text_structure.xml 43.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#AndrzejFedorowicz">Otwieram posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Na podstawie listy obecności stwierdzam kworum. Nie zgłoszono uwag do protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji, wobec tego protokół uznaję za przyjęty. Porządek dzienny posiedzenia został państwu doręczony.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#AndrzejFedorowicz">Czy ktoś z państwa ma uwagi do zaproponowanego porządku obrad?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#KazimierzPlocke">Chciałbym przypomnieć, że wczoraj nie zrealizowaliśmy jednego z punktów porządku obrad „sprawy różne”. Mieliśmy wysłuchać informacji rządu w sprawie realizacji sektorowego programu operacyjnego w zakresie działania „Inwestycje w gospodarstwach rolnych”. Druga kwestia dotyczyła sytuacji na rynku tytoniu oraz wniosku w tej sprawie do Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz do pani komisarz Mariann Fischer Boel. W związku z tym bardzo proszę, aby w porządku obrad umieścić punkt „sprawy różne”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#MieczysławAszkiełowicz">Bardzo proszę, aby zmienić kolejność rozpatrywania punktów porządku obrad. Proponuję, żeby rozpocząć od pierwszego czytania rządowego projektu ustawy o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#AndrzejFedorowicz">Myślę, że rozpatrzenie poprawek Senatu nie zajmie nam dużo czasu. Potem zajmiemy się sprawami, które wymagają dłuższej dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#AndrzejFedorowicz">Czy ktoś z państwa ma inne uwagi do porządku obrad?</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#AndrzejFedorowicz">Nie widzę zgłoszeń. Rozumiem, że Komisja akceptuje rozszerzenie porządku obrad o punkt „sprawy bieżące”.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#AndrzejFedorowicz">Przystępujemy do rozpatrzenia uchwały Senatu o stanowisku w sprawie ustawy o zmienia ustawy o ochronie roślin oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1530).</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#AndrzejFedorowicz">Proszę o zabranie głosu przedstawiciela Senatu.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#AndrzejFedorowicz">W posiedzeniu Komisji nie uczestniczy przedstawiciel Senatu. W takim razie proszę pana ministra Marka Chrapka o przedstawienie stanowiska rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#MarekChrapek">Senat zgłosił pięć poprawek do przedmiotowej ustawy. Większość poprawek ma charakter doprecyzowujący. Poprawka nr 1 jest konsekwencją wprowadzenia do ustawy przepisu pozwalającego na wydanie przez wojewódzkiego inspektora ochrony roślin i nasiennictwa paszportu roślin dla roślin, produktów roślinnych lub przedmiotów niespełniających wymagań specjalnych.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#MarekChrapek">W poprawce nr 2 Senat uznał, że w przypadku składania wniosku o wydanie świadectwa fitosanitarnego zamiast oryginału pozwolenia importowego będzie można złożyć jego kopię.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#MarekChrapek">W poprawce nr 3 w art. 1 dodaje się ust. 1a, który stanowi, że przepisu ust. 1 nie stosuje się do opakowań drewnianych, w których przewożone są towary inne niż rośliny, produkty roślinne lub przedmioty.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#MarekChrapek">W poprawce nr 4 Senat rozwiązuje problem braku środków ochrony roślin odpowiednich do stosowania w rolnictwie ekologicznym. Daje się możliwość wydania zezwolenia na jednorazowe dopuszczenie do obrotu środka niespełniającego wymagań ustawowych, pod warunkiem, że taki środek będzie wcześniej dopuszczony do obrotu w rolnictwie ekologicznym w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#MarekChrapek">W poprawce nr 5 Senat przywrócił obowiązującą zasadę, że nie można stosować na terenie otwartym środków ochrony roślin przy użyciu opryskiwaczy w odległości mniejszej niż 20 m od budynków mieszkalnych, zabudowań inwentarskich oraz ogrodów działkowych.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#MarekChrapek">Przepis przyjęty przez Sejm wywołał duże protesty. Ludzie obawiają się, że środki ochrony roślin będą używane bezpośrednio pod oknami budynków mieszkalnych, co może wywołać pewne zagrożenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#AndrzejFedorowicz">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawek nr 1–4.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#AndrzejFedorowicz">Czy ktoś z państwa ma uwagi do poprawek nr 1–4?</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#AndrzejFedorowicz">Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#AndrzejFedorowicz">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja rekomenduje Sejmowi przyjęcie poprawek nr 1–4.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#AndrzejFedorowicz">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#AndrzejFedorowicz">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 5.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#AndrzejFedorowicz">Czy ktoś z państwa ma uwagi do poprawki nr 5?