text_structure.xml
58.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MarekSuski">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam państwa. Stwierdzam kworum. Wobec niewniesienia uwag do protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji protokół uważam za przyjęty. Czy uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę. Uważam zatem, że porządek został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#MarekSuski">Przechodzimy do realizacji pkt 1, a mianowicie do zaopiniowanie dla marszałka Sejmu projektu budżetu Kancelarii Sejmu na rok 2007.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#MarekSuski">Proszę o zabranie głosu panią minister Wandę Fidelus-Ninkiewicz.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#WandaFidelusNinkiewicz">Przedstawiam projekt budżetu w części 02 – Kancelaria Sejmu, opracowany na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 maja 2006 r. W przedkładanym projekcie budżetu Kancelarii Sejmu na 2007 r. planowana wysokość wydatków wynosi 352.395 tys. zł, co stanowi 100,3 proc. planu bieżącego. Wydatki zostały więc utrzymane na tym samym poziomie.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#WandaFidelusNinkiewicz">Wydatki komórek organizacyjnych oszacowano na 179.250 tys. zł. W porównaniu z rokiem 2006 oznacza to wzrost o 4,9 proc. Wydatki na świadczenia poselskie oceniono na 166.004 tys. zł, to jest o 4,1 proc. mniej niż w roku bieżącym. To zmniejszenie wynika przede wszystkim stąd, że tańsza jest usługa informatyczna, Kancelaria zawarła też umowę na przeloty korzystniejsze o 1500 tys. zł, jak również w tym roku zakupujemy moduły do kserokopiarek. Te trzy podane przeze mnie powody przyczyniły się do zmniejszenia wydatków na świadczenia poselskie o 4,1 procent. Wydatki na uposażenie poselskie i ich pochodne na 54 posłów do Parlamentu Europejskiego wnoszą 7141 tys. zł, tj. 100,2 proc. w porównaniu z rokiem 2006.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#WandaFidelusNinkiewicz">Procentowo struktura projektowanych wydatków Kancelarii Sejmu na 2007 r. kształtuje się następująco: wydatki ogółem – 100 proc., w tym uposażenia eurodeputowanych – 2,0 proc., komórki organizacyjne – 50,9 proc., a świadczenia poselskie – 47,1 proc.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#WandaFidelusNinkiewicz">Świadczenia na rzecz osób fizycznych wynoszą 14.551 tys. zł, wydatki bieżące – 323.074 tys. zł, a wydatki majątkowe – 14.770 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#WandaFidelusNinkiewicz">W 2007 r. nastąpił wzrost wydatków w grupie zadań majątkowych. Wzrost ten jest przede wszystkim spowodowany zaplanowaną budową budynku administracyjno-magazynowego przy al. Na Skarpie. Jest konieczność realizacji tej inwestycji z uwagi na to, że przede wszystkim konserwator zabytków nakłania nas, choć jest to za mało powiedziane... Została wydana decyzja nakłaniająca nas do zlikwidowania magazynów, które są w tzw. podcieniach. Zapewne to państwo widzieli, są to takie blaszaki. Jesteśmy zmuszeni do ich zlikwidowania. To jest jedna z przyczyn budowania tych budynków administracyjno-magazynowych. Drugą przyczyną są ustalenia, które poczynił już BOR w 2002 r., że warunki panujące w kontenerze, w którym mamy tzw. „prześwietlarnię”, przez którą przechodzą wszystkie przesyłki wpływające do Sejmu, nie spełniają wymogów sanitarnych, budowlanych i bezpieczeństwa. Poza tym „prześwietlarka”, która tam była, zepsuła się, a w myśl aktualnych wymogów nie możemy kupić nowej, ponieważ nie może być wstawiona do takiego kontenera, gdyż jest on za mały. W tej chwili mamy „prześwietlarkę” starego typu, wypożyczoną w wyniku porozumienia, które zawarł komendant Straży Marszałkowskiej z BOR. Budowa tego obiektu administracyjno-magazynowego jest po prostu konieczna. Koszt tej inwestycji został przewidziany na 10.000 tys. zł; na rok 2007 przeznaczono na ten cel 5500 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#WandaFidelusNinkiewicz">Poza tą inwestycją najważniejsza jest modernizacja systemu sygnalizacji pożaru w budynku „B”. W najbliższym okresie będziemy musieli się dostosować do nowych wymogów ochrony w sferze przeciwpożarowej. To wynika z przepisów, które w Unii Europejskiej są bardziej dyscyplinujące. Koszt modernizacji instalacji przeciwpożarowej w budynku „B” oszacowany jest na 730 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#WandaFidelusNinkiewicz">Wśród innych przewidzianych do realizacji w 2007 r. zadań o charakterze budownictwa inwestycyjnego są: modernizacja szachtów instalacji energetycznych i teletechnicznych w budynku „A” – 700 tys. zł, kontynuacja instalacji klimatyzacyjnej typu SPLIT w budynkach sejmowych – 950 tys. zł. Szczególnie w okresie letnim zwracają się do administracji użytkownicy różnego rodzaju pomieszczeń, gdzie rzeczywiście warunki ze względu na temperaturę są bardzo ciężkie, a my nie możemy zastosować tam ogólnego systemu klimatyzacji. Nie pozwalają na to warunki techniczne. Zastosujemy tam miejscowe klimatyzatory, na co mamy przewidziane w przyszłym roku, tak jak powiedziałam, 950 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#WandaFidelusNinkiewicz">Z innych zadań wymienię: modernizacja instalacji wentylacji i klimatyzacji w budynku „C-D” – 480 tys. zł oraz modernizacja instalacji wodno-kanalizacyjnych w części budynku „B” – 320 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#WandaFidelusNinkiewicz">W wydatkach bieżących znaczny wzrost jest w dziale 4270 „Zakup usług remontowych”. Jest to 144,8 proc. w stosunku do roku 2006. Polega to na tym, że w poprzednich budżetach przez ostatnie kilka lat mieliśmy pozycję: remont generalny budynku „K”, czyli starego Domu Poselskiego. Remont ten był szacowany pomiędzy 22.000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#WandaFidelusNinkiewicz">Jeśli chodzi o pozostałe remonty, to jak zwykle wykonujemy izolację ścian piwnicznych i podcieni w budynku „B”. Mówię: jak zwykle, bo od lat walczymy w różnych miejscach z zawilgoceniem budynków. Co roku coś robimy, żeby zabezpieczyć tę starą strukturę przed zawilgoceniem.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#WandaFidelusNinkiewicz">Planujemy również remonty sanitariatów, łazienek w pokojach hotelowych Domu Poselskiego, remont instalacji elektrycznej i teletechnicznej w budynku przy ul. Zagórnej.