text_structure.xml 16.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JerzyJaskiernia">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam wszystkich obecnych. Porządek dzisiejszych obrad został państwu doręczony na piśmie. Czy ktoś z państwa ma uwagi do zaproponowanego porządku obrad? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że porządek obrad został przyjęty. Przystępujemy do przesłuchania kandydata na ambasadora Rzeczypospolitej Polskiej, pana Zdzisława Rapackiego, w związku z zamiarem mianowania go na stałego przedstawiciela Rzeczypospolitej Polskiej w Biurze Narodów Zjednoczonych i Organizacji Międzynarodowych w Genewie. Ma zostać ambasadorem nadzwyczajnym i pełnomocnym. Członkowie Komisji otrzymali w tej sprawie stosowne dokumenty. Proszę przedstawiciela Ministerstwa Spraw Zagranicznych o przedstawienie kandydata.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SergiuszNajar">W imieniu ministra spraw zagranicznych przedstawiam państwu kandydaturę pana Zdzisława Rapackiego na ambasadora Rzeczypospolitej Polskiej. Od prawie 30 lat jest on związany z działalnością międzynarodową. Ma za sobą wieloletnią karierę dyplomatyczną. Jest absolwentem wydziału handlu zagranicznego i doktorem finansów międzynarodowych. Od 1972 r. pracuje w Ministerstwie Spraw Zagranicznych. Pełnił różne funkcje dyplomatyczne. Był dyrektorem departamentu, a także dyrektorem gabinetu ministra Krzysztofa Skubiszewskiego. Pełnił także różne funkcje na placówkach dyplomatycznych. Był m. in. attache w ambasadzie w Japonii, pierwszym sekretarzem naszej ambasady w Hiszpanii, a także przedstawicielem Polski przy organizacji turystyki. Był także ministrem pełnomocnym w Londynie. Po powrocie z Londynu podjął pracę w sektorze bankowym. W 1996 r. rozpoczął pracę w Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej na stanowisku dyrektora Biura do Spraw Międzynarodowych. Kandydat ma bogate doświadczenia w dyplomacji dwustronnej i wielostronnej. Uczestniczył w wielu sesjach Zgromadzenia Ogólnego Narodów Zjednoczonych. Brał udział w posiedzeniach KBWE i OBWE. Ma także doświadczenia we współpracy z Unią Zachodnioeuropejską. Zdobywał je w czasie wypełniania swojej misji w Londynie. Pan Zdzisław Rapacki organizował i przygotowywał udział prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w wielu konferencjach wielostronnych, w sesjach Organizacji Narodów Zjednoczonych, a także na szczycie światowym w Johannesbugru. Odpowiadał za współpracę międzynarodową urzędu prezydenta z zagranicą, za wizyty, a także przyjęcia gości zagranicznych w Polsce. Kandydat jest autorem wielu publikacji na temat gospodarki światowej i finansów międzynarodowych. Jest odznaczony komandorią francuskiej Legii Honorowej oraz krzyżem wielkim orderu zasługi Republiki Chile. Jego doświadczenia dyplomatyczne wiążą się z doskonałą znajomością negocjacji i kierowania zespołami. Kandydat posługuje się biegle językiem angielskim i hiszpańskim. Zna również język rosyjski. W imieniu ministra spraw zagranicznych rekomenduję państwu kandydaturę pana Zdzisława Rapackiego na ambasadora Rzeczypospolitej Polskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JerzyJaskiernia">Dziękuję. Proszę kandydata o przedstawienie Komisji koncepcji swojej pracy na placówce dyplomatycznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#ZdzisławRapacki">Stały przedstawiciel Polski przy Biurze Narodów Zjednoczonych w Genewie i innych organizacjach międzynarodowych reprezentuje interesy kraju w złożonym i aktywnym centrum dyplomacji wielostronnej. Obok genewskiego biura narodów zjednoczonych, które obsługuje rocznie ponad 20 gremiów konferencyjnych, w Szwajcarii funkcjonuje także 6 wyspecjalizowanych organizacji narodów zjednoczonych oraz 5 innych organizacji międzynarodowych i międzyparlamentarnych. Funkcjonują tam także liczne organizacje pozarządowe. Jeśli zostanę stałym przedstawicielem Rzeczypospolitej Polskiej w Genewie, to w swojej pracy chciałbym kontynuować kierunki działania mojego poprzednika, zgodnie z celami polskiej polityki