text_structure.xml 26.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JanOłdakowski">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam wszystkich, a zwłaszcza nowego członka Komisji pana posła Stanisława Papieża. Stwierdzam kworum oraz przyjęcie protokołów z 53 i 54 posiedzenia Komisji wobec niewniesienia do nich zastrzeżeń. Porządek dzienny został państwu doręczony na piśmie. Czy są do niego uwagi? Nie ma uwag. Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JanOłdakowski">Poselski projekt uchwały w sprawie uczczenia 145. rocznicy śmierci Karola Józefa Lipińskiego został skierowany do pierwszego czytania do naszej Komisji przez pana marszałka.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#JanOłdakowski">Proszę reprezentanta wnioskodawców – pana posła Tadeusza Sławeckiego – o przedstawienie projektu uchwały.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#TadeuszSławecki">16 grudnia br. mija 145. rocznica śmierci Karola Lipińskiego – skrzypka, kompozytora, dyrygenta – obok Fryderyka Chopina najwybitniejszego i najpopularniejszego polskiego artysty doby romantyzmu.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#TadeuszSławecki">W imieniu 60 posłów, reprezentujących różne kluby parlamentarne, mam zaszczyt przedstawić państwu projekt uchwały, która czci dorobek oraz 145. rocznicę śmierci artysty. Projekt został przygotowany również na podstawie opinii wybitnych muzykologów, takich jak: Konstanty Andrzej Kulka, pani prof. Kaja Danczowska, pan prof. Paweł Puczek, pani prof. Maria Zduniak z Akademii Muzycznej im. Karola Józefa Lipińskiego we Wrocławiu i wielu innych wybitnych polskich wirtuozów oraz profesorów, reprezentujących wszystkie ośrodki akademickie. Przygotowane uzasadnienie opierałem przede wszystkim na opinii znawców tematu. Dodam, że jestem wiceprezesem Towarzystwa Muzycznego im. Karola Józefa Lipińskiego w Radzyniu Podlaskim, czyli w miejscu urodzenia artysty.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#TadeuszSławecki">Nie będę cytował dosyć obszernego uzasadnienia, ale chciałbym podać kilka istotnych informacji o tym zapomnianym wirtuozie. W ten sposób nazwał Karola Lipińskiego red. Adam Kulik, który ostatnio przygotował dla TVP Polonia 3 filmy o Lipińskim pod tytułem „Zapomniany wirtuoz”. Lipiński został nieco zapomniany w Polsce, ale nie na świecie. Takie są fakty. W czasie wizyty w Polsce premier Japonii – pan Junichiro Kuizumi – obok Fryderyka Chopina „jednym tchem” wymienił nazwisko Karola Lipińskiego. Powstała pewna konsternacja, gdyż wiedza o tym najwybitniejszym polskim wirtuozie wszechczasów jest po prostu niewystarczająca.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#TadeuszSławecki">Przytoczę kilka najistotniejszych faktów związanych z biografią Karola Lipińskiego, jak i ze szczególnymi jego predyspozycjami, mającymi postawić go w panteonie najwybitniejszych polskich twórców kultury. Pragnę poinformować, że największa impreza muzyczna dla młodych skrzypków – Międzynarodowy Festiwal Młodych Skrzypków, odbywający się co roku w Lublinie, nosi imię Karola Lipińskiego i Henryka Wieniawskiego. Przez 23 lata organizowane są dni Karola Lipińskiego, czyli cykl imprez kulturalnych z udziałem najwybitniejszych polskich wirtuozów skrzypiec – Konstantego Andrzeja Kulki, Kai Danczowskiej oraz pianistów: Janusza Olejniczaka i wielu innych. Każdy z tych artystów mówił o tym, że należałoby zająć się Karolem Lipińskim.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#TadeuszSławecki">Ten skromny artysta urodził się na Podlasiu – w Radzyniu Podlaskim 30 października 1790 roku w pałacu Potockich, w którym były pisane bardzo obszerne fragmenty Konstytucji 3 Maja. Drugi okres działalności artysty to okres lwowski. Właśnie tam tworzył swoje pierwsze dzieła i już wtedy był uznawany za najwybitniejszego skrzypka swojego czasu. Następnie udał się do Wiednia – koncertując po drodze w Koszycach, Budapeszcie w Lublanie, zostawał członkiem honorowym towarzystw filharmonicznych – w Treście, Wenecji, Padwie, Mediolanie i Weronie. We Włoszech spotkał się z Nicolo Paganinim.