text_structure.xml
23.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JanuszPiechociński">Otwieram posiedzenie organizacyjne Komisji Infrastruktury. Witam serdecznie panie posłanki i panów posłów. Witam także prezesa Najwyższej Izby Kontroli pana Mirosława Sekułę. Pan prezes chciał przedstawić Komisji swoich współpracowników odpowiedzialnych za kontakty w obszarze zainteresowań naszej Komisji. Oddaję głos panu prezesowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MirosławSekuła">Chciałem przedstawić państwu tych swoich najbliższych współpracowników, którzy będą współpracowali z Komisją Infrastruktury. Mam nadzieję, że państwo będziecie mieli dużą pomoc z ich strony i będziecie z tej współpracy zadowoleni. Departamentem Najwyższej Izby Kontroli, którego zakres działania pokrywa się z zakresem działania Komisji Infrastruktury, jest Departament Komunikacji i Systemów Transportowych. Z kierownictwa Najwyższej Izby Kontroli osobą nadzorującą bezpośrednio ten departament, jest pan Krzysztof Szwedowski, wiceprezes Izby. Dyrektorem Departamentu Komunikacji i Systemów Transportowych jest pan Krzysztof Bieżejski. Jest w naszym gronie również doradca prezesa Najwyższej Izby Kontroli pan Ryszard Szyc, który będzie miał stałe upoważnienie do uczestnictwa w obradach Komisji i reprezentowania Izby na jej forum. Współpracując z panami Krzysztofem Bieżejskim oraz z panem Ryszardem Szycem oraz jeśli to będzie konieczne z panem prezesem Krzysztofem Szwedowskim lub ze mną, zawsze będziecie państwo mieli z naszej strony niezbędną pomoc.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JanuszPiechociński">Dziękuję bardzo panu prezesowi za inicjatywę. Chciałem serdecznie panu prezesowi podziękować za przedstawienie swoich współpracowników. Cieszymy się, że odbyło się to właśnie w tej formie i z inicjatywy pana prezesa. Dla członków Komisji mamy przygotowane wyniki kontroli w działach tematycznych przeprowadzonych przez Najwyższą Izbę Kontroli w ostatnich latach. W związku z tym stosownie do swoich zainteresowań państwo będziecie mogli sięgać do dorobku Najwyższej Izby Kontroli. Dziękuję także panu prezesowi Mirosławowi Sekule za deklarację stałej współpracy z naszą Komisją. Ponieważ część z państwa nie była obecna na poprzednim posiedzeniu Komisji, pozwólcie państwo, że jeszcze raz przedstawię skład sekretariatu naszej Komisji. Sekretariatem kieruje pani Elżbieta Kessel, a pracują z nami i dla nas panie: Jolanta Misiak, Grażyna Nojszewska-Komar oraz Krystyna Górska. Dzisiejsze spotkanie ma typowy charakter organizacyjny. Chciałbym, abyście państwo zapoznali się z zasadami oraz trybem zawiadamiania o posiedzeniach Komisji. Zawiadomienia o terminie i porządku dziennym posiedzeń Komisji będzie dokonywane w różnych formach w zależności od sytuacji; albo w formie poleconej przesyłki pocztowej, telefaksu, telegramu lub telefonu lub w formie komunikatu na posiedzeniu Sejmu. Wówczas zawiadomienie i materiały na posiedzenie Komisji mogą być włożone do skrytki poselskiej w Dolnej Palarni, a także w uzasadnionych przypadkach w formie osobistego poinformowania posłanki czy posła. Powszechnie stosowaną formą doręczenia zawiadomień będzie przesłanie ich telefaksem do podstawowego Biura Poselskiego, chyba że w szczególnie uzasadnionych przypadkach przewodniczący Komisji podejmie inną decyzję. Pismo w sprawie przekazania do sekretariatu Komisji aktualnego numeru faksu zostało państwu dostarczone. Prosimy o pilne uzupełnienie danych i szybki zwrot do sekretariatu Komisji wraz z numerem faksu podstawowego Biura Poselskiego. Chodzi o to, abyśmy możliwie szybko zakończyli proces organizacji komunikowania się ze sobą. Sekretariat Komisji bardzo apeluje także o to, aby w przyszłości uprzedzać