zagranicznej. Do celów tych należy umacnianie więzi transatlantyckich, integracja z Unią Europejską, promocja polskich interesów narodowych, w tym rozwoju gospodarczego oraz dobrosąsiedzkich relacji, a także działanie na rzecz tworzenia przyjaznego Polsce klimatu międzynarodowego. Duże znaczenie będzie miało także identyfikowanie nowych wyzwań, które wynikają z globalizacji stosunków międzynarodowych w wymiarze politycznym i ekonomicznym. Ważnym zadaniem będzie budowa trwałych i skutecznych podstaw współpracy wielostronnej i regionalnej. Realizacji tego zadania służyć będzie wspieranie procesu wzmacniania roli Organizacji Narodów Zjednoczonych, jako organizacji skutecznie dbającej o utrzymanie pokoju i bezpieczeństwa, a co nie mniej istotne także stymulującej zrównoważony rozwój. Efektywniejszemu wypełnianiu przez Organizację Narodów Zjednoczonych zadań wynikających z potrzeb współczesnego świata służyć powinno reformowanie tej organizacji. Zadaniem stałego przedstawiciela będzie w tym kontekście przede wszystkim upowszechnianie i rozwijanie inicjatywy ministra spraw zagranicznych dotyczącej przyjęcia nowego aktu politycznego narodów zjednoczonych na XXI wiek. Jednym z ważnych i nowych zadań przedstawiciela będzie uczestnictwo w systemie uzgodnień wewnętrznych państw Unii Europejskiej. Zadanie to będzie realizowane od 1 maja br. Także w tych działaniach Polska powinna być odbierana jako skuteczny i wiarygodny partner, który wnosi konstruktywny wkład do wspólnego stanowiska państw Unii Europejskiej. Tryb uzgodnień z Unią Europejską nie powinien spowodować - moim zdaniem - zmiany przynależności Polski do grupy regionalnej Europy Wschodniej. Uważam, że Polska powinna pozostać w tej grupie, nabywając jednocześnie prawa obserwatora w grupie zachodniej. Byłaby to sytuacja analogiczna do pozycji Japonii, która jest obserwatorem w grupie zachodniej, pozostając jednocześnie członkiem grupy regionalnej Azji. Zadania stałego przedstawiciela Rzeczypospolitej mógłbym określić w następujący sposób. Pierwszym zadaniem jest wykorzystywanie działalności organizacji na rzecz rozwoju społeczno-gospodarczego Polski. W tym zakresie duże znaczenie ma uważne śledzenie tendencji w regionalnej i globalnej współpracy gospodarczej i społecznej oraz w handlu międzynarodowym. Polska może odnosić korzyści z realizacji programów strategicznych, które są ukierunkowane na trwały rozwój, wdrażanie gospodarki na podstawie wiedzy i informatyzacji, upowszechnianie nowych form komunikowania oraz ustawiczne kształcenie. Członkostwo Polski w Radzie Gospodarczej i Społecznej w latach 2004–2006 będzie bez wątpienia służyć promocji tych celów.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#ZdzisławRapacki">Jeśli chodzi o przedstawicielstwo w Genewie, to będzie ono miało szczególną rolę do wypełnienia w 2005 r., gdy w tym mieście odbędzie się sesja ECOSOK. Dostrzegam możliwości odniesienia przez Polskę znacznych korzyści ze współpracy ze Światową Organizacją Zdrowia. Poza globalną polityką rozwoju zdrowia i problemów społecznych, Światowa Organizacja Zdrowia może pomóc nam w rozwiązywaniu istotnych problemów. Jako przykład podam, że w lutym 2004 r. podpisane zostało porozumienie pomiędzy ministrem zdrowia, a biurem regionalnym WHO w Kopenhadze o współpracy na lata 2004–2005 w pięciu obszarach obejmujących istotne z naszego punktu widzenia kwestie dotyczące m. in. finansowania służby zdrowia oraz zadłużenia szpitali. Celowe będzie kontynuowanie współpracy z Międzynarodową Organizacją Pracy na wzór programu opracowanego przez ekspertów tej organizacji pt. „Regionalne strategie zatrudnienia na lata 2003–2006”. Program ten wdrażany jest obecnie w regionie łódzkim. Będzie wykorzystany także przez województwo warmińsko-mazurskie. Ważne będą także działania na rzecz umacniania pokoju i nieproliferacji broni masowej zagłady oraz zapobiegania konfliktom. Do najważniejszych dziedzin zaliczam dążenie do rozbrojenia jądrowego, zniszczenia broni chemicznej i biologicznej, zapobieganie wyścigowi zbrojeń w kosmosie, a także rozbrojenie