text_structure.xml 22.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Komisji Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie poselskiego projektu ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego Uniwersytet Gdański – Kampus Bałtycki (druk nr 24).</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Stwierdzam przyjęcie porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Witam przybyłych na nasze posiedzenie zaproszonych gości.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Marszałek Sejmu w dniu 9 listopada ub. roku skierował projekt ustawy do pierwszego czytania w Komisji Finansów Publicznych oraz Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Przystępujemy do pierwszego czytania projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Proszę przedstawiciela wnioskodawców o przedstawienie uzasadnienia do projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JoannaSenyszyn">Chciałabym na wstępie zgłosić autopoprawkę do projektu ustawy. W art. 3 ust. 1, w którym mowa jest o łącznych nakładach budżetu państwa na dofinansowanie programu w całym okresie jego realizacji, tzn. do 2013 roku, nie mogą przekroczyć kwoty 285 mln zł,</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#JoannaSenyszyn">Uzasadnienie projektu ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego Uniwersytet Gdański – Kampus Bałtycki jest następujące. Uniwersytet Gdański jest największą uczelnią wyższą Pomorza. Jest ważnym ośrodkiem naukowym, dydaktycznym i kulturotwórczym oraz czynnikiem rozwoju Pomorza i regionu Morza Bałtyckiego. Na Uniwersytecie Gdańskim kształci się ponad 30 tysięcy studentów, z czego połowa na studiach dziennych. Uniwersytet zatrudnia prawie 3 tysiące pracowników, w tym około 1500 nauczycieli akademickich. Wyniki badań naukowych prowadzonych na Uniwersytecie znajdują praktyczne zastosowanie w wielu dziedzinach życia społeczno-gospodarczego. Kierunki studiów, takie jak: biologia, biotechnologia, oceanografia, chemia, psychologia należą do przodujących w Polsce. Rozwój uczelni hamowany jest brakiem odpowiedniej infrastruktury. Jej cechą jest wysoki stopień zużycia i duże rozproszenie terytorialne. Budynki i pomieszczenia uniwersyteckie rozciągają się na przestrzeni kilkudziesięciu kilometrów wzdłuż wybrzeża od Sobieszewa do Helu.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#JoannaSenyszyn">Uniwersytet Gdański został utworzony w 1970 roku w wyniku połączenia Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Sopocie i Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Gdańsku. Przejął wyłącznie stare siedziby tych uczelni. Z czasem, w miarę tworzenia nowych wydziałów i kierunków studiów, otrzymał kilka równie starych budynków, nieprzystosowanych ani do badań naukowych, ani do dydaktyki. Uniwersytet praktycznie nie ma dużych sal wykładowych. Budynki, które przekazywano Uniwersytetowi nie były przystosowane do potrzeb uczelni, nie mogły być nawet adaptowane do prowadzenia zajęć grupowych i pracowni badawczych. To powodowało zwiększenie kosztów zajęć dydaktycznych.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#JoannaSenyszyn">Uniwersytet Gdański nie dostał praktycznie nigdy z budżetu państwa odpowiednich funduszy na przebudowę budynków. W odróżnieniu od innych, nowopowstających uczelni nie dostał też z budżetu państwa swego rodzaju „posagu”. Jedynie wydział prawa ma nową siedzibę, która jednak w dużym stopniu została sfinansowana ze środków własnych Uniwersytetu. Na ukończeniu jest budowa nowego budynku dla wydziału oceanografii ze środków Komitetu Badań Naukowych i raczej na potrzeby prowadzenia badań. Nie poprawi to sytuacji dydaktycznej.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#JoannaSenyszyn">Główne siedziby Uniwersytetu oddalone są od siebie o kilkadziesiąt kilometrów, a teraz w związku z wprowadzeniem trójstopniowego modelu kształcenia i możliwością wyboru różnych wykładów przez studentów będą oni zmuszeni do ciągłego przemieszczania się miedzy różnymi miastami. Powoduje to bardzo duże koszty indywidualne, związane z dojazdami, zarówno studentów, jak i nauczycieli akademickich, a także zwiększa społeczne koszty kształcenia. Budynki są ciągle za małe i na studia przyjmujemy tylko część chętnych. Na niektóre wydziały mamy ponad 10 kandydatów na jedno miejsce. Jedynym powodem, dla którego przyjmujemy co dziesiątego kandydata, jest brak pomieszczeń dydaktycznych do prowadzenia zajęć, a kadrę mamy bardzo dobrą i wystarczająco liczną.