text_structure.xml
29.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PawełKowal">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam wszystkich.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PawełKowal">Bardzo się cieszę, że doszło do dzisiejszego posiedzenia, które ma charakter programowy.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PawełKowal">Proponuję, by pan minister Jarosław Sellin przedstawił informację na temat inicjatyw ustawodawczych Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego podejmowanych w ciągu najbliższych dwóch lat. Chodzi o to, by Komisja mogła się przygotować do pracy nad tymi projektami.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PawełKowal">Proszę pana ministra o zwięzłą wypowiedź. Nasze posiedzenie może potrwać około godziny, gdyż później rozpoczyna się posiedzenie Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JacekKurski">Są także posiedzenia innych Komisji, ale jestem pewien, że czeka nas interesująca godzina.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PawełKowal">Proszę o zabranie głosu pana ministra Jarosława Sellina.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JarosławSellin">Pismo pana przewodniczącego wskazywało na to, że bardziej szczegółowo mamy przedstawić plany legislacyjne na pierwsze półrocze 2006 roku. Tak zrozumieliśmy to pismo i dlatego nasza informacja zawiera szczegółowe dane na temat przewidywanych zmian legislacyjnych w pierwszej połowie 2006 roku. Oczywiście, zostanie ona uzupełniona o plany związane z dalszymi pracami legislacyjnymi wychodzącymi poza połowę 2006 roku.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#JarosławSellin">W pierwszej połowie br. ministerstwo przewiduje trzy nowelizacje ustaw. Dwa pierwsze projekty dotyczą ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Obie nowelizacje wynikają z konieczności implementacji dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej. Pierwsza dotyczy praw autora do wynagrodzenia z tytułu odsprzedaży oryginalnego egzemplarza dzieła sztuki, a druga – egzekwowania praw własności intelektualnej. Przedstawimy także projekt ustawy o zmianie ustawy o grobach i cmentarzach wojennych.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#JarosławSellin">Pierwszy projekt ma na celu wprowadzenie na terenie całej Wspólnoty Europejskiej jednolitych przepisów, które mają zapewnić udział twórcy i jego spadkobierców w dochodach związanych z zawodową odsprzedażą jego utworów plastycznych i fotograficznych. W Polsce prawo do wynagrodzenia z tytułu odsprzedaży oryginalnego egzemplarza utworu plastycznego oraz rękopisów utworów literackich i muzycznych zostało wprowadzone na mocy ustawy z 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Jednak potrzebne są zmiany w tej ustawie, by zapewnić pełną zgodność zawartych w niej norm z dyrektywą Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#JarosławSellin">Związek Polskich Artystów Plastyków jest dzisiaj jedyną organizacją zbiorowego zarządzania, która od 11 lat ma zezwolenie ministra kultury uprawniające ją do pobierania wynagrodzenia. Jednak de facto uprawnienie to nie jest realizowane i w związku z tym w przygotowanej nowelizacji proponujemy kilka wariantów rozwiązania tego problemu. W tej chwili nie będę mówił o szczegółach. Będziemy się nad tym zastanawiali podczas prac nad tą nowelizacją i nad wyborem właściwego wariantu. Chodzi także o różne szczegółowe uregulowania, które są pozostawione do decyzji ustawodawcy krajowego. Choć nie są one wymogiem Unii Europejskiej, to jednak warto się nimi zająć.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#JarosławSellin">Drugi projekt nowelizacji tej samej ustawy również wynika z konieczności implementacji, a powinna być ona dokonana do końca kwietnia br. Projekt ma na celu harmonizację cywilnych środków prawnych oraz kwestii procesowych w odniesieniu do własności intelektualnej. Zakłada zmiany nie tylko w ustawie o prawach autorskich i prawach pokrewnych, ale także w ustawie o ochronie baz danych, w ustawie o prawie własności przemysłowej a nawet w Kodeksie postępowania cywilnego. Ta nowelizacja doprowadzi do jednolitości przepisów w tej materii w kilku ustawach.