text_structure.xml 55.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#WacławMartyniuk">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam państwa. Stwierdzam kworum. Wobec niewniesienia uwag do protokołu poprzedniego posiedzenia uważam protokół za przyjęty. Przedmiotem dzisiejszego posiedzenia będzie przyjęcie ramowego wzoru regulaminu zespołu poselskiego. Przypomnę, że Komisja wystąpiła do marszałka Sejmu z prośbą, by opracowano wzór regulaminu, który byłby wykorzystywany przy tworzeniu i opiniowaniu regulaminów innych zespołów parlamentarnych. Pan poseł Robert Strąk przedstawi nam swoją opinię o tym projekcie. W drugim punkcie rozpatrzymy plan pracy Komisji na II półrocze 2002 r. Na poprzednim posiedzeniu prezydium Komisji przekazało państwu ten projekt z prośbą o przejrzenie i ewentualne wniesienie jakichś poprawek czy uzupełnień. W trzecim punkcie dzisiejszego porządku zaopiniujemy dla marszałka Sejmu cztery kolejne regulaminy zespołów parlamentarnych i poselskich. Rozpatrzymy również sprawy bieżące. Czy do przedstawionego porządku dziennego macie państwo uwagi? Nie słyszę. Uważam więc, że został przyjęty. Przystępujemy do jego realizacji. O zreferowanie pierwszego punktu proszę pana posła Roberta Strąka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#RobertStrąk">Tak jak wspomniał pan przewodniczący, Komisja zwróciła się do marszałka Sejmu, by opracowano wzór regulaminu, który miałby charakter pomocniczy w przypadku powoływania zespołów parlamentarnych. Jak państwo wiecie, są jedynie dwa artykuły regulaminu Sejmu, które odnoszą się do tej kwestii. Art. 8 ust. 6 mówi, że posłowie mogą powoływać zespoły na innej zasadzie niż koła czy kluby, czyli nie na zasadzie politycznej. Jest też art. 17, w którym bardzo ogólnie jest napisane, iż można powoływać kluby, koła i zespoły poselskie. Ponieważ nigdzie praktycznie nie jest napisane, co taki regulamin zespołu powinien zawierać, dlatego też ten, o który się zwróciliśmy, będzie takim regulaminem ramowym - wzorcem, który ułatwi posłom opracowywanie regulaminu przy tworzeniu zespołów. Par. 1 ramowego wzoru regulaminu przedstawiony przez marszałka Sejmu, tak jak w tego typu dokumentach, podaje stosowne podstawy prawne. W tekście trzeba będzie tylko zmienić art. 9 na art. 8, ponieważ zmieniła się numeracja w regulaminie Sejmu. Określa się też w nim zasady, na których takie zespoły się tworzy, problematykę i cel powołania zespołu. Na końcu tego paragrafu zaznaczone jest, że przynależność do zespołu jest dobrowolna. W paragrafie 2, co jest też typowe dla tego typu dokumentów, określa się zakres zadań, którymi zespół powinien się zajmować. Myślę, że nie powinno to budzić jakichkolwiek sporów żadnego ugrupowania czy koła, ponieważ w takim regulaminie powinny się znaleźć podstawowe zadania, które taki zespół chciałby realizować. W paragrafie 3 określone są władze, zasady wyboru i odwoływania tych władz. Jest to standard. Paragraf 4 przestawia formy pracy. Jest tu wszystko o posiedzeniach, terminach etc. Paragraf 5 jest bardzo ogólny i w tym paragrafie można bardzo wiele zmieścić. Określa się w nim zasady i tryb podejmowania decyzji przez zespół. Może mieć on szerszy lub mniejszy zakres. Regulamin kończy paragraf 6, który jest też potrzebny, a łatwo o nim zapomnieć. Mówi o trybie zmian do niniejszego regulaminu, który powinni określić wnioskodawcy. Moim zdaniem, jest to dokument ramowy, bardzo ogólny, nie ogranicza niczyjej inwencji. Oczywiście, zakres tych paragrafów może być rozszerzony przez dodanie innych paragrafów, które nie są sprzeczne z regulaminem Sejmu czy z ustawą o wykonywaniu mandatu posła i senatora. Myślę więc, że ten regulamin będzie stanowił pomocniczy wzorzec. Można byłoby, oczywiście, określić, na ile powinien być stosowany obligatoryjnie, a na ile fakultatywnie, ponieważ nie ma jakiegokolwiek przepisu, który by określał przesłanki, które powinny być tam zawarte. Myślę jednak, że jest to rzecz wtórna, ponieważ nie jest to kwestia polityczna, a regulamin ten powinien mieć charakter pomocnicy. Uważam, że przedstawiony dokument jest do przyjęcia, ponieważ nie utrudnia w jakikolwiek sposób wnioskodawcom, posłom różnych ugrupowań powołania takiego zespołu. Są to bowiem najbardziej ogólne zasady, które znajdują się w każdym regulaminie czy statucie i nie ma tu jakichś rzeczy zaporowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#WacławMartyniuk">Czy do tego, co powiedział pan poseł Robert Strąk, macie państwo jakieś uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#HannaMierzejewska">Omówienie tego regulaminu pan poseł Robert Strąk zakończył pytaniem: czy ma to być obligatoryjne, czy fakultatywne? Wydaje mi się, że powinniśmy sobie teraz odpowiedzieć na to pytanie, ponieważ jest to sprawa zasadnicza. Przy omawianiu regulaminów mamy wiedzieć, czy jest to tylko wzór, wokół którego można obudowywać jeszcze swoje własne paragrafy, czy też twórcy regulaminów powinni się tego trzymać dość sztywno.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#MarekWiduch">Wydaje mi się, że powinien to być przede wszystkim taki ogólny schemat, według którego mniej więcej opracowywany byłby regulamin zespołu. Wiadomo, że każdy zespół mógłby samodzielnie uregulować pewne kwestie, natomiast są podstawowe elementy, które każdy regulamin powinien zawierać i ten schemat, który nam przedstawiono, jest dobry.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#KrzysztofOksiuta">Po to uchwalamy wzór regulaminu, aby był on tym minimum, które będzie wymagane od wnioskodawców. Uregulowałbym kwestię ostatniego punktu dotyczącego zmian regulaminu. Chodzi o to, by nie były one wprowadzane w trybie własnym zespołu. W niektórych regulaminach, które do nas trafiały, nie było o tym w ogóle mowy, a w niektórych było zapisane, że ewentualne zmiany będę wprowadzane w zakresie własnym. Minimum powinno być takie, że zmiany te powinna akceptować Komisja, a przynajmniej takie uprawnienia powinien mieć przewodniczący Komisji. Dobrze by było, żebyśmy dzisiaj dali taką wykładnię, iż każda zmiana wymaga akceptacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#MarekWiduch">Mam propozycję, aby zapisać: zmiana niniejszego regulaminu może nastąpić na wniosek połowy członków lub na wniosek zespołu, po uzyskaniu pozytywnej opinii Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#RobertStrąk">Nie powinniśmy wnioskodawcom narzucać trybu, by określać, ilu ich musi