text_structure.xml
20.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#WojciechMojzesowicz">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam zebranych posłów, przedstawicieli rządu i wszystkich gości. Z uwagi na przedłużające się głosowania na sali plenarnej nie będziemy w stanie zrealizować dzisiaj wysłuchania i omówienia informacji rządu na temat wyników negocjacji akcesyjnych w obszarze „Rolnictwo”. Temat jest niezwykle ważny, jednak w ciągu kilku dni uzyskamy odpowiednią informację od rządu. Proszę przyjąć moje zapewnienie, że do sprawy wrócimy. Przechodzimy do przyjęcia planu pracy Komisji na pierwsze półrocze 2003 roku. Otrzymali państwo projekt. Czy są do niego uwagi? Podkreślam, że nie będzie to ostateczny harmonogram prac Komisji. Zawsze pojawiają się sprawy, którymi musimy się zająć. Uzupełnienie planu jest więc możliwe w trakcie roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#WojciechZarzycki">Jedną z ważniejszych kwestii będzie po akcesji sprzedaż ziemi cudzoziemcom. Chciałbym, aby Komisja zajęła się w najbliższym czasie analizą informacji na temat ilości ziemi, jaka znajduje się teraz w rękach obcokrajowców. Myślę też o spółkach z mniejszościowym lub większościowym kapitałem. Jest to konieczna wiedza, gdyż wkrótce przyda się nam w dyskusji nad projektem ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego. Proponuję, aby tematem tym zająć się jak najwcześniej, np. pod koniec stycznia 2003 roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#WojciechMojzesowicz">Proszę o złożenie tego wniosku do sekretariatu Komisji. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja zaakceptowała plan pracy wraz z uzupełnieniem. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że plan pracy Komisji na pierwsze półrocze 2003 roku został przyjęty. Przechodzimy do kolejnego tematu, rozpatrzenia odpowiedzi rządu na dezyderat nr 10 w sprawie utrzymania zerowej stawki VAT na podłoże do produkcji pieczarek. Proszę o zaprezentowanie odpowiedzi rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#StanisławRurka">W dniu wczorajszym Minister Finansów podpisał zmianę rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów o podatku od towarów i usług. Znajduje się w niej decyzja o obniżeniu do poziomu „0” stawki podatku VAT na niektóre towary i usługi. W załączniku ujęto listę towarów i usług, wobec których ma zastosowanie zerowa stawka VAT. Jest na niej zarówno podłoże z wsianą grzybnią, jak i podłoża bez grzybni. Informuję więc Komisję, że dezyderat nr 10 został zrealizowany.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#WojciechMojzesowicz">Przyjemnie usłyszeć, że udało się nam doprowadzić do odpowiedniej decyzji rządu. Dziękuję za informację. Czy mają państwo pytania lub uwagi do odpowiedzi rządu? Nie słyszę. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła odpowiedź na dezyderat nr 10. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła odpowiedź na dezyderat nr 10. Przechodzimy do omówienia odpowiedzi na dezyderat nr 11 w sprawie udzielenia poręczeń na kredyty przeznaczone na skup buraków cukrowych ze zbiorów 2002 roku. Proszę o przedstawienie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MarekKozikowski">Zgodnie z uchwałą Rady Ministrów, którą upoważniono Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa do udzielania poręczeń do kredytów pobieranych na skup buraków cukrowych i przechowywanie zapasów cukru, Agencja udzieliła do dnia dzisiejszego 15 poręczeń dla cukrowni, w tym dla 7 cukrowni działających w ramach Śląskiej Spółki Cukrowej i 8 cukrowni należących do Krajowej Spółki „Polski Cukier”. Łączna kwota, na którą udzielono poręczeń to ok. 305 mln zł. Przypominam, że uchwała przewidywała, iż Agencja może udzielić poręczeń na kwotę 312 mln zł. Z tego ok. 5 mln zł odejmuje się na koszty odsetek i ewentualne koszty bankowe. Efektywna suma to 307 mln zł. Teraz dysponujemy jeszcze możliwością poręczenia do kwoty 2,4 mln zł. Nie rozpatrzono jeszcze wniosków 10 cukrowni, ponieważ były niekompletne. Opiewają one łącznie na kwotę 181 mln zł. Akcja poręczania jest więc właściwie zakończona. W tym tygodniu prawdopodobnie wszystkie formalności zostaną zakończone.