text_structure.xml 44.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JanuszKrasoń">Otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Kontroli Państwowej. Witam posłów i przybyłych gości. Proponowany porządek posiedzenia został państwu doręczony na piśmie. Czy są jakieś zastrzeżenia? Jeżeli nie usłyszę głosu sprzeciwu, będę uważał, że został on przyjęty. Wobec braku sprzeciwu stwierdzam, że porządek posiedzenia został zaakceptowany.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JanuszKrasoń">Przechodzimy do rozpatrzenia punktu pierwszego porządku dziennego, w którym zajmiemy się uchwaleniem opinii dla Prezydium Sejmu RP w sprawie tematów kontroli zgłoszonych przez Komisje sejmowe do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na 2008 rok. Wszyscy członkowie Komisji otrzymali pisemną informację większości Komisji sejmowych dotyczącą tej Komisji. Proponuję, aby na ten temat wypowiedzieli się przedstawiciele kierownictwa Najwyższej Izby Kontroli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JacekJezierski">Na początku przedstawię przesłanki, którymi kierowaliśmy się przy ocenie i doborze tematów zaproponowanych przez komisje sejmowe. Po moim wystąpieniu dyrektor Andrzej Lewiński, który w Izbie jest odpowiedzialny za planowanie, szczegółowo przedstawi dokładniejsze wyjaśnienia.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#JacekJezierski">Jak co roku, gdy przystępujemy do konstruowania planu pracy na następny rok, Najwyższa Izba Kontroli zwróciła się do Sejmu i innych najważniejszych organów państwa z prośbą o sugestie, jakie kontrole powinny stanowić podstawę naszego planu pracy? Poszczególne komisje sejmowe zwróciły się poprzez Komisję do Spraw Kontroli Państwowej do nas z propozycjami 64 tematów kontroli. My, po rozważeniu w jednostkach, które zgłaszają propozycje planu uznaliśmy, że w pełni możemy zaakceptować ok. 70% tych propozycji. Pozostałych 30% proponujemy nie wstawiać do planu pracy głównie ze względu na fakt, że takie kontrole były realizowane w ostatnim okresie i mamy świeże informacje o ich wynikach. Część tematów sugerowanych przez komisje nie mieści się w kompetencjach kontrolnych NIK. Czynnikiem eliminującym był także brak czasu i możliwości kontrolnych Izby, gdyż obłożenie kontrolami w przyszłym roku jest bardzo duże.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#JacekJezierski">Staraliśmy się, aby wszystkie zaakceptowane tematy odpowiadały naszym trzem priorytetom, które obowiązują od zeszłego roku. Po pierwsze, chcemy odpowiedzieć na pytanie, czy państwo polskie jest przyjazne obywatelowi? Po drugie i trzecie, czy państwo jest oszczędne i gospodarne? Oczywiście, zgodnie z prawem kolegium Najwyższej Izby Kontroli, które jest ciałem uchwalającym ostatecznie plan pracy na kolejny rok, będzie musiało przeanalizować wszystkie propozycje i wziąć pod uwagę możliwości kadrowe Izby, a także sugestie od innych organów państwa.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#JacekJezierski">Te kilka słów wstępu umożliwią zrozumienie wyborów, których dokonaliśmy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#AndrzejLewiński">Najwyższa Izba Kontroli przyjęła do planu na przyszły rok wszystkie cztery tematy zaproponowane przez Komisję Administracji i Spraw Wewnętrznych. Są to: udzielanie zamówień publicznych w Policji w zakresie zakupu środków transportu i uzbrojenia; wykonywanie przez Biuro Ochrony Rządu zadań ochronnych polskich przedstawicielstw dyplomatycznych, urzędów konsularnych oraz przedstawicielstw przy organizacjach międzynarodowych poza granicami kraju oraz stan ich zabezpieczeń; korzystanie z pomocy biegłych rzeczoznawców i ekspertów przy wykonywaniu zadań ustawowych przez Policję oraz prawidłowość wykorzystania dotacji z budżetu na ochotnicze straże pożarne (ZG OSP RP) z budżetu (część 42 – Sprawy wewnętrzne, dział 754, rozdział 75412.).</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#AndrzejLewiński">W przypadku propozycji Komisji do Spraw Służb Specjalnych, aby kontrolować zgodność z prawem i zasadności wydatkowania środków budżetowych na działalność: Komisji do spraw likwidacji Wojskowych Służb Informacyjnych, Komisji Weryfikacyjnej, Pełnomocnika do spraw organizacji Służby Kontrwywiadu Wojskowego i Pełnomocnika do spraw organizacji Służby Wywiadu Wojskowego, Izba nie przewiduje umieszczenia tego tematu w planie pracy z uwagi na inne zaplanowane kontrole z zakresu obronności państwa oraz funkcjonowania Ministerstwa Obrony Narodowej. Drugi zaproponowany temat, czyli kontrola wydatkowania w 2007 r. środków z funduszy operacyjnych: Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego i Służby Kontrwywiadu Wojskowego, także nie uzyskał naszej aprobaty. Argumentacja jest podobna, jak w przypadku tematu pierwszego.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#AndrzejLewiński">Komisja do Spraw Kontroli Państwowej zaproponowała aż 13 tematów kontroli. Pierwsza propozycja dotyczy skontrolowania czasu rozpoznawania wniosków o wpis do ksiąg wieczystych. Izba włączy ten temat do planu pracy na przyszły rok. Drugi temat dotyczy aktualizowania stanu faktycznego i prawnego nieruchomości przez organy zarządzające mieniem gminnym i Skarbu Państwa. Również w tym przypadku Izba przewiduje włączenie tego tematu do planu pracy na przyszły rok. W przypadku propozycji trzeciej dotyczącej kontroli realizacja ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. nr 112 poz. 1198) pod kątem realizacji obowiązków wynikających z art. 8 i art. 9 Biuletyn Informacji Publicznej, to Izba nie przewiduje zajęcia się tym tematem. Sugerowana problematyka była przedmiotem kontroli planowej zakończonej w pierwszym kwartale ubiegłego roku. Kontrolowano, jak jednostki samorządu terytorialnego wywiązały się z obowiązku udostępniania informacji publicznej. Tematyka tej kontroli obejmowała m.in. prowadzenie stron podmiotowych i strony głównej Biuletynu Informacji Publicznej oraz rzetelność i faktyczną dostępność informacji publicznej oraz informacji o środowisku. Kontrola była przeprowadzona w latach 2003–2005. Informacje o wynikach kontroli zostały przedłożone Sejmowi w styczniu br.