text_structure.xml 22.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#ZbigniewDolata">Otwieram posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Na podstawie listy obecności stwierdzam kworum. Porządek dzienny posiedzenia został państwu doręczony. Czy ktoś ma uwagi do zaproponowanego porządku obrad?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#StanisławStec">Proponuję uzupełnienie porządku obrad o czwarty punkt – rozpatrzenie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o grupach producenckich.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#StanisławStec">To jest bardzo ważny projekt, ponieważ dokonuje się w nim zmian ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Ta ustawa powinna być przyjęta jeszcze w tym roku, w przeciwnym razie zmiany podatkowe nie będą mogły wejść w życie od 1 stycznia 2007 r. Nie wiem, dlaczego tak ważny projekt nie jest rozpatrywany dzisiaj, co pozwoliłoby przeprowadzić drugie i trzecie czytanie jeszcze w trakcie obecnego posiedzenia Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#ZbigniewDolata">Projektem ustawy dotyczącym grup producentów rolnych Komisja zajmie się w czwartek. W związku z tym nie uważam, aby istniała potrzeba rozszerzenia dzisiejszego porządku obrad.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#StanisławStec">Proszę o przegłosowanie mojego wniosku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#ZbigniewDolata">Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#ZbigniewDolata">Kto z państwa jest za przyjęciem wniosku posła Stanisława Steca o uzupełnienie porządku obrad o punkt poświęcony rozpatrzeniu projektu ustawy o zmianie ustawy o grupach producenckich?</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#ZbigniewDolata">Stwierdzam, że, przy 2 głosach za, 12 przeciw i 2 wstrzymujących się, Komisja odrzuciła ten wniosek.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#ZbigniewDolata">Przystępujemy do rozpatrzenia pierwszego punktu porządku obrad – pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych (druk nr 1112). Proszę pana ministra Marka Chrapka o uzasadnienie projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MarekChrapek">Projektowana nowelizacja ma na celu rozszerzenie zakresu zadań realizowanych przez Agencję Rynku Rolnego o udzielanie dopłat z tytułu użycia kwalifikowanego materiału siewnego lub materiału używanego do sadzenia w gospodarstwach rolnych. Ustawa określa zasady udzielania dopłat do materiału siewnego w ramach pomocy de minimis oraz pomocy dla producentów rolnych, którzy w 2006 r. ponieśli szkody w uprawach spowodowane suszą.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#MarekChrapek">Zgodnie z propozycjami zawartymi w projektowanej ustawie, Agencja Rynku Rolnego na wniosek producentów rolnych będzie udzielała dopłat z tytułu zużytego do siewu lub sadzenia materiału siewnego. W projekcie ustawy określono zasady udzielania takich dopłat – będą udzielane do powierzchni gruntów ornych, obsianych lub obsadzonych materiałem siewnym kategorii „elitarny” lub „kwalifikowany”. Wysokość dopłat będzie obliczana poprzez iloczyn powierzchni gruntów obsianych lub obsadzonych właściwym materiałem siewnym i stawek dopłat do jednego hektara. Dopłatami będą objęte ważne gospodarczo gatunki roślin, których produkty stanowią podstawowy surowiec przeznaczony do spożycia bezpośredniego lub przetwórstwa. Między innymi chodzi o zboża, takie jak: pszenica, jęczmień, pszenżyto, żyto, a także o ziemniaki i rośliny strączkowe. Wykaz gatunków roślin uprawnych objętych dopłatami oraz stawki dopłat zostaną określone w rozporządzeniu Rady Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#MarekChrapek">Dopłata w ramach pomocy de minimis jest zgodna z rozporządzeniem Komisji Europejskiej. Ogólna kwota pomocy przeznaczonej dla przedsiębiorstw z sektora rolnego nie może przekroczyć 3 tys. euro w okresie trzech lat. Dlatego też podmioty ubiegające się o pomoc de minimis będą zobowiązane do przedstawienia wraz z wnioskiem o udzielenie pomocy wszystkich zaświadczeń o pomocy, jaką otrzymały w ciągu ostatnich trzech lat. Agencja Rynku Rolnego będzie wydawać beneficjantowi zaświadczenie stwierdzające, że udzielona pomoc publiczną jest pomocą de minimis w rolnictwie. Taka pomoc nie podlega procedurze notyfikacji.