text_structure.xml 35.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#KarolKarski">Otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Unii Europejskiej. Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#KarolKarski">Serdecznie witam pana José Sequeira e Serpa ambasadora Republiki Portugalskiej oraz panią Manuelę Teoxeira Pinto pierwszego sekretarza Ambasady Republiki Portugalskiej.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#KarolKarski">Witam serdecznie wszystkich posłów członków Komisji, posłów do Parlamentu Europejskiego, ministrów i towarzyszące im osoby.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#KarolKarski">Czy są uwagi do porządku obrad? Nie ma. Przechodzimy do jego realizacji.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#KarolKarski">Dziękuję panu ambasadorowi za przyjęcie zaproszenia na posiedzenie Komisji do Spraw Unii Europejskiej. Dziękuję też za to, że zechciał pan przedstawić nam priorytety prezydencji portugalskiej, niezwykle ważnej, biorąc pod uwagę fakt, że to ona będzie wieńczyć prace Konferencji Międzyrządowej, podczas której zostanie przyjęty nowy traktat reformujący traktaty założycielskie. Bardzo proszę pana ambasadora o zabranie głosu.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#KarolKarski">Ambasador Republiki Portugalskiej José Sequeira e Serpa:</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#KarolKarski">Przede wszystkim chcę podziękować za to, że mogę uczestniczyć w tym spotkaniu. Przedstawię pokrótce niektóre z priorytetów prezydencji portugalskiej. Przypomnę, że nie mamy szczególnego programu do realizacji. Nasz program obejmuje trzy prezydencje: niemiecką, portugalską i przyszłą słoweńską. Jest to program osiemnasto-, a nie tylko sześciomiesięczny. W jego ramach będziemy realizować naszą część. Przez sześć miesięcy prezydencji niemieckiej utrzymywany był bardzo bliski kontakt między trzema krajami: Niemcami, Portugalią i Słowenią. Problemy, które się pojawiły w trakcie realizacji programu, rozwiązywane były wspólnie.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#KarolKarski">Chcę podkreślić, że jest to nasza trzecia prezydencja. W tym okresie chcemy zintensyfikować kontakty z partnerami i wysłuchać, jakie mają problemy i aspiracje. W ciągu 20 lat naszego uczestnictwa w UE zyskaliśmy przekonanie, że Europa, w skład której wchodzą zarówno duże, jak i małe kraje, może stawić czoło globalnym wyzwaniom i może budować swoją przyszłość opartą na dialogu, a jej głos może być słyszalny na forum międzynarodowym.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#KarolKarski">Aby osiągnąć te cele Europa potrzebuje właściwych instrumentów politycznych i prawnych. Dlatego jednym z naszych priorytetów stała się reforma traktatów. Jak państwu wiadomo, Portugalia aktywnie brała udział w przygotowywaniu dokumentu, który do niedawna znany był jako traktat konstytucyjny. Uczestniczyliśmy w tych pracach, opierając się na trzech zasadach. Za najbardziej istotną z nich uważamy równość między krajami członkowskimi. Inną istotną jest zasada spójności i solidarności. Słowo „solidarność” jest w Polsce znane. Trzecia zasada to poszanowanie metody unijnej.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#KarolKarski">Ponieważ te zasady zostały już zapisane w tekście końcowym, Portugalia uznała, że należy go przyjąć. Przyjęcie go w pewnym sensie oznacza zrezygnowanie z niektórych interesów narodowych. Mamy jednak świadomość, że z chwilą naszego przystąpienia do UE to, co zyskaliśmy, przeważa nad tym, co mogliśmy stracić lub straciliśmy do tej pory. W tym duchu solidarności Portugalia rozpoczęła pracę jako prezydencja.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#KarolKarski">Otrzymaliśmy mandat na posiedzeniu Rady Unii Europejskiej w dniach 21 i 22 czerwca. Oczywiście nie było to takie łatwe. Prace na posiedzeniu Rady były trudne, trwały długo w nocy, jednak zasady zostały określone i mamy pełną świadomość, że jeśli wszyscy będziemy myśleć o naszym wspólnym interesie i starać się unikać sytuacji mogących zablokować ten proces, to uda się nam doprowadzić do niezbędnego konsensusu w imię rozwoju Europy. Jesteśmy przygotowani do tego, by pracować w duchu zaangażowania, ale i kompromisu, ponieważ wiemy, że Konferencja Międzyrządowa zakończy się powodzeniem tylko wówczas, gdy wszyscy będą zaangażowani, solidarni i aktywni w poszukiwaniu rozwiązań, które będą oddawały wspólny interes. To pozwoli na rozwój zarówno w kierunku Europy silniejszej w przestrzeni europejskiej, jak i na forum światowym.