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#JoannaSenyszyn">Projekt ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego Uniwersytet Gdański – Kampus Bałtycki ma na celu zmianę tego niekorzystnego stanu. Uczelnia o takim potencjale intelektualnym powinna mieć możliwość rozwoju. Bez zagwarantowania specjalnych środków w budżecie państwa nie będzie to możliwe. W ostatnich latach parlament ustanowił podobne programy dla Uniwersytetu Jagiellońskiego, Uniwersytetu Wrocławskiego i Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Ze względu na rangę Uniwersytetu Gdańskiego jego zadania naukowe i dydaktyczne, a także funkcję kulturotwórczą oraz rolę w rozwoju naszego kraju, uchwalenie tej ustawy jest w pełni uzasadnione. Biorąc jednakże pod uwagę sytuację budżetu państwa, a także to, że Uniwersytet sprzeda część budynków, które po wybudowaniu Kampusu okazałyby się zbędne, wnosimy o dofinansowanie kosztów realizacji programu wieloletniego kwotą 285 mln zł, a nie jak było to pierwotnie zgłaszane – 435 mln zł. W związku z tym zwiększy się oczywiście udział finansowania przez sam Uniwersytet Gdański, a także zwiększony będzie udział środków z funduszy strukturalnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Dziękuję. Marszałek Sejmu w dniu 15 grudnia ub. roku skierował do obu Komisji pismo, zawierające stanowisko rządu o tym poselskim projekcie ustawy.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Proszę przedstawiciela rządu o zaprezentowanie stanowiska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#StefanJurga">Poselski projekt ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego Uniwersytet Gdański – Kampus Bałtycki, został przedłożony w Sejmie na podstawie art. 80 ust. 2 ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych, który stanowił, że „programy wieloletnie ustanawiane są przez Radę Ministrów, a na mocy ustawy, jeżeli koszty realizacji programu przekraczają kwotę 100 mln zł”.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#StefanJurga">W dniu 13 grudnia 2005 r. prezes Rady Ministrów przekazał marszałkowi Sejmu pismo w następującym brzmieniu: „Rząd ocenia budowę Kampusu Bałtyckiego jako merytorycznie uzasadnioną, jednakże stan finansów publicznych, wymagający podjęcia działań naprawczych powiązanych z ograniczaniem deficytu budżetowego, a także konieczność zapewnienia realizacji dotychczasowych inwestycji szkół wyższych powodują, iż obecnie nie ma możliwości poparcia poselskiego projektu ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego Uniwersytet Gdański – Kampus Bałtycki. W związku z tym realizacja tego programu wieloletniego z udziałem środków budżetowych może być ewentualnie rozważona podczas prac nad projektem budżetu na rok 2007, po uprzednim przedłożeniu stosownej dokumentacji wymaganej przepisami prawa”.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#StefanJurga">Chcę zaznaczyć, że obecnie programy wieloletnie, zgodnie z art. 117 ust. 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 roku o finansach publicznych, „ustanawiane są przez Radę Ministrów w celu realizacji Narodowego Planu Rozwoju oraz innych strategii przyjętych przez Radę Ministrów, w tym w zakresie obronności i bezpieczeństwa państwa. Rada Ministrów, ustanawiając program, wskazuje jego wykonawcę”. Ten zapis ustawy o finansach publicznych różni się od poprzedniego m.in. tym, że zostało wykreślone zdanie, „a na mocy ustawy, jeżeli koszty realizacji programu przekraczają kwotę 100 mln zł”.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#StefanJurga">W dniu 9 marca 2006 roku do Ministerstwa Edukacji i Nauki wpłynęło opracowane przez Uniwersytet Gdański uzasadnienie do projektu ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego Uniwersytet Gdański – Kampus Bałtycki dotyczące tej budowy. W tym nowym wniosku i uzasadnieniu zamiast 15 jest wymienionych 7 zadań. W załączonych dokumentach łączna wartość kosztorysowa programu określona jest na kwotę 436 mln zł, a udział środków z budżetu państwa na kwotę 285 mln zł, co jest wyliczone na poziomie cen z roku 2006. Realizacja programu przewidziana jest na lata 2007–2013.