text_structure.xml 22.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#MarekSawicki">Otwieram posiedzenie Komisji. Czy są uwagi do porządku obrad lub propozycje jego rozszerzenia? Nie ma zgłoszeń. Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek obrad. Przystępujemy do pierwszego czytania rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy - Prawo energetyczne. Projekt uzasadni pan minister Jacek Piechota.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JacekPiechota">Nowelizacja tej ustawy ma głównie na celu dostosowanie jej przepisów do dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej. Są to następujące dyrektywy: - 2003/54/WE z dnia 26 czerwca 2003 r. dotycząca wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej, która uchyla dyrektywę 96/WE, - 203/55/WE z dnia 26 czerwca 2003 r. dotycząca wspólnych zasad rynku wewnętrznego gazu ziemnego, która uchyla dyrektywę 93/30/WE. Projekt ustawy zawiera również propozycje niezbędnych zmian wynikających z dotychczasowych doświadczeń stosowania prawa energetycznego i wprowadzania konkurencyjnego rynku gazu ziemnego oraz energii elektrycznej w Polsce. Wdrażane do prawa polskiego przepisy Unii Europejskiej mają głównie na celu przyspieszenie procesu rozwoju krajowych rynków gazu i energii elektrycznej i poprawę warunków konkurencji w sektorze energetycznym. W efekcie prowadzą one do obniżania cen i opłat oraz poprawy jakości i zakresu usług świadczonych przez sektor energetyczny. Dyrektywy wprowadzają również regulacje służące poprawie bezpieczeństwa dostaw paliw gazowych i energii elektrycznej oraz ochronie odbiorców, a także przepisy dotyczące organów regulacyjnych w energetyce. Poprawa warunków sprzyjających rozwoju konkurencji będzie następować w wyniku łatwiejszego dostępu do sieci gazowych i elektroenergetycznych - przesyłowych i dystrybucyjnych - dla podmiotów działających na rynkach gazu ziemnego i energii elektrycznej w poszczególnych krajach członkowskich Unii Europejskiej oraz w skali europejskiej. Trudności w uzyskiwaniu dostępu do sieci przez niezależnych sprzedawców w niektórych krajach Unii spowodowane są istniejącą w tych krajach strukturą przedsiębiorstw, w której dominują pionowo zintegrowane przedsiębiorstwa energetyczne. Preferują one dostawy do swoich odbiorców od własnych jednostek wytwórczych. W celu poprawy tej sytuacji dyrektywy zobowiązują państwa członkowskie do prawnego wydzielenia operatorów systemów przesyłowych i operatorów systemów dystrybucyjnych. Przepisy dyrektyw wymagają, aby działalność operatorska w pionowo zintegrowanych przedsiębiorstwach była, cytuję: „co najmniej niezależna prawnie i organizacyjnie, a także w zakresie podejmowanych decyzji” od innych rodzajów działalności. Prawne wydzielenie działalności sieciowej nie oznacza konieczności rozdziału własności. Właścicielem majątku sieciowego, wydzielonego prawnie operatora systemu przesyłowego lub dystrybucyjnego może pozostać dotychczasowy właściciel. Muszą być jednak spełnione warunki, określone w dyrektywach, dla osób odpowiedzialnych za nadzorowanie operatorów oraz osób zatrudnionych przez operatora, aby zapewnić rzeczywistą niezależność operatorów. Dyrektywy wprowadziły jednolite zasady nadania odbiorcom uprawnień do wyboru sprzedawcy - odbiorcom niebędącym gospodarstwami domowymi najpóźniej od 1 lipca 2004 r., a wszystkim odbiorcom od 1 lipca 2007 r. Proponowane w tym zakresie zmiany w ustawie - Prawo energetyczne powodują w szczególności: - nadanie odbiorcom uprawnień do zakupu paliw gazowych i energii elektrycznej od