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#KarolKarski">Dlatego czas jest bardzo cenny. W dniach 23 i 24 lipca zostanie zwołana Konferencja Międzyrządowa. Mimo że dyskusje nadal trwają mamy nadzieję, że uda się nam w czasie jej trwania doprowadzić do zredagowania przyszłego traktatu europejskiego.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#KarolKarski">Oczywiście traktat jest aktem prawnym i oprócz niego mamy jeszcze inne priorytety. Ten jest niezwykle ważny, jednak jest jeszcze cały wachlarz wartości, które są dla nas cenne. Chcę również o nich powiedzieć.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#KarolKarski">Jednym z tych priorytetów jest strategia lizbońska. Wiemy, że Europa to wspólnota wartości, jako taka chce obdarzyć swoich obywateli nadzieją, że każdy Europejczyk może się czuć pewnie, co do swojej przyszłości. Jest naszą troską, aby obywatele Europy dobrze się czuli w swoich krajach i na tym kontynencie. Dlatego też, ponieważ w 2008 r. rozpocznie się nowy cykl strategii lizbońskiej, pracowaliśmy do tej pory bardzo blisko z organizacjami słoweńskimi. Poczynając od 2008 r., nastąpi podział agendy lizbońskiej na części ekonomiczną, społeczną i środowiskową. Będziemy zwracać uwagę na odpowiedzialność socjalną i sprawy zatrudnienia, co jest to bardzo ważne dla wszystkich obywateli Europy. Zajmiemy się również sprawami związanymi z finansami publicznymi, ochroną środowiska, a także dotyczącymi wiedzy, rozwoju nauki i szkolnictwa. Jeśli będzie okazja, wrócę jeszcze do tej sprawy i rozwinę ją, szczególnie, jeśli chodzi o kwestie energetyczne.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#KarolKarski">Myślimy, że jeśli chodzi o utworzenie Europy bezpiecznej, to bardzo ważne jest zwalczanie terroryzmu i przestępczości zorganizowanej. Również w tym kierunku Portugalia ma wiele do zrobienia. Będziemy pracować nad tym, by utworzenie przestrzeni wolnego przemieszczania się osób było bezpieczne w ramach obszaru Schengen.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#KarolKarski">Chcę państwu pogratulować. Przeczytałem dzisiaj w prasie, że Polska przyjęła jeden z instrumentów prawnych, który od 1 stycznia 2008 r. pozwoli jej przystąpić do systemu Schengen. W tym szczególnym przypadku jest to dla Portugalczyków powód do satysfakcji, ponieważ to również Portugalia pozwoliła na jak najszybsze wasze przystąpienie do systemu Schengen. Chcielibyśmy, aby z zasadą wolnego przemieszczania się osób zostały rozwiązane również inne sprawy, zwłaszcza kwestia nielegalnej imigracji. Portugalia bardzo dobrze zna tę kwestię. Jest to kwestia dwustronna. Portugalia jest krajem emigrantów, ale również imigrantów. Od 10–15 lat przyjmuje wielu imigrantów. Przystąpienie do UE oznaczało duży skok ekonomiczny i od tego momentu Portugalia stała się krajem imigracji z wielu krajów. Dużą społecznością narodową w Portugalii jest społeczność ukraińska. Jest też wiele innych społeczności z innych krajów.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#KarolKarski">Rozumiemy, że zwalczanie zjawiska nielegalnej imigracji jest niezbędne. Obecnie jest to problem, który dotyczy wielu krajów europejskich. Uważamy, że należy właściwie skanalizować energię, aby doprowadzić do utworzenia właściwych instrumentów migracji legalnej. Imigranci, którzy przybywają do nowych dla nich krajów, powinni mieć stworzone odpowiednie warunki. Muszą też funkcjonować właściwe akty prawne, które pomogą im w tym trudnym okresie adaptacji w nowym kraju.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#KarolKarski">Inna sprawa, która dla nas też jest istotna, to wzmocnienie roli Europy w świecie. Oczywiście chodzi o kontakty z krajem, o którym państwo wiedzą. W Lizbonie został otwarty pierwszy szczyt UE – Brazylia. Spośród krajów rozwijających się Brazylia była krajem, który nie miał kontaktów instytucjonalnych. Inne kraje, z którymi również chcemy nawiązać kontakty, to Rosja, Chiny i Indie. Te inicjatywy związane są z dużym potencjałem, w przypadku Brazylii – potencjałem ekonomicznym. Dla nas jest to szczególnym powodem do satysfakcji, że mogliśmy rozpocząć naszą prezydencję od spotkania na szczycie z krajem języka portugalskiego. Jest to język coraz bardziej znany na świecie, szósty, jeśli chodzi o liczbę używających go. Z pewnością Brazylia odgrywa pionierską rolę, jeśli chodzi o kontakty z Ameryką Południową.