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#StefanJurga">Dotychczas realizację i finansowanie programu planowano na lata 2006–2013. Łączna wartość kosztorysowa w cenach 2004 r. – tu pani posłanka zgłosiła autopoprawkę zmieniającą tę kwotę – była przewidywana na 694 mln zł, w czym udział środków z budżetu państwa w całym okresie realizacji programu miał wynosić 435 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#StefanJurga">Dysponent budżetowej części 38 – Szkolnictwo wyższe w materiałach do projektu ustawy budżetowej na rok 2007 przedstawi ministrowi finansów nowy program wieloletni pod nazwą Budowa Bałtyckiego Kampusu Uniwersytetu Gdańskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Przypominam, że pierwsze czytanie obejmuje debatę w sprawach ogólnych zasad projektu ustawy, a następnie zadawanie pytań przez posłów i odpowiedzi wnioskodawców.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Otwieram debatę w sprawie zasad ogólnych projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#StanisławaOkularczyk">Prosiłabym o kilka wyjaśnień. Z moich wyliczeń wynika, że na realizację programu trzeba będzie wydawać ok. 60 mln zł rocznie. Powinniśmy zapoznać się ze strukturą tych wydatków, poznać ogólny zarys programu wieloletniego i jego etapy.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#StanisławaOkularczyk">Chciałabym wiedzieć, ilu samodzielnych pracowników naukowych na pierwszym etacie zatrudnia Uniwersytet Gdański i jakie są jego możliwości zwiększenia liczby studentów. Takie programy wieloletnie prezentowane były dotychczas bardziej szczegółowo i Komisja Finansów Publicznych powinna zostać o tym poinformowana.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#AndrzejSmirnow">Po przeczytaniu uzasadnienia do omawianego projektu ustawy chciałbym stwierdzić, że to uzasadnienie można – zmieniając tylko nazwy uniwersytetów – przedstawić przy wnioskowaniu o budowę wszystkich kampusów budowlanych dotychczas przy uniwersytetach, a także przy występowaniu o budowę dalszych przy kolejnych uniwersytetach.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#AndrzejSmirnow">Pan minister powiedział, że resort edukacji i nauki wystąpił o włączenie tego programu wieloletniego do projektu budżetu na rok 2007…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#StefanJurga">Może uściślę, mówiłem, że resort wystąpi do ministra finansów o rozważenie takiej możliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#AndrzejSmirnow">Dobrze. Czy w związku z tym Ministerstwo Edukacji i Nauki ma jakiś generalny program budowy kampusów uniwersyteckich i czy będzie tak postępowało również we wszystkich innych przypadkach, jeżeli uniwersytety czy też zespoły poselskie wystąpią o ustanowienie kolejnych programów wieloletnich?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PawełArndt">Pan minister stwierdził, że z projektem takiego wieloletniego programu może wystąpić tylko i wyłącznie Rada Ministrów. Czy w związku z tym jest zasadne, abyśmy rozpatrywali poselski projekt ustawy o ustanowienie programu wieloletniego, skoro nie Rada Ministrów jest wnioskodawcą tego programu?</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PawełArndt">Dyskutujemy o programie wieloletnim i o Uniwersytecie Gdańskim. Chciałbym wiedzieć, na jakim etapie przygotowań jest dokumentacja tego przedsięwzięcia?</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PawełArndt">W stanowisku rządu przedłożonym nam na piśmie jest zdanie, że rząd rozważy sprawę tego programu „po uprzednim przedłożeniu stosownej dokumentacji”. Z tego wniosek, że takiej jeszcze nie ma, chociaż podaje się już konkretne kwoty na realizację tego kampusu. Skąd wzięły się te kwoty?