text_structure.xml 25.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#StanisławJanas">Otwieram posiedzenie połączonych Komisji. Witam wszystkich obecnych. W bieżącym roku obchodzimy stuletnią rocznicę powstania lotnictwa światowego oraz osiemdziesiątą piątą rocznicę lotnictwa polskiego. Z tej okazji Komisja Obrony Narodowej oraz Komisja Infrastruktury postanowiły zorganizować uroczyste spotkanie, żeby uświetnić te rocznice. We wspólnym posiedzeniu połączonych Komisji uczestniczą przedstawiciele Krajowej Rady Lotnictwa oraz przedstawiciele rządu. Chcę państwa poinformować, że swój udział w posiedzeniu zapowiedział marszałek Sejmu Marek Borowski. Za chwilę powinien przybyć na nasze spotkanie. Proszę o zabranie głosu przedstawiciela Krajowej Rady Lotnictwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#TomaszHypki">Dziękuję za zaproszenie na posiedzenie Komisji. Zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami będę chciał powiedzieć państwu kilka słów o tym, co działo się w 2003 r., który był rokiem lotnictwa. Chcielibyśmy także poruszyć kilka spraw merytorycznych. Początkowo na dzisiejsze posiedzenie Komisji zaproszony był jedynie zarząd. W tej chwili na sali jest kilkunastu członków Krajowej Rady Lotnictwa, którzy mają wiele do powiedzenia w sprawach merytorycznych. Od razu chciałbym wyjaśnić, że przewodniczący Krajowej Rady Lotnictwa Ryszard Leja jest poważnie chory. Z tego powodu nie może uczestniczyć w dzisiejszym spotkaniu. Prosił mnie, żeby przekazać państwu najlepsze życzenia świąteczne. Mieliśmy nadzieję, że uda nam się z nim połączyć, ale na razie nic z tego nie wychodzi. W związku z tym musiałem przejąć jego rolę. Chciałbym także poinformować, że na sali obecny jest prezydent Światowej Federacji Lotnictwa Wolfgang Weinreich. Przyjechał do nas z dość ciekawymi informacjami. Może będzie chciał nam coś powiedzieć. Przejdę teraz do merytorycznej części mojego wystąpienia. Pan przewodniczący powiedział już, że obchodzimy osiemdziesiątą piątą rocznicę polskiego lotnictwa. Rocznica ta wiąże się z odbudową niepodległej Polski. Muszę powiedzieć, że Polacy latali już wcześniej, ale nie było jeszcze polskiej państwowości. Dlatego przyjmujemy, że polskie lotnictwo powstało wraz z odzyskaniem niepodległości. Właśnie wtedy powstało polskie lotnictwo wojskowe. Mogą przeczytać państwo o tym w albumie, który udało nam się wydać. Po wielkich trudach w dniu dzisiejszym przywieźliśmy go prosto z drukarni. Nie jest jeszcze w ostatecznej formie, gdyż nie udało się wydać go w twardej oprawie. Otrzymali państwo egzemplarze w miękkiej oprawie. Jednak zawartość merytoryczna tego albumu jest dokładnie taka sama, jaka będzie w ostatecznej wersji. W albumie opisano całą historię polskiego lotnictwa. Wydaje mi się, że jest to jedyne takie wydawnictwo w historii współczesnej Polski. Podobne wydawnictwa ukazywały się przed wojną. Po wojnie tak kompleksowego albumu jeszcze nie było. Omówiono w nim całą historię lotnictwa wojskowego, komunikacyjnego i usługowego oraz przemysłu. W albumie można znaleźć informacje o wszystkim, co w jakiś sposób wiąże się z lotnictwem. Album został wydany przy wsparciu ze strony Aeroklubu Polskiego, Polskich Linii Lotniczych LOT oraz Przedsiębiorstwa Porty Lotnicze. Można o tym przeczytać w albumie. Jednak główną rocznicę, którą obchodzimy jest setna rocznica pierwszego lotu silnikowego z udziałem człowieka, czyli lotu na samolocie. Przypomnę, że wcześniej ludzie także latali balonami i sterowcami - urządzeniami lżejszymi od powietrza. Latali także na szybowcach. W tym przypadku chodzi o urządzenie ciężkie z napędem. Pierwszy taki lot odbył się w dniu 17 grudnia 1903 r. Dokonali tego bracia Wright. Przez pewien czas ta rocznica nie była uznawana. Dopiero po kilku latach formalnie uznano, że ten lot w ogóle się odbył. Ich szczęściem było to, że mieli dokumentację. Zrobiono wtedy zdjęcia, w związku z czym mogli udowodnić, że ten lot się odbył.