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#AndrzejLewiński">Czwarta propozycja dotyczy prawidłowości postępowań o zwrot nieruchomości odebranych przedwojennym właścicielom na mocy Dekretu z dnia 26 października 1945 r. o własności i użytkowaniu gruntów na obszarze m.st. Warszawy (Dz.U. Nr 50 poz. 279). Również w tym przypadku Izba nie przewiduje włączenie tego tematu do planu pracy na przyszły rok. W styczniu br. zakończona została kontrola wykonywania przez Ministra Skarbu Państwa oraz inne organy administracji rządowej zadań z dziedziny reprywatyzacji. Podczas tej kontroli badano m.in. postępowania w sprawach roszczeń dotyczących tzw. gruntów warszawskich. Tematyka kontroli obejmowała zarówno działania podejmowane w latach 1992–2006 w kwestii prawnego uregulowania celów reprywatyzacji, a także oszacowania skali i wartości roszczeń reprywatyzacyjnych oraz skuteczności nadzoru nad wywiązywaniem się z zobowiązań reprywatyzacyjnych. Przewidujemy, że prace nad informacją o wynikach tej kontroli zostaną zakończone w październiku br.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#AndrzejLewiński">Piąty proponowany temat dotyczy kontroli przekształcenia Huty Szkła Kryształowego „Julia” w Szklarskiej Porębie, zbycia majątku oraz zachowania praw nabytych osób mieszkających na jej terenie. Izba przewiduje włączenie tego tematu do planu pracy na przyszły rok.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#AndrzejLewiński">Szósty proponowany temat dotyczy funkcjonowania gospodarstw pomocniczych przy jednostkach organizacyjnych OHP. Izba przewiduje włączenie tego tematu do planu pracy na przyszły rok, w ramach kontroli wykonania budżetu państwa za 2008 rok.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#AndrzejLewiński">Siódmy proponowany temat dotyczy kontroli działalność PKP Cargo. Chodzi o monopolistyczne działania eliminujące konkurencję prywatną w przewozach krajowych i międzynarodowych. Izba przewiduje włączenie tego tematu do planu pracy na przyszły rok.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#AndrzejLewiński">Ósmy proponowany temat dotyczy wykorzystywania środków finansowych z budżetu państwa na programy zdrowotne. Izba przewiduje włączenie tego tematu do planu pracy na przyszły rok w ramach kontroli pod nazwą: „Realizacja wybranych zadań Narodowego Programu Zwalczania Chorób Nowotworowych w latach 2006 – 2008”. Jednocześnie pragnę dodać, że problematyka programów zdrowotnych, a także wykonywania programów zdrowotnych była ostatnio szeroko kontrolowana przez Izbę, choćby w ramach kontroli finansowania, dostępności i leczenia zastępczego w latach 2000–2004. Informacja o wynikach kontroli pochodzi z marca zeszłego roku. Kolejna kontrola, przeprowadzona w ramach badania tych samych celów, dotyczyła wprowadzania do obrotu produktów leczniczych oraz finansowanie leków nie podlegających refundacji na podstawie przepisów dotyczących powszechnego leczenia zdrowotnego, podczas której skontrolowano m.in. finansowanie ze środków budżetowych kosztów leków w ramach programów zdrowotnych. Informacja pochodziła z grudnia roku 2006. W 2007 roku podjęliśmy także kontrole w ramach finansowania dostępności leczenia kardiologicznego z uwzględnieniem realizacji zadań Narodowego Programu Profilaktyki i Leczenia Chorób Układu Sercowo-Naczyniowego. Prace nad wynikami tej kontroli są przewidziane do marca 2008 roku.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#AndrzejLewiński">Dziewiąty proponowany temat dotyczy skonfrontowania finansowania z pieniędzy publicznych fundacji świadczących usługi zdrowotne oraz zajmujących się profilaktyką chorób. Izba przewiduje włączenie tego tematu do planu pracy na przyszły rok.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#AndrzejLewiński">Dziesiąty proponowany temat dotyczy gospodarki finansowej w placówkach kultury, których organem założycielskim jest Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Izba nie przewiduje włączenie tego tematu do planu pracy na przyszły rok, ponieważ sugerowana tematyka była przedmiotem, zakończonej w ubiegłym roku kontroli pod nazwą: „Wykorzystanie środków publicznych na finansowanie instytucji kultury prowadzonych przez ministra kultury”. Informacja o wynikach kontroli pochodzi z lipca ubiegłego roku.</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#AndrzejLewiński">Jedenasty proponowany temat dotyczy finansowania mediów z budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Izba przewiduje włączenie tego tematu do planu pracy na przyszły rok.</u>
