne.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PawełZalewski">Temat związany z sytuacją gospodarczą jest uwzględniony w planie pracy Komisji. Dotyczy on bezpieczeństwa energetycznego Polski. Sądzę, że kwestia, którą poruszyła pani poseł, jest bardzo istotna. Dotyczy bowiem promocji Polski za granicą i atrakcyjności Polski jako partnera.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#PawełZalewski">Proponujemy, aby ta tematyka została poruszona w II półroczu przyszłego roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#BeataBublewicz">Już ostatnia sprawa z mojej strony. Skoro zaczynamy swoją pracę i działania, czy nie powinniśmy rozpocząć od sporządzenia bilansu dekady i przedstawienia wniosków, perspektyw działań?</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#BeataBublewicz">Czy nie należałoby zacząć od podsumowania?</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PawełZalewski">Co państwo sądzą o propozycji, żeby poświęcić jedno z posiedzeń dokonaniu takiego bilansu?</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#AndrzejĆwierz">Chciałbym zabrać głos w kwestii potrzeby omówienia stosunków polsko-ukraińskich oraz polsko-amerykańskich. Obie te kwestie są niezwykle ważne, gdyż wyróżniają Polskę na tle innych państw Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#AndrzejĆwierz">Stosunki polsko-amerykańskie są dobre, ale mogłyby być lepsze. Istotne jest, aby realizować politykę zagraniczną tak, by wykorzystać fakt, że Polska jest wyjątkowym członkiem Unii Europejskiej. Mamy dobre stosunki ze Stanami Zjednoczonymi dzięki prowadzonej polityce zagranicznej, a także dzięki temu, że wielu obywateli pochodzenia polskiego mieszka w Stanach Zjednoczonych.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#AndrzejĆwierz">Tematy polsko-ukraiński i polsko-amerykański są bardzo ważne.</u>
<u xml:id="u-35.3" who="#AndrzejĆwierz">Jeśli chodzi o próbę dokonania bilansu ostatnich lat, z pewnością jest to zadanie interesujące, ale bardzo skomplikowane, ponieważ obejmuje wiele dziedzin. Nie wiem, czy moglibyśmy pokusić się o przeprowadzenie tego typu bilansu. Sceptycznie odnoszę się do możliwości dokonania takiego podsumowania, tym bardziej że szereg elementów polityki zagranicznej rozgrywa się w sposób bardzo dynamiczny i chyba za wcześnie na konkluzje.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#JanuszDobrosz">Propozycja pani poseł jest realizowana w corocznej debacie nad exposé ministra spraw zagranicznych, dotyczącym polityki zagranicznej. Przed wystąpieniem na forum Sejmu minister prezentuje tezy exposé w gronie Komisji. Oczywiście takie wystąpienie dotyczy przede wszystkim zadań do zrealizowania w przyszłości, ale w kontekście wcześniejszych dokonań.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#JanuszDobrosz">To jest najlepsza okazja, żeby odbyć szeroką debatę na temat polityki zagranicznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#JolantaSzymanekDeresz">Jestem przeciwna temu, żebyśmy dokonywali takich podsumowań, bo musimy się zastanowić czemu to ma służyć – jeżeli tylko archiwizacji stanowiska Komisji wobec tego, co było dotychczas realizowane, to chyba wkład pracy byłby nieproporcjonalny do efektów.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#JolantaSzymanekDeresz">Jeżeli mielibyśmy z tego wyciągać jakieś wnioski na przyszłość, wymagałoby to wstępnej analizy. Może rozwiązaniem pośrednim byłoby przygotowanie takiej analizy w odniesieniu do poszczególnych tematów uwzględnionych w planie pracy. Jeżeli będziemy mówić o stosunkach polsko-amerykańskich, można by przygotować analizę rozwoju tych stosunków.</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#JolantaSzymanekDeresz">Uważam, że powinniśmy skoncentrować swoje prace na wydarzeniach aktualnych, które rozwijają się dynamicznie i wymagają stanowiska Komisji, dyskusji i nakreślenia kierunków na przyszłość, bo Polska coraz bardziej odczuwa ujemne skutki tej polityki. Podkreślam zatem, że uważam za niezwykle ważne wypracowywanie stanowiska Komisji w odniesieniu do spraw aktualnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PawełZalewski">Sądzę, że propozycja posła Janusza Dobrosza wychodzi naprzeciw oczekiwaniom pani posłanki. To jest dobry moment do przeprowadzenia kompleksowej debaty na temat polityki zagranicznej.