wybranego przez siebie sprzedawcy, dla wszystkich odbiorców niebędących gospodarstwami domowymi, od dnia wejścia w życie ustawy, a dla wszystkich odbiorców od 1 lipca 2007 r., - doprecyzowanie warunków uprawniających przedsiębiorstwa energetyczne do odmowy świadczenia usług przesyłania oraz dystrybucji paliw i energii, transportu gazociągami kopalnianymi, magazynowania i skraplania gazu ziemnego, w tym odmowy spowodowanej kontraktami na dostawy gazu ziemnego typu „bierz lub płać” oraz usług świadczonych przy pomocy nowej infrastruktury, - rozszerzenie obowiązku informowania przez przedsiębiorstwa energetyczne odbiorców oraz prezesów zarówno Urzędu Regulacji Energetyki, jak i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o odmowie świadczenia usług przesyłania, dystrybucji, magazynowania paliw gazowych i energii, - nałożenie na prezesa URE obowiązku konsultowania z państwami członkowskimi decyzji o wyrażeniu zgody dla przedsiębiorstw energetycznych na odmowę świadczenia usług przesyłowych pomiędzy krajami i uzyskiwania w tym zakresie zgody Komisji Europejskiej, - doprecyzowanie prawa do korzystania z wyboru sprzedawcy w obrocie transgranicznym; projektowane przepisy przewidują świadczenie - na zasadzie wzajemności - usług przesyłania paliw gazowych i energii na rzecz odbiorców zagranicznych, którzy posiadają prawo do usług przesyłowych i wyboru dostawcy również w swoim kraju, - wprowadzenie delegacji do uregulowania w rozporządzeniach wykonawczych warunków funkcjonowania systemów energetycznych dotyczących: bezpieczeństwa technicznego w zakresie przyłączania do sieci, bilansowania systemu, i zarządzania ograniczeniami w systemie oraz przekazywania odbiorcom informacji o strukturze paliwowej źródeł energii elektrycznej, w których byłaby tworzona energia elektryczna dostarczana przez dostawcę i wpływie tych źródeł na środowisko, - znaczne rozbudowanie zakresu zadań operatorów systemów, w szczególności tych zadań, które mają zapewnić bezpieczeństwo funkcjonowania systemu oraz podejmowanie działań mających na celu usuwanie skutków nagłych zdarzeń, - wprowadzenie wymagań dla zapewnienia niezależności - w formie prawnej, organizacyjnej i decyzyjnej - operatorów systemów gazowych i elektroenergetycznych, będących w strukturze przedsiębiorstwa zintegrowanego pionowo. Przewidziana jest także zmiana roli i umocowania instrukcji ruchu oraz eksploatacji sieci.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#JacekPiechota">Dotychczas obowiązek opracowania i stosowania przez operatora systemu elektroenergetycznego instrukcji ruchu i eksploatacji sieci wynikał z rozporządzenia wydanego przez Ministra Gospodarki. Instrukcja ta ma istotne znaczenie dla użytkowników systemu, gdyż stosowanie zawartych w niej regulacji wpływa na koszty i przychody przedsiębiorstw energetycznych. Krytykowana była w szczególności sytuacja, iż przedsiębiorstwo energetyczne narzuca innym przedsiębiorstwom warunki, w tym o istotnym znaczeniu ekonomicznym, opracowując instrukcję i wprowadzając ją w życie. Projekt ustawy rozwiązuje ten problem. Proponujemy, aby zawartość instrukcji była określona w ustawie, natomiast bazą do sporządzania instrukcji przez operatorów systemów gazowych i elektroenergetycznych staną się wymagania określone w rozporządzeniach wykonawczych do ustawy. Wprowadzony zostanie obowiązek konsultowania projektu instrukcji z prezesem URE, który będzie zatwierdzał tę jej część, która dotyczy zasad bilansowania i zarządzania ograniczeniami systemu. W projekcie ustawy przewidziane są nowe zasady kształtowania