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#TadeuszSławecki">Jeden z posłów zadał mi pytanie: skąd wiemy, że Lipiński był najwybitniejszym polskim skrzypkiem? Warto przytoczyć wypowiedź Paganiniego, z którym kilka razy koncertował we Włoszech i Warszawie. Paganini, który był bardzo nieskromnym człowiekiem, zapytany o najwybitniejszego skrzypka na świecie odpowiedział: nie wiem, kto jest najlepszy, ale Lipiński na pewno jest drugi, po czym podarował mu jedno ze swoich najcenniejszych stradivariusów, które, niestety, przepadły gdzieś we Lwowie po II wojnie światowej i ślad po nich zaginął.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#TadeuszSławecki">Potem Lipiński koncertował w Warszawie, Kijowie, Krzemieńcu, Kamieniu Podolskim, Krakowie, Wrocławiu, Lipsku, Berlinie, Poznaniu i Wilnie. Niedawno TVP Polonia pokazywała okres jego działalności w Dreźnie i Wrocławiu.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#TadeuszSławecki">W 1821 roku Lipiński został honorowym członkiem Towarzystwa Przyjaciół Muzyki w Krakowie. W 1825 roku występuje w Moskwie, Petersburgu i Warszawie. Otrzymuje nominację na pierwszego skrzypka dworu Królestwa Polskiego, a w 1831 roku – pierwszego skrzypka dworu carskiego. W kwietniu i w maju 1929 roku występuje w Warszawie razem z Paganinim. Występy obu skrzypków wywołały słynną polemikę prasową dotyczącą kwestii, któremu z nich należy przyznać palmę pierwszeństwa.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#TadeuszSławecki">Do 1839 roku Lipiński odbywał stale podróże koncertowe, występując niemal w całej Europie i odnosząc wielkie sukcesy. Po występach w Wiedniu, w uznaniu jego mistrzowskiej gry, otrzymał tytuł honorowego obywatela Wiednia. W 1939 roku blisko pięćdziesięcioletni muzyk osiada na 20 lat w Dreźnie, gdzie zostaje nadwornym kapelmistrzem na dworze saskim oraz koncertmistrzem orkiestry operowej. W tym czasie Lipiński koncertuje wspólnie z najwybitniejszymi wirtuozami, m.in. z Lisztem. Pomagał Berliozowi w urządzaniu koncertów kompozytorskich i opracował wszystkie kwartety smyczkowe Haydna.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#TadeuszSławecki">Po przejściu na emeryturę w 1861 roku osiadł w swoim majątku w Urłowie koło Lwowa, w powiecie zborowskim na Ukrainie. Fascynujące jest to, że ten wielki artysta całą swoją gażę w wysokości 1000 talarów, otrzymaną z dworu saskiego, przeznaczył na sieć szkół utalentowanej młodzieży chłopskiej. Pokazuje to jego społecznikowskie oblicze.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#TadeuszSławecki">Pragnę poinformować, że dzięki pomocy Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego i staraniom reprezentowanego przeze mnie Towarzystwa udało nam się odrestaurować pomnik Karola Lipińskiego w Urłowie. Było to ogromne wydarzenie. Warto pamiętać również o tym, że ten człowiek chyba dobrze zapisał się w mentalności ówczesnego społeczeństwa, skoro do dzisiaj mimo różnych burz dziejowych nie zdarto z tego pomnika tablicy. Do dzisiaj zachowała się cała tablica i niezdewastowany pomnik, który stoi na środku wsi, a nie na żadnym cmentarzu. Świadczy to nie tylko o tym, że Lipiński był wielkim artystą, ale także wielkim społecznikiem, człowiekiem wrażliwym na krzywdę ludzką. Swój ostatni koncert zagrał we dworku dla wieśniaków z okolicznych wsi.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#TadeuszSławecki">Do historii muzyki Lipiński wszedł jako najwybitniejszy kompozytor polski przed Chopinem, jako jeden z największych wirtuozów skrzypiec pierwszej połowy XIX wieku. Od Paganiniego odróżniało go to, że tworzył również muzykę fortepianową – nie tylko utwory na skrzypce. Lipiński uważany jest za twórcę polskiej szkoły wiolinistycznej. Posiada własny styl odtwórczy. Głęboka kultura muzyczna, perfekcja techniczna, nieskazitelnie czysta intonacja, doskonała interpretacja predestynowały skrzypka do tytułu najlepszego artysty.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#TadeuszSławecki">Ważne jest także to, że twórczość Lipińskiego obfituje w elementy narodowe, wyraźnie dochodzące do głosu w polonezach, których skomponował ponad trzydzieści, a które były jego ulubioną formą wypowiedzi artystycznej.