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#TomaszHypki">Ten sukces kwestionowano szczególnie w Europie. Krajowa Rada Lotnictwa ogłosiła 2003 r. rokiem lotnictwa. Wystąpiliśmy do Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Aleksandra Kwaśniewskiego o objęcie patronatem roku lotnictwa. Prezydent przyjął naszą propozycję. W ramach roku lotnictwa udało nam się zorganizować wiele różnych imprez. Wystąpiliśmy do środowiska lotniczego, a także do innych środowisk o to, żeby było jak najwięcej imprez na różnych szczeblach. Powiem państwu kilka zdań o imprezach, które odbyły się na szczeblu centralnym. Były to imprezy o skali ogólnopolskiej. O wielu z nich na pewno państwo słyszeli. Być może w wielu z nich także mogli państwo uczestniczyć. Najpierw powiem o corocznej imprezie, którą jest bal lotników. Można powiedzieć, że jest to wydarzenie bez precedensu. W czasie karnawału spotyka się całe środowisko lotnicze na balu. Bal ma bardzo uroczystą oprawę. W trakcie balu najlepszym pilotom wojskowym i sportowym wręczamy wyróżnienia. Piloci otrzymują poważne nagrody. Na balu bawi się całe środowisko. Można powiedzieć, że dzięki temu środowisko się integruje. Na takich imprezach poznają się ludzie z lotnictwa wojskowego, z lotnictwa komunikacyjnego oraz z przemysłu. Dzięki temu łatwiej jest im współpracować w tych trudnych czasach. Być może pamiętają państwo, że w maju fundacja państwa Niemczyckich „Polskie Orły” zorganizowała specjalną edycję pikniku lotniczego w Góraszce. Ta impreza była reklamowana m.in. w telewizji. W pikniku wzięło udział wiele samolotów historycznych. Nie było samolotu braci Wright, ale były samoloty z tej epoki. Oczywiście nie były to oryginalne samoloty, lecz odtworzone. Myślę, że impreza ta miała duże znaczenie dla popularyzowania lotnictwa wśród społeczeństwa, a zwłaszcza wśród najmłodszych obywateli. Sądzę, że jest to jedna z ciekawszych imprez, które odbywają się co roku. Jej zasługi dla popularyzowania lotnictwa są ogromne. Kulminacja obchodów nastąpiła w sierpniu. W dniu 28 sierpnia obchodzimy dzień lotnictwa. Święto to przypada w rocznicę zwycięstwa Żwirki i Wigury w challengu, który odbył się w 1932 r. Polscy piloci wygrali wtedy zawody na polskim samolocie RWD 6. Dwa lata później ten sukces został powtórzony. W przeddzień obchodów dnia lotnictwa prezydent Aleksander Kwaśniewski odsłonił pomnik ku czci lotników polskich poległych w latach 1939–1945. Pomnik ten stanął na Polach Mokotowskich. Jest to wspaniały pomnik, który został zbudowany ze środków społecznych. W ten sposób oddano cześć wszystkim lotnikom, którzy zginęli na Wschodzie i na Zachodzie. W latach II wojny światowej zginęło kilka tysięcy naszych lotników. Wielu z nich zginęło w bitwie o Anglię. W uroczystości odsłonięcia pomnika wzięło udział wielu żyjących jeszcze weteranów, którzy walczyli w okresie II wojny światowej. Jest ich coraz mniej. Gośćmi honorowymi byli marszałkowie Sejmu i Senatu. Następnego dnia rano biskup polowy Wojska Polskiego Sławoj Leszek Głódź odprawił mszę w katedrze polowej. W południe kilkadziesiąt delegacji złożyło kwiaty pod Pomnikiem Lotnika. Pomnik ten usytuowany jest niedaleko nowego pomnika, o którym przed chwilą mówiłem. Mieści się przy ul. Żwirki i Wigury, koło Dowództwa Wojsk Lotniczych i Obrony Powietrznej. Wieczorem odbyła się kolacja z udziałem ok. 1 tys. osób z całego świata. Na kolacji zebrali się lotnicy, żeby podsumować obchody tego święta. Była to okazja do spotkania się lotników z różnych środowisk.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#TomaszHypki">W uroczystości wziął udział premier Leszek Miller, wicepremier Marek Pol oraz minister obrony narodowej Jerzy Szmajdziński. Przewodniczący Krajowej Rady Lotnictwa Ryszard Leja otrzymał z rąk premiera krzyż oficerski Orderu Odrodzenia Polski. Przy tej okazji wręczyliśmy specjalne wyróżnienia środowiska lotniczego, tzw. „Błękitne Skrzydła”. Co roku takie wyróżnienie otrzymuje 10 wyróżniających się ludzi lotnictwa. Są to ludzie z przemysłu, ze sportu i z wojska. Wyróżnienie przyznawane jest za osiągnięcia w poprzednich latach. Tym razem wyróżnienie otrzymało 6 osób, których zasługi dla polskiego lotnictwa były - naszym zdaniem - największe. Wyróżnienia otrzymali Tadeusz Góra, Mirosław Hermaszewski, Stanisław Skalski, Tadeusz Sołtyk, Jan Wróblewski i Włodzimierz Wilanowski. Wyróżnione osoby reprezentują wszystkie rodzaje lotnictwa. Tadeusz Góra jest znanym szybownikiem. Jako pierwszy otrzymał medal Lientala. Mirosław Hermaszewski był pierwszym polskim kosmonautą. Stanisław Skalski był asem lotnictwa z okresu II wojny światowej i bohaterem bitwy o Anglię. Tadeusz Sołtyk był konstruktorem lotniczym. Skonstruował m.in. samoloty Bies i Iskra. Jan Wróblewski był wielokrotnym mistrzem świata w szybownictwie. Włodzimierz Wilanowski był dyrektorem PLL LOT. Wiele dobrego zrobił dla naszych linii lotniczych. Dwa dni później w Radomiu odbyły się pokazy lotnicze Air Show 2003. Wzięła w nich udział rekordowa liczba samolotów z 15 państw. Było aż 5 zespołów akrobacyjnych. Pokazy obejrzało 140 tys. widzów. W informacji, którą państwu przekazaliśmy napisano, że było 140 widzów. Jest to oczywisty błąd. Przepraszam za tę pomyłkę. Pokazy zaszczycił swoją obecnością zarówno Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, jak i premier. W pierwszym dniu nie dopisała pogoda, ale było co oglądać. Myślę, że na tych pokazach było wiele osób spośród obecnych na tej sali. W ten sposób doszliśmy do dzisiejszego dnia, czyli do 17 grudnia i setnej rocznicy lotu braci Wright. Zostaliśmy zaproszeni na posiedzenie Komisji. Jest to jeden z elementów kończących obchody, w których uczestnicy Krajowa Rada Lotnictwa. Jeszcze w dniu dzisiejszym odbędzie się uroczyste posiedzenie Krajowej Rady Lotnictwa w Dowództwie Wojsk Lotniczych i Obrony Powietrznej. Natomiast w przedsiębiorstwie Petrolot odbędzie się spotkanie opłatkowe. Takie spotkanie organizujemy co roku. W zasadzie jest to wszystko, co chciałem państwu powiedzieć o tegorocznych obchodach. Odbyło się wiele innych imprez na różnych szczeblach. Organizowano je w różnych miastach. Takie imprezy odbywały się w Poznaniu, Wrocławiu i Krakowie. Organizowano je dla wąskich, ale także dla bardzo szerokich środowisk. Odbyły się pokazy w Pruszczu Gdańskim. Można powiedzieć, że takich imprez było sporo, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę trudną sytuację polskiego lotnictwa. Imprezy udało się zorganizować dzięki pomocy różnych osób, nie tylko z naszego środowiska. Dziękuję państwu za możliwość przedstawienia naszych dokonań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#StanisławJanas">Proszę o zabranie głosu zastępcy przewodniczącego Komisji Infrastruktury.