          <u xml:id="u-3.11" who="#AndrzejLewiński">Dwunasty proponowany tematy dotyczy kontroli rozdziału środków finansowych pochodzących z abonamentu w radio i telewizji publicznej. Izba przeprowadzi kontrolę doraźną w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-3.12" who="#AndrzejLewiński">Trzynasty proponowany temat dotyczy prawidłowości postępowań o wydanie warunków zabudowy i zagospodarowania przestrzennego w m.st. Warszawie. Izba nie przewiduje włączenie tego tematu do planu pracy na przyszły rok, gdyż ostatnimi czasy przeprowadzaliśmy kontrolę pt. „Kształtowanie polityki przestrzennej w gminach, jako podstawowy instrument inwestycji”. Informacja o wynikach kontroli pochodzi z kwietnia br. Kontrola dotyczyła m.in. uchwalania studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz wydawania decyzji o warunkach zabudowy. Ponadto, już w trzecim kwartale ubiegłego roku Izba zakończyła kontrolę pod nazwą: „Prawidłowość wydawania decyzji o warunkach zabudowy i pozwoleń na budowę na terenie województwa mazowieckiego w latach 2004–2006”. Informacja o wynikach kontroli pochodzi z marca br. Chcę także powiedzieć, że podczas obydwu tych kontroli badaniami został objęty Urząd Miasta Stołecznego Warszawy.</u>
          <u xml:id="u-3.13" who="#AndrzejLewiński">Komisja Edukacji, Nauki i Młodzieży zaproponowała 8 tematów kontroli.</u>
          <u xml:id="u-3.14" who="#AndrzejLewiński">Pierwszy z proponowanych tematów dotyczy kontroli zadań zlecanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej jednostkom spoza sektora finansów publicznych. Izba przewiduje włączenie tej kontroli do planu pracy na przyszły rok. Zostanie ona przeprowadzona w ramach kontroli wykonania budżetu państwa za bieżący rok.</u>
          <u xml:id="u-3.15" who="#AndrzejLewiński">Drugi zaproponowany temat dotyczy pomocy materialnej dla uczniów udzielanej ze środków publicznych. Izba przewiduje włączenie tego tematu do planu pracy na przyszły rok. Kontrola również zostanie przeprowadzona w ramach kontroli wykonania budżetu państwa za bieżący rok.</u>
          <u xml:id="u-3.16" who="#AndrzejLewiński">Trzeci temat dotyczy skontrolowania finansowania wypoczynku letniego dzieci i młodzieży ze środków publicznych. Izba przewiduje włączenie tego tematu do planu pracy na przyszły rok. Kontrola również zostanie przeprowadzona w ramach badania wykonania budżetu państwa za bieżący rok.</u>
          <u xml:id="u-3.17" who="#AndrzejLewiński">Czwarty zaproponowany temat dotyczy szkolnictwa zawodowego. Izba przewiduje włączenie tego tematu do planu pracy na przyszły rok. Zostanie on zrealizowany w ramach kontroli funkcjonowania systemu kształcenia osób dorosłych na tle potrzeb rynku pracy.</u>
          <u xml:id="u-3.18" who="#AndrzejLewiński">Piąty zaproponowany temat dotyczy funkcjonowanie systemu kształcenia osób dorosłych na tle potrzeb rynku pracy. Jak przed chwilą powiedziałem, kontrole czarta i piąta będą prowadzone łącznie.</u>
          <u xml:id="u-3.19" who="#AndrzejLewiński">Szósty zaproponowany temat dotyczy kontroli systemu kształcenia dzieci i młodzieży o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Izba przewiduje włączenie tego tematu do planu pracy na przyszły rok.</u>
          <u xml:id="u-3.20" who="#AndrzejLewiński">Siódmy zaproponowany temat dotyczy kontroli funkcjonowanie zewnętrznych egzaminów w systemie oświaty. Izba przewiduje włączenie tego tematu do planu pracy na przyszły rok.</u>
          <u xml:id="u-3.21" who="#AndrzejLewiński">Ósmy zaproponowany temat dotyczy kontroli organizacja i finansowanie studiów podyplomowych. Izba przewiduje włączenie tego tematu do planu pracy na przyszły rok.</u>
          <u xml:id="u-3.22" who="#AndrzejLewiński">Komisja Finansów Publicznych zaproponowała 6 tematów kontroli.</u>
          <u xml:id="u-3.23" who="#AndrzejLewiński">Pierwszy zaproponowany temat dotyczy oceny powszechności ściągalności opłaty pobieranej od reklamy napojów alkoholowych stanowiącej przychód Funduszu Zajęć sportowo–rekreacyjnych dla uczniów. Izba przewiduje włączenie tego tematu do planu pracy na przyszły rok. Kontrola zostanie przeprowadzona w ramach kontroli wykonania budżetu państwa.</u>
          <u xml:id="u-3.24" who="#AndrzejLewiński">Drugi zaproponowany temat dotyczy oceny prawidłowości wykorzystywania przez gminy środków uzyskiwanych z tytułu opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych, które winny być wykorzystywane na realizację gminnych programów profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych. Izba przewiduje włączenie tego tematu do planu pracy na przyszły rok.</u>
          <u xml:id="u-3.25" who="#AndrzejLewiński">Trzeci zaproponowany temat dotyczy oceny prawidłowości wykorzystywania przez gminy środków otrzymywanych z budżetu państwa w ramach programu wieloletniego „Pomoc państwa w zakresie dożywiania”. Izba przewiduje włączenie tego tematu do planu pracy na przyszły rok.</u>
          <u xml:id="u-3.26" who="#AndrzejLewiński">Czwarty zaproponowany temat dotyczy oceny wykorzystania przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Łodzi od 2004 r. środków na wykonanie drogi ekspresowej S8 oraz prawidłowości wykonywania przez ten oddział analizy przebiegu ww. drogi. Izba przewiduje włączenie tego tematu do planu pracy na przyszły rok.</u>
          <u xml:id="u-3.27" who="#AndrzejLewiński">Piąty zaproponowany temat dotyczy wzmocnienia kontroli realizacji wydatków majątkowych i inwestycyjnych z budżetu państwa. Izba przewiduje włączenie tego tematu do planu pracy na przyszły rok. Kontrola zostanie przeprowadzona w ramach kontroli wykonania budżetu państwa za rok 2007.</u>
