text_structure.xml 38.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#BohdanKopczyński">Otwieram posiedzenie Komisji. Pod nieobecność przewodniczącego pana posła Ryszarda Kalisza obejmę przewodnictwo posiedzenia. W porządku dziennym mamy do rozpatrzenia dwa punkty. Pierwszy - wyrażenie opinii w trybie art. 31 ust. 6 regulaminu Sejmu o poselskim projekcie uchwały Sejmu o powołaniu komisji śledczej ds. zbadania kwestii upadłości i sprzedaży majątku Stoczni Gdańskiej SA z siedzibą w Gdańsku. Punkt drugi - przyjęcie opinii Komisji w sprawach przed Trybunałem Konstytucyjnym. Proponuję, aby rozpocząć obrady od punktu drugiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#RomanGiertych">Zostałem zaproszony na godz. 11.30 w celu przedstawienia poselskiego projektu uchwały Sejmu o powołaniu komisji śledczej ds. zbadania kwestii upadłości i sprzedaży majątku Stoczni Gdańskiej SA. Jest godz. 11.45. Zamierzacie państwo obradować w innej sprawie. W tej sytuacji proponuję wyznaczenie kolejnego terminu spotkania. O godz. 12.15 muszę opuścić posiedzenie Komisji, ponieważ mam inne ważne obowiązki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#EugeniuszKłopotek">Komisja Ustawodawcza jest suwerenną komisją i może wyrazić zgodę na zgłoszoną przez pana przewodniczącego Bohdana Kopczyńskiego propozycję zmiany kolejności rozpatrywania punktów porządku dziennego, chyba że ktoś z posłów zgłosiłby sprzeciw wobec tej propozycji. Pan poseł Roman Giertych nie może nam dyktować, od którego punktu porządku dziennego mamy rozpocząć posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#WojciechSzarama">Porządek dzienny został ustalony. Zmiana kolejności rozpatrywania punktów porządku dziennego wymaga przegłosowania. Jeżeli zostanie zgłoszony wniosek o zmianę kolejności rozpatrywania punktów porządku dziennego i posłowie zaakceptują go w głosowaniu, to wówczas pan poseł Roman Giertych albo podporządkuje się woli Komisji, albo poprosi o wyznaczenie innego terminu na omówienie sprawy poselskiego projektu uchwały Sejmu o powołaniu komisji śledczej ds. zbadania kwestii upadłości i sprzedaży majątku Stoczni Gdańskiej SA.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#EwaJanik">Składam wniosek o zmianę kolejności rozpatrywania punktów porządku dziennego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#BohdanKopczyński">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za zmianą kolejności rozpatrywania punktów porządku dziennego? Stwierdzam, że Komisja 12 głosami, przy 4 przeciwnych i braku wstrzymujących się, przyjęła wniosek. Chciałbym zapewnić pana posła Romana Giertycha, że omówienie kwestii dotyczących opinii w sprawach przed Trybunałem Konstytucyjnym będzie trwało 15–20 minut. Oddaję przewodnictwo posiedzenia panu posłowi Ryszardowi Kaliszowi. Zmieniliśmy kolejność rozpatrywania punktów porządku dziennego, ale myślę, że teraz - w związku z obecnością pana przewodniczącego - możemy powrócić do poprzednio ustalonej kolejności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#EugeniuszKłopotek">Bądźmy konsekwentni. Pod nieobecność pana przewodniczącego Ryszarda Kalisza uznaliśmy, że rozpoczynamy posiedzenie Komisji. Przewodnictwo objął wiceprzewodniczący pan poseł Bohdan Kopczyński. Pani posłanka Ewa Janik złożyła wniosek o zmianę kolejności rozpatrywania punktów porządku dziennego. Komisja przyjęła wniosek. Dlatego powinniśmy rozpocząć od punktu drugiego, chyba, że zostanie zgłoszony wniosek o reasumpcję głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#EwaJanik">Składam wniosek o reasumpcję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#RyszardKalisz">Pani posłanka Ewa Janik złożyła wniosek o reasumpcję, aby wrócić do rozpatrywania punktu pierwszego porządku obrad.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#EugeniuszKłopotek">Zgodnie z regulaminem najpierw trzeba przegłosować, czy członkowie Komisji opowiadają się za reasumpcją.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#RyszardKalisz">Powiedziałem wyraźnie: pani posłanka Ewa Janik złożyła wniosek o reasumpcję. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za reasumpcją, żeby powrócić do rozpatrywania punku pierwszego?Stwierdzam, że Komisja 15 głosami, przy 1 przeciwnym i 1 wstrzymującym się, przyjęła wniosek. Przechodzimy do rozpatrywania punktu pierwszego porządku obrad.