text_structure.xml 30.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#KarolKarski">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji do Spraw Unii Europejskiej oraz Komisji Infrastruktury. Stwierdzam kworum. Witam serdecznie wszystkich obecnych członków Komisji i posłów do Parlamentu Europejskiego. Szczególnie serdecznie witam pana Jacques’a Barrot, wiceprzewodniczącego Komisji Europejskiej, Komisarza UE ds. Transportu, panią Kerstin Jorna, zastępcę szefa Gabinetu Wiceprzewodniczącego KE oraz pana Edgara Thielmanna z Dyrekcji Generalnej ds. Transportu i Energii. Cieszę się, że we wspólnym posiedzeniu Komisji biorą udział: pan Jerzy Polaczek, minister transportu, pani Barbara Kondrat, podsekretarz stanu w MT, pan Rafał Wiechecki, minister gospodarki morskiej, pan Jerzy Kwieciński, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego i pan Grzegorz Kruszyński, prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Witam również gości.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#KarolKarski">Czy są uwagi do porządku obrad dostarczonego państwu posłom? Jeśli nie, przystępujemy do jego realizacji. Na wstępie chcę poprosić pana ministra Jerzego Polaczka o krótkie wprowadzenie do tematyki, którą będziemy się zajmować na dzisiejszym posiedzeniu, a następnie poproszę naszego gościa, pana przewodniczącego Jacques’a Barrot, o przedstawienie celów Komisji Europejskiej w zakresie rozwoju transportu do roku 2010. Głos ma pan minister Jerzy Polaczek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JerzyPolaczek">Istotą i celem dzisiejszego spotkania komisji sejmowych jest spotkanie z komisarzem odpowiedzialnym za problematykę transportu. Jest on również jednym z najważniejszych polityków europejskich, który może mieć bardzo praktyczny, również dla nas, wpływ na powodzenie realizacji programu operacyjnego „Infrastruktura i środowisko” i na absorpcję środków europejskich. Polska, która, jako aktywne państwo europejskie, chce odrobić zaległości w obszarze infrastruktury, musi stawiać ambitne cele. I takie rząd postawił. Myślę, że skala wyzwań w najbliższych latach, nie tylko w tej kadencji, ale i w nowej perspektywie europejskiej 2007–2013 dla naszego kraju nie ma precedensu.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#JerzyPolaczek">Resort transportu jest odpowiedzialny za powodzenie tego programu, za absorpcję 30 proc. środków europejskich przypadających w perspektywie 2007–2013. Dzisiejsze spotkania pana komisarza Jacques’a Barrot z ministrem rozwoju regionalnego, ministrami transportu, gospodarki morskiej, a wcześniej udział w konferencji TRANSLOG, dotyczyły zagadnień regulacji i liberalizacji w transporcie UE w najbliższych latach. To są właśnie kluczowe tematy, które mogą być podjęte przez panie i panów posłów w dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#JerzyPolaczek">W imieniu własnym, obecnych tu ministrów, pań i panów posłów mam zaszczyt jeszcze raz powitać pana komisarza Jacques’a Barrot w Polsce, życzyć owocnego dalszego cyklu spotkań, które ma jeszcze dzisiaj w planach, jak choćby spotkanie z panem premierem Jarosławem Kaczyńskim po posiedzeniu naszych Komisji. To są ważne sprawy i my, jako parlamentarzyści, chcemy w tych ważnych dla Polski procesach uczestniczyć i dać z siebie jak najwięcej, aby powodzenie naszego państwa w tym programie było również powodzeniem naszych sąsiadów i państw członkowskich UE. Witam, panie komisarzu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#KarolKarski">Teraz głos oddaję wiceprzewodniczącemu Komisji Europejskiej, komisarzowi ds. transportu panu Jacques’owi Barrot.