o ewentualnych zmianach adresu zamieszkania posłów, numerów telefonu czy faksu, a także o przekazanie sekretariatowi numerów telefonów komórkowych - własnych lub asystentów poselskich. Ułatwi to komunikowanie się z państwem. Druga bardzo ważna kwestia jest związana z dyscypliną poselską. Chciałbym państwu zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 8 ust. 4a regulaminu Sejmu „Poseł potwierdza swoją obecność na posiedzeniu Komisji lub podkomisji podpisem na liście obecności. Jeśli nie ma możliwości wzięcia udziału w posiedzeniu Komisji, poseł jest obowiązany w ciągu 7 dni usprawiedliwić swoją nieobecność w formie pisemnej przed przewodniczącym Komisji. Zgodnie z uchwałą nr 57 Prezydium Sejmu z dnia 21 sierpnia 1997 r. przewodniczący Komisji nie później niż dziewiątego dnia po zakończeniu każdego miesiąca w formie pisemnej podejmuje decyzję w sprawie usprawiedliwienia nieobecności posła wskazując na jej podstawę prawną. Dlatego też pożądanym byłoby, aby w usprawiedliwieniu odwoływać się do przyczyn wymienionych w art. 8 ust. 5a regulaminu Sejmu. Przypominam treść tego przepisu.” Za przyczyny usprawiedliwiające nieobecność posła regulamin uznaje:- chorobę albo konieczność opieki nad chorym,- wyjazdy zagraniczne lub krajowe z polecenia Sejmu, marszałka Sejmu lub Komisji akceptowane przez Prezydium Sejmu,- zbieg posiedzeń komisji lub podkomisji, do których poseł należy, jeżeli brał udział w jednym z tych posiedzeń. W razie zbiegu posiedzenia Sejmu lub komisji lub podkomisji z zastrzeżeniem art. 78 ust. 3 - wykonywanie funkcji sprawozdawcy lub zabieranie głosu na posiedzeniu Sejmu,- urlop udzielony posłowi przez marszałka Sejmu z zastrzeżeniem ust. 9 oraz - inne ważne, niemożliwe do przewidzenia lub nieuchronne przeszkody.” Moja prośba do państwa; usprawiedliwienia nieobecności na posiedzeniach Komisji proszę składać do sekretariatu Komisji. Potwierdzam opinię, że kiedy byłem przewodniczącym czy wiceprzewodniczącym stałej komisji czy podkomisji, często korzystałem z ostatniego punktu art. 8 regulaminu wychodząc naprzeciw bardzo różnych sytuacjom i potrzebom. Zgodnie z art. 76 ust. 1 regulaminu Sejmu prezydium Komisji jest zobowiązane do opracowania projektu planu pracy Komisji. W związku z tym zwracamy się do państwa o przekazywanie do sekretariatu propozycji tematów do planu pracy Komisji na I półrocze roku 2002, ewentualnie wraz z deklaracją merytorycznego przygotowania posiedzenia. W planie pracy powinny być także ujęte przewidywane przez Komisję wyjazdowe posiedzenia Komisji, wyjazdy i wizytacje. Jak państwo wiecie obszar pracy Komisji dotyka wielu ważnych dla regionów inwestycji i problemów. Dlatego w poprzednich kadencjach członkowie Komisji Transportu i Łączności wielokrotnie wizytowali określone przedsięwzięcia inwestycyjne. Informuję państwa, że odbyliśmy już posiedzenie organizacyjne prezydium Komisji, na którym postanowiliśmy zaproponować następującą pracę naszej Komisji. Ponieważ przestrzeń legislacyjna, którą mamy się zajmować, jest bardzo szeroka, dla usprawnienia pracy i zdynamizowania procesu legislacyjnego w naszej Komisji, zgodnie z art. 91 regulaminu Sejmu, Komisja może ze swego składu powoływać stałe podkomisje określając ich skład oraz zakres działania. Przypominam, że powołanie stałej podkomisji wymaga zgody Prezydium Sejmu. Pod długiej dyskusji prezydium proponuje powołanie następujących stałych podkomisji:- stała podkomisja do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej,- stała podkomisja do spraw transportu, - stała podkomisja do spraw łączności oraz - stała podkomisja do spraw gospodarki morskiej. We wstępnej fazie naszych analiz zastanawialiśmy się, czy nie powołać także stałej podkomisji do spraw budżetu. Ponieważ jednak zakładamy, że nie będzie zasadniczych zmian w budżecie, w związku z tym będziemy mieli do czynienia jedynie z uchwalaniem czy rozpatrywaniem projektu budżetu dwa razy do roku. Dlatego uznaliśmy, że budżetem będziemy się zajmowali w całym składzie Komisji. Zapewne Komisja w tych pracach będzie wspierana przez Ministerstwo Infrastruktury. Dysponować będziemy także materiałami przygotowanymi przez Najwyższą Izbę Kontroli. Pozwoli to nam skontrolować i wypracować stosowną opinię o realizacji czy określić kształt planowanego budżetu w obszarze zainteresowań naszej Komisji. Prezydium także sugeruje Komisji, aby na czele stałych podkomisji stali członkowie prezydium, co usprawni proces legislacyjny. Chcielibyśmy, aby działo się to w następujący sposób. Kiedy marszałek Sejmu lub Sejm skieruje do nas projekt ustawy, to wówczas spotyka się prezydium Komisji i rozstrzyga, która z podkomisji jest właściwa pod względem merytorycznym do dokonania wstępnych prac legislacyjnych. Potem projekt byłby kierowany do podkomisji, w której jej członkowie, także przy ewentualnym udziale innych członków Komisji, przygotowaliby wstępne rozwiązanie.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#JanuszPiechociński">Dopiero później projekt już wstępnie przygotowany w podkomisji wracałby na posiedzenie całej Komisji, która by dokonywała dalszych prac legislacyjnych. Dlaczego proponujemy taką formułę? Po pierwsze - w naszej Komisji, na szczęście, jest wielu wybitnych fachowców z obszarów tematycznych, którymi będzie się zajmować nasza Komisja. Po drugie - jesteśmy komisją dużą. Po trzecie - w poprzedniej kadencji obszar spraw, którymi obecnie będzie się zajmować nasza Komisja, był niezwykle szeroki i obejmował aż 560 ustaw. Z tego widać wyraźnie, że jesteśmy uczestnikiem aż w ponad jednej trzeciej całego procesu legislacyjnego parlamentu. Aby więc nie wskazywano naszej Komisji, jako jednej z zawalidróg w procesie legislacyjnym, proponujemy taką strukturę organizacyjną, aby w mniejszych zespołach pracować nad projektami ustaw i już w podkomisjach wykonać gros prac legislacyjnych. Jeśli Komisja podzieli pogląd prezydium co do liczby oraz obszaru działania stałych podkomisji, to w imieniu prezydium chciałbym zaproponować, aby na ich czele stali następujący panowie posłowie. Proponujemy, aby na czele podkomisji do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej stanął zastępca przewodniczącego Komisji pan poseł Jerzy Polaczek, na czele podkomisji do spraw transportu zastępca przewodniczącego Komisji pan poseł Bogusław Liberadzki, na czele podkomisji do spraw łączności zastępca przewodniczącego Komisji pan poseł Henryk Długosz oraz na czele podkomisji do spraw gospodarki morskiej zastępca przewodniczącego Komisji pan poseł Leszek Sułek. Udział pań posłanek i panów posłów w poszczególnych podkomisjach nie jest limitowany. Zwracam jedynie uwagę, że uczestnictwo w pracach Komisji oraz stałej podkomisji wymaga stosownej dyscypliny. Ponieważ większość państwa jest również członkami innych komisji, proszę, aby w miarę równomiernie rozkładać obciążenia. Prezydium nie stawia wymogu jakiegokolwiek limitowania aktywności państwa posłów w procesie legislacyjnym. Czy państwo akceptujecie propozycję powołania czterech stałych podkomisji? Przypominam, że będą to podkomisje do spraw: budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, do spraw transportu, do spraw łączności oraz do spraw gospodarki morskiej. W sumie podkomisje te tematycznie wyczerpują obszar zainteresowania naszej Komisji. Czy są inne propozycje? Nie ma. Czy wobec tego mogę uznać, że drogą konsensusu uzgodniliśmy, że wystąpimy do Prezydium Sejmu o wyrażenie zgody na powołanie czterech stałych podkomisji? Czy jest