text_structure.xml 19.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JanuszPiechociński">Otwieram posiedzenie Komisji Infrastruktury. Witam reprezentantów rządu na czele z podsekretarzem stanu w resorcie infrastruktury panem Wojciechem Hałką. Witam przedstawicieli instytucji rządowych, środowisk zawodowych i media oraz panie i panów posłów. W porządku dziennym mamy dzisiaj rozpatrzenie rządowego projektu ustawy - Prawo telekomunikacyjne. Jesteśmy dopiero świeżo po pierwszym czytaniu, które odbyło się w dniu wczorajszym. Projekt ustawy jest bardzo obszernym i jednocześnie bardzo ważnym dokumentem, co doskonale wykazała wczorajsza debata. Była to debata wyjątkowo interesująca, niosła wiele nowych treści i ocen w zakresie funkcjonowania rynku telekomunikacyjnego, a także samego projektu zupełnie nowej ustawy. Na zakończenie posiedzenia proponuję przekazanie projektu ustawy do podkomisji nadzwyczajnej, której podstawowym członem będą panie i panowie posłowie stałej podkomisji do spraw łączności. Informuję, że mam ambicję pracować bardzo sprawnie nad tym projektem ustawy, bardzo trudnym i złożonym. Dlatego jeśli ktoś z państwa posłów chciałby się sam zgłosić do pracy w podkomisji, to bardzo do tego zachęcam. Czy do porządku dziennego obrad panie i panowie posłowie wnosicie uwagi? Nie ma uwag; oddaję głos panu ministrowi Wojciechowi Hałce.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#WojciechHałka">Na wstępie chciałbym się zorientować, jak wnikliwie mam przedstawić projekt ustawy na dzisiejszym posiedzeniu Komisji, mając na uwadze, że na wczorajszym posiedzeniu plenarnym Sejmu podczas pierwszego czytania ustawy dokument nasz był przeze mnie dość obszernie przedstawiony. Ponadto odbyła się wczoraj bardzo żywa debata nad tym projektem, który wraz z aktami wykonawczymi jest dokumentem bardzo bogatym i obszernym, liczy bowiem ponad 400 stron. Z tych też względów, jeśli pan przewodniczący pozwoli, przedstawię tylko kilka zasadniczych uwag na temat przedkładanego dzisiaj Komisji projektu. Projekt ustawy jest w znacznej mierze projektem nowym. Nie proponujemy dokonania prostej nowelizacji obecnej ustawy - Prawo telekomunikacyjne, która po zmianie weszła w życie 1 października 2003 roku, mając przede wszystkim na uwadze, że w projekcie są implementowane przepisy kilku dyrektyw Unii Europejskiej. Chodzi konkretnie o osiem dyrektyw, z czego 6 stanowią dyrektywy tak zwanego nowego pakietu telekomunikacyjnego przyjęte 7 marca ubiegłego roku na podstawie traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską. Dyrektywy te weszły w życie dopiero pod koniec lipca 2003 r. Pozostałe dwie dyrektywy są dokumentami, które już były implementowane, a ich zapisy musimy dalej honorować i utrzymywać. Chodzi o dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 1999/5/WE z dnia 9 marca 1999 roku w sprawie urządzeń radiokomunikacyjnych i telekomunikacyjnych urządzeń końcowych oraz wzajemnego uznawania ich zgodności. Drugą jest dyrektywa EWG z dnia 3 maja 1989 roku o zbliżeniu praw państw członkowskich dotyczących kompatybilności elektromagnetycznej. Przy okazji wprowadzenia nowych przepisów unijnych do naszego systemu prawnego zaproponowaliśmy też pewne uporządkowanie kształtu ustawy i przepisów dotychczasowego Prawa telekomunikacyjnego. Stąd też w porozumieniu z Rządowym Centrum Legislacji, rząd proponuje uporządkowanie ustawy w postaci dwunastu działów grupujących merytorycznie poszczególne kwestie. W naszym odczuciu, taki zabieg powinien sprzyjać większej czytelności przepisów zawartych w ustawie. Dodam jeszcze, że przyjęcie do polskiego porządku prawnego proponowanych regulacji zostało poprzedzone osiągnięciem podstawowych standardów