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#MirosławMaliszewski">W poprawce nr 5 Senat przywraca przepis, który obowiązywał w poprzedniej ustawie. Pan minister Marek Chrapek stwierdził, że przyjęte przez nas rozwiązanie wywołało liczne protesty, ponieważ zezwoliliśmy na opryskiwanie pod oknami budynków mieszkalnych. Ja bym tego problemu nie wyolbrzymiał. Od czasu, gdy Sejm przyjął ustawę, uczestniczyłem w wielu spotkaniach z rolnikami i mówiłem o tym, że umożliwiamy racjonalną ochronę roślin zmieniając nielogiczne przepisy, które obowiązywały do tej pory. Te informacje były przyjmowane z dużym zadowoleniem. Unikniemy takiej sytuacji, gdy po środku pola stoi budynek gospodarczy i obowiązuje dwudziestometrowa strefa zakazu stosowania środków ochrony roślin. Często jest tak, że cała działka ma szerokość 20 m, przez co w ogóle nie można tam używać środków ochrony roślin. Może być też tak, że ktoś wybuduje obiekt kilka metrów od pola i uniemożliwi sąsiadowi prowadzenie ochrony roślin. To samo dotyczy ogródków działkowych.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#MirosławMaliszewski">Dlatego proponuję, aby odrzucić poprawkę nr 5 Senatu i przywrócić przepis, który jednogłośnie przyjęliśmy na posiedzeniu Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#AndrzejFedorowicz">Proszę o stanowisko rządu w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#MarekChrapek">Ta kwestia była szczegółowo omawiana w Senacie. W dyskusji uczestniczyli przedstawiciele osób mieszkających na terenach znajdujących się w pobliży gruntów uprawnych. Ponadto, jak już powiedziałem, napływały liczne protesty do Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Jeden z rolników pisał, że posiada fermę drobiu, która znajduje się w odległości 10 m od pola. Powstaje pytanie, czy opryski wykonywane przy samej granicy działki nie będą stanowiły zagrożenia dla tego rodzaju hodowli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#MieczysławAszkiełowicz">Chciałbym wiedzieć, czy rząd opowiada się za przyjęciem poprawki Senatu. Proszę o jednoznaczne stanowisko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#MirosławMaliszewski">Chciałbym przypomnieć, że na posiedzeniu Komisji przedstawiciele Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi opowiadali się za przyjęciem zgłoszonej przeze mnie poprawki. Proponuję, aby resort bardziej bronił interesów rolników, a nie interesów działkowców czy innych grup społecznych, które chcą się osiedlić na wsi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#AndrzejFedorowicz">Czy po przyjęciu poprawki Senatu będę mógł opryskać przeciwko mszycom wiśnie, które rosną tuż przy granicy działki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#MarekChrapek">Rozumiem stanowisko rolników, szczególnie tych, posiadających wąskie pola typowe dla Podkarpacia czy województwa świętokrzyskiego, z którego pochodzę. Musimy jednak uwzględniać głosy wszystkich zainteresowanych. Przedstawiłem państwu opinie, które w międzyczasie napłynęły do Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#MarekChrapek">Chciałbym jeszcze odpowiedzieć na pytanie posła Andrzeja Fedorowicza. Po przyjęciu tej poprawki nie będzie pan mógł opryskać wiśni rosnących tuż pod oknem sąsiada.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#AndrzejFedorowicz">Rozumiem, że ten przepis uniemożliwia wykonywanie oprysków w ogródkach działkowych i przydomowych. To byłoby nierozsądne. Popieram wniosek posła Mirosława Maliszewskiego.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#AndrzejFedorowicz">Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#AndrzejFedorowicz">Kto z państwa jest za rekomendowaniem Sejmowi odrzucenia poprawki nr 5?</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#AndrzejFedorowicz">Stwierdzam, że przy 13 głosach za, braku przeciwnych i 6 wstrzymujących się, Komisja rekomenduje Sejmowi odrzucenie poprawki nr 5.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#AndrzejFedorowicz">Na tym zakończyliśmy rozpatrywanie poprawek Senatu. Pozostał nam jeszcze obowiązek wyboru posła sprawozdawcy. Zgłoszono kandydaturę posła Mirosława Maliszewskiego.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#AndrzejFedorowicz">Czy są inne propozycje?</u>
          <u xml:id="u-14.6" who="#AndrzejFedorowicz">Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-14.7" who="#AndrzejFedorowicz">Czy pan poseł się zgadza?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#MirosławMaliszewski">Tak, zgadzam się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#AndrzejFedorowicz">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja zaakceptowała tę kandydaturę.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#AndrzejFedorowicz">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#AndrzejFedorowicz">Przystępujemy do realizacji drugiego punktu porządku obrad – pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich (druk nr 1528).