być, by ten regulamin zmienić. Natomiast, jeżeli jest wymóg, by regulamin był opiniowany przez Komisję Regulaminową i Spraw Poselskich, to można również zażądać, by zmiany do tego regulaminu były również opiniowane przez Komisję. Określanie trybu czy liczby członków zespołu, by te zmiany wprowadzić, uważam, że jest nie potrzebne i byłoby zbytnim ograniczeniem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#HannaMierzejewska">Niepokoi mnie jeszcze paragraf 5, dot. zasad i trybu podejmowania decyzji przez zespół. Do tej pory, w regulaminach, które opiniowaliśmy, nie mieliśmy określonych zasad i trybu podejmowania decyzji. Nie wiem, co tutaj będą wymyślali twórcy zespołów, ale boję się, że może to być paragraf, który będzie komplikował cały regulamin. Tak jak powiedziałam, do tej pory tych zasad i trybów nie było w regulaminach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JanKnapik">Nie możemy tak dokładnie narzucać pewnych form, bo jest to dobrowolne zrzeszenie się parlamentarzystów w określonym celu, zainteresowanych pewną dziedziną, którzy chcą współdziałać. Wydaje mi się, że te tematy, które były wolą Komisji zasugerowane marszałkowi Sejmu, zostały wprowadzone do tego ramowego wzoru regulaminu. To powinno wystarczyć do tworzenia innych regulaminów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#BogdanBłaszczyk">Mnie się ten wzór regulaminu bardzo podoba. Nie odbiega on od standardów. Natomiast mam wątpliwości, czy jest zasadne narzucanie zespołowi form pracy. Z tego, co tu jest zapisane, sugeruje się, że ta forma pracy będzie się zawężać tylko do jednej, a mianowicie do posiedzeń, które będą się odbywać, i to jeszcze z góry w ustalonych terminach. Nie wiem, o jakie terminy chodzi, kto to zwołuje i kto przewodniczy. Czy taka daleka ingerencja jest zasadna? Można sobie wyobrazić wiele innych form pracy zespołu, jak wyjazdowe posiedzenia, wizytacje, spotkania, udział w jakichś uroczystościach itp.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#KrzysztofOksiuta">Mnie osobiście w tym wzorze brakuje informacji czy sprawozdawczości rocznej o działalności każdego zespołu. Jeśli już marszałek zatwierdza te zespoły, to tak naprawdę powinien wiedzieć, co dany zespół robi. Nie powinno to być, oczywiście, w formie protokołów czy jakichś szczegółowych sprawozdań, ale mogła by to być jakaś zbiorcza informacja kwartalna lub półroczna dla marszałka. Wspomniano tu na przykład o wizytacjach i taka informacja na ten temat wydaje mi się niezbędna. Nie wyobrażam sobie sytuacji, że zespoły jeżdżą po Polsce, odbywają różne posiedzenia, a marszałek czy Komisja dowiaduje się o tym bardziej z mediów niż ze sprawozdań. Wydaje mi się, że jakiś obowiązek w tej dziedzinie powinien być. Skoro jest to instytucja powoływana w ramach parlamentu, to taka elementarna relacja z tych posiedzeń czy z wykonywanych innych zadań, które sobie zespoły wpisują, powinna być nam przedstawiona. Powinien tego dotyczyć jakiś punkt projektu regulaminu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#DanutaPolak">W paragrafie 4 pkt 5 proponuję: „inne formy pracy”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#RobertStrąk">Myślę, że ta sprawozdawczość może też skomplikować sytuację, bo jeżeli określimy, że ona powinna być, to pojawi się podstawowy problem: kto ją będzie wykonywał? W zespołach ludzie się dobrowolnie spotykają, a sprawozdawczość jest jakimś obowiązkiem. To jest narzucanie dodatkowego obowiązku, których i tak jest wiele.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#WacławMartyniuk">Po pierwsze, z naszej dyskusji wynika, iż ten wzór ma mieć charakter obligatoryjny, a nie fakultatywny. Jest to rama regulaminu, a więc nie ingerujemy w treść, którą wypełniona jest rama, tylko twierdzimy, że rama powinna wyglądać w sposób, który został tutaj zaprezentowany. Po drugie, nikt z państwa nie wyraził negatywnej opinii wobec propozycji, by zmiany były również opiniowane przez Komisję. Jeżeli bowiem regulamin został zaopiniowany przez Komisję, to również zmiana powinna być przez nią opiniowana. Dzisiaj na przykład możemy przyjąć treść regulaminu w jakimś kształcie, która na kolejnym posiedzeniu zespołu zostanie gruntownie zmieniona. Wówczas nie ma tego, co jest istotą, a mianowicie sejmowej kontroli nad sejmowymi zespołami. Trzecia sprawa, którą państwo podnosili, dotyczy art. 4, czyli trybu. Wydaje mi się, że gdybyśmy poszli tropem myśli pani poseł Danuty Polak i dopisali pkt 5, mówiący o „innych formach”, wówczas to, co legło u podstaw wątpliwości pani poseł Hanny Mierzejewskiej i pana posła Krzysztofa Oksiuty, by przypadkiem nie była to tylko jedna forma, zostałoby rozwiane. Ostatnia rzecz, którą państwo poruszyli, dotyczyła sprawozdawczości. Osobiście jestem wrogiem aż takiego ingerowania. Ponieważ zrzeszamy się dobrowolnie, więc sami sobie ustalmy, czy dajemy sprawozdania czy nie. Ustalmy też, czy spotykamy się tylko na posiedzeniach czy na przykład przy kuflu piwa i nie będziemy sprawozdawać, że wypiliśmy 38,5 kufla piwa na rzecz czegoś lub ku czci. Może pan poseł Krzysztof Oksiuta byłby uprzejmy rozważyć tę myśl, którą sformułował, dotyczącą sprawozdawczości...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#KrzysztofOksiuta">Jeżeli nie będzie problemu, to ten temat zawieszamy do tego czasu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#WacławMartyniuk">Czy po dyskusji możemy przyjąć projekt ramowego wzoru regulaminu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#HannaMierzejewska">Chcę wrócić do par. 5, dotyczącego zasad i trybu podejmowania decyzji przez zespół. Co tak naprawdę ma być w nim zawarte? Czy nie powinniśmy z niego zrezygnować? Można byłoby ten punkt dopisać do par. 4, czyli do innych form pracy i wówczas moglibyśmy zrezygnować z tego paragrafu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#DanutaCiborowska">Mam troszkę odmienne zdanie od pani poseł Hanny Mierzejewskiej z bardzo prostej przyczyny. Gdy się bowiem czyta regulaminy, które dotychczas opiniowaliśmy, praktycznie w każdym jest zapis, iż decyzje zespołu podejmowane są na przykład w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów. To powinno być tutaj zapisane, choć być może zespół uzna inaczej, ale o to w tym paragrafie chodzi, tak mi się przynajmniej wydaje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#WacławMartyniuk">Czy pani poseł Hanna Mierzejewska wycofuje swoją propozycję?