text_structure.xml
22.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#WłodzimierzStępień">Witam. Otwieram posiedzenie Komisji Pracy. Porządek obrad został państwu przekazany. Czy są do niego uwagi? Nie słyszę. W związku z tym przystępujemy do jego realizacji. O zabranie głosu prosiłbym ministra Mirosława Mielniczuka.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MirosławMielniczuk">Szczegółowe informacje na temat Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki przedstawi państwu wicedyrektor Departamentu Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MagdalenaŚwidnickaWołyńska">Program Operacyjny Kapitał Ludzki stanowi jeden z elementów systemu realizacyjnego Narodowej Strategii Spójności na lata 2007–2013, zgodnie z którym wydatkowana będzie całość środków Europejskiego Funduszu Społecznego przeznaczonych dla Polski na lata 2007–2013. Jego głównym celem jest m.in. umożliwienie pełnego wykorzystania potencjału zasobów ludzkich poprzez wzrost zatrudnienia i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw i ich pracowników, podniesienie poziomu wykształcenia społeczeństwa, zmniejszenie obszarów wykluczenia społecznego oraz wsparcie dla budowy struktur administracyjnych państwa. Zapisy PO KL przewidują objęcie wsparciem przede wszystkim takich obszarów jak: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, rozwój potencjału adaptacyjnego pracowników i przedsiębiorstw, a także zagadnienia związane z rozwojem zasobów ludzkich na terenach wiejskich, budowa sprawnej i skutecznej administracji publicznej wszystkich szczebli oraz promocja zdrowia zasobów pracy.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#MagdalenaŚwidnickaWołyńska">PO KL składa się z 11 Priorytetów, na których realizację w okresie 2007–2013 przeznaczono ponad 11 mld euro, w tym około 9,5 mld euro z Europejskiego Funduszu Społecznego. Niecałe 2 mld euro będzie wynosił wkład własny, czyli wkład krajowy. Wkład krajowy będzie pochodził głównie z budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, środków Funduszu Pracy oraz Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Realizacja Priorytetów Programu będzie przebiegała równolegle na dwóch poziomach, centralnym oraz regionalnym. Szacuje się, że około 40% środków zostanie przeznaczonych na realizację Priorytetów od I do VI, które będą wdrażane centralnie, natomiast 60% alokacji zostanie przeznaczone na Priorytety od VII do XI, realizowane na poziomie regionalnym.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#MagdalenaŚwidnickaWołyńska">System wdrażania PO KL 2007–2013 został oparty o funkcjonowanie trzech rodzajów instytucji. Wśród nich jest Instytucja Zarządzająca, którą dla całości PO KL jest minister właściwy ds. rozwoju regionalnego. Ponadto wyznaczono również Instytucje Pośredniczące, funkcję tę będą pełniły m.in. Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministerstwo Edukacji Narodowej a także samorządy. Trzecim rodzajem instytucji są Instytucje Pośredniczące II stopnia, które odpowiadają Instytucjom Wdrażającym z okresu programowania 2004–2006.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#MagdalenaŚwidnickaWołyńska">Jak już wspomniałam, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej w okresie programowania 2007–2013 będzie pełniło funkcję Instytucji Pośredniczącej. Rola ta będzie pełniona dla Priorytetów I, II oraz części Priorytetu V obok Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Natomiast powierzenie roli Instytucji Pośredniczącej II stopnia planuje się nowo tworzonej jednostce podległej MPiPS. Miałaby ona przejąć odpowiedzialność za wybór, ocenę, kontraktowanie, rozliczanie i kontrole projektów realizowanych w trybie konkursowym, a także za przygotowanie i realizację tzw. projektów systemowych, inicjowanych przez właściwe departamenty merytoryczne MPiPS. Obecnie prowadzone są prace nad powołaniem odpowiedniej instytucji.