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#ElżbietaStrzępek">Chciałabym przedstawić prawny punkt widzenia w związku z rozpatrywanym poselskim projektem ustawy. Informuję, że zmieniła się sytuacja, jeśli chodzi o występowanie i ustanawianie programów wieloletnich. Projekt omawianej ustawy wpłynął do Sejmu w listopadzie 2005 r. i jego podstawą prawną był art. 80 ust. 2 ustawy o finansach publicznych, który już teraz nie obowiązuje. Od stycznia 2006 r. weszła w życie nowa ustawa o finansach publicznych, w której nie ma już tego art. 80, przewidującego, że w drodze ustawy można uchwalać programy wieloletnie, jeśli nakłady na taki program przekraczają 100 mln zł. Art. 117 nowej ustawy o finansach publicznych nie przewiduje ustanawiania programów wieloletnich w drodze ustawy, tylko stanowi, że decyzje podejmuje w tych sprawach Rada Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#ElżbietaStrzępek">Dotychczasowe ustawy o ustanawianiu programów wieloletnich dla dużych uniwersytetów, a było ich trzy, są ujęte w przepisie przejściowym nowej ustawy o finansach publicznych, dlatego że realizacja tych programów jest w toku. W przepisie przejściowym zapisano, że dotychczasowe programy wieloletnie, w rozumieniu art. 80 ustawy o finansach publicznych, która już nie obowiązuje, są realizowane zgodnie z dotychczasowymi przepisami. Ustawodawca zapewnił dalszą realizację programów wieloletnich Uniwersytetu Jagiellońskiego, Uniwersytetu Wrocławskiego i Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#ElżbietaStrzępek">Natomiast teraz dla takich projektów i ustanawiania programów wieloletnich jest nowa droga. Chciałabym poinformować państwa, że do Sejmu wpłynął druk nr 315, zawierający poselski projekt ustawy o ustanowieniu wieloletniego programu pt. Budowa zbiornika wodnego Kąty Massowa na lata 2006–2016. W tym roku odbyło się pierwsze czytanie tego projektu, ale sprawa jest niezałatwiona i nadal otwarta, właśnie z uwagi na zmiany w ustawie o finansach publicznych. W przypadku omawianego teraz przez Komisje projektu sytuacja jest podobna. Decyzje w tych sprawach może podejmować tylko Rada Ministrów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Oznacza to, że w świetle obowiązującej nowej ustawy o finansach publicznych nie istnieje już taka procedura, jaką przewiduje przedłożony nam poselski projekt ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#JoannaSzenyszyn">Istotnie od wniesienia projektu ustawy do dnia dzisiejszego zmieniły się przepisy o finansach publicznych. Zanim odpowiem na pytania skierowane do mnie, chciałabym zapytać, czy te przepisy obecnie obowiązujące uniemożliwiają uchwalenie takie ustawy, czy też tylko nie wymagają uchwalenia takiej ustawy w przypadku kwot przekraczających 100 mln zł, ponieważ to jest zupełnie inna ranga przepisu. Kiedyś było to wymagane, aby ustanawiać programy wieloletnie w drodze ustawy. Jeżeli nakłady przekraczały 100 mln zł, rząd nie miał możliwości niczego podejmować z własnej inicjatywy, a tylko na mocy ustawy. Obecnie taki wymóg ustawowy został zniesiony. Czy to znaczy, że uchwalenie ustawy dotyczącej wieloletniego programu inwestycyjnego jest zabronione, czy też uznaje się to za rozwiązanie niewłaściwe?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#ElżbietaStrzępek">Oczywiście Sejm może uchwalić ustawę, z tym że w przepisach nowej ustawy o finansach publicznych nie ma tej procedury, jaka obowiązywała na mocy przepisów poprzedniej ustawy o finansach publicznych. Gdyby taka ustawa o wieloletniej budowie kampusu uniwersyteckiego miała być uchwalona, musi być bardziej szeroka i szczegółowa oraz uwzględniająca całą nową procedurę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Jeżeli rozumiem, to uchwalenie takiej ustawy zawisłoby w próżni, ponieważ ustawa o finansach publicznych nie przewiduje jej realizacji. W związku z tym mielibyśmy ustawę, której nie można byłoby skorelować z innymi ustawami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#RyszardWawryniewicz">Z tej krótkiej dyskusji i wyjaśnień wynika, że należy złożyć wniosek o odrzucenie tego projektu ustawy w pierwszym czytaniu z dwóch powodów. Po pierwsze, uzasadnienie merytoryczne tego projektu ustawy należy odrzucić w przyczyn formalnych. Będzie to najlepsza droga, abyśmy uniknęli pewnego pata legislacyjnego. Nie oznacza to, że rząd nie uwzględni propozycji zawartej w projekcie ustawy i nie pójdzie ścieżką wprowadzenia pozycji budżetowej, przewidującej dofinansowanie Uniwersytetu Gdańskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Czy