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#EugeniuszKłopotek">Na razie wolą Komisji jest reasumpcja głosowania. Następnie powinniśmy przegłosować kolejność rozpatrywania punktów porządku obrad. Chyba, że wnioskodawca wycofa wniosek w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#RyszardKalisz">Powiedziałem, że głosujemy za reasumpcją poprzedniego głosowania w ten sposób, że w wyniku reasumpcji przechodzimy do rozpatrywania punktu pierwszego porządku dziennego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#EwaJanik">Wycofuję wniosek o zmianę kolejności rozpatrywania punktów porządku dziennego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#RyszardKalisz">Mocą decyzji prezydium Komisji przechodzimy do rozpatrywania punktu pierwszego - wyrażenie opinii w trybie art. 31 ust. 6 regulaminu Sejmu o poselskim projekcie uchwały Sejmu o powołaniu komisji śledczej ds. zbadania kwestii upadłości i sprzedaży majątku Stoczni Gdańskiej SA z siedzibą w Gdańsku. Posłów wnioskodawców reprezentuje pan poseł Roman Giertych. Informuję, że w tej chwili do przewodniczącego Komisji wpłynęła autopoprawka do projektu uchwały następującej treści: „Art. 2 proponowanej uchwały otrzymuje nowe następujące brzmienie: „Skład komisji śledczej wynosi 9 osób i zostanie powołany przez Sejm RP w głosowaniu łącznym w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie uchwały spośród kandydatów zaproponowanych przez kluby parlamentarne. Każdemu klubowi przysługuje prawo zaproponowania kandydatów stosownie do art. 2 ust. 2 ustawy o komisji śledczej (Dz. U. nr 35, poz. 321)”. Proszę pana posła Romana Giertycha o przedstawienie projektu uchwały.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#RomanGiertych">W opinii prawnej Biuro Studiów i Ekspertyz zarzuciło projektowi uchwały, iż jest sprzeczny z art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 21 stycznia 1999 r. o komisji śledczej i zwyczajem parlamentarnym. Art. 2 ust. 2 ustawy stanowi, iż „w skład komisji może wchodzić do 11 członków. Skład komisji powinien odzwierciedlać reprezentację w Sejmie klubów i kół poselskich mających swoich przedstawicieli w Konwencie Seniorów, odpowiednio do jej liczebności”. Autor opinii przyznał, że zapis tego artykułu jest niezbyt zręcznie zredagowany. Można go bowiem rozumieć - tak jak wnioskodawcy projektu uchwały - że skład komisji odzwierciedla reprezentację klubów w Konwencie Seniorów, zgodnie z jej liczebnością. Innymi słowy, jeżeli w Konwencie Seniorów jest reprezentowanych 7 klubów, to komisja śledcza powinna liczyć 7 członków i każdy klub ma prawo zaproponować 1 kandydata. Taki był pierwotny zapis projektu uchwały. Ale można też przyjąć - tak jak autor opinii - że skład komisji śledczej ma odzwierciedlać reprezentację w Sejmie klubów i kół poselskich mających swoich przedstawicieli w Konwencie Seniorów, odpowiednio do liczebności tych klubów i kół, czyli należy uwzględnić liczbę posłów zasiadających w klubach, które mają swoich przedstawicieli w Konwencie Seniorów. Uważam, że obie interpretacje zapisu art. 2 ust 2 ustawy o komisji śledczej są uprawnione. Choć, w moim przekonaniu, stanowisko, które przyjęli wnioskodawcy projektu uchwały, jest bardziej zasadne. Uwzględniając jednak zastrzeżenia Biura Studiów i Ekspertyz, a także zwyczaj parlamentarny złożyłem autopoprawkę, umożliwiającą taką konstrukcję komisji śledczej, która odpowiadałaby nie tylko ilości klubów reprezentowanych w Konwencie Seniorów, ale także ich wielkości w Sejmie. Z przeprowadzonych przeze mnie rozmów z przedstawicielami Kancelarii Sejmu wynika, że 9-osobowy skład komisji śledczej zapewni realizację zapisu art. 2 ust. 2 ustawy. Wnoszę, aby Komisja Ustawodawcza uznała przedłożony projekt uchwały wraz z autopoprawką za zgodny z obowiązującymi przepisami prawa. Zwracam się także do Komisji, aby w przyszłości podjęła inicjatywę legislacyjną zmierzającą do nadania precyzyjnej treści zapisowi art. 2 ust. 2 ustawy o komisji śledczej, która eliminowałaby wątpliwości interpretacyjne oraz sankcjonowała długotrwały zwyczaj parlamentarny w tworzeniu składu osobowego komisji sejmowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#RyszardKalisz">Z art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 21 stycznia 1999 r. o komisji śledczej - zgadzam się z panem posłem Romanem Giertychem, że jest on niezręcznie zredagowany - wynika, że komisja śledcza musi być powoływana na zasadzie parytetu. Obecnie w Sejmie jest 7 klubów i 2 koła poselskie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#RomanGiertych">W Konwencie Seniorów reprezentowane są tylko kluby.