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#KarolKarski">Pod koniec roku planujemy zorganizowanie konferencji na szczycie między UE a Afryką. Kontynent afrykański ma olbrzymi potencjał i wydaje się nam, że zasługuje na uwagę, tym bardziej że od czasu konferencji na szczycie UE z Afryką przed siedmiu laty, wśród krajów afrykańskich rozwinął się kraj, którego wzrost ekonomiczny wynosi 30 proc. Dlatego Europa powinna się zainteresować tym kontynentem, a szczególnie krajami, które mogą się stać jej partnerami. Europa trochę zapomniała o tym kontynencie leżącym na południe od niej. Chcemy w czasie naszej prezydencji naprawić to zapomnienie.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#KarolKarski">Będziemy też zwracać szczególną uwagę na kraje śródziemnomorskie. Jeśli chodzi o rozwój kontaktów z nimi, to zauważyliśmy pewne zainteresowanie naszą propozycją w niektórych dziedzinach. Bez względu na region, z którym UE chciałaby współpracować, polityka dobrego sąsiedztwa jest dla nas bardzo ważna. Zawsze jednak musimy pamiętać, że chodzi nam o kraje i ich szczególne warunki, a niekoniecznie o politykę, jaką będziemy w stosunku do tych krajów prowadzić. Chcemy więc w czasie naszej prezydencji rozwijać współpracę z krajami południa Europy. To jest gorący region, w którym mamy wiele zagrożeń fundamentalistycznych i terrorystycznych. Przez ten region przechodzi też wiele szlaków emigrantów. Dlatego myślę, że współpraca z nimi jest ważna.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#KarolKarski">Przedstawiłem tu różne priorytety, ale jest ich jeszcze więcej. Nie zapominamy oczywiście o takich ważnych kwestiach, jak współpraca UE z Rosją, o działaniach, które będziemy w tym kierunku podejmować.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#KarolKarski">Nie będę na razie mówił o innych sprawach ani bardziej dogłębnie analizował te przedstawione. Jeśli będą pytania z państwa strony, to postaram się na nie odpowiedzieć. Kończąc, chcę podkreślić, że jeśli chodzi o Polskę, o sytuację w Warszawie, to ambasada Republiki Portugalskiej jest niewielką placówką. Obecnie jest mało osób, które mogłyby podołać wszystkim obowiązkom wynikającym z prezydencji portugalskiej, jeśli chodzi o kontakty z Polską. Jednak w ramach solidarności partnerskiej będziemy się starać o jak najlepsze kontakty z Warszawą. Proszę mi pozwolić na deklarację solidarności ze wszystkimi Polakami, abyśmy mogli doprowadzić ten statek do bezpiecznego portu. Pozwoliłem sobie na tę przenośnię, ponieważ Portugalii, niewielkiemu krajowi, udało się dokonać olbrzymich odkryć, a tym razem również stoimy przed wielkim wyzwaniem. Podjęliśmy je i mam nadzieję, że uda się nam zrealizować je przez te najbliższe sześć miesięcy.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#KarolKarski">Otwieram dyskusję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#AndrzejGałażewski">Dziękuję za to krótkie przedstawienie niektórych priorytetów prezydencji. Chcę zadać kilka pytań, na które odpowiedzi przybliżyłyby nam bardziej szczegółowo pewne problemy. Podczas prezentacji wspomniał pan, że program prezydencji jest częścią programu osiemnastomiesięcznego, obejmującego trzy prezydencje. W międzyczasie jednak powstają nowe problemy, które nie są ujęte w programie, między innymi problemy napiętych stosunków z Rosją, ale nie tylko. Czy w związku z tym przewiduje się korygowanie tego programu podczas prezydencji, tak aby był on bardziej aktualny w części szczegółowej?</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#AndrzejGałażewski">Mam taką refleksję – rzeczywiście istotną sprawą jest rozwiązanie problemu legalnej i nielegalnej imigracji. Trzeba jednak pamiętać, że nowe państwa członkowskie, których w sumie jest dwanaście, a może właściwie dziesięć, bo Malta i Cypr reprezentują inną jakość, mają w dalszym ciągu ograniczone możliwości przemieszczania się pracowników i realizacji usług na terenie całej UE. Problem legalnej migracji musi więc być rozważany w kontekście całkowitego otwarcia rynku pracy dla obywateli państw członkowskich.