polityki energetycznej państwa. Projektodawca zaproponował nowe podejście do opracowania tej polityki, w tym zastąpienie obecnych założeń, dokumentem zawierającym politykę energetyczną państwa aktualizowaną co 4 lata. W tym celu dostosowano zakres i tryb opracowania polityki energetycznej państwa do potrzeb w zakresie monitorowania bezpieczeństwa dostaw paliw i energii. Dokument, w którym zostanie wyznaczona polityka energetyczna państwa, będzie zawierał 3 części: ocenę realizacji polityki za poprzedni okres, część prognostyczną o horyzoncie czasowym nie krótszym niż 20 lat oraz program działań wykonawczych, przewidzianych na najbliższe cztery lata, zawierający instrumenty jego realizacji. Projektowane przepisy wprowadzają również obowiązek opracowywania i publikowania sprawozdań z wyników monitorowania bezpieczeństwa zaopatrzenia kraju w gaz ziemny i energię elektryczną oraz przekazywania ich do Komisji Europejskiej. Kolejne zmiany dotyczą bezpieczeństwa dostaw paliw gazowych i energii. Rozdzielenie prawne działalności sieciowej przedsiębiorstw od działalności w zakresie sprzedaży paliw gazowych i energii elektrycznej, w celu zapewnienia odbiorcom bezpieczeństwa dostaw, wymaga zmian regulacji dotyczących organizacji sprzedaży paliw gazowych i energii elektrycznej tym odbiorcom, którym przedsiębiorstwa mają obecnie obowiązek zapewnienia dostaw i sprzedaży tych paliw i energii. W projekcie ustawy przewidziane jest wprowadzenie regulacji dotyczących w szczególności: - określenia minimalnej zawartości umów i warunków umów sprzedaży, - świadczenia usług przesyłania oraz dystrybucji paliw gazowych i energii elektrycznej, magazynowania paliw gazowych oraz świadczenia usług kompleksowych, - zapewnienia usług powszechnych, tzw. dostawy kompleksowej, obejmującej zarówno sprzedaż paliw gazowych lub energii, jak i świadczenie usługi przesyłowej dla gospodarstw domowych i małych przedsiębiorstw, które nie uzyskały jeszcze uprawnienia do korzystania z usług przesyłowych i wyboru sprzedawcy lub nie chcą korzystać z tego uprawnienia.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#JacekPiechota">Dyrektywy pozwalają państwom członkowskim wyznaczyć tzw. dostawców z urzędu, którzy mogą świadczyć usługi uniwersalne wszystkim odbiorcom niekorzystającym z uprawnień do wyboru sprzedawcy. Wybór sprzedawcy z urzędu będzie dokonywany przez prezesa URE w drodze przetargu. Gdyby w tym trybie nie został wyłoniony sprzedawca z urzędu, to prezes URE wyznaczy go w drodze decyzji na okres 12 miesięcy. Kolejne projektowane regulacje prowadzą do: - zmiany zasad kształtowania i kalkulacji taryf paliw gazowych i energii elektrycznej, które dotyczą prawa do uwzględniania w taryfach uzasadnionego zwrotu z kapitału zaangażowanego w działalność regulowaną, - uchylenia ograniczenia udziału opłat stałych w opłatach przesyłowych oraz zmian zasad ustalania opłat za przyłączenie do sieci. Te zmiany służyć mają likwidacji subsydiowania skrośnego pomiędzy różnymi działalnościami i różnymi grupami odbiorców. Dla zapewnienia kontroli zmian taryf paliw gazowych i energii elektrycznej wprowadzono przepisy pozwalające na ustalanie przez prezesa URE wysokości zwrotu zaangażowanego kapitału i maksymalnego udziału opłat stałych w opłatach przesyłowych oraz okresu obowiązywania zatwierdzonych taryf. Obecnie do kosztów uzasadnionej działalności regulowanej zalicza się oprocentowanie kapitału obcego - kredytów bankowych, natomiast brak jest wyraźnej podstawy prawnej, która umożliwiłaby przedsiębiorstwom energetycznym uwzględniać w