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#JacquesBarrot">Wypowiadam się oczywiście w języku francuskim. Chcę powiedzieć państwu, jak bardzo jestem szczęśliwy z tego powodu, że jestem w Polsce. W czasie naszej rozmowy powiedziałem panu ministrowi Jerzemu Polaczkowi, że gdy byłem dzieckiem, w moim regionie, gdzie się urodziłem, gdzie mieszkałem, moimi pierwszymi kolegami byli chłopcy pochodzenia polskiego. Jestem więc bardzo przyjaźnie nastawiony do waszego kraju, a nawet darzę go uczuciem. Z drugiej strony chciałbym też powiedzieć państwu, jak wielkie nadzieje wiążemy z postępem w Polsce, która ma niezwykle ważną rolę do odegrania dla całego wschodu europejskiego. I mówię to bardzo szczerze.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#JacquesBarrot">Jak państwo wiedzą, najpierw byłem komisarzem ds. polityki regionalnej. Funkcję tę przejęła po mnie pani Danuta Hübner. Cieszę się, że w lipcu 2004 r., jako komisarz ds. polityki regionalnej, mogłem wylansować bardzo ambitną politykę i między rokiem 2007 a 2013 Polska skorzysta z 67 mld euro z budżetu europejskiego. Cieszę się, że Danuta Hübner mogła wynegocjować bazę tej nowej polityki, która dzisiaj jest korzystna dla takich krajów jak Polska.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#JacquesBarrot">Chcę powiedzieć kilka słów na temat polityki transportowej w świetle Białej Księgi poświęconej transportowi, którą Komisja przyjęła w czerwcu 2006 r., a zatem jest to Biała Księga opublikowana zupełnie niedawno. Rewizja jest na półmetku. Pierwsza Biała Księga została zredagowana w 2000 r. Napisaliśmy ją na nowo w świetle zupełnie nowego kontekstu, ponieważ przede wszystkim Europa na nowo się zjednoczyła. Mobilność musi być postrzegana na szczeblu kontynentu. Globalizacja przyspiesza i zmienia geografię przemysłową świata. Od tej chwili produkcja i konsumpcja są zorganizowane w kontekście światowym, globalnym. Środki transportu są podstawowymi elementami konkurencyjności.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#JacquesBarrot">Z drugiej strony wiemy, że cena ropy naftowej została bardzo podwyższona, i wiemy również, że 70 proc. ropy naftowej konsumowanej w Europie przeznaczone jest na środki transportu. Musimy zatem uwzględniać tę konieczność i potrzebę. Musimy też unikać emisji dwutlenku węgla. Musimy również zająć się sprawami bezpieczeństwa. Jeśli chodzi o sprawy międzynarodowe, transport wymaga wielu negocjacji.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#JacquesBarrot">Jakie są nasze kluczowe cele? Przede wszystkim mobilność. Trzeba ją zwiększyć. Niektórzy Europejczycy sądzą, że, zważywszy na wzrastające ceny ropy naftowej i ryzyko zanieczyszczenia środowiska, możemy zredukować mobilność. Nie jestem tego zdania. Mobilność jest konieczna i musimy się zgodzić na to, aby była zwiększana. Natomiast, aby mogła być kompatybilna z oszczędną gospodarką energiami, z ochroną środowiska, która jest niezbędna, musimy działać tak, aby była zrównoważona. Musimy zatem lepiej zorganizować wykorzystanie rozmaitych środków transportu.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#JacquesBarrot">Pamiętajmy, aby nie myśleć tylko i wyłącznie o drogach. Musimy dokonać kombinacji środków transportu drogowego, morskiego i kolejowego i organizując współpracę między nimi, przez tę intermodalność możemy zapewnić zrównoważoną mobilność. W tym celu potrzebujemy oczywiście odpowiednich infrastruktur, dlatego przyjęliśmy koncepcję sieci transeuropejskich. Jak państwo wiecie, Polska jest zainteresowana trzema projektami: kolejowym z Gdańska do Wiednia, autostradowym z Gdańska