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#MarekChrapek">Druga część pomocy to dopłaty z tytułu zużytego materiału siewnego lub sadzeniowego kategorii „elitarny” lub „kwalifikowany” udzielone w ramach pomocy dla producentów, którzy w 2006 r. ponieśli szkody w uprawach spowodowane suszą. Tego rodzaju pomoc wymaga notyfikacji. Zasady i warunki udzielania tej pomocy będą takie same, jak w przypadku producentów, którzy ubiegają się o pomoc de minimis. Ponadto producenci będą musieli przedstawić protokół oszacowania strat wydany przez komisję powołaną przez wojewodę (dopłaty będą przyznane, jeśli w gospodarstwie szkoda w uprawach spowodowana suszą wyniosła powyżej 30%), jak również kopię decyzji wydanej przez kierownika ośrodka pomocy społecznej o udzielenie pomocy na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczególnych warunków realizacji programu pomocy dla gospodarstw rolnych w celu złagodzenia skutków suszy. Termin składania wniosków oraz termin i sposób wypłaty dopłat określi minister rolnictwa i rozwoju wsi w drodze rozporządzenia.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#MarekChrapek">Tego rodzaju pomoc wymaga notyfikacji i dlatego 18 sierpnia 2006 r. projekt rozporządzenia został przedłożony Komisji Europejskiej. Do tej pory nie znamy ostatecznego stanowiska Komisji Europejskiej w tej sprawie. Projektowane rozwiązania nie będą mogły wejść w życie do czasu wydania przez Komisję Europejską decyzji uznającej taką pomoc. Producent rolny, który skorzysta z pomocy udzielonej w ramach pomocy dla gospodarstw w celu złagodzenia skutków suszy będzie mógł w kolejnych latach skorzystać z dopłat z tytułu zużytego do siewu lub sadzenia materiału w ramach pomocy de minimis. W efekcie stosowania tego wsparcia można spodziewać się poprawy jakości surowców roślinnych wprowadzonych do obrotu. Ponadto wprowadzenie dopłat może spowodować zwiększenie zużycia kwalifikowanego materiału siewnego do 20%, co pozwoli na uzyskanie lepszych plonów oraz zwiększenie hodowli i przyspieszenie prac nad pozyskiwaniem nowych odmian roślin rolniczych.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#MarekChrapek">Jak już powiedziałem, dopłaty będą osiągalne w ramach pomocy de minimis oraz pomocy dla rolników, którzy ponieśli szkody w wyniku suszy. Chodzi o to, aby osoby poszkodowane w wyniku suszy nie korzystały z pomocy de minimis w 2006 r.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#MarekChrapek">Ostatnia korespondencja między Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi a Komisją Europejską daje podstawę do przypuszczeń, że pomoc polegająca na dopłatach do materiału siewnego będzie notyfikowana, ale po wprowadzeniu pewnych modyfikacji, związanych z nowymi przepisami Unii Europejskiej. Dlatego proszę o skierowane tego projektu do podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#ZbigniewDolata">Otwieram dyskusję. Kto z państwa chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#KrzysztofCzarnecki">Mam pytanie dotyczące dopłat do roślin strączkowych. Podczas prac nad ustawą dotyczącą pasz mówiliśmy o tym, że będziemy się starać promować wszelkie działania zmierzające do zwiększenia upraw roślin strączkowych. Czy ta promocja będzie możliwa w ramach kwoty, którą państwo zabezpieczyliście na dopłaty, czy też należałoby zwiększyć te środki?</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#KrzysztofCzarnecki">Na polskim rynku brakuje żyta konsumpcyjnego, czyli takiego, z którego można zrobić mąkę. Czy nie należałoby zróżnicować dopłat w kierunku zwiększenia dopłat w przypadku żyta?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#ZbigniewDolata">Czy ktoś z państwa ma jeszcze jakieś pytania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#RomanKotowicz">Media informują, zapewne w ślad za informacją, która ukazała się na stronach internetowych Agencji Rynku Rolnego, że rolnicy poszkodowani w wyniku suszy mogli do 15 listopada 2006 r. składać wnioski o dopłaty do materiału kwalifikowanego siewnego. Chciałbym, aby pan minister ustosunkował się do tych informacji. W przypadku pomocy de minimis wnioski podobno można składać od 1 do 31 grudnia 2006 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#ZbigniewDolata">Czy ktoś z państwa ma jeszcze jakieś pytania? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#ZbigniewDolata">Bardzo proszę pana ministra Marka Chrapka o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#MarekChrapek">Jeśli chodzi o wysokość dopłat, to jak już powiedziałem, zostanie ona określona w rozporządzeniu Rady Ministrów. Projekt rozporządzenia został załączony do projektu ustawy. A zatem w przypadku roślin strączkowych dopłata wyniesie 60 zł, a w przypadku zbóż – 50 zł. Jak państwo wiecie, od początku zabiegałem o to, aby można było dopłacać do kwalifikowanego materiału siewnego. Pierwszy projekt ustawy w tej sprawie powstał już w kwietniu, ale na zawarte w nim rozwiązania nie wyraziła zgody Komisja Europejska. Dlatego tym razem postanowiliśmy wykorzystać środki z pomocy de minimis. Wielkość pomocy jest kwestią dyskusji. Jeżeli przeznaczymy więcej środków na dopłaty do kwalifikowanego materiału siewnego, to mniej pieniędzy pozostanie na inne potrzeby.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#MarekChrapek">W ustawie i rozporządzeniu zostaną również ustalone terminy składania wniosków o dopłaty. Prasa podawała nieprecyzyjne informacje. Wcześniej zakładano takie terminy, o których była tutaj mowa, ale w związku z brakiem notyfikacji cały proces się opóźnił.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#ZbigniewDolata">Stwierdzam zakończenie pierwszego czytania projektu ustawy o zmianie ustawy o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych (druk nr 1112). Proponuję, abyśmy powołali podkomisję do rozpatrzenia przedmiotowego projektu. Chciałbym zaproponować następujący parytet udziału posłów w podkomisji: Prawo i Sprawiedliwość – 3, Platforma Obywatelska – 2, Samoobrona –2, Sojusz Lewicy Demokratycznej – 2, Polskie Stronnictwo Ludowe – 1 i Liga Polskich Rodzin – 1.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#ZbigniewDolata">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja zaakceptowała tę propozycję.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#ZbigniewDolata">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#ZbigniewDolata">Proszę o zgłaszanie kandydatów do pracy w podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#ZbigniewDolata">Zgłoszono kandydatury następujących posłów: Jarosław Żaczek (PiS), Kazimierz Gołojuch (PiS), Krzysztof Czarnecki (PiS), Zbigniew Rynasiewicz (PO), Jakub Rutnicki (PO), Lech Kuropatwiński (Samoobrona), Jan Łączny (Samoobrona), Tomasz Garbowski (SLD), Szczepan Skomra (SLD) i Witold Hatka (LPR).</u>
          <u xml:id="u-13.5" who="#ZbigniewDolata">Na sali nie ma przedstawiciela Klubu Parlamentarnego Polskiego Stronnictwa Ludowego. W związku z tym powołanie podkomisji odłożymy na koniec dzisiejszego posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-13.6" who="#ZbigniewDolata">Przystępujemy do realizacji drugiego punktu porządku obrad – rozpatrzenie uchwały Senatu RP o stanowisku w sprawie ustawy o zmianie ustawy o organizacji niektórych rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego (druk nr 1148). Senat zgłosił sześć poprawek. Niestety, w posiedzeniu nie uczestniczy przedstawiciel Senatu. W takim razie proszę o stanowisko rządu w sprawie pierwszej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#MarekZagórski">Rząd popiera wszystkie poprawki zgłoszone przez Senat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#ZbigniewDolata">Proszę o opinię przedstawiciela Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#MichelRyba">Poprawki nr 2 i 5 należy rozpatrywać łącznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#ZbigniewDolata">Czy ktoś z państwa ma uwagi do poprawek Senatu? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#ZbigniewDolata">Przystępujemy do głosowania nad poprawką nr 1.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#ZbigniewDolata">Kto z państwa jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 1?</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#ZbigniewDolata">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie rekomenduje Sejmowi przyjęcie tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#ZbigniewDolata">Przystępujemy do głosowania nad poprawkami nr 2 i 5.</u>
