text_structure.xml
23.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#BarbaraBłońskaFajfrowska">Otwieram posiedzenie Komisji Zdrowia. Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje przyjęcie planu pracy Komisji na II półrocze 2002 r. Czy ktoś z państwa ma uwagi do porządku obrad? Nie widzę. Stwierdzam, że porządek obrad został przyjęty. Na wczorajszym posiedzeniu prezydium Komisji doszliśmy do pewnych wniosków w kwestii projektu planu pracy. Niemniej myślę, że najpierw poprosimy wszystkich zainteresowanych o przedstawienie swoich uwag, a potem przedstawię propozycje prezydium Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#TomaszTomczykiewicz">W związku z tym, że Naczelny Sąd Administracyjny uznał, że wprowadzenie programu „Start” Rejestru Usług Medycznych w województwie śląskim jest zgodne z prawem, myślę, że dobrze by było, gdyby Komisja w toku swoich prac mogła się zapoznać ze sposobem rejestracji usług medycznych, tym bardziej że Ministerstwo Zdrowia pracuje nad tym, aby od 1 stycznia 2003 r. wprowadzić taki rejestr. Sądzę, że powinniśmy być zainteresowani, aby, ze względu na ograniczoną ilość środków budżetowych, wybrany sposób był jak najtańszy. Śląskiej Kasie Chorych udało się go wprowadzić przy bardzo niskich kosztach.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#BarbaraBłońskaFajfrowska">Proszę sformułować temat posiedzenia Komisji poświęcony temu zagadnieniu. Chciałabym poinformować, że został przesłany do Komisji projekt elektronicznej rejestracji usług medycznych, który jest do wglądu w sekretariacie Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#BolesławPiecha">Brakuje mi w tym programie tego, co jest kwintesencją pracy naszej Komisji, tzn. kwestii proponowanych przez ministerstwo. Mam na myśli Narodowy Program Zdrowia i związany z nim projekt systemu kontraktowania i finansowania usług medycznych. Co prawda, w październiku plan pracy przewiduje taki temat. Myślę jednak, iż jest to zbyt późny termin, ponieważ w tym czasie kończy się okres składania ofert i rozpoczynają się negocjacje w sprawie umów. Ponadto chciałem się dowiedzieć, czy ministerstwo przedstawiło własne propozycje ustawodawcze, które mogłyby być omówione w przyszłym roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#BarbaraBłońskaFajfrowska">Chciałabym przypomnieć, że od dwóch miesięcy, na każdym posiedzeniu prosimy o projekty tematów, które miałyby być rozpatrywane w ciągu najbliższego półrocza. Ministerstwo, jak dotychczas, nie przesłało nam wspomnianych przez pana posła projektów. Gdyby wpłynęły, rozpatrzylibyśmy je również.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#ZbigniewPodraza">Chciałbym, aby na posiedzeniu Komisji poświęconemu projektowi elektronicznej rejestracji usług medycznych zostały przedstawione rozwiązania zastosowane w kilku kasach chorych.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#StanisławJarmoliński">Jestem przeciwny wcześniejszemu terminowi posiedzenia Komisji poświęconemu systemowi rejestracji usług medycznych, ponieważ nie wiemy, kiedy ministerstwo prześle naszej Komisji swoje projekty. Jeżeli w odpowiednim terminie ministerstwo wystąpi z pilnym projektem w tym zakresie, sądzę, że nic się stanie, jeżeli przesuniemy w czasie temat przewidziany w planie w tym okresie.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#BarbaraBłońskaFajfrowska">Chciałabym powiedzieć, że terminy posiedzeń są orientacyjne. Konieczność ich przesunięcia zdarza się dosyć często i do tego nie należy przywiązywać nadmiernej wagi.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#WładysławSzkop">W sprawie wypowiedzi posła Tomasza Tomczykiewicza chciałem powiedzieć, że Naczelny Sąd Administracyjny nie wypowiadał się na temat jakości programu „Start”, lecz legalności podejmowania działań. W związku z tym pan poseł powinien zmodyfikować swoją wypowiedź, ponieważ wynikało z niej, że program „Start” jest dobry. W kwestii zaś informatyzacji służby zdrowia byłoby dobrze, gdyby Komisja zajęła się tym tematem. Jest wiele sygnałów świadczących o tym, że duże firmy niemieckie, kanadyjskie i polskie, które są znacznie słabsze od tych pierwszych, zabiegają o kontrakty w zakresie informatyzacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#TomaszTomczykiewicz">Myślę, że jasno wyraziłem, że w związku z tym, iż NSA uznał wprowadzenie programu „Start” za prawidłowe, byłoby dobrze porozmawiać na ten temat. Nie mówię, że jest to najlepsza i najtańsza metoda. Myślę, że ministerstwo rozstrzygnie tę kwestię.