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#TadeuszSławecki">Ogromna sława, jaką zdobył Karol Lipiński w epoce niespotykanej dotąd wirtuozerii, jest dowodem jego wielkiego talentu. Był znany w całej Europie i doszedł do niezwykłych zaszczytów. Był również wzorem patrioty i obywatela. W swojej twórczości wykorzystywał motywy muzyki narodowej i ludowej. Jest to niezmiernie ważne. Lipiński był obywatelem Europy, ale przede wszystkim był wielkim Polakiem. Europa słuchała polonezów Lipińskiego, sławiących patriotyzm i polską dumę. Franciszek Liszt napisał: „W polonezach Lipińskiego serce znów bije żywo i namiętnie… Tak, jak biło przed klęską”. Lipiński dawał wiele koncertów dobroczynnych na rzecz studiującej młodzieży, biednych rodaków, pozbawionych ojczyzny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#WladimiraGirgoriewa">„Powinniśmy wracać do Lipińskiego – genialnego polskiego wirtuoza skrzypiec i starać się odnaleźć to bogactwo, które nam pozostawił, jako swą drogocenną spuściznę”. Najwyższy czas, aby nadrobić zaległości i nadać właściwe miejsce postaci Karola Lipińskiego – wirtuoza, kompozytora, pedagoga w panteonie narodowej kultury polskiej. Pragnę jeszcze zacytować słowa Kai Danczowskiej: „Koncerty skrzypcowe w wykonaniu skrzypka Albrechta Brueningera są takimi rarytasami, że niejeden, wybierając się na bezludną wyspę, zabrałby ze sobą te właśnie nagrania. Są to prawdziwe brylanciki wśród mnóstwa innych płyt. Jesteśmy coraz bardziej dumni, że Karol Lipiński jest naszym polskim kompozytorem”.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#WladimiraGirgoriewa">Niech dzień 16 grudnia będzie jak najuroczyściej obchodzony, o co proszę Komisję. Nie mam takich zdolności, by móc coś zaprezentować z twórczości Karola Lipińskiego, ale chciałbym przekazać państwu płytę z najsłynniejszym koncertem artysty. Koncertem Wojskowym oraz pewne kompendium wiedzy na jego temat, a także płytę wydaną przez Towarzystwo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#JanOłdakowski">Dziękuję panu posłowi za przybliżenie sylwetki Karola Lipińskiego.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#JanOłdakowski">Otwieram debatę w sprawie projektu uchwały.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#MichałStuligrosz">Z ogromnym zadowoleniem witam inicjatywę uczczenia 145. rocznicy śmierci Karola Lipińskiego. Dwa lata temu Sejm w podobny sposób, choć być może bardziej uroczyście, czcił pamięć Henryka Wieniawskiego. Wówczas wspominaliśmy Karola Lipińskiego jako postać, która poprzedzała czasy Henryka Wieniawskiego i nadawała rangę polskiej wiolinistyce, która trwa do dzisiaj. Z całą pewnością jesteśmy krajem, który właśnie od czasów Karola Lipińskiego wykształcił tzw. polską szkołę wiolinistyczną. Polscy skrzypkowie należą do czołówki instrumentalistów całego świata. To właśnie Karol Lipiński, a później Henryk Wieniawski i ich następcy potwierdzali wielkość tej sztuki w wykonaniu Polaków.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#MichałStuligrosz">W pełni popieram inicjatywę uczczenia rocznicy śmierci Karola Lipińskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Nie jestem muzykologiem, więc nie będę mówił tak uczenie jak moi przedmówcy. Nie ingerując w treść uchwały, proponuję zmienić jej tytuł i nadać mu brzmienie: „w sprawie uczczenia pamięci Karola Józefa Lipińskiego”. W treści uchwały znajduje się sformułowanie, mówiące o tym, że czcimy pamięć artysty w 145. rocznicę jego śmierci.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JanOłdakowski">Zaproponowany zapis brzmiałby: „Projekt uchwały w sprawie uczczenia pamięci Karola Józefa Lipińskiego w 145. rocznicę śmierci”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">W tytule pominęłabym sformułowanie: „w 145. rocznicę śmierci”, gdyż znajduje się ono w treści uchwały.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#JanOłdakowski">Chyba uczczenie pamięci jest lepsze niż czczenie rocznicy śmierci.