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#WandaFidelusNinkiewicz">W przyszłorocznym budżecie planujemy natomiast zmniejszenie wydatków na zakup materiałów i wyposażenia. Jeśli chodzi o zakup usług pozostałych, to w roku bieżącym zaplanowano tę pozycję na 26.657 tys. zł, a w projekcie budżetu na 2007 r. na 21.022 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#WandaFidelusNinkiewicz">Jest w budżecie zupełnie nowa pozycja: Międzynarodowy Program Staży Parlamentarnych dla młodych absolwentów niemieckich szkół wyższych. Pod patronatem pana marszałka podjęliśmy taką inicjatywę, jaka jest w Bundestagu od 1986 r. Bundestag przyjmuje co roku iluś absolwentów z całego świata na staże parlamentarne w Niemczech. W przyszłości zamierzamy również zapraszać młodzież z całego świata. Zaczynamy od Niemców. Będziemy im zapewniali kieszonkowe. Zostało zawarte porozumienie z Uniwersytetem Warszawskim, który zapewni im wykłady i mieszkanie w akademikach. W lutym przyjedzie już 5 absolwentów szkół wyższych. Będą oni u nas 1 semestr. Staże te będą odbywały się w Kancelarii, a nasi goście będą pod opieką posłów. Zwrócimy się do Prezydium Sejmu, aby ustaliło, które kluby lub którzy posłowie zajmą się stażystami, a może rotacyjnie będą przechodzili do różnych klubów.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#WandaFidelusNinkiewicz">Jeśli chodzi o wynagrodzenia osobowe i zatrudnienie, to na uposażenia poselskie wydamy 61.278 tys. zł, na uposażenia eurodeputowanych 6267 tys. zł, a na wynagrodzenia pracownicze 81.197 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#WandaFidelusNinkiewicz">Zaplanowaliśmy na tym samym poziomie, czyli na poziomie 1191 etatów kalkulacyjnych, zatrudnienie Kancelarii w roku przyszłym. Zatrudnienie w Kancelarii zmniejszyło się. Wiele osób odeszło na emeryturę. Natomiast jest konieczne zatrudnienie dużej grupy strażników, bo są nowe zadania. Bardziej będzie chroniony Dom Poselski. Przewidujemy, że tam gdzie są portierzy, będzie ochrona Straży Marszałkowskiej.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#WandaFidelusNinkiewicz">Należy podkreślić, że projekt budżetu Kancelarii Sejmu na 2007 r. został sporządzony zgodnie z nową klasyfikacją budżetową, stosownie do rozporządzenia Ministra Finansów z 14 czerwca 2006 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MarekSuski">Dziękuję. Otwieram dyskusję. Kto z pań i panów posłów chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#KrystynaSkowrońska">Mówimy o budżecie na rok przyszły. Chciałabym odnieść się do kilku rzeczy. Są one może incydentalne w stosunku do samego projektu, niemniej jednak chciałabym je poruszyć.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#KrystynaSkowrońska">Po pierwsze – interesującą sprawą jest zmniejszenie kosztów na przeloty o kwotę 1500 tys. zł i wynegocjowanie nowych cen. Niemniej jednak chciałabym zwrócić się z prośbą o wyjaśnienie pewnej kwestii. Na niektórych trasach jest dokonywana rezerwacja: jedno miejsce dla posła, a jedno dla senatora. Czy jest szansa, by podjąć z przewoźnikiem rozmowy o innych rozwiązaniach, które ewentualnie byłyby przez nas zaproponowane? W praktyce okazuje się, że na niektórych trasach zapotrzebowanie jest wyższe i posłowie mają problem z rezerwacją miejsc albo nie są one zatrzymywane, gdyż tam termin sprzedaży biletów jest znacznie szybszy.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#KrystynaSkowrońska">Po drugie – zgodnie z zarządzeniem pani minister inaczej została rozwiązana sprawa przewozów czy zatrudnienia kierowców. W dni niesejmowe po określonej godzinie nie ma dyżurów. Chciałabym, żeby tę sprawę wyjaśnić.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#KrystynaSkowrońska">Po trzecie – na montaż lokalnych klimatyzatorów przeznaczona jest kwota 950 tys. zł. Pani minister nie określiła ich liczby. Nie ma tego również w materiale. Chciałbym wiedzieć, czy to zostało dokonane zgodnie z przeglądem stanowisk pracy?</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#KrystynaSkowrońska">Po czwarte – interesuje mnie sprawa dochodów z dzierżawy wynajmów lokali, tzn. ile lokali jest dzierżawionych i jak ostatecznie wygląda sprawa restauracji w nowym Domu Poselskim?</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#KrystynaSkowrońska">Po piąte – interesuje mnie sprawa zatrudnienia. W informacji zauważamy dużą kwotę przeznaczoną na nowe umundurowanie dla Straży Marszałkowskiej. Jeżeli potrzeba dodatkowej ochrony, to jak będzie wyglądało zatrudnienie? Chcielibyśmy również wiedzieć, jak wygląda rotacja pracowników. Ilu jest nowo przyjętych od rozpoczęcia tej kadencji Sejmu?</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#KrystynaSkowrońska">Po szóste – jest to kwestia, która jest chyba najistotniejsza zarówno dla posłów, jak i dla pracy całej Kancelarii Sejmu – chodzi o komputeryzację. Jakie są plany, jeżeli chodzi o wyposażenie w laptopy legislatorów? Komputery stacjonarne – pomimo że będą w pokojach – służą inaczej. Laptopy byłyby zdecydowanie lepszym rozwiązaniem. Takie rozwiązanie chwalą sobie legislatorzy, aczkolwiek liczba tych komputerów jest niewielka. To jest dzisiaj dobre narzędzie pracy, którą ją znacznie ułatwia. Od razu powiem, że poproszę o pewną preferencję w ustalaniu tego priorytetu dla Komisji Finansów Publicznych. Jest bardzo dużo zmian i trudno się nam w tym wszystkim zorientować. Legislatorom, mimo że są przygotowani, jest równie trudno.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MarekSuski">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos? Skoro nie, to zapytam o restaurację i umowę z tym panem, czy też z firmą – bo nie wiem, czy on figuruje jako osoba fizyczna czy jako firma. Jaka to była umowa, kiedy podpisana i na jakich warunkach?</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#MarekSuski">Krytyka posłów spowodowała, że poprosiliśmy o poszukiwanie innego rozwiązania, ale chcielibyśmy wiedzieć, jak to było uregulowane. Zapewne będzie jakaś różnica pomiędzy tym, co było, a tym, co się planuje.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#MarekSuski">Mam jeszcze inne pytanie. Czy w ramach wynagrodzeń pracowników Kancelarii Sejmu, jest przewidziany jakiś wzrost dla pracowników merytorycznych? Zauważyliśmy tendencję pewnego podkupywania części wysoko wykwalifikowanej kadry z Sejmu do różnych instytucji. Czy mamy możliwość jakiegoś sposobu zatrzymania tych pracowników? Często przyczyną odejścia były powody finansowe. Czy też istnieje możliwość jakiegoś zwiększenia w tym budżecie części przeznaczonej na wynagrodzenia dla pracowników Kancelarii, żeby temu zapobiec? To, czyli – krótko mówiąc – lepsze wynagrodzenie, byłoby chyba najlepszą metodą, by temu zapobiec.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#WłodzimierzKarpiński">Rok temu opiniując projekt wydatków i przychodów Kancelarii, między innymi była dyskusja i zdjęto wydatki na ogrodzenie terenu Sejmu. W połowie tego roku, o ile dobrze pamiętam, pan komendant uzasadniał, że tak naprawdę jest to z punktu widzenia podniesienia bezpieczeństwa sprawa najprostsza, łatwa do zorganizowania i najskuteczniejsza. Nie znalazłem takiej propozycji w tym przedłożeniu i prosiłbym o poinformowanie – dlaczego, skoro jest to ważne z punktu widzenia bezpieczeństwa?