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#MagdalenaŚwidnickaWołyńska">Priorytety nadzorowane przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej koncentrują się na następujących obszarach. Jednym z nich jest Priorytet I „Zatrudnienie i integracja społeczna”. Realizacja tego Priorytetu będzie odbywać się poprzez wdrażanie trzech rodzajów Działań skoncentrowanych na wspieraniu systemu instytucji rynku pracy, systemu instytucji pomocy społecznej oraz realizacji ogólnopolskiego programu integracji i aktywizacji zawodowej. Grupę docelową w tym obszarze będą stanowiły m.in. instytucje rynku pracy oraz ich pracownicy, jednostki organizacyjne pomocy społecznej i ich pracownicy, instytucje pomocy społecznej i ich pracownicy, organizacje pozarządowe, pracownicy administracji publicznej pracujący w obszarze pomocy i integracji społecznej. Jedno z trzech Działań będzie polegało na wsparciu systemowym instytucji rynku pracy. Drugie Działanie koncentruje się na wsparciu instytucji integracji społecznej. Natomiast Działanie trzecie zostanie oparte na Ogólnopolskim Programie Integracji i Aktywizacji Zawodowej.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#MagdalenaŚwidnickaWołyńska">W pierwszych dwóch Działaniach będą realizowane projekty systemowe, inicjowane przez departamenty merytoryczne MPiPS. W ramach Działania trzeciego projekty będą wybierane w drodze konkursowej. Dla tych projektów Instytucją Wdrażającą II stopnia będzie Władza Wdrażająca Programy Europejskie, podlegająca MSWiA. Drugim rodzajem projektów są projekty systemowe realizowane przez Ochotnicze Hufce Pracy. Wdrażane będą również projekty skierowane do trudnej młodzieży, osób skazanych na pozbawienie wolności, do osób przebywających w zakładach poprawczych oraz projekty dla osób niepełnosprawnych. Wstępna kwota alokacji przeznaczona na ten Priorytet wynosi ponad 500 mln euro, w tym około 430 mln euro będzie pochodzić z Europejskiego Funduszu Społecznego.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#MagdalenaŚwidnickaWołyńska">Kolejnym Priorytetem jest Priorytet II „Rozwój Zasobów Ludzkich i Potencjału Adaptacyjnego Przedsiębiorstw”, w ramach którego przewidziano dwa Działania. Jedno z nich będzie polegało na rozwoju kadr nowoczesnej gospodarki. Przewidujemy, że w ramach tego działania projekty będą wybierane w trybie konkursowym, skoncentrowane na szkoleniach, studiach podyplomowych dla pracowników przedsiębiorstw. Natomiast projekty systemowe będą opierać się na badaniach, działaniach informacyjnych promujących i upowszechniających innowacyjność.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#MagdalenaŚwidnickaWołyńska">Drugie Działanie będzie polegało na wsparciu dla systemu adaptacyjności kadr. Realizowane projekty będą miały na celu rozwój instytucji otoczenia biznesu. Adresatami pomocy udzielanej w ramach tego Priorytetu są szeroko rozumiani przedsiębiorcy i ich pracownicy oraz partnerzy społeczno-gospodarczy, agencje rozwoju regionalnego, jednostki naukowe, badawczo-rozwojowe, parki technologiczne, centra transferów technologii, inkubatory przedsiębiorczości, instytucje szkoleniowe i ich pracownicy. Do beneficjentów w ramach tego Priorytetu można zaliczyć również media, instytucje i ośrodki wspierające przedsiębiorczość, administracja rządowa i samorządowa, osoby zamierzające rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej. Na ten Priorytet przewidziano kwotę ponad 600 mln euro, z czego około 570 mln euro będzie pochodziło z Europejskiego Funduszu Społecznego.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#MagdalenaŚwidnickaWołyńska">Natomiast w ramach Priorytetu V „Dobre rządzenie” MPiPS będzie Instytucją Pośredniczącą tylko dla Działań 5.4 oraz 5.5, skoncentrowanych na rozwoju potencjału trzeciego sektora oraz realizacji państwa partnerskiego. W ramach Działania 5.4 realizowane będą zarówno projekty systemowe jak i konkursowe. Projekty systemowe zostaną skoncentrowane na badaniu kondycji sektora trzeciego oraz możliwości współpracowania z nim administracji państwowej. Natomiast projekty konkursowe będą dotyczyć tworzeniu sieci w ramach trzeciego sektora oraz możliwości pełnienia przez niego zadań w zakresie poradnictwa prawnego i obywatelskiego.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#MagdalenaŚwidnickaWołyńska">W ramach Działania 5.5 „Państwo partnerskie” będą realizowane projekty systemowe oraz konkursowe. Projekty systemowe koncentrują się przede wszystkim na szkoleniach w zakresie współpracy między administracją publiczną a trzecim sektorem. Natomiast projekty konkursowe będą polegały na organizowaniu kampanii promocyjno-informacyjnej na rzecz upowszechniania współpracy sektora trzeciego z administracją publiczną.</u>