zgoda na tę propozycję prezydium? Jest zgoda; dziękuję. Czy wobec tego jest także zgoda państwa na przyjęcie zasady, aby poszczególni zastępcy przewodniczącego Komisji byli jednocześnie przewodniczącymi stałych podkomisji? Chodzi o usprawnienie przepływu informacji oraz procesu legislacyjnego. Może jednak wolicie państwo, aby tę kwestię pozostawić samym członkom stałych podkomisji? Skoro nie ma innych propozycji i nie ma głosów sprzeciwu, to rozumiem, że jest państwa aprobata dla propozycji prezydium. Prosiłbym państwo o dokonanie stosownych wpisów na listach poszczególnych stałych podkomisji, abyśmy mogli wystąpić z tymi dokumentami do Prezydium Sejmu. We wniosku musimy bowiem nie tylko określić nazwę i zakres działania stałych podkomisji, ale również przedstawić ich skład osobowy. Odczytam nazwiska posłów, którzy do tej pory zgłosili akces do poszczególnych podkomisji. Do podkomisji do spraw łączności akces zgłosili następujące panie posłanki i panowie posłowie: Henryk Długosz, Tadeusz Jarmuziewicz, Edward Maniura, Sylwia Pusz, Jerzy Hertel, Stanisław Gudzowski i Jan Tomaka. Do stałej podkomisji do spraw gospodarki morskiej zapisali się, jak dotychczas, panie posłanki i panowie posłowie: Leszek Sułek, Józef Tomala, Tadeusz Urban, Andrzej Różański oraz Elżbieta Piela-Mielczarek. Mamy jeszcze podkomisję transportu, do której zgłosiło się wielu posłów. Prosiłbym, abyśmy nie koncentrowali się wszyscy tylko na transporcie. Do stałej podkomisji do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej akces zgłosili następujący posłowie: Jerzy Polaczek, Barbara Blida, Krzysztof Jurgiel, Łukasz Abgarowicz, Tadeusz Kędziak, Wiesław Okoński, Jan Sztwiertnia, Tadeusz Urban, Elżbieta Więcławska, Zbigniew Janowski i Zygmunt Szymański. Ponieważ przewodniczący Komisji powinien znajdować się zawsze tam, gdzie jest najmniej członków Komisji, wobec tego zapisuję się do stałej podkomisji do spraw gospodarki morskiej, by osiągnęła siedmioosobowy limit. Odczytam jeszcze nazwiska posłów, którzy zapisali się na liście członków stałej podkomisji do spraw transportu.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#JanuszPiechociński">Są to posłowie: Andrzej Zając, Bogusław Liberadzki, Michał Kaczmarek, Jan Tomaka, Stanisław Jarmoliński, Jerzy Hertel, Joanna Sosnowska, Józef Szczepańczyk, Bolesław Bujak, Wiesław Okoński, Jan Sztwiertnia, Sylwia Pusz, Edward Maniura oraz Tadeusz Jarmuziewicz. Sekretariat skontaktuje się z parlamentarzystami, którzy są dzisiaj nieobecni na posiedzeniu Komisji, celem zadeklarowania się z ich strony do poszczególnych podkomisji. Przypominam państwu, że jutro mamy pierwsze merytoryczne posiedzenie Komisji. Wspólnie z Komisją Finansów Publicznych spotykamy się o godz. 15 w sali 14. Myślę, że w ciągu godziny uda nam się na wspólnym posiedzeniu zamknąć sprawę gwarancji dla przewoźników. Sprawa ta nie wywołała kontrowersji podczas wczorajszej debaty parlamentarnej. Jak państwo wiecie, dzisiejszy pomysł, aby projekt ustawy o podatkach od osób fizycznych znalazł się także w Komisji Infrastruktury, nie znalazł uznania w oczach Wysokiego Sejmu. Z pewnością jednak w stosowanym momencie nasza Komisja zajmie się kredytami hipotecznymi. Kwestia ta powinna być przedmiotem wnikliwej analizy i jednym z pierwszych zadań nowo powołanej stałej podkomisji do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej. Trzeba bardzo dokładnie przeanalizować mechanizmy zawarte w proponowanej formie kredytowania, tak aby podkomisja wypracowała opinię dla całej Komisji w tym obszarze. Chodzi o to, na ile to rozwiązanie jest korzystne dla budownictwa. Myślę, że kwestia ta wywoła gorącą debatę. Raz jeszcze przypominam, że jutrzejsze posiedzenie rozpoczniemy o godz. 15. Chciałbym