          <u xml:id="u-3.28" who="#AndrzejLewiński">Szósty zaproponowany temat dotyczy wzmocnienia kontroli skuteczności rozdysponowywania środków z funduszy celowych, w szczególności z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Izba przewiduje włączenie tego tematu do planu pracy na przyszły rok. Kontrola zostanie przeprowadzona w ramach kontroli wykonania budżetu państwa za rok 2007. Dodam, że Izba interesuje się kontrolami w tym obszarze już od kilku lat. Środki PFRON są rozdysponowywane przez zarząd Funduszu, co ma swoje odzwierciedlenie w rocznym planie finansowym, który jest sporządzany na podstawie wytycznych pełnomocnika rządu do spraw osób niepełnosprawnych. Problem ten jest corocznie badany podczas kontroli wykonania planu finansowego PFRON.</u>
          <u xml:id="u-3.29" who="#AndrzejLewiński">Komisja Gospodarki zaproponowała tylko jeden temat. Dotyczy on kontroli w spółce Polskie Linie Lotnicze LOT SA i spółkach podległych, w związku ze słabymi wynikami ekonomicznymi głównego polskiego operatora lotniczego w dobie dobrej koniunktury dla lotnictwa.</u>
          <u xml:id="u-3.30" who="#AndrzejLewiński">Komisja Infrastruktury zaproponowała 3 tematy kontroli.</u>
          <u xml:id="u-3.31" who="#AndrzejLewiński">Pierwszy dotyczy procesu pozyskiwania terenów niezbędnych do budowy dróg krajowych przez GDDKiA i jej oddziały. Głównie chodzi o analizę obrotu tymi nieruchomościami w latach bezpośrednio poprzedzających przystąpienie do procesu inwestycyjnego. Izba nie przewiduje włączenie tego tematu do planu pracy na przyszły rok, gdyż sugerowana problematyka będzie kontrolowana na przełomie trzeciego i czwartego kwartału br. Kontrola w tej mierze będzie przeprowadzana pod nazwą: „Sprawność instytucjonalna Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w zakresie realizacji zadań ustawowych”. Dodatkowo przypomnę, że problemy te były badane podczas zrealizowanej pod koniec ubiegłego roku kontroli „Prawidłowość wydatkowania środków publicznych na wykup gruntów pod budowę dróg oraz przygotowania zmian własnościowych i zmian ich przeznaczenia w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego”. Informacja o wynikach kontroli pochodzi z lipca br.</u>
          <u xml:id="u-3.32" who="#AndrzejLewiński">Drugi zaproponowany temat dotyczy kompleksowej kontroli działalności przedsiębiorstwa „Poczta Polska”, ze szczególnym uwzględnieniem kontroli nadzoru nad przepływami finansowymi oraz jakością usług świadczonych. Izba przewiduje włączenie tego tematu do planu pracy na przyszły rok. Dodam, że Izba permanentnie interesuje się tą problematyką. W drugim kwartale ubiegłego roku NIK zrealizowała na zlecenie Marszałka Sejmu oraz Komisji Infrastruktury kontrolę: „Wprowadzanie zmian organizacyjnych w Poczcie Polskiej”. Informacja o wynikach kontroli pochodzi z października ubiegłego roku.</u>
          <u xml:id="u-3.33" who="#AndrzejLewiński">Trzeci proponowany temat dotyczy kompleksowej kontroli jakości wykonywanych dróg krajowych i autostrad, dróg wojewódzkich oraz powiatowych. Izba przewiduje włączenie tego tematu do planu pracy na przyszły rok.</u>
          <u xml:id="u-3.34" who="#AndrzejLewiński">Komisja Kultury i Środków Przekazu zaproponowała 3 tematy kontroli.</u>
          <u xml:id="u-3.35" who="#AndrzejLewiński">Pierwszy dotyczy kontroli przepływu środków w uczelniach artystycznych. Izba nie przewiduje włączenie tego tematu do planu pracy na przyszły rok, gdyż sugerowana problematyka była przedmiotem kontroli zakończonej w 2006 roku. Badaliśmy wykorzystanie środków publicznych na finansowanie instytucji kultury prowadzonych przez Ministra Kultury. Informacja o wynikach kontroli została przedłożona Marszałkowi Sejmu w lipcu ubiegłego roku.</u>
          <u xml:id="u-3.36" who="#AndrzejLewiński">Drugi temat dotyczy kontroli wykorzystania środków przyznawanych przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Promocja twórczości”. Izba przewiduje włączenie tego tematu do planu pracy na przyszły rok. Kontrola zostanie przeprowadzona w ramach kontroli wykonania budżetu państwa w 2007 roku.</u>
          <u xml:id="u-3.37" who="#AndrzejLewiński">Trzeci dotyczy kontroli podziału pomiędzy regiony środków z Unii Europejskiej przekazywanych przez MKiDN. Izba przewiduje włączenie tego tematu do planu pracy na przyszły rok. Kontrola zostanie przeprowadzona w ramach kontroli wykonania budżetu państwa w 2007 roku.</u>
          <u xml:id="u-3.38" who="#AndrzejLewiński">Komisja Obrony Narodowej zaproponowała 3 tematy kontroli.</u>
          <u xml:id="u-3.39" who="#AndrzejLewiński">Pierwszy dotyczy kontroli dystrybucji sprzętu komputerowego w jednostkach resortu obrony narodowej. Izba przewiduje włączenie tego tematu do planu pracy na przyszły rok.</u>
          <u xml:id="u-3.40" who="#AndrzejLewiński">Drugi zaproponowany temat dotyczy przydziałów mobilizacyjnych pracowników cywilnych wojska. Izba przewiduje włączenie tego tematu do planu pracy na przyszły rok.</u>
          <u xml:id="u-3.41" who="#AndrzejLewiński">Trzeci zaproponowany temat dotyczy organizacji wojskowej ochrony przeciwpożarowej. Izba przewiduje włączenie tego tematu do planu pracy na przyszły rok.</u>
          <u xml:id="u-3.42" who="#AndrzejLewiński">Komisja Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa zaproponowała 2 tematy kontroli.</u>