do Wiednia i drogą Via Baltica z Talina do Warszawy. Ale oczywiście generalnie trzeba będzie modernizować swoje infrastruktury. Chcielibyśmy, aby poza modernizacją dróg uważali państwo jednak także na rozwój transportu kolejowego, który będzie miał coraz większe znaczenie w Europie. Mają też państwo to szczęście, że w Polsce są rzeki, dostęp do morza i drogi morskie transportowe. Oczywiście musimy czuwać nad tym, aby te wszystkie infrastruktury były wewnątrz operacyjne, z platformami logistycznymi, które pozwalają przechodzić bez przerw od jednego trybu transportu do drugiego. Czyli: więcej mobilności poprzez właściwą współpracę poszczególnych rodzajów środków transportu.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#JacquesBarrot">Po drugie – mobilność bardziej bezpieczna, bardziej chroniona. Oczywiście przede wszystkim musimy myśleć o transporcie drogowym. Wiedzą państwo, że bezpieczeństwo drogowe pozostaje priorytetem wspólnotowym. Muszę powiedzieć w tym miejscu, że bardzo szybko wzrastający ruch w Polsce jest z pewnością jedną z przyczyn względnie dużej liczby wypadków. Musimy podejść do problemu bezpieczeństwa drogowego w sposób bardziej zintegrowany, myśląc o bezpieczniejszych infrastrukturach, oddziałując na zachowanie kierowców i myśląc o pojazdach bardziej nowoczesnych, lepiej wyposażonych i o systemach ABS i innych.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#JacquesBarrot">Chcielibyśmy, aby transportowcy nowych państw członkowskich respektowali reguły społeczne i środowiskowe. Chcę podziękować, że zaakceptowali państwo, by Polska stosowała wdrażanie tachografu cyfrowego, który pozwolą na kontrolowanie przewoźników.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#JacquesBarrot">Chodzi o bezpieczeństwo we wszystkich środkach transportu. Wiemy, że terroryzm atakuje w sposób ślepy. Rozmawialiśmy przed chwilą z panem ministrem o postanowieniach, które podejmiemy w Europie, jeśli chodzi o transport lotniczy. Chcę państwa uspokoić – jestem człowiekiem zdroworozsądkowym. Nie będę akceptował działań, które nie byłyby konieczne dla bezpieczeństwa, dla ochrony, bez jakichś dodatkowych, niepotrzebnych ograniczeń dla pasażerów. Będę mógł odpowiedzieć na państwa pytania w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-4.9" who="#JacquesBarrot">Wreszcie w ramach tych problemów musimy wspomnieć o transporcie miejskim. Transport miejski jest ważny w Europie, gdzie bardzo duża liczba ludności mieszka w miastach. Aktualnie jedna ofiara na trzy na drogach to ofiara w aglomeracjach miejskich. W dużych aglomeracjach jest też zagrożenie środowiska. Będę przygotowywał książkę na temat transportu miejskiego, żeby pokazać, jakie są najlepsze praktyki w tym zakresie w Europie. Należą do nich: mobilność trwała, mobilność zabezpieczona i mobilność, która korzysta w pełni ze wszelkich innowacji.</u>
          <u xml:id="u-4.10" who="#JacquesBarrot">Jesteśmy w okresie, kiedy ewolucja technologiczna może bardzo dużo wnieść do kwestii transportu. Przystąpienie Polski do bardzo ważnego programu Galileo pomoże lepiej zarządzać ruchem drogowym. Galileo wspólnie z programem SEZAR pozwoli zmodernizować europejską przestrzeń powietrzną. Będziemy oferować nowe możliwości towarzystwom lotniczym. Będziemy także mogli lepiej ocenić użytkowanie infrastruktur.</u>
          <u xml:id="u-4.11" who="#JacquesBarrot">Chcę zwrócić uwagę na fakt, że obecnie Polska, w stosunku do reszty Europy, niewiele wymaga od użytkowników dróg, a zbyt wiele od kolei. Z pewnością trzeba będzie zrównoważyć te wymagania, jeżeli chodzi o taryfikację.</u>