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#HannaMierzejewska">Tak, jestem usatysfakcjonowana.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#WacławMartyniuk">W związku z tym ustalamy, że - po pierwsze - te zasady są obligatoryjne. Każdy zespół, który do nas przyjdzie będzie musiał się z nimi zapoznać i zgodnie z tymi zasadami skonstruować swój regulamin. Po drugie, każda zmiana, która będzie dokonywana w tych regulaminach musi być, tak jak sam regulamin, opiniowana przez naszą Komisję...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#DanutaCiborowska">Możemy to wpisać do par. 6, że zmiana regulaminu zespołu wymaga zaopiniowania przez Komisję Regulaminową i Spraw Poselskich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#WacławMartyniuk">Ponadto do par. 4 dodajemy jeszcze „inne formy”, zgodnie z propozycją pani poseł Danuta Polak. Zawieszamy sprawozdawczość. A w par. 6, zgodnie z propozycją pani poseł Danuty Ciborowskiej, dopisujemy to zdanie dotyczące zmian w regulaminach. Czy możemy przyjąć te zasady? Przystępujemy do głosowania. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja je przyjęła. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła te zasady jednogłośnie. Przechodzimy do pkt. 2, a mianowicie do zaproponowanego przez nasze prezydium planu pracy na II półrocze. Na poprzednim posiedzeniu otrzymali państwo druk, z którym prosiliśmy o zapoznanie się i ewentualne uzupełnienia, zmiany, sugestie, podpowiedzi. Otwieram dyskusję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#WiesławWoda">Nie chcę do proponowanych tematów wnosić jakichś uwag, natomiast chcę zgłosić następującą propozycję. Może w trzecim albo w czwartym kwartale Komisja zapoznałaby się z ewentualną propozycją szefa Kancelarii Sejmu, jak odbiurokratyzować to miejsce w którym pracujemy, czyli Sejm. Na jednym z posiedzeń mówiłem o tym, że czasem wykonujemy jakieś dziwne pomysły i nawet tak pół żartem pół serio mówiłem, żeby ewentualnie ustawić tu jakąś...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#WacławMartyniuk">Są one uchwalone przez nas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#WiesławWoda">Tak, niestety. Ale, panie przewodniczący, ja jestem członkiem parlamentu Polsko-Litewskiego i 8, 9, 10 czerwca br. byliśmy służbowo na Litwie. Oczywiście, musiałem uzyskać zgodę na wyjazd, paszport, diety, ktoś kupił bilety i teraz dostaję pismo, że mam się usprawiedliwić, dlaczego nie brałem udziału we wszystkich głosowaniach. Mam je przy sobie i mogę nawet zacytować. Bardzo mnie to irytuje. Jeżeli Biuro Stosunków Międzyparlamentarnych załatwia sprawę wyjazdu, za zgodą marszałka Sejmu, Biuro Finansowe wypłaca diety, ktoś załatwia bilety, to jaki jest sens, żeby wicemarszałek podpisywał do mnie pismo, oczywiście przez kogoś przygotowane, a ja z kolei abym odpisywał do marszałka. Próbowałem w ubiegłej kadencji walczyć z tymi przykładami, ale uznałem, że lepiej napisać dwa nic niemówiące zdania, niż próbować się temu przeciwstawić. Teraz już nie chcę kontynuować tych działań i nie napiszę usprawiedliwienia do marszałka. Nie zrobię tego, ponieważ Kancelaria Sejmu ma wystarczające materiały, by w ogóle nie dawać marszałkowi takich pism do podpisywania. Stąd też wnoszę, by szef Kancelarii Sejmu przedstawił propozycję, jak odbiurokratyzować i ucywilizować działalność posła w Sejmie. Niedługo będziemy biegać z jednym, drugim czy trzecim sprawozdaniem, nie zajmując się merytoryczną pracą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#WacławMartyniuk">Problem, który podniósł pan poseł Wiesław Woda, jest problemem bardzo poważnym. W związku z tym mam następującą prośbę do pana posła. Czy pan poseł nie stanąłby na czele nieformalnej, małej „podkomisyjki”, która nie tylko byłaby związana z naszą Komisją? Każdy z nas w klubie ma koleżanki i kolegów, którzy są poddani pracy Kancelarii Sejmu, w tym dobrym i złym tego słowa znaczeniu. Ta praca wnika również z przepisów. Czasami wnika również z niedogadania się z jakimiś pionami Kancelarii Sejmu, a czasami to wynika z zaniechania itd. Chodzi o to, żebyśmy wprowadzając ten punkt, byli, jako Komisja, przygotowani od strony faktograficznej, abyśmy mieli 4, 5, 10 czy 15 przykładów. Na ich podstawie będziemy mogli o tym właśnie rozmawiać. Chodzi o to, aby nie był to tylko ten jeden przykład, tylko by było ich więcej, z różnych dziedzin. Czy pan poseł Wiesław Woda, jako ten, który zawsze mówi, że jest w Sejmie od roku 1989...</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#WacławMartyniuk">Z przerwami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#WacławMartyniuk">Ale te przerwy są zupełnie nieznaczące. A więc, czy pan poseł, znający Sejm od środka, na wylot, w poprzek i wzdłuż, byłby uprzejmy zobowiązać się do czegoś takiego? Wówczas wstawilibyśmy to do planu na początek IV kwartału.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#WiesławWoda">Panie przewodniczący, nie uchylam się od prac, które zleca przewodniczący i prezydium Komisji. Spada jednak na mnie trochę trudne zadanie. Wymaga ono bowiem przeglądu sytuacji w różnych obszarach i jednoosobowo nie podejmę się tego. Stąd też, gdyby może trzech posłów było chętnych do tej pracy... Każdy z nas ma jakieś doświadczenia. Mają ją ci posłowie, którzy pracują z krótszymi i dłuższymi przerwami oraz ci, którzy pracują pierwszą kadencję. Wszyscy spotykają się z lawiną różnych pism, poleceń, zaleceń, kar, wniosków itd. Dlatego chętnie siądę z innymi posłami i takie prace przedstawimy. Uważam, że powinniśmy to przedstawić jako koreferat do wystąpienia szefa Kancelarii Sejmu. Chodzi o to, żeby minister dokonał takiego przeglądu. Kancelaria Sejmu rozrasta się. To jest dzisiaj ogromnie duży, ociężały zakład pracy, a my jesteśmy wciągani w tryby tej biurokracji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#HannaMierzejewska">Wydaje mi się, że jednak pan minister będzie miał duże kłopoty ze spojrzeniem na te sprawy od swojej strony. To chyba raczej posłowie powinni zgłaszać swoje zastrzeżenia. Pan minister tego nie widzi. Nie ma takiej szansy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#MarekWiduch">Wydaje mi się za zasadne powołanie takiego zespołu, tym bardziej że osoby z zewnątrz będą mieć świeższe i inne troszeczkę spojrzenie na to, jak ten urząd funkcjonuje w środku. Ostatnio mieliśmy przykład, na spotkaniu z dyrektorem Biura Finansowego KS, który twierdził, że nie da się pewnych