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#RyszardKalisz">Chciałbym zadać pytanie przedstawicielowi Biura Legislacyjnego albo autorowi tej opinii, czy proponowany przez wnioskodawców 9-osobowy skład komisji zapewni realizację zasady parytetu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#RomanGiertych">Tak. 4 członków dla SLD i po 1 dla pozostałych klubów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#RyszardKalisz">Proszę sekretariat Komisji o spowodowanie, aby na posiedzenie przybył przedstawiciel Biura Studiów i Ekspertyz lub Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#AdamMarkiewicz">Komisja powinna otrzymać poprawiony tekst projektu uchwały. Nie wiem, jaki jest obecny zapis punktu drugiego proponowanej uchwały.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#RyszardKalisz">Obecny zapis, zgodnie z autopoprawką, jest następujący: „Skład komisji śledczej wynosi 9 osób i zostanie powołany przez Sejm RP w głosowaniu łącznym w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie uchwały spośród kandydatów zaproponowanych przez kluby parlamentarne. Każdemu klubowi przysługuje prawo do zaproponowania kandydatów stosownie do art. 2 ust. 2 ustawy o komisji śledczej (Dz. U. nr 35 poz.321)”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#EugeniuszKłopotek">Czy Komisja ma wyrazić opinię w kwestii zgodności przedłożonego projektu uchwały z obowiązującym prawem, czy też w kwestii zasadności powołania takiej komisji śledczej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#RyszardKalisz">Art. 31 ust. 6 regulaminu Sejmu stwierdza, iż „projekty ustaw i uchwał, co do których istnieje wątpliwość, czy nie są sprzeczne z prawem, marszałek Sejmu po zasięgnięciu opinii Prezydium Sejmu może skierować, celem wyrażenia opinii do Komisji Ustawodawczej, która może większością 3/5 głosów zaopiniować projekt jako niedopuszczalny”. Zatem Komisja nie wypowiada się w kwestii zasadności powołania komisji śledczej - o tym zadecyduje Sejm - lecz odpowiada na pytanie, czy przedłożony projekt uchwały o powołaniu takiej komisji nie jest sprzeczny z obowiązującym prawem. Jeżeli nie ma innych wypowiedzi w tej sprawie proponuję, abyśmy oczekując na przybycie przedstawiciela Biura Legislacyjnego, przystąpili do rozpatrzenia punktu drugiego porządku dziennego - przyjęcie opinii Komisji w sprawach przed Trybunałem Konstytucyjnym (sygn. akt K 23/01) oraz (SK 42/01). Proszę panią posłankę Aleksandrę Gramałę o przedstawienie stanowiska w pierwszej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#AleksandraGramała">Sprawa dotyczy wniosku Rady Miejskiej Będzina o stwierdzenie niezgodności z konstytucją i Europejską kartą samorządu terytorialnego art. 25 ust. 6 w związku z art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym i art. 20 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych oraz wydanych na ich podstawie rozporządzeń Rady Ministrów (sygn. akt K23/01). Zaskarżone przepisy zostały wprowadzone do tych ustaw ustawą z dnia 3 marca 2000 r. o wynagrodzeniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi. Ustalają one górne limity diet radnych oraz wynagrodzeń członków zarządów i kierowników samorządowych jednostek organizacyjnych. Zdaniem wnioskodawców ingerują one w sferę wewnętrznej działalności organów samorządowych. Po przedyskutowaniu tej kwestii z Biurem Legislacyjnym uznaliśmy, że zaskarżone przepisy są zgodne z konstytucją. Radni, członkowie zarządów, w tym wójtowie, burmistrzowie, prezydenci pełnią funkcje publiczne i są wynagradzani z pieniędzy publicznych. Zatem zarówno parlament tworząc określone zapisy ustawowe, jak i rząd wydając na ich podstawie rozporządzenia, może ograniczać wysokość diet radnych, wynagrodzeń członków zarządów i kierowników samorządowych jednostek organizacyjnych. Orzeczeniem z 7 maja 2001 r. w sprawie (sygn. akt K/19/00) Trybunał Konstytucyjny stwierdził, że parlament i rząd mogą ingerować w wysokość wynagrodzeń pobieranych przez pracowników spółek, w których udziały mają osoby prywatne. Tym bardziej zasadna wydaje się ingerencja w wysokość wynagrodzeń osób opłacanych ze środków publicznych. Wnioskodawcy uznają za niezgodną z konstytucją zawartą w ustawie o samorządzie gminnym delegację dla Rady Ministrów do wydania rozporządzenia uzależniającego wysokość diet radnych i wynagrodzeń członków zarządów od liczby mieszkańców zamieszkującej na terenie jednostki samorządu terytorialnego. Nie podzielamy stanowiska wnioskodawców. Chodzi