          <u xml:id="u-4.12" who="#JacquesBarrot">W innowacji jest także pragnienie, aby działać na rzecz ochrony środowiska. Dziś rano mówiliśmy o tym, że Polska może być bardzo dobrym polem eksperymentalnym, gdy chodzi o biopaliwa. Jestem zwolennikiem takiego standardu europejskiego, który pozwoliłby waszemu krajowi, jak i temu, z którego pochodzę, być awangardowymi krajami, jeśli chodzi o użytkowanie i produkcję biopaliw.</u>
          <u xml:id="u-4.13" who="#JacquesBarrot">Oczywiście pozostaje jeszcze wymiar międzynarodowy. Narzuca się on sam, szczególnie w dwóch środkach transportu, czyli lotniczym i morskim. Negocjujemy ze Stanami Zjednoczonymi dojście do Open Sky, do takiego porozumienia, które pozwoliłoby na nowe możliwości europejskim towarzystwom lotniczym. Negocjuję także z Federacją Rosyjską, żeby zakończyć etap taryfikacji przelotów nad Syberią. Tutaj państwa doświadczenie mogłoby być dla mnie bardzo cenne, gdyż te negocjacje są wyjątkowo trudne. Dziś rano również dowiedziałem się o dyskryminacji, którą Federacja Rosyjska wprowadza nawet w sektorze kolejowym. Występując w imieniu UE, na pewno jest łatwiej uzyskać coś w negocjacjach UE – Federacja Rosyjska. Jest pewien postęp. Musimy też rozumieć Federację Rosyjską. Ale jeżeli chce wejść do Światowej Organizacji Handlu, musi zmodyfikować swoje praktyki w tym względzie.</u>
          <u xml:id="u-4.14" who="#JacquesBarrot">Podtrzymuję, panie przewodniczący, że chciałbym jeszcze odpowiedzieć na pytania posłów. Wierzę w rolę parlamentów krajowych w UE. Sam ponad 30 lat byłem deputowanym do parlamentu francuskiego. Wiem, jak dużo parlamentarzyści krajowi mogą wnieść co do wymiaru praktycznego konkretnego problemu. Czy nie sądzą państwo, że komisarz jest zdecydowanie daleko od kwestii praktycznych? Za każdym razem, gdy jest jakaś wartość dodana europejska, staramy się tworzyć strategię europejską i przyjmować ją, ale tak naprawdę w większości przypadków to właśnie poszczególne kraje i regiony europejskie muszą znaleźć najlepsze rozwiązania.</u>
          <u xml:id="u-4.15" who="#JacquesBarrot">Jak państwo widzą, przyjeżdżam tu do państwa nie jako zalecający normy europejskie, ale także żeby państwa posłuchać. Muszę powiedzieć, że odbyłem bardzo ciekawą rozmowę z panem ministrem Jerzym Polaczkiem i z innymi ministrami. Spotkam się jeszcze z premierem. Bardzo uważnie słucham tego, co państwo mówią.</u>
          <u xml:id="u-4.16" who="#JacquesBarrot">Ale jest też prawdą, że mają państwo to szczęście, że mogą korzystać z dosyć istotnych funduszy europejskich. W związku z tym trzeba wdrożyć praktycznie wszystko, żeby Polska mogła naprawdę zyskać jak najwięcej z tych funduszy. To jest Europa solidarności. Jestem pierwszy, który się cieszy z tego, że Polska będzie korzystała z funduszy europejskich. I jesteśmy tutaj także po to, aby pomóc państwu w ich wdrożeniu. Wiem, że nie jest to łatwe, że są pewne ograniczenia, np. środowiskowe, ale należy również zrozumieć, że jeżeli chcemy chronić środowisko, potrzebujemy nowoczesnych infrastruktur, ponieważ właśnie poprzez te infrastruktury uda nam się uniknąć zanieczyszczenia. To jest przecież pierwszy wróg środowiska jakościowego. Tyle chciałem powiedzieć, a teraz słucham.