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#ZofiaGrzebiszNowicka">Dlaczego od pełnej sumy poręczeń odliczono pewną kwotę na odsetki i koszty bankowe? Całość należało wykorzystać zgodnie z przeznaczeniem.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#GrzegorzGórniak">Które cukrownie ze Śląskiej Spółki Cukrowej dostały poręczenie kredytu?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MarekKozikowski">Są to następujące cukrownie: Częstocice, Krasnystaw, Lublin, Łapy, Werpkowice, Brześć Kujawski, Janikowo, Gryfice, Celekiew, Łagiewniki, Otmuchów, Pustków, Racibórz, Strzelin, Świdnica.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#GrzegorzGórniak">O taki kredyt wystąpiła cukrownia Małoszyn. Nie dostała go do dzisiaj.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#MarekKozikowski">Tak, jej wniosek jest niekompletny. O ile pamiętam nie ma w nim warunkowej umowy kredytowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#RyszardPazura">W przypadku zapadalności poręczenia Agencja Rynku Rolnego spłaca kapitał kredytowy plus odsetki. To jedyna odpowiedź na pytanie pani poseł Zofii Grzebisz-Nowickiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#WojciechMojzesowicz">Czy mają państwo inne pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#RomualdAjchler">Otrzymałem dzisiaj informację o trudnościach w zapłacie rolnikom związanym z Polską Spółką Cukrową. Ilu rolników nie otrzymało zapłaty za dostarczone buraki cukrowe?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#JózefŻywiec">Czy cukrownia Ryjowiec dostanie kredyt?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#KazimierzGutowski">Nie prowadzimy statystyki dotyczącej zaległości w płatnościach poszczególnych cukrowni za dostarczone im buraki. Wiemy jednak, że cukrownie, które nie otrzymały kredytu z banku nie płacą rolnikom. Trudna sytuacja jest w kilku cukrowniach, m.in. w Szczecinie, Tucznie i Kruszwicy. Oprócz 312 mln zł na poręczenia dla przemysłu cukrowniczego na koncie Polskiej Spółki Cukrowej są pieniądze na poręczenia kredytów dla innych cukrowni. To 200 mln zł. W Ryjowcu spółka cukrowa próbuje pomagać plantatorom.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#RomualdAjchler">Proszę, aby dostarczono nam informację na temat zaległości w płatnościach. Proszę skontaktować się z Polską Spółką Cukrową. Wie, jakie cukrownie nie płacą i dlaczego. W pisemnej informacji proszę także podać, do kiedy rolnicy dostaną pieniądze.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#WojciechMojzesowicz">Zobowiązujemy więc rząd do przedstawienia nam odpowiedniej informacji. Wskazanie cukrowni, które nie płacą na bieżąco za buraki pokazuje nam także, w jakiej kondycji znajduje się cała spółka „Polski Cukier”. Jeżeli cukrownie tracą płynność finansową, zagrożona jest sama spółka. W styczniu Komisja powinna zająć się sprawą wypłat dla rolników i sytuacją w spółce „Polski Cukier”. Czy ktoś jest temu przeciwny? Nie słyszę sprzeciwu. Odpowiedź na dezyderat nr 11 jest zgodna z naszymi oczekiwaniami. Sądzę, że powinniśmy ją przyjąć. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja zaakceptowała odpowiedź na dezyderat nr 11. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła odpowiedź na dezyderat nr 11. Prosimy jednak o dodatkowe informacje na piśmie. Przechodzimy do omówienia odpowiedzi na dezyderat nr 12 w sprawie przyspieszenia prac nad rządowym projektem ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego państwa. Jest on już właściwie nieaktualny, jednak proszę o kilka zdań wyjaśnienia przedstawiciela rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#KazimierzGutowski">Projekt tej ustawy został przyjęty przez rząd i skierowany do parlamentu. Odbyło się pierwsze czytanie. Projekt trafi za chwilę do Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#RomualdAjchler">Prawdopodobnie w piątek zorganizujemy spotkanie połączonych komisji sejmowych w tej sprawie, o ile projekt ustawy zostanie skierowany do Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych oraz Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Sądzę, że zostanie powołana podkomisja. Jestem przewodniczącym podkomisji zajmującej się dwoma projektami poselskimi ustawy o ustroju rolnym państwa. Oczekiwaliśmy przekazania nam rządowego projektu ustawy, aby sporządzić wspólne sprawozdanie. Niebawem przystąpimy do prac nad projektami.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#WojciechMojzesowicz">Termin posiedzenia zostanie ustalony później. Proponuję przyjąć odpowiedź na dezyderat nr 12. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że odpowiedź została przyjęta. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła odpowiedź na dezyderat nr 12. Czy mają państwo inne uwagi lub propozycje?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#CzesławCieślak">Zwracam się z propozycją przyjęcia przez Komisję w trakcie obecnego posiedzenia Sejmu kolejnego dezyderatu skierowanego do Prezesa Rady Ministrów, a dotyczącego dopłat do mleka klasy „ekstra”. Komisja powinna skierować do rządu wniosek o wprowadzenie od 1 stycznia 2003 roku dopłat do mleka klasy „ekstra” w dotychczasowej wysokości. W ostatnich dniach Polska przyjęła warunki akcesji do Unii Europejskiej. Wśród nich znalazła się obietnica poprawy opłacalności produkcji poprzez dopłaty z budżetu państwa w wysokości do 50–60% środków, jakie otrzymują rolnicy unijni. W przyszłym roku odbędzie się referendum w sprawie akcesji. Czy rolnicy mogą wierzyć rządowi, skoro po półrocznym okresie dopłat w wysokości 7 groszy proponuje się obniżenie do 4 groszy, a za chwilę mogą to być tylko 2 grosze? Czy rząd jest wiarygodny? Czy możemy być pewni, że rząd dopłaci polskim rolnikom równowartość 50–60% wartości dopłat unijnych, kiedy po pół roku zmniejsza się dopłaty do mleka klasy „ekstra”? Rolnicy wezmą udział w referendum i ich stanowisko zależy m.in. od zachowania rządu w tej sprawie. Proponuję przygotowanie odpowiedniego dezyderatu Komisji i przyjęcie go w piątek.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#RomualdAjchler">Popieram taki wniosek. Nie wiem, dlaczego rząd podjął decyzję o obniżeniu wysokości dopłat. Proponuję, aby każdy z klubów wybrał przedstawiciela, który weźmie udział w opracowaniu projektu dezyderatu. W piątek Komisja omówiłaby propozycję.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#StanisławStec">Zgadzam się z propozycją wystosowania takiego dezyderatu. W przyjętym dziś przez Sejm budżecie na 2003 rok w załączniku nr 14 znajduje się plan finansowy Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, a w nim 420 mln zł na dopłaty do mleka w klasie „ekstra”. Nie ma przeszkód do realizacji takich płatności, chyba że minister finansów postanowił w tym punkcie poszukać oszczędności. Zmniejszenie tej pozycji wymaga jednak konsultacji z Komisją Finansów Publicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#BenedyktSuchecki">Byłoby wskazane, aby Komisja podczas dyskusji nad projektem dezyderatu dysponowała dokładnymi wyliczeniami kosztów dopłat w wysokości 7 groszy do jednego litra mleka. Potrzebne nam są takie dane w trakcie dyskusji z rolnikami o integracji europejskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#TadeuszBadach">Projekt dezyderatu jest już przygotowany. Za chwilę go państwu dostarczę. Dodatkowym argumentem za jego przyjęciem jest fakt, iż minister Jerzy Pilarczyk zagwarantował nam, że dopłaty będą wynosić 7 groszy. Jest to zapisane w ustawie budżetowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#WojciechMojzesowicz">Czy ktoś ma odmienne zdanie, jest przeciwko przyjęciu dezyderatu?