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#JarosławSellin">Trzeci projekt dotyczy nowelizacji ustawy o grobach i cmentarzach wojennych. Uchwalona pół roku temu tzw. „ustawa kompetencyjna” oddała samorządom terytorialnym nadzór i opiekę nad grobami i cmentarzami wojennymi. Do tej pory tymi miejscami opiekowali się wojewodowie, a więc była to kompetencja administracji rządowej. Nie wydaje nam się właściwe oddanie tej władzy samorządom lokalnym, co szczegółowo omawiamy w uzasadnieniu. Na ten temat na pewno będziemy jeszcze rozmawiali.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#JarosławSellin">Prowadzone są także prace nad projektem zupełnie nowej ustawy – ustawy o miejscach pamięci narodowej, zawierającej szereg nowych ciekawych pomysłów w tej materii. Wiadomo, że dzisiaj opieka nad miejscami pamięci jest uregulowana na mocy ustawy z 1988 roku, tzn. ustawy o Radzie Ochrony Pamięci Walk i Męczeństwa. Tę ustawę chcemy zastąpić nową ustawą o miejscach pamięci narodowej. Ma ona uregulować problematykę ochrony miejsc pamięci narodowej – zarówno zlokalizowanych w Polsce, jak i poza granicami kraju. W ustawie będzie zdefiniowane pojęcie miejsca pamięci narodowej oraz zostaną określone szczegółowe zasady ich ustanawiania, utrzymania i likwidacji, jeśli jest taka potrzeba.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#JarosławSellin">Wiemy, że czasami wokół tej sprawy dochodziło do drażliwych sytuacji. W ustawie mają być uregulowane zasady odbywania zgromadzeń i prowadzenia działalności gospodarczej na obszarze miejsc pamięci narodowej i w ich otoczeniu albo w otulinie – w wypadku jednego ważnego miejsca pamięci narodowej.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#JarosławSellin">Trzy przedstawione projekty na pewno pojawią się w pierwszej połowie br.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#JarosławSellin">W 2006 roku zamierzamy poddać pod publiczną dyskusję kwestię ewentualnych kompleksowych nowelizacji ustaw: o muzeach (obowiązująca ustawa ma 10 lat), o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, o radiofonii i telewizji oraz o prawie autorskim i prawach pokrewnych.</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#JarosławSellin">Razem z panią dyrektor Ewą Ziemiszewską jesteśmy gotowi odpowiedzieć na ewentualne szczegółowe pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PawełKowal">Otwieram dyskusję.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#BogdanZdrojewski">Mam dwa pytania. Pod koniec poprzedniej kadencji Sejmu niezwykle istotne było porządkowanie kwestii nadzoru nad muzycznymi zasobami archiwalnymi. Przypomnę, że pozostawały one w gestii Skarbu Państwa. Propozycja zmiany tego stanu rzeczy spotkała się ze stwierdzeniem, że musi to się dokonać poprzez regulację ustawową porządkującą ustawę kompetencyjną. Czy przewidywana jest zmiana w tej ustawie?</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#BogdanZdrojewski">Czy w pierwszym półroczu br. rząd będzie występował z wnioskiem legislacyjnym, dotyczącym spraw Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PawełKowal">Proszę o zgłaszanie kolejnych pytań bądź uwag.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PawełKowal">Myślę, że z punktu widzenia sprawności prac Komisji byłoby dobrze, gdybyśmy otrzymali wstępny preliminarz inicjatyw ustawodawczych. To bardzo by uporządkowało i ułatwiło nasze prace. Chodzi o harmonogram zgłaszania gotowych projektów. Jeśli nie uzyskam od pana ministra wyczerpujących informacji na ten temat, to myślę, że będę reprezentantem woli Komisji i zadam takie pytanie na piśmie.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PawełKowal">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos? Zgłoszeń nie słyszę, a więc proszę o zabranie głosu pana ministra Jarosława Sellina.