<u xml:id="u-3.10" who="#MagdalenaŚwidnickaWołyńska">Głównymi odbiorcami działań będą tu organizacje pozarządowe oraz ich członkowie, administracja publiczna oraz jej pracownicy, szkoły wyższe, jednostki naukowo-badawcze, osoby poszukujące pomocy prawnej, członkowie instytucji dialogu społecznego, członkowie organizacji pracodawców oraz związków zawodowych. Na wymienione działania przewidziano kwotę 122 mln euro, w tym 103 mln euro będzie pochodziło z Europejskiego Funduszu Społecznego.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#WłodzimierzStępień">Otwieram dyskusję. Kto chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JerzyBudnik">Chciałbym zapytać dlaczego w przekazanych nam materiałach nie zawarto informacji, które teraz zostały przedstawione? Wcześniej nie podano nam na przykład obecnie przytoczonych danych liczbowych. To, co zostało powiedziane jest bardzo interesujące i powinno stać się podstawą do dalszej dyskusji. Jednak należy zwrócić uwagę, że coraz rzadziej jesteśmy usatysfakcjonowani z materiałami, które otrzymujemy. Dlaczego uważa się, że pewne informacje powinny być tajne, niepodawane Komisji, która wielokrotnie wykazała się dobrą wolą i chce działać ponad podziałami. Jestem posłem już trzecią kadencję, ale jeszcze nie spotkałem się z taką sytuacją, że w ten sposób traktuje się członków Komisji. Uważam, że strona rządowa powinna zmienić stosunek do Komisji.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#JerzyBudnik">Ponadto chciałbym zapytać, czy przedstawione programy będą skierowane jedynie do instytucji rynku pracy, czy obejmą również organizacje pozarządowe? Uważam, że oba rodzaje podmiotów powinny działać na równych zasadach. Nie powinno się doprowadzać do monopolu publicznych instytucji rynku pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MirosławMielniczuk">Chciałbym przeprosić za to, że przekazane państwu materiały nie były odpowiedniej jakości merytorycznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#WłodzimierzStępień">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos w dyskusji?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#IzabelaMrzygłocka">Zgadzam się, że po raz kolejny MPiPS dostarcza nam materiały z bardzo małą ilością informacji merytorycznych. Jednak przygotowałam się na dzisiejsze posiedzenie i wydrukowałam dane na temat poszczególnych priorytetów. W związku z tym chciałabym zadać kilka pytań.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#IzabelaMrzygłocka">Przede wszystkim prosiłabym o informację na temat tego, jaka będzie rola Polskiej Agencji Zasobów Ludzkich? Jeżeli Program Operacyjny Kapitał Ludzki przewiduje wysokie zaangażowanie powiatowych urzędów pracy, to czy koszty realizacji wyznaczonych zadań będą ponosić jedynie samorządy powiatowe? Wydaje się, że rząd planuje realizować swoje ambicje kosztem samorządów powiatowych, które w żaden sposób nie są wspierane środkami z budżetu. Czy rząd nie obawia się, że powiaty w końcu odmówią realizowania tego rodzaju zadań? Bezpieczeństwo środków publicznych wymaga podjęcia działań o charakterze organizacyjnym i prewencyjnym. Zapewnienie bezpieczeństwa w obszarze zasobów ludzkich wymaga poniesienia kosztów wzrostu aktywizacji na rynku pracy. Uważam, że nie można oczekiwać, że te koszty będą ponoszone tylko przez samorząd. Jeżeli wystąpią uchybienia w realizacji lub finansowaniu projektu, wówczas kto poniesie za to odpowiedzialność? Dlaczego rząd zakłada, że wszystkie działania zostaną sfinansowane przez samorządy? Dlaczego przewiduje się, że wsparcie finansowe otrzymają regiony, ale już nie na szczeblu powiatowym?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#BolesławBorysiuk">Uważam, że dobrze się stało, że dzisiaj dyskutujemy nad tą problematyką, która jest związana z tematem dwóch ustaw, nad którymi Komisja będzie jutro procedowała. Jednocześnie podzielam wygłoszone opinie, że potrzebujemy pełniejszej wiedzy, aby móc dokonać obiektywnej analizy sytuacji. Komisja nie może pracować w oparciu o niepełne dane. Powinniśmy działać na rzecz tworzenia jak najlepszych warunków naszej pracy, która ma przynieść wymierne efekty.