</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#WłodzimierzKarpiński">Poza tym skoro w zeszłym roku była taka przymiarka, to oparte to chyba było o wykonanych pracach dokumentacyjnych, które mają to do siebie, że tracą ważność z punktu widzenia prawa budowlanego. Prosiłbym o wyjaśnienie w tym zakresie.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MarekSuski">Czy ktoś jeszcze chciałby zadać pytanie? Nie widzę zgłoszeń. Przypomnę tylko, że poprosiliśmy Prezydium Sejmu o stanowisko w sprawie ogrodzenia. Jeżeli byłoby ono jednoznaczne i jednogłośne, wtedy pozycja ta zostałaby umieszczona w budżecie. Jak rozumiem, takiej sytuacji nie było.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#WandaFidelusNinkiewicz">Chciałam odpowiedzieć w pierwszej kolejności na pytanie pani poseł Krystyny Skowrońskiej. Pani poseł pytała o przeloty. Rzeczywiście, w myśl umowy, są zagwarantowane miejsca dla posłów i senatorów. Jeśli się nie mylę, to są dwa miejsca na każdej trasie. Oczywiście w porę je rezerwujemy. Jeżeli są kłopoty, to jest to z winy LOT-u. Zwracaliśmy się o zmianę ich sposobu zarządzania. Mają oni bowiem zawsze wystarczająco dużo czasu, żeby zagwarantować przelot posłom, nie tylko na podstawie umowy. Umowa jest tak skonstruowana, że jest to tzw. obowiązek konieczny. Również dla przewoźnika jest to obowiązek wynikający z ustawy. LOT powinien więc zagwarantować tyle miejsc, ile jest potrzeb, jeżeli zostanie w porę zawiadomiony. Pisaliśmy w tej sprawie pismo do prezesa. Otrzymaliśmy przeprosiny. Posłowie, których to najbardziej dotknęło, otrzymali ze strony LOT-u propozycję rekompensaty. Z tym wszystkim zwróciłam się do pana dyrektora Tadeusza Banasiaka, a on do szczególnie poszkodowanych posłów.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#WandaFidelusNinkiewicz">Po naszej dość ostrej interwencji, zresztą nie jednej, prezes się zmienił i od tego czasu nie słyszałam o jakichś gwałtownych reakcjach, że posłowie są nie zabierani na trasach przelotowych.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#WandaFidelusNinkiewicz">Czy pan dyrektor miał taką informację?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#TadeuszBanasiak">Tak, teraz jest lepiej. Śledzimy każdy przypadek, kiedy wykorzystanie przelotów, czy ich liczba jest większa od rezerwacji, jaką mamy zagwarantowaną w umowie. Wtedy, oczywiście, nic nie stoi na przeszkodzie, abyśmy na indywidualnej trasie poprzez porozumienie z LOT-em ustalili, że tam nie będą dwa miejsca rezerwowane, a cztery, jeżeli jest taka stała potrzeba. Taki przypadek odnotowaliśmy we Wrocławiu i ten stan już się diametralnie zmienił. Tam nie ma problemów. Odnotowujemy pewne kłopoty na trasie Warszawa – Gdańsk. Jeżeli otrzymamy taki sygnał od państwa czy sami zauważymy, iż jest potrzeba, większe rezerwy niż to wynika z umowy, to naturalnie podejmujemy natychmiast z LOT-em działania.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#TadeuszBanasiak">Jeśli pani minister pozwoli, to powiem jeszcze kilka słów o obniżeniu kosztów przelotów o prawie 1500 tys. zł w roku bieżącym. Są dwa powody tego stanu rzeczy. Po pierwsze, udało nam się, w wyniku negocjacji z LOT-em, w sposób dość znaczny obniżyć koszt średniego przelotu. Nie pamiętam szczegółów, ale chyba z 580 zł na 530 zł. Zresztą muszę powiedzieć całkowicie uczciwie, że było to przy pełnej aprobacie LOT-u. To nie było trudne; było tu pełne zrozumienie.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#TadeuszBanasiak">Drugim powodem jest obniżenie liczby przelotów z 12,5 tys. w roku 2006 na 12 tys. w roku 2007. Przy czym najistotniejszym powodem jest obniżenie kosztów przelotu.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#WandaFidelusNinkiewicz">Pani poseł Krystyna Skowrońska pytała również o kierowców. Został zmieniony system ich pracy. Kierowcy poza posiedzeniem Sejmu pracują do godziny 22; w dni posiedzeń Sejmu i dzień następny, czyli w sobotę po posiedzeniu Sejmu, pracują również...</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#DanutaKuźmiar">Jest to system dwuzmianowy.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#WandaFidelusNinkiewicz">W poprzednim systemie było bardzo dużo nadgodzin, ponad wszelką normę, musieliśmy to zmienić. Mogliśmy też dodatkowo zatrudnić kierowców. Swego czasu sprawa ta była poruszona na posiedzeniu Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich. Dokonałam wówczas miesięcznej analizy, ile samochodów zamawia się na przykład w niedzielę. Przez cały miesiąc zamówiono tylko 6 kursów. Jeżeli przez cały miesiąc jest to tylko 6 kursów, to lepiej w takich sytuacjach zamawiać taksówkę. Musimy ograniczać koszty, a te nadgodziny były szczególnie duże, jeśli chodzi o kierowców. Kierowca był do dyspozycji w każdą niedzielę, a przez cały miesiąc było tylko 6 krótkich kursów.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#WandaFidelusNinkiewicz">Jeśli chodzi o dochody z dzierżawy, to dzierżawimy 176 m2 powierzchni i miesięcznie z tego tytułu otrzymujemy 23 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#WandaFidelusNinkiewicz">Było pytanie o zatrudnienie. Od początku poprzedniej kadencji na emeryturę odeszło 75 osób. W tym roku przewiduję, iż odejdzie jeszcze – są już złożone podania – 5 osób, a w roku 2007 – 12. Jedna osoba zdeklarowała się na początek 2008 r. Zatrudnienie z tego powodu się zmniejsza i zmniejszyło się w sposób znaczny, bo zamiast 1191 etatów kalkulacyjnych od stycznia do sierpnia jest ich 1178. Jeśli chodzi o Straż Marszałkowską, to zatrudnienie nie wynika tu tylko i wyłącznie z zabezpieczenia, ale również z ograniczenia w sposób wyraźny nadgodzin. Przewidujemy, że aby znacznie zmniejszyć nadgodziny, musielibyśmy zatrudnić około 30 strażników. W tej grupie zawodowej, tak jak w grupie kierowców, jest konieczność zmniejszenia zatrudnienia. Przystępujemy do rekrutacji strażników. Jesteśmy po pierwszej rekrutacji. Okazuje się, że zatrudnienie nowych strażników nie jest takie proste. Na powszechnie ogłoszenie o zatrudnieniu zgłosiło się 40 osób. Po wszelkich badaniach – bo związane jest to również z badaniami psychologicznymi i specjalnymi testami, ponieważ osoby te będą w posiadaniu broni – pozostało nam do zatrudnienia tylko 11 osób, które spełniają te kryteria.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#WandaFidelusNinkiewicz">Interesuje państwa sposób zatrudnienia pracowników. Od wielu lat w Kancelarii dokonuje się naboru na aplikację sejmową. Publikujemy powszechne ogłoszenia w prasie, że dokonujemy naboru na aplikację sejmową. Przejście tych etapów i dostanie się na aplikację jest dla młodych ludzi bardzo trudne. W tym roku przewidujemy 17 aplikantów. Zostało przyjętych 7. Do zatrudnienia czeka jeszcze 9. To są ludzie o bardzo wysokich kwalifikacjach. Wszyscy mają oczywiście wyższe wykształcenie, zdobyte w najlepszych uczelniach. Preferujemy prawników i ekonomistów, ale nie tylko takich przyjmujemy na aplikację. Kierujemy ich do biur, z których dyrektorzy zgłaszają takie potrzeby. Po roku aplikacji i pracy – bo pracując mają dodatkowo program edukacyjny – składają egzamin przed komisją i prawie wszyscy, którzy wyrażają chęć i zdadzą ten egzamin, zostają w Kancelarii Sejmu. Taka jest procedura zatrudnienia.