text_structure.xml
12.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#KrzysztofTchórzewski">Otwieram posiedzenie Komisji. Przystępujemy do realizacji porządku dziennego, w którym mamy pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym. Przedstawicielem Ministra Transportu upoważnionym do prezentacji projektu rządowego jest pan dyrektor Maciej Wroński. Witam pana dyrektora wraz z zespołem. Witam także innych gości.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#KrzysztofTchórzewski">Procedura wymaga przedstawienia projektu. Proszę pana dyrektora, aby prezentacja była krótka. Wyprzedzając ewentualne pytania chciałbym poinformować państwa, że dokładną analizą projektu rządowego zajmiemy się w podkomisji nadzwyczajnej, którą powołamy w dalszej części posiedzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MaciejWroński">Przedłożony projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym ma na celu implementację do polskiego systemu prawnego postanowień dyrektywy 2003/59 WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 lipca 2003 roku w sprawie wstępnej kwalifikacji i okresowego szkolenia kierowców niektórych pojazdów drogowych do przewozu rzeczy lub osób. Cele tej dyrektywy to przede wszystkim podniesienie poziomu bezpieczeństwa podczas kierowania i postoju pojazdu, wzmocnienie umiejętności jazdy defensywnej, nieagresywnej oraz cele ekologiczne, czyli racjonalne zużycie paliwa.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#MaciejWroński">Na kształt dyrektywy rząd polski nie miał wpływu, gdyż została ona opracowana i przyjęta przed naszą akcesją do Unii Europejskiej. Niemniej jednak jesteśmy zobowiązani do przyjęcia dyrektywy. Dyrektywa wprowadza kwalifikację wstępną dla kierowców zawodowych wykonujących międzynarodowy i krajowy transport drogowy rzeczy i osób kierujących pojazdami powyżej 3,5 tony. Ponadto dyrektywa wprowadza okresowe szkolenie tej grupy zawodowej. Z przepisów dyrektywy wyłączeni są kierujący pojazdami sił zbrojnych, pojazdami używanymi w sytuacjach zagrożenia lub przeznaczonymi do akcji ratunkowych, do prowadzenia badań naukowych, pojazdami używanymi do nauki jazdy lub egzaminowania. Wyłączeń jest dużo więcej, wszystkie zostały wskazane wprost w projekcie ustawy.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#MaciejWroński">Rządowy projekt ustawy przewiduje, że każdy kierowca, a właściwie kandydat na kierowcę ubiegający się o zatrudnienie po raz pierwszy na stanowisku kierowcy będzie obowiązany ukończyć kwalifikację wstępną w zakresie odpowiednim do pojazdu, którym zamierza wykonywać przewozy. Aby złagodzić rygory dyrektywy i umożliwić w miarę płynne wejście jej w życie, zostały zaproponowane przepisy przejściowe. Powodują one, że faktycznie dyrektywa zacznie funkcjonować w pełni dopiero od 10 września 2008 roku w stosunku do kierowców posiadających prawo jazdy kategorii D i od 10 września 2009 roku w stosunku do kierowców posiadających prawo jazdy kategorii C.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#MaciejWroński">Dyrektywa dała nam do wyboru dwa warianty wdrożenia jej postanowień, a więc wprowadzenie kwalifikacji wstępnej w postaci ukończonego kursu albo kwalifikacji wstępnej w postaci zdanego egzaminu. Wybór jednego z wariantów był bardzo trudny ze względu na fakt, że kursy oznaczają konieczność przeprowadzenia szkolenia kierowcy w wysokości 240 godzin. Natomiast w przypadku wyboru wariantu jedynie z egzaminem kierowców muszą być przeprowadzone w co najmniej 8 godzin i odbywać się w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego. Szacunkowy koszt kursu kwalifikacji wstępnej wynosi około 4000 zł.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#MaciejWroński">Ze względu na fakt, że w Polsce odczuwamy obecnie poważny brak kierowców, którzy masowo wyjeżdżają za pracą do innych krajów, głównie Irlandii, Wielkiej Brytanii i Holandii, a także możliwości egzaminacyjne Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego, przyjęliśmy wariant I, polegający na kwalifikacji wstępnej.