text_structure.xml 11.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#RobertSmoleń">Otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Unii Europejskiej. Serdecznie witam członków Komisji, ministra Witolda Górskiego reprezentującego rząd oraz pracowników biur Kancelarii Sejmu. Posłowie otrzymali projekt porządku dziennego dzisiejszego posiedzenia w zawiadomieniu. Czy do projektu porządku, który przedkładam w imieniu prezydium, ktoś zgłasza uwagi? Nie widzę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek dzienny. Będziemy obradować zgodnie z owym porządkiem. Tradycyjnie zaczynamy od punktu przedostatniego, trzeciego. Chodzi o rozpatrzenie informacji o projektach aktów prawnych Unii Europejskiej i odnoszących się do nich projektach stanowisk rządu, skierowanych w trybie art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., w stosunku do których prezydium, zgodnie z jednomyślną opinią posłów koreferentów, wnosi o niezgłaszanie uwag. Na liście projektów aktów prawnych znajdują się dwa dokumenty:</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#RobertSmoleń">- Projekt Komunikatu Komisji dla Rady w sprawie wynegocjowania przystąpienia Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Euratom) do międzynarodowej Umowy Ramowej w dziedzinie badań jądrowych zawartej przez członków Międzynarodowego Forum „Generation IV” oraz Wniosek dotyczący decyzji Rady w sprawie wynegocjowania przystąpienia Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Euratom) do międzynarodowej Umowy Ramowej w dziedzinie badań jądrowych zawartej przez członków Międzynarodowego Forum „Generation IV” (COM/2005/222 końcowy); posłami koreferentami są posłowie Andrzej Namysło i Jacek Wojciechowicz,</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#RobertSmoleń">- Wniosek dotyczący rozporządzenia Rady nakładającego ostateczne cło antydumpingowe na przywóz rowerów pochodzących z Wietnamu, zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1524/2000 nakładające ostateczne cło antydumpingowe na przywóz rowerów pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej (COM/2005/249 końcowy); posłami koreferentami są posłowie Cezary Stryjak i Jacek Wojciechowicz.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#RobertSmoleń">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja postanowiła nie wnosić uwag do wspomnianych projektów dokumentów. Sprzeciwu nie słyszę. Zamykam punkt trzeci. Przechodzimy do punktu pierwszego, tj. do rozpatrzenia w trybie art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., Wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wieloletniego finansowania działań Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa na Morzu w zakresie działania w odpowiedzi na zanieczyszczenia powodowane przez statki i zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1406/2002 (COM/2005/210 końcowy). W tym punkcie rząd reprezentowany jest przez podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury Witolda Górskiego. Na posłów koreferentów zostali wyznaczeni posłowie Jacek Kowalik i Stanisław Gorczyca. Najpierw głos zabierze minister Witold Górski, a następnie wypowiedzą się posłowie koreferenci.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#WitoldGórski">Przed chwilą uczestniczyłem w obradach plenarnych Sejmu na temat transportu drogowego. Boję się, że wszystko zacznie mi się teraz mieszać. W związku z tym uzasadnienie stanowiska rządu przedstawi dyrektor Departamentu Administracji Morskiej i Śródlądowej w Ministerstwie Infrastruktury Jerzy Miszczuk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JerzyMiszczuk">Projekt rozporządzenia ma na celu określenie procedur regulujących zasady wkładu finansowego Wspólnoty Europejskiej do budżetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Morskiego (EMSA). Chcę podkreślić, że utworzona dwa lata temu Agencja ma realizować bardzo szczytny cel. Chodzi o bezpieczeństwo żeglugi i ochronę środowiska morskiego. Budżet przewidziany dla Agencji na lata 2007–2013 w wysokości 154 mln euro zostanie wydatkowany na realizacje następujących zadań: - dokonywanie i udostępnianie analiz w zakresie technik zwalczania zanieczyszczeń olejami ze statków, - koordynację oraz techniczne i naukowe wsparcie dla Komisji Europejskiej w zakresie działań wynikających z odpowiednich porozumień regionalnych, - wsparcie operacyjne - na prośbę państw członkowskich - działań mających na celu zwalczanie skutków zanieczyszczeń ze statków. Polska popiera projekt rozporządzenia. Niesie on dla naszego kraju wiele pozytywów. Uwzględniając położenie geograficzne Polski, niezwykle ożywiony ruch z zachodu na wschód statków przewożących materiały niebezpieczne, zwłaszcza tankowców, stwarza potencjalne zagrożenie rozlewem oleju i zanieczyszczeniem znacznych połaci naszego wybrzeża. To wynika z faktu, że na Bałtyku dominują wiatry z kierunków północno-zachodnich. Każdy rozlew, każde zanieczyszczenie wód naszego morza grozi tym, że dryf owego zanieczyszczenia będzie kierował się wprost na polskie wybrzeże. Jednym z celów i przedsięwzięć Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Morskiego jest budowa i usytuowanie w rejonie Morza Bałtyckiego odpowiednich statków ratowniczych. Statki te miałyby na celu jak najszybsze przystąpienie do zwalczania zanieczyszczenia. Obecnie Polska dysponuje jednym statkiem wielozadaniowym, który może służyć do realizacji zadań w tym zakresie. Statek ten stacjonuje w