</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#AndrzejFedorowicz">Chciałbym państwa poinformować, że marszałek Sejmu na 11 kwietnia 2007 r. wyznaczył termin przyjęcia sprawozdania Komisji w sprawie przedmiotowego projektu. Uważam, że jest to nierealne. Po pierwsze, niedługo są święta, po drugie, projekt jest dosyć obszerny i wymaga więcej czasu. Musielibyśmy zwoływać posiedzenie Komisji w Wielkim Tygodniu, co nie jest możliwe. W związku z tym wystąpiliśmy o przesunięcie tego terminu na 15 maja 2007 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#MieczysławAszkiełowicz">Chciałbym złożyć wniosek o powołanie podkomisji do rozpatrzenia przedmiotowego projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#AndrzejFedorowicz">Tak, po zakończeniu pierwszego czytania zaproponuję powołanie podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#AndrzejFedorowicz">Przystępujemy do pierwszego czytania. Proszę pana ministra Marka Chrapka o uzasadnienie projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#MarekChrapek">Rządowy projekt ustawy o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich został opracowany w celu dostosowania polskich przepisów do prawa unijnego. Przedłożony projekt ma zastąpić dotychczasową ustawę, która była zgodna z unijnymi przepisami w dniu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej. Od tego czasu weszły w życie nowe przepisy, które musimy implementować do prawa krajowego.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#MarekChrapek">Ponadto ustawa zawiera szereg regulacji zawartych w decyzjach Komisji Europejskiej kierowanych do państw członkowskich i stosowanych bezpośrednio. W związku z tym konieczne było wykreślenie z treści obecnie obowiązującej ustawy niektórych przepisów. Z uwagi na fakt, iż przepisy Unii Europejskiej w zakresie zootechniki dotyczą tylko świń, bydła, owiec, kóz oraz koniowatych, konieczne było pozostawienie krajowej regulacji dotyczących pozostałych gatunków zwierząt gospodarskich. Ponadto konieczne było uregulowanie tych dziedzin, które nie są objęte prawem Unii Europejskiej. W szczególności chodzi o przepisy dotyczące obrotu wewnętrznego.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#MarekChrapek">Projekt ustawy reguluje sprawy z zakresu hodowli, oceny wartości użytkowej i hodowlanej, ochrony zasobów genetycznych, prowadzenia ksiąg hodowlanych i rejestrów, a także nadzoru nad hodowlą i rozrodem zwierząt gospodarskich.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#MarekChrapek">Przy opracowywaniu przedmiotowego projektu wykorzystano konstrukcję obecnej ustawy. Tym niemniej wprowadzono liczne zmiany bardzo istotne dla środowiska hodowców. Hodowcy będą prowadzili księgi oraz rejestry bydła i świń. W Krajowym Centrum Hodowli Zwierząt pozostały tylko rejestry pszczół i zwierząt futerkowych, ponieważ nie mieliśmy komu ich przekazać.</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#MarekChrapek">Przedmiotowa ustawa umożliwia ministrowi właściwemu do spraw rolnictwa upoważnienie związku hodowców lub innego podmiotu prowadzącego księgi hodowlane, do przygotowywania oceny wartości użytkowej lub hodowlanej. W celu ułatwienia wykonywania tych czynności, w projekcie ustawy uwzględniono możliwość samodzielnego określenia zakresu i metodyki oceny użytkowej. Hodowcy od dawna podkreślają, że to oni powinni decydować o zakresie i sposobie dokonywania oceny.</u>
          <u xml:id="u-19.5" who="#MarekChrapek">W projekcie ustawy określono wymogi, jakie powinna spełniać osoba wykonująca zabiegi sztucznego unasieniania. Jednym z wymogów jest odbycie szkolenia zakończonego egzaminem lub posiadanie zaświadczenia potwierdzającego nabycie uprawnień do wykonywania zabiegów sztucznego unasieniania w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej. Istnieje zasada wzajemnego uznawania takich zaświadczeń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#AndrzejFedorowicz">Myślę, że ten projekt jest niezwykle istotny, ponieważ wyznacza kierunki rozwoju hodowli na następne lata. Zadecyduje o tym, czy polscy hodowcy będą wykorzystywali rodzimy materiał genetyczny.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#AndrzejFedorowicz">Proponuję, aby zakończyć pierwsze czytanie i przystąpić do powoływania podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#AndrzejFedorowicz">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja zaakceptowała taki tryb postępowania.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#AndrzejFedorowicz">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#AndrzejFedorowicz">Proszę o zgłaszanie kandydatów do pracy w podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-20.5" who="#AndrzejFedorowicz">Zgłoszono kandydatury następujących posłów: Marek Strzaliński (SLD), Mieczysław Aszkiełowicz (Samoobrona), Mirosław Maliszewski (PSL), Kazimierz Plocke (PO), Andrzej Fedorowicz (LPR), Jerzy Gosiewski (PiS) oraz Marian Daszyk (niez.).</u>
          <u xml:id="u-20.6" who="#AndrzejFedorowicz">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja powołała podkomisję w proponowanym składzie.</u>