dokumentów wycofać, bo tak być musi. Dla niego jest to schemat, bez którego inaczej postępować nie można. Na pewno w Kancelarii Sejmu są karty obiegu dokumentów. Należałoby przejrzeć wszystkie schematy, czy rzeczywiście jest niezbędnych tyle dokumentów, które krążą pomiędzy poszczególnymi komórkami czy wydziałami i czy któryś z nich można wyeliminować, bądź uprościć jakoś procedurę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#KrzysztofOksiuta">Pan minister deklarował, że będzie dążył, by biurokracja była mniejsza za jego urzędowania w tej kadencji. Myślę, że trzeba to kontynuować i sprawdzić tę deklarację. Jest dużo sygnałów od posłów, którzy domagają się likwidacji wysyłek i przejścia na pocztę elektroniczną. To wiąże się, by zapadła w końcu decyzja, aby informacje otrzymywać elektronicznie, by każdy z posłów dostał laptopa, niezbędne wyposażenie, modemy itd. Jest to do rozważenia, czy ma to być w ramach biur poselskich, czy ma to być sprzęt, który Kancelaria Sejmu udostępnia nam na miejscu, tak żebyśmy nie chodzili z tymi tonami papieru. Wtedy rzeczywiście będzie postęp. To wymaga też przeszkolenia posłów. Nie jest to rzecz, którą wykona się w ciągu kilku miesięcy jednym ruchem. To musiałaby być systemowa decyzja, którą rozpoczynamy teraz przy budżecie i zajmujemy się tym cały następny rok. Myślę, że takie działanie zyska poparcie w każdym klubie. Wymaga to tylko, oczywiście, solidarnego głosowania. Ale myślę, że nawet dziennikarze będą to rozumieć, iż jest to też działanie w ramach oszczędzania. Może zespół, który ma powstać przygotuje nam jakąś koncepcję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#HannaMierzejewska">Chciałabym zwrócić uwagę, że w planie na lipiec mamy w drugim punkcie informację szefa Kancelarii Sejmu na temat struktury i zasad funkcjonowania Biura Obsługi Posłów. Może będzie to dobre spotkanie, które nas natchnie, co dalej z tym robić, na ile ta informacja jest przygotowana rzetelnie i nas satysfakcjonuje, a na ile - nie. Wtedy może opracowalibyśmy dalszy sposób postępowania z tym problemem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#WiesławWoda">Nie do końca zgadzam się z poglądem, iż szef Kancelarii Sejmu nie będzie widział tego problemu. Rozumiem, że każdy urzędnik jest w stanie udowodnić, iż jest po prostu potrzebny. Nie występuję tu jako chorąży do walki z biurokracją w Sejmie, ale z drugiej strony podstawową powinnością każdego posła jest tworzenie prawa, natomiast te wszystkie kancelaryjno-biurokratyczne sprawy odciągają od pracy merytorycznej. Uważam, że szef Kancelarii Sejmu ma obowiązek doskonalić struktury. Ma również obowiązek patrzeć na Kancelarię Sejmu poprzez pryzmat oszczędzania i wobec tego nie mógłbym się zgodzić, że jeszcze raz przejmujemy na siebie obowiązek, a Kancelaria Sejmu nie dostrzega takiego problemu. Uważam, że Kancelaria Sejmu i szef Kancelarii Sejmu musi widzieć ten problem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#BogdanBłaszczyk">Chciałbym złożyć kompromisową propozycję, że powołana podkomisja opracuje dezyderat do ministra, wskazując na te najbardziej uciążliwe dla posłów momenty i poprosi czy zażąda w jakimś terminie przedstawienia kompleksowego projektu zmian. Wtedy będzie można się do tego odnieść.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#WacławMartyniuk">Idea powołania zespołu, który próbowałby zinwentaryzować w jakiś sposób różne aspekty kontaktów: poseł-Kancelaria Sejmu, nie została tutaj zakwestionowana. Stąd też możemy przyjąć, że taki zespół powstanie. Również pan poseł Wiesław Woda zgodził się, iż stanie na czele tego zespołu. To było nasze pierwsze ustalenie. Drugie ustalenie też nie zostało zakwestionowane. Chodziło o to, by pracę w tym zespole rozpocząć od zaraz, natomiast efekty tej pracy przedstawić Kancelarii Sejmu na początku IV kwartału. Trzecie ustalenie też nie zostało specjalnie zakwestionowane - to znaczy pan poseł Wiesław Woda lekko to zakwestionował, ale potem się z tego wycofał - iż osobą, która powinna przedstawić nam, co robi, by wyeliminować te wszystkie negatywne skutki, o których mówił pan poseł Wiesław Woda, będzie szef Kancelarii Sejmu. Zdaję sobie sprawę, że szalenie trudno szefom, dyrektorom, prezesom oceniać swój zespół, czy ludzi, którymi kierują, a dużo łatwiej oceniać pracę Kancelarii Sejmu nam, posłom. Zwracam się do tych państwa, którzy są pierwszą kadencję w Sejmie, jak również do tych, którzy są w Sejmie już dość długo, by pracowali w zespole pana Wiesława Wody. Ci państwo, którzy są dłużej, pewne rzeczy przyjmują za naturalne, oczywiste i nie zwracają często na nie uwagi. Natomiast ci, którzy są pierwszą kadencję, to co dla nas jest oczywiste, uważają za irracjonalne, niepotrzebne, powodujące stratę czasu, pieniędzy, energii i paru jeszcze innych rzeczy. Pan poseł Wiesław Woda jako doświadczony i znany poseł będzie kierował pracami tego zespołu. Byłbym również zadowolony, gdyby się w nim znalazł pan poseł Bogdan Błaszczyk, który nam parę rzeczy podpowiadał. Czy pani poseł Hanna Mierzejewska zgodziłaby się pracować w tym zespole?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#HannaMierzejewska">O tyle jest to trudne, że właściwie nie mam jakiś poważnych obserwacji. Nie spotkałam się z czymś takim. Nie wynajmuję mieszkania, a wydaje mi się, że posłowie z tym mają największe problemy. Nie mieszkam też w hotelu. Mam więc małe pole obserwacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#WacławMartyniuk">A więc na razie są dwie osoby. Jeżeli ktokolwiek chciałby dołączyć do zespołu pana posła Wiesława Wody, to zachęcam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#WiesławWoda">Przyjmując propozycję pana przewodniczącego miałbym sugestię, by cała Komisja czuła się odpowiedzialna, czy współodpowiedzialna za uporządkowanie tego stanu rzeczy. Każdy z nas ma większe czy mniejsze doświadczenie w tym zakresie, chodzi o to, by przekazywać nam pewne propozycje, wnioski czy dokumenty. Na poprzednim posiedzeniu Komisji posłowie, którzy mieszkają poza hotelem sejmowym, podawali przykłady różnych utrudnień w rozliczaniu się. Dyrektor Biura Finansowego KS powiedział, że nic nie da się zmienić i tak musi być. Ja wiem, że się da i nie musi tak być. Mam jeszcze jedną prośbę, żeby pan przewodniczący wystosował pismo do przewodniczących klubów, by kluby przekazały do naszej Komisji propozycje, w jaki sposób usprawnić pracę Kancelarii Sejmu. Mając materiały od członków Komisji i klubów jesteśmy w stanie przedstawić jakąś syntezę i ocenę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#WacławMartyniuk">Czy członkowie Komisji zgadzają się z propozycją pana posła Wiesława Wody? Skoro jest akceptacja, to w imieniu Komisji przewodniczący wystąpi do przewodniczących klubów z tymi propozycjami, które przedstawił nam pan poseł. Wracamy do planu pracy Komisji na II półrocze 2002 r. A więc w czwartym kwartale będziemy mieli jeszcze dodatkowy punkt, który zaproponował pan poseł Wiesław Woda. Czy do tego planu pracy mamy jeszcze jakieś uwagi lub propozycje? Nie słyszę. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem planu pracy Komisji na II półrocze 2002 r.? Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie przyjęła powyższą propozycję. Przechodzimy do następnego punktu porządku dziennego, a mianowicie zaopiniowania regulaminów zespołów parlamentarnych. Proszę pana posła Bartłomieja Szrajbera reprezentującego Zespół Poselski ds. Infrastruktury Komunikacyjnej dla m. st. Warszawy i Miejscowości Podwarszawskich...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#HannaMierzejewska">Poseł Bartłomiej Szrajber nie dojechał na nasze posiedzenie. Próbuję się do niego dodzwonić. Może zmienimy kolejność omawiania regulaminów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#WiesławWoda">Przepraszam, zanim zacznie się szczegółowa dyskusja, chciałbym wypowiedzieć ogólną uwagę. Kontynuując poprzednią myśl, jestem przeciwny tworzeniu dalszych bytów, bo powiedzmy sobie otwarcie, nie chciałbym urazić kogokolwiek z zaproszonych pomysłodawców, ale jest tu na przykład Zespół Przyjaciół Żeglarstwa i jeżeli są to przyjaciele żeglarstwa, to przecież zbliżają się wakacje, mogą się spotkać i zajmować tą tematyką. Niedługo się okaże, że powstanie zespół do spraw psów rasowych czy zespół do spraw takich i owakich. Proszę państwa, natworzymy bytów, a te byty zarejestrowane - bo w jakimś stopniu są zarejestrowane - znowu odciągają posłów od merytorycznej pracy, nakładają na Kancelarię Sejmu też jakieś obowiązki obsługi tych zespołów...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#WacławMartyniuk">Już nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#WiesławWoda">W takim razie z tego się wycofuję. W każdym razie, jeśli żeglarze chcą się spotkać - już będę się tego trzymał - to niech się spotkają pod schodami albo gdzieś indziej, ale czy temu trzeba nadawać takie formalne ramy? Jeżeli są przyjaciółmi żeglarstwa, to niech spotykają się przy piwie. Nie oprawiajmy tego wszystkiego w ramy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#WacławMartyniuk">Rozumiem, że to jest opinia pana posła Wiesława Wody, która wynika z jego głębokich przemyśleń i z tą opinią podzielił się z Komisją. Przechodzimy do regulaminu Parlamentarnego Zespołu Przyjaciół Żeglarstwa. Ten temat referować będzie pan poseł Jakub Derech-Krzycki, a koreferentem będzie pan poseł Jan Knapik.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#JakubDerechKrzycki">Regulamin Zespołu jest prezentowany dzisiaj po raz drugi. Na poprzednim posiedzeniu Komisji zostały zgłoszone przez członków Komisji uwagi. Zostały one uwzględnione i w poprawionym kształcie przedkładam ten regulamin, z prośbą o jego przyjęcie i pozytywne zaopiniowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#JanKnapik">Przedstawiony regulamin w mojej ocenie zawiera te uwagi, o które Komisji chodziło, czyli cel powołania Zespołu, jego zadania, a także formy działania i część dotyczącą władz Zespołu. Porównując ten regulamin do regulaminu, który przed chwilą przyjęliśmy, różni się on może liczbą paragrafów, ale mimo to wszystko jest w nim uwzględnione: podany jest cel, zaznaczone jest również, iż członkostwo jest dobrowolne, są wymienione władze, określone jest, w jaki sposób podejmuje się decyzje w Zespole i zarządzie, z kim współpracuje i w jakich formach. Par. 5 i 6 określają sposoby podejmowania decyzji. Być może w par. 6, w którym jest napisane, że decyzje Zespołu - jak rozumiem w sprawach innych niż wybieranie władz - podejmowane są w głosowaniu jawnym, trzeba dodać: „zwykłą większością głosów”, tak jak jest to w par. 5. Dalej jest napisane, że w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego. Tak się może zdarzyć i dlatego uważam, że ten zapis jest na miejscu, jeśli chodzi o sposób wybierania. Można byłoby też paragraf 5 i 6 połączyć, ale uważam, że jeżeli taka była wola Zespołu, to powinniśmy to zaakceptować. W regulaminie określony jest również czas działania tego Zespołu i częstotliwość zbierania się. Porównując ten regulamin do wzoru, oprócz tego, że ma więcej paragrafów i inaczej sformułowanych, sedno sprawy i sens został osiągnięty, więc proponuję regulamin przyjąć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#WacławMartyniuk">Otwieram dyskusję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#DanutaCiborowska">Rzeczywiście wszystkie uwagi zgłoszone na poprzednim posiedzeniu Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich zostały w obecnym regulaminie uwzględnione. Proponuję tylko, by rzeczywiście nie odbiegać od tego ramowego regulaminu, który przyjęliśmy, zapisać par. 10 z następującą treścią: „Zmiana regulaminu Zespołu wymaga zaopiniowania przez Komisję Regulaminową i Spraw Poselskich”. Wtedy o tym jeszcze nie dyskutowaliśmy, to stało się na dzisiejszej Komisji, ale po wpisaniu tego paragrafu będziemy mieli całkowicie kompletny regulamin.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#WacławMartyniuk">Czy przyjmuje pan tę uwagę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#JakubDerechKrzycki">Oczywiście, jest to kwestia do przyjęcia. Nie przewiduję, żeby były jakieś problemy w składzie Zespołu, by z taką uwagą się zgodzić. Ponieważ nie było to wcześniej sugerowane, nie umieściliśmy tego w regulaminie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#WacławMartyniuk">Rozumiem, że pan poseł Jan Knapik rekomendował przyjęcie tego regulaminu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#JanKnapik">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#WacławMartyniuk">Przystępujemy do głosowania. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjęła ten regulamin. Od głosu wstrzymał się pan poseł Wiesław Woda. Stwierdzam więc, że przy jednym głosie wstrzymującym się rekomendujemy marszałkowi Sejmu przyjęcie regulaminu Parlamentarnego Zespołu Przyjaciół Żeglarstwa. Gratuluję, panie pośle. Rozumiem, że pan poseł Jakub Derech-Krzycki ze swoimi kolegami z Zespołu zaprosi pana posła Wiesława Wodę pod żagle, żeby poznał uroki Zespołu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#JakubDerechKrzycki">My zasadniczo bardzo lubimy wodę, to i polubimy posła Wodę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#WacławMartyniuk">Przechodzimy do regulaminu Parlamentarnego Zespołu ds. Społeczeństwa Informacyjnego. Temat referować będzie pan poseł Tadeusz Jarmuziewicz, a koreferentem będzie pan poseł Marek Widuch.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Regulamin Parlamentarnego Zespołu ds. Społeczeństwa Informacyjnego został opracowany na podstawie regulaminu Parlamentarnego Zespołu Strażaków, w którym mam zaszczyt pracować już piąty rok. Tamten regulamin poddany był próbom życia. Jest to bardzo aktywny Zespół i wielokrotnie zderzał się z różnymi sytuacjami, na które musiał zareagować swoją elastycznością. Myślę, że po tylu latach - bo to jest regulamin, który funkcjonował jeszcze w poprzedniej kadencji - ten regulaminu pozwala mówić o pewnym optymalnym kształcie. Chylę czoła przed uwagą, która padła przy omawianiu poprzedniego regulaminu. Do tego regulaminu również będzie miało to zastosowanie. W par. 15 jest napisane, iż zmiana niniejszego regulaminu może nastąpić jedynie na wniosek prezydium Zespołu. Taki jest obecny zapis, który w stosunku do przyjętej propozycji przez Komisję jest niewłaściwy...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#DanutaCiborowska">Tak może zostać, tylko trzeba dodać: po zaopiniowaniu przez Komisję Regulaminową i Spraw Poselskich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Niemniej jednak zapis ten powinien być rozszerzony, bo w takim kształcie jest nie do przyjęcia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#MarekWiduch">Przeglądając ten regulamin uporządkowałem go według schematu i dostosowałem do ramowego wzoru regulaminu. Omówię paragraf po paragrafie. W par. 1 proponuję dodać jeszcze jedno zdanie: „Członkostwo w Zespole jest dobrowolne”. Byłby to ust. 2. W par. 2 napisałbym: „Do zadań Zespołu należy w szczególności:”, a więc par. 5 byłby par. 2. Wymieniłbym wszystkie ustępy, które państwo proponujecie, z tym że w ust. 1, który brzmi: „Przedstawianie właściwej komisji sejmowej lub Sejmowi wniosków lub propozycji dotyczących projektów ustaw i uchwał w sprawach społeczeństwa informacyjnego oraz założeń do nich”, wykreśliłbym część zdania: „właściwej komisji sejmowej lub Sejmowi wniosków lub”. Ust. 2 brzmiałby: „Przedstawianie propozycji dotyczących uregulowań poświęconych problematyce społeczeństwa informacyjnego w projektach innych aktów prawnych”. Ust. 3, po zmianie brzmiałby: „Podejmowanie działań zmierzających do zwiększenia efektywności propagowania idei społeczeństwa informacyjnego”. Ust. 4 pozostałby tak, jak państwo proponujecie, czyli: „Współpraca z organizacjami propagującymi idee społeczeństwa informacyjnego”. Nie pisałbym o przedstawianiu wniosków lub propozycji właściwej komisji sejmowej lub Sejmowi, ponieważ nie wiem, czy zespół może to robić. Następnie par. 3 brzmiałby tak jak obecny par. 12, z tym, że proponuję też jego niewielką zmianę: "Zespół może przeprowadzać spotkania, które będą miały na celu pogłębianie wiedzy na temat społeczeństwa informacyjnego oraz propagowanie jego idei". Wykreśliłem część zdania: "w wyznaczonym przez siebie składzie spotkania i wizytacje poselskie". Wydaje mi się, że o wizytacjach poselskich nie powinno być mowy w tym regulaminie. W par. 4 w ust. 1 napisałbym: "W skład władz Zespołu wchodzą: przewodniczący Zespołu i 4 zastępców przewodniczącego. Osoby te tworzą prezydium Zespołu”. Ust. 2 brzmiałby: „Przewodniczący kieruje pracą Zespołu. W razie nieobecności przewodniczącego zastępuje go jeden z jego zastępców”. Par. 5 brzmiałby tak, jak proponowany przez wnioskodawców par. 4, tylko zamiast „Do obowiązków Prezydium Zespołu należy”, proponuję napisać: „Do zadań Prezydium Zespołu należy”. Reszta byłyby dokładnie taka sama, jak w proponowanym tekście. Par. 6 miałby treść par. 2, a więc: „Zespół obraduje na posiedzeniach” i to byłby ust. 1, w ust. 2 napisałbym: „Posiedzenia Zespołu odbywają się w terminach określonych w planie pracy Zespołu”, a w ust. 3: „W razie istnienia potrzeby rozpatrywania określonej sprawy na wniosek 1/4 ogólnej liczby członków Zespołu przewodniczący Zespołu obowiązany jest zwołać posiedzenie w celu jego rozpatrzenia”. Ten tekst wziąłem z par. 8. W par. 7 wykorzystałbym treść proponowanego przez wnioskodawców par. 10, czyli: w ust. 1, który zaczyna się od zdania: „Zespół wypracowuje opinie i podejmuje decyzje”, wykreśliłbym słowa: „i podejmuje decyzje”. Natomiast w tym par. 10 jest jeszcze ust. 3 o treści: „ Zespół może przedstawić wypracowaną opinię właściwej komisji sejmowej” i ten ustęp proponuję skreślić. Następnie par. 8 brzmiałby jak par. 11, par. 9 miałby treść par. 13, par. 10 byłby o treści par. 14, z małą modyfikacją: „Zespół może przekazywać prasie, radiu i telewizji informacje dotyczące pracy Zespołu”.</u>
          <u xml:id="u-61.1" who="#MarekWiduch">Wykreśliłem z tekstu proponowanego przez wnioskodawców wyrazy: „działalności parlamentarnej jego członków”. Par. 11 brzmiałby tak jak proponowany przez wnioskodawców par. 15, po dopisaniu zdania: „po uzyskaniu pozytywnej opinii Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich”. Gdyby zostały te zmiany uwzględnione, to proponowałbym przyjąć ten regulamin.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Zgadzam się, są to w większości celne uwagi. Nie będę dyskutował. Widzę, że pan poseł dość dobrze przemyślał całą konstrukcję. Natomiast chciałbym powiedzieć tak na marginesie, że dopisywanie w jakimkolwiek dokumencie, jakiegokolwiek statutu, że członkostwo jest obowiązkowe, jest trochę na wyrost.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#MarekWiduch">To jest moja propozycja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Jeżeli pan poseł uważa, że taki zapis powinien się znaleźć w tym regulaminie, to ja nie będę dyskutował.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#KrzysztofOksiuta">We wzorcowym regulaminie przyjęliśmy, że przynależność do zespołu jest dobrowolna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Skoro to wynika z wzorca...