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#AndrzejGałażewski">Zauważyłem, że wśród państw ważnych i dużych, z którymi należałoby rozwijać stosunki zewnętrzne, wymienił pan Brazylię, Rosję, Chiny i Indie, a nie wymienił pan Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej. Czy dlatego, że te stosunki są tak naturalne i oczywiste, że już nie trzeba tego wymieniać, czy też z innego powodu?</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#AndrzejGałażewski">Następne pytanie dotyczy Afryki. To rzeczywiście jest istotne, że Afryka jest blisko, a jednocześnie stała się kontynentem dalekim dla Europy. Jednocześnie jest ona podzielona, bo są tam państwa bogate, które z zbliżają się do modelu europejskiego, i państwa ekstremalnie biedne, które mają zasadnicze problemy, zdrowotne, ekonomiczne itd. W jakich głównych problemach UE chciałaby pomóc Afryce w trakcie prezydencji portugalskiej?</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#AndrzejGałażewski">Ostatnia sprawa – proszę o wyjaśnienie, bo nie rozumiem jednego zdania, które zostało wypowiedziane. Być może jest to kwestia skrótu myślowego. Powiedział pan, że w ramach europejskiej polityki sąsiedztwa prezydencja oddziela sprawy pomocy dla krajów od polityki, jaką UE chciałaby prowadzić w stosunku do tych krajów. Czy mógłby pan to zdanie w jakiś sposób wyjaśnić, bo nie wiem, na czym polega oddzielenie pomocy dla krajów od polityki w stosunku do nich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PiotrGadzinowski">Komisja Europejska zaproponowała, aby utrzymać do 2010 r. preferencyjne stawki podatku VAT dla niektórych krajów UE, między innymi dla Polski. Chodzi o zerową stawkę podatku VAT na książki, o obniżony podatek na niektóre produkty żywnościowe, o budownictwo socjalne i usługi gastronomiczne. Czy prezydencja będzie popierała to stanowisko Komisji?</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PiotrGadzinowski">Czy prezydencja będzie bardziej aktywna w sprawie negocjacji akcesyjnej z Turcją i przy ewentualnym rozwiązywaniu problemu cypryjskiego? Jak wiemy, Cypr jest podzielony.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#DanutaJazłowiecka">Przyznam się, że z dużą sympatią podchodzę do prezydencji portugalskiej, gdyż w 1996 r. to Portugalczycy uczyli mnie standardów i zasad UE. Wiele państwu zawdzięczam i trzymam kciuki, życząc dobrych wiatrów, aby ten statek, który będą państwo prowadzili, zawinął do dobrych portów.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#DanutaJazłowiecka">Chcę zadać dwa pytania. Jedno dotyczy strategii lizbońskiej. Niewiele się mówi o roli regionów i samorządów regionalnych w procesie wdrażania strategii lizbońskiej. Uważam, że to właśnie aktywność regionów wpływa na dynamizowanie procesów realizacji tej strategii, procesów rozwoju innowacyjności i edukacji. Czy prezydencja portugalska widzi w swoich planach potrzebę podkreślania obecności samorządów regionalnych w realizacji strategii lizbońskiej?</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#DanutaJazłowiecka">Strategiczne znaczenie dla polityki UE, szczególnie teraz, ma rozwijanie współpracy z Rosją, nie tylko w kwestii zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego, ale generalnie w kwestiach gospodarczych. Czy państwo zamierzają wykorzystać wieloletnie doświadczenia Rady Europy? Zgromadzenie parlamentarne Rady Europy jest jednym z najważniejszych forów prezentacji polityki Rosji wobec Europy, a w mojej ocenie jest ono w bardzo małym stopniu wykorzystywane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JanSzyszko">Serdecznie dziękuję panu przewodniczącemu za zaproszenie mnie na to spotkanie. Z drugiej strony, chcę złożyć gratulacje na ręce pana ambasadora z okazji objęcia prezydencji w UE. Cieszę się niezwykle z tego, że mają państwo wyśmienitego ministra środowiska, jak również cały sztab zastępców. W czasie prezydencji portugalskiej, w zakres priorytetów resortu środowiska, który mam zaszczyt reprezentować, wchodzą: pustynnienie, brak wody, sprawy związane ze zmianami klimatycznymi oraz z ochroną bioróżnorodności. Szczególnie te dwa: ochrona bioróżnorodności i zmiany klimatyczne.