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#MaciejWroński">Nie będę się szczegółowo rozwodził nad systemem szkolenia, wpisu do rejestru prowadzonego przez wojewodę i innymi związanymi z tym kwestiami technicznymi i organizacyjnymi. Jak powiedział na wstępie pan przewodniczący, kwestie te będą przedmiotem szczegółowych analiz podkomisji nadzwyczajnej.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#MaciejWroński">Powiem jeszcze tylko, że postanowienia dyrektywy byliśmy zobowiązani wdrożyć we wrześniu tego roku, przyjmując w sposób formalny przepisy. Niemniej jednak ze względu na fakt, że praktycznie jeszcze żadne państwo członkowskie tego nie zrobiło, Komisja Europejska dała nam czas do 1 stycznia 2007 roku. Ze względu na ten wymóg zakładamy wejście w życie ustawy po jej uchwaleniu przez Sejm w 14 dni od dnia ogłoszenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#KrzysztofTchórzewski">Otwieram debatę w sprawach ogólnych dotyczących projektu rządowego ustawy. Możliwe są także pytania ze strony państwa posłów do wnioskodawcy, w tym wypadku do pana dyrektora Macieja Wrońskiego. Czy są pytania lub uwagi ogólne do projektu ustawy?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#EdwardManiura">Mam jedną uwagę. W związku z tym, że Klub Parlamentarny Platforma Obywatelska podjął inicjatywę ustawodawczą w sprawie zmiany ustawy – Prawo o ruchu drogowym, nie wiem, czy nie byłoby dobrze, by marszałek skierował do naszej Komisji ten drugi projekt. Obydwoma projektami mogłaby się zająć podkomisja nadzwyczajna. Dzięki temu uniknęlibyśmy sytuacji, że po jakimś czasie będziemy w Komisji rozpatrywać kolejny projekt dotyczący tej samej materii.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#KrzysztofTchórzewski">Z tego, co wiem, projekt rządowy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym ma inny tryb procedowania. Jest to związane z terminami wejścia w życie dyrektywy, o czym mówił pan dyrektor Maciej Wroński. Dlatego pozostawiono nam tak mało czas do przedstawienia sprawozdania.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#EdwardManiura">W druku sejmowym nie zostało oznaczone, że projekt ma charakter projektu pilnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JolantaMisiak">Ale wynika to z określonego terminu procedowania projektu, bardzo krótkiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#KrzysztofTchórzewski">Termin przedstawienia sprawozdania został określony do 9 października br. Jeśli rozszerzymy zakres przedmiotowy ustawy, nie będziemy mogli dotrzymać tego terminu.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#EdwardManiura">Nie będzie żadnego problemu z procedowaniem. Dwie zmiany zaproponowane przez nasz klub można będzie zgłosić do omawianego dzisiaj projektu ustawy w drugim czytaniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#KrzysztofTchórzewski">Czy są jeszcze jakieś pytania lub uwagi ogólne do projektu rządowego? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#KrzysztofTchórzewski">Stwierdzam zakończenie pierwszego czytania projektu ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym – (druk sejmowy nr 961).</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#KrzysztofTchórzewski">W związku z wejściem w życie ustawy o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa informuję państwa, że nie zgłoszono wniosku o wysłuchanie publiczne. Czy ktoś z państwa posłów jeszcze taki wniosek chciałby zgłosić? Nie ma zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#KrzysztofTchórzewski">Prezydium Komisji proponuje skład 8-osobowej podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia projektu rządowego. Dotychczas otrzymałem zgłoszenia kilku kandydatów do podkomisji. Są to panowie posłowie: Andrzej Fedorowicz, Jan Tomaka, Stanisław Żmijan, Stanisław Wziątek, Edward Maniura, Jarosław Żaczek, Dariusz Seliga oraz Zbigniew Chmielowiec.