text_structure.xml 51.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#KrzysztofTchórzewski">Otwieram posiedzenie Komisji. Porządek obrad został państwu dostarczony. Czy do porządku obrad posiedzenia Komisji są jakieś uwagi, propozycje lub wnioski? Nie ma wniosków. Uznaję, że porządek obrad został przez Komisję przyjęty. Stwierdzam niezbędne kworum; na sali obecnych jest 21 posłów, przy wymaganym minimum 14. Komisja ma prawo podejmować wiążące decyzje.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#KrzysztofTchórzewski">I punkt porządku dzisiejszego posiedzenia przewiduje wybór przewodniczącego Komisji. Informuję, a raczej przypominam państwu, że pan poseł Bogusław Kowalski, dotychczasowy przewodniczący, został powołany na stanowisko sekretarza stanu w Ministerstwie Transportu. W związku z tym pan poseł został odwołany ze składu Komisji Infrastruktury w dniu 8 czerwca br. Komisja powinna zatem dokonać wyboru nowego przewodniczącego.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#KrzysztofTchórzewski">Przypominam, że Komisja na podstawie art. 20 Regulaminu Sejmu powołuje i odwołuje członków prezydium w głosowaniu jawnym, większością głosów. Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki i obliczenie głosów przez sekretarzy Komisji. Głosowanie będziemy prowadzili według zasady: „kto jest za”, „kto jest przeciw” i „kto się wstrzymał od głosu”. Wybór zostanie dokonany, jeżeli kandydat uzyska zwykłą większość głosów, czyli głosów „za” będzie więcej niż przeciwnych. W tej sytuacji głosy wstrzymujące nie są brane pod uwagę.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#KrzysztofTchórzewski">Czy pan poseł ma uwagi formalne do przedstawionego trybu wyboru przewodniczącego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#AndrzejFedorowicz">Czy pan przewodniczący ogłosił już zgłaszanie kandydatów na przewodniczącego Komisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#KrzysztofTchórzewski">Jeszcze nie, ale to zaproponuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#AndrzejFedorowicz">Wobec tego przepraszam za moją nieuwagę. Myślałem, że jesteśmy już w fazie zgłaszania kandydatur.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#KrzysztofTchórzewski">Przystępując do wyboru przewodniczącego Komisji, chciałbym zwrócić uwagę, że zgodnie z Regulaminem Sejmu, przy zgłoszeniu większej liczby kandydatów, uzyskanie przez pierwszego w kolejności kandydata zwykłej większości głosów spowoduje jego wybór na przewodniczącego Komisji.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#KrzysztofTchórzewski">Czy do przedstawionych zasad wyboru przewodniczącego Komisji są uwagi i pytania, czy zasady są dla państwa posłów jasne? Nie słyszę pytań, z czego wnoszę, że nikt z posłów nie zgłasza wątpliwości.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#KrzysztofTchórzewski">Proszę o zgłaszanie kandydatów na przewodniczącego Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#AndrzejFedorowicz">Oprócz regulaminu Sejmu są standardy, których stosowanie utarło się w Wysokiej Izbie. Nawet, gdy poseł zmieniał klub parlamentarny, co zdarzało się w poprzedniej kadencji, nigdy się nie zdarzyło jego odwołanie z komisji sejmowej. Nie zdarzało się także, aby klub parlamentarny, który miał swojego członka pełniącego funkcję przewodniczącego komisji, został pozbawiony tego przewodnictwa.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#AndrzejFedorowicz">W związku z tym, że pan Bogusław Kowalski był członkiem Klubu Parlamentarnego Ligi Polskich Rodzin, proszę Komisję o przyjęcie zgłoszenia kandydatury pana posła Janusza Kołodzieja na przewodniczącego Komisji Infrastruktury.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#KrzysztofTchórzewski">Przyjmuję zgłoszenie kandydatury pana posła Janusza Kołodzieja na przewodniczącego Komisji. Czy pan poseł zgadza się kandydować na przewodniczącego Komisji Infrastruktury?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JanuszKołodziej">Tak, wyrażam zgodę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#KrzysztofTchórzewski">Czy są jeszcze inne kandydatury? Nie ma innych zgłoszeń. Zgłoszona została jedna kandydatura pana posła Janusza Kołodzieja na przewodniczącego Komisji. Może kandydat powie kilka słów o sobie? Czy pan poseł Wiesław Szczepański ma jakieś uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#WiesławSzczepański">Proszę nie odbierać mojego głosu, jako sprzeciw wobec zgłoszonej kandydatury, gdyż uważam, że parytet powinien zostać zachowany. Mam pytanie, czy pan poseł nie dostrzega możliwości pewnego konfliktu interesów między funkcją przewodniczącego Komisji Infrastruktury a stanowiskiem szefa firmy budowlanej. Z tego, co przeczytałem w Internecie, pan poseł Janusz Kołodziej jest właścicielem firmy budowlanej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#KrzysztofTchórzewski">Poproszę pana posła Janusza Kołodzieja o powiedzenie kilku zdań o sobie i ewentualne udzielenie odpowiedzi na pytanie pana posła Wiesława Szczepańskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#JanuszKołodziej">Jestem posłem Ligi Polskich Rodzin. Najpierw odpowiem na pytania pana posła. Prowadziłem firmę budowlaną do momentu, kiedy zostałem wybrany posłem do Sejmu. Wówczas zrezygnowałem z prowadzenia firmy. Firma dalej funkcjonuje, ale jej właścicielem jest już ktoś inny.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#JanuszKołodziej">Powiem kilka zdań o sobie. Urodziłem się w 1959 roku w Jaśle, ukończyłem studium budowlane o kierunku ogólnobudowlanym w Rzeszowie. Pracowałem 5 lat w oświacie, gdzie prowadziłem sprawy budownictwa i inwestycji, następnie pracowałem w firmie BUDIMEX w Iraku w biurze projektów. Później, także w biurze projektów, prowadziłem prace związane z budową autostrady i wiaduktu. Następnie zatrudniony byłem w firmie francuskiej Bougryes w Bagdadzie. Po ukończeniu budowy wiaduktu wykonałem inwentaryzację firmy. Po powrocie do Polski prowadziłem firmę budowlaną, która wykonywała różnego rodzaju prace nie tylko w Polsce, ale także w Wiedniu. Po wyborze na posła RP zrezygnowałem z prowadzenia działalności gospodarczej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#KrzysztofTchórzewski">Czy do pana posła Janusza Kołodzieja, kandydata na przewodniczącego Komisji, macie państwo pytania? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#KrzysztofTchórzewski">Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa posłów jest za wyborem na przewodniczącego Komisji pana posła Janusza Kołodzieja?</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#KrzysztofTchórzewski">Stwierdzam, że Komisja 21 głosami, przy braku przeciwnych i 1 wstrzymującym się opowiedziała się za wyborem posła Janusza Kołodzieja na przewodniczącego Komisji. Gratuluję panu posłowi wyboru i przekazuję przewodnictwo obrad. Proszę o dalsze prowadzenie posiedzenia Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#JanuszKołodziej">Dziękuję bardzo serdecznie za tak duże zaufanie. Mam nadzieję nie zawieść państwa oczekiwań w tym, co będę robił w Komisji; zaangażuję się w pracę Komisji. Przyznam, że jest to praca, która zawsze mnie absorbowała w pozytywny sposób.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#JanuszKołodziej">Z góry państwa przepraszam za sytuacje, które mogą zaistnieć, a które będą wynikiem mojego braku doświadczenia w prowadzeniu obrad. Przyznam, że jestem trochę stremowany wyborem. Mam jednak obok siebie zastępców przewodniczącego, którzy z pewnością mi pomogą, także w doprowadzeniu do końca dzisiejszego posiedzenia Komisji.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#JanuszKołodziej">W II punkcie obrad mamy zmiany w składach osobowych podkomisji stałych. Oto zasygnalizowane zmiany:</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#JanuszKołodziej">– poseł Janusz Kołodziej zgłosił akces do podkomisji stałej do spraw monitorowania wykorzystania funduszy Unii Europejskiej oraz do podkomisji stałej do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej,</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#JanuszKołodziej">– poseł Katarzyna Piekarska – do podkomisji stałej do spraw łączności i nowoczesnych technik informacyjnych,</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#JanuszKołodziej">– poseł Wiesław Szczepański – do podkomisji stałej do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej oraz do podkomisji stałej do spraw transportu lądowego,</u>
          <u xml:id="u-14.6" who="#JanuszKołodziej">– poseł Łukasz Zbonikowski – do podkomisji stałej do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej.</u>
          <u xml:id="u-14.7" who="#JanuszKołodziej">Czy ze strony państwa posłów są jeszcze inne propozycje zmian w składach osobowych podkomisji stałych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#JanBestry">Chciałbym pracować również w podkomisji stałej do spraw transportu lądowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#JanuszKołodziej">Czy była to już ostatnia propozycja zmian? Nie widzę innych zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#JanuszKołodziej">Czy Komisja akceptuje proponowane zmiany w składach osobowych podkomisji stałych? Nie widzę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#JanuszKołodziej">Stwierdzam, że Komisja dokonała zmian w składach osobowych podkomisji stałych.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#JanuszKołodziej">W punkcie III porządku obrad rozpatrzymy plan pracy Komisji na II półrocze br. Otrzymaliście państwo wcześniej przygotowane propozycje planu pracy. Poproszę pana przewodniczącego Krzysztofa Tchórzewskiego o krótkie wprowadzenie do dyskusji o proponowanych pozycjach planu pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#KrzysztofTchórzewski">Przystępując do przygotowania planu pracy Komisji na drugie półrocze 2006 roku, zebraliśmy wszystkie propozycje zgłoszone do Komisji przez poszczególne resorty. W przekazanym państwu projekcie można znaleźć informacje o zamiarach resortów. Do tych propozycji ministerialnych dopasowaliśmy nasze plany. Podobnie jak to było w I półroczu, także w II będzie to plan ruchomy, to znaczy będą w nim zachodziły zmiany polegające głównie na przesunięciu terminów posiedzeń. W imieniu grupy posłów, która przygotowała projekt planu pracy, chciałbym prosić o skreślenie na ostatniej stronie materiału punktu dotyczącego posiedzenia wyjazdowego w Gdańsku. Posiedzenie to stała podkomisja ds. transportu lądowego miała poświęcić regionalnym przewozom pasażerskim.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#KrzysztofTchórzewski">W materiale dostarczonym państwu zawarte są także propozycje wyjazdowych posiedzeń Komisji i podkomisji. Staraliśmy się uwzględnić wszystkie propozycje zgłoszone przez państwa posłów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#WiesławSzczepański">Mam jedną uwagę, a raczej pytanie, na ile plan jest bardziej realny od poprzedniego. W pierwszym półroczu mieliśmy rozpatrzyć 12 rządowych projektów ustaw, z czego dostaliśmy tylko 3. Chciałbym, abyśmy przyjmując projekt planu pracy, brali pod uwagę jego realność. Mogę z góry powiedzieć, że będę głosował przeciwko przyjęciu przedstawionego nam projektu planu na II półrocze, bo jest on nierealny.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#WiesławSzczepański">Projekt przewiduje, że w lipcu, w którym odbędziemy jeszcze tylko dwa posiedzenia, Komisja ma rozpatrzyć cztery projekty ustaw. Chodzi m.in. o rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym, drugi – o kierujących pojazdami oraz trzeci – o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym. Nawet nie wiem, jaki druk mają te ustawy, bo ich nie widziałem. Na jakim etapie znajdują się prace nad tymi projektami rządowymi i czy w ogóle one wpłynęły do laski marszałkowskiej?