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#JanOłdakowski">Jaka jest opinia przedstawicieli wnioskodawców do zgłoszonej propozycji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">W tytule nie odnosiłabym się do rocznicy śmierci, lecz nadałabym mu brzmienie: „w sprawie uczczenia pamięci Karola Józefa Lipińskiego”. Sam tekst uchwały brzmi: „W 145. rocznicę śmierci…” itd. W tekście uchwały mówimy o tym, z jakiej okazji czcimy pamięć Lipińskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#JanOłdakowski">Na poparcie słów pani poseł przytoczę dwa tytuły uchwał, podjętych wcześniej przez Sejm: „Projekt uchwały w sprawie uczczenia pamięci Henryka Wieniawskiego” oraz „Projekt uchwały w sprawie uczczenia pamięci Witolda Lutosławskiego”. Rzeczywiście, jest zwyczaj mówienia w tytułach o tym, że czcimy pamięć przy okazji rocznic.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#TadeuszSławecki">Bardzo dziękuję pani poseł Iwonie Śledzińskiej-Katarasińskiej za zgłoszoną sugestię. Wnioskodawcom bardziej chodziło o uczczenie pamięci, a rocznica śmierci jest okazją do tego.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#TadeuszSławecki">W rozmowach z różnymi posłami pojawiało się pytanie o to, czy nie można by poczekać do 150. rocznicy śmierci. Uważam, że najistotniejszą sprawą nie jest to, która to jest rocznica, ale uhonorowanie pamięci. Ostatnio nadano imię Henryka Wieniawskiego lotnisku w Poznaniu. Chciałbym, aby ta uchwała była pewną inspiracją dla podejmowania dalszych działań, np. restauracja pomnika, koncerty, nadanie imienia Lipińskiego Festiwalowi Młodych Skrzypków itd.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#TadeuszSławecki">Nie zgłaszam żadnych uwag do propozycji pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#JanOłdakowski">Rozumiem, że będzie to autopoprawka wnioskodawcy. Tytuł uchwały otrzymałby brzmienie: „Uchwała Sejmu RP w sprawie uczczenia pamięci Karola Józefa Lipińskiego”.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#JanOłdakowski">Czy są jeszcze jakieś uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#DorotaRutkowskaSkwara">Chcielibyśmy zaproponować wprowadzenie poprawek o charakterze redakcyjnym.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#DorotaRutkowskaSkwara">W pierwszym akapicie sformułowanie: „W sto czterdziestą piątą rocznicę” proponujemy zamienić na: „W 145. rocznicę śmierci”, gdyż taka formuła jest stosowana w uchwałach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#JanOłdakowski">Najpierw chciałbym zakończyć pierwsze czytanie i przejść do rozpatrywania projektu.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#JanOłdakowski">Nie zgłoszono wniosku o odrzucenie całości projektu, a więc stwierdzam zakończenie pierwszego czytania.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#JanOłdakowski">Przechodzimy do rozpatrywania tekstu projektu. Proszę Biuro Legislacyjne o powtórzenie zgłoszonych uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#DorotaRutkowskaSkwara">W pierwszym akapicie tekstu projektu uchwały proponowalibyśmy sformułowanie: „W sto czterdziestą piątą rocznicę” zamienić na: „W 145. rocznicę”.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#DorotaRutkowskaSkwara">Zwracamy uwagę na sformułowanie: „Sejm Rzeczypospolitej Polskiej czci Jego pamięć i wyraża uznanie dla Jego dorobku artystycznego”. W tego typu uchwałach stosowane jest sformułowanie: „Sejm RP pragnie uczcić, wyrazić hołd” itd. Proponuję zapisać: „Sejm RP pragnie uczcić Jego pamięć i wyrazić uznanie dla jego dorobku artystycznego”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#JanOłdakowski">Rozumiem, że swoje uwagi Biuro Legislacyjne opiera nie tylko na estetyce językowej, ale także na pewnym uzusie przy podejmowaniu tego typu uchwał.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#JanOłdakowski">Pierwsza propozycja zmiany, zgłoszona przez Biuro Legislacyjne, dotyczy zapisania rocznicy liczbą: „W 145. rocznicę śmierci”.