          <u xml:id="u-3.43" who="#AndrzejLewiński">Pierwszy dotyczy stopnia realizacji zobowiązań traktatowych Polski w zakresie gospodarki odpadami. Izba nie przewiduje włączenie tego tematu do planu pracy na przyszły rok, ponieważ ostatnimi czasy kontrole w tym zakresie były bardzo licznie przeprowadzane. W latach 2000–2007 NIK przeprowadziła kilka kontroli gospodarki odpadami m.in. na temat: „Przestrzegania wymagań w zakresie międzynarodowego gospodarowania odpadami”. Informacja o wynikach tej kontroli pochodzi z maja 2004 roku. Kolejna kontrola dotyczyła: „Organizacji gospodarowania odpadami komunalnymi w dużych miastach”. Informacja pochodzi z grudnia 2004 roku. Z lipca 2006 r. pochodzi informacja o wynikach kontroli: „Gospodarowanie odpadami opakowaniowymi i poużytkowymi”. Informacja pochodzi z lipca 2006 roku. Była też kontrola realizacji programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest w latach 2003–2005. Informacja pochodzi z marca br.</u>
          <u xml:id="u-3.44" who="#AndrzejLewiński">Trzeci zaproponowany temat dotyczy stanu realizacji inwestycji w obszarze Środowisko finansowanych z Funduszu Spójności. Izba przewiduje włączenie tego tematu do przyszłorocznej pracy na przyszłorocznej kontroli realizacji „Krajowego Programu Oczyszczania Ścieków”.</u>
          <u xml:id="u-3.45" who="#AndrzejLewiński">Komisja Polityki Społecznej zaproponowała jeden temat. Dotyczy on kontroli funkcjonowania programów celowych realizowanych przez PFRON. Izba nie przewiduje włączenie tego tematu do planu pracy na przyszły rok, albowiem w ostatnim czasie ta problematyka była przedmiotem kilku kontroli. Wspomnę chociażby o kontroli środków finansowych PFRON przeznaczonych na realizację programów dotyczących rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych. Informację o wynikach kontroli Izba przedłożyła Marszałkowi Sejmu w drugim kwartale 2005 roku. Wydatki na niektóre badane programy były kontrolowane podczas kontroli wykonania budżetu państwa.</u>
          <u xml:id="u-3.46" who="#AndrzejLewiński">Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi zgłosiła 3 tematy kontroli.</u>
          <u xml:id="u-3.47" who="#AndrzejLewiński">Pierwszy zaproponowany temat dotyczy umarzania wierzytelności ARiMR dotyczących środków byłego FRiOR. Izba przewiduje włączenie tego tematu do planu pracy na przyszły rok.</u>
          <u xml:id="u-3.48" who="#AndrzejLewiński">Drugi zaproponowany temat dotyczy realizacji płatności uzupełniających dla producentów surowca tytoniowego. Izba przewiduje włączenie tego tematu do planu pracy na przyszły rok.</u>
          <u xml:id="u-3.49" who="#AndrzejLewiński">Trzeci temat dotyczy kontroli wykorzystania środków publicznych przez państwowe jednostki doradztwa rolniczego. Izba przewiduje włączenie tego tematu do planu pracy na przyszły rok.</u>
          <u xml:id="u-3.50" who="#AndrzejLewiński">Komisja Rodziny i Praw Kobiet zaproponowała aż 8 tematów kontroli. Pierwszy dotyczy funkcjonowania powiatowych centrów pomocy rodzinie w zakresie wspierania rodzin wychowujących osoby niepełnosprawne. Izba przewiduje włączenie tego tematu do planu pracy na przyszły rok. Kontrola ta zostanie przeprowadzona wraz z kontrolami realizacji zadań przez powiatowe i miejskie centra pomocy rodzinie.</u>
          <u xml:id="u-3.51" who="#AndrzejLewiński">Drugi zaproponowany temat dotyczy kontroli przebiegu realizacji zadań ustawowych przez powiatowe i miejskie centra pomocy rodzinie. Izba przewiduje włączenie tego tematu do planu pracy na przyszły rok. Jak wcześniej wspomniałem kontrole pierwsza i druga zostaną przeprowadzone łącznie.</u>
          <u xml:id="u-3.52" who="#AndrzejLewiński">Trzeci temat dotyczy kontroli opieki medycznej nad matką i dzieckiem w placówkach szpitalnych oraz funkcjonowania oddziałów położniczych i odpłatności za porody rodzinne. Z uwagi na przyjęcie innych tematów Izba nie przewiduje zamieszczenia tego tematu w projekcie planu pracy na rok przyszły.</u>
          <u xml:id="u-3.53" who="#AndrzejLewiński">Czwarty zaproponowany temat dotyczy kontroli funkcjonowania szkół rodzenia przy placówkach szpitalnych oraz udziału i pomocy psychologicznej kobietom będącym w sytuacjach krytycznych. Izba nie przewiduje włączenie tego tematu do planu pracy na przyszły rok z tego samego względu, co poprzednio.</u>
          <u xml:id="u-3.54" who="#AndrzejLewiński">Piąty zaproponowany temat dotyczy kontroli, jak są przestrzegane prawa ucznia w szkołach, w świetle przepisów Kodeksu ucznia i ustawy o systemie oświaty. Zagadnienia te zostaną zbadane podczas kontroli funkcjonowania systemu oświaty przewidzianej już w projekcie planu pracy na 2008 rok W roku 2007 Izba zajmowała się tematami: „Realizacja nauki przez młodzież w wieku 16–18 lat” oraz „Przeciwdziałanie zjawiskom patologii w szkołach i placówkach oświatowych”, a także „Funkcjonowanie szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych”.</u>
          <u xml:id="u-3.55" who="#AndrzejLewiński">Szósty zaproponowana temat dotyczy kontroli dostępności uczniów niepełnosprawnych do placówek oświatowo-wychowawczych. Sugerowana problematyka zostanie uwzględniona podczas kontroli „System kształcenia dzieci i młodzieży o specjalnych potrzebach edukacyjnych” proponowanej przez Komisję Edukacji, Nauki i Młodzieży. Izba oczywiście przewiduje włączenie tego tematu do planu pracy na przyszły rok.</u>
          <u xml:id="u-3.56" who="#AndrzejLewiński">Siódmy zaproponowany temat dotyczy praktycznego działanie szkół w zakresie tworzenia osobnych klas dla biednych i bogatych uczniów. Z uwagi na przyjęcie innych propozycji Izba nie przewiduje włączenie tego tematu do planu pracy na przyszły rok.</u>