</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PiotrKrutul">Uważam, że dezyderat nie będzie skuteczny. Powinniśmy wyrazić stanowczy protest z powodu takiego traktowania rolnictwa. Rada Ministrów nie wykazuje woli pomocy polskiemu rolnictwu. Przed dwoma miesiącami wnosiłem o zorganizowanie spotkania z ministrem finansów. Tylko wówczas możemy rozmawiać o perspektywach i sytuacji polskiego rolnictwa. Dwa tygodnie temu w Sejmie o 19.15 toczyła się debata rolna. Było niewielu posłów, nikt nie słyszał dyskusji. Uczestniczyłem dziś w posiedzeniu rady powiatowej w jednej z izb rolniczych i wiem, jak rolnicy są nastawieni do Unii Europejskiej. Jestem spokojny o wynik referendum.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#WojciechMojzesowicz">Spróbuję zaprosić wicepremiera Grzegorza Kołodkę na posiedzenie naszej Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#JacekSoska">Proszę nie mylić pojęć. W Unii Europejskiej nie ma dopłat bezpośrednich do mleka do 2005 roku. Dobrze byłoby, aby niektórzy wiceministrowie wiedzieli, jaka jest cena interwencyjna mleka w Unii. Ten problem powinien być też omówiony przez Komisję. Należy przyzwyczaić polskiego producenta i mleczarnie do faktu, iż cena interwencyjna mleka w krajach członkowskich wynosi 0,98 euro. Jeżeli mleczarnia skupuje mleko klasy „ekstra” po 0,31 euro, dostaje dopiero środki interwencyjne. Jak będzie wyglądać sytuacja polskich mleczarni, gdy zostanie wprowadzona minimalna cena interwencyjna mleka? Czy wytrzymają konkurencję? Być może same upadną. Trzeba powiedzieć jasno producentom mleka, żeby nie wyrzynali jeszcze krów. Polskie mleczarnie płacą teraz 50–60 groszy, ale przy kursie 4 zł za 1 euro będzie to 1,23 zł. Ceny mleka wzrosną, ale w 2005 roku zaczyna się proces dopłat bezpośrednich do mleka i tu na pewno stracimy. Teraz jednak niewiele mleczarni wie, jaka będzie cena interwencyjna mleka. Uważam, że najważniejszym zadaniem jest wprowadzenie do ustawy minimalnej ceny mleka. W przeciwnym razie rolnicy wyrżną krowy.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#AndrzejAumiller">Niedawno odwiedzaliśmy spółdzielnię w Niemczech. Oprócz wszystkich dopłat, jakie uzyskuje się tam od Unii Europejskiej landy i federalny budżet dopłaca do mleka 0,07 euro. Istnieje tam dopłata do każdego litra mleka w klasie „ekstra”. To argument za dalszymi dopłatami do mleka z krajowych środków budżetowych w Polsce. Producenci i mleczarnie muszą mieć dobrą opinię w Unii Europejskiej. W przeciwnym razie konkurencja będzie utrudniona.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#SzczepanSkomra">Jestem przeciwnego zdania niż poseł Piotr Krutul. Opowiadam się za przyjęciem dezyderatu. Być może pana posła zadowala propozycja rządu. Forma dezyderatu jest właściwa dla postępowania Komisji. To parlamentarny instrument oddziaływania na rząd. Bez względu na specjalizację poszczególnych posłów, jesteśmy tu, aby reprezentować interesy wszystkich rolników. Jeżeli ktoś mówi, że dopłata 7 groszy służy mleczarniom, popełnia błąd. Mleczarnia może funkcjonować tylko wtedy, gdy działają rolnicy. To jeden organizm.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#MieczysławAszkiełowicz">Czy prawdą jest, że firma „Danone” importuje mleko z Czech?