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#PawełZalewski">Minister Stefan Meller zadeklarował, że do spotkania z Komisją dojdzie w styczniu 2006 r. Pan minister przedstawi tezy exposé na temat polskiej polityki zagranicznej. Będziemy mogli wówczas poznać jego punkt widzenia. Wydaje mi się, że to będzie najlepsza okazja do bardziej generalnej refleksji. Wtedy trzeba będzie sięgnąć również do historii.</u>
<u xml:id="u-38.2" who="#PawełZalewski">Żaden z proponowanych tematów nie może być omawiany bez rysu historycznego, gdyż stosunki zagraniczne Polski rozwijały się i musimy mieć informację, z jakiego punktu rozpoczynamy.</u>
<u xml:id="u-38.3" who="#PawełZalewski">Sądzę, że na tym etapie moglibyśmy zamknąć dyskusję. Zobaczymy, na ile debata nad exposé pana ministra spraw zagranicznych na forum Komisji zaspokoi nasze oczekiwania, czy uznamy ją za wystarczającą, czy też nie. Wtedy ewentualnie wrócimy do tematu.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PawełŚpiewak">Ponieważ wiele osób sugerowało, aby dyskusja na temat stosunków polsko-rosyjskich została podjęta w pilnym trybie, proponowałbym, żeby umieścić ten temat w porządku posiedzenia w dniu 21 lutego 2006 r.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#PawełŚpiewak">Druga uwaga jest następująca. Żeby nasze spotkania miały sens, muszą być dobrze przygotowane. Zależałoby nam na zapraszaniu ekspertów z danej dziedziny, którzy byliby w stanie w sposób skrótowy, ale zarazem możliwie pełny z różnych stron, nie tylko z perspektywy MSZ, przedstawić poszczególne aspekty zagadnień. Istotna jest zatem obecność na posiedzeniach Komisji przedstawicieli instytucji społecznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PawełZalewski">Sądzę, że formuła zapraszania ekspertów, którą pan poseł zaproponował, jest dobrym rozwiązaniem.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#PawełZalewski">Jeśli nie ma więcej uwag, chciałbym zaproponować, abyście państwo pozwolili prezydium Komisji dokonać korekt w planie pracy, zgodnie z państwa uwagami. Pierwsza uwaga, bardzo słuszna, dotyczy tego, aby stosunki polsko-rosyjskie były jednym z pierwszych tematów naszych obrad.</u>
<u xml:id="u-40.2" who="#PawełZalewski">Poprawiony projekt przedstawimy państwu na najbliższym posiedzeniu Komisji, abyśmy mogli go zatwierdzić. Czy jest zgoda na taki tryb prac?</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#BeataBublewicz">Chciałabym zapytać, czy w poprawionym projekcie byłyby od razu propozycje ekspertów, którzy przedstawialiby omawiany temat?</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PawełZalewski">Sądzę, że to jest niemożliwe, ponieważ trudno jest w ciągu tygodnia przedstawić taką propozycję. Jeśli państwo pozwolą, proponowałbym, abyśmy kwestię wyboru ekspertów uzgadniali w gronie prezydium, to znaczy, żeby państwa kandydatury wpływały do sekretariatu Komisji. Te osoby będą zapraszane przeze mnie po konsultacji z członkami prezydium Komisji.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#PawełZalewski">Nie słyszę sprzeciwu co do mojej propozycji, zatem prezydium Komisji przedstawi poprawiony projekt planu pracy Komisji na I półrocze 2006 r. na najbliższym posiedzeniu Komisji.</u>