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#BogusławLiberadzki">Lotnictwo było przedmiotem pracy Sejmu od początku kadencji. Jednym z pierwszych projektów, nad którymi pracowaliśmy było Prawo lotnicze. Było ono zmieniane po 32 latach obowiązywania poprzedniej ustawy. Nowelizacja ustawy była odpowiedzią na wymogi, które nas czekają. W Prawie lotniczym za najważniejsze uznaliśmy pogodzenie sfery lotnictwa cywilnego z lotnictwem wojskowym. Stworzyliśmy możliwość integracji tam, gdzie lotnictwo powinno być zintegrowane. Jednocześnie istnieje możliwość wprowadzenia różnic tam, gdzie są potrzebne. Wszystko powinno być ukierunkowane na najlepsze wykorzystanie posiadanego potencjału, wyposażenia i majątku. Daliśmy swobodę do tworzenia różnych towarzystw lotniczych, a także swobodę w prowadzeniu różnej działalności. W osobnym rozdziale znalazły się przepisy dotyczące lotnictwa sportowego i wyczynowego. W zasadzie każdy prawdziwy lotnik zaczynał swoją przygodę z lotnictwem od tego rodzaju lotnictwa. W wyniku transformacji lotnictwo to przeżywa chyba największe trudności. Mówię o całym systemie aeroklubów, o ich majątku, kształceniu oraz dalszych działaniach. Wiedzą państwo, że prawo lotnicze pozostawia w tej dziedzinie daleko idącą swobodę. Określone artykuły można stosować w zależności od potrzeb. O stosowaniu tych przepisów decyduje Urząd Lotnictwa Cywilnego. Warto podkreślić, że w ustawie przyjęto nowe rozwiązania, które powołały ten Urząd oraz prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego. W tej chwili ustawa obowiązuje już prawie przez rok. Wydaje się, że przychodzi czas na pewne podsumowania oraz na sprawdzenie, w jakiej mierze nowe Prawo lotnicze funkcjonuje. Należałoby określić, w jakim stopniu zaspokaja ono różne oczekiwania i nadzieje. Przypomnę, że w trakcie prac nad ustawą zgłaszano także pewne obawy. Jeżeli te obawy się potwierdzą, trzeba będzie wyciągnąć praktyczne wnioski. Komisja Infrastruktury kilkakrotnie oceniała stan lotnictwa w zakresie lotnisk, stanu wyposażenia, funkcjonowania oraz tworzenia systemu lotniczego. Zajmowaliśmy się także programami rozwojowymi. Komisja pamięta o tym, że mamy ponad 60 pasów startowych i lotnisk różnej kategorii, które mogą być eksploatowane przez lotnictwo różnego rodzaju. Tu właśnie następuje styk wojska ze sferą cywilną. Wojsko jest czynnym właścicielem wielu lotnisk. Właścicielem innych jest Agencja Mienia Wojskowego. Zajmowaliśmy się także dylematem związanym z centralnym lotniskiem dla Warszawy. W najbliższych miesiącach rząd, przy aktywnym udziale Komisji Infrastruktury, będzie podejmować decyzję w tej sprawie. Już teraz chcielibyśmy zwrócić się do Krajowej Rady Lotnictwa z prośbą o to, żeby była z nami przy podejmowaniu tej decyzji. Prosimy, żebyście zechcieli nam w tej sprawie podpowiadać i przedstawiać swoje sugestie. Liczymy się z tym, że będzie to bardzo ważna decyzja, której skutki odczuwać będziemy przez długie lata. Przesądzone zostanie, gdzie powstanie drugi port lotniczy. Na początku będzie to port międzynarodowy, dla linii o najdalszym zasięgu. Będzie to najbardziej uczęszczany port lotniczy oprócz Okęcia. Liczymy się z tym, że przy wyborze miejsca muszą być spełnione pewne kryteria.