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#WandaFidelusNinkiewicz">Jeśli chodzi o komputeryzację, to zgadzam się z panią poseł Krystyną Skowrońską, że laptop jest dzisiaj narzędziem pracy. Oczywiście będziemy się starali, żeby wszelkie potrzeby legislatorów w tym zakresie zostały zabezpieczone. W tym roku w pierwszej kolejności dostaną jeszcze laptopy legislatorzy z Komisji Finansów Publicznych. Potem w miarę zgłaszania i możliwości będziemy te potrzeby realizować. Na przyszły rok zakupujemy 80 laptopów, głównie na wyposażenie pracowników.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#WandaFidelusNinkiewicz">Pytali państwo o restaurację. Umowa z panem Maliszewskim była umową o świadczenie usług gastronomicznych. Nie pamiętam kiedy została zawarta, ale chyba w 1996 roku, a więc minęło już 10 lat. Jesteśmy na ostatnim etapie wyłaniania nowego restauratora w wyniku konkursu. Jeśli państwo chcieliby coś więcej na ten temat wiedzieć, to pani dyrektor Danuta Kuźmiar może udzielić takich wyjaśnień.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#MarekSuski">Czy to jest firma, czy umowa jest na nazwisko...?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#DanutaKuźmiar">Jest to Firma Gastronomiczno-Handlowa. Taka jest nazwa firmy. Umowa nie dotyczy najmu lokali ani powierzchni, tylko mówi o świadczeniu usług przez tę firmę na rzecz osób przebywających na terenie Kancelarii Sejmu. W umowie są określone warunki, na jakich działa restaurator, do czego jest zobowiązany, z jakich pomieszczeń może korzystać. Zgodnie z umową korzysta z pomieszczeń nieodpłatnie. Obciążony jest kosztami za media, zużycia wody i prądu według liczników, które są na terenie pomieszczeń restauracyjnych i zaplecza. Kancelaria Sejmu ponosi w związku z tym koszty wyposażenia tych pomieszczeń, łącznie z zapleczem produkcyjno-sanitarnym, z wyposażeniem restauracji. Koszty ogrzewania leżą też po naszej stronie. Takie są warunki dla obu restauratorów. Takie są obie umowy z Hawełką i z FGH.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#WandaFidelusNinkiewicz">Może dodam jeszcze informację – bo widzę, że państwo są zainteresowani – na jakich warunkach są restauratorzy.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#WandaFidelusNinkiewicz">Umowy te były zmieniane przez wiele lat. Wynikało to stąd, że poza tym, iż restauratorzy mają tutaj dogodne warunki, to mają też bardzo dużo ograniczeń. To są tereny zamknięte. Te udogodnienia, czyli zmniejszenia ich obciążeń na rzecz Kancelarii były spowodowane tym, że Kancelaria ograniczała możliwość wpuszczania osób z zewnątrz. Dawniej były takie zasady, że mogli wchodzić wszyscy, którzy chcieli. Dzisiaj wchodzą tylko ci, którzy są przez posłów zaproszeni. W związku z tym w okresie, kiedy nie ma posiedzenia Sejmu trzeba mieć świadomość, że restauracje są puste, a restaurator utrzymuje ten sam zestaw pracowników, przy szczególnie wysokich kosztach osobowych. Przez cały dzień jest zaledwie kilka osób. Cały czas prowadzimy nadzór nad wykorzystaniem bazy, tych dużych powierzchni. Państwo tu bywacie, kiedy pracujecie, czyli w okresie posiedzeń. W okresie urlopów restauracje są zupełnie zamknięte, bo wtedy przeprowadzane są remonty. Remonty sanitarne odbywają się co roku. Ograniczaliśmy możliwość wchodzenia wycieczek czy organizowania tu wesel. Przez te wszystkie lata liczba przyjęć czy innych imprez była ciągle zmniejszana. A więc zwolnienia dla restauratorów były związane z ograniczeniem dostępności tych restauracji. Taka jest sytuacja.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#WandaFidelusNinkiewicz">Gdy ogłosiliśmy konkurs, ze specyfikacją zapoznało się...</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#DanutaKuźmiar">Na stronę internetową weszło kilkadziesiąt osób. Ofert było tylko 11. Zainteresowanie było więc nie takie duże, na jakie liczyliśmy. W wyniku ocen pierwszego etapu konkursu, czyli zachowania formalnych wymogów – minimum, o które prosiliśmy – do drugiego etapu konkursu zakwalifikowanych zostało 5 firm. Zobaczymy, jakie będą efekty drugiego etapu, kiedy po rozmowach negocjacyjnych wypracujemy ostateczny, możliwy do przyjęcia przez obie strony, model funkcjonowania gastronomii po nowemu. To wszystko będzie rozstrzygnięte na podstawie rozmów, ankiet, które przeprowadziliśmy na terenie Kancelarii Sejmu, wśród państwa i pracowników. Otrzymaliśmy również ankiety z innych parlamentów, gdzie ten model finansowania w części działalności restauratora, który świadczy usługi gastronomiczne, jest powszechny. Są parlamenty, które ponoszą wszystkie koszty związane z działalnością restauratora, bo inaczej – jak podawali w ankietach – byłoby nieopłacalne dla restauratorów, gdyby mieli płacić na przykład za najem powierzchni. Taka informacja była nam przekazana w 11 czy 9 informacjach. W zasadzie żaden restaurator nie pokrywa kosztów najmu powierzchni. Chodzi o niskie ceny i dostępność usług tylko dla nas.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#WandaFidelusNinkiewicz">Jeśli chodzi o wzrost wynagrodzeń, to przykre jest to, że niektórzy pracownicy Kancelarii Sejmu rzeczywiście ostatnio odchodzą. Ale, tak jak powiedziałam, nie jest to masowe, bo dotyczy to zaledwie kilku osób. Niektórzy ministrowie zwracają się do mnie z prośbą o wyrażenie na to zgody. Jest to takie cywilizowane postępowanie. Był jeden czy dwa przypadki, że minister nie zwrócił się z prośbą, żebym zgodziła się na zwolnienie pracownika w trybie pilnym. Świadczy to o tym, że nasza kadra jest dobra. Gdyby kadra była zła, to nie byłoby chęci zatrudnienia naszych pracowników.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#WandaFidelusNinkiewicz">Zgodnie z pismem Ministra Finansów z 4 sierpnia 2006 r. nie przewidywaliśmy wzrostu wynagrodzeń, który jest ujawniony wprost w budżecie. Ale oczywiście stosując politykę zatrudnienia w Kancelarii, przeprowadzając ostatnio reorganizację, o której państwo wiecie, i nakłaniając emerytów do przejścia na emeryturę... Chociaż trudno powiedzieć: „nakłaniając”. Przychodzi bowiem wiek emerytalny i niektóre osoby po prostu odchodzą na emeryturę. Prowadząc politykę zatrudnienia szef Kancelarii ma pewne możliwości, by docenić pracowników, którzy powinni być docenieni w sposób szczególny.