także, aby jeszcze w tym tygodniu przekazać do sekretariatu Komisji państwa wnioski, pomysły i propozycje dotyczące planu pracy Komisji. Musimy bowiem maksymalnie szybko przekazać projekt takiego planu marszałkowi Sejmu. Informuję także, że skierowałem do wicepremiera i ministra infrastruktury pana Marka Pola prośbę o szybkie i w miarę syntetyczne zaprezentowanie bilansu otwarcia w poszczególnych dziedzinach, którymi zajmuje się nasza Komisja. Chodzi o to, abyśmy bardzo szybko przystąpili do prac merytorycznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JerzyPolaczek">Pozwolę sobie na przekazanie informacji, a może sugestii pod adresem członków Komisji Infrastruktury, zwłaszcza tych, którzy zapisali się do stałej podkomisji do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej. Z uwagi na to, że nie przeszedł w Sejmie wniosek o włączenie naszej Komisji razem z Komisją Finansów Publicznych, do rozpatrywania projektu zmiany ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, sugeruję tym posłom, którzy jednocześnie są członkami Komisji Finansów Publicznych, aby spróbowali uczestniczyć w obradach tej ostatniej Komisji. Z jednego co najmniej powodu. Wspomniana ustawa przewiduje między innymi uchylenie dwóch ustaw uchwalonych dosyć niedawno przez Sejm. Mam na myśli ustawę o dopłatach do kredytów remontowych oraz ustawę o dopłatach do kredytów na pierwsze mieszkanie. Te istotne akty prawne zostały przyjęte przez Sejm zaledwie kilka miesięcy temu. Dlatego istotne jest zadanie kilku szczegółowych pytań przedstawicielom rządu, co stanie się ze środkami przewidzianymi w budżecie państwa na rok 2002 na realizację tych dwóch ustaw. Co z nimi się stanie, gdzie zaoszczędzone środki finansowe zostaną umiejscowione w budżecie? Czy na przykład środki te zostaną przeznaczone na Krajowy Fundusz Mieszkaniowy, czy na jakiś inny cel?Jest to moja uwaga trochę o charakterze przyczynkowym, ale wydaje mi się, że istotna. Zachęcam tych z państwa, którzy są także w Komisji Finansów Publicznych, do zwrócenia uwagi na ten problem.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JanuszPiechociński">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#ZbigniewJanowski">Chciałbym zwrócić uwagę, że w zakresie działania naszej Komisji znajduje się także gospodarka przestrzenna. Ustawa z 7 lipca 1994 roku o zagospodarowaniu przestrzennym określa termin funkcjonowania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego do 31 grudnia 2001 r. Z tego powodu ustawa ta wymaga szybkiej nowelizacji. Jest to poprawka jedynie techniczna ponieważ nad zmianą całej ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym będziemy dyskutowali prawdopodobnie w roku następnym lub w dalszych latach. Ustawa ta nie została bowiem uchwalona przez Sejm poprzedniej kadencji. Było tak dużo do niej poprawek i rozbieżnych zdań, że Sejm nie zdążył z zakończeniem prac legislacyjnych. Mam przygotowany projekt zmiany wspomnianej ustawy z roku 1994 polegający jedynie na zmianie terminu obowiązywania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Proponuję przedłużenie tego terminu o co najmniej dwa lata. Pierwotnie obowiązywał termin pięcioletni, potem kolejną nowelizacją przedłużono go o dwa lata. Ja proponuję, aby termin ważności miejscowych planów zagospodarowania przesunąć o kolejne dwa lata. Mam nadzieję, że w tym czasie Sejm zdoła uchwalić nową, kompleksową ustawę o zagospodarowaniu przestrzennym. Istnieją dwie możliwości; albo będzie to inicjatywa poselska i wtedy prosiłbym jeszcze 15 posłów o podpisanie projektu, lub inicjatywa Komisji. Można proces legislacyjny przeprowadzić w trybie pilnym, aby zdążyć przed końcem roku 2001. W ten sposób unikniemy wielkiego chaosu w gminach, bo wiadomo, że proces przygotowania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego nie przebiegał sprawnie, gminy nie były w stanie tego zrobić w ustawowych terminach. Prawdopodobnie pod rządami tej ustawy przez najbliższe dwa lata niektóre gminy także nie zdołają tego zrobić. Trzeba będzie zatem pomyśleć o nowej ustawie, która zagwarantuje, że gminy wywiążą się z nałożonych na nie obowiązków.