</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#WiesławSzczepański">Drugie pytanie dotyczy projektów ustaw o spółdzielniach mieszkaniowych. W planie pracy zapisano, że w sierpniu Komisja rozpatrzy rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz o zmianie niektórych ustaw, po czym we wrześniu mamy rozpatrzyć sprawozdanie podkomisji nadzwyczajnej o poselskim projekcie takiej samej ustawy. Tymczasem podkomisja ta obecnie nie funkcjonuje. Myślę, że został popełniony błąd. O ile się nie mylę, mamy obecnie cztery poselskie projekty ustaw o spółdzielniach mieszkaniowych. Jest projekt PiS, Platformy Obywatelskiej, projekt senacki oraz Ligi Polskich Rodzin. Jako piąty będzie projekt rządowy.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#WiesławSzczepański">Nie wiem, czy wszystkie te projekty będzie rozpatrywała jedna podkomisja nadzwyczajna, czy też powinna być powołana podkomisja do każdego z tych projektów. Te wszystkie kwestie wymagają koordynacji, a proponowane tematy posiedzeń przede wszystkim urealnienia. Uważam, że nierealne jest rozpatrzenie sprawozdania podkomisji o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw, jako że podkomisja taka nie pracuje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#EdwardManiura">Mam bardzo konkretne pytanie do pana ministra zbliżone do pytania zadanego przez mojego poprzednika. Wiem, że przygotowywany jest projekt ustawy o żegludze, natomiast nie słyszałem, żeby toczyły się prace nad projektami ustaw zmieniających ustawę o transporcie drogowym, ustawę – Prawo o ruchu drogowym oraz nową ustawę o kierujących pojazdami.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#EdwardManiura">Wszystkie trzy projekty są bardzo istotnymi ustawami. Kiedy uchwalaliśmy w lipcu ubiegłego roku ustawę o zmianie ustawy o transporcie drogowym, dając niektórym przepisom długie vacatio legis, mieliśmy zapewnienie, że rząd przygotuje projekt kolejnej nowelizacji. Chciałbym wiedzieć, co znajdzie się w nowym projekcie. Jeżeli mielibyśmy wymienione trzy projekty rządowe rozpatrzyć w lipcu, to powinny one znajdować się już w Sejmie. Trudno sobie wyobrazić, że tak ważne projekty ustaw rozpatrzymy w ciągu jednego dnia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#AndrzejFedorowicz">Swoją uwagę kieruję do całego prezydium Komisji. Złożyłem propozycję odbycia wyjazdowego posiedzenia podkomisji stałej do spraw transportu lądowego w Augustowie. Niestety, propozycja nie została uwzględniona w planie pracy na II półrocze. Nie jest prawdą, że rozwiązana już została sporna sprawa budowy obwodnicy Augustowa. Znowu zaczynają się tzw. przepychanki między ekologami a drogowcami. Niby minister środowiska podpisał decyzję o budowie, ale znowu pojawił się problem związany z programem Natura 2000 na innym odcinku drogi między Augustowem a miejscowością Katarynka. Właśnie tam ma być realizowany pierwszy odcinek drogi ekspresowej S-8.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#AndrzejFedorowicz">Pan minister Jerzy Polaczek był łaskaw w dopowiedzi udzielonej sejmikowi wojewódzkiemu województwa podlaskiego napisać takie zdanie: „Stan dróg w województwie podlaskim jest zadowalający”. Chyba tylko zadowalający pana ministra. Nie ma zgody na takie stwierdzenie, choćby z tego powodu, że największy ruch ciężarówek przekraczających naszą granicę kierowany jest do Suwałk. Po Świecku jest to drugie drogowe przejście graniczne pod względem liczby samochodów ciężarowych. Stan dróg na Podlasiu jest fatalny. Może nawet ich nawierzchnia jest jako taka, ale sieć drogowa województwa należy do najgorszych w kraju.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#AndrzejFedorowicz">Jeszcze raz proszę Komisję, aby ujęła się trochę za mieszkańcami województwa podlaskiego, by stan dróg uległ poprawie. Minister Jerzy Polaczek zapowiedział swego czasu, że przy realizacji inwestycji drogowych będzie kierował natężeniem ruchu pojazdów. To stwierdzenie jest zawarte w druku sejmowym i będę się dopominał, aby czyny były zgodne ze słowami pana ministra.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#AndrzejFedorowicz">Powiem jeszcze o jednej karygodnej sprawie, a mianowicie droga S-19 planowana była do realizacji od Białej Podlaskiej w dół, do Rzeszowa, a nie do Białegostoku, jak to zamierza się teraz robić. Mamy do czynienia z ewidentnym nieporozumieniem. Do władz województwa podlaskiego zwróciła się firma amerykańska, że jest w stanie wybudować drogę S-19 na całym odcinku od Ogrodnik na granicy państwa, dalej na południe przez Lublin i Rzeszów. Warunkiem było umożliwienie tej firmie dzierżawy pasa drogowego. Trzeba trochę mieć wyobraźni, aby sobie przedstawić, że za kilka lat, kiedy do Unii Europejskiej zostaną przyjęte Rumunia i Bułgaria, ruch tranzytowy pójdzie tamtą drogą. Chyba że prezydent Łukaszenko będzie od nas szybszy, a podejrzewam, że będzie, bo on jednak działa sprawniej od niektórych naszych władz.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#AndrzejFedorowicz">W związku z tym dopominam się o wpisanie posiedzenia wyjazdowego podkomisji do Augustowa do planu pracy Komisji. Będę o to dopominał się tak długo, dopóki nie zostanie zrealizowana zapowiedź pana ministra i czyny będą zgodne ze słowami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#JanuszKołodziej">Poproszę pana ministra o przedstawienie stanowiska rządu do propozycji tematycznych zawartych w planie pracy Komisji na II półrocze oraz kwestii poruszonych przez posłów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#EugeniuszWróbel">Lipcowe terminy trzech projektów ustaw, o których mówili panowie posłowie Wiesław Szczepański i Edward Maniura, były zgłoszone przez ministra transportu, jako terminy zgłoszenia projektów tych ustaw na posiedzenie rządu. Z tego wynika, że terminy zgłoszenia gotowych projektów rządowych do Sejmu zostaną opóźnione. Dotyczy to zresztą nie tylko wymienionych trzech projektów drogowych.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#EugeniuszWróbel">Projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym dotyczy tak zwanej małej zmiany unijnej. Chodzi o dostosowanie do nowych dyrektyw unijnych i generalnie do prawa europejskiego. Projekt tej ustawy znajduje się w uzgodnieniach międzyresortowych i na pewno w lipcu znajdzie się w Sejmie. Trudno mi jednak zadeklarować, kiedy dokładnie to nastąpi.