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#WandaFidelusNinkiewicz">Pan poseł Włodzimierz Karpiński pytał o ogrodzenie. Sprawa stanęła na Prezydium Sejmu, które nie wyraziło wprost zgody na ogrodzenie całości Sejmu. Prowadząc inwestycję budowy pomieszczeń magazynowo-biurowych przy al. Na Skarpie – jeżeli zostanie ten budżet zatwierdzony – w projekcie będzie ogrodzenie od tyłu, a więc od ul. Górnośląskiej i al. Na Skarpie. Ta część powinna być zamknięta. Nie będzie to całkowita ochrona, ale w dużej części zostanie to zaspokojone.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#KrystynaSkowrońska">Zdajemy sobie sprawę, że dość emocjonalnie reagowaliśmy w sprawie konkursu na restauratorów, czyli na obsługę w nowym Domu Poselskim...</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#DanutaKuźmiar">Jest jeszcze barek w tym budynku, czyli budynku „K”.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#KrystynaSkowrońska">Zdajemy sobie sprawę ze specyfiki gastronomii w tym miejscu. Kiedyś pani minister mówiła o koncepcji zatrudnienia własnych pracowników i prowadzenia restauracji. Czy tego nie rozważano?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#WandaFidelusNinkiewicz">Rozważano, ale to nie jest korzystne dla Kancelarii. Tak jest na przykład w Kancelarii Prezydenta RP. Orientujemy się, że tam polega to właśnie na tym, iż są tam zatrudnieni pracownicy Kancelarii Prezydenta RP. Na razie tego nie przewidujemy, chyba że będziemy mieli kłopoty z wyłonieniem tej usługi albo się ona nie sprawdzi. Zatrudnienie własnych pracowników jest rozwiązaniem ostatecznym.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#KrystynaSkowrońska">W związku z tym mam pytanie. Skoro zostało 11 ofert na tym etapie...</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#WandaFidelusNinkiewicz">Teraz jest już 5.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#KrystynaSkowrońska">Kiedy planuje się zakończenie tego konkursu? Kiedy zacznie to wszystko funkcjonować? Wiemy, że dotychczasowa usługa była krytycznie oceniana i takie są powody tych zmian.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#DanutaKuźmiar">Zakończenie całej procedury, czyli wyłonienia nowego restauratora, planuje się na 30 listopada br. Do 30 listopada br. Firma Gastronomiczno-Handlowa jest na tym terenie. Musimy zamknąć restaurację na dwa tygodnie, żeby rozliczyć restauratora ze wszystkich składników majątkowych, które zostały mu powierzone, przejąć od niego całe mienie, którym dysponował w Kancelarii Sejmu i wprowadzić nowego restauratora. Będziemy się starali tak to zrobić, żeby był to okres jak najkrótszy, aby nowy restaurator mógł w ciągu 10 dni czy dwóch tygodni rozpocząć nową działalność gastronomiczną. Byłaby to zapewne połowa grudnia. Takie są nasze zamierzenia, by to wprowadzenie było jak najszybsze. Chociaż przy poprzednim konkursie, który wyłonił Hawełkę, a było to 8 czy 9 lat temu, wprowadzenie restauratora trwało ponad miesiąc. Zdajemy sobie sprawę, że jest potrzeba jednak określonego czasu na zorganizowanie od nowa całej działalności na tym terenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#MarekSuski">Zapytam jeszcze o wystrój wnętrz restauracji. Czy te obrazki to jest nasz zakup czy restaurator prowadzi dodatkową działalność?</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#DanutaKuźmiar">Jeśli chodzi o wystrój sali to była to inicjatywa Firmy Gastronomiczno-Handlowej. Mimo wieloletnich uwag na ten temat – a szczególnie pani minister była na to uczulona – i próśb z naszej strony, pan restaurator nie dostosowywał się do naszych wymogów. Ten wystrój na pewno ulegnie zmianie, chociaż sama sala nie będzie podlegała generalnemu remontowi, bo nie chcemy wydłużać czasu wprowadzenia nowego restauratora.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#WacławMartyniuk">Zwracam się do pani minister. W swojej wypowiedzi na temat Straży Marszałkowskiej użyła pani minister sformułowania: broń. Nie za bardzo wyobrażam sobie Straż Marszałkowską paradującą z kaburą na wierzchu, w której będzie znajdowała się broń. Czy to jest jakiś pomysł...?</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#WandaFidelusNinkiewicz">Nie ma żadnego nowego pomysłu. Od zawsze Straż Marszałkowska ma tutaj magazyn broni. To jest magazyn Straży Marszałkowskiej. Gdyby była taka nagła potrzeba, by z tego skorzystać, to ludzie, którzy zostaną zatrudnieni, muszą przejść testy, by byli do tego dopuszczeni.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#MarekSuski">Ile wynosi wynagrodzenie strażników? Pytam o to, ponieważ zauważyłem, że był kłopot, by znaleźć odpowiednią liczbę chętnych do pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#WandaFidelusNinkiewicz">Strażnicy mają sporo nadgodzin, więc trudno dokładnie powiedzieć. Samo wynagrodzenie, jeżeli chodzi o młodego strażnika, który rozpoczyna pracę, wynosi niewiele ponad 2 tys. zł, brutto. Zaraz zapytamy dokładnie pana komendanta.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#MieczysławKuras">Podstawowe wynagrodzenie na najniższym stanowisku strażnika wynosi 1438 zł netto, bez nadgodzin.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#MieczysławKuras">Powiem tylko, że ten nabór nie wynikał i nie łączył się z wynagrodzeniem. Po prostu cechy osobowe i sprawnościowe kandydatów były takie, że nie mogliśmy ich zatrudnić. To nie wynikało tego, że oni nie akceptowali wysokości wynagrodzenia, wręcz przeciwnie. Pragnieniem wszystkich kandydatów było to, by pracować w Sejmie i mieć stałą posadę. Nie mogliśmy ich przyjąć, bo nie spełniali po prostu warunków.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#WandaFidelusNinkiewicz">Nie zostali przez nas zaakceptowani. Byli za słabi.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#IwonaArent">Mam pytanie w związku z paragrafem 4210: Zakup materiałów i wyposażenia. Jest tu pozycja: zakup Dzienników Ustaw i „Monitorów” dla 460 posłów. Gdy rozpoczynałam sprawowanie mandatu w sierpniu br., zaproponowano mi, abym się ich zrzekła, ponieważ dostępne są w wersji elektronicznej. Jeżeli ja to zrobiłam, to myślę, że tak uczyniła większość posłów i tu byłaby chyba większa oszczędność.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#WandaFidelusNinkiewicz">Zrzekło się 351 posłów.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#IwonaArent">To taka jest rezerwa?</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#CezaryMech">Tu nie jest podane, ile wydajemy, tylko jaki jest tytuł i dla kogo jest przeznaczony. Kwota jest mniejsza.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#WandaFidelusNinkiewicz">Nie ma tu żadnej „zakładki”. Tak jak powiedziałam, zrzekło się 351 posłów.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#KrystynaSkowrońska">Jeżeli już przeszliśmy do drobiazgów, to chciałabym jeszcze zapytać o jedną przyziemną rzecz. Czy kończy się w hotelu remont łazienek? Nie chcielibyśmy, żeby prasa opisywała, że jest to wielki luksus. Taki temat był podnoszony. Uważamy, że jest to niezbędne i my to tak oceniamy. Ale czy w końcu zostaną zakończone remonty łazienek?