          <u xml:id="u-20.7" who="#AndrzejFedorowicz">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-20.8" who="#AndrzejFedorowicz">Przystępujemy do realizacji ostatniego punktu porządku obrad – sprawy bieżące. Kto z państwa chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#KazimierzPlocke">Na wczorajszym posiedzeniu Komisji poseł Stanisław Kalemba złożył wniosek, aby przedstawiciel Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi poinformował dzisiaj posłów o realizacji sektorowego programu operacyjnego na lata 2004–2006 w zakresie działania „Inwestycje w gospodarstwach rolnych”. Pan minister Henryk Kowalczyk obiecał, że przyjdzie na dzisiejsze posiedzenie Komisji. Niestety nie dotrzymał słowa. Myślę jednak, że te informacje może przekazać nam pan minister Marek Chrapek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#MarekChrapek">Przyznam, że nie jestem przygotowany do przedstawienia tej informacji. Nie zostałem uprzedzony, że dzisiaj będzie omawiany taki temat. Czy chodzi o przyjmowanie nowych wniosków dotyczących inwestycji w gospodarstwach rolnych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#KazimierzPlocke">Tak, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#MarekChrapek">Jeśli chodzi o nabór wniosków, to całą operację rozpoczniemy w połowie kwietnia. W wyniku przeprowadzonych przetargów wynegocjowano niższe ceny inwestycji związanych z przetwórstwem rolno-spożywczym. Dlatego pozostały jeszcze do wykorzystania pewne środki. Nadwyżka powstała również na skutek różnic w kursach walut. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa nie wykonała jeszcze dokładnych obliczeń, więc trudno powiedzieć, ile pieniędzy możemy przeznaczyć na dodatkowe inwestycje w gospodarstwach rolnych. W przybliżeniu jest to kwota 230 mln zł. Gdy tylko zakończy się faza obliczeń, rozpoczniemy nabór nowych wniosków. Zgodnie z przepisami, od chwili ogłoszenia do momentu rozpoczęcia przyjmowania wniosków muszą minąć dwa tygodnie. Dlatego należy przypuszczać, że Agencja rozpocznie nabór wniosków w połowie kwietnia. Na początku przyszłego miesiąca zbiera się zespół, który zadecyduje o przeniesieniu niewykorzystanych w innych działaniach środków do puli pieniędzy przeznaczonych na inwestycje w gospodarstwach rolnych. Wtedy też ogłosimy, którego dnia rozpocznie się nabór wniosków. Rolnicy powinni składać przede wszystkim wnioski związane z zakupami, ponieważ ostatnią transzę Agencja wypłaci w czerwcu 2008 r. Trudno będzie w takim krótkim czasie zrealizować jakąś budowę lub modernizację obiektu. Wszyscy wiemy, jak długotrwałe są procedury związane z uzyskaniem pozwoleń. Obawiam się, że tego rodzaju projektów nie udałoby się zrealizować w wymaganym terminie. A zatem środki powinny być raczej przeznaczane na remonty lub zakup sprzętu rolniczego.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#MarekChrapek">Uzyskaliśmy informację, że przed oddziałami Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa tworzą się kolejki i powstają listy społeczne. W związku z tym podjęto decyzję, że wnioski będzie można składać osobiście lub wysyłać je pocztą. Po wstępnym zweryfikowaniu dokumentów nastąpi losowanie. Liczymy się z tym, że będzie dużo chętnych i że pieniędzy nie wystarczy dla wszystkich. Dlatego właśnie zostanie przeprowadzone losowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#StanisławKalemba">Nie ukrywam, że jestem zawiedziony. Wczoraj pan minister Henryk Kowalczyk deklarował chęć przybycia na dzisiejsze posiedzenie w celu przedstawienia informacji dotyczących podziału dodatkowych środków przeznaczonych na inwestycje w gospodarstwach rolnych.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#StanisławKalemba">Nie może być tak, że trzy tygodnie temu minister Andrzej Lepper na konferencji prasowej ogłasza, że będzie dodatkowy nabór wniosków, a do dzisiaj nie mamy informacji o sposobie podziału środków oraz o terminie składania dokumentów. Doprowadzono do tego, że przed oddziałami Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa ustawiają się gigantyczne kolejki. W Poznaniu są już trzy komitety kolejkowe. Uczestniczy w tym ponad tysiąc osób. Wiem, że sprzedaje się miejsca w tych kolejkach. Za jedno z pierwszych miejsc trzeba zapłacić duże pieniądze. To wszystko się dzieje w oddziałach regionalnych Agencji. Tymczasem nam nie udzielono żadnych informacji. Tak nie można dalej funkcjonować. Dochodzi do kłótni i sporów. Trwa bijatyka. Wszystkiemu chętnie przypatrują się dziennikarze. W ten sposób narusza się godność rolników. Ci ludzie zwracają się do nas o pomoc. Naszym zadaniem jest doprowadzenie do rozwiązania tego problemu.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#StanisławKalemba">Oczekuję, że jeszcze w trakcie tego posiedzenia Sejmu otrzymamy w tej sprawie informacje na piśmie. Nie uwierzymy w takie opowiadanie, jak to ma być. Ile razy jeszcze mamy wprowadzić rolników w błąd? Uważam, że Komisja powinna zażądać przedstawienia informacji na piśmie. Na jakich zasadach zostanie przeprowadzone losowanie wniosków? Załóżmy, że w Poznaniu rolnicy złożą ponad tysiąc wniosków. Nie muszę państwu tłumaczyć, jak długo będzie trwała analiza tych dokumentów. Dopiero potem można przeprowadzić losowanie.