o środki publiczne. Liczba mieszkańców jest elementem, który decyduje o wysokości budżetu jednostki samorządu terytorialnego m.in. wysokości wpływów z udziału w podatku od osób fizycznych, wysokości subwencji ogólnej. Reasumując - należy uznać, że zaskarżone przez Radę Miejską Będzina przepisy ustawy o samorządzie gminnym i ustawy o pracownikach samorządowych są zgodne z konstytucją. Nie naruszają zasady równości i zasad samorządności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#EugeniuszKłopotek">Chodzi o tzw. ustawę kominową. Czy wnioskodawcy kwestionują całą ustawę, czy tylko wybrane przepisy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#AleksandraGramała">Wnioskodawcy kwestionują wybrane przepisy z tzw. ustawy kominowej, które na mocy tej ustawy zostały wprowadzone do ustawy o samorządzie gminnym. Chodzi o art. 25 ust. 6 i 7 ustawy o samorządzie gminnym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#AdamMarkiewicz">Czy radnym należą się diety, czy nie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#AleksandraGramała">Diety należą się. Chodzi o to, czy samorządy mogą dowolnie ustalać ich wysokość, czy też parlament i rząd za pomocą stosownych aktów prawnych mogą określać górne limity diet radnych i wynagrodzeń członków zarządów uznając, że osoby te pełnią funkcje publiczne i są wynagradzane ze środków publicznych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#RyszardKalisz">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem sprawozdania pani poseł Aleksandry Gramały w dotyczącego sprawy (sygn. akt K23/01)? Stwierdzam, że Komisja 19 głosami, przy braku przeciwnych i wstrzymujących się, przyjęła sprawozdanie. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, wystąpię do marszałka Sejmu o upełnomocnienie pani posłanki Aleksandry Gramały do reprezentowania Sejmu przed Trybunałem Konstytucyjnym w tej sprawie. Sprzeciwu nie słyszę. Przechodzimy do drugiej sprawy (sygn. akt SK 42/01). Proszę pana posła Tomasza Markowskiego o przedstawienie stanowiska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#TomaszMarkowski">Skarga dotyczy stwierdzenia niezgodności art. 7 ust.1 pkt. 2 i ust. 4 oraz art. 8 ust. 1 i ust 3 ustawy z dnia 17 grudnia 1997 r. o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz art. 9 ustawy z dnia 20 grudnia 1989 r. o Krajowej Radzie Sądownictwa z artykułami konstytucji: 2, 30, 31, 42, 45, 47, 64, 91 (sygn. akt SK 42/01). Ustawa - Prawo o ustroju sądów powszechnych przyznała sędziom, prokuratorom, którzy uzyskali prawo do emerytury lub renty przed wejściem w życie niniejszej ustawy, uprawnienia przysługujące sędziom w stanie spoczynku. Dokonana 17 grudnia 19997 r. nowelizacja ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych określiła okoliczności powodujące utratę prawa do stanu spoczynku. Orzeka o tym Krajowa Rada Sądownictwa. Na wniosek ministra sprawiedliwości ze stycznia 1999 r. Krajowa Rada Sądownictwa stwierdziła, iż skarżący utracił prawo do stanu spoczynku i uposażenia w stanie spoczynku. Okazało się bowiem, że pełnił obowiązki oficera śledczego w Powiatowym Urzędzie Bezpieczeństwa Publicznego w Żurawiu i Powiatowym Urzędzie Bezpieczeństwa w Brzegu. Naczelny Sąd Administracyjny oddalił złożoną przez niego skargę. Pierwszy zarzut dotyczy niezgodności art. 7 i art. 8 ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych z artykułami konstytucji: 2, 30, 31, 47, 64, 91. Według skarżącego naruszona została zasada, zgodnie z którą nie można ustanawiać niekorzystnych prawnie unormowań ograniczających prawa i wolności człowieka, godzących w prawną ochronę czci i dobrego imienia i w podstawowe prawa człowieka. Należy zauważyć, że ochrona praw nabytych nie oznacza ich nienaruszalności. Nie ma charakteru absolutnego i nie wyklucza stanowienia praw niekorzystnych dla jednostki. Odstąpienie od zasady ochrony praw nabytych jest możliwe w szczególnych okolicznościach, gdy przemawia za tym inna zasada konstytucyjna. Istotne jest to, iż utrata uprawnień do stanu spoczynku i uposażenia w stanie spoczynku nie oznacza pozbawienia skarżącego środków do życia. Osoba tracąca prawo do stanu spoczynku i związanego z nim uposażenia, nabywa prawo do emerytury lub renty, jeśli spełnia warunki określone w przepisach ustawy o ubezpieczeniu społecznym. Trudno odnieść się do zarzutu niezgodności z art. 31 konstytucji, czyli niezgodności z zasadą nienaruszalności wolności, gdyż skarżący nie przedstawia szerszego uzasadnienia w tej