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#KrzysztofTchórzewski">Czy są może inne kandydatury?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#ŁukaszAbgarowicz">W imieniu Klubu Parlamentarnego Platformy Obywatelskiej chciałbym wycofać kandydaturę pana posła Stanisława Żmijana, a w jego miejsce zaproponować kandydaturę pana posła Edwarda Maniury.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#KrzysztofTchórzewski">Rzeczywiście, pan poseł Edward Maniura już został zgłoszony do składu podkomisji, ale dziękuję za wycofanie kandydatury pana posła Stanisława Żmijana; był to już trzeci kandydat z klubu Platformy Obywatelskiej. Czy są inne kandydatury?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#MieczysławŁuczak">Zgłaszam kandydaturę pana posła Bronisława Dutki.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#KrzysztofTchórzewski">Mamy zgłoszonych ośmiu kandydatów do podkomisji. Są to panowie posłowie: Andrzej Fedorowicz, Jan Tomaka, Stanisław Wziątek, Edward Maniura, Jarosław Żaczek, Dariusz Seliga, Zbigniew Chmielowiec i Bronisław Dutka. Czy są uwagi do przedstawionego składu podkomisji? Nie słyszę żadnych uwag. Czy ktoś jest przeciwny powołaniu podkomisji w tym składzie? Nie ma głosów sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#KrzysztofTchórzewski">Stwierdzam, że Komisja Infrastruktury powołała podkomisję nadzwyczajną do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#KrzysztofTchórzewski">Zgodnie z art. 995 regulaminu Sejmu Komisja powinna ustalić harmonogram prac nad projektem zgodny z kalendarzem prac Sejmu. W piśmie skierowanym do Komisji marszałek Sejmu ustalił termin przedstawienia sprawozdania do dnia 9 października. To jest bardzo krótki termin, stąd prośba do członków podkomisji nadzwyczajnej, aby szybko się ukonstytuowali i rozpoczęli prace. Dlatego proponuję, aby członkowie podkomisji pozostali w sali obrad po zakończeniu posiedzenia i wybrali przewodniczącego. Warto także wykorzystać fakt licznego udziału przedstawicieli środowiska w posiedzeniu i odbyć dzisiaj pierwsze posiedzenie podkomisji.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#KrzysztofTchórzewski">Czy ktoś ma uwagi w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#AndrzejFedorowicz">Czy pan przewodniczący przewiduje sprawy różne?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#KrzysztofTchórzewski">Jeśli pan poseł ma takie życzenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#AndrzejFedorowicz">Mam obowiązek powiadomić Komisję, że posiedzenie wyjazdowe podkomisji stałej do spraw transportu w Augustowie odbyło się bez udziału resortowego ministra. Minister Transportu sam nie był obecny i nie przysłał na posiedzenie podkomisji żadnego swojego przedstawiciela. Ubolewam nad tym. Przedmiotem posiedzenia była budowa obwodnicy Augustowa i innych dróg w tym regionie.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#AndrzejFedorowicz">Oczekuję wyjaśnienia od pana ministra, a od pana przewodniczącego wystąpienia do Ministra Transportu z pytaniem, dlaczego tak się stało. Do dzisiaj nie otrzymaliśmy pisma wyjaśniającego nieobecność przedstawicieli Ministra Transportu na posiedzeniu w Augustowie. Dla mnie przynajmniej jest to przypadek kuriozalny.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#KrzysztofTchórzewski">Wyjaśnię, że do reprezentowania resortu transportu był upoważniony dyrektor Oddziału Regionalnego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Natomiast rzeczywiście nikogo z przedstawicieli resortu transportu na posiedzeniu w Augustowie nie było. Czy są jeszcze inne głosy w sprawach różnych? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#KrzysztofTchórzewski">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>