regulacyjnych zgodnych z dotychczasowym porządkiem prawnym Unii Europejskiej. Dokonaliśmy to poprzez nowelizację Prawa telekomunikacyjnego, o czym już mówiłem, w ustawie dnia 22 maja ub. roku o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne. Projektowana ustawa pozostaje w ścisłym związku ze strategią rozwoju telekomunikacji na lata 2004–2006 opracowaną przez rząd. Realizacji celów strategicznych rządu w zakresie telekomunikacji sprzyjać będzie zaproponowanie takich rozwiązań prawnych, aby uregulowania zawarte w ustawie sprzyjały dalszemu rozwojowi infrastruktury telekomunikacyjnej, zwiększyły dostępność usług telekomunikacyjnych, liberalizowały dostęp do rynku oraz - co najistotniejsze - dostosowywały regulacje do zasad obowiązujących na rynku Unii Europejskiej. Pozwolicie państwo, że w skrócie omówię poszczególne działy proponowanego projektu ustawy. W dziele 1- Postanowienia ogólne, w rozdziale 1 Zakres ustawy omówiony jest zakres i cele ustawy. W tym dziale znajduje się słowniczek pojęć używanych w ustawie. Należy podkreślić, że słowniczek ten w stosunku do funkcjonującego w obecnie obowiązującym Prawie telekomunikacyjnym, jest znacznie obszerniejszy i liczy 53 hasła. Tak szeroki zakres pojęć znajdujących się w słowniczku wynika przede wszystkim z licznych uwag zgłaszanych podczas prac nad projektem i uzgodnień międzyresortowych, a także uwag Komisji Prawniczej.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#WojciechHałka">Stanęliśmy na stanowisku, że definicje pojęć używanych w treści dalszych przepisów ustawy, trzeba bardzo precyzyjnie przygotować i wyodrębnić w osobnym przepisie. O tym właśnie mówi art. 2 projektowanej ustawy. W słowniczku nie znalazły się jedynie definicje techniczne, które znajdują się dalej w poszczególnych artykułach z uwagi na to, że mają zastosowanie tylko w danym przepisie. Dział 1 zawiera również podstawowe zmiany przepisów w stosunku do obecnego stanu prawnego. Zmiany te zawiera rozdział 2 Prowadzenie gospodarczej działalności telekomunikacyjnej. Odchodzimy od formuły udzielania zezwoleń bądź jakichkolwiek decyzji administracyjnych, które miałyby warunkować podjęcie działalności gospodarczej w obszarze telekomunikacji. W projektowanej ustawie wprowadzona jest formuła notyfikowania regulatora, którym jest Prezes Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty, który fakt takiej notyfikacji odnotowuje w stosownym rejestrze przedsiębiorców telekomunikacyjnych. Dla wygody tych przedsiębiorców i dla ich potrzeb Prezes Urzędu wydaje im zaświadczenie o wykonanym wpisie. Niemniej to zaświadczenie nie stanowi warunku podjęcia działalności gospodarczej. Decyduje wpis do rejestru, który dokonuje się na podstawie złożonego przez przedsiębiorcę pisemnego wniosku. Wniosek taki zawiera kilka podstawowych danych, a mianowicie firmę przedsiębiorcy, jego siedzibę i adres, oznaczenie formy prawnej przedsiębiorcy, a także m. in. ogólny opis sieci telekomunikacyjnej, usługi telekomunikacyjnej lub udogodnień towarzyszących, których dotyczy wniosek. W tym samym dziale wprowadzone są dwa nowe tryby postępowań administracyjnych, które dotyczą procesu konsultowania projektów rozstrzygnięć podstawowych na rynku telekomunikacyjnym. Konsultacje te dotyczą także partnerów działających na rynku krajowym. W określonych sytuacjach regulator musi przeprowadzać konsultacje z partnerami - urzędami regulacyjnymi w innych krajach, także z Komisją Europejską. To są tak zwane postępowania konsolidacyjne. Polegają one na przesłaniu przez Prezesa URTiP Komisji Europejskiej i organom regulacyjnym innych państw członkowskich projekty rozstrzygnięć wraz z ich uzasadnieniem. O tym dokładnie mówi art. 14–16 w rozdziale 4. Dział