text_structure.xml
7.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#StanisławStec">Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Rozpatrzymy poprawki do projektu ustawy o zmianie ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego „Wyposażenie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w samoloty wielozadaniowe” i zapewnieniu warunków jego realizacji, które zostały zgłoszone podczas drugiego czytania tego projektu. Autorką pierwszej poprawki jest pani posłanka Zyta Gilowska. Proszę panią posłankę o zaprezentowanie poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#ZytaGilowska">Zaproponowałam nowe brzmienie art. 3 ust. 5. Celem tej poprawki jest zawężenie zakresu dopuszczalnych operacji finansowych, pozostających poza reżimami, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy nowelizowanej oraz w art. 43 ust. 1 w powiązaniu z art. 8 ustawy o finansach publicznych. W przedłożeniu rządowym jest mowa o zobowiązaniach finansowych, zaciąganych w imieniu Skarbu Państwa na sfinansowanie realizacji programu. Poprawka zawęża zobowiązania finansowe do kredytów i pożyczek. Drugie ograniczenie polega na tym, że kredyty i pożyczki mogłyby być zaciągane w imieniu Skarbu Państwa z wyłączeniem reżimów, odnoszących się do PKB i budżetu państwa tylko w 2003 r., a nie w całym okresie realizacji programu, czego życzył sobie projektodawca. Po zgłoszeniu tej poprawki ponownie zastanawiałam się nad jej sensem i doszłam do wniosku, że powinnam zgłosić autopoprawkę, jeżeli jest to możliwe.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#StanisławStec">Autor poprawki może, ma takie prawo.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#ZytaGilowska">Wobec tego wycofuję zmiany, które wprowadziłam do ust. 5, nie chcąc jeszcze bardziej komplikować tego projektowanego przepisu, natomiast proponuję dodać nowy ustęp. Podczas dyskusji nad przedłożeniem rządowym, przeprowadzonej podczas poprzedniego posiedzenia Komisji, wyrażana była nieufność co do zakresu operacji finansowych, które będą dokonywane w czasie realizacji programu i związku tych operacji z rozmiarem państwowego długu publicznego w poszczególnych latach. W poprzedniej poprawce operacje te zawęziłam do 2003 r., co po zastanowieniu się uważam za rozwiązanie niesłuszne. Uważam jednak, że konieczne jest ograniczenie skali operacji, które będą wykonywane poza reżimami dotyczącymi PKB i budżetu państwa. Dlatego proponuję dodać ust. 6 w brzmieniu: „Przyrost państwowego długu publicznego z tytułu zobowiązań, o których mowa w ust. 5, w żadnym roku wykonywania programu nie może przekroczyć równowartości 3,8 mld dolarów.”.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#StanisławStec">Proszę przedstawiciela Biura Legislacyjnego o opinię, czy autopoprawka nie wykracza poza zakres poprawki, którą pani posłanka zgłosiła w trakcie drugiego czytania projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Nie wykracza.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#StanisławStec">Jakie jest stanowisko przedstawiciela rządu wobec proponowanej regulacji?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JanuszZemke">Mamy do niej pozytywny stosunek. Nakłada ona „kaganiec”, ale jest to zgodne z intencją rządu, która nie była exspresis verbis wyrażona w przedłożeniu rządowym.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#StanisławStec">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 1? Stwierdzam, że Komisja 21 głosami za, przy braku przeciwnych i 2 wstrzymujących się, postanowiła rekomendować przyjęcie poprawki nr 1. Poprawkę nr 2 zgłosił pan poseł Robert Luśnia, który jest nieobecny na posiedzeniu Komisji. Wobec tego od razu zwracam się do przedstawiciela rządu z prośbą o zajęcie stanowiska wobec tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JanuszZemke">Rząd opowiada się za odrzuceniem poprawki, przede wszystkim z tego powodu, że projektowany przepis przesądza, iż zobowiązania finansowe mogą być zaciągnięte jedynie na zakup 49 samolotów F 16. Wprawdzie wygrała ta oferta, ale jeszcze nie zostały podpisane stosowne umowy. Gdyby ten przepis został przyjęty, to straciłoby sens trzymanie w obwodzie oferty Greeppena, a nasze pole negocjacyjne uległoby znacznemu zawężeniu. W tym kontekście zaletą przepisu, zaproponowanego przez panią posłankę, jest to, że dotyczy on programu wyposażenia Sił Zbrojnych RP w samoloty wielozadaniowe, niezależnie od tego, kto będzie ich dostawcą.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#StanisławStec">Czy są pytania lub uwagi do tej poprawki? Nikt się nie zgłosił. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 2? Stwierdzam, że Komisja, przy braku głosów za, 19 przeciwnych i 6 wstrzymujących się, postanowiła rekomendować odrzucenie poprawki nr 2. Na tym zakończyliśmy rozpatrywanie poprawek. Proponuję, aby ponownie powierzyć funkcję sprawozdawcy panu posłowi Grzegorzowi Woźnemu. Nikt nie zgłosił sprzeciwu. Wysłuchamy jeszcze opinii przedstawiciela Komitetu Integracji Europejskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#MichałSkietrzański">W imieniu sekretarza Komitetu Integracji Europejskiej, pani minister Danuty Hübner, stwierdzam, że poprawki zgłoszone w trakcie drugiego czytania projektu ustawy o zmianie ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego „Wyposażenie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w samoloty wielozadaniowe” i zapewnieniu warunków jego realizacji, nie są objęte zakresem prawa Unii Europejskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#StanisławStec">Na tym wyczerpaliśmy porządek obrad.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#MarekZagórski">Nie jest moim zamiarem wstrzymywanie prac nad tym projektem ustawy, natomiast chcę przypomnieć, że mieliśmy otrzymać od rządu symulację wpływu przepisu art. 3 ust. 5 na wysokość długu publicznego w okresie realizacji programu zaopatrzenia Sił Zbrojnych RP w samoloty wielozadaniowe. Najdalej jutro odbędzie się trzecie czytanie projektu ustawy, a my nie mamy takiej informacji. Gdy rząd nie dotrzymuje swoich obietnic, to wpisuje się w niedobry obyczaj.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#JanuszZemke">Wczoraj rano osobiście wręczyłem panu posłowi Januszowi Lisakowi pismo zawierające informację na ten temat, a podczas dyskusji na plenarnych obradach Sejmu odpowiadałem na pytania dotyczące tego samego tematu.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#MarekZagórski">Wprawdzie wniosek złożył pan poseł Janusz Lisak, ale informacja powinna była trafić do wszystkich członków Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#StanisławStec">Postaramy się, aby członkowie Komisji otrzymali to pismo w odpowiednim czasie. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>