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#MarekWiduch">Tak, jest to zapisane w par. 1 ust. 4, że przynależność do Zespołu jest dobrowolna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#WacławMartyniuk">Rozumiem, że pan poseł zgadza się z tymi uwagami?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#WacławMartyniuk">Czy po zaproponowanych zmianach możemy powyższy regulamin zaopiniować pozytywnie? Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjęła powyższą propozycję. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła jednogłośnie powyższą propozycję. Przechodzimy do zaopiniowania regulaminu Poselskiego Zespołu Turystyki. Pan poseł Bogdan Błaszczyk będzie ten temat referował, a koreferentem będzie pani poseł Danuta Polak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#BogdanBłaszczyk">Skupiłem się bardziej na uzasadnieniu potrzeby powołania Zespołu, a nie nad regulaminem. Regulamin ramowy jest do przyjęcia i na pierwszym posiedzeniu zobowiązuję się poprawić nasz regulamin w myśl tego wzorca i przedstawić go jeszcze raz do zaopiniowania. Natomiast bardzo prosiłbym Komisję, by zaopiniować sam pomysł powołania Parlamentarnego Zespołu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#WacławMartyniuk">Panie pośle, my nie opiniujemy sensu czy istoty powołania zespołów, tylko opiniujemy regulamin.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#BogdanBłaszczyk">Wobec tego wycofuję na razie swój regulamin.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#WacławMartyniuk">Rozumiem, że na następnym posiedzeniu pan poseł przedstawi nam regulamin Zespołu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#BogdanBłaszczyk">Tak, oczywiście. Przygotujemy regulamin w myśl tych wytycznych, które zostały tu ustalone.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#DanutaPolak">Mam niedosyt, a ponieważ pan poseł jest obecny, to może podpowiem kilka rzeczy w związku z tym regulaminem, ponieważ są tu pewne błędy merytoryczne. Myślę, że par. 1 nie najlepiej brzmi i proponowałabym, aby on brzmiał następująco: „Do Poselskiego Zespołu Turystyki może przystąpić każdy poseł popierający cele Zespołu”, pomijając ten fragment: „bez względu na przynależność”. W par. 2, w zdaniu trzecim jest błąd ortograficzny, powinno być „spoza Komisji”. W par. 3 myślę, że zgrabniej byłoby napisać o zadaniach, chociaż one są przedstawione w postaci grup roboczych, ale zgodnie z nowym wzorcem lepiej brzmiałyby zadania. W pkt 4 tego paragrafu proponowałabym zamienić szkolnictwo turystyczne, bo brzmi to archaicznie, na edukację turystyczną, ponieważ chodzi chyba o takie znaczenie. Par. 4 zaczynający się od słów: „Zespół w sposób demokratyczny wybiera ze swojego...”, lepiej byłoby napisać: „Zespół poprzez głosowanie...”. W par. 6 dopisałabym, jak często odbywają się te spotkania. Ostatni par. 7 dotyczyłby zmian w regulaminie Zespołu tzn., że należy uzgodnić je z Komisją Regulaminową i Spraw Poselskich. Myślę, iż po wprowadzeniu tych zmian regulamin będzie doskonały.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#WacławMartyniuk">Na następnym posiedzeniu Komisji pan poseł przestawi nam już poprawiony regulamin zgodnie z tymi zasadami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#HannaMierzejewska">Mam uwagi interpunkcyjne. Jeśli w punktach podajemy zdania, to nie kończymy ich przecinkiem i niepotrzebna jest kropka. Po prostu wystarczy, że jest jedynka, kropka i zdanie bez interpunkcji. Po cyferce może być kropka, to nie jest błąd, ale może jej też nie być.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#DanutaCiborowska">Proponuję również przy pracach nad jednolitym tekstem tego regulaminu zastanowienie się w par. 2 w pkt. 3 nad stwierdzeniem: „zdrowy lobbing”. Może zastąpić to innym słowem, na przykład: „działanie na rzecz”, to nie musi być lobbing, natomiast użycie sformułowania „zdrowy lobbing” nie jest za dobre.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#WacławMartyniuk">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby coś podpowiedzieć panu posłowi Bogdanowi Błaszczykowi? Nie słyszę. Przechodzimy do punktu ostatniego, czyli spraw bieżących.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#KrzysztofOksiuta">Czy nie będziemy omawiać regulaminu Zespołu Poselskiego ds. Infrastruktury Komunikacyjnej dla m.st. Warszawy i Miejscowości Podwarszawskich?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
          <u xml:id="u-82.0" who="#WacławMartyniuk">Niestety, nie ma wnioskodawcy, czyli posła Bartłomieja Szrajbera. Może wrócimy do tego na następnym posiedzeniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-83">
          <u xml:id="u-83.0" who="#KrzysztofOksiuta">Jestem członkiem tego Zespołu i mógłbym to zreferować. Co prawda nie pisałem tego regulaminu, ale jeżeli jest osoba, która by coś zasugerowała, to przekazałbym te uwagi panu posłowi Bartłomiejowi Szrajberowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-84">
          <u xml:id="u-84.0" who="#HannaMierzejewska">Mam to przemyślane i bardzo chętnie bym to zrobiła.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-85">
          <u xml:id="u-85.0" who="#WacławMartyniuk">Czy ktoś z państwa jest przeciwny takiemu rozwiązaniu? Nie słyszę. A więc możemy przystąpić do omówienia tego regulaminu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-86">
          <u xml:id="u-86.0" who="#KrzysztofOksiuta">Inicjatywa powołania tego Zespołu wiąże się z sytuacją, że Warszawa i miejscowości podwarszawskie są różnie traktowane. Chcemy doprowadzić do jakiegoś zbliżenia posłów do tych problemów metropolii, aglomeracji warszawskiej. Chcemy też działać na rzecz polepszenia wizerunku tego regionu w oczach posłów spoza Warszawy, którzy na przykład głosują negatywnie przy metrze warszawskim. Mamy takie różne sytuacje. Bolejemy nad tym, że akurat w ten sposób traktuje się ten region, w którym jednocześnie spędza się połowę życia poselskiego. Chcemy też działać na rzecz poprawy infrastruktury komunikacyjnej. To wiąże się z ciągłym problemem uzgodnienia autostrady wokół Warszawy i tych wszystkich węzłów komunikacyjnych. Taka jest generalna idea. Posłowie z „Prawa i Sprawiedliwości” zainicjowali powołanie tego Zespołu i chcemy nadal dopisywać nowych członków. Regulamin był pisany, chyba jako jeden z pierwszych. Zebranie odbyło się trzy miesiące temu, na samym początku roku. Być może są tu rzeczy, które należy uzupełnić. Prosiłbym państwa o sugestie. Regulamin pisany był przez pana posła Ludwika Dorna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-87">