konwencjonalne. Nowym wyzwaniem i zagrożeniem dla cywilizacji jest terroryzm. Skuteczne przeciwdziałanie temu zjawisku nabiera szczególnego znaczenia po 11 września 2001 r. i po 11 marca 2004 r. Walce z tym barbarzyństwem służyć musi nie tylko tzw. aparat rozbrojeniowy Organizacji Narodów Zjednoczonych, ale także zapobieganie niekontrolowanym działaniom tzw. państw upadłych. Zagrożenie radiologiczne, proliferacja środków przenoszenia broni masowego rażenia, handel bronią oraz upowszechnianie się tzw. technologii podwójnego zastosowania musi być postrzegane również, jako potencjalne zagrożenie terrorystyczne. Należy dążyć do tego, żeby aparat rozbrojeniowy, który został stworzony w świecie dwubiegunowym Wschód-Zachód, w maksymalnym stopniu mógł zmniejszać występujące współcześnie zagrożenia. Z punktu widzenia interesów Polski szczególnie ważne byłoby przełamanie impasu w pracach konferencji rozbrojeniowej. Powinniśmy w szczególny sposób promować traktat o zakazie produkcji materiałów rozszczepialnych do celów wojskowych. Wciąż aktualny jest temat przejrzystości zbrojeń i budowa zaufania w sferze zbrojeń konwencjonalnych. Potrzebne są także działania na rzecz przestrzegania i rozwoju praw człowieka, zasad dobrego rządzenia i demokratyzacji stosunków społecznych. Jest to zadanie priorytetowe, do którego predestynuje Polskę pozycja lidera przemian demokratycznych. Stanowisko naszego kraju przyznaje wyższość uniwersalnym przyrodzonym prawom człowieka. Nie uznajemy tzw. złych kompromisów. Nie zgadzamy się na tolerowanie bezkarnego łamania praw człowieka pod pretekstem stosowania zasady suwerenności i nieingerencji w sprawy innych państw. Celowe będzie kontynuowanie wprowadzania przez Polskę co dwa lata w Komisji Praw Człowieka rezolucji na temat ochrony praw człowieka w kontekście HIV, AIDS, a także rezolucji na temat dobrego rządzenia i promocji praw człowieka.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#ZdzisławRapacki">Następnym ważnym tematem jest dążenie do osiągnięcia zrównoważonego rozwoju i likwidacji źródeł nędzy. Cel ten może być realizowany głównie poprzez dążenie do ułatwienia integracji krajów rozwijających się z gospodarką światową oraz wspieranie rozwoju tych krajów. Istotną rolę w obronie godności ludzkiej oraz walce z nędzą i głodem pełni Wysoki Komisarz Narodów Zjednoczonych do Spraw Uchodźców. Po 1 maja 2004 r. granice Polski staną się granicą zewnętrzną Unii Europejskiej. Dla Polski oznaczać to będzie przyrost liczby uchodźców. Warto zauważyć, że Wysoki Komisarz Narodów Zjednoczonych do Spraw Uchodźców przybędzie do Polski z wizytą w czerwcu br. Posiadający siedzibę w Genewie Międzynarodowy Komitet do Spraw Migracji oraz Międzynarodowy Komitet Czerwonego Krzyża nie należą wprawdzie do systemu Organizacji Narodów Zjednoczonych, ale zajmują się podobnymi zadaniami. Z tego powodu stały przedstawiciel będzie utrzymywał z nimi kontakty i bliską współpracę. Konieczne jest także umacnianie współpracy regionalnej, upowszechnianie doświadczeń transformacji społeczno-ekonomicznej w przełamywaniu barier i dysproporcji w rozwoju. Realizacji tego zadania będzie służyła bliska współpraca z Europejską Komisją Gospodarczą, która w ostatnich latach ulega istotnym przekształceniom. Przemiany polityczne oraz rozszerzenie Unii Europejskiej powodują, że obecnie Komisja ta w większym stopniu zajmuje się pomocą w transformacji krajów Europy Wschodniej. Taki kierunek działalności jest zbieżny z interesami Polski. W polskiej racji stanu leży transformacja i wdrożenie systemów demokratycznych w krajach postsowieckich. Jednym z zadań stałego przedstawiciela będzie zabieganie o zwiększenie zatrudnienia obywateli polskich w organizacjach międzynarodowych. Obecnie liczba zatrudnionych w Organizacji Narodów Zjednoczonych Polaków jest procentowo niższa od udziału naszej składki w budżecie ONZ. Jako przykład podam, że w Europejskiej Organizacji do Spraw Badań Jądrowych mogłoby pracować ok. 40 Polaków, ale do tej pory jest ich zatrudnionych ok. 20. Rezerwy zatrudnienia dla Polaków istnieją