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#JanSzyszko">W przyszłym roku Polska będzie gościła uczestników czternastej konferencji stron Konwencji Klimatycznej. Nasza współpraca z portugalskim ministerstwem jest wyśmienita. Chcę również powiedzieć, że będę uczestniczył w tej współpracy, będę jednym z członków specjalnego panelu zorganizowanego przez prezydencję portugalską w zakresie ochrony bioróżnorodności, a dokładnie „Biznes i bioróżnorodność”.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#JanSzyszko">W tej chwili serdecznie gratuluję i jednocześnie chcę powiedzieć, że Polska całkowicie popiera priorytety portugalskie, które będą prezentowane w UE. Naprawdę współpraca układa się wyśmienicie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#WojciechPomajda">W materiale, który otrzymaliśmy, i w wystąpieniu pana ambasadora nie znalazłem nic na temat jednej z ważniejszych polityk UE, mianowicie Wspólnej Polityki Rolnej. W ubiegłym tygodniu w Sejmie odbyła się debata na temat przyszłości WPR, tej bardziej odległej, bo po roku 2014. Ale lata 2008–2009 to okres przeglądu WPR i sądzę, że prezydencja portugalska będzie miała duży wkład w przygotowania do niego. Jakie jest stanowisko Portugalii w tym zakresie? W którym kierunku reforma WPR powinna zmierzać? Nie ukrywam, że nasz kraj szuka sojuszników do prowadzenia na forum UE lobbingu na rzecz utrzymania obecnego poziomu wsparcia rolnictwa, a ten poziom jest dosyć wysoki. Różne są jednak głosy płynące z krajów takich jak Niemcy, czy Wielka Brytania. Kraje te nawołują do ograniczenia WPR. Proszę pana ambasadora o wypowiedź na ten temat.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#WojciechPomajda">Druga kwestia – jeśli jest już jakiś plan, to proszę o kilka słów na temat wspierania państwa działań w zakresie integracji Ukrainy z UE. Dla nas to jest kluczowy partner i Polsce bardzo zależy na tym, żeby Ukraina jak najwcześniej wstąpiła do UE, lub przynajmniej stała się państwem stowarzyszonym. Jest to oczywiście uwarunkowane umową, która będzie negocjowana. Sądzę, że Portugalia będzie miała istotny wkład w to, aby Ukrainę przybliżyć do UE, nie tylko w kontekście zbliżających się mistrzostw Europy w piłce nożnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#KarolKarski">Trzeba myśleć perspektywicznie, na kilka prezydencji do przodu. Czy ktoś jeszcze chce zabrać głos? Nie słyszę. Proszę pana ambasadora o udzielenie odpowiedzi na pytania.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#KarolKarski">Ambasador Republiki Portugalii José Sequeira e Serpa:</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#KarolKarski">Spróbuję odpowiedzieć na wszystkie pytania. Niektóre tematy się łączą, więc postaram się powiedzieć o pewnych kwestiach, nie ograniczając się do poszczególnych pytań. Obecnie mamy bardzo dobre kontakty z Rosją, co prawdopodobnie jest związane z faktem, że nie jesteśmy jej sąsiadami. Portugalia znajduje się na drugim końcu Europy. Jesteśmy świadomi, że Rosja to kraj, z którym UE musi się liczyć. W stosunkach Rosji z niektórymi krajami UE występują problemy, co skłania nas do tego, aby wspierać te kraje. Oczywiście nie są to łatwe negocjacje. Wiemy, że to będzie trudne i skomplikowane, jednak będziemy się starali negocjować. Liczymy również na udział Polaków w tych spotkaniach negocjacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#KarolKarski">Innym krajem, który dla nas jest bardziej sąsiedzki, chociaż dzieli nas Atlantyk, są Stany Zjednoczone. Oczywiście musimy dbać o kontakty z USA. Wydaje mi się, że nie ma potrzeby o tym mówić. Z pewnością jest to jeden z naszych priorytetów. Jesteśmy członkiem NATO i kontakty Portugalii z USA są bardzo silne. Zamierzamy również rozwijać kontakty między UE a USA, co nie oznacza, że zapominamy o fakcie, że jesteśmy Europejczykami. Przepraszam, że nie wspomniałem o tej kwestii w trakcie mojego wystąpienia. Było to niedopatrzenie.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#KarolKarski">Jeśli chodzi o wolne przemieszczanie się osób, to są tu dwie różne kwestie, czyli wolne przemieszczanie osób oraz przyjmowanie obywateli innych krajów. Portugalia jest przykładem kraju, w którym, po przyjęciu nowych krajów członkowskich został otwarty rynek pracy dla pochodzących z nich pracowników, jak również z innych krajów trzecich. Jeśli chodzi o kraje członkowskie, to problem integracji imigrantów nie jest poważny, ponieważ jesteśmy do siebie podobni, mamy te same przyzwyczajenia i tradycje. Mówię tu o swoim przypadku. Jestem w Polsce od niedawna. Kiedy tu przyjechałem, musiałem się trochę przystosować do życia w tym kraju, ale nie był to duży problem.