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#BolesławBorysiuk">W szczególności interesuje mnie problematyka w zakresie Priorytetu I. Prosiłbym o informację jaką rolę mają pełnić publiczne służby zatrudnienia. Odnoszę bowiem wrażenie, że istnieje zagrożenie możliwości wystąpienia dwóch rodzajów barier, które mogą utrudniać realizację zadań w ramach tego Priorytetu. Pierwszą z nich jest bariera kadrowa, związana z dużym obciążeniem pracowników instytucji zatrudnienia. Z tym związana jest również bariera kwalifikacji, gdyż coraz więcej doświadczonych pracowników rezygnuje z pracy w instytucjach państwowych na rzecz firm prywatnych. Kolejną przeszkodą może być bariera absorpcji środków unijnych. Realizacja projektów wymaga również zaangażowania finansowego ze strony publicznych służb zatrudnienia. Dlatego chciałbym usłyszeć jak rząd planuje zapobiegać możliwym negatywnym efektom, o których wspomniałem?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#StanisławSzwed">Myślę, że dyskutujemy o jednym z najważniejszych programów, na który przewidziano niebagatelną kwotę prawie 10 mld euro. Dlatego chciałbym zgłosić wniosek o to, aby po wysłuchaniu wszystkich zgłoszonych dyskutantów, przerwano posiedzenie Komisji i zwołano je ponownie po dostarczeniu szczegółowych informacji przez wszystkie resorty, które są zaangażowane w Program Operacyjny Kapitał Ludzki. Przede wszystkim to Ministerstwo Rozwoju Regionalnego powinno przedstawić tę informację Komisja, gdyż jest Instytucją Zarządzającą. Nie chciałbym, abyśmy odnieśli wrażenie, że rząd nie przywiązuje wagi do jednego z najważniejszych programów operacyjnych, jakim jest Kapitał Ludzki. Tym bardziej, że obecny minister Mirosław Mielniczuk występuje jedynie w zastępstwie i odpowiada za zupełnie inne kwestie.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#WłodzimierzStępień">Zgłoszony wniosek zostanie poddany pod głosowanie po wyczerpaniu listy mówców. Jednocześnie chciałbym pokreślić, że nie z winy Komisji przekazane nam materiały i obecna reprezentacja rządu zmuszają nas do zgłoszenia takiego wniosku. Nie chciałbym, aby ktokolwiek miał wrażenie, że ewentualne przerwanie posiedzenia wynika z jakichkolwiek zaniedbań Komisji.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#WłodzimierzStępień">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos w dyskusji?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#WładysławStępień">Chciałem zabrać głos, aby zgłosić wniosek, który przed chwilą sformułował poseł Stanisław Szwed.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#ZygmuntMierzejewski">Uważam, że zgłoszony wniosek jest bardzo ważny. Jestem przewodniczącym zespołu w Komisji Trójstronnej ds. Funduszy Europejskich. Nie ukrywam, że Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest bardzo ważny i poświęciliśmy mu wiele czasu i pracy. Analizowaliśmy założenia tego Programu między innymi w kontekście spełnienia założeń Strategii Lizbońskiej oraz realizacji Narodowej Strategii Spójności, Strategii Rozwoju Kraju. Pracowaliśmy nad szczegółowymi opisami priorytetów i nie ukrywam, że MRR reprezentowany przez ministra Jerzego Kwiecińskiego wprowadziło znaczące poprawki w opisach poszczególnych Priorytetów. Ponadto jako zespół wnieśliśmy ponad sto poprawek.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#ZygmuntMierzejewski">Podjęto decyzję, że Działanie 5.4 oraz 5.5 zostaną przeredagowane, gdyż nie rozdzielono dialogu obywatelskiego i społecznego zgodnie z wymogami Strategii Lizbońskiej. Nie doprecyzowano tego, na jakich zasadach mają uczestniczyć w programie, a przecież są to organizacje mające przełożenie na kilka milionów obywateli. W związku z tym Ministerstwo Rozwoju Regionalnego zgodziło się na dopisanie Działania 5.5, obejmujące dialog społeczny. Natomiast Działanie 5.4 przewiduje rozwój dialogu obywatelskiego. Dokonano również wielu zmian we wskaźnikach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Wiele kwestii jest jeszcze na etapie uzgodnień, dlatego uważam, że zgłoszony wniosek jest jak najbardziej słuszny. W posiedzeniu Komisji powinno brać udział kierownictwo MRR, które jest na bieżąco we wprowadzanych zmianach do poszczególnych Priorytetów i Działań.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#WłodzimierzStępień">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos w dyskusji?