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#StanisławJarmoliński">Niewątpliwie poseł Władysław Szkop ma rację. Pozostaje jednak pytanie, kto i kiedy ma nam przygotować pełną informację. Proponowałbym poczekać z rozpatrywaniem tego tematu. Wcześniej można poinformować ministerstwo, że jesteśmy nim zainteresowani. Jak będzie przygotowany materiał, wprowadzimy go w odpowiednim czasie. Dzisiaj zaś dyskutujemy nad przyjęciem konkretnego, przedstawionego nam planu pracy, który może być modyfikowany.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#BarbaraBłońskaFajfrowska">Może być zmieniany i zgodnie z dotychczasową praktyką przedstawiamy ministerstwu pełny program. Jeżeli jest taka potrzeba, to poszczególny tematy przesuwamy w czasie.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#BolesławPiecha">Chciałem poprzeć stanowisko posłów, którzy są zainteresowani rejestrem usług medycznych, ponieważ w dzisiejszej prasie znalazły się doniesienia, że ministerstwo w ekspresowym tempie chce dokonać oceny i wyboru odpowiedniego systemu rejestru, który od 1 stycznia 2003 r. ma zacząć działać. Myślę więc, że najpóźniej we wrześniu powinniśmy się zająć propozycjami ministerstwa w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#BarbaraBłońskaFajfrowska">Poinformujemy oczywiście ministerstwo o naszym zainteresowaniu informatyzacją w ochronie zdrowia i mam nadzieję, że do września ministerstwo zdoła przygotować stosowne materiały.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#TadeuszCymański">Chciałbym przedstawić propozycję tematu refundacji leków, który mógłby być umieszczony w planie pracy we wrześniu. Mimo wprowadzonych ostatnio zmian nadal ta sprawa wzbudza wiele kontrowersji. Do mojego biura poselskiego wpłynęło kilka listów pacjentów poświęconych zagadnieniu refundacji. Z tego co wiem, ministerstwo planuje zająć się tym tematem i warto byłoby, aby Komisja umieściła go w swoim planie pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#BarbaraBłońskaFajfrowska">Panie pośle, proszę o sformułowanie tematu.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#MariaGajeckaBożek">Wydaje mi się, że powinniśmy się trochę poczekać, żeby zebrać dane. Od lipca zacznie obowiązywać uzupełniająca lista leków refundowanych. Okres dwóch miesięcy jest zbyt krótki na zebranie danych. Moim zdaniem, musi upłynąć co najmniej 9 miesięcy, aby można było pokusić się o pełną ocenę. W tej chwili niektórzy pacjenci mają jeszcze zapas leków. Tak więc proponuję rozpatrzyć ten temat na początku przyszłego roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#BarbaraBłońskaFajfrowska">Przedstawię teraz państwu wnioski, do jakich wczoraj doszło podczas posiedzenia prezydium Komisji. Otóż została przyjęta propozycja, aby temat opieki paliatywnej rozpatrywać razem z zagadnieniem stanu opieki geriatrycznej w Polsce. Ponadto zgłoszono nowy temat „Zagrożenia zdrowotne XXI wieku”. Komisja Polityki Społecznej i Rodziny byłaby zainteresowana wspólnym posiedzeniem poświęconym problemom osób niepełnosprawnych w świetle orzekania o prawie do świadczeń rentowych. Tamta Komisja byłaby ewentualnie wiodąca, nasza zaś włączyłaby się w obrady. Proponowano również, aby kształcenie przeddyplomowe i podyplomowe pielęgniarek rozpatrzyć na jednym posiedzeniu, ponieważ jest to jednorodny blok tematyczny. Ponadto padła propozycja, aby temat „Rehabilitacja jako niezbędny element leczenia naprawczego” rozszerzyć o kwestie dotyczące ograniczania niepełnosprawności poprzez właściwą rehabilitację. Chcę jeszcze zwrócić uwagę na błąd, jaki pojawił się w zapisie ostatniego tematu, który winien brzmieć następująco: „Założenia do systemu profilaktyki zdrowia dzieci w środowisku nauczania i wychowania”. Dostaliśmy z Komisji Kultury Fizycznej i Sportu oraz Komisji Kultury i Środków Przekazu propozycję wspólnej wizytacji na Podkarpaciu pt. „Zielone Karpaty”. Właściwe Komisje jeszcze