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#EugeniuszWróbel">Jeżeli chodzi o projekt ustawy o kierujących pojazdami też jest już w uzgodnieniach międzyresortowych i liczymy na to, że niebawem projekt będzie mógł być skierowany na posiedzenie Komitetu Rady Ministrów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#EdwardManiura">Czy mamy do czynienia z koncepcją rozbicia przepisów ruchu drogowego na dwie ustawy? Przypomnę, że przez wiele lat uważano takie rozwiązania za najlepsze. Także Komisja Infrastruktury w poprzedniej kadencji wspierała taki kierunek legislacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#EugeniuszWróbel">Nadal utrzymujemy taki kierunek myślenia o tych przepisach. Jeśli chodzi o trzeci projekt dotyczący nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym, lipcowy termin rozpatrywania przez Komisję jest już nierealny. Mogę to już stwierdzić z całą pewnością. Najwcześniejszym terminem może być sierpień, a być może nawet wrzesień.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#EugeniuszWróbel">Skoro już jestem przy głosie, chciałbym poprosić pana przewodniczącego o zmianę również innych zapisów planowanych posiedzeń Komisji. W listopadzie Komisja zaplanowała posiedzenie poświęcone funkcjonowaniu kolejowych, drogowych, lotniczych i morskich przejść granicznych, ze szczególnym uwzględnieniem wschodnich granic Polski, jako granicy Unii Europejskiej. Minister transportu nie jest już ministrem właściwym dla przejść granicznych. Przejścia te znajdują się w gestii wojewodów. Tak więc minister spraw wewnętrznych i administracji byłby ministrem właściwym i jego trzeba wpisać w pozycji nr 47 planu pracy Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#JanuszKołodziej">Kto z państwa posłów chciałby jeszcze zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#AldonaMłyńczak">Mam wniosek formalny, aby dzisiaj nie przyjmować planu pracy Komisji na II półrocze, ale by go jeszcze przejrzeć, zaktualizować i za tydzień przestawić Komisji do zatwierdzenia. Po co mamy dzisiaj negatywnie odnieść się do tego planu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#WiesławSzczepański">Wolałbym jednak, byśmy dokonali zmian w konstrukcji planu pracy; zamiast na miesiące rozpisali go na kwartały. Może w ten sposób łatwiej byłoby nam i rządowi dokonywać ewentualnych przesunięć między poszczególnymi pozycjami tematycznymi planu pracy.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#WiesławSzczepański">Mam pytanie do pana posła Antoniego Mężydły. Dlaczego o kolejne trzy miesiące przesuwa pan poseł termin rozpatrzenia planów rozwojowych Poczty Polskiej oraz rządowego projektu o komercjalizacji tego przedsiębiorstwa państwowego użyteczności publicznej?</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#WiesławSzczepański">Przypomnę, że odbyliśmy posiedzenie zamknięte Komisji, podczas którego został przegłosowany wniosek o zwołaniu kolejnego posiedzenia w sprawie Poczty Polskiej. Z planu pracy wynika, że prezydium Komisji nie robi nic, aby takie posiedzenie szybko zwołać. Wygląda na to, że chcemy uciec od tego tematu, bo tak rozumiem przesunięcie na wrzesień posiedzenia w sprawie Poczty Polskiej. Stąd moje pytanie, dlaczego o kolejne miesiące przesuwamy rozpatrywanie sprawy Poczty Polskiej?</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#WiesławSzczepański">Kolejne pytanie. Czy nie byłoby dobrze, aby na posiedzeniu wrześniowym rozpatrzyć obydwa punkty, które w planie pracy Komisji zostały potraktowane rozdzielnie. W jednym punkcie mowa jest o planach i perspektywach Poczty Polskiej z jednoczesnym rozpatrzeniem koncepcji założeń przekształcenia przedsiębiorstwa w spółkę prawa handlowego. Drugie posiedzenie, też wrześniowe, ma być poświęcone rozpatrzeniu rządowego projektu ustawy o komercjalizacji tego przedsiębiorstwa. Najpierw więc mamy się zastanowić nad tym co Poczta Polska ma robić, a dopiero potem, czy ma być poddana komercjalizacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#MichałWojtkiewicz">Dopiero na październik zostało zaplanowane zajęcie się rządowym projektem ustawy o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Jest to jedna z ustaw, która powinna przyczynić się do ładu przestrzennego. Jeśli jednak w najbliższym czasie nie zmienimy tej ustawy, a także przepisów Prawa budowlanego oraz Prawa geodezyjnego i kartograficznego, to będą nam nadal w szybkim tempie rosnąć ceny nieruchomości, zwłaszcza terenów pod budowę. Te trzy ustawy będą miały wpływ na kształtowanie się cen nieruchomości.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#MichałWojtkiewicz">Jeśli poważnie myślimy o rozwoju budownictwa mieszkaniowego i jego potanieniu, to musimy zacząć od cen nieruchomości. Stąd potrzeba możliwie szybkiego zajęcia się wspomnianymi ustawami. Co prawda rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym będzie gotowy dopiero na październik, ale dobre i to. Gorzej z nowelizacją ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne. To jest bardzo trudna materia, dlatego wymaga wyjątkowej staranności przy dokonywaniu zmian.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#JanuszKołodziej">Poproszę przedstawicieli rządu o odniesienie się do uwag panów posłów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PiotrStyczeń">Odpowiadając na pytania stwierdzam, że planowanie przestrzenne było traktowane od samego początku w byłym Ministerstwie Transportu i Budownictwa, a obecnie Ministerstwie Budownictwa, jako priorytetowe. Na użytek Komisji przedstawiliśmy na jednym z posiedzeń tzw. studium przypadku, wykazując, że nowelizacja ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym jest zadaniem najważniejszym. Dlatego tej ustawie poświęciliśmy najwięcej uwagi.