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#BogusławLiberadzki">Port musi być łatwo dostępny od strony lądowej. Do portu musi mieć dostęp kolej oraz transport drogowy, w tym komunikacja indywidualna i zbiorowa. Musi być zlokalizowane w takim miejscu, żeby mógł obsługiwać wielkie aglomeracje. Powinien być zintegrowany komunikacyjnie z lotniskiem Okęcie. Musi być odpowiednio położony z punktu widzenia warunków meteorologicznych. Warunki te powinny być możliwie najbardziej korzystne. Przy tym wyborze potrzebna będzie wasza mądrość. Bardzo liczymy na waszą pomoc. W zasadzie mamy już poza sobą podstawowe inwestycje poza portem lotniczym. Mówię o kontroli ruchu lotniczego, w tym tranzytowego oraz całej przestrzeni lotniczej. Mamy centrum kierowania ruchem lotniczym. Jest to wspólne centrum wojskowe i cywilne. Takie centrum powstało i może już funkcjonować. Sejm zajmował się także naszymi towarzystwami lotniczymi. Po 11 września 2001 r. największym problemem były gwarancje dla przewoźników międzynarodowych, a zwłaszcza dla Polskich Linii Lotniczych LOT. Jest to największa firma przewozowa. Zajmowaliśmy się także zagadnieniami związanymi z transformacją tej firmy. Musieliśmy odpowiedzieć na pytania związane z jej przyszłością, właścicielami i charakterem. Najnowszą sprawą są tzw. przewoźnicy niskokosztowi. Wiemy o wielu nowych inicjatywach. Generalnie takim inicjatywom sprzyjamy. Życzymy wszystkim, żeby to, co zaczęło latać, z sukcesem dalej latało i dopełniało działania przewoźnika flagowego. Cieszę się, kiedy widzę, że obok siebie siedzą prezes Marek Grabarek i prezes Jan Litwiński. Oznacza to, że między PLL LOT, a Air Polonia nie ma wojny. Chciałbym, żeby tak było nadal. W czasie prac Komisji odnotowaliśmy zasługi indywidualne dla lotnictwa cywilnego. Pamiętamy o tym, że współczesną historię PLL LOT tworzyli dyrektorowie Wilanowski, Kowalski, Słowiński i Litwiński oraz obecny prezes Marek Grabarek. Wiemy o tym, kto wchodził w skład władz lotniczych w okresie transformacji i przełomu, poczynając od generała Sobieraja, którego nie ma z nami, podobnie jak generała Kowalskiego. Wiemy, czego dokonał na początku transformacji główny inspektor Dąbkowski. Pamiętamy także Adama Berezowskiego, którego w tej chwili nie ma na sali. Mamy także nowego prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Należy zauważyć, że ten Urząd wykazał się nieco mniejszą stabilnością kadrową niż główny inspektorat. Prezesi Urzędu zmieniają się dość szybko. Byłoby dobrze powstrzymać te zmiany. Kiedyś była taka tradycja, że główny inspektor trwał na swoim stanowisku długo, chyba że stwórca zabrał go do siebie. Tak było w przypadku generała Sobieraja. Chciałbym, żeby przy okazji dzisiejszego spotkania przyjęli państwo do wiadomości, że w części infrastrukturalnej Sejm dostrzega lotnictwo. To, co uważamy za potrzebne lub niezbędne staramy się uregulować najlepiej, jak potrafimy, korzystając z waszych rad. Chcielibyśmy, żebyście dalej z nami byli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#StanisławJanas">Witam marszałka Sejmu. Poseł Bogusław Liberadzki mówił o zaangażowaniu polskiego parlamentu w tworzenie warunków sprzyjających rozwojowi lotnictwa. Wydaje się, że przy tej okazji należałoby wspomnieć także