II jest dość obszerny i dotyczy zasad regulowania rynku telekomunikacyjnego. Do regulacji zawartych w tym dziale są implementowane głównie dyrektywy w sprawie wspólnych ram regulacyjnych sieci i usług łączności elektronicznej oraz dyrektywy w sprawie dostępu do sieci łączności elektronicznej i urządzeń towarzyszących oraz ich łączenia. Dyrektywy te, a w ślad za nimi regulacje proponowane w ustawie, określają sposoby dokonywania analiz rynków właściwych oraz ustalanie i znoszenie obowiązków i konkurencyjności rynku. Osobne przepisy określają i definiują przedsiębiorców zajmujących znaczącą pozycję na rynku i tryb nakładania określonych obowiązków operacyjnych na takich przedsiębiorców. W rozdziale tym wymieniony jest także katalog obowiązków i warunki, jakie mogą być nakładane dodatkowo na przedsiębiorców zajmujących znaczącą pozycję rynkową. Projektowana ustawa zmienia definicję znaczącej pozycji rynkowej.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#WojciechHałka">Taką pozycję wg ustawy zajmuje przedsiębiorca telekomunikacyjny, który samodzielnie posiada pozycję ekonomiczną na danym rynku telekomunikacyjnym, stwarzającą mu możliwość działania w znacznym zakresie, niezależnie od konkurentów, kontrahentów oraz użytkowników końcowych. Prezes URTiP sporządza wykaz takich przedsiębiorców i publikuje w Biuletynie URTiP. Tam również publikowane są decyzje nakładające obowiązki na przedsiębiorców o znaczącej pozycji rynkowej. Tutaj także znajdują się przepisy dotyczące zasad regulowania rynku detalicznego usług telekomunikacyjnych. Rozdział 4 zawiera także szczegółowe przepisy dotyczące rachunkowości regulacyjnej i kalkulacji kosztów działalności prowadzonej przez operatorów - przedsiębiorców telekomunikacyjnych. Dział III dotyczy ochrony użytkowników końcowych i usługi powszechnej. W rozdziale 1 tego działu uregulowano kwestie dotyczące zawierania umów, regulaminów i cenników usług oraz kwestie szczegółowe dotyczące korzystania z usług przez użytkowników końcowych. Nie będę wchodził w szczegóły, powiem jedynie, że jest to podstawowy dział, który znacząco rozszerza z jednej strony uprawnienia abonentów, a więc konsumentów usług telekomunikacyjnych, jak też wprowadza regulacje chroniące ich interesy. Takim nowym przepisem jest np. przepis dotyczący świadczenia usług o podwyższonej opłacie, to jest usług obejmujących połączenie telefoniczne z dodatkowym świadczeniem. Chodzi o takie usługi, jak m. in. połączenia z numerami zaczynającymi się na 0–700, usługi informacyjne lub rozrywkowe świadczone za pomocą telefonii komórkowej. Dział IV zawiera regulacje dotyczące gospodarowania częstotliwościami i numeracją. Przepisy zawarte w tym dziale mają raczej charakter techniczny, chociaż są bardzo istotne dla operatorów. Istotnym novum w projekcie jest przenoszenie uprawnień do częstotliwości na inny podmiot; zamiar przeniesienia takich uprawnień podlega jednak zgłoszeniu Prezesowi URTiP. Nowy dział V określa zasady wykonywania cyfrowych transmisji radiofonicznych i telewizyjnych. Przepisy te są związane z przewidywanym w niedalekiej przyszłości wprowadzeniem cyfrowych transmisji radiowych i telewizyjnych, a docelowo nawet z wyłączeniem transmisji w technologiach analogowych. Spodziewamy się, że takie przełączenie na transmisję cyfrową może nastąpić najwcześniej w latach 2008–2010. W tej kwestii rząd podjął się opracowania narodowej strategii w zakresie przejścia z nadawania analogowego na cyfrowe. Decyzją pana premiera Leszka Millera został powołany zespół międzyresortowy, w skład którego wchodzą wiceministrowie z różnych resortów, a także przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Zadaniem tego zespołu jest opracowanie takiego dokumentu o charakterze strategicznym, który przygotuje plan przejścia na nadawanie cyfrowe, a także uwzględni wszelkie uwarunkowania legislacyjne jak i organizacyjno-techniczne i gospodarcze. Dział VI dotyczy przepisów regulujących zasady korzystania z infrastruktury, urządzeń telekomunikacyjnych i urządzeń radiowych. W tym zakresie przepisy nie ulegają zasadniczym zmianom, są jednak bardziej uporządkowane; dotychczasowe uregulowania praktycznie pozostają w mocy.