kosztach uzasadnionej działalności regulowanej zwrotu od kapitału własnego. Uregulowania tej kwestii dopominały się od wielu lat przedsiębiorstwa energetyczne, ale też wymagają tego ogólne przepisy Unii Europejskiej dotyczące niedyskryminacji podmiotów na rynku ze względu na źródła zainwestowanego kapitału. W projekcie ustawy przewidziane jest organizowanie przetargów na nowe moce wytwórcze energii elektrycznej lub przedsięwzięcia zmniejszające zapotrzebowanie na energię elektryczną, jeżeli rynek konkurencyjny nie zapewnia odpowiedniej podaży inwestycji w nowe źródła energii elektrycznej. Na uwagę zasługuje także przepis wprowadzający obowiązek utrzymywania zapasu gazu ziemnego przez jego importerów. Kolejny pakiet zmian dotyczy zadań i obowiązków prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. Dyrektywy zobowiązują państwa członkowskie Unii Europejskiej do wyznaczenia organów regulacyjnych niezależnych od sektora energetycznego, zapewniających efektywne i niedyskryminacyjne funkcjonowanie rynków konkurencyjnych energii elektrycznej i gazu. Podstawowym zadaniem narodowych organów regulacyjnych, w warunkach funkcjonowania rynku konkurencyjnego, jest stanowienie lub zatwierdzanie metod obliczania lub ustalania warunków przyłączania do sieci i usługi przesyłowej oraz zasad świadczenia usługi bilansowania systemu, a także monitorowanie rynku energii elektrycznej i gazu ziemnego oraz coroczne publikowanie wyników tego monitoringu. W Polsce organ regulacyjny funkcjonuje od 1997 r. Jest nim Urząd Regulacji Energetyki, który spełnia wymagania dyrektyw. Proponowane zmiany dotyczą szczegółowych kwestii, a mianowicie: - ustalania wysokości zwrotu od kapitału i maksymalnego udziału opłat stałych za świadczenie usług przesyłowych, - zatwierdzania instrukcji ruchu i eksploatacji sieci w zakresie bilansowania systemu i zarządzania ograniczeniami systemowymi, - organizowania i przeprowadzania przetargów mających wyłonić sprzedawców z urzędu oraz przetargów dotyczących budowy nowych mocy przetwórczych, - monitorowania funkcjonowania systemu gazowego oraz elektroenergetycznego, - kontrolowania rozdziału księgowości przedsiębiorstw energetycznych, - kontrolowania przestrzegania przez przedsiębiorstwa energetyczne wymagań wynikających z rozporządzenia 228/2003/WE w zakresie warunków dostępu do sieci elektroenergetycznych przy transgranicznym obrocie energią elektryczną.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#JacekPiechota">W celu promowania w okresie przejściowym, tj. do 31 grudnia 2010 r., rozwoju odnawialnych źródeł energii (wykorzystanie energii wiatru), w projekcie ustawy została zamieszczona delegacja do wydania rozporządzenia wykonawczego zawierającego odmienne uregulowania zakresu, warunków i sposobu bilansowania dla tych źródeł. Ponadto art. 2 projektu ustawy stanowi, że za przyłączenie odnawialnych źródeł energii do sieci elektroenergetycznej pobierana będzie opłata w wysokości jednej drugiej obliczonej opłaty. Natomiast bez ograniczeń czasowych proponuje się wprowadzić opłatę stanowiącą połowę opłaty ustalonej na podstawie rzeczywistych nakładów przyłączenia do sieci odnawialnych źródeł energii o mocy nie wyższej niż 5 MW oraz źródeł energii wytwarzających energię elektryczną w skojarzeniu z wytwarzaniem ciepła. Projektodawca proponuje ograniczenie zakresu koncesjonowania wytwarzania energii przez podniesienie progu mocy zainstalowanych jednostek wytwórczych energii elektrycznej do 50 MW, jednak tylko tych, które nie stanowią odnawialnych źródeł energii oraz podniesienie