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#StanisławKalemba">Pracownicy Agencji informują nas, że jeśli rolnik korzystał wcześniej z innego programu pomocowego, to w jego przypadku będzie obowiązywał kilkuletni okres karencji. Nie wiem, czy można poważnie traktować tę informację. To są plotki. Dlatego prosimy o oficjalne stanowisko. Możemy nadal udawać, że wszystko jest w porządku lub przystąpić do działań i nie pozwolić, aby wyszydzano rolników. Uczestniczyłem w spotkaniu z rolnikami w Pleszewie. Tam swoją opinię w tej sprawie wyrazili przedstawiciele izby rolniczej. Nie możemy pozwalać na dalsze tego typu prowokacje. W przyszłości proszę najpierw uzgodnić szczegóły, przyjąć odpowiednie rozporządzenie, wysłać informacje do oddziałów Agencji, a dopiero później urządzać konferencję prasową. Do dzisiaj do oddziałów regionalnych Agencji nie wpłynęły żadne informacje na piśmie. Póki co, powtarzane są tylko plotki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#AndrzejFedorowicz">Jutro odbędą się dwa posiedzenia Komisji. O godzinie 13.30 nastąpi wybór nowego przewodniczącego. Zachęcam państwa do udziału w tym spotkaniu. Nie może być tak, że ważna Komisja jest w stanie zawieszenia. Wiem, że zostanie zgłoszona kandydatura posła Krzysztofa Jurgiela, który już przewodniczy dwóm innym komisjom, w tym Komisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia projektów ustaw związanych z koalicyjnym programem rządowym „Solidarne Państwo”. Nie jestem przekonany, czy osoba zaangażowana w pracę tak ważnej Komisji może przewodniczyć Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Któraś z nich może na tym ucierpieć. Proszę się przygotować do dyskusji, bowiem jutrzejsze posiedzenie Komisji zwołał marszałek Sejmu. Osobiście nie zgadzam się, aby jeden poseł przewodniczył pracom dwóch komisji. Tak jeszcze nigdy nie było. Uważam, że taki precedens byłby szkodliwy.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#AndrzejFedorowicz">Proponuję, aby zobowiązać pana ministra Marka Chrapka do zawiadomienia ministra Andrzeja Leppera o tym, że na jutrzejszym posiedzeniu Komisji chcielibyśmy uzyskać informację na temat, o którym przed chwilą mówił poseł Stanisław Kalemba. Pan minister Henryk Kowalczyk też był proszono o ustną informację. Nikt nie jest w stanie przygotować z dnia na dzień pisemnego materiału. Jutro pan minister Andrzej Lepper upoważni jednego ze swoich zastępców do przedstawienia bieżącej informacji w interesującej nas kwestii. Jeśli zajdzie potrzeba, to otrzymamy także informację na piśmie.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#AndrzejFedorowicz">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja zaakceptowała taki sposób postępowania.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#AndrzejFedorowicz">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#AlfredBudner">Jeśli mamy o tym rozmawiać jutro, to szkoda czasu na dalszą dyskusję. Pan minister Marek Chrapek przyznał, że nie potrafi odpowiedzieć na nasze pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#StanisławStec">Mam jeszcze jedną prośbę. Przedstawiciel Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi musi jutro przeprosić rolników z Wielkopolski za wywołanie zamieszania. To nikomu nie było potrzebne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#LechKuropatwiński">Nie zostało jeszcze wydane rozporządzenie, a już minister rolnictwa i rozwoju wsi ma przepraszać rolników. Poczekajmy na rozporządzenie. Tam będzie opisana cała procedura związania z przyjmowaniem wniosków i podziałem środków.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#LechKuropatwiński">Mówicie państwo, że tworzą się kolejki. To dlatego, że ktoś rozpowiada, że będzie można otrzymać duże środki. Tymczasem wiadomo, że do rozdysponowania jest nieco ponad 200 mln zł. Jakby tych pieniędzy nie podzielono, to i tak zawsze będzie niesprawiedliwie. Jeśli do jednego województwa trafi na przykład 15 mln zł, to łatwo policzyć, ilu rolników będzie mogło z tego skorzystać. Powiedzmy otwarcie, jak to będzie wyglądać. Nie wywołujmy dodatkowego zamieszania i nie podnośmy poziomu emocji. Uważam, że sfinansowanych zostanie około 2 tys. wniosków, bo średniej klasy ciągnik kosztuje około 150 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#LechKuropatwiński">Myślę, że jutro przedstawiciel Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi poinformuje nas, jak to wszystko będzie się odbywać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#MieczysławAszkiełowicz">Byłoby najlepiej, gdyby politycy nie mieszalni rolnikom w głowach. Na przykład w moim województwie nie ma kolejek. Po prostu przekazujemy informacje we właściwy sposób. Nie „podpuszczamy” rolników, że będzie obowiązywać zasada kto pierwszy, ten lepszy. Trzeba czekać na informacje zamiast jeździć i podburzać rolników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#StanisławKalemba">Chciałbym się odnieść do wypowiedzi posła Mieczysława Aszkiełowicza. Nie byłem przed oddziałem regionalnym Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Odebrałem dziesiątki telefonów. Inni posłowie z Wielkopolski mieli ten sam problem. Jeśli rolnicy się o tym dowiedzieli, to tylko dzięki konferencji prasowej ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Tak się nie robi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#KazimierzPlocke">Chciałbym państwa poinformować, że Polski Związek Plantatorów Tytoniu zwrócił się do ministra Andrzeja Leppera oraz do pani komisarz Mariann Fischer Boel w sprawie zmian w zakresie uzupełniających płatności bezpośrednich finansowanych z środków krajowych. Przedstawiciele plantatorów tytoniu są bardzo zaniepokojeni zapowiedziami zmian zasad wypłacania dopłat uzupełniających. Bardzo proszę, aby Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przygotowało informację w tej sprawie. Chcielibyśmy wiedzieć, jak te kwestie będą rozstrzygnięte oraz, co się dzieje z wnioskiem złożonym w resorcie w lutym tego roku.