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PiotrStyczeń">Jeśli chodzi o pozostałe ustawy, to chciałbym poinformować, że trwają prace studyjne nad zmianą przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami. Trwają jednocześnie rozmowy w ramach zespołu powołanego do przygotowania projektu zmian w ustawie – Prawo budowlane. Prace te będą prowadzone już pod kierownictwem pani minister Elżbiety Janiszewskiej-Kuropatwy.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#PiotrStyczeń">Przystępując do prac legislacyjnych, dokonaliśmy rozumnego wyboru celów i priorytetów. Najważniejsze jest planowanie przestrzenne i dlatego projekt ustawy o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym zostanie państwu przedstawiony do rozpatrzenia w pierwszej kolejności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#JanuszKołodziej">Prosimy jeszcze przedstawiciela resortu transportu o odpowiedź na pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#EugeniuszWróbel">Sygnalizowałem już wcześniej, że wszystkie tematy zaplanowane na lipiec, z wyjątkiem projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym, są już skierowane do rządu. Istnieje zatem duże prawdopodobieństwo, że wspomniane projekty ustaw nie trafią do laski marszałkowskiej jeszcze w lipca, ale dopiero z początkiem sierpnia. Może się okazać, że będzie jeszcze większe opóźnienie, ponieważ Komitet Rady Ministrów prawdopodobnie będzie pracował w innej formule, co może spowodować dalszą zwłokę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#KrzysztofTchórzewski">Z wypowiedzi pana ministra wynika, że punkty 8 i 9 planu pracy powinniśmy przenieść na wrzesień.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#EugeniuszWróbel">W zasadzie na sierpień, ale pewniejszy będzie wrzesień. Jak projekty trafią do Sejmu wcześniej, to posłowie będą mieli więcej czasu na zapoznanie się z nimi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#KrzysztofTchórzewski">Zapisujemy więc punkty 8 i 9 we wrześniu. Czy zmiana terminu dotyczy również pkt 10?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#EugeniuszWróbel">Obawiam się, że tak, choć może to być nawet październik. Prace nad rządowym projektem ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym są najmniej zaawansowane z wszystkich ustaw drogowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#KrzysztofTchórzewski">Przenosimy zatem punkty 8 i 9 planu pracy Komisji na wrzesień, a pkt 10 na październik. A co z pkt 11, w którym zapisaliśmy także w lipcu rozpatrzenie rządowego projektu ustawy o Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#EugeniuszWróbel">Powołanie Agencji Żeglugi Powietrznej jest sprawą bardzo pilną, usilnie pracujemy nad projektem ustawy. Będziemy się bardzo starać, aby projekt ten mógł trafić do Sejmu jeszcze w tym miesiącu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#KrzysztofTchórzewski">Pan minister mówi o wpłynięciu projektu do Sejmu, a nam chodzi o możliwość rozpatrzenia projektu rządowego przez Komisję. W lipcu będzie to raczej niemożliwe. Czy można zapisać ten temat na sierpień?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#EugeniuszWróbel">Tak, powinien to być termin realny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#JanuszKołodziej">Mieliśmy sygnał od pana marszałka, aby wspólne posiedzenie z Komisją Finansów Publicznych na temat podatku od towarów i usług VAT w budownictwie, przenieść z września na październik. Proponuję dokonanie takiej zamiany w planie pracy. Czy państwo mają jeszcze inne uwagi lub propozycje do projektu planu pracy Komisji na II półrocze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#JanBestry">Z planu posiedzeń wyjazdowych podkomisji „wypadł” wyjazd do Gdańska, proponuję więc odbycie posiedzenia podkomisji stałej do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej. Jego tematem byłyby legislacyjne uwarunkowania inwestycyjnego procesu budowlanego. Miejscem posiedzenia byłaby Warszawa. Posiedzenie podkomisji odbylibyśmy w ramach corocznie odbywającej się konferencji pn. Inwestycyjny tor przeszkód. Będzie to zresztą nawiązanie do dawnej tradycji, kiedy posłowie uczestniczyli w tej imprezie.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#JanBestry">Byłem jej uczestnikiem w tym roku i bardzo pozytywnie oceniam przebieg konferencji. Jej uczestnicy wykonali konstruktywną pracę. Dlatego uważam, że udział członków podkomisji w obradach i spotkanie z licznym gremium inwestorów będzie doskonałą okazją do zapoznania się tą trudną problematyką. Konferencja jest planowana na grudzień 2006 r. Można będzie termin konferencji dostosować trochę do naszych potrzeb.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#JanuszKołodziej">Jak wobec tego pan poseł proponuje zapisać nowy punkt w planie pracy? Proszę o podanie tematu wyjazdowego posiedzenia podkomisji stałej ds. budownictwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#JanBestry">Zaraz to zrobię.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#AndrzejFedorowicz">Przypominam, że zgłosiłem wniosek o odbycie wyjazdowego posiedzenie podkomisji stałej do spraw transportu lądowego w Augustowie. Niestety, wniosek nie został uwzględniony w projekcie planu pracy Komisji. Dlatego ponawiam wniosek o odbycie takiego posiedzenia w możliwie najkrótszym terminie. Tematem posiedzenia byłaby budowa drogi S-8 oraz obwodnic Augustowa i Wasilkowa. Podczas dwudniowego posiedzenia posłowie mieliby możliwość zapoznać się z sytuacją terenową tych inwestycji i stanem dróg. Dodam, że S-8 jest ważną drogą dojazdową do granicy państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#KrzysztofTchórzewski">Takie posiedzenie wyjazdowe podkomisji stałej ds. transportu lądowego można by odbyć w październiku. Jako temat można podać problemy legislacyjne budowy dróg, ze szczególnym uwzględnieniem ustawy – Prawo ochrony środowiska. Droga S-8 jest przykładem inwestycji wieloletniej, która jakoś ciągle nie może doczekać się realizacji. Proponuję termin październikowy, bowiem w tym miesiącu mamy najmniej zaplanowanych posiedzeń wyjazdowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#AndrzejFedorowicz">Budowa drogi S-8 ma już długą i niechlubną historię. Swego czasu Komisja, a także pan minister Jerzy Polaczek, obiecał zająć się sprawą możliwie najszybciej. Istnieje bowiem realna groźba blokady przez mieszkańców miejscowości, którzy protestują przeciw nadmiernemu ruchowi TIR-ów i innych ciężkich pojazdów pod ich oknami. Nadal nie zostało przez resort środowiska rozstrzygnięcie budowy obwodnicy Augustowa. Jak państwu już kiedyś mówiłem, istnieje projekt wybudowania tunelu pod rzeką; projekt ten ma wielu zwolenników.