          <u xml:id="u-3.57" who="#AndrzejLewiński">Ósmy zaproponowany temat dotyczy kontroli sprawowania przez urzędy wojewódzkie nadzoru i kontroli w domach pomocy społecznej. Również ten temat nie znajdzie się w planie Izby na przyszły rok, ponieważ te zagadnienia zawarte w propozycji były przedmiotem kontroli zrealizowanej pod koniec 2005 roku: „Prawidłowość usług świadczonych przez domy społeczne”. Informacja o wynikach kontroli pochodzi z kwietnia ubiegłego roku. Problematyka ta była także badana podczas zakończonej w drugim kwartale bieżącego roku kontroli – „Zapewnienie przez domy pomocy społecznej województwa podlaskiego standardów usług wymaganych od stycznia 2007 roku”. Przewidujemy, że raport o wynikach kontroli zostanie opracowany do końca br.</u>
          <u xml:id="u-3.58" who="#AndrzejLewiński">Komisja Rozwoju Przedsiębiorczości zaproponowała tylko jeden temat dotyczący kontroli rozdysponowania funduszy regionalnych z Narodowego Planu Rozwoju 2004–2006 – n+2 w samorządach wojewódzkich dla mikro i małych podmiotów gospodarczych ze szczególnym uwzględnieniem województwa pomorskiego. Izba przewiduje włączenie tego tematu do planu pracy na przyszły rok.</u>
          <u xml:id="u-3.59" who="#AndrzejLewiński">Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej zaproponowała 3 tematy kontroli.</u>
          <u xml:id="u-3.60" who="#AndrzejLewiński">Pierwszy zaproponowany temat dotyczy kontroli realizacji zadań zleconych przez rząd jednostkom samorządu terytorialnego oraz adekwatności przekazywanych środków do wykonywanych zadań. Izba przewiduje włączenie tego tematu do planu pracy na przyszły rok.</u>
          <u xml:id="u-3.61" who="#AndrzejLewiński">Drugi temat dotyczy wykorzystania funduszy unijnych przez urzędy wojewódzkie i podległe im jednostki. Izba przewiduje włączenie tego tematu do planu pracy na przyszły rok.</u>
          <u xml:id="u-3.62" who="#AndrzejLewiński">Trzeci temat dotyczy wykorzystania środków unijnych w ramach sektorowego programu operacyjnego „Rozwój Zasobów Ludzkich” w projektach, na które były rozpisywane konkursy w ramach PARP-u, realizowane na terenie całej Polski a rozliczane przez regionalne instytucje finansujące. Zagadnienia objęte sugerowanym tematem będą przedmiotem kontroli planowej „Rezultaty wdrażania programów operacyjnych finansowanych z funduszów strukturalnych”, którą NIK podejmie w czwartym kwartale br. Izba przewiduje włączenia tematu trzeciego do planu pracy na przyszły rok.</u>
          <u xml:id="u-3.63" who="#AndrzejLewiński">Ostatnie propozycje zgłosiła Komisja Zdrowia, która zaproponowała 3 tematy.</u>
          <u xml:id="u-3.64" who="#AndrzejLewiński">Pierwszy zaproponowany temat dotyczy kontroli zdolności i skutków finansowych outsourcingu samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej w zakresie lecznictwa zamkniętego. Izba przewiduje włączenie tego tematu do planu pracy na przyszły rok.</u>
          <u xml:id="u-3.65" who="#AndrzejLewiński">Drugi temat dotyczy kontroli programów polityki lekowej prowadzonych przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Taka kontrola została zakończona na początku 2006 roku pod nazwą: „Wprowadzanie do obrotu produktów leczniczych oraz finansowanie leków niepodlegających refundacji na podstawie przepisów dotyczących powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego”. Informacja o wynikach kontroli została przedłożona Marszałkowi Sejmu w listopadzie 2006 roku. Wobec powyższego Izba nie przewiduje włączenia tego tematu do planu pracy na przyszły rok.</u>
          <u xml:id="u-3.66" who="#AndrzejLewiński">Trzeci i ostatni temat dotyczy realizacji oraz rozliczania umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, w szczególności podwójnego finansowania świadczeń zdrowotnych przez Narodowy Fundusz Zdrowia i Ministerstwo Zdrowia. Izba nie przewiduje włączenia tego tematu do planu pracy na przyszły rok. Przypominam, że NIK zwracała już uwagę na zjawisko podwójnego finansowania świadczeń zdrowotnych udzielanych w ramach podstawowej opieki zdrowotnej oraz w ramach profilaktycznych programów zdrowotnych. Informacja dotyczyła kontroli wykonania planu finansowego NFZ oraz jego gospodarki finansowej, z uwzględnieniem wydatków w ramach przepisów o systemie ubezpieczenia społecznego w 2006 roku. Dodatkowo we wrześniu br. Izba podejmie kontrolę pod nazwą: „Realizacja przez świadczeniodawców zadań podstawowej opieki zdrowotnej i wybranych ambulatoryjnych świadczeń specjalistycznych w ramach ubezpieczenia zdrowotnego w latach 2006–2007”. W czasie tej kontroli uwzględniono zbadanie problematyki wykonywania zadań lekarza podstawowej opieki zdrowotnej w kontekście udziału w nim świadczeniodawców uczestniczących jednocześnie w realizacji programów profilaktycznych finansowanych z różnych źródeł. Wobec powyższego Izba nie przewiduje włączenia tego tematu do planu pracy na przyszły rok.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#JanuszKrasoń">Otwieram dyskusję. Czy ktoś chciałby się wypowiedzieć na temat propozycji tematów kontroli zgłoszonych przez komisje sejmowe do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na 2008 rok? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#JanuszKrasoń">Nikt nie chce się wypowiadać, dlatego sam sobie udzielę głosu i zadam dwa pytania. Z przedstawionego omówienia wynika, że tylko propozycje Komisji do Spraw Służb Specjalnych nie zostały uwzględnione przez kierownictwo NIK. Wobec powyższego, jeszcze raz chciałbym spytać, czy propozycje tej Komisji mogą znaleźć w jakiejkolwiek sposób odzwierciedlenie w działalności NIK, albowiem kontrole zgodności z prawem i zasadności wydatkowania środków budżetowych można przeprowadzić przy badaniu wykonania budżetu. Tym samym, w mojej ocenie, część proponowanej kontroli może zostać uwzględniona.