          <u xml:id="u-87.0" who="#HannaMierzejewska">Myślę, że nie trzeba długo udowadniać konieczności prac takiego Zespołu, bo rzeczywiście Warszawa się dusi. Jako warszawianka, która tutaj żyje i mieszka od początku, mam już za sobą takie dni, kiedy w środkach komunikacji spędzałam cztery godziny, jadąc do pracy i wracając. I tak niestety też niektórzy żyją. To jest ich dzień codzienny. Każda inicjatywa na rzecz poprawy tej sytuacji jest naprawdę warta poparcia. Jeśli chodzi o regulamin to jest on, moim zdaniem, bardzo dobrze opracowany. Jest krótki, rzeczowy, zawiera podstawowe sprawy. Nie jest może do końca zgodny z naszym projektem, ale kilka dosłownie przeniesień wystarczy. A więc zamiast pkt. 3 trzeba byłoby wstawić par. 2, par. 2 zamienić na par. 3 i 4, a par.3 na par. 5 i 6, w par. 4 znalazłby się par. 7 i to jest wszystko. Trzeba byłoby jeszcze dopisać par. 5 o zmianach w regulaminie. Są tu więc takie proste przestawienia i zmiany paragrafów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-88">
          <u xml:id="u-88.0" who="#KrzysztofOksiuta">Trzeba by jeszcze dodać punkt o dobrowolnym członkostwie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-89">
          <u xml:id="u-89.0" who="#HannaMierzejewska">Tak jest. Wydaje mi się, że jest to prosta praca i możemy to z panem posłem Krzysztofem Oksiutą szybko zrobić. Moim zdaniem ten regulamin jest do przyjęcia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-90">
          <u xml:id="u-90.0" who="#DanutaPolak">Zgodnie z zasadą: „lepiej później niż wcale” chcę zwrócić uwagę na tytuł poprzedniego Zespołu, a mianowicie Parlamentarnego Zespołu ds. Społeczeństwa Informacyjnego. W programach wyborczych spotkałam się ze sformułowaniem: społeczeństwo informatyczne, a tu jest informacyjne. Nie mam pewności, jak to powinno się nazywać, dlatego zabierając głos uprzedziłam, że „lepiej później niż wcale” wrócić do tego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-91">
          <u xml:id="u-91.0" who="#WacławMartyniuk">Czy pan poseł Marek Widuch mógłby skontaktować się z panem posłem Tadeuszem Jarmuziewiczem, by sprawdzić i uzgodnić, jak to ma być.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-92">
          <u xml:id="u-92.0" who="#MarekWiduch">Ostatnio pojawia się określenie: społeczeństwo informacyjne, w tym znaczeniu, że informacja jest podstawą dobrego funkcjonowania i osiągania sukcesów. Pojęcie: „informatyczne” dotyczy stricte informatyki. To pierwsze określenie - informacyjne - wiąże się z wykorzystaniem wszelkich środków nowoczesnego przekazu, czyli Internetu, komputera, telefonu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-93">
          <u xml:id="u-93.0" who="#KrzysztofOksiuta">Taki termin funkcjonuje w środowisku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-94">
          <u xml:id="u-94.0" who="#DanutaCiborowska">Ostatnie wywody językoznawców na ten temat są jednoznaczne, prawidłowe nazewnictwo to: społeczeństwo informacyjne. Proszę wybaczyć, że to mówię, ale z wykształcenia jestem m.in. filologiem polskim, w związku z czym czuwam nad takimi sprawami. Wracając do Zespołu Poselskiego ds. Infrastruktury Komunikacyjnej dla m. st. Warszawy i Miejscowości Podwarszawskich mam dwie uwagi, co z przykrością stwierdzam, a mianowicie niezgodności z regulaminem, jaki obowiązuje nas w pracach parlamentarnych. W aktualnym par. 2 - przed przestawieniem paragrafów przez panią poseł Hannę Mierzejewską - czytam następujące zdanie: „Celem Zespołu jest podejmowanie i popieranie działań zmierzających do zapewnienia środków finansowych na rzecz poprawy infrastruktury komunikacyjnej Warszawy i powiatów wokół warszawskich” - i to nie budzi moich wątpliwości, i dalej czytam: „oraz przygotowanie - jeśli jest to niezbędne - zmian prawnych umożliwiających szersze wykorzystywanie środków finansowych z budżetu państwa”. Tu niestety jest niezgodność z regulaminem, ponieważ propozycje jakichkolwiek zmian legislacyjnych może zgłosić grupa posłów, w odpowiedniej liczbie regulaminowej, a nie zespół. Jest to bardzo wyraźna rozbieżność z regulaminem. Po drugie, w aktualnym par. 3, jeszcze bez naniesienia zmian pani poseł Hanny Mierzejewskiej, mówi się, że członkiem Zespołu może zostać każdy poseł wybrany w okręgu wyborczym nr 19 lub nr 20 o ile wrazi taką wolę. Jest to ograniczenie praw innych posłów i senatorów, którzy będę chcieli należeć do Zespołu. Zespół jest organizacją ponad polityczną, dobrowolną i ponad okręgową w związku z tym par. 3 w żadnym wypadku nie może mieć miejsca w tym regulaminie. Po trzecie, aktualny par. 4 brzmi: „Członkiem Zespołu może zostać każdy inny poseł zarekomendowany przez dwóch innych członków Zespołu”. Proszę państwa, przynależność jest dobrowolna i każdy poseł bez względu na rekomendację czy też nie, ma prawo przyjść i wyrazić wolę zapisania się i być członkiem zespołu i żadnej rekomendacji nie może tu być. Te trzy rzeczy, w moim najgłębszym przekonaniu, są niezgodne z aktualnym regulaminem Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-95">
          <u xml:id="u-95.0" who="#WacławMartyniuk">Pani poseł - zwracam się do pani poseł Hanny Mierzejewskiej - miałbym propozycję, aby postąpić z tym regulaminem podobnie jak zrobi to pan poseł Bogdan Błaszczyk, a mianowicie, aby państwo dostosowali go do wzoru, który dzisiaj przyjęliśmy i do tego, o czym przed chwilą mówiła pani poseł Danuta Ciborowska. Wrócilibyśmy do niego na następnym posiedzeniu Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-96">
          <u xml:id="u-96.0" who="#HannaMierzejewska">Dobrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-97">
          <u xml:id="u-97.0" who="#WacławMartyniuk">Przechodzimy do spraw bieżących. Czy ktoś chciałby zabrać głos? Nie słyszę. Następne posiedzenie Komisji odbędzie się 16 lipca br., we wtorek, o godz. 12. Przy czym przypominam, że nie otrzymaliśmy jeszcze z dwóch komisji opinii do tych części budżetu, które omawialiśmy na poprzednim posiedzeniu. Gdyby te opinie przyszły, a były różne od tej którą wypracowaliśmy, będzie konieczność zwołania „ekstra” posiedzenia naszej Komisji na najbliższym posiedzeniu Sejmu. Jeżeli nie będzie zawiadomienia, oznacza to, że wszystko jest w porządku, a my spotykamy się wówczas, tak jak powiedziałem, 16 lipca br. Dziękuję państwu, zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>