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#WojciechHałka">Dział VII obejmuje przepisy dotyczące tajemnicy telekomunikacyjnej i ochrony danych użytkowników. Nowości zaproponowane w tym dziale wynikają wprost z postanowień dyrektyw unijnych, głównie dyrektywy nr 58 z roku 2002 w sprawie przetwarzania danych osobowych i ochrony prywatności w sektorze łączności elektronicznej. Ma to bezpośrednio związek z przetwarzaniem danych i swobodnym przepływem tych danych. Dyrektywa wymaga od państw członkowskich zapewnienia osobom fizycznym praw i wolności w zakresie przetwarzania danych osobowych, w szczególności prawa do prywatności. Tak więc nowe przepisy mają chronić interesy użytkowników usług telekomunikacyjnych, bronić ich przed nieuprawnionym instalowaniem bez wiedzy i zgody na ich urządzeniach końcowych oprogramowania, którego sobie nie życzy. W szczególności chodzi o zestawiania połączeń telekomunikacyjnych, których również bez wiedzy i bez zgody użytkownika nie należy wykonywać. Myślę przede wszystkim o takich połączeniach, jak połączenia o podwyższonej opłacie typu 0–700 czy 0–300. W dziale VIII w sposób bardziej rozszerzony i bardziej uporządkowany niż dotychczas przedstawiono propozycje przepisów dotyczących obowiązków przedsiębiorców telekomunikacyjnych, jakie powinni ponosić na rzecz obronności, bezpieczeństwa państwa oraz bezpieczeństwa i porządku publicznego. Chodzi o te obowiązki, które przedsiębiorcy telekomunikacyjni są zobowiązani uwzględnić przy planowaniu, budowie, rozbudowie, eksploatacji lub łączeniu sieci telekomunikacyjnych w sytuacji szczególnych zagrożeń, a w szczególności wprowadzenia stanu nadzwyczajnego. Mamy nadzieję, że przepisy zaproponowane w tym dziale uporządkują i uregulują w bardziej precyzyjny sposób zakres zobowiązań publicznoprawnych, jakie nakładane są na przedsiębiorców telekomunikacyjnych. Dział IX kumuluje wszystkie przepisy dotyczące opłat telekomunikacyjnych. Jest to, jak sądzę, pewien walor tego projektu, że w jednej części ustawy omówione są te przepisy. Nowością jest wprowadzenie rocznej opłaty telekomunikacyjnej, którą mają wnosić operatorzy. Opłata ta, zgodnie z art. 176 ust. 2, nie może przekraczać jednak 0,3 proc. rocznych przychodów przedsiębiorcy telekomunikacyjnego z tytułu prowadzenia działalności telekomunikacyjnej, uzyskanych w roku obrotowym poprzedzającym o 2 lata rok, za który ta opłata jest należna i powinna być proporcjonalna do wysokości tych przychodów. Opłaty te byłyby wnoszone przez operatorów uzyskujących określony poziom przychodu rocznego. Mniejsi operatorzy byliby zwolnieni z tych opłat. Przepisy dotyczące opłat telekomunikacyjnych są zgodne z dyrektywą Parlamentu Europejskiego z 2002 roku w sprawie zezwoleń na udostępnianie sieci i usługi łączności elektronicznej. Opłata ma służyć pokryciu kosztów ponoszonych przez administrację łączności na prowadzenie działalności w zakresie regulowania rynku telekomunikacyjnego. W tym dziale znajdują się również zasady pobierania opłat za używanie numeracji i częstotliwości. W tym zakresie projekt ustawy nie wprowadza żadnej rewolucji ani nowych przepisów. Proponowany maksymalny poziom opłat, który będzie określony w rozporządzeniach wykonawczych, pozostaje bez zmiany. W końcowym dziale X przedstawiono przepisy regulujące zakres działania i konstytucję organów administracji łączności.