</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#KazimierzGutowski">Nie umiem odpowiedzieć na to pytanie w tej chwili. Prezes Agencji Rynku Rolnego odpowie państwu na piśmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#WojciechMojzesowicz">Sądzę, że powinniśmy powołać podkomisję, która zajmie się projektem dezyderatu. Proponuję powołać do składu podkomisji panów posłów: Stanisława Kopcia, Aleksandra Grada, Czesława Cieślaka, Mieczysława Aszkiełowicza, Tadeusza Badacha i Jana Antochowskiego. Otrzymałem projekt dezyderatu, który przygotowała grupa posłów. Zapoznam państwa z jego treścią: „Po zapoznaniu się z raportem o negocjacjach z Unią Europejską w obszarze „Rolnictwo” Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi, pozytywnie oceniając wysiłki rządu podjęte w negocjacjach w sprawie kwoty mlecznej, zwraca się do pana Prezesa Rady Ministrów o zmianę decyzji w zakresie dopłat w 2003 roku do mleka w klasie „ekstra” do wysokości 7 groszy. Powyższe uzasadnia się tym, że: 1) ustawa o regulacji rynku mleka gwarantowała dopłatę 7 groszy do każdego litra skupionego mleka w klasie „ekstra” dopiero od 1 lipca 2002 roku, 2) gwarancję na utrzymanie takiej dopłaty również w 2003 roku rolnicy otrzymali w czerwcu 2002 roku podczas uchwalania ustawy słowami przedstawiciela rządu, co utwierdziło producentów mleka w przekonaniu, że dopłata będzie wynosić co najmniej 7 groszy, 3) dopłata do mleka w klasie ekstra w decydującej mierze wpływa na szybsze dostosowanie gospodarstw rolnych do wymogów Unii Europejskiej i osiągnięcia wynegocjowanej w Kopenhadze produkcji w wysokości 8,5 mln ton, 4) decyzja rządu o dopłatach w 2003 roku tylko 4 grosze do litra mleka spowolni osiągnięcie standardów Unii Europejskiej, spowoduje frustrację i minimalną stabilność oraz niekorzystną dla producentów koniunkturę cen, co z kolei spowoduje negatywną reakcję w czasie głosowania nad przystąpieniem Polski do struktur Unii Europejskiej, 5) kwota w wysokości 420 mln zł, zabezpieczająca realizację dopłat na poziomie 7 groszy, została uwzględniona w załączniku nr 14 do ustawy budżetowej pt. „Plan finansowy Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa”. Komisja uważa, że zmiana decyzji rządu jest bardzo potrzebna i konieczna, gdyż może mieć nieodwracalne skutki produkcyjno-społeczne przed referendum”.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PiotrKrutul">Nie można przyjąć dezyderatu, w którym Komisja chwali stanowisko zaakceptowane przez Polskę w Kopenhadze. Tam zostało sprzedane polskie rolnictwo, w tym mleczarstwo. To nie jest sukces rządu. Nie mówimy też, że tylko 56 mleczarni będzie mieć możliwość produkcji mleka po akcesji. Nie mówimy o rolnikach indywidualnych, którzy nie sprzedawali mleka do mleczarni. Sądzę, że trzeba poważnie zastanowić się nad tekstem dezyderatu.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#CzesławCieślak">Nie mam nic przeciwko przeczytanemu projektowi, jednak uważam, że powołana podkomisja powinna spokojnie przeanalizować tekst. Nie znamy oficjalnego stanowiska Unii Europejskiej, a właściwie nie jest nam ono potrzebne do dezyderatu. Żądajmy tego, co mieliśmy dotychczas.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#WojciechMojzesowicz">Sądzę, że Komisja powinna powierzyć to zadanie podkomisji. Skład przedstawiłem wcześniej. Proponuję, aby dołączył pan poseł Piotr Krutul. Proszę o decyzję w tej sprawie. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła zaproponowany skład podkomisji. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że powołaliśmy podkomisję w siedmioosobowym składzie, która zajmie się do piątku przygotowaniem projektu dezyderatu w sprawie utrzymania w 2003 roku dopłat do mleka klasy „ekstra” w wysokości 7 groszy. Dziękuję za udział w dyskusji. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>