<u xml:id="u-42.2" who="#PawełZalewski">Przechodzimy do pkt VII, obejmującego sprawy różne. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#AndrzejĆwierz">Termin posiedzeń Komisji ustalony na dzień poprzedzający rozpoczęcie obrad Sejmu, na godz. 11.00, z pewnością nie wszystkich satysfakcjonuje. Z pewnością argument, że w godzinach popołudniowych odbywają się posiedzenia klubów parlamentarnych, jest istotny, ale wydaje mi się, że można by odbywać posiedzenie kilka godzin później.</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#AndrzejĆwierz">Dla niektórych osób dojazd na godz. 11.00 jest skomplikowany. Prosiłbym o rozważenie możliwości przesunięcia godziny posiedzenia, np. na godz. 16.00 czy 17.00.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PawełZalewski">Proponuję, abyśmy rozwiązali ten problem w następujący sposób. Ponieważ w dużej mierze jesteśmy uzależnieni od wolnej sali, sekretariat Komisji ustali, czy będziemy w stanie zarezerwować jakąś salę np. na godz. 13.00. Godzina 16.00 to jest zbyt późna pora z powodu posiedzeń klubów parlamentarnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#AndrzejĆwierz">Proszę rozważyć propozycję godziny 15.00.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#BeataBublewicz">Proszę rozważyć godzinę 15.00. Dojeżdżamy z różnych stron kraju. Niestety Olsztyn, z którego muszę dojeżdżać, nie ma dobrych połączeń.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PawełZalewski">Rozumiem, że musimy odbyć wspólne posiedzenie z Komisją Infrastruktury, aby usprawnić połączenia Olsztyna z Warszawą.</u>
<u xml:id="u-47.1" who="#PawełZalewski">Postaramy się uwzględnić państwa wnioski, aby posiedzenia Komisji nie kolidowały z posiedzeniami klubów parlamentarnych. W przyszłym tygodniu będziemy mogli przedstawić propozycje.</u>
<u xml:id="u-47.2" who="#PawełZalewski">W sprawach różnych chciałbym państwa poinformować o mojej wizycie w Tallinie. W dniach 24–25 listopada br. w Tallinie odbyło się posiedzenie Zgromadzenia Bałtyckiego. Jest to parlament trzech krajów – Litwy, Łotwy i Estonii.</u>
<u xml:id="u-47.3" who="#PawełZalewski">Jednym z bardzo istotnych punktów obrad była kwestia gazociągu rosyjsko-niemieckiego, którego projekt zakłada, iż będzie on budowany po dnie Bałtyku. Zostałem poproszony o wygłoszenie jednego z dwóch referatów wprowadzających do dyskusji. Pierwszą osobą był członek Estońskiej Akademii Nauk, który przedstawił problemy wynikające z budowy gazociągu, w tym zagrożenia dla środowiska Bałtyku oraz informacje o składach broni chemicznej, która została złożona na dnie Bałtyku po drugiej wojnie światowej.</u>
<u xml:id="u-47.4" who="#PawełZalewski">Ja przedstawiłem wnioski wynikające z przedłożenia studium wpływu tej inwestycji na środowisko naturalne, zgodnie z Konwencją Helsińską. Przedstawiłem również szereg wątpliwości i uwag związanych z zagrożeniami dla środowiska naturalnego, wynikających z tej budowy.</u>
<u xml:id="u-47.5" who="#PawełZalewski">Zgromadzenie Bałtyckie przyjęło rezolucję, która została skierowana do parlamentów krajów leżących nad Morzem Bałtyckim, wyrażającą zastrzeżenia dotyczące tej inwestycji. Sądzę, że wkrótce będą państwo mogli zaznajomić się z jej treścią.</u>
<u xml:id="u-47.6" who="#PawełZalewski">Czy są jeszcze jakieś kwestie do omówienia?</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#AndrzejĆwierz">Spotkanie, które odbyło się w Tallinie, powinno być nagłaśniane. Chciałbym zapytać, jak na terenie Litwy, Łotwy i Estonii kwestia ta była upowszechniana.</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#AndrzejĆwierz">Jeżeli mamy tworzyć wspólny front przeciwko budowie rurociągu, to nie możemy być skuteczni, jeśli nasze działania będą znane tylko nam, jeżeli nie zostaną upublicznione.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PawełZalewski">To jest kwestia wolnych mediów. Komisja i Zgromadzenie Bałtyckie ma ograniczone możliwości działania w tym zakresie. Mogę jednak powiedzieć, że obrady Zgromadzenia Bałtyckiego odbiły się szerokim echem w samej Estonii. Nie powinniśmy narzekać na brak zainteresowania również na Litwie i Łotwie. W Rosji także ukazały się materiały prasowe.</u>
<u xml:id="u-49.1" who="#PawełZalewski">We wczorajszym wydaniu „Wprost” również opublikowany został artykuł na ten temat. Jeśli chodzi o informowanie opinii publicznej, jest ono pełne.</u>
<u xml:id="u-49.2" who="#PawełZalewski">Następne posiedzenie Komisji odbędzie się w dniu 14 grudnia br. Serdecznie państwa na to posiedzenie zapraszam.</u>
<u xml:id="u-49.3" who="#PawełZalewski">Dziękuję za udział w obradach. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>