</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#AndrzejFedorowicz">W tej sytuacji uważam za celowe odbycie wyjazdowego posiedzenia do Augustowa. Stanowisko podkomisji, a następnie Komisji Infrastruktury, mogłoby wpłynąć na podjęcie niektórych pilnych decyzji. Dlatego uważam, że posiedzenie podkomisji najbardziej miałoby sens w końcu sierpnia lub na początku września.</u>
          <u xml:id="u-47.2" who="#AndrzejFedorowicz">Obecnie trwa swoista wojna psychologiczna mieszkańców Łomży przeciw przejazdom ciężkich pojazdów przez miasto. Prezydent miasta protestuje przeciw skierowaniu części pojazdów przez most w Łomży. Tego rodzaju sytuacji mamy w regionie coraz więcej, a wszystkie wynikają z niejasności wokół budowy drogi S-8.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#KrzysztofTchórzewski">Jako przewodniczący podkomisji stałej ds. transportu lądowego proponuję zamianę terminów i kolejności posiedzeń wyjazdowych. Planowane pierwotnie posiedzenie wyjazdowe w Mińsku Mazowieckim, na którym mamy zająć się podobną problematyką, przesuniemy na październik, a w to miejsce zapisujemy posiedzenie w Augustowie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#JanuszKołodziej">Czy państwo posłowie mają jeszcze inne propozycje zmian lub uzupełnień do planu pracy Komisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#JanBestry">Pan poseł Andrzej Fedorowicz mówił o drodze S-8, ale na odcinkach wschodnich. Swego czasu na posiedzeniu prezydium Komisji omawialiśmy przebieg budowy tej samej drogi S-8 w połączeniu z drogą S-7, ale przez Warszawę. Jeśli już mamy odbyć wyjazdowe posiedzenie do Augustowa, proponuję podobne posiedzenie odbyć na miejscu w Warszawie. Chodzi konkretnie o połączenie dróg S-8 i S-7, czyli dróg północ-południe, z uwzględnieniem w szczególności przejazdu przez Warszawę.</u>
          <u xml:id="u-50.1" who="#JanBestry">Proszę to potraktować jako wniosek o odbycie posiedzenia, ale nie podkomisji stałej, lecz całej Komisji Infrastruktury, jako że sprawa jest bardzo poważna. W ten sposób mielibyśmy „załatwioną” całą drogę ekspresową S-8. Posiedzenie wyjazdowe dałoby nam pogląd, jak ta droga jest budowana i jakie istnieją pomysły na przecięcie Warszawy arterią szybkiego ruchu pod oknami mieszkańców. Takie posiedzenie powinno także się odbyć w miarę szybko, jako że projekty trafiły już do wojewody, za chwilą znajdą się na biurku ministra transportu. Byłoby dobrze, gdyby Komisja zwizytowała ewentualny przebieg tej drogi od węzła Konotopa do trasy Armii Krajowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#KrzysztofTchórzewski">Nie mamy już wolnych terminów w planie pracy Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#JanBestry">Zdążymy odbyć takie posiedzenie Komisji. Obawiam się bowiem, że rząd tak opóźni przygotowanie projektów ustaw, że Komisja nie będzie miała co robić i będzie musiała wymyślać tematy zastępcze. Dlatego proszę dopisać moją propozycję do planu pracy. Jednocześnie zobowiązuję się, że jeśli zajdzie konieczność, wykreślę z planu jeden z tematów posiedzeń podkomisji stałej, której przewodniczę. Czy jest na to zgoda, panie przewodniczący?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#JanuszKołodziej">Jest zgoda. Proszę o skonkretyzowanie tematu, byśmy mogli go zapisać do planu pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#JanBestry">Realizacja inwestycji drogowej S-8 od węzła Konotopa do Trasy Armii Krajowej oraz drogi S-7, ich przebieg przez Warszawę i wylot w kierunku północnym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#JanuszKołodziej">Czy są jeszcze inne propozycje zmian planu pracy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#MichałWojtkiewicz">W pkt 41 mamy zapisany następujący temat: Realizacja programu budowy autostrad w Polsce. Stan budowy autostrady A-4 w kontekście połączenia Polski z rynkami Europy Wschodniej i Azją. Proponuję odbycie posiedzenia wyjazdowego na terenie między Podkarpaciem i Małopolską, a konkretnie w Tarnowie. Tematem posiedzenia byłaby oczywiście budowa autostrady A-4.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#KrzysztofTchórzewski">We wrześniu mamy zaplanowane w pkt 29 posiedzenie na temat realizacji budowy autostrady A-1 oraz sieci dróg głównych w subregionie zachodnim województwa śląskiego. Ma to być posiedzenie wyjazdowe w Katowicach, Rybniku i Sławkowie, gdzie mamy się zapoznać z budową Międzynarodowego Centrum Logistycznego. Głównym tematem będzie jednak budowa autostrady A-1. Może autostradą A-4 zajmiemy się w następnym półroczu, bo w tym już po prostu nie starczy nam czasu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#MichałWojtkiewicz">Złożyłem taką propozycję, ale się przy niej nie upieram. Zgłaszam jedynie chęć pomocy w zorganizowaniu takiego posiedzenia wyjazdowego w Tarnowie, którego czułbym się gospodarzem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#JanuszKołodziej">Ja także, panie pośle Wojtkiewicz, bo też jestem zainteresowany budową autostrady A-4. Popieram inicjatywę pana posła Michała Wojtkiewicza, ponieważ Podkarpacie i Małopolska to regiony mało dostępne. Sieć drogowa jest w złym stanie, stąd tak bardzo nam leży na sercu budowa autostrady A-4. Zorganizujemy wyjazdowe posiedzenie w Tarnowie, ale już w I półroczu 2007 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#MichałWojtkiewicz">Wiedziałem, że mogę liczyć na pana przewodniczącego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#GabrielaMasłowska">Mam pytanie do tematu zapisanego w pkt 20 planu pracy. We wrześniu, jak wynika z planu, Komisja ma rozpatrzyć sprawozdanie podkomisji nadzwyczajnej o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Czy chodzi o projekt zawarty w druku sejmowym 339? O ile jest mi wiadomo, nad tym drukiem kończy prace podkomisja. Mam nadzieję, że chodzi właśnie o ten projekt.