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JarosławSellin">Odnosząc się do pierwszej sprawy, jaką poruszył pan poseł Bogdan Zdrojewski, pragnę powiedzieć, że nie znam tego tematu. Nie wiem, czy był to jakiś konkretny projekt czy też wstępna dyskusja nad potrzebą jego przygotowania. Jeśli to była wstępna dyskusja, to na pewno jest w jakiś sposób udokumentowana, o ile odbywała się na posiedzeniach Komisji. Bardzo prosilibyśmy o możliwość zapoznania się z takim materiałem.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#BogdanZdrojewski">Chodziło o pewną ideę, ale za chwilę wyjaśnię tę sprawę.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PawełKowal">Konkluzja tej dyskusji zawierała się w stwierdzeniu potrzeby przygotowania takiej ustawy. Oczywiście prześlemy panu ministrowi fragmenty stenogramów dotyczących tej sprawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JarosławSellin">Pan poseł Bogdan Zdrojewski zapytał nie tyle o Polski Instytut Sztuki Filmowej, co o ustawę o kinematografii.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#JarosławSellin">System, wynikający z ustawy o kinematografii przyjętej w połowie ubiegłego roku, ruszył dopiero od 1 stycznia br. Miał on umożliwić lepsze finansowanie polskich filmów. Jednak jeszcze nie ma notyfikacji tej ustawy w Unii Europejskiej i trzeba na to poczekać, by ten system naprawdę mógł ruszyć.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#JarosławSellin">Zgodnie z decyzją ministerstwa przyjrzymy się funkcjonowaniu tego systemu i Instytutu dopiero po upływie jakiegoś czasu, gdy to zacznie działać. Nie ma sensu zmieniać systemu w sytuacji, gdy on jeszcze właściwie nie zaczął funkcjonować. Będziemy wdzięczni za opinie (również krytyczne) na temat systemu wynikającego z ustawy o kinematografii. Jednak ten system najpierw musi ruszyć. Wtedy, być może, będziemy mieć sygnały o jakiejś niepokojącej sprawie, o tym, że warto coś zmienić w ustawie. Będziemy otwarci na tego typu uwagi, by móc się zastanowić nad ewentualną potrzebą nowelizacji ustawy o kinematografii.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#BogdanZdrojewski">Chciałbym uzupełnić swoją wypowiedź na temat pierwszej poruszonej przeze mnie sprawy. Oczywiście, nie było projektu ustawy, ale cały czas były odbierane sygnały – przede wszystkim jako pokłosie kilku procesów, odbywających się w ubiegłych latach. Obejmowały one dorobek Marka Grechuty, Alibabek, Czesława Niemena itd.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#BogdanZdrojewski">Problem polega na tym, że Ministerstwo Kultury nie było partnerem do tych postępowań, ponieważ archiwalne zasoby muzyczne Polskich Nagrań nie znajdowały się w zakresie obowiązków Ministerstwa Kultury lecz Ministerstwa Skarbu Państwa. Kwestia możliwości przeniesienia odpowiedzialności za ten niezwykle cenny dorobek (także przedwojenny) za każdym razem spotykała się z bardzo rozbieżnymi opiniami. Stwierdzano, że jest to tylko i wyłącznie decyzja premiera lub wyrażano opinię o potrzebie nowelizacji ustawy.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#BogdanZdrojewski">W tej chwili nie oczekuję odpowiedzi w tej sprawie, ale być może ten problem mógłby być ostatecznie rozwiązany w pierwszym półroczu br. lub jeszcze w tym roku.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#BogdanZdrojewski">Odpowiedź na pytanie o Polski Instytut Sztuki Filmowej traktuję jako niezwykle istotną. Oznacza ona, że w najbliższym czasie Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego będzie uruchamiało działalność tego Instytutu.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JarosławSellin">W uchwalonej w zeszłej kadencji Sejmu ustawie są zawarte różne instrumenty nadzoru ministerstwa nad działalnością Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Oczywiście, będziemy korzystać z tego nadzoru.