o dużym zaangażowaniu i wsparciu ze strony kolejnych rządów. W szczególny sposób chciałbym podkreślić zaangażowanie miłośników polskiego lotnictwa, którzy tworzą lobby lotnicze. To dzięki nim, dzięki temu, że podkreślają wagę różnych problemów, dzisiaj polskie lotnictwo jest w dość dobrej kondycji. Naprawdę mamy się czym chwalić. Mamy 85 lat wspaniałych tradycji i sukcesów naszych pilotów. Jest to także zasługa tych wszystkich, którzy wspierali polskie lotnictwo. Dzisiejsze spotkanie uświetnili swoją obecnością nie tylko przedstawiciele lotnictwa cywilnego, ale także wojska. Oprócz lotnictwa cywilnego i sportowego mamy także lotnictwo wojskowe. Lotnictwo jest w Marynarce Wojennej, w Wojskach Lądowych, a także w Wojskach Lotniczych i Obrony Powietrznej. W posiedzeniu bierze udział dowódca Wojsk Lotniczych i Obrony Powietrznej generał Ryszard Olszewski. Na sali obecny jest również poprzedni dowódca Wojsk Lotniczych i Obrony Powietrznej generał Dulęba. Obecni są przedstawiciele chyba wszystkich zakładów lotniczych oraz elektronicznych, które wspierają polskie lotnictwo. Są tu także byli posłowie, którzy są zaangażowani w działania przemysłu lotniczego. Nie będę wymieniał wszystkich. Mamy również przedstawicieli aeroklubów, które przygotowują adeptów lotnictwa. Proszę o zabranie głosu marszałka Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MarekBorowski">Serdecznie witam wszystkich zasłużonych dla polskiego lotnictwa, zarówno tych, którzy byli związani z lotnictwem w przeszłości, jak i tych, którzy są w lotnictwie wojskowym lub cywilnym obecnie. Lotnictwo jest dla Polaka czymś szczególnym. Powiem szczerze, że zupełnie nie wiem, z czego to się bierze. Tak po prostu jest. Już po 15 latach od pierwszego lotu braci Wright powstało polskie lotnictwo. Później rozwijało się bardzo szybko. Mieliśmy znakomitych pilotów, którzy osiągali międzynarodowe sukcesy. Mieliśmy także dobrych konstruktorów. Warto to podkreślić, gdyż w tym czasie Polska nie była żadną potęgą. Po rozbiorach Polska była słaba i podzielona. Okazało się jednak, że w polskim charakterze leży dążność do wybicia się i pokazania się na świecie. Lotnictwo było do tego doskonałą okazją. W tym czasie był to najbardziej nowoczesny przemysł, który zadomowił się w Polsce. Później polskie lotnictwo miało wiele różnych sukcesów. Nasze sukcesy szybowcowe pokazywały, jak wielu młodych ludzi garnie się do latania. Można także wspomnieć o udziale polskich lotników w II wojnie światowej. Można byłoby wymienić wiele różnych sukcesów. Osobiście nigdy nie miałem niczego wspólnego z lotnictwem. Chciałbym jednak powiedzieć, że w stosownym wieku samodzielnie złożyłem model pierwszego samolotu braci Wright. Kiedy skleiłem ten model, spojrzałem na podobiznę jednego z braci Wright. Pomyślałem sobie wtedy, jak wielka jest potęga ducha ludzkiego, jak wielka jest ciekawość i chęć zrobienia czegoś nowego. Trzeba było wiele wysiłku, żeby doprowadzić do skonstruowania takiego tworu i odważenia się na to, żeby na nim polecieć. Wydaje się, że taka chęć poznania jest polską cechą. Stąd właśnie biorą się różne sukcesy. Dzisiaj lotnictwo cywilne i wojskowe jest naszym oczkiem w głowie. Komisje sejmowe wielokrotnie zajmują się problemami lotnictwa i poświęcają im wiele uwagi. Sprawy dotyczące lotnictwa cieszą się w Sejmie dużym zrozumieniem. Chciałbym pogratulować państwu osiągnięć, które odnotowaliśmy w ostatnim okresie. Wyrażam przekonanie, że