także w Światowej Organizacji Meteorologicznej, w Organizacji Pracy oraz w urzędzie Wysokiego Komisarza do Spraw Uchodźców. Można sądzić, że zadanie to będzie stosunkowo trudne do zrealizowania z dwóch powodów. Wiele organizacji otrzymuje tylko część środków z budżetu regularnego Organizacji Narodów Zjednoczonych. Pozostała część ich wydatków pochodzi z dobrowolnych składek krajów członkowskich. Wysoki Komisarz do Spraw Uchodźców wydatkuje łącznie 881 mln dolarów. Jednak z budżetu Organizacji Narodów Zjednoczonych komisarzowi przekazano tylko 28 mln dolarów, a więc 3 proc. jego wydatków. Pozostałe pieniądze pochodzą z dobrowolnych składek. Polska płaci symboliczne składki dobrowolne, co jest całkowicie zrozumiałe. Utrudnia to realizację tego zadania, ale nie czyni go niemożliwym. Jednak istnieje inny problem, który powoduje, że realizacja tego zadania będzie niezwykle trudna. Mam na myśli zaleganie przez Polskę ze składkami do budżetu regularnego Organizacji Narodów Zjednoczonych. Nie będę o tej sprawie mówić, gdyż jest ona dobrze znana członkom Komisji. Dziękuję państwu za uwagę. Jeśli będą państwo mieli do mnie jakieś pytania, to spróbuję na nie odpowiedzieć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JerzyJaskiernia">Dziękuję panu za zaprezentowanie koncepcji pracy na placówce w Genewie. Czy ktoś z państwa ma pytania do kandydata?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JanChaładaj">Nie mam żadnych pytań. Osoba kandydata jest ogólnie znana. Od wielu lat zajmuje się on działalnością w sprawach międzynarodowych. W tej sytuacji uważam, że zadawanie mu pytań byłoby nietaktem. Chciałbym jedynie polecić uwadze kandydata naszą międzynarodową organizację IPU, czyli Unię Międzyparlamentarną. Co roku na początku października odbywa się sesja plenarna tej organizacji. Sądzę, że wtedy będziemy mogli odwiedzić pana ambasadora. Dlatego chciałbym prosić pana o opiekę nad posłami, którzy będą brali udział w sesji tej organizacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JerzyJaskiernia">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń. Czy kandydat chciałby zareagować na przedstawioną sugestię? Rozumiem, że nie ma takiej potrzeby.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#ZdzisławRapacki">Przepraszam za to, że tylko krótko wspomniałem o organizacji międzyparlamentarnej. Będzie dla mnie zaszczytem i przyjemnością możliwość goszczenia wszystkich posłów w Genewie. Będzie to możliwe, jeśli w ogóle dotrę do Genewy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#JerzyJaskiernia">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zadać pytania? Nie widzę zgłoszeń. W tej sytuacji przechodzimy do zamkniętej części obrad. Proszę o pozostanie na sali członków Komisji oraz przedstawicieli Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Pozostałych państwa zaprosimy na obrady po zakończeniu zamkniętej części obrad. Ogłaszam 3-minutową przerwę.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#komentarz">(W czasie przerwy odbyła się część zamknięta posiedzenia.)</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#JerzyJaskiernia">Wznawiam obrady. Jest mi miło poinformować, że kandydat został pozytywnie zaopiniowany przez Komisję Spraw Zagranicznych na stanowisko ambasadora Rzeczypospolitej Polskiej, stałego przedstawiciela RP przy Biurze Organizacji Narodów Zjednoczonych w Genewie. Serdecznie panu gratuluję. Na pewno będziemy współpracować z panem w trakcie realizacji przez pana misji. Jeśli w trakcie realizacji swojej misji będzie pan miał okazję do pobytu w Polsce, to Komisja zawsze chętnie wysłucha pana uwag o sprawach, które będzie pan realizował. Realizowane przez pana sprawy dotyczyć będą organizacji międzynarodowych, którymi Komisja interesuje się w szczególny sposób. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w sprawach różnych? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że na tym wyczerpaliśmy porządek dzisiejszych obrad. Dziękuję państwu za udział w obradach. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>