</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#WandaFidelusNinkiewicz">Co roku mamy w projekcie kilka z nich. Nie możemy wyremontować od razu 400 łazienek, co roku robimy ok. 20.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#KrystynaSkowrońska">Ile zostało do remontu?</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#WandaFidelusNinkiewicz">Będzie to jeszcze trwało kilka lat. Przecież państwo wiecie jakie to są remonty. To są normalne średniej klasy remonty.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#KrystynaSkowrońska">Wiemy, że to nie jest luksus.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#WandaFidelusNinkiewicz">Staramy się też wymieniać wanny na natryski. Wiąże się to z oszczędnością wody.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#WłodzimierzKarpiński">Chciałbym zamknąć sprawę ogrodzenia. Rozumiem, że sprawa bezpieczeństwa nie przekonała Prezydium Sejmu, natomiast zostały poniesione wydatki na przygotowanie dokumentacji. Ta dokumentacja zdezaktualizuje się lub zostanie odłożona ad akta. Rozumiem, że to są utracone pieniądze, jeśli odstępujemy od tego projektu. Czy tak? Pozwolenie na budowę ma dwa lata ważności.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#WandaFidelusNinkiewicz">Do tej pory nie wydaliśmy środków na projekt i na przygotowanie dokumentacji. To były tylko koncepcje, które przedstawialiśmy. Gdyby był robiony projekt, to byłby zgodny z tym, co było kiedyś.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#MarekSuski">Czy są jeszcze jakieś pytania? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-47.1" who="#MarekSuski">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjęła pozytywną opinię dla marszałka Sejmu w sprawie projektu budżetu Kancelarii Sejmu. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-47.2" who="#MarekSuski">Stwierdzam, że Komisja przyjęła powyższą opinię w sprawie projektu budżetu Kancelarii Sejmu.</u>
<u xml:id="u-47.3" who="#MarekSuski">Dziękuję państwu. Może zróbmy minutę przerwy.</u>
<u xml:id="u-47.4" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
<u xml:id="u-47.5" who="#MarekSuski">Przechodzimy do pkt 2 porządku dziennego, czyli zaopiniowania dla marszałka Sejmu – w trybie art. 8 ust. 3 ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora – formalnej poprawności oświadczenia posła Jana Rokity z dnia 5 września 2006 r. w sprawie wyrażenia zgody na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej w związku z wnioskiem oskarżyciela prywatnego Grzegorza Wieczerzaka z dnia 29 czerwca 2006 r. (uzupełnionym w dniu 22 sierpnia 2006 r.) reprezentowanego przez adwokatów Jana Brzykcego i Marka Zawadzkiego.</u>
<u xml:id="u-47.6" who="#MarekSuski">Przypomnę, że pan poseł Jan Rokita złożył oświadczenie do marszałka. Otrzymaliście państwo również notatkę Biura Analiz Sejmowych w przedmiotowej sprawie. Pan poseł złożył do marszałka oświadczenie, iż zrzeka się immunitetu poselskiego. Mamy notatkę o poprawności formalnej oświadczenia posła Jana Rokity, przygotowaną przez Biuro Analiz Sejmowych. W tej notatce stwierdza się, że złożone oświadczenie przez pana posła Jana Rokitę spełnia wszystkie wymogi formalnej poprawności.</u>
<u xml:id="u-47.7" who="#MarekSuski">Czy ktoś chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-47.8" who="#MarekSuski">Proponuję więc przyjęcie opinii dla marszałka, że Komisja stwierdziła formalną poprawność oświadczenia posła Jana Rokity. Nie słyszę sprzeciwu. Zatem uznaję, iż Komisja stwierdziła formalną poprawność oświadczenia posła Jana Rokity o zrzeczeniu się immunitetu.</u>
<u xml:id="u-47.9" who="#MarekSuski">Przechodzimy do realizacji pkt 3, a mianowicie do zaopiniowania dla marszałka Sejmu – w trybie art. 8 ust. 3 ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora – formalnej poprawności oświadczenia posła Ryszarda Kaczyńskiego z dnia 5 września 2006 r. w sprawie wyrażenia zgody na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej w związku z wnioskiem Prokuratora Okręgowego w Gdańsku z dnia 17 lipca 2006 r.</u>
<u xml:id="u-47.10" who="#MarekSuski">Przypomnę, że również w tym przypadku w dniu 5 września br. marszałek skierował oświadczenie posła o zrzeczeniu się immunitetu do zaopiniowania przez Komisję. Otrzymaliście państwo notatkę Biura Analiz Sejmowych w przedmiotowej sprawie. W notatce tej jest stwierdzone, że oświadczenie pana posła Ryszarda Kaczyńskiego spełnia wszystkie wymogi formalnej poprawności.</u>
<u xml:id="u-47.11" who="#MarekSuski">Czy ktoś chciałby w tej sprawie zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń. Wobec tego, jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła opinię dla marszałka Sejmu stwierdzającą formalną poprawność oświadczenia posła Ryszarda Kaczyńskiego. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-47.12" who="#MarekSuski">W punkcie sprawy bieżące chciałbym poinformować o wypełnieniu stanowiska Komisji o wysłaniu pism w sprawie zapytania poselskiego, zgłoszonego w toku posiedzenia Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich w dniu 7 września 2006 r., dotyczącym stanu opracowania przez ministra spraw wewnętrznych i administracji w porozumieniu z MSZ ustawowej regulacji na temat procedury postępowania policjantów wobec uczestników ruchu drogowego korzystających z immunitetów i przywilejów dyplomatycznych lub konsularnych oraz korzystających z immunitetów krajowych. Zwracam się również z uprzejmą prośbą o informację o postępie prac nad wyżej wymienioną regulacją i podanie przybliżonego terminu realizacji tego wniosku.</u>
<u xml:id="u-47.13" who="#MarekSuski">Drugie pismo jest do pana marszałka Sejmu również w związku z wnioskiem zgłoszonym i przyjętym w toku posiedzenia Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich w dniu 7 września 2006 r. Jest to uprzejma prośba o rozważenie możliwości uczestnictwa pana marszałka w posiedzeniu Komisji, które byłoby poświęcone zagadnieniom regulaminowym odnoszącym się do niedawnych wydarzeń proceduralnych w Wysokiej Izbie. Jednocześnie, zgodnie z tym, co ustaliliśmy, zaproponowałem, iż pan marszałek wskaże dogodny dla niego termin.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#KrystynaSkowrońska">Chciałam się zapytać, jaka jest data obu pism, ponieważ tego nie usłyszeliśmy, a członkowie Komisji nie otrzymali ich do wiadomości.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#MarekSuski">Zostały podpisane wczoraj i po dzisiejszym naszym posiedzeniu – jeśli jest zgoda na taką treść – zostaną wysłane.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#KrystynaSkowrońska">Chciałabym tylko powiedzieć, że dość długa była zwłoka w wysłaniu zaproszenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#MarekSuski">To prawda, ale nie było posiedzenia Sejmu. Mieliśmy inne obowiązki.