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#JanOłdakowski">Druga propozycja nadawałaby drugiej części zdania następujące brzmienie: „Sejm RP pragnie uczcić pamięć i wyrazić uznanie dla Jego dorobku artystycznego”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#DorotaRutkowskaSkwara">W wielu tego typu uchwałach spotykałam się ze sformułowaniem: „Sejm RP pragnie uczcić, oddać hołd”, które brzmi bardziej podniośle. Oczywiście, decyzja należy do Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">13 grudnia br. Sejm i Senat będzie podejmował bardzo doniosłą uchwałę. Jeśli dobrze pamiętam, to używamy w niej bardziej bezpośrednich sformułowań, np. „apelujemy”. Wydaje mi się, że nie ma ujednoliconej stylistyki.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Jako filolog uważam, że sformułowanie: „pragnie uczcić pamięć” jest mniej podniosłe niż „Sejm czci”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#JanOłdakowski">Muszę odwołać się do uzusu. Przedstawicielka Biura Legislacyjnego miała rację w wypadku pierwszej propozycji.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#JanOłdakowski">Rozumiem, że dla wnioskodawców bazową uchwałą była uchwała czcząca pamięć Henryka Wieniawskiego, w której mamy zapis: „Sejm RP czci Jego pamięć i wyraża uznanie dla Jego dorobku artystycznego”. Taki był zapis w uchwałach, dotyczących znanych osób polskiego życia muzycznego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#AndrzejWalkowiak">Chciałbym zwrócić uwagę na aspekt logiczny. Sformułowanie: „pragnie uczcić” ma znaczenie czegoś nieskończonego, ale niedokonanego. Wydaje mi się, że bardziej poprawne będzie sformułowanie bez słowa „pragnie”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#JanOłdakowski">Czy nasze argumenty przekonały Biuro Legislacyjne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#DorotaRutkowskaSkwara">Tak, zgłoszone argumenty są przekonujące, a decyzja należy do państwa posłów. Rozumiem, że ten fragment brzmi: „Sejm RP czci Jego pamięć i wyraża uznanie dla Jego dorobku artystycznego”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#JanOłdakowski">Tak, przy czym słowo „Jego” w oby wypadkach zapisujemy wielką literą.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#JanOłdakowski">Oczywiście, wiem, że decyzję podejmie Komisja, ale chcielibyśmy uzyskać consensus z Biurem Legislacyjnym.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#JanOłdakowski">Czy wnioskodawcy nie zgłaszają uwag do zapisania wyrazu „Jego” wielką literą w obu wypadkach?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#TadeuszSławecki">Oczywiście, różnica w zapisie była wynikiem przeoczenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#JanOłdakowski">Czy są uwagi do tytułu projektu: „Uchwała Sejmu RP w sprawie uczczenia pamięci Karola Józefa Lipińskiego”? Zgłoszeń nie słyszę, a więc uznaję tytuł za przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#JanOłdakowski">Czy są uwagi do zapisu treści uchwały: „W 145. rocznicę śmierci Karola Józefa Lipińskiego – wybitnego wirtuoza skrzypiec, kompozytora, pedagoga i patrioty – sejm RP czci Jego pamięć i wyraża uznanie dla Jego dorobku artystycznego”?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#StanisławPapież">Chciałbym zgłosić drobne uwagi. Jedna z nich dotyczy szablonowości, bardzo częstego powtarzania się sformułowań, np. „wyraża uznanie dla Jego dorobku artystycznego”.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#StanisławPapież">Proponowałbym dodać wyraz „polskiego” przed słowem „patrioty”. W oderwaniu słowo „patriota” może być pojęciem bardzo szerokim. W świetle tego, co mówił reprezentant wnioskodawców, mój wniosek wydaje się być uzasadniony.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#JanOłdakowski">Chodzi o to, by w uchwałach nie mnożyć określeń. Oczywiście, pan poseł ma rację, mówiąc o lakoniczności treści tych uchwał. Młodzi kochani ludzie wyrażają swoje uczucie zdaniem: „kocham ciebie”, co oczywiście jest zdaniem bardzo banalnym, ale w wypadku owych młodych ludzi wyraża ono coś bardzo głębokiego.