kwestii. Zarzut należy jednak uznać za bezzasadny. Wolność skarżącego nie została w niczym naruszona. Można nawet przyjąć, że skarżący działając w wyżej wymienionych organach mógł narazić na ograniczenie wolności i praw inne osoby. Art. 47 konstytucji wyraża prawo do ochrony prawnej życia prywatnego, rodzinnego, czci i dobrego imienia oraz decydowania o swoim życiu osobistym. Tak rozumiana prywatność odnosi się przede wszystkim do życia rodzinnego, osobistego, towarzyskiego i czasem jest określana jako prawo do pozostawienia w spokoju. W innym wyroku Trybunał uznał, iż w odniesieniu do osób pełniących funkcje publiczne prawo do ochrony prywatności podlega istotnemu ograniczeniu. Ochrona sfery życia prywatnego podlega ograniczeniom uzasadnionym usprawiedliwionym zainteresowaniem.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#TomaszMarkowski">Przedmiotem zainteresowania może być w tej sprawie fakt współpracy z organami bezpieczeństwa. W wyroku z 1998 r. w sprawie (sygn. akt K 24/98) Trybunał Konstytucyjny orzekł także, iż wynikłe z lustracji ograniczenie prawa do prywatności musi być uznane za konieczne w demokratycznym państwie prawa dla jego bezpieczeństwa. Kolejny zarzut dotyczy niezgodności art. 7 i art. 8 ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych z art. 42 konstytucji, który wyraża zasadę, od wieków uznawaną także w polskim prawie karnym, że przestępstwem jest czyn zabroniony pod groźbą kary przez ustawę obowiązującą w czasie jego popełnienia. Zarzut naruszenia wskazanego przepisu konstytucji jest bezzasadny, bowiem przepisy zaskarżonej ustawy nie przewidują sankcji karnych. Odpowiedzialność w nich przewidziana nie jest oparta na zasadzie winy. Dlatego też nie trzeba jej dowodzić, by móc zastosować sankcje. Zarzuty niezgodności art. 7 i art. 8 ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych z art. 45 i at. 91 konstytucji również należy uznać za bezzasadne. Następny zarzut dotyczy niezgodności art. 9 ustawy o Krajowej Radzie Sądownictwa z przepisami konstytucyjnymi. Zarzut niewłaściwie określonego składu Krajowej Rady Sądownictwa przy podejmowaniu decyzji w kontekście ochrony praw majątkowych jest bezzasadny. Z akt wynika, że były spełnione warunki formalne określone w ustawie o Krajowej Radzie Sądownictwa. Dlatego błędne jest tłumaczenie skarżącego, że przy innym składzie zapadłoby inne rozstrzygnięcie. Reasumując - w świetle powyżej przedstawionych argumentów należy uznać, iż skarga konstytucyjna jest nieuzasadniona.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#EugeniuszKłopotek">Sędzia w stanie spoczynku obok normalnej emerytury ma jakieś określone przywileje. Ustawodawca odebrał te przywileje bądź ich część sędziom, którzy orzekali w czasach stalinowskich. Ten sędzia skarży przepisy ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych, na mocy których utracił prawo do spoczynku za działalność w okresie stalinowskim. Czy o to chodzi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#TomaszMarkowski">Tak, z zastrzeżeniem, że chodzi nie tylko o orzekanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#RyszardKalisz">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem sprawozdania przedstawionego przez pana posła Tomasza Markowskiego dotyczącego sprawy (sygn. akt SK 42/01)? Stwierdzam, że Komisja 19 głosami, przy braku przeciwnych i wstrzymujących się, przyjęła sprawozdanie przedstawione przez pana posła Tomasza Markowskiego. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, wystąpię do marszałka Sejmu o upełnomocnienie pana posła Tomasza Markowskiego do reprezentowania Sejmu przed Trybunałem Konstytucyjnym w tej sprawie. Sprzeciwu nie słyszę. Powracamy do rozpatrzenia punktu pierwszego porządku dziennego. Zwracam się do przedstawiciela Biura Legislacyjnego z pytaniem: czy zaproponowany przez wnioskodawców projektu uchwały 9-osobowy skład komisji śledczej spełnia wymogi określone w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 21 stycznia 1999 r. o komisji śledczej? Czy zapewnia realizację zasady parytetowej reprezentacji klubów i kół poselskich mających na dzień dzisiejszy swoich przedstawicieli w Konwencie Seniorów?