Gdyni. Potencjalnym akwenem, jeśli chodzi o możliwości dokonania rozlewu, są wody północno-zachodniej części należących do Polski obszarów morskich. Wspomniany statek ratowniczy powinien dotrzeć na miejsce w ciągu 22 godzin. Inicjatywa Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Morskiego dotycząca budowy statku specjalistycznego i jego stacjonowania w zachodniej części Bałtyku jest inicjatywą godną poparcia. W ten sposób można wyeliminować zagrożenie zanieczyszczenia naszych akwenów morskich i brzegu morskiego. Projekt rozporządzenia, regulując sprawy wewnętrzne Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Morskiego, nie spowoduje skutków prawnych i społecznych dla Polski. Wejście w życie rozporządzenia nie będzie skutkowało koniecznością wydania aktu normatywnego. Jak już wcześniej mówiłem, na lata 2007–2013 przewidziano kwotę 154 mln euro. W ciągu siedmiu lat polska składka wyniesie łącznie 3,08 mln euro. W przeliczeniu na złote będzie to około 12 mln zł. Uwzględniając powyższe, popieramy projektowany akt prawny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#RobertSmoleń">Czy w omawianej sprawie chciałby coś dodać minister Witold Górski? Słyszę, że nie. Poseł Jacek Kowalik nie wnosił o rozpatrywanie projektu dokumentu na posiedzeniu Komisji. Czy w tej chwili poseł koreferent chciałby coś powiedzieć?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JacekKowalik">Potwierdzam swoją wcześniejszą opinię. Należy mieć tylko nadzieję, że przy obecnych zawirowaniach z budżetem Unii Europejskiej znajdzie się w nim kwota 154 mln euro. Myślę, że także z polskiego budżetu uda się wygospodarować 3,08 mln euro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#RobertSmoleń">To poseł Stanisław Gorczyca wniósł o rozpatrzenie projektu dokumentu na posiedzeniu Komisji. Proszę, aby poseł koreferent wyraził swoje stanowisko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#StanisławGorczyca">Wycofuję swoje zastrzeżenia. W tej chwili nie mam żadnych wątpliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#RobertSmoleń">Czy inni posłowie chcieliby wypowiedzieć się w tej sprawie? Nie widzę. Stwierdzam, że Komisja rozpatrzyła, w trybie art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wieloletniego finansowania działań Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa na Morzu w zakresie działania w odpowiedzi na zanieczyszczenia powodowane przez statki i zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1406/2002 (COM/2005/210 końcowy) i postanowiła nie wnosić uwag do tego projektu dokumentu. Dziękuje za udział w posiedzeniu ministrowi Witoldowi Górskiemu i dyrektorowi Jerzemu Miszczukowi. Zamykam punkt pierwszy. Przechodzimy do punktu drugiego, tj. rozpatrzenia, w trybie art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., Komunikatu Komisji dla Rady i Parlamentu Europejskiego w sprawie ustanowienia na lata 2007–2013 programu ramowego „Prawa Podstawowe i Sprawiedliwość” oraz Projektu decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ustanowienia na lata 2007–2013 szczegółowego programu „Walka z przemocą oraz zapobieganie narkomanii i działania edukacyjne” będącego częścią ogólnego programu ramowego „Prawa Podstawowe i Sprawiedliwość” (COM/2005122-2 końcowy). Wspomniany dokument wchodzi w skład pakietu legislacyjnego Nowej Perspektywy Finansowej. W związku z tym zaproponuję, aby Komisja skierowała omawiany projekt dokumentu do Podkomisji stałej ds. Nowej Perspektywy Finansowej, z zaleceniem wydania opinii o projekcie aktu prawnego niezwłocznie po otrzymaniu tłumaczenia dokumentu na język polski. W tej chwili polskiego tłumaczenia nie mamy. Czy w tej sprawie któryś z członków Komisji chciałby zabrać głos? Czy teraz powinniśmy odbyć ogólną dyskusję?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#AndrzejGałażewski">Nie ma przedstawicieli rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#RobertSmoleń">Rzeczywiście ich nie ma. Trochę mnie to zaskakuje. Rozumiem jednak, że sprawa będzie szczegółowo omawiana na posiedzeniu podkomisji, na którym będą obecni przedstawiciele rządu, i powtórnie na posiedzeniu Komisji. Będziemy się domagać, żeby reprezentanci Rady Ministrów uczestniczyli nie tylko w posiedzeniu podkomisji, ale i Komisji. Rozumiem, że poseł Andrzej Gałażewski nie chce w tej chwili zgłaszać merytorycznych uwag. Stwierdzam, że Komisja, obradując, w trybie art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., postanowiła skierować Projekt decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ustanowienia na lata 2007–2013 szczegółowego programu „Walka z przemocą oraz zapobieganie narkomanii i działania edukacyjne” będącego częścią ogólnego programu ramowego „Prawa Podstawowe i Sprawiedliwość” (COM/2005/122-2 końcowy) i odnoszący się do niego projekt stanowiska rządu do rozpatrzenia w Podkomisji stałej ds. Nowej Perspektywy Finansowej, zgodnie z pkt 5 opinii Komisji nr 8 w sprawie projektów aktów prawnych wchodzących w skład Nowej Perspektywy Finansowej. Podkomisja wyda opinię o projekcie aktu prawnego niezwłocznie po otrzymaniu tłumaczenia na język polski. Zamykam punkt drugi. Przechodzimy do rozpatrzenia punktu czwartego: sprawy bieżące. Czy są do omówienia jakieś sprawy bieżące? Nie widzę. Zamykam punkt czwarty. Stwierdzam, że wyczerpaliśmy porządek obrad. Zamykam rekordowo krótkie posiedzenie Komisji do Spraw Unii Europejskiej.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>