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#WojciechHałka">Takimi organami są minister właściwy do spraw łączności oraz Prezes Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty. Do tego działu wprowadziliśmy także przepisy porządkujące zasadę powadzenia postępowań kontrolnych i pokontrolnych. Uwzględniono przy ich konstruowaniu przepisy projektowanej ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Wprowadzono także przepisy regulujące zasadę prowadzenia postępowań przez Prezesa URTiP. Dział XI zawiera przepisy karne i kary pieniężne. W tym zakresie specjalnych nowości nie ma w proponowanej ustawie. Ostatni dział XII ma charakter porządkowy i zawiera zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe. Jeśli chodzi o przepisy przejściowe, to trzeba zaznaczyć, że intencją projektodawców było, aby zapewnić w maksymalnie możliwym stopniu możliwość płynnego, niezakłóconego przejścia ze starego do nowego porządku prawnego, w tym w szczególności utrzymania dotychczasowych uprawnień, jakie nabyli przedsiębiorcy telekomunikacyjni. Chodzi o uprawnienia do prowadzenia działalności, jak i uprawnienia wynikające z przydzielonych zasobów numeracji czy częstotliwości. Zaznaczyć należy, że w związku z tym przedsiębiorcy działający dzisiaj na rynku telekomunikacyjnym na podstawie zezwoleń, będą zobowiązani notyfikować Prezesa Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty, a wpis tych przedsiębiorców do rejestru, który Prezes URTiP ma prowadzić, będzie dokonywany z mocy przepisu ustawowego w oparciu o dotychczas udzielone zezwolenia. W związku z tym, jak sądzimy, celem tej regulacji jest uniknięcie nakładania na przedsiębiorców dodatkowego obowiązku administracyjnego. Tyle informacji z mojej strony na temat przedłożonego projektu ustawy - Prawo telekomunikacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JanuszPiechociński">Jak już powiedziałem wcześniej, ze względu na bardzo trudny i obszerny projekt ustawy, proponuję powołanie podkomisji. W jej skład wejdą przede wszystkim członkowie stałej podkomisji ds. łączności i nowoczesnych technik informacyjnych. Przypomnę skład tej podkomisji. Jest w niej pan poseł Henryk Długosz (niez.), jako przewodniczący, a ponadto panowie posłowie Stanisław Gudzowski (LPR), Jerzy Hertel (PO), Tadeusz Jarmuziewicz (PO), Piotr Kozłowski (Samoobrona), Edward Maniura (PO), Antoni Mężydło (PiS), Krzysztof Oksiuta (SKL) i Janusz Piechociński (PSL-PBL). Czy ktoś z pań lub panów posłów zgłasza gotowość pracy w tej podkomisji nad projektem ustawy - Prawo telekomunikacyjne? Zgłaszają się panowie posłowie Bolesław Bujak (PSL-PBL), Andrzej Zając (SLD). Czy są jeszcze inne kandydatury?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#AndrzejRóżański">Zgłaszam swoją kandydaturę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JanuszPiechociński">Mamy zatem 12 kandydatów do podkomisji. Kto z pań i panów posłów jest za powołaniem podkomisji nadzwyczajnej do pracy nad projektem ustawy - Prawo telekomunikacyjne w przedstawionym składzie? Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie powołała podkomisję nadzwyczajną do prac nad projektem ustawy - Prawo telekomunikacyjne. Wybrana dwunastka przystąpi do jednego z najtrudniejszych procesów legislacyjnych w tej kadencji Sejmu, nie tylko z racji na terminu, ale i ze względu na złożoność materii. Proszę członków podkomisji o pozostanie na sali po zakończeniu posiedzenia celem wyboru przewodniczącego. Posiedzenie Komisji Infrastruktury uważam za zamknięte.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>