          <u xml:id="u-17.5" who="#ZbigniewDolata">Kto z państwa jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawek nr 2 i 5?</u>
          <u xml:id="u-17.6" who="#ZbigniewDolata">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie rekomenduje Sejmowi przyjęcie tych poprawek.</u>
          <u xml:id="u-17.7" who="#ZbigniewDolata">Przystępujemy do głosowania nad poprawką nr 3.</u>
          <u xml:id="u-17.8" who="#ZbigniewDolata">Kto z państwa jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 3?</u>
          <u xml:id="u-17.9" who="#ZbigniewDolata">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie rekomenduje Sejmowi przyjęcie tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-17.10" who="#ZbigniewDolata">Przystępujemy do głosowania nad poprawką nr 4.</u>
          <u xml:id="u-17.11" who="#ZbigniewDolata">Kto z państwa jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 4?</u>
          <u xml:id="u-17.12" who="#ZbigniewDolata">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie rekomenduje Sejmowi przyjęcie tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-17.13" who="#ZbigniewDolata">Przystępujemy do głosowania nad poprawką nr 6.</u>
          <u xml:id="u-17.14" who="#ZbigniewDolata">Kto z państwa jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 6?</u>
          <u xml:id="u-17.15" who="#ZbigniewDolata">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie rekomenduje Sejmowi przyjęcie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#MichelRyba">Poprawki nr 1, 2, 3 i 5 mają charakter redakcyjny, dlatego proponuję, aby w sprawozdaniu zarekomendować Sejmowi łączne głosowanie tych poprawek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#ZbigniewDolata">Dziękuję za tę uwagę.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#ZbigniewDolata">Pozostał nam jeszcze obowiązek wyboru posła sprawozdawcy. Podczas prac nad tą ustawą w Sejmie sprawozdawcą Komisji był poseł Jerzy Gosiewski. Proponuję, aby pan poseł nadal pełnił tę funkcję.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#ZbigniewDolata">Czy są inne kandydatury? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#ZbigniewDolata">Czy pan poseł się zgadza?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#JerzyGosiewski">Tak, zgadzam się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#ZbigniewDolata">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja zaakceptowała tę kandydaturę.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#ZbigniewDolata">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#ZbigniewDolata">Przystępujemy do realizacji trzeciego punktu porządku obrad – rozpatrzenie uchwały Senatu RP o stanowisku w sprawie ustawy o zmianie ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej i niektórych innych ustaw (druk nr 1149).</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#ZbigniewDolata">Senat zaproponował pięć poprawek. Bardzo proszę pana ministra Marka Zagórskiego o wyrażenie stanowiska rządu w sprawie tych poprawek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#MarekZagórski">Rząd popiera wszystkie poprawki zgłoszone przez Senat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#ZbigniewDolata">Proszę o opinię przedstawiciela Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#SławomirOsuch">Zdaniem Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu poprawka nr 3 jest wadliwa. W proponowanym nowym brzmieniu ust. 3 w art. 36 dwukrotnie używany jest wyraz „sprawozdanie”, raz w liczbie pojedynczej i raz w liczbie mnogiej. Naszym zdaniem poprawka byłaby do przyjęcia, gdyby dwukrotnie była tutaj mowa o „sprawozdaniach”. W obecnym kształcie ten przepis nie jest jednoznaczny.