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Art. 2 ust. 2 ustawy o komisji śledczej stanowi, że w skład komisji może wchodzić do 11 członków. Nie określa zatem sztywno liczby członków komisji. Może być ich mniej. Trudno mi w tej chwili wyliczyć, po ilu kandydatów powinny zgłosić poszczególne kluby, aby była zapewniona realizacja zasady parytetowej reprezentacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#KrystianŁuczak">Chcę wypowiedzieć się w trzech kwestiach. Po pierwsze - marszałek Sejmu zgodnie z regulaminem Sejmu kieruje do Komisji Ustawodawczej projekt uchwały. Uważam, że dokumenty, którymi dysponujemy, powinny nas skłonić do wyrażenia opinii negatywnej. Po drugie - w trakcie posiedzenia otrzymujemy autopoprawkę do projektu uchwały. Opinia Biura Studiów i Ekspertyz nie dotyczy przedłożonej autopoprawki. Chciałbym przypomnieć, że w przypadku projektu ustawy o radiofonii i telewizji przedstawiciele ugrupowania, którego posłowie są wnioskodawcami projektu uchwały, krytykowało rząd za zgłoszenie autopoprawki w trakcie debaty sejmowej. Po trzecie - uważam, że Komisja Ustawodawcza powinna wystąpić z inicjatywą legislacyjną zmiany art. 2 ust. 2 ustawy o komisji śledczej, tak aby jego zapis odpowiadał praktykowanym w parlamencie zwyczajom tworzenia składu osobowego komisji sejmowych. Proponuję, aby rozpatrywanie projektu uchwały odłożyć do następnego posiedzenia Komisji Ustawodawczej, kiedy uzyskamy opinię prawną Biura Studiów i Ekspertyz dotyczącą przedłożonej autopoprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#RomanGiertych">Chciałbym wyjaśnić, że w dniu wczorajszym na posiedzeniu Konwentu Seniorów poparłem, co mi się rzadko zdarza, stanowisko marszałka Sejmu w sprawie nie autopoprawki, tylko sprostowania, które rząd wniósł do projektu ustawy o radiofonii i telewizji. Chodziło o to, że w druku sejmowym projektu przyjętego przez Radę Ministrów pojawił się błąd. Nikt z Klubu Ligi Polskich Rodzin nie wypowiadał się publicznie w tej sprawie. Natomiast autopoprawkę można złożyć w każdym etapie procesu legislacyjnego, do drugiego czytania włącznie. Można nawet wycofać projekt ustawy przed głosowaniem. Z treścią opinii Biura Studiów i Ekspertyz zapoznałem się tuż przed posiedzeniem Komisji. Dlatego nie mogłem wcześniej wnieść autopoprawki. Uznałem argumenty, które wynikają nie z zapisu art. 2 ust. 2 ustawy o komisji śledczej, lecz z praktykowanego w parlamencie zwyczaju, który popierają wszystkie kluby, bez względu na orientację polityczną. Chciałbym zauważyć, że gdyby wnioskodawcy pozostawili zaproponowany wcześniej 7-osobowy skład komisji śledczej, to byłoby to zgodne z ustawą. Owszem, mógłby wystąpić problem z parytetowym podziałem, ale propozycja nie byłaby sprzeczna z prawem, a w tej kwestii ma wypowiedzieć się Komisja Ustawodawcza. Istotą zmiany, która powoduje, że projekt uchwały nie jest sprzeczny z ustawą, jest ostatnie zdanie autopoprawki: „każdemu klubowi przysługuje prawo zaproponowania kandydatów stosownie do art. 2 ust. 2 ustawy o komisji śledczej”. Natomiast zmiana składu komisji śledczej z 7-osobowego na 9-osobowy wynikała z chęci uniknięcia poważniejszych problemów związanych z podziałem miejsc w komisji, zgodnie z zasadą parytetu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#EugeniuszKłopotek">Nie zgadzam się z zarzutem pana posła Krystiana Łuczaka. Procedujemy nad projektem uchwały i na tym etapie prac legislacyjnych wnioskodawcy mogą wnieść autopoprawkę. W przypadku projektu ustawy o radiofonii i telewizji był już druk sejmowy. Należałoby zatem przychylniej spojrzeć na propozycję pana posła Romana Giertycha. Uważam jednak, że przy proponowanym 9-osobowym składzie komisji nie będzie można zachować zasady parytetu. Układ 5 plus 4 jest niezadawalający. 5 - musi uwzględniać oprócz SLD, Unię Pracy, która ma klub liczący 16 posłów. Jeżeli podział miejsc w komisji będzie przewidywał 4 miejsca dla SLD i 1 dla Unii Pracy, to okaże się, że Platforma Obywatelska, która ma 57 posłów, czyli ponad trzykrotnie więcej niż Unia Pracy, będzie miała również 1 przedstawiciela. Dlatego uważam, że najbardziej adekwatny dla zachowania parytetu były 11-osobowy skład komisji śledczej. Wtedy SLD otrzymałby 4 miejsca, Unia Pracy - 1, Platforma Obywatelska - 2, pozostałe kluby po 1 miejscu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#WojciechSzarama">Komisja Ustawodawcza znalazła się w dziwnej sytuacji. Nad czym mamy debatować? Faktycznie mamy określić liczebny skład komisji. Natomiast Sejm zdecyduje, czy powoła tę komisję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#RyszardKalisz">Zgadzam się z panem posłem Wojciechem Szaramą. Problem polega na tym, że zgodnie z ustawą, komisja śledcza może liczyć do 11 członków. Obecnie mamy określony skład klubów i kół reprezentowanych