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#JanuszKrasoń">Drugie pytanie dotyczy nie uwzględnienia propozycji Komisji Finansów Publicznych w kwestii oceny prawidłowości wykorzystywania przez gminy środków otrzymywanych z budżetu państwa w ramach programu wieloletniego „Pomoc państwa w zakresie dożywiania”. Dlaczego pytam właśnie o tę propozycję? Robię to, ponieważ pamiętam wyniki badań świadczące bardzo źle o naszym społeczeństwie, w których stwierdza się, że co dziesiąte dziecko w Polsce kładzie się głodne spać. Znikoma jest aktywność w zakresie pozyskiwania innych środków, niż tylko pochodzących z budżetu państwa. Oznacza to, że w obszarze realizacji programów związanych z dożywianiem dzieci nie funkcjonują dziś środki inne niż tylko środki państwa. Aktywność w pozyskiwaniu środków na ten cel od sponsorów, firm itd. prawie nie istnieje. To jest bardzo ważny temat, który zasługuje na szczególną uwagę.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#JanuszKrasoń">Czy na temat tych dwóch zagadnień mógłbym uzyskać dodatkowe wyjaśnienia?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JózefGórny">Chcę powiedzieć, że propozycje zgłoszone przez Komisję do Spraw Służb Specjalnych mogą być zrealizowane przez departament Izby zajmujący się obroną narodową i bezpieczeństwem wewnętrznym. To jest nasz najmniejszy departament, pracuje w nim zaledwie 30 osób. Departament ten był ostatnimi dość gruntownie odmładzany, dlatego nie możemy go tak obciążać. Podzielam jednak sugestie posła Janusza Krasonia, że pierwszy zaproponowany przez Komisję temat możemy zrealizować w ramach kontroli wykonania budżetu. Taka sama uwaga dotyczy drugiego tematu zgłoszonego przez Komisje Finansów Publicznych, który może zostać wykonany w ramach kontroli wykonania budżetu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JanuszKrasoń">Będziemy zobowiązani, jako Komisja do Spraw Kontroli Państwowej, jeśli te dwa tematy zostaną uwzględnione przez Najwyższą Izbę Kontroli przy badaniu wykonania budżetu za rok 2007.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#JanuszKrasoń">Czy ktoś jeszcze chciałby zgłosić swoje uwagi na temat propozycji tematów kontroli zgłoszonych przez komisje sejmowe do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na 2008 rok? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#JanuszKrasoń">Komisja ma obowiązek przedstawienia Prezydium Sejmu opinii Komisji w sprawie propozycji tematów kontroli zgłoszonych przez komisje sejmowe do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na 2008 rok. Proponuję przyjąć projekt opinii Komisji, w której wyrazimy nasze zdanie za pomocą takiej konkluzji: „Komisja do Spraw Kontroli Państwowej, po zapoznaniu się z przedstawionymi propozycjami przez poszczególne komisje sejmowe oraz wysłuchaniu opinii kierownictwa Najwyższej Izby Kontroli rekomenduje pozytywnie listę przedstawionych i uzgodnionych z NIK tematów kontroli. Komisja proponuje uzupełnić uzgodnioną listę tematów kontrolnych o dwie dodatkowe propozycje przedłożone w końcowej fazie pracy Komisji”.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#JanuszKrasoń">Czy jest sprzeciw wobec wyrażenia pozytywnej opinii o propozycji tematów kontroli zgłoszonych przez komisje sejmowe do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na 2008 rok? Sprzeciwu nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#JanuszKrasoń">Stwierdzam, że Komisja wyraziła opinię pozytywną.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#JanuszKrasoń">Na tym zakończyliśmy rozpatrywanie punktu pierwszego porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#JanuszKrasoń">Przechodzimy do rozpatrzenia punktu drugiego porządku dziennego, w którym zajmiemy się uchwaleniem opinii dla Marszałka Sejmu RP w sprawie projektu statutu Państwowej Inspekcji Pracy. Przypominam, że zgodnie z ustawą o Państwowej Inspekcji Pracy Marszałek Sejmu nadaje PIP statut. Realizując to zadanie, Marszałek Sejmu zwrócił się do naszej Komisji z prośbą o wyrażenie opinii w sprawie projektu zarządzenia. Projekt ten został doręczony wszystkim członkom Komisji przed posiedzeniem. Zanim Komisja wyrazi swoją opinię chciałbym, aby stanowisko w sprawie treści statutu przedstawił przedstawiciel kierownictwa PIP.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#IwonaHickiewicz">Zanim przedstawię stanowisko Państwowej Inspekcji Pracy dotyczące projektu statutu, dwa słowa usprawiedliwienia od Głównego Inspektora Pracy pani Bożeny Borys-Szopy, która nie jest obecna na dzisiejszym posiedzeniu. Niestety, w tej chwili pani Inspektor uczestniczy w uroczystości nadawania odznaczeń imienia Haliny Krachelskiej osobom szczególnie zasłużonych dla ochrony pracy.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#IwonaHickiewicz">Obowiązująca od dwóch miesięcy nowa ustawa o Państwowej Inspekcji Pracy przyniosła istotne i od dawna oczekiwane zmiany w przepisach, niezbędne do poprawy przestrzegania prawa pracy oraz wzmocnienia skuteczności inspekcji pracy w zwalczaniu istniejących patologii. Dla realizacji zadań nałożonych ustawą, a co się z tym wiąże, bardziej efektywnego funkcjonowania naszego urzędu, konieczne stało się opracowanie nowego statutu Państwowej Inspekcji Pracy. Prawo jego nadawania, na wniosek Głównego Inspektora Pracy, ustawa przyznała Marszałkowi Sejmu. Projekt zarządzenia Marszałka Sejmu w sprawie nadania statutu PPI, który został przedłożony członkom Komisji stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o PIP z dnia 13 kwietnia br.