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#KarolKarski">Jeśli chodzi o imigrację z krajów trzecich, to w grę wchodzą inne zwyczaje, inna kultura. Tworzą się swoiste getta, a imigranci sami się w nich izolują. Są to getta wewnętrzne i zewnętrzne. Istotne są również sprawy społeczne, nie tylko gospodarcze. Należy uchwalić rozporządzenia, które pomogą właściwie ukierunkować te społeczności imigrantów z krajów trzecich i pomóc im.</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#KarolKarski">Jeśli chodzi o Afrykę, to ona również ma związek z imigracją. Duża część imigrantów w Europie to imigranci z Afryki, którzy dostają się do Europy w fatalnych warunkach, na niewielkich statkach czy łódkach. Wielu z nich ginie. Wielką troską z naszej strony jest ścisła współpraca z krajami, z których pochodzą imigranci, aby rozwiązać ten problem i unikać sytuacji, że nielegalni imigranci przedostają się do Europy drogami zagrażającymi ich życiu.</u>
          <u xml:id="u-7.7" who="#KarolKarski">Mamy już pewne doświadczenia, jeśli chodzi o porozumienia Portugalii z niektórymi z tych krajów. Oczywiście wchodzi tu w grę ochrona praw człowieka. Nie możemy o niej zapomnieć. Myślę, że najlepiej będzie nie odwracać się plecami do tych ludzi i krajów, ale starać się wspólnie znaleźć rozwiązania.</u>
          <u xml:id="u-7.8" who="#KarolKarski">Jeśli uda nam się doprowadzić do tego, że te kraje, z których pochodzą imigranci, osiągną właściwy poziom rozwoju gospodarczego, to sama przyczyna imigracji zostanie zlikwidowana. Obywatele tych krajów nie będą już musieli szukać lepszego życia poza ich granicami. Znamy to z własnego doświadczenia, bo był okres w historii naszego kraju, kiedy to Portugalczycy emigrowali. Obecnie już nie ma takich przypadków, a to dzięki temu, że Portugalia osiągnęła taki poziom rozwoju gospodarczego, że jej obywatele wolą pozostać na miejscu. Klimat w Portugalii jest przyjazny i Portugalczycy nie chcą ryzykować, wyjeżdżając do innych krajów. Z pewnością jest to jedno z możliwych rozwiązań w przypadku Afryki i imigracji z Afryki.</u>
          <u xml:id="u-7.9" who="#KarolKarski">Jeśli chodzi o politykę dobrego sąsiedztwa, to może niewłaściwie przekazałem moją myśl. Chodzi o to, że nie będziemy nikogo wyróżniać ze względu na to, czy jest to region na północy czy na południu. Wszystkie kraje sąsiedzkie są przez nas jednakowo traktowane i chcemy, żeby z nami współpracowały. Nie wiem, czy moja odpowiedź wystarczy.</u>
          <u xml:id="u-7.10" who="#KarolKarski">Jeśli chodzi o sprawy Turcji, to są pewne trudności w tej kwestii. Mówimy, że jest to bardzo delikatny temat i musimy bardzo delikatnie do niego podchodzić. W obecnym świecie, i również w Europie, jest wiele problemów wynikających z różnic religijnych. Chcielibyśmy rozwiązać te problemy i konflikty na tle religijnym. Duża część Turcji, z pewnością, geograficznie nie należy do Europy, jednak z drugiej strony są tacy, którzy twierdzą, że Europa to nie kontynent, a tylko zakończenie Azji. Wydaje mi się, że jeśli obecnie zwiększymy zasięg negocjacji z Turcją, które są trudne i długie, to będzie to oznaczało nawiązanie dobrego kontaktu ze światem islamu i jednocześnie zażegnanie kryzysu na tle religijnym. Jesteśmy zaangażowani i choć wiemy o problemach, mamy nadzieję, że uda się je pokonać. Jesteśmy otwarci na te negocjacje.</u>
          <u xml:id="u-7.11" who="#KarolKarski">Jeśli chodzi o nasz stosunek do innych problemów, to wiele kwestii nie ogranicza się tylko do prezydencji portugalskiej. Na początku 2007 r. został przyjęty wspólny program, ale nie jest on zamknięty. Jest to tylko orientacyjny program zawierający ogólne punkty, które będą realizowane, ale oczywiście będą też sprawy bieżące, które zostaną dołączone.</u>
          <u xml:id="u-7.12" who="#KarolKarski">Również jeśli chodzi o sprawy ochrony środowiska, to planujemy włączyć do tego programu punkt dotyczący braku wody i suszy w Europie. Jest to problem coraz bardziej dotykający nasz kontynent. Odczuwamy go również w Portugalii. Jest to jeden z punktów, który będzie dołączony do programu.</u>