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#KrystynaSkowrońska">Panie przewodniczący, chciałabym jeszcze wrócić do pewnej sprawy z poprzedniego posiedzenia...</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#MarekSuski">Pani przewodnicząca, czy do treści tych pism nie ma zastrzeżeń?</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#KrystynaSkowrońska">A czy mogłabym otrzymać to pismo do pana marszałka?</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#MarekSuski">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#KrystynaSkowrońska">Panie przewodniczący, zapraszaliśmy pana marszałka. Pismo zostało bardzo elegancko sformułowane – to trzeba przyznać – o rozważenie możliwości uczestnictwa pana marszałka...</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#WacławMartyniuk">Nie wyobrażam sobie, żeby przewodniczący mógł wysłać nieeleganckie pismo.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#KrystynaSkowrońska">Chodzi mi o zaproszenie i mam co do tej treści jednak... Rozumiem, że pan marszałek może rozważyć, że przyjdzie albo nie przyjdzie, bo w takim tonie jest sformułowane to pismo. Poczekamy, zobaczymy. Jesteśmy cierpliwi. Jeżeli będzie długa zwłoka, to będziemy ponawiać zaproszenie pana marszałka, wtedy to pismo sformułujemy trochę inaczej, aby pan marszałek jednak raczył zważyć, iż rozmowa z posłami to jest rzecz niezwykle ważna i istotna dla polskiego parlamentu.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#MarekSuski">Pan marszałek się nie uchyla. Wiem, że chce przyjść i myślę, że to będzie niedługo.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#DomicelaKopaczewska">Jeśli dobrze sobie przypominam, to na poprzednim posiedzeniu naszej Komisji – co możemy stwierdzić na podstawie protokołu – pan poseł Wiesław Woda złożył wniosek, a pan przewodniczący zamknął posiedzenie mówiąc, że ten wniosek będzie głosowany na następnym posiedzeniu Komisji. Czy mogę prosić pana przewodniczącego o wyjaśnienie tej sprawy?</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#MarekSuski">Przyznam się, że nie pamiętam, jaki był wniosek pana posła Wiesława Wody.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#KrystynaSkowrońska">Mogę przypomnieć.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#MarekSuski">Pana posła dzisiaj nie ma, zatem trudno byłoby głosować ten wniosek. Poza tym pan poseł Wiesław Woda mówił o treści zawartej w instrukcji. Pozwoliłem sobie tę instrukcję sprawdzić i nigdzie nie było mowy o sformułowaniach: „otwór gębowy” i tego typu rzeczach. Co do faktów trudno się spierać. Mamy to rozporządzenie. Skoro nie ma w treści tego bulwersującego fragmentu, o którym mówił pan poseł Wiesław Woda i które było powodem zgłaszanego wniosku, to – wydaje mi się, że – wyjaśnianie czegoś, co jest czarno na białym, jest bezprzedmiotowe. Zresztą, jak sądzę, to jest kwestia do sprawdzenia. Nie ma takich treści w tym piśmie. Jeśli państwo sobie życzycie, to chyba jesteśmy w stanie nawet teraz wyciągnąć to pismo.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#KrystynaSkowrońska">Panie przewodniczący, mamy dwa problemy. Jeden problem to sposób procedowania pana przewodniczącego na tej Komisji, czyli zakończenie posiedzenia Komisji i nieprzegłosowanie wniosku formalnego.</u>
<u xml:id="u-64.1" who="#KrystynaSkowrońska">Panie przewodniczący, chcę powiedzieć, że nie usłyszeliśmy od pana ani słowa „przepraszam” ani wyjaśnienia powodów zamknięcia przez pana posiedzenia, a złamał pan regulamin Sejmu. Przewodniczący Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich nie powinien się w ten sposób zachowywać.</u>
<u xml:id="u-64.2" who="#KrystynaSkowrońska">Sprawa druga; jeżeli dobrze pamiętam, to wniosek pana posła Wiesława Wody nie dotyczył tylko problemu instrukcji Policji związanej z postępowaniem z posłami i korpusem dyplomatycznym, ale również dotyczył sprawy poleceń kierowanych do funkcjonariuszy Policji w sprawie przekazywania sprawozdań z rozmów z posłami, jakie odbywają funkcjonariusze Policji. Chodziło o wyjaśnienie tego na posiedzeniu Komisji, skąd takie polecenie, czemu ono ma służyć i jakie są powody takich instrukcji. Chcieliśmy tylko takiego spotkania. Pan przewodniczący nie poddał pod głosowanie wniosku pana posła Wiesława Wody. Jest to co najmniej niegrzeczne zachowanie w stosunku do członków Komisji.</u>
<u xml:id="u-64.3" who="#KrystynaSkowrońska">Staram się być bardzo elegancka i jak najbardziej elegancko panu przewodniczącemu to wszystko przekazać.</u>
<u xml:id="u-64.4" who="#KrystynaSkowrońska">Panie przewodniczący, proszę naprawdę zważyć, że pan kieruje Komisją Regulaminową i Spraw Poselskich i nie wszystko panu wolno.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#MarekSuski">To prawda. Zwracam też uwagę na to, że nie tylko przewodniczącemu nie wszystko wolno, ale również członkom Komisji. Przepraszam, jeśli ktoś z państwa poczuł się urażony, ale atmosfera na poprzednim posiedzeniu Komisji była nie tak kulturalna jak dzisiaj. Gdyby to było tak jak dziś, to pewnie nie byłoby takiej sytuacji.</u>
<u xml:id="u-65.1" who="#MarekSuski">Natomiast zwracam uwagę, że jednak twierdzenie złamania regulaminu jest, moim zdaniem, zbyt daleko idące, ponieważ w pracach Komisji regulamin nie przewiduje zgłaszania wniosków formalnych. Wnioski formalne można zgłaszać tylko na posiedzeniu. W związku z wyczerpaniem porządku dziennego uznałem, że ta dyskusja, gdzie są zgłaszane wnioski nieregulaminowe, nie ma...</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#KrystynaSkowrońska">Wniosek był regulaminowy, panie przewodniczący. Nie będziemy prosić o wykładnię.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#MarekSuski">Pani poseł, bardzo proszę, żebyśmy zachowali ten poziom. Jeżeli kogoś uraziłem, to przepraszam. Na poprzednim posiedzeniu był taki jakiś podniosły nastrój.</u>
<u xml:id="u-67.1" who="#MarekSuski">Mam to rozporządzenie. Zaraz poszukamy tego fragmentu: „...jest obowiązany zaproponować kierującemu poddanie się badaniu... uniemożliwia dalsze kierowanie pojazdem w razie odmowy poddania się badaniu lub w przypadku pozytywnego wyniku badania... uniemożliwienie kierowania, o którym mowa, powinno być połączone z nawiązaniem kontaktu z właściwym przedstawicielem dyplomatycznym lub konsularnym oraz przekazaniem pojazdu innej osobie wskazanej przez kontrolowanego i może nastąpić w szczególności przez zwrócenie się do kontrolowanego o powstrzymanie się od kierowania pojazdem, zaproponowanie przekazania do depozytu kluczyków, a w przypadku odmowy oraz gdy osoba kontrolowana znajduje się poza pojazdem, uniemożliwienie jej powrotu do pojazdu przez blokowanie dostępu do drzwi, w miarę możliwości bez naruszenia nietykalności tej osoby... zablokowanie kontrolowanego pojazdu przy użyciu pojazdu, pojazdu służbowego policjanta lub blokady na koła. Uniemożliwienie kierowania, o którym mowa w ust. 1, powinno trwać do czasu przekazania kierującego do dyspozycji szefa misji lub urzędu”.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#KrystynaSkowrońska">To nie dotyczy tego problemu, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#MarekSuski">Czytam to dlatego, że nie ma tu sformułowań, o których mówił pan poseł Wiesław Woda, czyli nie ma nic o otworze gębowym.</u>