w Konwencie Seniorów. Pytanie jest proste: czy 9-osobowy skład komisji zapewni parytetowy udział wszystkich klubów i kół reprezentowanych w Konwencie Seniorów? Czy też lepszy z tego punktu widzenia będzie 11-osobowy skład komisji śledczej? Gdyby dzisiaj wnioskodawcy zgodzili się dokonać autopoprawki zmieniającej skład komisji śledczej na 11-osobowy, wówczas można by rozwiązać ten problem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#RomanGiertych">Komisja Ustawodawcza ocenia zgodność określonego projektu z prawem. Jeżeli ustawa o komisji śledczej mówi, że w skład komisji może wchodzić do 11 członków, to wnioskodawcy mogą zaproponować mniejszy skład. Nie jest to sprzeczne z ustawą. Poprawkę zwiększającą skład komisji do 11 osób można zgłosić w pierwszym lub drugim czytaniu. W tej kwestii wypowie się Sejm.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#BohdanKopczyński">Komisja Ustawodawcza wypowiada się w kwestii zgodności przedłożonego projektu uchwały z prawem. Natomiast konkretnych wyliczeń, uwzględniających zasadę proporcjonalności, dokona Prezydium Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#AdamMarkiewicz">Czy Komisja Ustawodawcza może dokonywać poprawek w przedłożonym projekcie uchwały i odsyłać marszałkowi Sejmu zupełnie inny projekt?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#RyszardKalisz">Proponuję, aby Komisja Ustawodawcza zwróciła się do Biura Studiów i Ekspertyz z pytaniem, czy 9-osobowy skład komisji śledczej umożliwia, zgodnie z art. 2 ust 2 ustawy z dnia 21 stycznia 1999 r. o komisji śledczej, zachowanie zasady parytetu według liczby klubów i kół reprezentowanych w Konwencie Seniorów na dzień 5 kwietnia 2002 r.?Stawiam wniosek o odroczenie głosowania w tej sprawie do następnego posiedzenia Komisji, które odbędzie się 17 kwietnia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#EugeniuszKłopotek">Chciałbym również, aby Biuro Studiów i Ekspertyz odpowiedziało, czy występujący w art. 2 ust. 2 do wyraz reprezentacja oznacza parytet?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#RyszardKalisz">Oznacza parytet.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#EwaJanik">Każdą liczbę da się podzielić według parytetu z punktu widzenia matematycznego. Jest tylko kwestia, jak ten podział będzie wyglądał. Czy to będzie liczba 5, 7, czy 11, zawsze będzie ten sam problem. Nigdy nie osiągnie się idealnej proporcjonalności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#StanisławRydzoń">W wstępie do przedłożonego projektu uchwały jest napisane: „Na podstawie art. 11 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, my niżej podpisani posłowie na Sejm RP składamy projekt uchwały”. Następnie jeden poseł wnosi autopoprawkę. Jak to się ma do określenia „my niżej podpisani”?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#RyszardKalisz">Nie ma tutaj wątpliwości, bo ta grupa posłów upoważniła pana posła Romana Giertycha do reprezentowania ich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#StanisławRydzoń">Nie mam merytorycznych zastrzeżeń. Chciałbym tylko wiedzieć, czy grupa posłów wie o tym, że autopoprawka została wniesiona?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#RyszardKalisz">Grupa posłów upoważniając pana posła Romana Giertycha upoważniła go do działania w jej imieniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#ZbigniewZiobro">Zgadzam się z wypowiedzią pani posłanki Ewy Janik. Stawiam wniosek formalny o przegłosowanie na dzisiejszym posiedzeniu sprawy zgodności z prawem projektu uchwały łącznie z autopoprawką.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#AdamMarkiewicz">Zgadzam się, że każdą liczbę da się podzielić. Tylko jak zapewnimy wszystkim klubom reprezentację w komisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#RyszardKalisz">Zamieniamy się w matematyków. Podtrzymuję moją propozycję. Pan poseł Zbigniew Ziobro zgłosił wniosek formalny, aby sprawę rozstrzygnięcia czy proponowany projekt uchwały wraz z autopoprawką jest zgodny z prawem przegłosować na dzisiejszym posiedzeniu. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem wniosku pana posła Zbigniewa Ziobro?Stwierdzam, że Komisja przy 7 głosach za, 11 przeciwnych i 1 wstrzymującym się, odrzuciła wniosek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#RobertStrąk">Proponuję, aby zapytać Biuro Studiów i Ekspertyz, czy przedłożony projekt uchwały, po wniesionej autopoprawce, jest zgodny z prawem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#RyszardKalisz">O kwestii zgodności projektu z prawem orzeka Komisja Ustawodawcza. Biuro Studiów i Ekspertyz i Biuro Legislacyjne spełniają funkcje pomocnicze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#RobertStrąk">Proponuję, aby Biuro Studiów i Ekspertyz dokonało ekspertyzy w kwestii zgodności z prawem projektu uchwały po wniesionej autopoprawce.