text_structure.xml 7.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#BogdanBujak">Witam wszystkich zebranych na dzisiejszym wspólnym posiedzeniu Komisji. Temat posiedzenia jest państwu znany, dodam tylko, iż projekt ustawy zgłoszony przez posłów Polskiego Stronnictwa Ludowego jest już piątym z kolei projektem dotyczącym problematyki antykorupcyjnej, którym zajmuje się nasza Komisja. Mam nadzieję, iż efektem naszego dzisiejszego posiedzenia będzie skierowanie projektu do dalszych prac w powołanej już wcześniej podkomisji nadzwyczajnej, której członkowie z niecierpliwością oczekują na sposobność kontynuacji prac legislacyjnych nad najnowszym projektem ustawy. W imieniu posłów wnioskodawców projekt przedstawi pan poseł Wiesław Woda.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#WiesławWoda">Chciałbym przedstawić projekt ustawy o zmianie ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne w imieniu nieobecnego posła, pana Eugeniusza Kłopotka, którego godne zastąpienie z pewnością nie jest zadaniem łatwym. Temu tematowi poświęcamy kolejne posiedzenie naszych Komisji, co może świadczyć o ważności zagadnienia i o stopniu społecznego zainteresowania tą problematyką. Ponieważ mamy do czynienia z piątym już projektem, Komisje powinny przystąpić niezwłocznie do pracy, aby przygotować optymalną nowelizację ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne, wobec której mam także sporo zastrzeżeń. Zgłoszony przez posłów PSL projekt nowelizacji ustawy sprowadza się do propozycji, aby członkowie Rady Ministrów, sekretarze i podsekretarze stanu, kierownicy urzędów centralnych i zastępcy, a także wojewodowie i wicewojewodowie zobowiązani byli do składania oświadczeń, czy w okresie 5 lat poprzedzającym powołanie na wymienione stanowiska, pełnili funkcje we władzach statutowych podmiotów gospodarczych, byli zatrudnieni w tych podmiotach lub pełnili w nich funkcje doradcze. Projekt nowelizacji ustawy w ust. 2 art. 1 zawiera ponadto propozycję, aby oświadczenia składane były w okresie 30 dni od daty powołania na wymienione stanowiska, a osoby pełniące już funkcje ministerialne zobowiązane były do złożenia oświadczenia w ciągu 30 dni od daty wejścia w życie ustawy. Projekt zakłada, iż oświadczenia mają mieć charakter jawny i podlegać udostępnieniu publicznemu na zasadach i w trybie przepisów określających dostęp do informacji publicznej. W tej sprawie mój osobisty pogląd jest zdecydowanie inny, uważam bowiem, iż oświadczenia te powinny być tylko do wglądu stosownych organów. Póki co jednak, są one do wglądu publicznego. Kolejna propozycja projektu ustawy przewiduje, aby to Prezes Rady Ministrów określał wzór oświadczenia, o którym jest mowa. Reasumując, wydaje się, iż projekt nowelizacji ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne będzie znaczącym i istotnym uzupełnieniem tego aktu prawnego. Zwracam się zatem z prośbą do członków obu Komisji, aby po dyskusji omawiany projekt skierować do stosownej podkomisji w celu kontynuowania prac legislacyjnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#BogdanBujak">Otwieram dyskusję. Kto z pań i panów posłów chciałby zabrać głos w omawianej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#BohdanKopczyńskiniez">Chciałbym zgłosić wniosek dotyczący ust. 5 w art. 1 omawianego projektu nowelizacji ustawy. Otóż ten ustęp zawiera delegację dla Prezesa Rady Ministrów do określenia, w drodze rozporządzenia, wzoru oświadczenia. Taka delegacja nie może mieć miejsca, albowiem określenie wzoru stosownego oświadczenia jest materią ustawową. Proponuję więc taki zapis ust. 5: „Oświadczenie stanowi załącznik do ustawy” i w tym miejscu powinna zostać podana treść wzoru oświadczenia według uznania Komisji lub podkomisji. Reasumując, wzór oświadczenia musi stanowić integralną część ustawy i nie może być przedmiotem treści aktu wykonawczego, jakim jest rozporządzenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#TadeuszMatusiak">Pragnę poinformować państwa posłów, iż nie ma jeszcze oficjalnego stanowiska rządu dotyczącego projektu nowelizacji ustawy, niemniej chciałbym „na gorąco” podzielić się kilkoma uwagami odnośnie do zaprezentowanego dokumentu. Generalnie rzecz ujmując, rząd popiera wszelkiego rodzaju inicjatywy ustawodawcze zmierzające do przeciwdziałania korupcji. Wydaje się jednak, że w tym przypadku projekt ustawy nie realizuje w pełni zasady proporcjonalności, albowiem informacje, które byłyby umieszczane w nowym oświadczeniu, nie mają w pełni charakteru związanego z pełnieniem funkcji publicznych. Informacje te mogłyby jedynie potencjalnie mieć wpływ na ocenę decyzji podejmowanych przez osoby, takie oświadczenia składające, w ramach sprawozdania władztwa administracyjnego. W proponowanym projekcie mamy do czynienia także z błędami legislacyjnymi, jak choćby: brak określenia podmiotów, którym oświadczenia mają składać sekretarze i podsekretarze stanu, kierownicy urzędów centralnych, a także wojewodowie i wicewojewodowie. Innym błędem legislacyjnym jest brak wytycznych w upoważnieniu ustawowym do określenia wzoru wyżej wymienionego oświadczenia, o czym zresztą mówił przed chwilą mój przedmówca. Zdaniem niektórych prawników i moim również, użyte w treści projektu sformułowanie „lub wykonywali na ich rzecz usługi doradcze” jest sformułowaniem nieprecyzyjnym. Zwracając uwagę na te niedoskonałości, uważam, iż projekt nowelizacji ustawy powinien podlegać dalszym pracom legislacyjnym w stosownej podkomisji sejmowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#BogdanBujak">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos w omawianych sprawach? Rozumiem, iż wśród licznych inicjatyw ustawodawczych dotyczących problematyki antykorupcyjnej zdołamy wyłonić najlepsze rozwiązania, satysfakcjonujące nie tylko pomysłodawców lecz przede wszystkim różne grupy społeczne. W związku z tym, należy przystąpić niezwłocznie do prac w łonie podkomisji, aby dla dobra projektów w możliwie krótkim czasie przystąpić do pracy już na forum Komisji. Ponieważ nie widzę kolejnych chętnych do zabrania głosu, wnoszę, aby zgodnie z sugestią posłów wnioskodawców, projekt ustawy skierować do dalszych prac w podkomisji nadzwyczajnej. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem wniosku, aby projekt ustawy o zmianie ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne, zgłoszony przez grupę posłów Polskiego Stronnictwa Ludowego, skierować do dalszych prac w podkomisji? Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie przyjęła zgłoszony wniosek. Na zakończenie pragnę państwa poinformować, iż do prezydium Komisji wpłynęły autopoprawki rządu do rządowego projektu ustawy o ograniczeniu działalności gospodarczej, które kierujemy również do wcześniej wyłonionej podkomisji. Dziękuję wszystkim zebranym za udział w obradach. Zamykam posiedzenie połączonych Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>