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#KarolKarski">Polska już od ponad 2 lat jest członkiem UE. Z wielką radością wstąpiliśmy do tego wspaniałego wspólnego projektu, który łączy cały nasz kontynent. Jednocześnie cieszymy się bardzo, że możemy gościć tak wybitnego polityka francuskiego i europejskiego. Obecność pana tutaj jest dla nas wielką możliwością bezpośredniego podzielenia się swoimi uwagami. Tak jak pan powiedział, jesteśmy nowym państwem członkowskim, będziemy korzystali z funduszy, które są w znacznej części przeznaczone dla nas, z funduszu na rozwój regionalny wysokości 67 mld euro na lata 2007–2013. Wspólna realizacja projektu, który znany jest pod nazwą „Unia Europejska”, wymaga też stworzenia w miarę jednolitej infrastruktury. Polska jest państwem nowym, które jeszcze przez jakiś czas będzie potrzebowało znacznie więcej funduszy niż inne państwa członkowskie. W związku z tym te sieci transeuropejskie, o których pan mówił: autostrada Gdańsk-Wiedeń, Via Baltica, linia kolejowa Gdańsk-Wiedeń, to projekty bardzo istotne. Z funduszy europejskich rząd polski będzie budował również kolejne. Liczymy na wsparcie, nie tylko dla dobra Polski, ale także dla dobra całej UE, gdyż wszyscy jesteśmy obywatelami UE i chcemy, żeby tak jak Polak może jeździć po dobrych drogach we Francji, Francuz mógł spokojnie i szybko przyjechać do Polski.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#KarolKarski">Otwieram dyskusję. Mamy mało czasu, więc proponuję, aby pytania były krótkie. W kolejności zgłoszeń: pan poseł Edward Siarka, pan poseł Edward Maniura, pan poseł Andrzej Gałażewski, dalej będę udzielał głosu według kolejności zgłoszeń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#EdwardSiarka">Mam bardzo krótkie pytanie odnoszące się do sieci transeuropejskich. Dla rozwoju Polski rzeczywiście mają one bardzo istotne znaczenie, ale również, jak pan przewodniczący zauważył, dla spójności całej Europy. Dlatego chcę zapytać: jak pan ocenia szansę na przyspieszenie realizacji tych projektów?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#AndrzejFedorowicz">Chcę zabrać głos w kluczowej sprawie. Korytarze transeuropejskie dotyczą głównie kierunku zachód-wschód. Niedługo przyjmie się do UE kraje południowej Europy, a więc Bułgarię, Rumunię i Turcję. Główny szlak komunikacyjny będzie przebiegał po naszej drodze S19. Jaka jest szansa, że ta droga prowadząca z południa Europy aż do Helsinek może się stać korytarzem transeuropejskim? Znane nam już są bowiem zamiary państw graniczących z UE na wschodzie budowy alternatywnej drogi dla tego ruchu. My zaś, jako Polska, jesteśmy żywotnie zainteresowani tym, aby południe Europy jechało właśnie tym korytarzem, jeśli będzie to korytarz. Będzie to sprzyjało rozwojowi nie tylko portów położonych w Niemczech i Francji, ale chcemy, aby się ożywiły porty polskie, litewskie i łotewskie, bo myślę, że na tym polega wspólnota w UE. Bardzo proszę o szczegółową odpowiedź, czy jest szansa, aby droga, która biegnie wzdłuż polskiej wschodniej granicy od Helsinek na Słowację, była drogą w korytarzu transeuropejskim.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#EdwardManiura">Panie komisarzu, wspomniał pan w swoim wystąpieniu o problemie występującym w transporcie drogowym w prowadzeniu tachografów cyfrowych. Polska wywiązała się z zobowiązań nałożonych przez dyrektywy unijne i w 2005 r. przyjęła stosowne rozwiązania prawne. Wiem, że w wielu krajach UE z tym wprowadzeniem obowiązku było wiele kłopotów. Dodam jeszcze, że w Polsce powstała inspekcja transportu drogowego, która była wzorowana na francuskiej inspekcji, i ten obowiązek jest dosyć mocno egzekwowany. W ubiegłym roku inspekcja wykonała 40 tysięcy kontroli i można powiedzieć, że czas pracy kierowców jest w Polsce przestrzegany. Jak w innych krajach UE poradzono sobie z tym problemem?