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#JanOłdakowski">Jesteśmy skazani na powiedzenie czegoś pięknego powtarzającym się, banalnym tekstem, ale po prostu tak jest. Czy pan poseł Stanisław Papież zgadza się na pozostawienie dotychczasowego brzmienia?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#StanisławPapież">Chciałbym zgłosić wniosek formalny o dodanie wyrazu „polskiego”, gdyż dzisiaj patriotyzm jest rozumiany dość szeroko i mamy różne typy patriotyzmu, np. europejskiego. Karol Lipiński jest postacią, która pokazała polskość i myślę, że z tego względu należy dodać przymiotnik „polskiego” – „polskiego patrioty”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#TadeuszSławecki">Postać Karola Lipińskiego, podobnie jak Chopina, jest bardzo czytelna. Dla znawców tematu bardzo oczywiste jest to, że był to wielki Polak, patriota itd. W uchwałach chyba nie praktykuje się zamieszczania sformułowania: „polskiego patrioty”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#JanOłdakowski">Czuję sprzeciw wobec zbitki słów: „polskiego patrioty”, która powoduje wartościowanie patriotyzmu. Dla mnie patriotyzm jest jeden. Używamy np. sformułowań: „wielkiego Polaka i patrioty”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#AnnaPakułaSacharczuk">Proponuję następujący zapis: „W 145. rocznicę śmierci Karola Józefa Lipińskiego – wielkiego Polaka, wybitnego wirtuoza” itd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Ja również odczuwałam sprzeciw wobec zbitki słów: „polskiego patrioty”. Zamiast wyrażenia czci i szacunku możemy doprowadzić do sytuacji, w której mogą pojawić się jakieś wątpliwości.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Sformułowanie: „wielkiego Polaka i patrioty” rzeczywiście jest określeniem bardzo podniosłym i myślę, że możemy to zastosować.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Chciałabym zwrócić się do pani poseł Anny Pakuły-Sacharczuk. Jednak Karol Lipiński nie był mężem stanu i powstańcem, lecz przede wszystkim wybitnym muzykiem i dlatego go czcimy. W pierwszej kolejności musimy powiedzieć, kim był Lipiński jako artysta. Dodatkowo podkreślamy, jakim był Polakiem i patriotą – mimo czasów, w jakich przyszło mu żyć. Uważam, że nie powinniśmy poprawiać dobrego, bo możemy to zepsuć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#AnnaPakułaSacharczuk">Wycofuję moją propozycję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#JanOłdakowski">Chciałbym przypomnieć, że poprzednie posiedzenie komisji poświęcone projektowi uchwały w sprawie 25. rocznicy wprowadzenia stanu wojennego udało nam się zamknąć w 25 minut. Wydaje mi się, że nie powinniśmy rozpoczynać debaty nad czymś całkowicie oczywistym.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#JanOłdakowski">Jeszcze raz odczytam ostateczną wersję tekstu projektu: „W 145. rocznicę śmierci Karola Józefa Lipińskiego – wybitnego wirtuoza skrzypiec, kompozytora, pedagoga, wielkiego Polaka i patrioty – Sejm RP czci Jego pamięć i wyraża uznanie dla Jego dorobku artystycznego”.</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#JanOłdakowski">Czy są jeszcze jakieś uwagi? Zgłoszeń nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-35.3" who="#JanOłdakowski">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem projektu uchwały Sejmu RP w sprawie uczczenia pamięci Karola Józefa Lipińskiego w zaproponowanym brzmieniu?</u>
          <u xml:id="u-35.4" who="#JanOłdakowski">Stwierdzam, że Komisja przyjęła wniosek jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-35.5" who="#JanOłdakowski">Przechodzimy do wyboru sprawozdawcy Komisji w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Zgłaszam pana posła Michała Stuligrosza, który znakomicie mówi o muzykach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#JanOłdakowski">Nie widzę innych zgłoszeń, a więc wybraliśmy pana posła Michała Stuligrosza na sprawozdawcę Komisji.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#JanOłdakowski">Informuję, że protokół z dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony w sekretariacie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#JanOłdakowski">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>