          <u xml:id="u-7.13" who="#KarolKarski">Jeśli chodzi o sprawę bioróżnorodności, to będziemy się starali ją zachowywać. Jesteśmy świadomi, że jakakolwiek polityka dotycząca ochrony środowiska nie jest tylko polityką jednego kraju, realizowaną przez dany rząd, ale jest to polityka, która zależy również od obywateli.</u>
          <u xml:id="u-7.14" who="#KarolKarski">Chcę podziękować pani poseł za uznanie dla naszego kraju. Dziękuję bardzo za te pełne sympatii słowa. Kontakty Portugalii z Polską zawsze były dobre. Chcieliśmy przekazać Polsce nasze doświadczenia w przekonaniu, że doświadczenia Polski są cenne i na nich również należy polegać.</u>
          <u xml:id="u-7.15" who="#KarolKarski">Jedną z kwestii jest ochrona polityk regionalnych. Wiemy, jak ważne są regiony. Nie mógłbym zapomnieć o tej kwestii. Będziemy chronić tę politykę, popierać spójność i współpracę regionalną. Naszą propozycją jest poparcie jej, szczególnie w odniesieniu do regionów peryferyjnych. Pojawiają się też nowe koncepcje.</u>
          <u xml:id="u-7.16" who="#KarolKarski">Jeśli chodzi o sprawy podatkowe, nie będę mógł udzielić dokładnej odpowiedzi, ponieważ prowadzone są jeszcze negocjacje. Trzy dni temu rozpoczęły się one w ramach naszej prezydencji. Nie znam jeszcze ustaleń. Trudno mi powiedzieć, tym bardziej że nie znam się na podatkach. Kwestie, które interesują Polskę, są podobne do tych, które interesują Portugalię. Zarówno Polska, jak i Portugalia, jeśli chodzi o podatek VAT od samochodów, mają taki sam interes w uchwaleniu nowych rozwiązań. Obecnie nie mogę jednak szczegółowo tego wyjaśnić.</u>
          <u xml:id="u-7.17" who="#KarolKarski">Jeśli chodzi o sprawę polityki rolnej, to nie mogę powiedzieć, że WPR jest polityką, której możemy sobie pogratulować. Jest wiele spraw, które Portugalii się nie podobają. Nie wszystkie posunięcia były dobre, jednak trochę ustąpiliśmy w imię dobra wspólnotowego. Nadal będziemy podkreślać rolę WPR. Przyszłość tej polityki będzie również odzwierciedleniem polityki prowadzonej przez poszczególne kraje członkowskie oraz uwagi, jaką będą one poświęcały tej sprawie. Staramy się, aby rozwiązania, które zostaną podjęte, były przyjęte przez wszystkie kraje członkowskie, tym bardziej że społeczna tkanka Europy jest tkanką rolną. Duża część gospodarki to właśnie rolnictwo. Ta dziedzina, tak ważna w Europie, musi znaleźć swoje odzwierciedlenie w UE. Liczymy tu również na współpracę z naszymi partnerami, aby znaleźć właściwe, satysfakcjonujące wszystkich rozwiązania.</u>
          <u xml:id="u-7.18" who="#KarolKarski">Jest jeszcze sprawa Ukrainy. Jeśli chodzi o przyszłe kraje UE, to uważamy, że negocjacje z krajami kandydującymi do UE powinny się odbywać. Jeśli zostaną spełnione wszystkie warunki, to nie będziemy robić żadnych trudności w kwestii rozszerzenia UE.</u>
          <u xml:id="u-7.19" who="#KarolKarski">Chcę jeszcze wrócić do sprawy głównego priorytetu prezydencji portugalskiej. Pozwolę sobie na użycie słowo „strawienie”. Nie będziemy mogli strawić przyjęcia nowych krajów członkowskich, jeśli nie zostanie przyjęty nowy traktat. Muszą być warunki lepszego zarządzania tą, coraz bardziej poszerzającą się Europą. Dlatego potrzebny jest ten traktat, nazywany reformacyjnym. Jeśli zostanie on przyjęty w wyniku negocjacji z różnymi krajami, będą stworzone obiektywne warunki, aby mogło dojść do nowych przyjęć.</u>
          <u xml:id="u-7.20" who="#KarolKarski">Portugalia ma dobre kontakty z Ukrainą. Obecnie wspólnota ukraińska jest drugą pod względem liczby wspólnotą cudzoziemców w Portugalii. To nas zobowiązuje do dobrych kontaktów i przyszłej współpracy.</u>
          <u xml:id="u-7.21" who="#KarolKarski">Nie tylko pani poseł Danuta Jazłowiecka żywi przyjazne uczucia w stosunku do Portugalii i Portugalczyków. Myślę, że nie nadużyję zaufania Komisji, jeśli powiem, że wszyscy, jak tu jesteśmy, takie pozytywne uczucia żywimy.</u>