nie wypowiedziały się na ten temat. To była tylko luźna uwaga. Jeżeli wpłynie taki temat, to natychmiast poinformujemy państwa. W kwestii tematu „Organizacja opieki długoterminowej” padła propozycja, aby było temu poświęcone posiedzenie wyjazdowe. W Olsztynie Centrum Pielęgnacyjne „Niebieski Parasol” podobno ma wzorcowo zorganizowaną opiekę długoterminową. Gdyby Komisja była tym zainteresowana, można by przyjrzeć się, jak jest zorganizowana ta opieka. Jeżeli rzeczywiście ten ośrodek jest dobrze prowadzony, to należałoby szeroko informować o nim jako o przykładzie placówki, która jest lepiej zorganizowana niż inne tego rodzaju ośrodki. W sprawie projektu planu pracy chcę przypomnieć, że nie będziemy w stanie omówić wszystkich zapisanych w nim tematów w najbliższym półroczu, które jest krótkie ze względu na okres urlopowy i prace nad budżetem. Możemy więc spróbować wybrać te tematy, które rzeczywiście zrealizujemy do końca tego roku albo przyjąć, że plan jest zatwierdzony, ale jego realizacja będzie przebiegać w taki sposób, w jaki to będzie możliwe. Tematy nierozpatrzone zostaną przesunięte na następne półrocze. Chciałam jeszcze powiedzieć, że założenia do systemu profilaktyki zdrowia dzieci w środowisku nauczania i wychowania byłyby omawiane na wspólnym posiedzeniu z Komisją Edukacji Nauki i Młodzieży. Jest to niejako kontynuacja tematu, którym zajmowaliśmy się w pierwszym półroczu. Temat „Patologie społeczne jako zagrożenie zdrowia” byłby dyskutowany na wspólnym posiedzeniu z Komisją Polityki Społecznej i Rodziny. W drugim półroczu są przewidziane projekty ustawodawcze, które niekoniecznie muszą się znaleźć w planie pracy, ale koniecznie muszą być zrealizowane. Z całą pewnością nie wszystkie zostały umieszczone w planie, gdyż jeszcze nie rozpatrywaliśmy spraw, które wpłynęły. „Edukacja seksualna jako profilaktyka zdrowotna, społeczna i wychowawcza” byłaby tematem wspólnego posiedzenia z Komisją Edukacji, Nauki i Młodzieży i Komisją Polityki Społecznej i Rodziny.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#UrszulaKrupa">Wczoraj zaczęły obowiązywać uproszczone procedury wprowadzania leków homeopatycznych. Wiemy, że te leki są dostępne w każdej aptece. W związku z tym pomyślałam, że Komisja Zdrowia może powinna zabrać głos w sprawie homeopatii i m.in. bioenergoterapii. Bardzo dużo profesorów, w tym specjalistów alergologów wypowiada się, że w wielu przypadkach metody stosowane przez wyznawców bioenergoterapii szkodzą ludziom. Czy nie warto by zająć się tymi problemami? Mam na myśli biorezonans, bioenergoterapię i homeopatię.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#BarbaraBłońskaFajfrowska">Czy pani poseł łączy bioenergoterapię z homeopatią?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#UrszulaKrupa">Nie łączę, ale homeopatia dla mnie jest zupełnie nieracjonalną dziedziną. Brak jest dowodów na to, że jest to skuteczny sposób leczenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#WładysławSzkop">W poprzedniej kadencji na jednym z posiedzeń Komisji odbyła się dyskusja na temat medycyny alternatywnej i alternatywnych metod leczenia. Po pierwsze, nie doszło do sformułowania żadnego wniosku w tej sprawie. Po drugie, salę można było podzielić na połowę, gdzie po jednej stronie siedzieli zwolennicy udokumentowanych i potwierdzonych zasad postępowania, a po drugiej równie aktywni zwolennicy medycyny alternatywnej. Stąd też nie ma porozumienia miedzy tymi dwiema grupami. Natomiast mam wrażenie, że Komisja może i powinna zajmować się tym, co jest potwierdzone, może być zatwierdzone, może być celem, zadaniem przyszłości. Medycyna alternatywna ciągle znajduje się daleko od stanowiska uznającego ją za oficjalną.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#AleksandraŁuszczyńska">Jeden z moich profesorów powiedział takie zdanie: „Jeżeli idzie się do profesora medycyny i płaci się 100 zł za wizytę, to się płaci za jego mądrość, wiedzę i doświadczenie. Jak się idzie do wróżbity, bioenergoterapeuty czy jakiegoś szamana, to płaci się 100 zł, ale za własną głupotę”.