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#JarosławSellin">Wynikający z ustawy o kinematografii system ma poprawić kondycję polskiego filmu. Jeśli w trakcie jego funkcjonowania będą wynikały jakieś problemy, które warto rozwiązać na drodze legislacyjnej, to oczywiście będziemy zainteresowani uwagami na ten temat. Jednak będzie to możliwe dopiero po jakimś czasie, gdyż dzisiaj trudno byłoby formułować takie uwagi – poza znanymi opiniami, które wynikały z dyskusji nad tą ustawą i dotyczyły kwestii potrzeby (bądź nie) istnienia tego systemu.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#JarosławSellin">Mam nadzieję, że wkrótce ruszy system finansowania polskich filmów. Myślę, że warto się temu przyglądać i za jakiś czas pokusić się o kompleksową ocenę tego systemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PawełKowal">Jeszcze nie usłyszałem odpowiedzi na moje pytanie, ale chęć zabrania głosu zgłasza jeszcze pan poseł Piotr Gadzinowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PiotrGadzinowski">Jako jeden ze „sprawców” wspomnianej ustawy o kinematografii chciałbym zauważyć, iż pani minister Agnieszka Odorowicz sygnalizowała, iż warte są rozważenia korekty tej ustawy w kwestiach podatkowych. Te sprawy umknęły nam w trakcie prac nad ustawą. Jest to jednak kwestia dość szczegółowa, raczej „kosmetyczna” i nie odnosząca się do istoty tej regulacji.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PiotrGadzinowski">Myślę, że Sejmowa Komisja Kultury i Środków Przekazu powinna regularnie oceniać działalność Instytutu. Jednak wymaga to pewnego czasu, gdyż produkcja filmu trwa około roku. Dopiero w ciągu roku, 2 lat, będziemy mogli mieć wyrobiony pogląd na temat polityki zamówień, polityki repertuarowej Instytutu. Mam nadzieję, że będzie ją oceniać nasza Komisja.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PiotrGadzinowski">Polski Instytut Sztuki Filmowej został wyposażony w znaczące środki finansowe i potrzebna jest społeczna kontrola, aby nie były one marnotrawione.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JarosławSellin">Oczywiście, przyjmujemy postulat przedłożenia szczegółowego preliminarza czy harmonogramu przedstawiania projektów legislacyjnych i sformułujemy go na piśmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Pan minister powiedział o ewentualnej możliwości kompleksowego znowelizowania czy też sformułowania nowego prawa autorskiego. Jest to sprawa, która ciągnie się latami. Wiadomo, że trzeba coś zrobić z prawem autorskim.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Jest również drugi kompleksowy obszar, który pojawia się we wszystkich dyskusjach. Chodzi o zasadniczą ustawę o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej będącą „konstytucją” sfery kultury. Czy ministerstwo dostrzega potrzebę powrotu do tego tematu i zaproponowania jakichś nowych rozwiązań?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PiotrGadzinowski">Czeka nas duża nowelizacja ustawy o prawie autorskim. Oprócz wymienionego katalogu spraw pojawia się problem ochrony własności intelektualnej w Internecie. Ten temat został wywołany na łamach prasy. Właściwie należałoby coś zrobić z tą sprawą.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PiotrGadzinowski">Kilka lat temu pojawiały się problemy konstytucyjne – np. który sąd byłby właściwy do ścigania przestępstw w Internecie. Takie przestępstwo nie zostało popełnione w Warszawie, Częstochowie lub w Krakowie, lecz w sieci. Czy uznamy, że np. sąd w Warszawie będzie właściwy do rozpatrywania takich spraw czy też należy powołać specjalne sądy?</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#PiotrGadzinowski">Powinna mieć miejsce ochrona własności intelektualnej w Internecie, gdyż już nie chodzi tylko o utwory muzyczne i filmowe. Zaczyna się pojawiać cały dział literatury internetowej, która najpierw jest publikowana w Internecie, a dopiero później w postaci tradycyjnej, czyli w postaci książki. Muszę powiedzieć, że nie wiem, w jaki sposób można zmierzyć się z tą materią, nie mam gotowych rozwiązań tego problemu.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#PiotrGadzinowski">Jeśli nie podejmiemy tego tematu i nie przedyskutujemy tego problemu, to upłyną kolejne lata.