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#AndrzejGałażewski">Wspomniał pan komisarz o zrównoważonym rozwoju różnych rodzajów transportu. W Polsce kładzie się nacisk na rozwój dróg kolejowych i autostrad. Jesteśmy z tym w stosunku do Zachodu zapóźnieni. Jednakże poza tymi dwoma priorytetami nie ma trzeciego, mianowicie rozwoju transportu śródlądowego wodnego. Czy z perspektywy UE rzeka Odra ma jakieś znaczenie transportowe i czy ewentualnie proponowanie rozwiązań udrożnienia tej rzeki spotka się z przychylną opinią pana komisarza?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#KarolKarski">Zachęcam do krótszych wypowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#JanWalentyTomaka">Pan komisarz wspomniał, że rozwój transportu musi być prowadzony bez kolizji z naturą, czyli z zachowaniem środowiska naturalnego. Powiem krótko tak: Francja i inne kraje zachodnie budowały swoją infrastrukturę drogową w zupełnie innych realiach, także w odniesieniu do ochrony przyrody. Czy stosowanie dzisiaj tak poważnych kryteriów, jeśli chodzi o ochronę środowiska naturalnego, przy budowie tej podstawowej infrastruktury dla Polski, nie jest zbytnim obciążeniem dla Polski, także finansowym, i czy jest to właściwe, że UE bardziej liczy się ze stanowiskiem różnych organizacji ekologicznych odnośnie do „Natury 2000” niż ze stanowiskiem rządu polskiego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#MieczysławŁuczak">Mam merytoryczne pytanie. W 1996 r. została przyjęta decyzja nr 1692 PE i Rady z dnia 23 lipca w sprawie wytycznych Wspólnoty dotyczących transeuropejskich sieci transportowych ze zmianami z 2001 r. z horyzontem rozbudowy do 2010 r. Czy te korytarze transeuropejskie dotyczące przebiegu trasy na terenie Rzeczypospolitej będą realizowane i są aktualne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#AldonaMłyńczak">Jak pan ocenia możliwości w budowie infrastruktury drogowej, kolejowej, a także lotniczej w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego? Chodzi również o obiekty infrastrukturalne. Czy pan komisarz mógłby przedstawić przykłady, które zachęcałyby nasz rząd do zwiększenia tego typu współpracy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#StanisławWziątek">Miałem to szczęście, że mogłem wysłuchać wystąpienia pana komisarza inaugurującego dzisiejszą międzynarodową konferencję transportową TRANSLOG. Użył pan dwóch zasadniczych tez, które moim zdaniem są kluczowe, a wydaje się, że wykraczają poza obszar mówienia o transporcie. Otóż stwierdził pan, że infrastruktura transportowa tak naprawdę powinna być narzędziem do tego, aby podnieść poziom życia mieszkańców. I drugi wyraźny motyw pana wypowiedzi odnosił się do niezbędnego w tej kwestii partnerstwa z samorządami. W związku z tym moja ocena jest następująca: nie było to przypadkowe pana wystąpienie i nieprzypadkowe tego rodzaju tezy. Jak zatem na tym tle ocenia pan aktualną politykę rządu polskiego w odniesieniu do partnerstwa, współdziałania i realizacji tej szerokiej filozofii, o której pan mówił?</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#StanisławWziątek">Drugie moje pytanie odnosi się do kwestii bardzo szczegółowych. Czy spotyka się pan w swojej pracy z lobbystycznymi działaniami, które uniemożliwiają nam realizację środkowoeuropejskiego korytarza transportowego, a mówiąc wprost, czy spotyka się pan z aktywnością polityków niemieckich, która blokuje tego rodzaju działania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#KarolKarski">Oddaję głos panu komisarzowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#JacquesBarrot">Jeśli chodzi o szanse przyspieszenia realizacji sieci transeuropejskich, mieliśmy nadzieję na 20 mld. euro w perspektywie finansowej 2007–2013, a otrzymaliśmy tylko 8 mld euro. Będę