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#KazimierzPlocke">Jest jeszcze jedna kwestia. Posłowie z Wielkopolski mają zastrzeżenia do sposobu funkcjonowania Agencji Nieruchomości Rolnych w tym województwie. Bardzo proszę posła Bernarda Ptaka o przedstawienie problemu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#BernardPtak">Jestem posłem ziemi kościańskiej. Sprawa dotyczy gospodarstwa należącego do Skarbu Państwa, a zarządzanego od kilkunastu lat przez pana Tadeusza Niemczala. Obrót ziemią w Wielkopolsce pozostawia wiele do życzenia. Od 1993 r. w wielu gospodarstwach kilkakrotnie zmieniano użytkowników na podstawie umów poddzierżawy i cedowania praw. Rolnicy są zbulwersowani tymi praktykami. Nawet jeśli dochodzi do upadłości dzierżawcy, to ziemia i tak nie jest oferowana rolnikom w celu powiększania gospodarstw rodzinnych, co było głównym celem ustawy dotyczącej ustroju rolnego.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#BernardPtak">Gospodarstwo, o którym mowa, znajduje się w miejscowości Stare Bojanowo. Dochodzi tam do wielu nieprawidłowości. Pan Tadeusz Niemczal w 1993 lub 1994 r. przejął to gospodarstwo w pełnym cyklu produkcyjnym: 200 krów dojnych, 600 cieląt, 3 tys. trzody chlewnej, gorzelnia, przechowalnia ziemniaków, mieszalnia pasz. Znam ten przypadek doskonale, gdyż kiedyś odbywałem tam staż. Po kilkunastu latach pozostało 314 ha. Resztę gruntów pan Tadeusz Niemczal oddał lub mu je odebrano, gdyż nie miał zdolności do racjonalnego ich zagospodarowania. Rolnicy, którzy od lat czekają na możliwość zakupu tych gruntów, patrzyli na tę dewastację z ciężkim sercem. W 2004 r. sąd wydał wyrok, na mocy którego miano odebrać gospodarstwo dotychczasowemu dzierżawcy. Pan Tadeusz Niemczal się odwołał, ale sąd apelacyjny zatwierdził wyrok z pierwszej instancji. Agencja Nieruchomości Rolnych miała zorganizować przetarg na odzyskane grunty. Taką decyzję podjął pan dyrektor Antoni Obacz powołany na to stanowisko przez koalicję rządzącą, przez Prawo i Sprawiedliwość. We wrześniu ubiegłego roku sprawa została przekazana komornikowi. Zaraz po tym fakcie dyrektor oddziału Agencji został odwołany przez prezesa Agencji. Z naszych informacji wynika, że pan dyrektor Antoni Obacz został w ten sposób ukarany za próbę egzekwowania prawa. Po kilku miesiącach ten pan został przywrócony na stanowisko, ale nie na długo. Tego samego dnia, w którym nadzór nad Agencją przejął Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, pan dyrektor Antoni Obacz został ponownie odwołany.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#BernardPtak">Wiemy, że za tą sprawą stoją posłowie z Wielkopolski, byli członkowie Samoobrony oraz samozwańczy prezes Związku Pracodawców-Dzierżawców i Właścicieli Rolnych pan Franciszek Nowak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#AndrzejFedorowicz">Czy Agencja Nieruchomości Rolnych w ogóle panuje nad procesem przygotowywania umów dzierżawy? Podam przykład. Kamienny Dwór. To był dar oficerów dla Józefa Piłsudskiego. Kiedy dworek należał do PGR, to był utrzymywany we względnie dobrym stanie. Przejął to dzierżawca. Zobowiązał się hodować 70 sztuk bydła. Dzisiaj stoją tam dwie krowy. Cały obiekt jest systematycznie dewastowany. W tym kontekście mam pytanie. Czy Agencja na bieżąco kontroluje wypełnianie zobowiązań przez dzierżawców? Czy Agencję zadowala stan budynków, które zostały przekazane w dzierżawę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#AlfredBudner">Kto reprezentuje Agencję Nieruchomości Rolnych? Chciałbym rozmawiać z osobą, która może podejmować jakieś decyzje. Chodzi o to, aby ta dyskusja miała jakikolwiek sens.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#AlfredBudner">Komisja zwróciła się do prezesa, a ten upoważnił odpowiednią osobę do reprezentowania Agencji na posiedzeniu Komisji. Nic nam do tego. Jeżeli pan poseł nie będzie zadowolony z odpowiedzi, zażądamy nowej. Proszę jednak nie domagać się czegoś, do czego nie ma pan uprawnień.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#AlfredBudner">Czy ta osoba jest upoważniona do udzielenia informacji?</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#AlfredBudner">Jeśli ten pan został oddelegowany przez prezesa Agencji, to znaczy, że jest upoważniony do udzielenia informacji. Proszę nie dyskutować i przystąpić do zadawania pytań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#AlfredBudner">Mimo wszystko uważam, że mam prawo wiedzieć, czy ten pan został oficjalnie upoważniony do reprezentowania Agencji Nieruchomości Rolnych na dzisiejszym posiedzeniu Komisji. Naprawdę zależy mi na tym, żeby ta dyskusja miała jakiś sens.