progu mocy zainstalowanych źródeł wytwórczych ciepła do 5 MG. Doświadczenia regulacyjne prezesa URE wskazują, że te regulacje nie spowodują istotnych zmian w ogólnych wielkościach wytwarzanej w kraju i objętej koncesjonowaniem energii elektrycznej i ciepła, mających wpływ na bezpieczeństwo zaopatrzenia odbiorców. Ograniczenie koncesjonowania dla mniejszych źródeł wytwórczych służyć będzie rozwojowi lokalnych rynków energii. Doprecyzowane zostały regulacje dotyczące sposobu funkcjonowania i użytkowania w budynkach wielolokalowych systemów wewnętrznych rozliczeń, w odniesieniu do poszczególnych lokali mieszkalnych i użytkowych, kosztów zużycia energii cieplnej. Zmiana ta ma na celu zwiększenie odpowiedzialności właścicieli i zarządzających oraz zobowiązanie ich do większej staranności przy doborze sposobu wewnętrznych rozliczeń kosztów zużytego ciepła i lepszego nadzoru nad funkcjonowaniem przyjętych systemów rozliczeń kosztów. Prawidłowe uregulowanie problematyki rozliczeń kosztów ciepła w budynkach wielolokalowych jest społecznie pilnie oczekiwane. Propozycja skreślenia dotychczasowej treści art. 45b, stanowiącego, iż zmiana taryf dla ciepła może nastąpić tylko raz w roku, wynika z faktu, że przepis ten powoduje nierówne traktowanie sektora ciepłownictwa w stosunku do innych sieciowych sektorów gospodarki energetycznej pod względem zasad ustalania cen i stawek opłat oraz ich stosowania w rozliczeniach z odbiorcami. Naraża to przedsiębiorstwa ciepłownicze na straty ponoszone w okresie, gdy muszą stosować ceny i stawki opłat, które nie zapewniają pokrycia uzasadnionych kosztów zaopatrzenia w ciepło, a które wzrosły z przyczyn niezależnych od sprzedawcy ciepła. Uwzględniając wnioski Głównego Inspektora Pracy, organizacji gospodarczych i naukowo-technicznych oraz pracodawców, projektodawca uznał, iż należy przywrócić obowiązek okresowego, co pięć lat, sprawdzania kwalifikacji posiadanych przez osoby obsługujące urządzenia, instalacje i sieci energetyczne. Zmiany ustawy - Prawo energetyczne mają głównie charakter dostosowawczy do wymagań dyrektyw i dotyczą regulacji bardzo ważnych dla funkcjonowania sektora gazowego i elektroenergetycznego. Będą one miały istotny wpływ na bezpieczeństwo i jakość usług dostaw gazu ziemnego i energii elektrycznej do odbiorców w Polsce. Wprowadzenie tych regulacji w życie powinno służyć poprawie bezpieczeństwa zaopatrzenia oraz jakości usług świadczonych przez przedsiębiorstwa energetyczne w warunkach konkurencyjnego rynku energii elektrycznej i rynku gazu ziemnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#MarekSawicki">Otwieram dyskusję. Czy ktoś z posłów chciałby zabrać głos na temat projektu ustawy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#ZygmuntWrzodak">Chciałbym się dowiedzieć, czy ten projekt ustawy był konsultowany ze wszystkim organizacjami związkowymi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JacekPiechota">Projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo energetyczne był konsultowany zarówno z zainteresowanymi przedsiębiorcami, organizacjami społecznymi oraz z organizacjami związków zawodowych. Wiem, że do premiera wpłynął z Sekretariatu Górnictwa i Energetyki NSZZ Solidarność protest, iż projekt ustawy nie został przedstawiony do konsultacji. Ta sprawa wymaga wyjaśnienia, gdyż według posiadanych przeze mnie informacji projekt ustawy został skierowany do konsultacji ze związkami zawodowymi 22 marca br. W piśmie przewodnim, noszącym tę datę, jest wymienionych 15 organizacji związkowych, m.in. Sekretariat Górnictwa