zmuszony z jednej strony do nadania pewnego priorytetu transportowi transgranicznemu, a z drugiej strony spróbujemy wykorzystać pożyczki Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Ten bank z gwarancją Komisji Europejskiej będzie mógł nam udzielić pożyczki do wysokości 20 mld euro. Ale oczywiście, aby przyspieszyć realizację sieci transeuropejskich, trzeba, aby państwa członkowskie też się odpowiednio zaangażowały. Mianowaliśmy koordynatorów, jeśli chodzi o pewne osie. Pavel Teliczka zajmuje się Via Baltica. Musimy zapewnić finansowanie wszystkim państwom, przez które przechodzi właśnie ta trasa. Mówię otwarcie: chodzi o to, aby realizacja tych wielkich korytarzy nam się powiodła, ponieważ jest to przyszłość Europy, której to dotyczy.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#JacquesBarrot">Jeśli chodzi o projekt nr 27 z Gdańska do Wiednia, jest już pewna oś północ-południe, ale pan minister powiedział mi, że państwo myślą o innym odcinku takiego połączenia. To inne połączenie nie figuruje jednak wśród sieci transeuropejskich i nie możemy go dzisiaj dodać do listy. Ale nic nie stoi na przeszkodzie, by na osi północ-południe wykorzystać środki z Funduszu Spójności.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#JacquesBarrot">Chcę też powiedzieć, że wskazałem moją poprzedniczkę, panią Lojoly de Palasio, która analizowała, jak przedłużyć tę sieć transeuropejską na Ukrainę, na Federację Rosyjską i także oczywiście w kierunku Morza Czarnego i południa Morza Śródziemnego. Ta praca ma nam pozwolić wyobrazić sobie stopniowo takie sieci transeuropejskie, które będą szły zarówno dalej na wschód, jak i na południe.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#JacquesBarrot">Jeżeli chodzi o przewoźników drogowych, dziękuję po pierwsze Polsce, że dała dobry przykład. Państwa członkowskie w sumie były posłuszne, jeśli mogę tak powiedzieć, wobec nowych reguł. Jest tylko jedno państwo, któremu muszę obecnie grozić procedurą wykroczeniową za niewprowadzenie tachografów. Ale myślę, że ten kraj też wprowadzi szybko to rozwiązanie. Jesteśmy także do dyspozycji, jeśli chodzi o kształcenie kierowców i w 2007 r. prawdopodobnie przygotuję komunikat na temat wszystkich postanowień, które będą miały lepiej kształcić kierowców drogowych i pomagać im w ich codziennych czynnościach.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#JacquesBarrot">Jesteśmy przywiązani do transportu śródlądowego, rzecznego i morskiego. Mamy nadzieję, że będą państwo mogli wykorzystywać coraz bardziej Odrę. Powiedziałem panu ministrowi o możliwości dla Polski zareagowania na nasze oferty dotyczące autostrad morskich sea motorways. Zaakceptujemy finansowanie niektórych inwestycji i nawet pewne koszty funkcjonowania przez dwa, trzy pierwsze lata lansowania tej koncepcji autostrady morskiej. Bardzo mocno w to wierzymy. Rozmawiałem zresztą przed chwilą z panem ministrem na temat możliwości połączenia Polski, Finlandii i Szwecji autostradą morską.</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#JacquesBarrot">Czy ograniczenia środowiskowe nie są zbyt duże i czy nie opóźniają w niektórych przypadkach realizacji infrastruktur? Muszę powiedzieć, że sam podjąłem dialog z dyrekcją do spraw środowiska i z komisarzem do spraw środowiska panem Stavrosem Dimasem. Myślę, że trzeba odpowiadać na problemy środowiska, wykazując się jednak pewną elastycznością i wyobraźnią. Można np. jeśli przejeżdżamy przez strefy wilgotne czy „Natury 2000” proponować pewne kompensacje, ale myślę, że trzeba wyjaśniać, że dobre, nowoczesne infrastruktury to także środek promowania ochrony środowiska. W związku z tym nie należy sądzić, że obrońcy środowiska narzucają nam ograniczenia, które nie są konieczne. Jest to ważny temat i będę się starał przeanalizować, czy będzie można zorganizować w Brukseli spotkanie kilku dyrekcji: dyrekcji transportowej, rozwoju regionalnego, do spraw środowiska. Skonsultuję z panią Danutą Hübner, czy to korzystna koncepcja.</u>