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#AlfredBudner">Jeszcze raz powtarzam, że Komisja kieruje zaproszenia do odpowiednich instytucji. Prezes Agencji Nieruchomości Rolnych wyznaczył do udzielenia odpowiedzi obecnego tutaj przedstawiciela. Jeśli pan poseł nie będzie zadowolony z odpowiedzi, wystosujemy kolejne pismo do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Proszę nie wprowadzać nowych obyczajów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#MarekSawicki">Bardzo proszę o udzielenie mi głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#AndrzejFedorowicz">W jakiej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#MarekSawicki">Podstawowym obowiązkiem administracji rządowej jest uczestniczenie urzędników odpowiedniego szczebla w posiedzeniach komisji, w tym również w posiedzeniach Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Jeśli poseł Alfred Budner pyta, kto dzisiaj reprezentuje Agencję Nieruchomości Rolnych, to byłoby dobrze, gdyby pan przewodniczący podał imię i nazwisko tej osoby oraz okazał pisemne upoważnienie od prezesa Agencji. Nie ma sensu dalsze prowadzenie dyskusji w sytuacji, gdy posłowi nie udziela się podstawowych informacji o osobach, które uczestniczą w posiedzeniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#AndrzejFedorowicz">Pan poseł Marek Sawicki doskonale wie, że Komisja po posiedzeniu może wystosować pismo, w którym wyrazi niezadowolenie z odpowiedzi lub z faktu, iż jakaś instytucja była reprezentowania przez urzędnika zbyt niskiej rangi. Pan poseł ma rację, że agendy rządowe powinny być tutaj reprezentowane przez urzędników wysokiego szczebla. Natomiast nie możemy mieć pretensji do osoby, która została tutaj oddelegowana. Możemy mieć jedynie zastrzeżenia do decyzji prezesa Agencji. Jeśli odpowiedź będzie niewystarczająca, jeszcze raz skierujemy pismo do pana ministra.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#MarekSawicki">Czy to jest tajemnica, kto reprezentuje Agencję Nieruchomości Rolnych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#AndrzejFedorowicz">Za chwilę się pan dowie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#AlfredBudner">Przyznam, że nie rozumiem zachowania pana posła Andrzeja Fedorowicza. Być może taki już jest jego urok.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#AlfredBudner">Najwyżej nie będzie pan na mnie głosował jutro o godzinie 13.30.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#AlfredBudner">Rozumiem, że pan poseł chce kandydować na stanowisko przewodniczącego Komisji.</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#AlfredBudner">Zwracam się do przedstawiciela Agencji Nieruchomości Rolnych. Proszę powiedzieć, czy jest już dostępny protokół Najwyższej Izby Kontroli sporządzony po kontroli w oddziale Agencji Nieruchomości Rolnych w Poznaniu. Co zawiera ten dokument? Czy w tym protokole jest mowa o winie pana dyrektora Antoniego Obacza? Przyznaję, że wystąpiłem do NIK o wydanie mi tego protokołu, ale dokument będzie dostępny dopiero wtedy, gdy kontrolowany podmiot ustosunkuje się do wniosków pokontrolnych.</u>
          <u xml:id="u-45.2" who="#AlfredBudner">Czy podjęto próbę odwołania pana dyrektora Antoniego Obacza? Z moich informacji wynika, że podjęto taką próbę, ale była nieskuteczna. Na jakiej podstawie próbowano to zrobić? Jaką rolę odegrał w tym wszystkim poseł Janusz Maksymiuk? O tym pisano w „Gazecie Wyborczej”. Jaką rolę odegrał w tym pan Franciszek Nowak, prezes organizacji zrzeszającej dzierżawców a jednocześnie członek rady nadzorczej Agencji Nieruchomości Rolnych? Moim zdaniem częste kontakty pana Franciszka Nowaka z posłem Januszem Maksymiukiem nie przynoszą nic dobrego. Ci dwaj panowie są znani z przekrętów, jeśli chodzi o obrót ziemią należącą do Skarbu Państwa.</u>
          <u xml:id="u-45.3" who="#AlfredBudner">Chciałbym coś powiedzieć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#AlfredBudner">Panie przewodniczący, ja panu nie przerywałem.</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#AlfredBudner">Chciałbym tylko przypomnieć, że jesteśmy na posiedzeniu Komisji. Jeśli pan poseł stawia takie zarzuty i używa słowa „przekręt”, to proszę to udowodnić. To jest zbyt poważna sprawa, aby to pozostawić bez komentarza. Proszę przedstawić dowody, a wtedy zawiadomimy organy ścigania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#AlfredBudner">Ostatnio w Programie I Telewizji Polskiej SA ogłoszono wyrok sądu w tej sprawie. Myślę, że to jest wystarczający dowód.</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#AlfredBudner">Proszę przedstawiciela Agencji Nieruchomości Rolnych o zajęcie stanowiska w poruszanych przeze mnie kwestiach. Jaki wpływ miało tych dwóch panów na wydarzenia w Poznaniu? Dyrektor Antoni Obacz miał w ręku prawomocny wyrok sądu i chciał go wyegzekwować, za co został natychmiast odwołany. Dlaczego? O co w tym wszystkim chodzi?</u>