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#JerzyFedorowicz">Chodzi mi o projekt ustawy o grobach i cmentarzach wojennych.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#JerzyFedorowicz">W woj. małopolskim są problemy z wieloma cmentarzami zwłaszcza z okresu I wojny światowej – cmentarzami żołnierzy polskich, austriackich, niemieckich. Mając różne możliwości przeniesienia środków, samorządy nie do końca dbały o te miejsca. Czy jest wykaz miejsc, gdzie są największe zaniedbania?</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#JerzyFedorowicz">Zmiana ustawy będzie wiązała się ze skutkami finansowymi. Czy w przyszłorocznym budżecie państwa jest jakaś kwota, którą można by przeznaczyć na realizację tej ustawy? Czy można brać pod uwagę również środki z Unii Europejskiej?</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#JerzyFedorowicz">Prowadzone będą prace nad projektem ustawy o miejscach pamięci narodowej. Oczywiście, ustawa z 1988 roku była przygotowana w dawnym systemie. Jednak sprawa takich miejsc wywoływała różnego rodzaju polityczne starcia. Na przykład dla niektórych osób miejscem pamięci jest Ukraina, a dla innych pomnik gen. Karola Świerczewskiego.</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#JerzyFedorowicz">Chciałbym wiedzieć, kiedy zaczniemy pracować nad tą sprawą, gdyż trzeba się do tego starannie przygotować.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PawełKowal">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PiotrGadzinowski">Jeżeli mamy regulować sprawę cmentarzy, to chciałbym się podzielić moimi doświadczeniami z pracy w Komisji Łączności z Polakami za Granicą. Zajmowaliśmy się sprawą polskich cmentarzy na Ukrainie i prosiliśmy stronę ukraińską o należytą nad nimi opiekę, o możliwość ich utrzymania za polskie pieniądze. Wtedy ze strony ukraińskiej często pojawiała się kwestia cmentarzy ukraińskiej powstańczej armii, tego, że jej żołnierze nie mają cmentarzy. Mówiono, że leżą „gdzieś po dołach”.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PiotrGadzinowski">Pojawia się problem – czy żołnierze ukraińskiej powstańczej armii mają mieć prawo do grobów, do cmentarzy i w jakiej formie? Czy ma to być cmentarz wojskowy, czy też ma to być forma pomnika?</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#PiotrGadzinowski">Drugi problem był związany z cmentarzami żołnierzy niemieckich z czasów I wojny światowej na Opolszczyźnie. Protesty wywoływały tradycyjne pomniki ze względu na to, że ich elementem był krzyż tożsamy z krzyżem żelaznym znanym z II wojny światowej. Czy ministerstwo zamierza zająć się tym problemem?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#JanOłdakowski">Planowane w I półroczu br. dwie nowelizacje ustaw wynikają z konieczności dostosowania regulacji do prawodawstwa Unii Europejskiej. Gdy słucham głosów w dyskusji, wypowiadanych również na poprzednich posiedzeniach Komisji, to wydaje mi się, że powinno być przeprowadzone jeszcze jedno działanie. Powinniśmy dostosowywać prawo nie tylko do prawodawstwa unijnego, ale także do wymogów XXI wieku. Wszyscy jesteśmy zgodni co do tego, że większość obowiązujących ustaw nie odpowiada dzisiejszemu stanowi oczekiwań wobec sposobu zarządzania kulturą, wobec statusu jednostek kulturalnych.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#JanOłdakowski">Wydaje mi się, że nie ma sensu pytać o zamierzenia. Stale powtarzana jest potrzeba zmian ustaw, o których czytamy w ostatnim akapicie pisma ministerstwa. Należy raczej dyskutować o tym, jakie mają być zmiany, a nie o ich potrzebie. Na każdym posiedzeniu Komisji pojawia się konstatacja, że trzeba to zrobić.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#JanOłdakowski">Sprawa statusu placówek kultury, czyli ustawy o muzeach i ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Obecny status tych placówek odpowiada połowie lat dziewięćdziesiątych.