polskie skrzydła będą stale obecne na polskim niebie i nad innymi krajami, a polscy piloci utrzymają sławę, którą zdobywali przez 85 lat. Jest to sława całkowicie zasłużona. Za to państwu dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#StanisławJanas">Proszę o zabranie głosu przedstawiciela Krajowej Rady Lotnictwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#TomaszHypki">Zawsze czuliśmy, że pan marszałek jest człowiekiem lotnictwa. Dzisiaj mogliśmy dowiedzieć się, że mieliśmy rację. Myślę, że obecny Sejm zrobił wiele dobrego dla lotnictwa. Poseł Bogusław Liberadzki mówił o uchwaleniu ustawy Prawo lotnicze. Już tylko za to należą się specjalne podziękowania. Chciałem je złożyć na ręce marszałka Sejmu. Chciałbym wręczyć panu miniaturę Pomnika Lotnika, który przed wojną stał na Placu Unii Lubelskiej. W tej chwili stoi przy ul. Żwirki i Wigury. Co roku w dniu 28 sierpnia środowisko lotników spotyka się przy tym pomniku. Jest to pamiątka, którą wręczam panu za wspieranie polskiego lotnictwa przez Sejm oraz przez pana osobiście, w imieniu Krajowej Rady Lotnictwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#StanisławJanas">Proszę o zabranie głosu przewodniczącego Komisji Infrastruktury.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JanuszPiechociński">Chciałbym przyłączyć się do życzeń i gratulacji. W szczególny sposób chciałbym podziękować Krajowej Radzie Lotnictwa, a także całemu środowisku lotniczemu za codzienne współdziałanie i współpracę. Dziękujemy państwu nie tylko za cenne inicjatywy, ale także za kultywowanie pamięci, chronienie historii i tworzenie dobrego klimatu wokół lotnictwa. Szczególne wyrazy uznania kieruję pod adresem „Skrzydlatej Polski”. Jest to gazeta, z której pokolenia przyjaciół lotnictwa czerpały złożoną wiedzę o lotnictwie. W trudnych czasach tego typu specjalistyczne pisma wydawane są przede wszystkim dzięki ofiarności redakcji i jej przyjaciół. Za te wysiłki szczególnie państwa cenię. Liczymy na dalszą współpracę. Deklarujemy, że będziemy chcieli współpracować z wami w przyszłości. W Komisji Obrony Narodowej oraz Komisji Infrastruktury mają państwo życzliwych przyjaciół. Kończąc dzisiejsze posiedzenie chciałbym złożyć całemu środowisku życzenia świąteczne. Życzę państwu zdrowych i wesołych świąt oraz dobrego 2004 r. Wszystkim polskim lotnikom oraz przyjaciołom lotnictwa chciałbym tradycyjnie powiedzieć z serca płynące wyrazy - szczęść Boże przy zrywaniu się ponad ziemię i fruwaniu w obłokach z nadzieją na przełamywanie kolejnych barier. Mamy nadzieję, że polski Sejm będzie bardzo pomocny naszemu lotnictwu przy przełamywaniu barier. Serdecznie gratuluję całemu środowisku z okazji obchodów stulecia lotnictwa światowego. Zorganizowane przez państwa obchody pozwoliły na zintegrowanie różnych działań, wprowadzenie odpowiedniego nastroju, odbudowę przyjaźni i sympatii. Uważam, że jest to szczególnie cenne. Jesteśmy pełni uznania dla polskich lotników. Myślę, że władze państwowe oraz parlament będą tego dowodzić w podejmowanych procesach legislacyjnych. Życzę państwu wszystkiego najlepszego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#StanisławJanas">Życzymy polskiemu lotnictwu dalszych sukcesów w kraju i na świecie. Tym miłym akcentem kończymy uroczyste posiedzenie połączonych Komisji. Dziękuję państwu za udział w obradach. Zamykam posiedzenie połączonych Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>