text_structure.xml 7.28 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#WojciechMojzesowicz">Otwieram posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Porządek dzienny posiedzenia został państwu doręczony. Czy ktoś z państwa ma jakieś uwagi do zaproponowanego porządku obrad? Nie widzę zgłoszeń. Bardzo proszę pana ministra Andrzeja Kowalskiego o uzasadnienie projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#AndrzejKowalski">W imieniu prezesa Rady Ministrów mam zaszczyt przedstawić państwu projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu rynku suszu paszowego oraz ustawy o organizacji niektórych rynków rolnych. Celem projektu jest dostosowanie prawodawstwa polskiego do zmienionych przepisów europejskich na rynkach owoców i warzyw, chmielu, a przede wszystkim suszu paszowego. W tym ostatnim przypadku bowiem, zostały uchylone wszystkie dotychczas obowiązujące przepisy. Zmiany na rynku owoców i warzyw, oprócz dostosowania do zapisów rozporządzenia Komisji Europejskiej nr 2113/2004, mają na celu doprecyzowanie obowiązujących przepisów, na przykład dookreślenie terminów i zakresów informacji przekazywanych przez prezesa Agencji Rynku Rolnego w związku z podejmowanymi działaniami dotyczącymi zagospodarowania owoców i warzyw nieprzeznaczonych do sprzedaży. Dookreśla się również zadania wojewodów, dyrektorów oddziałów regionalnych Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz prezesa Rynku Rolnego. Pozostałe zmiany polegają na przyznaniu ministrowi właściwemu do spraw rynków rolnych kompetencji w zakresie wydawania przepisów określających szczegółowe warunki przyznawania pomocy oraz wykazu kosztów kwalifikowanych częściowo pokrywanych w ramach wsparcia inwestycji realizowanych przez grupy producentów owoców i warzyw, ujętych w planie dochodzenia do uznania. Ponadto upoważnia się ministra właściwego do spraw rynków rolnych do określenia w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia, poziomu wsparcia pochodzącego ze środków krajowych, którego wysokość może wynosić od 5 do 25% wyżej wymienionych kosztów kwalifikowanych. W art. 20 w ust. 1 w pkt 4 ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego została dodana litera „e”. Na rynku chmielu z dniem 1 stycznia 2005 r. zostało uchylone rozporządzenie Komisji Europejskiej nr 609/1999, w związku z tym konieczne stało się uzupełnienie tego artykułu o przepis stanowiący, jakie informacje producent chmielu corocznie przekazuje wojewódzkiemu inspektorowi jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych, zgłaszając powierzchnię uprawy chmielu. Z dniem 1 kwietnia 2005 r. na rynku suszu paszowego przepisy rozporządzeń Komisji Europejskiej nr 603/95 i 785/95 zostały zastąpione przepisami rozporządzenia Rady nr 1786/2003 z 29 września 2003 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku suszu paszowego oraz przepisami rozporządzenia Komisji /WE/ nr 382/205 z 7 marca 2005 r. ustanawiającymi szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady nr 1786/2003. Przepisy tego rozporządzenia zostały ogłoszone dopiero 8 marca 2005 r. Przedłożony Sejmowi projekt ustawy nie powtarza przepisów rozporządzeń Unii Europejskiej, które działają wprost, ale reguluje obszary pozostawione do określenia dla państw członkowskich oraz nadaje kompetencje do wykonania obowiązków wynikających z wyżej wymienionych rozporządzeń. W celu rozpatrywania spraw wnoszonych przez producentów suszu paszowego oraz nabywców pasz do suszenia lub rozdrabniania, przyznaje się kompetencje do: zatwierdzania podmiotów i cofania tych zatwierdzeń, przyznawania pomocy finansowej z tytułu produkcji suszu paszowego, kontroli dostawców pasz do suszenia i rozdrabniania, stosowania sankcji za nieprzestrzeganie przepisów wspólnotowych, gromadzenia i przekazywania informacji Komisji Europejskiej za wyjątkiem informacji o sposobie wdrażania przepisów oraz informacji o zmianie powierzchni trwałych użytków zielonych, upraw roślin motylkowych oraz innych zielonych roślin pastewnych. Wszystkie te kompetencje zostały nadane prezesowi Agencji Rynku Rolnego. Zgodnie z obowiązującymi przepisami większość kompetencji została przypisania dyrektorom oddziałom terenowych Agencji Rynku Rolnego.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#AndrzejKowalski">Jednak stosowanie przepisów wspólnotowych wymaga licznych konsultacji, co przy dwustopniowym systemie znacznie przedłuża załatwianie spraw. W związku z tym rekomenduje się przeniesienie wyżej wymienionych kompetencji na poziom centralny. Dodatkowo doprecyzowano zadania kontrolne wykonywane przez prezesa Rynku Rolnego oraz prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, zgodnie z obowiązującymi obecnie przepisami Unii Europejskiej w tym zakresie. Przedłożony projekt ustawy wprowadza również zmiany do ustawy o organizacji niektórych rynków rolnych w zakresie rynków lnu i konopi uprawianych na włókno. Zmiany te polegają głównie na przeniesieniu administrowania mechanizmem dopłat z poziomu oddziałów terenowych Agencji Rynku Rolnego na poziom centrali tej Agencji w związku z dążeniem do odbiurokratyzowania obsługi pierwszych przetwórców słomy lnianej lub konopnej na włókno oraz osób traktowanych jako przetwórcy. Doprecyzowano także zadania, które powierza się prezesowi Agencji Rynku Rolnego. Zmiany polegają również na aktualizacji wykazu rozporządzeń Unii Europejskiej, które są związane z ustawą o organizacji niektórych rynków rolnych, w tym również określenia miejsca ogłoszenia tych rozporządzeń w raz z ich zmianami. Jeśli państwo pozwolicie, nie będę omawiał finansowych skutków wprowadzenia tych regulacji, ponieważ są one zawarte w uzasadnieniu pisemnym przekazanym członkom Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#WojciechMojzesowicz">Proponuję, aby Komisja powołała podkomisję do rozpatrzenia przedmiotowego projektu ustawy. Proszę o opinię przedstawiciela Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#DariuszDąbkowski">Wydaje się, że to jest najlepsze rozwiązanie. Biuro Legislacyjne Kancelarii Sejmu ma uwagi techniczne do przedstawionego projektu. Do tej pory nie stwierdziliśmy tu żadnych poważniejszych błędów merytorycznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#WojciechMojzesowicz">Powołamy zatem podkomisję. Zgłoszono następujące kandydatury na członków podkomisji: Lech Kuropatwiński (Samoobrona), Gabriela Masłowska (LPR), Szymon Giżyński (PiS), Wojciech Zarzycki (PSL), Kazimierz Plocke (PO), Czesław Marzec (SLD). Kto z państwa jest za powołaniem podkomisji w proponowanym składzie? Stwierdzam, że Komisja jednomyślnie zdecydowała o powołaniu podkomisji. Zamykam posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>