i Energetyki NSZZ Solidarność w Katowicach. Proces konsultacji trwał niezmiernie długo. Do Ministerstwa Gospodarki i Pracy wpłynęły uwagi od sześciu organizacji związkowych, w tym od NSZZ Solidarność Pracowników Elektrowni Turów SA. Jeżeli z jakiś powodów projekt ustawy nie dotarł do Sekretariatu Górnictwa i Energetyki NSZZ Solidarność, to w toku prac Komisji nad tym projektem będzie dość dużo czasu na podjęcie wszystkich kwestii wątpliwych i dyskusyjnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#KazimierzGrajcarek">Ten dokument nie dotarł do związku zawodowego „Solidarność”, ani do Komisji Krajowej, ani do Sekretariatu Górnictwa i Energetyki. W związku z tym prosimy pana przewodniczącego i członków Komisji, abyśmy mogli wnosić uwagi do tego projektu ustawy podczas prac Komisji. Jest to dla nas ważne, gdyż projektowane przepisy niosą za sobą niebezpieczne konsekwencje dla pracowników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#MarekSawicki">Informuję członków Komisji, że marszałek Sejmu wyznaczył nam termin przygotowania sprawozdania do projektu ustawy o zmianie ustawy - Prawo energetyczne do 24 września br. Prezydium Komisji uważa, iż jest to za krótki termin i w związku z tym przewodniczący Adam Szejnfeld wystąpił do marszałka Sejmu o przedłużenie tego terminu do końca października br. Jeśli marszałek wyrazi zgodę, to będzie dość czasu na to, aby wszystkie zainteresowane organizacje mogły przedstawić swoje stanowisko wobec projektu ustawy. Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos w dyskusji? Nikt się nie zgłosił. Zamykam dyskusję. Prezydium Komisji proponuje powołać podkomisję i skierować do niej projekt ustawy. Jeśli nikt nie zgłosi sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjęła tę propozycję. Nie ma sprzeciwu. Proszę zgłaszać nazwiska kandydatów na członków podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JanAntochowski">Zgłaszam kandydaturę posła Zbigniewa Kaniewskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#RyszardPojda">Chcę zgłosić pana posła Piotra Mateję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#ZbigniewKaniewski">Zgłaszam pana posła Jana Chojnackiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#MarekSawicki">Ja pozwolę sobie zgłosić panią posłankę Alicję Olechowską.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#BronisławDankowski">Zgłaszam pana posła Ryszarda Pojdę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#ZbigniewDeptuła">Zgłaszam pana posła Marka Sawickiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#AndrzejDiakonow">Zgłaszam pana posła Pawła Poncyljusza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#ZygmuntWrzodak">Zgłaszam pana posła Zenona Tymę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#ZbigniewDeptuła">Zgłaszam pana posła Czesława Cieślaka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#JanChojnacki">Zgłaszam pana posła Jana Antochowskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#MarekSawicki">Zgłoszonych zostało dziesięciu kandydatów na członków podkomisji. Czy są dalsze zgłoszenia? Nie ma. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za powołaniem podkomisji, której członkami są posłowie: Zbigniew Kaniewski, Piotr Mateja, Jan Chojnacki, Alicja Olechowska, Ryszard Pojda, Marek Sawicki, Paweł Poncyljusz, Zenon Tyma, Czesław Cieślak i Jan Antochowski? Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie powołała podkomisję w składzie posłów, których nazwiska wymieniłem przed chwilą. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>