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JanuszPiechociński">Przypominam, że na inauguracyjnym posiedzeniu naszej Komisji, kiedy mieliśmy możność poznania planów ministra infrastruktury, pan wicepremier Marek Pol zadeklarował, że rządowy projekt nowelizacji ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym zostanie skierowany na szybką ścieżkę legislacyjną. Jeśli pan poseł Zbigniew Janowski ma już przygotowany projekt nowelizacji ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym, to proponuję, aby go przekazał sekretariatowi Komisji. Po jutrzejszym posiedzeniu Komisji odbędziemy krótkie robocze spotkanie, podczas którego byśmy wstępnie ocenili projekt nowelizacji i uruchomili inicjatywę Komisji. Mam nadzieję, że to też może przyspieszyć działania rządu w tej kwestii. Czy są inne uwagi lub propozycje?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#WiesławOkoński">Mam pytanie; co spowodowało taki podział ról, jeśli chodzi o kompetencje przewodniczących podkomisji? Jakie były sugestie ze strony prezydium Komisji?Drugie pytanie dotyczy jednej ustawy i jednego rozporządzenia. Niestety, nie pamiętam ich nazwy i numerów. Znam jedynie treść rozporządzenia ministra gospodarki bodaj z 20 września br. wprowadzającego zasady określania uprawnień dla operatorów sprzętu. To rozporządzenie spowodowało, że dzisiaj jest w Polsce tylko jedna instytucja uprawniona do wydawania takich zaświadczeń pozwalających operatorom sprzętu średniego i ciężkiego na wykonywanie zawodu. Rozporządzenie to obowiązuje od 1 listopada tego roku. Należałoby natychmiast zająć się tą sprawą. Kolejna kwestia wiąże się z ustawą o samorządach zawodowych inżynierów budownictwa, architektów i urbanistów. Ustawa ta zobowiązuje Polski Związek Inżynierów i Techników Budownictwa, nie wiadomo dlaczego, do udzielania uprawnień budowlanych od 1 stycznia 2002 roku. To spowodowało, że związek ten uzurpuje sobie wyłączne prawo do wydawania takich uprawnień. Myślę, że ze względu na termin ważności wspomnianych aktów prawnych, należałoby szybko się zająć obydwiema sprawami.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JanuszPiechociński">Mam nadzieję, że koledzy z merytorycznych podkomisji zanotowali obydwa akty prawne i problemy z nimi związane. Odpowiem natomiast panu posłowi na pierwsze pytanie dotyczące podziału ról. Mamy cztery stałe podkomisje, bo tylu jest też zastępców przewodniczącego Komisji. Chcieliśmy zachować pewną równowagę. O przydziale funkcji przewodniczących podkomisji decydowali sami kandydaci kierując się swoją kompetencją w obszarze dotychczasowych swoich zainteresowań. Dlatego szefem podkomisji do spraw transportu został były minister pan Bogusław Liberadzki, podkomisji do spraw łączności pan poseł drugiej kadencji Henryk Długosz, który poprzednio pracował w Komisji Transportu i Łączności. Podobnie zresztą pan poseł Jerzy Polaczek pracował w Sejmie poprzedniej kadencji w Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej. Jak widać rozstrzygnął wspomniany klucz fachowości i kompetencji. Czy są jeszcze inne sprawy do omówienia? Skoro nie ma, będziemy kończyć obrady. Raz jeszcze przypominam o zgłaszaniu do sekretariatu propozycji do planu pracy Komisji w I półroczu przyszłego roku. Zamykam posiedzenie Komisji Infrastruktury.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>