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#JanuszKołodziej">Nie ma innego poselskiego projektu dotyczącego zmiany ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#GabrielaMasłowska">Dla większej jasności proponuję, aby w pkt 20 dopisać, że chodzi o projekt ustawy z druku 339.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#JanuszKołodziej">Proszę o dopisanie, że chodzi o druk sejmowy nr 339. Czy są jeszcze jakieś głosy dodatkowe?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#WiesławSzczepański">W trakcie dyskusji przedstawiciel Ministerstwa Budownictwa stwierdził, że niektóre rządowe projekty ustaw nie będą gotowe w terminach zapisanych w planie pracy Komisji. W związku z tym zgłaszam wniosek formalny, abyśmy dzisiaj nie przyjmowali tego projektu. Mamy jutro rano kolejne posiedzenie Komisji. Może do tego czasu niektórzy posłowie zdążą na piśmie przedstawić poprawki do zaproponowanego przez prezydium planu pracy na II półrocze. Możemy przecież plan przyjąć jutro, a nawet pojutrze.</u>
          <u xml:id="u-65.1" who="#WiesławSzczepański">W obecnym kształcie jest on nie do przyjęcia ze względu na wadliwe terminy odbywania poszczególnych posiedzeń Komisji, co głównie wynika z opóźnień w przygotowaniu przez rząd projektów kilku ustaw. Przyjmowanie tylko po to, aby przyjąć, mija się z celem. Konsekwencją będzie taka sytuacja, jaką mieliśmy w I półroczu, kiedy wykonaliśmy swoje planowe i zapisane zamierzenia w niewiele ponad 20%.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#JanuszKołodziej">Otrzymałem informację, że do 14 lipca Komisja musi przekazać panu marszałkowi plan pracy na drugie półrocze. Jeśli natomiast chodzi o niski stopień realizacji planowanych zamierzeń w pierwszej połowie roku, to proszę pamiętać, że był to czas organizowania pracy rządu. Nigdy nie ma możliwości pełnego wykonania planu od kropki do kropki. Tego mamy pełną świadomość. Musimy być elastyczni w swoich pracach komisyjnych, co oznacza konieczność dostosowania posiedzeń do potrzeb, które często naprawdę bardzo trudno przewidzieć. Nie powinniśmy przeciągać prac nad planem naszego działania, bo mogłoby to spowodować perturbacje czy to w organizowaniu posiedzeń wyjazdowych, czy naszych posiedzeń w Warszawie.</u>
          <u xml:id="u-66.1" who="#JanuszKołodziej">Przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem przedstawionego projektu planu pracy Komisji na II półrocze wraz z dokonanymi zmianami i uzupełnieniami?</u>
          <u xml:id="u-66.2" who="#JanuszKołodziej">Stwierdzam, że Komisja 16 głosami, przy brak przeciwnych i 7 wstrzymujących się, przyjęła plan pracy na II półrocze 2006 r.</u>
          <u xml:id="u-66.3" who="#JanuszKołodziej">Przechodzimy do punktu IV porządku dziennego – przyjęcia przez Komisję propozycji tematów kontroli do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli w roku 2007. W związku z pismem Prezesa Najwyższej Izby Kontroli o podjęciu prac nad przygotowaniem planu pracy NIK na rok 2007, Marszałek Sejmu prosi o przekazanie sugestii Komisji dotyczących tematów, które mogą być przedmiotem badań kontrolnych w przyszłym roku. Propozycje tematów przygotowane przez prezydium Komisji zostały państwu dostarczone przed dzisiejszym posiedzeniem. Mam nadzieję, że wszyscy posłowie dysponują tym materiałem.</u>
          <u xml:id="u-66.4" who="#JanuszKołodziej">Proszę o uwagi i zgłaszanie własnych propozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#JanBestry">Mam pytanie do autorów propozycji. Wszystkie dotyczą tematów problemowych, z wyjątkiem tematu w pozycji 7. Proponuje się dokonanie szczegółowej kontroli prawidłowości projektu i sposobu budowy mostu drogowego na rzece Szkarpawa w miejscowości Drewnica w województwie pomorskim. Czyj to jest wniosek i jaki jest powód, dla którego chcemy umieścić ten temat w planie badań kontrolnych Najwyższej Izby Kontroli?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#JanuszKołodziej">Autorem tej propozycji jest pan poseł Sławomir Jeneralski, który umotywował ją na piśmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#JanBestry">Czy pan poseł Sławomir Jeneralski jest obecny na posiedzeniu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#JanuszKołodziej">Chyba nie. Czy pan poseł mógłby przedstawić uzasadnienie zbadania budowy mostu drogowego w Drewnicy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#JanBestry">Uzasadnienie jest dość długie, więc nie będą go odczytywał. Sprawa budowy tego mostu jest mi jednak znana, bowiem inwestycja jest realizowana w moim rejonie. Przychylam się do tej propozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#StanisławŻmijan">Nie wiem, kto jest autorem propozycji w punkcie 9; chodzi o wykorzystanie środków Krajowego Funduszu Drogowego. Uzupełniłbym tę propozycję o objęcie kontrolą NIK również Krajowego Funduszu Kolejowego. Taka kontrola byłaby bardzo potrzebna w roku przyszłym, kiedy już obydwa Fundusze będą w pełni funkcjonowały.</u>
          <u xml:id="u-72.1" who="#StanisławŻmijan">Przypomnę, że podczas ostatniego posiedzenia Komisji padały pytania ze strony posłów, sam je też zadawałem, jak przebiega organizacja tego Funduszu i jak już funkcjonuje. Z mojego rozeznania wynika, że jak dotąd Krajowy Fundusz Kolejowy nie działa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#WiesławSzczepański">Mam odmienne zdanie, niż pan poseł Stanisław Żmijan i proponuję skreślenie pkt 9. Byłoby to dublowanie kontroli. Kontrolę wydatkowania funduszy ulokowanych w Banku Gospodarstwa Krajowego zawarliśmy w pkt 1. Krajowy Fundusz Kolejowy jest także ulokowany w tym banku, podobnie jak Krajowy Fundusz Mieszkaniowy, Fundusz Termomodernizacji i Krajowy Fundusz Drogowy.</u>