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#JanOłdakowski">Pan poseł Bogdan Zdrojewski poruszył kwestię zasobów archiwalnych. To nie jest tylko sprawa licencji. Nie wiadomo, kto jest właścicielem pewnych zasobów. W wypadku niektórych zasobów państwowe instytucje w sposób nieprawny pobierają pieniądze – np. za licencje. Chodzi głównie o nagrania radiowe i telewizyjno-filmowe.</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#JanOłdakowski">Wydaje mi się, że jest automatyczna potrzeba wprowadzenia kolejnych zmian ustaw, o których mowa w ostatnim akapicie pisma ministerstwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PawełKowal">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos? Zgłoszeń nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PawełKowal">Proszę o zabranie głosu pana ministra Jarosława Sellina.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#JarosławSellin">Myślę, że każdy rząd musi planować swoją pracę na cztery lata. To, co znalazło się w ostatnim akapicie naszego pisma, jest postulatem adresowanym nie tylko do pracowników ministerstwa, ale także do państwa posłów. Chodzi o to, by dyskusje i konsultacje, jakie chcemy przeprowadzić w 2006 roku, pomogły nam w podjęciu decyzji o potrzebie zmian prawnych w dziedzinach wymienionych przez pana posła Jana Ołdakowskiego. Mam nadzieję, że tak będzie.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#JarosławSellin">Ustawa o prowadzeniu działalności kulturalnej była nowelizowana w ubiegłym roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Chodzi o przygotowanie zupełnie nowej ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#JarosławSellin">Jeśli jest taka potrzeba, to należy o tym rozmawiać – również o dostosowaniu tej ustawy do wymogów XXI wieku.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#JarosławSellin">Sprawa ochrony własności intelektualnej w Internecie. Rzeczywiście, ostatnio rozpoczęła się dyskusja na ten temat – nie tylko z powodu publikacji pana Romana Gutka, ale także pana Jacka Skubiszewskiego, co zapewne odnotował uważny czytelnik prasy. Myślę, że jest to ciekawy temat i nadaje się do konsultacji w ramach generalnej zmiany prawa autorskiego. Są już jakieś doświadczenia światowe i europejskie w tej materii. Po pojawieniu się głosów Romana Gutka i Jacka Skubiszewskiego od razu zareagowali internauci, którzy w stosunku do prawa z natury rzeczy mają skłonności nieco anarchistyczne.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#JarosławSellin">Myślę, że warto rozmawiać na ten temat i zastanowić się nad tym, czy są jakieś możliwości ratowania własności intelektualnej w Internecie. Chodzi o problem kopiowania dzieł za pomocą Internetu.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#JarosławSellin">Sprawa miejsc pamięci narodowej. Ustawa o miejscach pamięci narodowej miałaby zastąpić ustawę z 1988 roku o Radzie Ochrony Pamięci Walk i Męczeństwa. Wiele kwestii wymaga sprecyzowania i uporządkowania. Zgodnie z informacją sekretarza Rady – pana Andrzeja Przewoźnika – w Polsce i poza granicami kraju istnieje 50 tysięcy znaków i obiektów pamięci narodowej, w tym m.in. 400 kwater i grobów uczestników powstań narodowych w XIX wieku, prawie 200 cmentarzy, kwater i grobów powstańców wielkopolskich, ponad 1500 obiektów cmentarnych z czasu I wojny światowej oraz 8000 obiektów z okresu II wojny światowej. Ustawa o miejscach pamięci narodowej ma objąć te wszystkie miejsca i znaki, które konstytuują to, co można nazwać pamięcią narodową.</u>
<u xml:id="u-26.4" who="#JarosławSellin">Oczywiście, są to sprawy delikatne, gdyż dotyczą nie tylko naszego wewnętrznego dyskursu o naszej pamięci narodowej, ale także dyskursu o tym, jaka jest pamięć narodowa sąsiadów. Na pewno ta ustawa powinna regulować kwestie prawa do nadawania i określania statusu miejsca pamięci narodowej, ale również do likwidowania tego statusu, gdyż i takie sytuacje mają lub mogą mieć miejsce.</u>