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#IzabelaMrzygłocka">Interesowałoby mnie wyjaśnienie jeszcze wielu kwestii. Jednak nie będę zadawać takich pytań, jakie są koszty własne realizacji projektów w Unii Europejskiej oraz dlaczego MPiPS uważa, że koszt działania powiatowych urzędów pracy przekłada się na zatrudnienie jednego koordynatora, który ma zaktywizować około 1200 osób?</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#IzabelaMrzygłocka">Priorytet 4 „Szkolnictwo wyższe i nauka” jest komponentem centralnym, w związku z tym chciałabym zapytać, dlaczego na poziomie regionalnym samorząd województwa nie ma wpływu na kształcenie wyższe, na przykład na biura karier?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#WłodzimierzStępień">Czy strona rządowa chciałaby jeszcze zabrać głos zanim poddam zgłoszony wniosek pod głosowanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#MirosławMielniczuk">Zgadzam się, że informacja, którą państwo otrzymaliście jest niewystarczająca. Dlatego chciałbym za to przeprosić. Jednocześnie uważam, że zgłoszony wniosek pozwoli na przesłanie Komisji obszerniejszych, wyczerpujących materiałów oraz na udział w posiedzeniu przedstawicieli również innych resortów.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PiotrStronkowski">Chciałbym potwierdzić, że MRR jest jak najbardziej gotowe na spotkanie z państwem i przedstawienie pełnej informacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#WłodzimierzStępień">Dziękuję za tę deklarację, jednak jeszcze 5 lutego br. wysłaliśmy prośbę o przekazanie stosownych materiałów. Uważam, że nic nie stało na przeszkodzie, aby wiodący resort i nasz partner w tej dyskusji skorzystał z możliwości podjęcia współpracy. Jednak cieszy mnie ta deklaracja i mam nadzieję, że umożliwi nam dogłębną analizę tej problematyki.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#WłodzimierzStępień">Został zgłoszony wniosek formalny, który należy poddać pod głosowanie. Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja wniosek o przerwaniu posiedzenia i zwołaniu kolejnego po otrzymaniu dodatkowych informacji od strony rządowej. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#WłodzimierzStępień">Stwierdzam, że Komisja przyjęła wniosek. W związku z tym prosiłbym o ustalenie, czy szczegółowe, wyczerpujące materiały mogą zostać dostarczone do Komisji za dwa tygodnie? Czy tyle czasu wystarczy na przygotowanie tych dokumentów?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#MirosławMielniczuk">Tak, stosowne materiały zostaną przygotowane we współpracy z MRR oraz przekazane do Komisji w ciągu dwóch tygodni.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#StanisławSzwed">Uważam, że kolejna informacja powinna być przygotowana i przedstawiona przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. Być może powinniśmy skierować wniosek o obecność minister Grażyny Gęsickiej lub ministra Jerzego Kwiecińskiego na planowanym posiedzeniu. Wydaje mi się, że należy wyraźnie wskazać, że ministerstwem wiodącym jest Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#WłodzimierzStępień">Oczywiście jest to prawda, jednak dla Komisji głównym partnerem jest MPiPS, czyli pani minister Anna Kalata. Zaproszenie skierujemy również do MRR, ale uważam, że bardzo dobra współpraca międzyresortowa pozwoli na przygotowanie odpowiednich materiałów.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#LechKołakowski">Wydaje mi się, że jeżeli posiedzenie Komisji ma odbyć się za dwa tygodnie, to materiały powinny zostać dostarczone nam wcześniej.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#WłodzimierzStępień">Jeszcze nie określiliśmy terminu kolejnego posiedzenia w tej sprawie. Ustaliliśmy jedynie, że strona rządowa w ciągu dwóch tygodni przekaże Komisji stosowne dokumenty. Natomiast uważam, że należy tę sprawę zamknąć w ciągu najbliższych czterech tygodni.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#WłodzimierzStępień">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos w sprawach różnych? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#WłodzimierzStępień">Wyczerpaliśmy dzisiejszy porządek obrad. Dziękuję, zamykam posiedzenie Komisji Pracy.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>