ktoś chciałby jeszcze zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Jeżeli nie ma zgłoszeń, proszę panią posłankę reprezentującą wnioskodawców o zajęcie stanowiska wobec uwag zgłoszonych w dyskusji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#JoannaSenyszyn">Przede wszystkim nie mogę zgodzić się z tym, że uzasadnienie projektu ustawy jest niewystarczające. W załączniku do uzasadnienia jest podana charakterystyka programu wieloletniego budowy Kampusu Bałtyckiego. Rektor Uniwersytetu Gdańskiego miał dzisiaj wręczyć wszystkim członkom obu Komisji rozszerzone uzasadnienie. Niestety, dostał ataku i przewieziony został do szpitala na salę intensywnej terapii. Powody obiektywne sprawiły, że ten załącznik nie dotarł do państwa. Niemniej jednak resort ma ten załącznik i pan minister jest w jego posiadaniu.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#JoannaSenyszyn">Studentów na Uniwersytecie Gdańskim kształci się obecnie ponad 31 tysięcy, z czego 15 tysięcy na studiach dziennych, prawie 11 tysięcy na studiach zaocznych i 1,5 tysiąca na studiach wieczorowych, 200 na studiach eksternistycznych, 2,5 tysiąca na studiach podyplomowych i 732 na studiach doktoranckich. Planowaliśmy zwiększenie liczby studentów po zakończeniu realizacji programu wieloletniego do 46.500, z czego 23.500 na studiach dziennych, 15.000 na studiach zaocznych, 4000 na studiach podyplomowych i ok. 1000 na studiach doktoranckich.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#JoannaSenyszyn">Uważam, że projekt ustawy, po wprowadzeniu autopoprawki zmniejszającej kwotę kosztów, zarówno ze względu na ograniczenie zadań uczelni, jak i przewidywane trudności ze sfinansowaniem tego zamierzenia. Powstała jednak sytuacja w świetle nowych przepisów ustawy o finansach publicznych i dlatego poważnie się zastanawiam, czy jako przedstawicielka wnioskodawców nie powinnam wycofać projektu. Zmieniła się sytuacja, aczkolwiek, jak powiedział pan minister, merytorycznie projekt jest całkowicie uzasadniony.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#JoannaSenyszyn">Osobiście dziwię się tym posłom, którzy uważają, że jest on niedostatecznie uzasadniony. Jednak nawet gdyby Sejm uchwalił tę ustawę, nie bardzo byłoby wiadomo, co z tą ustawą dalej zrobić i w jaki sposób ją realizować. I tak wróciłoby to wszystko do resortu i wówczas byłby on w bardziej przymusowej sytuacji, aby jednak podjąć jakieś starania o zrealizowanie przynajmniej części założeń programu wieloletniego budowy Kampusu Bałtyckiego.</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#JoannaSenyszyn">Ktoś z państwa powiedział, że wszystkie uczelnie są w takiej samej sytuacji. Tak jednak nie jest. większość uczelni państwowych z chwilą ich utworzenia dostaje coś w rodzaju wiana od państwa i to obojętnie, w jakim okresie one powstawały.</u>
          <u xml:id="u-18.5" who="#JoannaSenyszyn">Natomiast Uniwersytet Gdański nigdy tego początkowego majątku nie dostał. Powstał na mocy aktu o charakterze administracyjnym połączenia się dwóch uczelni. Każda z nich powstała w swojej siedzibie, a następnie dokładano jakieś stare budynki, które pozostały po dawnych szkołach, po koszarach. W taki sposób powstał Uniwersytet Gdański. Z budżetu państwa nie dostał tego, co otrzymywały inne uczelnie, nawet bogatsze i lepiej wyposażone. Na tym opiera się uzasadnienie, aby wreszcie budżet państwa nadrobił te zaległości.</u>
          <u xml:id="u-18.6" who="#JoannaSenyszyn">Niemniej jednak, w tej sytuacji prawnej i formalnej, o której była mowa, uważam, że najtrafniejszą będzie decyzja o wycofaniu projektu ustawy, co czynię teraz w imieniu wnioskodawców.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Ponieważ projekt ustawy zostaje wycofany, chyba nie trzeba wybierać posła sprawozdawcy. Wyrażam nadzieję, że ten problem doposażenia Uniwersytetu Gdańskiego i podjęcia ewentualnej budowy Kampusu Bałtyckiego, co zresztą zapowiedziało Ministerstwo Edukacji i Nauki, zostanie rozpatrzony w ramach prac nad projektem ustawy budżetowej na rok 2007.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Dziękuję wszystkim za udział w obradach.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>