          <u xml:id="u-47.2" who="#AlfredBudner">Bardzo proszę o odpowiedź. Jeśli dzisiaj jej nie uzyskam, to proszę o odpowiedź na piśmie. Będę w tej sprawie dociekliwy. Nie może być tak, że ta ziemia będzie przechodzić z rąk do rąk. Mechanizm jest prosty. Stare dzierżawy z czynszem rzędu 3 kwintali poddzierżawia się – wiadomo, że średnia dopłata wynosi 700–800 zł. Proszę policzyć, jaka to jest różnica. Ile gospodarstw w Wielkopolsce zostało wydzierżawionych od dzierżawców? To się odbywa za zgodą Agencji. Dyrektor Antoni Obacz nie zezwalał na podpisywanie takich umów i zapłacił za to stanowiskiem. W tej sprawie przeciwko panu Franciszkowi Nowakowi toczy się postępowanie w prokuraturze. Takie są fakty.</u>
          <u xml:id="u-47.3" who="#AlfredBudner">Rozumiem, że chodzi tylko o gospodarstwa funkcjonujące na gruntach należących do Skarbu Państwa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#AlfredBudner">Oczywiście, że chodzi tylko o takie gospodarstwa.</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#AlfredBudner">Proszę przedstawiciela Agencji Nieruchomości Rolnych o udzielenie odpowiedzi na zadane pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#AleksanderAndryszak">Poseł Bernard Ptak mówił o gospodarstwie w Starym Bojanowie. Rzeczywiście, z tego gospodarstwa wyłączono niektóre nieruchomości w celu ich zagospodarowania przez okolicznych rolników. Niemniej jednak 300 ha gruntów dzierżawił nadal pan Tadeusz Niemczal. Obecnie wobec tego dzierżawcy jest prowadzone postępowanie egzekucyjne o wydanie nieruchomości po wyroku sądu i oddaleniu apelacji.</u>
          <u xml:id="u-49.1" who="#AleksanderAndryszak">Była tutaj mowa o wstrzymaniu egzekucji komorniczej na okres jednego miesiąca. Nastąpiło to na wniosek stowarzyszenia dzierżawców. To nie jest odosobniony przypadek. Dzierżawcy są zrzeszeni w różnych organizacjach, które często występują w ich obronie. Wszystkie tego rodzaju wnioski są przez Agencję rozpatrywane. A zatem w tej sprawie nie postępowano inaczej niż zwykle. Stowarzyszenie dzierżawców z Wielkopolski zwróciło się do Agencji o polubowne załatwienie tej sprawy. W związku z tym prezes Agencji wyraził zgodę na wstrzymanie egzekucji. Jednocześnie wyznaczono termin, do którego dotychczasowy dzierżawca lub też bezumowny użytkownik miał przedstawić sposób zwrotu nieruchomości oraz rozliczyć się. Pan Tadeusz Niemczal zaproponował wydanie nieruchomości dopiero po zakończeniu żniw. Nie mogliśmy się na to zgodzić. W związku z tym po miesiącu dyrektor Antoni Obacz otrzymał od prezesa Agencji polecenie wszczęcia egzekucji. Jednocześnie powiadomiono Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, że przedmiotowe grunty znajdują się w bezumownym użytkowaniu.</u>
          <u xml:id="u-49.2" who="#AleksanderAndryszak">Trudno z pamięci wymienić daty wszystkich pism, które zostały skierowane do dyrektora Antoniego Obacza w sprawie sposobu postępowania w przypadku tej umowy dzierżawy. Tego typu dane możemy zawrzeć w informacji pisemnej.</u>
          <u xml:id="u-49.3" who="#AleksanderAndryszak">Poseł Alfred Budner pytał o protokół pokontrolny sporządzony przez Najwyższą Izbę Kontroli. Otóż w oddziale Agencji Nieruchomości Rolnych w Poznaniu przeprowadzono kontrolę dotyczącą zagospodarowania nieruchomości. Kontrolerzy interesowali się czterema transakcjami sprzedaży, czterema umowami dzierżawy oraz dwoma przypadkami windykacji należności. Badano także kwestię bezumownego użytkowania nieruchomości. Kontrola została zakończona. Sformułowano wystąpienie pokontrolne. Agencja ma siedem dni na zgłoszenie zastrzeżeń do zawartych tam wniosków. O ile wiem, przedstawiciele oddziału Agencji w Poznaniu zgłoszą takowe zastrzeżenia. Trudno dzisiaj przesądzać, czy te zastrzeżenia zostaną uwzględnione. Z pewnością Najwyższa Izba Kontroli niedługo udostępni wszystkim ten protokół. Jednak sprawa cały czas jest w toku.</u>
          <u xml:id="u-49.4" who="#AleksanderAndryszak">Trudno jest mi wypowiadać się na temat odwoływania dyrektora Antoniego Obacza. Nie znam szczegółów tej sprawy i mógłbym wprowadzić państwa w błąd. Bardzo proszę, aby na te pytania prezes Agencji mógł odpowiedzieć na piśmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#AndrzejFedorowicz">Tym samym potwierdził pan przypuszczenia posła Alfreda Budnera, że nie ma pan pełnej wiedzy i nie jest pan upoważniony do udzielenia odpowiedzi na wszystkie pytania. W związku z tym poprosiłem pana ministra Marka Chrapka, aby natychmiast wezwał prezesa Agencji.</u>
          <u xml:id="u-50.1" who="#AndrzejFedorowicz">Ogłaszam 15 minut przerwy.</u>
          <u xml:id="u-50.2" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
          <u xml:id="u-50.3" who="#AndrzejFedorowicz">Wznawiam posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Prezes Agencji Nieruchomości Rolnych nie może przybyć w tej chwili na posiedzenie Komisji. Nie upoważnił także nikogo do udzielania odpowiedzi na pytania posłów. W związku z tym prosimy o udzielenie odpowiedzi na piśmie. Chcemy otrzymać ten materiał najpóźniej jutro o godzinie 15.00.</u>
          <u xml:id="u-50.4" who="#AndrzejFedorowicz">Na tym wyczerpaliśmy porządek obrad. Protokół z dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w sekretariacie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-50.5" who="#AndrzejFedorowicz">Zamykam posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>