          <u xml:id="u-73.1" who="#WiesławSzczepański">Jeśliby to pana posła Stanisława Żmijana zadowoliło, to proponuję, aby w pkt 1 dopisać wyrazy „ze szczególnym uwzględnieniem Krajowego Funduszu Drogowego i Funduszu Kolejowego”. Ale takie wyróżnienie nie wydaje mi się uzasadnione. Uważam, że obecna treść pkt 1 jest jak najbardziej prawidłowa.</u>
          <u xml:id="u-73.2" who="#WiesławSzczepański">Mam inną propozycję. W związku z tym, że od 1 stycznia 2007 roku na rynku pocztowym będą uwalniane kolejne przesyłki, co oznacza dalszą liberalizację tego rynku, celowa byłaby kontrola NIK przedsiębiorstwa Poczta Polska. Dodam do tego – kontrola NIK, ze szczególnym uwzględnieniem zmian personalnych w tym przedsiębiorstwie. Obecnie mamy w tym przedsiębiorstwie nieustającą „noc długich noży”. Dlatego proponuję, aby NIK skontrolowała funkcjonowanie Poczty Polskiej i zmiany personalne dokonywane w tym przedsiębiorstwie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#JanuszKołodziej">Czy są jeszcze inne propozycje zmian lub nowych tematów kontrolnych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#StanisławŻmijan">Wycofuję swoją propozycję uzupełnienia pkt 9. Popieram wniosek pana posła Wiesława Szczepańskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#JanBestry">Jeśli pan poseł Wiesław Szczepański pozwoli, uzupełnię jego wniosek. Jeśli wykreślamy pkt 9, co jest logiczne, żebyśmy w pkt 1 wymienili wszystkie fundusze, o które nam chodzi. Dzięki temu, mam nadzieję, otrzymamy od Najwyższej Izby Kontroli konkretne wyniki kontroli dotyczące poszczególnych funduszy. Unikniemy w ten sposób ogólnikowych ocen, bo przecież nie o takie nam chodzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#JanuszKołodziej">Czy są jeszcze dodatkowe głosy, czy też możemy kończyć ten punkt obrad? Sądzę, że byłoby celowe, aby do propozycji panów posłów odniósł się jeszcze przedstawiciel Najwyższej Izby Kontroli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#JanuszLaube">Omówię proponowane tematy związane z budownictwem, a kolega z drugiego departamentu odniesie się ewentualnie do spraw transportowych.</u>
          <u xml:id="u-78.1" who="#JanuszLaube">Jeśli chodzi o fundusze ulokowane w Banku Gospodarstwa Krajowego, to dwa z nich zostały szczegółowo skontrolowane półtora roku temu. Kontrola dotyczyła Krajowego Funduszu Mieszkaniowego oraz Funduszu Termomodernizacji. Informacje z tych kontroli są z początku zeszłego roku. Sądzę, że nie każdy fundusz trzeba co roku szczegółowo kontrolować. Ale są fundusze, które nie były przez nas kontrolowane. Tym możemy się przyjrzeć z uwagą.</u>
          <u xml:id="u-78.2" who="#JanuszLaube">Poza wszystkim innym, jednoczesne skontrolowanie wszystkich funduszy ulokowanych w BGK byłoby ogromnym przedsięwzięciem kontrolnym i chyba takiej potrzeby nie ma.</u>
          <u xml:id="u-78.3" who="#JanuszLaube">W pkt 4 znalazła się propozycja skontrolowania wprowadzenia do obrotu wyrobów budowlanych. Przypomnę, że NIK nie może kontrolować wszystkich jednostek, między innymi podmiotów gospodarczych. Nie możemy zatem kontrolować także producentów wyrobów budowlanych. Możemy natomiast kontrolować wszystkie jednostki państwowe, które są zobowiązane do nadzoru i wprowadzania na rynek nowych wyrobów. Dotyczy to np. certyfikacji i aprobat wyrobów budowlanych. Możemy ewentualnie skontrolować także jednostki badawczo-rozwojowe.</u>
          <u xml:id="u-78.4" who="#JanuszLaube">Zastanowimy się jeszcze nad propozycjami Komisji. Sądzę, że prawdopodobnie dokonamy badań kontrolnych proponowanych w pkt 1, 4 i 5. Chyba połączymy te kontrole w jedną.</u>
          <u xml:id="u-78.5" who="#JanuszLaube">Jeszcze drobny komentarz do pkt 6. Nie możemy kontrolować podmiotów prywatnych, a jedynie dzierżawców wód śródlądowych. Takie kontrole dzierżawców powinny przeprowadzić podmioty, które dysponują własnością Skarbu Państwa. Tak byłoby chyba lepiej. Sprawę jednak rozpatrzymy i przekażemy Komisji swoje uwagi do przedłożonych propozycji. Jeszcze raz podkreślam, że NIK nie może wchodzić z kontrolami we wszystkie sfery gospodarcze.</u>
          <u xml:id="u-78.6" who="#JanuszLaube">Oddaję głos koledze z drugiego departamentu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#AndrzejWitkowski">Wszystkie kontrole wymienione w propozycjach Komisji dotyczące obszaru transportu, gospodarki morskiej i telekomunikacji, nasz departament przyjmuje do realizacji. Leżą one w obszarze naszych zainteresowań i są zbieżne z kierunkami pracy Najwyższej Izby Kontroli przyjętymi w uchwale Kolegium NIK. Dodam tylko, że wymienione w dokumencie propozycje państwa posłów stanowić będą tylko część badań kontrolnych, które przeprowadzi Departament Komunikacji i Systemów Transportowych w 2007 r. Plan pracy NIK uwzględnia również inne zgłoszenia, między innymi senackie i rzecznika praw obywatelskich.</u>
          <u xml:id="u-79.1" who="#AndrzejWitkowski">Państwa propozycje są dla nas najważniejsze i je przyjmiemy do realizacji w pierwszej kolejności. Pełnimy służebną rolę wobec parlamentu, dlatego wszystkie państwa propozycje zostaną uwzględnione w planie pracy NIK.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#JanuszKołodziej">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie widzę. Czy macie państwo uwagi do przedstawionych propozycji tematów kontroli do planu pracy NIK w roku 2007? Pomijam te, które przedyskutowaliśmy i aprobowaliśmy. Nie widzę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-80.1" who="#JanuszKołodziej">Stwierdzam, że Komisja przyjęła prezentowane propozycje tematyczne kontroli NIK w roku 2007 wraz ze zmianami.</u>
          <u xml:id="u-80.2" who="#JanuszKołodziej">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>