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#SławomirOsuch">Ponadto proponujemy, aby poprawki nr 2 i 4 rozpatrywać łącznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#ZbigniewDolata">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#MarekZagórski">Poprawka nr 3 powinna być czytana w innym kontekście. Chodzi o sprawozdania, które osobno przedkłada Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Dotyczy to dwóch różnych sprawozdań przygotowywanych w odrębnym trybie: „Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, Rada Ministrów przedstawia Sejmowi do końca roku kalendarzowego następującego po roku, które dotyczy sprawozdanie”. Tu jest pewna niezręczność językowa, ale zdaniem rządu przepis nie budzi wątpliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#SławomirOsuch">Zdaniem Biura Legislacyjnego KS obecne brzmienie tego przepisu jest bardziej prawidłowe, ponieważ odnosi się do liczby pojedynczej, czyli tak samo jak w zmienionym ust. 1. Wiadomo, że chodzi o dwa sprawozdania sporządzone przez każdego z ministrów. Jeśli chcielibyśmy osiągnąć jednoznaczność, co było zamiarem Senatu, to należałoby w ust. 3 napisać o sprawozdaniach. W tej chwili mamy taką konstrukcję: „Sprawozdania, o których mowa w ust. 1 Rada Ministrów przedstawia Sejmowi do końca roku kalendarzowego następującego po roku, którego dotyczy sprawozdanie”. Zwracam uwagę, że ten przepis nie jest jednoznaczny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#MarekZagórski">Nie mam żadnych wątpliwości, czego ten przepis dotyczy. Decyzję w tej kwestii pozostawiam Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#ZbigniewDolata">Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#ZbigniewDolata">Kto z państwa jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 1?</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#ZbigniewDolata">Stwierdzam, że, przy 17 głosach za, braku głosujących przeciw i jednym wstrzymującym się, Komisje rekomenduje Sejmowi przyjęcie poprawki nr 1.</u>
          <u xml:id="u-29.3" who="#ZbigniewDolata">Poprawki nr 2 i 4 rozpatrzymy łącznie.</u>
          <u xml:id="u-29.4" who="#ZbigniewDolata">Kto z państwa jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia tych poprawek?</u>
          <u xml:id="u-29.5" who="#ZbigniewDolata">Stwierdzam, że, Komisja jednogłośnie rekomenduje Sejmowi przyjęcie poprawek nr 2 i 4.</u>
          <u xml:id="u-29.6" who="#ZbigniewDolata">Kto z państwa jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 3?</u>
          <u xml:id="u-29.7" who="#ZbigniewDolata">Stwierdzam, że, przy 3 głosach za, 2 przeciwnych i 10 wstrzymujących się, Komisja rekomenduje Sejmowi przyjęcie poprawki nr 3.</u>
          <u xml:id="u-29.8" who="#ZbigniewDolata">Kto z państwa jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 5?</u>
          <u xml:id="u-29.9" who="#ZbigniewDolata">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie rekomenduje Sejmowi przyjęcie poprawki nr 5.</u>
          <u xml:id="u-29.10" who="#ZbigniewDolata">Na tym zakończyliśmy rozpatrywanie poprawek Senatu. Pozostał nam jeszcze obowiązek wyboru posła sprawozdawcy. Podczas prac nad tą ustawą w Sejmie sprawozdawcą Komisji był poseł Józef Klim. Proponuję, aby pan poseł pozostał sprawozdawcą.</u>
          <u xml:id="u-29.11" who="#ZbigniewDolata">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła tę propozycję.</u>
          <u xml:id="u-29.12" who="#ZbigniewDolata">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-29.13" who="#ZbigniewDolata">Powracamy do powołania podkomisji do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych. Jak państwo pamiętacie, brakowało nam przedstawiciela Polskiego Stronnictwa Ludowego. Zgłoszono kandydaturę posła Marka Sawickiego (PSL).</u>
          <u xml:id="u-29.14" who="#ZbigniewDolata">Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-29.15" who="#ZbigniewDolata">Kto z państwa jest za powołaniem podkomisji w zaproponowanym składzie?</u>
          <u xml:id="u-29.16" who="#ZbigniewDolata">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie powołała podkomisję.</u>
          <u xml:id="u-29.17" who="#ZbigniewDolata">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia. Protokół z posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w sekretariacie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-29.18" who="#ZbigniewDolata">Zamykam posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>