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#IwonaHickiewicz">Projekt określa podstawowe założenia organizacji i funkcjonowania jednostek Państwowej Inspekcji Pracy, w szczególności struktury organizacyjne Głównego Inspektoratu Pracy, jak również funkcjonowanie organów doradczych i konsultacyjnych GIP.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#IwonaHickiewicz">Projekt nowego statutu Państwowej Inspekcji Pracy przewiduje ponadto – w stosunku do obecnego stanu prawnego – zmianę w organizacji Głównego Inspektoratu Pracy.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#IwonaHickiewicz">Projekt przewiduje w tym zakresie utworzenie nowego Departamentu Legalności Zatrudnienia, jak też połączenie Departamentu Prewencji oraz Departamentu Informacji i Promocji w jeden Departament Prewencji i Promocji, z równoczesnym wydzieleniem Biura Informacji.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#IwonaHickiewicz">Uzasadnieniem dla wprowadzenia tej zmiany jest zwiększenie zakresu działania PIP o kontrolę legalności zatrudnienia oraz położenie nacisku na przedsięwzięcia o charakterze prewencyjnym. Powstanie jednego departamentu zajmującego się badaniem okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy, przyczyn chorób zawodowych, jak też prowadzącego kampanie społeczne mające na celu zwrócenie uwagi na zagrożenia dla zdrowia i życia pracowników. Upowszechnia on zasady bezpiecznej pracy m.in. poprzez organizowanie konkursów, wydawnictwa oraz współpracę z partnerami społecznymi. Zdecydowanie usprawni to i zdynamizuje prowadzone dotąd działania zwiększające skuteczność, a jednocześnie pozwoli na realizację nowych zadań z dziedziny prewencji i ochrony pracy.</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#IwonaHickiewicz">Projektowane zarządzenie zastąpi obecnie obowiązujące zarządzenie Marszałeka Sejmu z dnia 25 października 2002 r. w sprawie nadania statutu Państwowej Inspekcji Pracy.</u>
          <u xml:id="u-7.7" who="#IwonaHickiewicz">W imieniu kierownictwa oraz Głównego Inspektora Pracy zwracam się do Komisji z prośbą o wyrażenie pozytywnej opinii o nowym statucie Państwowej Inspekcji Pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JanuszKrasoń">Rozumiem, że stanowisko kierownictwa Państwowej Inspekcji Pracy wobec projektu statutu jest pozytywne.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#JanuszKrasoń">Czy ktoś z członków Komisji chciałby się wypowiedzieć na temat dla projektu statutu Państwowej Inspekcji Pracy? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#JanuszKrasoń">Nikt nie chce się wypowiedzieć, dlatego sam sobie udzielę głosu i zadam pytanie. W projekcie Statutu są ponownie cytowane przepisy zawarte w ustawie o Państwowej Inspekcji Pracy. Czy takie powtarzanie treści przepisów jest celowe i zgodne z zasadami techniki legislacyjnej? Powtórzenie dotyczy treści art. 2 oraz art. 7 statutu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#IwonaHickiewicz">Zgadza się, przepisy z ustawy zostały powtórzone w statucie. Powtarzanie przepisów na poziomie aktu wykonawczego niczemu nie szkodzi. Tworząc nowy statut trzymaliśmy się konwencji statutu obecnie obowiązującego. Takie działania nie stoją w sprzeczności z zasadami techniki legislacyjnej. Art. 2 projektu statutu jest dokładnym powtórzeniem przepisu z ustawy, natomiast art. 7 jest przepisem powtórzonym z jednoczesnym uszczegółowieniem zakresu działania Ośrodka Szkolenia PIP.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JanuszKrasoń">Czy ktoś jeszcze chciałby się wypowiedzieć na temat projektu statutu Państwowej Inspekcji Pracy? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#JanuszKrasoń">Proponuję przyjąć opinię Komisji następującej treści: „Opinia nr 13 Komisji do Spraw Kontroli Państwowej dla Marszałka Sejmu RP w sprawie projektu statutu Państwowej Inspekcji Pracy, uchwalona na posiedzeniu w dniu 21 sierpnia 2007 r.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#JanuszKrasoń">Marszałek Sejmu w dniu 18 lipca 2007 r. skierował do Komisji do Spraw Kontroli Państwowej – projekt statutu Państwowej Inspekcji Pracy – w celu zaopiniowania.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#JanuszKrasoń">Komisja – na posiedzeniu w dniu 21 sierpnia 2007 r. rozpatrzyła ww. projekt statutu Państwowej Inspekcji Pracy i po wysłuchaniu Zastępcy Głównego Inspektora Pracy oraz w wyniku przeprowadzonej dyskusji – postanawia zaopiniować pozytywnie przedłożony projekt”.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#JanuszKrasoń">Czy jest sprzeciw wobec wyrażenia pozytywnej opinii o Statucie Państwowej Inspekcji Pracy? Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#JanuszKrasoń">Stwierdzam, że Komisja wyraziła opinię pozytywną.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#JanuszKrasoń">Na tym zakończyliśmy rozpatrywanie punktu drugiego porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#JanuszKrasoń">Czy w punkcie sprawy różne są jeszcze jakieś inne sprawy do załatwienia? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-10.8" who="#JanuszKrasoń">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji do Spraw Kontroli Państwowej.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>