text_structure.xml
6.31 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#WaldyDzikowski">Otwieram ostatnie w bieżącej kadencji posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Przygotowaliśmy dla posłów wstępne sprawozdanie z działalności, które można będzie wykorzystać w najbliższym czasie w trakcie spotkań z wyborcami oraz w trakcie zbliżającej się kampanii wyborczej. Działalność Komisji w Sejmie IV kadencji koncentrowała się wokół prac dotyczących usprawnienia funkcjonowania samorządu terytorialnego w Polsce oraz wieloma sprawami związanymi z przystąpieniem Polski do UE, a zwłaszcza z wykorzystywaniem przez samorząd środków strukturalnych. Konsekwencją przyjęcia takich priorytetów było uchwalenie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, regulującej sposób finansowania samorządu i określanej mianem „konstytucji finansowej” polskiego samorządu oraz ustawy o Narodowym Planie Rozwoju. Ważnym krokiem w kierunku usprawnienia działalności samorządu było wprowadzenie instytucji bezpośrednich wyborów wójtów, burmistrzów i prezydentów miast. W IV kadencji Sejmu RP funkcjonowały dwie podkomisje stałe i 40 podkomisji nadzwyczajnych. Komisja i powołane przez nią podkomisje zajmowały się pracami legislacyjnymi nad 73 projektami ustaw. Łącznie Komisja odbyła 276 posiedzeń, 37 posiedzeń prezydium i ponad 300 posiedzeń podkomisji stałych i nadzwyczajnych. Komisja oprócz sprawozdań z rozpatrywanych projektów ustaw uchwaliła 49 opinii oraz 7 dezyderatów Warto może przypomnień, że w ciągu ubiegłego miesiąca odbyło się 25 posiedzeń Komisji, a w lipcu spotykaliśmy się 17 razy. W poprzednich latach największa liczba posiedzeń dochodziła do 14 w miesiącu. Oczywiście nie liczba posiedzeń lecz merytoryczne osiągnięcia Komisji są w tym przypadku najważniejsze. W trakcie prac nad różnorodnymi sprawami, często różniliśmy się poglądami, co jest zjawiskiem normalnym i zrozumiałym. Jednak należy podkreślić, że najważniejsze było meritum, a dyskusje były prowadzone na wysokim poziomie kultury politycznej. Za tak piękny sposób różnienia się, chcę obecnie wszystkim posłom serdecznie podziękować. W trakcie prac zdarzały się zapewne błędy, za co muszę przeprosić. Aktywność Komisji w okresie IV kadencji Sejmu to także bardzo liczne kontakty międzynarodowe, z których na podkreślenie zasługują w szczególności: spotkanie prezydium Komisji z deputowaną parlamentu ukraińskiego panią Julią Tymoszenko, oficjalna wizyta przewodniczącego Komisji i jej przedstawicieli w 2004 r. w Austrii oraz spotkanie z przewodniczącym Komitetu Regionów UE, Peterem Straubem. Komisja odbyła także 7 posiedzeń wyjazdowych. Mam na myśli posiedzenia w: Poznaniu, Nowym Sączu, Nowym Dworze Gdańskim, Wałczu i Tucznie oraz Sanoku, gdzie odbyły się dwa spotkania. Ponadto Komisja zorganizowała trzy konferencje: „Ustawa o bezpośrednim wyborze wójta gminy, burmistrza i prezydenta miasta”, „Kierunki zmian legislacyjnych i wizja samorządu terytorialnego na progu trzeciego tysiąclecia” oraz „Wyzwania dla gmin z obszarów wiejskich w procesie akcesji Polski do UE” (wspólnie ze Związkiem Gmin Wiejskich RP). Osobiście chcę podziękować posłom za zaufanie i wybór na przewodniczącego Komisji. Mam nadzieję, że nie zawiodłem zaufania. Chcę także podziękować zastępcom przewodniczącego za - mającą pierwiastek przyjazny - współpracę przy organizacji posiedzeń i rozwiązywaniu problemów merytorycznych. Wydaje mi się, że ustawy, których byliśmy w Komisji współautorami odmieniły na korzyść działalność samorządów.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#WaldyDzikowski">Przyznam przy tym, że niektóre reakcje mediów były zaskoczeniem. Mamy na przykład przekonanie o dużym znaczeniu ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Mimo tego faktu, zainteresowanie mediów wspomnianą ustawą było niezbyt duże. Może stało się tak dlatego, że problemy w niej rozwiązywane były niezmiernie trudne w zrozumieniu i nie wywoływały one emocji. Takie emocje wywoływała natomiast ustawa o bezpośrednich wyborach wójtów, burmistrzów i prezydentów miast. Dziękuję jeszcze raz za cztery lata wspólnej pracy wszystkim obecnym oraz tym, którzy pracowali w Komisji w trakcie kadencji. Tym, którzy kandydują do Sejmu lub Senatu, życzę sukcesów wyborczych. Mam nadzieję, że spotkamy się w przyszłym Sejmie. Jeszcze raz dziękuję za zaufanie oraz wyrozumiałość.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#SławomirJakubczak">Podobno ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego zostanie doceniona w przygotowywanym wystąpieniu końcowym marszałka Sejmu, jako jedno z najważniejszych dokonań Sejmu IV kadencji.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#WaldyDzikowski">Działalność naszej Komisji dotyka bardzo wielu dziedzin życia publicznego. Ponadto warto podkreślić, że samorządy dysponują prawie takim samym budżetem, jak budżet państwa. Można tak twierdzić, jeżeli weźmiemy pod uwagę przyznane samorządom dotacje i subwencje. To także świadczy o znaczeniu prac naszej Komisji, ale wiąże się też z odpowiedzialnością wszystkich osób, zajmujących się działalnością w samorządach. W trakcie ostatniego posiedzenia chcę podziękować wszystkim pracownikom sekretariatu Komisji. Chcę też podkreślić ich rzetelność w wykonywaniu wcale niełatwej pracy. Jeżeli nawet zdarzyły się jakieś potknięcia, to były one wynikiem naszej wspólnej, ciężkiej pracy. Nietrudno zauważyć, że status kobiet w naszej Komisji został mocno zachwiany. W trakcie kadencji było ich cztery, obecnie w składzie znajduje się tylko jedna. W związku z powyższym należałoby sobie życzyć, żeby liczba kobiet w Komisji następnej kadencji była znacznie większa. Na zakończenie życzę wszystkim obecnym powodzenia. Zamykam posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>