          <u xml:id="u-16.6" who="#JacquesBarrot">Czy korytarze transeuropejskie, które zostały wstrzymane, są cały czas aktualne? Tak, ale jest 30 projektów transeuropejskich i musimy wiedzieć, czy państwa członkowskie UE są naprawdę zdeterminowane, aby zbudować te korytarze. Nie będę ukrywał, że nie będę tracił pieniędzy europejskich w tych 30 projektach. Wolę, aby tam, gdzie jest prawdziwa wola państwa członkowskiego, działać tak, by za 10 czy 15 lat były te wielkie korytarze, w szczególności kolejowe, które będą mogły łączyć Paryż z Warszawą i będzie można pokonywać tę drogę w bardzo krótkim czasie. Pozwolą one także na realizację frachtu długodystansowego.</u>
          <u xml:id="u-16.7" who="#JacquesBarrot">Jeżeli chodzi o partnerstwo publiczno-prywatne, zaczynamy mieć bardzo dobre przykłady, np. linia na południu Francji pomiędzy Hiszpanią i Francją jest budowana w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Doświadczenie pokazuje, że jest to dobra formuła pozwalająca na postęp. Natomiast prawdą jest, że na poziomie Komisji zastanawiamy się nad pewnymi uproszczeniami reguł i procedur, które przyświecają partnerstwu publiczno-prywatnemu. Ale myślę, że jest to dobra formuła. Zalecam ją państwu, w szczególności gdy chodzi o infrastruktury drogowe. Moim zdaniem są tu duże możliwości.</u>
          <u xml:id="u-16.8" who="#JacquesBarrot">Nie będę oceniał polityki polskiej. Komisarz europejski z definicji musi współpracować z rządami i parlamentami. Nie do mnie należy ocenianie. Przyjechałem do Warszawy po to, by uspokoić państwa, że nasze służby są do państwa dyspozycji. Rozmawialiśmy z panem ministrem Jerzym Polaczkiem o tym, jak moglibyśmy jeszcze bardziej zacieśnić naszą współpracę, by być bardziej skuteczni. Ale także nasze służby muszą pracować między sobą, np. dział transportu z działem polityki środowiskowej.</u>
          <u xml:id="u-16.9" who="#JacquesBarrot">Jeśli chodzi o lobbing, który może występować, by uniemożliwić realizację niektórych projektów, jako komisarz europejski złożyłem przysięgę w sprawie promowania interesu europejskiego. Przez 9 lat byłem ministrem we Francji i zawsze starałem się zachować niezależność. Myślę, że po to, by służyć Europie i każdemu państwu europejskiemu, także Polsce, trzeba być odważnym i czasami powiedzieć „nie” pewnym lobby, które mogą bronić pewnych interesów, które może są uzasadnione, ale nie mogą być ważniejsze od ogólnego interesu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#KarolKarski">Dziękuję bardzo, panie komisarzu. Myślę, że te spontaniczne oklaski są najlepszym dowodem na to, że z wielkim zainteresowaniem wysłuchaliśmy pańskich słów. Mieliśmy możliwość dowiedzieć się u źródła o podstawowych elementach europejskiej polityki transportowej. Myślę, że także nasze pytania spowodują pewne przewartościowanie niektórych kwestii. Życzymy panu komisarzowi sukcesów w pracy. Pański sukces będzie sukcesem UE, w tym także Polski. Dziękujemy bardzo.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#KarolKarski">W imieniu własnym oraz pana przewodniczącego Janusza Kołodzieja zamykam wspólne posiedzenie Komisji do Spraw Unii Europejskiej oraz Infrastruktury.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>