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#AlfredOwoc">Myślę, że temat jest szalenie trudny, jeśli poważnie do niego podejść. Ze swej strony podchodzę do niego niezwykle ostrożnie, ale jednocześnie bardzo przychylnie. Z mojej skromnej kariery lekarskiej wynika, że w medycynie dwa razy dwa jest tylko najczęściej cztery, a reszta jest poza naszą wiedzą, nie biorąc pod uwagę statystycznych rozmiarów tego problemu. Nie ulega żadnej wątpliwości, jeśli szlachetnie traktować wszystkie alternatywne metody leczenia, że ich siła tkwi w podstawach psychologicznych, które dla nas są nie do zbadania. Nie da się ukryć, że wiele autorytetów rzetelnie i z ostrożnością podchodzi do tego problemu, ale też wielu z kpiną w kategoriach konkurencji. Przy niewydolności systemu medycyny i wielkim jeszcze niedostatku środków nieszczęście ludzkie jest czymś większym. I to będzie jeszcze nam długo towarzyszyło, tak jak w przypadku homeopatii, co trwa już kilkaset lat. Powtarzam, że odnoszę się do tego wszystkiego z dużą przychylnością i jednocześnie z wielką ostrożnością. I myślę, że gdybyśmy wprowadzili taki temat do planu pracy, to wywołalibyśmy gorącą dyskusję pełną kpin. Teraz mówimy o tym raptem trzy minuty i już sobie dowcipkujemy. Nie ukrywam, że mam może trochę więcej doświadczenia od części państwa. Mam wielu kolegów bioenergoterapeutów i jeden z nich, Tadeusz Cegliński współpracował ze śp. prof. Jackiem Żochowskim tuż przed jego śmiercią. Mam dwa przykłady. Jeden wspomniany przeze mnie jest negatywny i drugi bardzo pozytywny, gdzie wbrew wszelkim regułom lekarskim człowiek, który jest mi bardzo blisko znany, żyje i ma się znakomicie oraz są dowody jego aktywności życiowej niekoniecznie, nazwijmy, szlachetnej, tzn. wszystkie grzechy są mu dalej nieobce. Może lekko sobie już dworuję. Dodam jeszcze, że były próby uporządkowania tych spraw od strony prawnej, ale naprawdę nikt nie znalazł metody, która byłaby stosunkowo prosta i racjonalna. Temat jest wielki, ale myślę, że niebezpieczny dla nas. Nie my jesteśmy władzą. Chyba że to będzie traktowane jako inspiracja z naszej strony.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#UrszulaKrupa">Myślę, że metody leczenia medycyny alternatywnej szkodzą i może byłoby dobrze zająć jakieś stanowisko w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#BolesławPiecha">Wróćmy do meritum sprawy. Zajmujemy się polityką zdrowotną, a nie oceną określonych metod medycyny niekonwencjonalnej i sądzę, że powinniśmy zostawić ten temat.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#WładysławSzkop">Chciałbym zwrócić uwagę, że tematykę posiedzenia należy tak dobierać, aby można było sformułować końcowy wniosek. W tym przypadku mielibyśmy ogromny kłopot. Albo będziemy potępiali medycynę niekonwencjonalną, co jest z mego etycznego punktu widzenia niedopuszczalne, ponieważ prawo wyboru przysługuje każdemu choremu, który może sobie wybierać, jakie chce, metody leczenia. Natomiast z mojego lekarskiego punktu widzenia jest niedopuszczalne uznanie tych metod za legalne.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#TadeuszCymański">W planie pracy nie widzę tematu dotyczącego oddłużenia szpitali, który jest bardzo ważny i dotyka wiele osób i firm. Jest wiele innych tematów, które nie są tak ważne, aby omawiać je w pierwszej kolejności. Uważam, że powinniśmy je podzielić na pakiety spraw bardzo ciekawych i ważnych oraz bieżące. W kwestii refundacji leków chciałem zauważyć, że minister zdrowia i opieki społecznej mówił, że informacje zbiorcze z aptek dadzą pewne informacje i oświadczył, że w lipcu może się odbyć spotkanie na ten temat. Dodam, że, jeśli Komisja nie ujmie w planie pracy tej tematyki, nie będzie to najlepiej odczytane.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#JakubDerechKrzycki">Chciałbym zaproponować temat dotyczący oceny realizacji programów zdrowotnych, który mógłby być dodany do przewidzianego w październiku tematu: „Ratownictwo medyczne - wyzwania dla ochrony zdrowia”. Jednocześnie chciałem powiedzieć, że może ten ostatni należałoby rozszerzyć o materiały mówiące o stanie przygotowań do wprowadzenia systemu ratownictwa od 1 stycznia 2003 r. Odnosząc się do propozycji posła Tadeusza Cymańskiego w sprawie wprowadzenia do planu pracy kwestii oddłużenia szpitali, uważam, że powinniśmy raczej rozmawiać o zadłużeniu szpitali. Ta sprawa budzi kontrowersje i jesteśmy adresatami bardzo wielu pytań na ten temat.