          <u xml:id="u-7.22" who="#KarolKarski">Czy ktoś jeszcze chce zadać pytanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#GrażynaCiemniak">Jednym z priorytetów prezydencji jest ochrona przed zmianami klimatycznymi, o czym pan ambasador wspomniał. Jest to ogromne wyzwanie dla nas wszystkich. Mam w związku z tym pytanie – chcę się skupić na sprawach dotyczących ram prawnych, ponieważ UE chce być liderem w przeciwdziałaniu zmianom klimatycznym – czy prezydencja zamierza prowadzić rozmowy z takimi krajami, jak Stany Zjednoczone i Chiny, które mają najwyższy udział w emisji dwutlenku węgla? Czy prezydencja zamierza przekonywać je o tym, że podpisanie i ratyfikacja Protokołu z Kioto jest niezbędna, byśmy solidarnie wypełnili te zobowiązania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#TadeuszIwiński">Przepraszam za nieobecność w trakcie wystąpienia pana ambasadora, ale równolegle trwało posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych z przesłuchaniem kandydata na ambasadora w waszym kraju. Wiem, że wspomniał pan o szczycie UE – Brazylia, który ma się zebrać za kilka dni. Będzie to pierwszy taki szczyt w historii UE. Czy Portugalia ma taką intencję, żeby do grona partnerów, z którymi takie szczyty są regularnie organizowane, jak Stany Zjednoczone, Chiny, Rosja, dołączyć na stałe Brazylię? Byłoby to bardzo celowe i potrzebne, biorąc pod uwagę rozwój Brazylii w ostatnich latach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#KarolKarski">Więcej zgłoszeń nie słyszę. Oddaję głos panu ambasadorowi.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#KarolKarski">Ambasador Republiki Portugalii José Sequeira e Serpa:</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#KarolKarski">Dziękuję pani poseł za to pytanie. Odpowiedź jest prosta, bo w sprawach środowiskowych zawsze negocjujemy ze wszystkimi partnerami, bez względu na to, jacy oni są. Nie mówię tylko o obecnej prezydencji, ale ogólnie o UE. Mówiłem o dobrych kontaktach z USA, chcemy do nich dołączyć również sprawę ochrony środowiska. Poruszamy ją również na corocznych szczytach z Indiami. Najbliższy odbędzie się w październiku. Ochrona środowiska i emisja dwutlenku węgla będą na nim objęte szczególną troską. Mogę zagwarantować, że jest to troska i zmartwienie wszystkich Europejczyków. Portugalia również odczuwa skutki zmian klimatycznych, które bardzo ją dotknęły. Są nam niestety dobrze znane, dlatego musimy o nich myśleć i szukać rozwiązań, również w rozmowach z krajami, które nie są tym, aż tak zainteresowane.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#KarolKarski">Jeśli chodzi o Brazylię, naszym zamiarem jest rozpoczęcie spotkań, które w przyszłości będą się odbywały regularnie. Dotyczy to pięciu krajów – Rosji, Indii, Chin, Brazylii i Ukrainy. Jeśli chodzi o Brazylię, to kraj ten odgrywa dużą rolę gospodarczą i polityczną w tym rejonie świata. Wystarczy spojrzeć na mapę Ameryki Południowej, by to stwierdzić. Z punktu widzenia gospodarczego Brazylia ma bardzo duże znaczenie, zwłaszcza jeśli chodzi o dostawy energii. Dlatego ta konferencja na szczycie ma na celu rozpoczęcie regularnych kontaktów.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#KarolKarski">Kiedy mówimy o konferencji na szczycie między UE a Brazylią, to nie oznacza to, że lekceważymy inne kraje latynoamerykańskie. Wiemy jednakże, że Brazylia jest krajem założycielskim organizacji Mercosur, zainspirowanej modelem europejskim. Na pewno jest to kraj, który odgrywa największą rolę w tej organizacji. Poprzez Brazylię, chociaż nie tylko, możemy przekazać nasze europejskie ideały krajom latynoamerykańskim. Brazylia jest bardzo ważnym pośrednikiem. Oczywiście nie tylko Ameryka Łacińska, ale także Centralna i Północna. Dla wszystkich Europejczyków jest ważne, aby te spotkania z Brazylią były regularne, tak jak z Indiami. Zdaje się, że to właśnie Portugalia podczas poprzedniej swojej prezydencji rozpoczęła konferencję na szczycie z Indiami, a obecnie zapoczątkowuje szczyt z Brazylią. Będą również spotkania szefów państw, ministrów, przedstawicieli władz obu państw, ale także krajów UE. Polska również jest reprezentowana. Oczekujemy na potwierdzenie, że będzie reprezentowana na tej konferencji na szczycie.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#KarolKarski">Dziękujemy panu ambasadorowi za szczegółowe odniesienie się do pytań, które padły ze strony posłów. Życzymy Portugalii sukcesów w trakcie prezydencji. Sukces Portugalii będzie sukcesem całej UE, a więc nas wszystkich. Liczmy na to, że się nam uda, a zwłaszcza Portugalii.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#KarolKarski">Porządek dzienny został wyczerpany. Protokół z dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w sekretariacie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#KarolKarski">Zamykam posiedzenie Komisji do Spraw Unii Europejskiej.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>