<u xml:id="u-26.5" who="#JarosławSellin">Właściwie kwestią dyplomacji jest sprawa ścierania się pamięci narodowej naszej i naszych sąsiadów. Jest to sprawa dwustronnych dokumentów, podpisywanych na najwyższym szczeblu państwowym, a potem roboczego wykonywania tych ustaleń – np. przez taką instytucję, jak (planowany w tej ustawie) sekretarz Generalny Rady Ochrony Pamięci Narodowej i jego organ opiniodawczo-doradczy, tzn. Rada Ochrony Pamięci Narodowej. W Radzie powinni pracować specjaliści, zwłaszcza historycy, znający się na tych delikatnych problemach. Pan poseł Piotr Gadzinowski poruszył kwestię, jak w polskiej pamięci narodowej wygląda sprawa ukraińskiej powstańczej armii, a jak to się przedstawia w pamięci Ukraińców.</u>
<u xml:id="u-26.6" who="#JarosławSellin">Myślę, że ta ustawa pomoże uporządkować te sprawy, a polskim władzom wykonawczym ułatwi dotykanie tych delikatnych problemów również w relacjach z sąsiadami.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PawełKowal">Nie widzę już dalszych zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#PawełKowal">Biorąc pod uwagę wypowiedź pani posłanki Iwony Śledzińskiej-Katarasińskiej, pana posła Piotra Gadzinowskiego oraz pana posła Jana Ołdakowskiego, proponuję, by kalendarz prac legislacyjnych zawierał również termin, w którym dyskutuje się o koncepcji ustawy. Myślę, że mógłby to być pierwszy uporządkowany sposób pracy nad ustawą.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#PawełKowal">Sądziłem, że dzisiaj otrzymamy krótkie charakterystyki ustaw, ale zorientowałem się, że byłby to zbyt obszerny materiał, gdyż tych ustaw jest dużo.</u>
<u xml:id="u-27.3" who="#PawełKowal">Kalendarium, o którym mówię, pozwoliłoby nam raz w miesiącu zastanowić się nad koncepcją ustawy. Byłoby dobrze, gdyby to było przedstawiane na piśmie. Ułatwiłoby to nam pracę na późniejszych etapach procedowania. Bardzo pożądany byłby taki uporządkowany sposób pracy – wiedzielibyśmy, kiedy będzie możliwa dyskusja np. o założeniach ustawy o miejscach pamięci narodowej.</u>
<u xml:id="u-27.4" who="#PawełKowal">Czy ktoś chciałby zabrać głos w sprawach różnych?</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#AlojzyLysko">Z różnych okazji minister kultury honoruje, wyróżnia działaczy, ludzi kultury, odznaczeniami, tytułami itd. Jednak nie mamy pełnego rozeznania w tym względzie. Istnieje potrzeba przygotowania informacji mówiącej o rodzaju tych wyróżnień i ich regulaminach oraz o uprawnieniach posłów w tej materii. W terenie kontaktujemy się z ludźmi zasłużonymi, od wielu lat wyróżniającymi się w swej działalności. Czy posłowie mogą składać wnioski do ministra kultury o wyróżnienie środowisk i osób z okazji świąt państwowych lub z okazji lokalnych świąt kultury? Czy mamy jakieś uprawnienia w tym zakresie?</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#JarosławSellin">Oczywiście, dostarczymy państwu posłom zestawienie odznaczeń i wyróżnień będących w dyspozycji ministra kultury i dziedzictwa narodowego. Myślę, że pomysł pana posła Alojzego Lysko jest dobry. Opinie o tym, kto powinien dostać wyróżnienie lub odznaczenie, są przygotowywane w naszych wyspecjalizowanych departamentach, ale przecież ich pracownicy często nie mają takiej wiedzy jak posłowie, którzy pracują w konkretnych regionach.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#JarosławSellin">Jesteśmy otwarci na inspirujące pomysły w tej materii.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">W takim razie współczuję panu ministrowi, jeśli przekaże nam takie uprawnienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#JarosławSellin">Jednak to uprawnienie nie będzie wiążące. Każdy wniosek będę przekazywał do zaopiniowania przez odpowiedni departament, który ma wiedzę o tym, kto ma zasługi w dziedzinie kultury.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PawełKowal">Głos pana posła Alojzego Lysko jest pewnym uspołecznieniem tej polityki, co przyjmujemy z satysfakcją.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#PawełKowal">Pragnę poinformować, że najbliższe posiedzenia Komisji odbędą się 25 i 26 stycznia br.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#PawełKowal">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>