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#BarbaraBłońskaFajfrowska">Kwestia zadłużenia szpitali powinna być rozpatrywana wspólnie z Komisją Finansów. Jeżeli uda nam się porozumieć w sprawie wspólnego spotkania, to taki temat będzie przedmiotem obrad obu Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#BolesławPiecha">Uważam, że możemy skompilować kilka tematów w tym programie, jak chociażby kształcenie podyplomowe pielęgniarek i położnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#BarbaraBłońskaFajfrowska">To już zostało zrobione.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#BolesławPiecha">W to miejsce proponuję wprowadzić proponowane przez ministerstwo założenia do systemu rejestru usług medycznych. Jest to temat ważny. Koszt wprowadzenia systemu ma wynieść ok. miliard złotych. Są to duże pieniądze i chcielibyśmy się z tym systemem zapoznać. Można też skompilować tematy: „Stan opieki geriatrycznej w Polsce” i „Opieka paliatywna”, aczkolwiek nie bardzo pasują do siebie, ponieważ opieka paliatywna nie zawsze dotyczy chorych geriatrycznie. W to miejsce proponuję wprowadzić sprawy związane z aktualnym stanem finansowym jednostek ochrony zdrowia. Rozumiem, że ten temat należy rozpatrywać wspólnie z Komisją Finansów, ale informacje o zadłużeniu szpitali niekoniecznie muszą pochodzić z Ministerstwa Finansów. Pod koniec roku proponowałbym, abyśmy zajęli się polityką lekową, która miała dać określone oszczędności. One były szacowane na miliard trzysta milionów, a potem na dziewięćset milionów. To jest problem finansowania tegorocznych kontraktów, w tym m.in. kas chorych. Musimy zobaczyć, jak nowa propozycja ministra wpłynęła na to, że kasy chorych nie wydają określonych środków na refundację leków.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#BarbaraBłońskaFajfrowska">Czy są jeszcze jakieś propozycje w sprawie planu pracy? Nie widzę. W związku z tym chciałabym zaproponować, że przyjmujemy wszystkie tematy do realizacji. Nie wszystkie z nich będą zrealizowane w tym półroczu. Oczywiście przyjmujemy do wiadomości fakt, że są pilniejsze tematy, takie jak np. rejestr usług medycznych, które powinny być rozpatrzone w pierwszej kolejności. Wobec tego pozwolicie państwo, że prezydium Komisji będzie decydować o ich kolejności. Tematy nierozpatrzone w tym półroczu zostaną przesunięte na następne półrocze.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#TomaszTomczykiewicz">Prosiłbym jednak, aby prezentacja różnych projektów systemu rejestracji usług medycznych nie nastąpiła w chwili, kiedy zaczną się prace nad projektem ustawy dotyczącym tej materii. Bowiem wtedy nie będziemy mieli czasu na zapoznanie się z poszczególnymi programami.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#BarbaraBłońskaFajfrowska">Jak tylko zatwierdzimy listę tematów, to ten wspomniany przez pana posła zostanie przesłany do ministerstwa. Jednak nie ma możliwości, aby rozpatrzyć go przed wrześniem.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#TadeuszCymański">Uważam, że należy zapytać członków Komisji Finansów, jaki termin im odpowiada, a nie czy w ogóle mogą się z nami spotkać w tej sprawie. W przeciwnym przypadku możemy długo czekać na odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#BarbaraBłońskaFajfrowska">Technika negocjacji jest uznana w takich sprawach.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#WładysławSzkop">Chciałem zabrać głos w sprawach różnych. Poseł Ewa Janik złożyła na moje ręce prośbę o wykreślenie jej ze składu podkomisji ds. prawa farmaceutycznego. Zostaje jedno wolne miejsce dla SLD. Proszę, aby Komisja zatwierdziła moją kandydaturę.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#BarbaraBłońskaFajfrowska">Czy ktoś z państwa jest innego zdania? Nie widzę. Stwierdzam, że Komisja wykreśliła ze składu podkomisji panią poseł Ewę Janik i w jej miejsce powołała posła Władysław Szkopa. Ze względów formalnych chciałam zapytać, czy ktoś się sprzeciwia się ujęciu wszystkich przedstawionych tematów w naszym planie pracy. Nikt się nie sprzeciwia. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>