<u xml:id="u-69.1" who="#MarekSuski">Natomiast odpowiadając na to drugie pytanie, mówiące o tym, że minister ma informacje na temat zachowań osób objętych immunitetem, to wynika wprost – i to też sprawdzaliśmy – z ustawy. Jest obowiązek zgłaszania wykroczeń. To nie jest obecny wymysł...</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#KrystynaSkowrońska">To nie tego dotyczy, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#MarekSuski">Ale był zarzut, że minister ma na biurku relacje dotyczące posłów, iż to trzeba wyjaśnić itd. To jest w ustawie. Marszałek Sejmu ma być niezwłocznie informowany o wszelkich zajściach z udziałem posłów, bo też i bez wiedzy marszałka nie można posła na przykład zatrzymać, więc musi to iść jakąś drogą. Ponieważ tego typu zdarzenia z reguły są kontrolowane przez policję...</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#KrystynaSkowrońska">Pan chyba nas nie rozumie, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#MarekSuski">Myślę, że się rozumiemy...</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#KrystynaSkowrońska">Panie przewodniczący, jeżeli po raz kolejny próbuję powiedzieć, że pan nie rozumie, to poprosimy, żeby pan zapoznał się nie z tą instrukcją, tylko z problemem z poprzedniego posiedzenia Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#DomicelaKopaczewska">O to chciałam prosić.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#KrystynaSkowrońska">Dobrym obyczajem jest, aby pan przewodniczący zrozumiał albo przynajmniej przyznał się, że zrobił ten błąd i wiedział, o który błąd chodzi, bo pan będzie go czynił dalej.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#MarekSuski">Przeprosiłem.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#KrystynaSkowrońska">Nie, nie przeprosił pan, bo obrócił pan kota ogonem, popularnie mówiąc.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#DomicelaKopaczewska">Przepraszam, rzadko zabieram głos na tej Komisji. Ale rzeczywiście to, co się ostatnio działo budzi mój wielki sprzeciw. Jest pan szefem Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich i z samej nazwy pewne procedury muszą być przestrzegane.</u>
<u xml:id="u-79.1" who="#DomicelaKopaczewska">W związku z tym, przepraszam bardzo, ale pan przewodniczący manipuluje informacją i manipuluje tak, jak panu jest to wygodne. Proszę więc o przytoczenie tego fragmentu protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji, kiedy pan poseł Wiesław Woda zgłosił swój wniosek.</u>
<u xml:id="u-79.2" who="#DomicelaKopaczewska">Pamiętam dokładnie te słowa: „zamykam posiedzenie Komisji, wniosek będzie głosowany na następnej Komisji”. Tak brzmiały pana słowa. W tej chwili dokonuje pan interpretacji wypowiedzi pana posła Wiesława Wody i odpowiada na pytanie.</u>
<u xml:id="u-79.3" who="#DomicelaKopaczewska">Pani poseł Krystyna Skowrońska jasno określiła jakie były intencje wniosku pana posła Wiesława Wody i chcielibyśmy, aby tak to było rozpatrywane.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#MarekSuski">Proszę bardzo, ale w związku z brakiem wnioskodawcy nie jestem w stanie do końca ustalić jaki był przedmiot wniosku. To była dyskusja, z której wynikało, że pan poseł Wiesław Woda chciał zgłosić wniosek...</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#DomicelaKopaczewska">Zgłosił.</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#MarekSuski">...ale nie do końca sprecyzował, na czym polega.</u>
<u xml:id="u-82.1" who="#MarekSuski">Nie ma dzisiaj pana posła Wiesława Wody, więc myślę, że tą sprawą możemy się zająć, kiedy wnioskodawca przedstawi ten wniosek. Natomiast jeśli państwo chcecie zgłaszać inne wnioski, nawet podobne, to bardzo proszę, pani przewodnicząca.</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#KrystynaSkowrońska">Panie przewodniczący, proponuję, żeby pan zapoznał się z treścią protokołu z poprzedniego posiedzenia, i tylko o to proszę, by pan w cichości ducha rozważył, ile błędów popełnił pan wtedy i ile manipulacji dokonał pan dzisiaj.</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#MarekSuski">Czy są jeszcze jakieś głosy?</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#IwonaArent">Mam pytanie. Czy jest zapisane, że pan poseł Wiesław Woda krzyczał na tym spotkaniu? Nasze rozmowy przy tych krzykach nie były konstruktywne.</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#KrystynaSkowrońska">Pani poseł, pan marszałek na nas wielokrotnie krzyczał. Chcieliśmy tutaj porozmawiać i prosiliśmy o zaproszenie pana marszałka. Pan przewodniczący zaprasza marszałka pismem z dzisiejszą datą. Na państwa może nie krzyczał, ale nie wiemy, czy nie będzie na nas krzyczał na tym posiedzeniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#IwonaArent">Może odpowiem, bo pani poseł zwróciła się do mnie.</u>
<u xml:id="u-87.1" who="#IwonaArent">Pani poseł, przecież nie ma mowy o tym, że pan marszałek nie przyjdzie. Czy było coś takiego powiedziane? Możemy spokojnie rozmawiać, a nie krzyczeć, tak jak to było na ostatnim naszym posiedzeniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Miałbym następującą propozycję. Mamy dwie sprawy. Jedna to jest zaproszenie marszałka i myślę, że nie ma już powodu, by dyskutować nad stopniem elegancji tego zaproszenia. Nie sądzę, by marszałek odmówił przyjścia. Nawet, jeżeli tak się stanie, to będziemy mogli na ten temat dyskutować. Myślę jednak, że marszałek odwiedzi naszą Komisję.</u>
<u xml:id="u-88.1" who="#ArkadiuszCzartoryski">Po drugi – myślę, że kwestia wniosku pana posła Wiesława Wody jest prosta do rozstrzygnięcia. Na najbliższym posiedzeniu, na którym będzie pan poseł Wiesław Woda, poprosimy pana posła o ponowne zgłoszenie tego wniosku i zapytamy, czy go podtrzymuje. Jeżeli tak, to powinniśmy to przegłosować i jeżeli będzie większość – przyjąć i wysłuchać odpowiedzi ministra spraw wewnętrznych i administracji. Teraz – moim zdaniem – kontynuujemy dyskusję od pół godziny o tym samym.</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#MarekSuski">Czy są jeszcze jakieś inne wnioski? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-89.1" who="#MarekSuski">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji, do zobaczenia na kolejnym posiedzeniu.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>