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#EugeniuszKłopotek">Sugerowałbym, aby zapytać Biuro Studiów i Ekspertyz, czy 9-osobowy skład komisji zapewni realizację intencji ustawodawcy zawartej, a art. 2 ust. 2 ustawy o sejmowej komisji śledczej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#BohdanKopczyński">Można uzupełnić propozycję pana posła Eugeniusza Kłopotka i zapytać, czy skład od 9 do 11członków zapewni realizację intencji ustawodawcy zawartej w art. 2 ust. 2 ustawy o sejmowej komisji śledczej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#EugeniuszKłopotek">Przedmiotem pytania musi być autopoprawka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#RobertStrąk">Skąd Biuro Legislacyjne czy Biuro Studiów i Ekspertyz ma wiedzieć, jakie były intencje ustawodawcy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#RyszardKalisz">Proponuję, aby zadać następujące pytanie: czy 9-osobowy skład komisji śledczej odzwierciedla reprezentację w Sejmie klubów i kół poselskich mających swoich przedstawicieli w Konwencie Seniorów na dzień 5 kwietnia 2002 r., odpowiednio do jej liczebności?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#RomanGiertych">Zwróciłbym się do Biura Studiów i Ekspertyz z pytaniem, czy proponowana uchwała wraz z autopoprawką zapewnia możliwość wyłonienia składu komisji śledczej odpowiadający liczebności i reprezentacji klubów i kół obecnych w Konwencie Seniorów?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#WojciechSzarama">Jeśli ta komisja ma być powołana, to trzeba wyciągnąć wnioski z arytmetyki sejmowej i złożyć odpowiedni wniosek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#EugeniuszKłopotek">Prosiłbym, aby w pytaniu były zawarte dwie sprawy: 9-osobowy skład komisji z projektu uchwały i odwołanie się do art. 2 ust. 2 z ustawy o sejmowej komisji śledczej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#RyszardKalisz">Zgłaszam wniosek, aby zwrócić się do Biura Studiów i Ekspertyz z następującym pytaniem: czy 9-osobowy skład komisji śledczej zapewnia realizację wszystkich wymagań wynikających z art. 2 ust 2 ustawy z dnia 21 stycznia 1999 r. o komisji śledczej? Datę udzielenia odpowiedzi wyznaczamy na 17 kwietnia na godz. 14.00.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#BohdanKopczyński">Opinia prawna Biura Studiów i Ekspertyz dotycząca pierwotnego projektu uchwały stwierdza, iż „projektowany przepis uchwały przewidujący, iż każdemu klubowi przysługuje prawo zaproponowania 1 kandydata jest sprzeczny z ustawą”. Przedstawiciel wnioskodawców pan poseł Roman Giertych złożył autopoprawkę, która uwzględnia treść art. 2 ust. 2 ustawy o komisji śledczej. Uważam, że nie Komisja Ustawodawcza, lecz Prezydium Sejmu będzie oceniać zasadę proporcjonalności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#RyszardKalisz">Prezydium Sejmu oczekuje tego od Komisji Ustawodawczej. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przedstawionym przez mnie wnioskiem, aby zwrócić się do Biura Studiów i Ekspertyz z pytaniem, czy 9-osobowy skład komisji śledczej zapewni realizację wszystkich wymagań wynikających z art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 21 stycznia 1999 r. o komisji śledczej, z wyznaczeniem daty odpowiedzi na 17 kwietnia godz. 14.00? Stwierdzam, że Komisja 14 głosami za, przy 2 przeciwnych i 1 wstrzymującym się, przyjęła wniosek. Wyznaczamy zatem następne posiedzenie Komisji na dzień 17 kwietnia godz. 14.00. Proszę, żeby na posiedzeniu byli obecni przedstawiciele Biura Studiów i Ekspertyz i Biura Legislacyjnego. Przypominam o konferencji samorządowej, która odbędzie się 10 kwietnia o godz. 12.00 i o wspólnym posiedzeniu Komisji Ustawodawczej i Komisji Samorządu Terytorialnego dotyczącym bezpośrednich wyborów wójtów, burmistrzów i prezydentów miast, które odbędzie się 17 kwietnia o godz. 15.00. Informuję, że sekretariat Komisji przekazał materiały z poprzedniej konferencji pt. „Kierunki zmian legislacyjnych i wizja polskiego samorządu na progu III tysiąclecia”. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>