text_structure.xml
10.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JerzyJaskiernia">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych oraz Komisji Spraw Zagranicznych. Witam posłów i zaproszonych gości. Porządek obrad został państwu rozesłany na piśmie. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie ma zgłoszeń, zatem stwierdzam, że porządek został przyjęty. Przypominam, że porządek przewiduje pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o ratyfikacji Protokołu zmieniającego do Europejskiej konwencji o zwalczaniu terroryzmu, sporządzonego w Strasburgu dnia 15 maja 2003 r. (druk nr 2944). Chciałbym zasygnalizować, że nastąpiło skorygowanie tytułu ustawy. Czy pan minister Bogusław Zaleski zechciałby przedstawić tę korektę?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#BogusławZaleski">Poprawka polega na usunięciu w druku nr 2944, w tytule projektu ustawy błędu technicznego, czyli przecinka i następujących po nim wyrazów „do ratyfikacji”.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JerzyJaskiernia">W tytule projektu ustawy skreślamy ostatnie wyrazy - „do ratyfikacji”, które niepotrzebnie się tam znalazły. Przyjęliśmy to skorygowanie w postaci autopoprawki rządowej. Obecnie proszę ministra Bogusława Zaleskiego o prezentację projektu, biorąc pod uwagę, że jego tekst i uzasadnienie jest znane Komisjom. Chodzi o dodatkową argumentację.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#BogusławZaleski">Europejska konwencja o zwalczaniu terroryzmu weszła w życie 4 sierpnia 1978 r. Została ratyfikowana przez Polskę 13 grudnia 1995 r. Konwencja obowiązuje wszystkie państwa członkowskie Rady Europy z wyjątkiem Księstwa Andory, Republiki Armenii oraz Byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii. Państwa-strony Europejskiej konwencji o zwalczaniu terroryzmu, dążąc do wzmocnienia walki z terroryzmem oraz zapewnienia przestrzegania praw człowieka, zdecydowały się wprowadzić do niej zmiany. W wyniku tej decyzji opracowano Protokół zmieniający do Europejskiej konwencji o zwalczaniu terroryzmu, który 15 maja 2003 r. został otwarty do podpisu. Tego samego dnia w imieniu Rzeczypospolitej Protokół został podpisany przez stałego przedstawiciela Polski przy Radzie Europy. Podstawowym celem Protokołu jest uzupełnienie Europejskiej konwencji o zwalczaniu terroryzmu o te postanowienia, które pozwolą na skuteczniejszą walkę z terroryzmem. Pozwolę sobie na wskazanie kilku najważniejszych zmian wprowadzonych przez Protokół, pozostawiając szczegółowe omówienie kwestii merytorycznych zaproszonemu przedstawicielowi Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Protokół rozszerza i precyzuje katalog przestępstw określonych w art. 1 konwencji, których nie uważa się za przestępstwa polityczne, ale pozostające w związku z przestępstwami politycznymi albo za przestępstwa popełniane z pobudek politycznych. Protokół nakłada na umawiające się strony obowiązek uznania przestępstw, o których mowa w art. 1 konwencji, za przestępstwa podlegające ekstradycji we wszystkich umowach o ekstradycji. Protokół uzupełnia konwencję o nowe postanowienia gwarantujące właściwą interpretację jej postanowień dotyczących ekstradycji. Pozwolę sobie omówić teraz zagadnienia prawnomiędzynarodowe i proceduralne związane z zawarciem Protokołu. Art. 17 ust. 1 Protokołu przewiduje, że będzie on otwarty do podpisu dla państw członkowskich Rady Europy - sygnatariuszy konwencji, które mogą wyrazić zgodę na związanie się nim przez podpisanie bez zastrzeżeń ratyfikacji, przyjęcia lub zatwierdzenia albo podpisanie z zastrzeżeniem ratyfikacji, przyjęcia lub zatwierdzenia, a następnie dokonanie ratyfikacji, przyjęcia lub zatwierdzenia. Europejska konwencja o zwalczaniu terroryzmu zgodnie z art. 241 ust. 1 i w związku z art. 89 ust. 1 Konstytucji RP została uznana za umowę międzynarodową ratyfikowaną za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie. Wobec powyższego wskazane jest, aby związanie się Protokołem zmieniającym konwencję ratyfikowaną za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie nastąpiło w tym samym trybie. Ponadto Protokół zawiera postanowienia, które wypełniają przesłanki art. 89 ust. 1 Konstytucji RP, tj. dotyczą wolności, praw i obowiązków obywatelskich. W związku z powyższym związanie Rzeczypospolitej Polskiej przedmiotowym Protokołem może nastąpić jedynie w drodze ratyfikacji za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie, tj. w trybie art. 89 ust. 1 pkt 2 i 5 Konstytucji RP. Art. 18 Protokołu przewiduje, że wejdzie on w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 3 miesięcy od dnia, w którym wszystkie strony konwencji wyrażą zgodę na związanie się Protokołem.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#BogusławZaleski">Z 42 państw-stron konwencji Protokołem związały się dotychczas: Armenia, Bułgaria, Dania, Norwegia i Słowenia. Wejście w życie Protokołu zmieniającego do Europejskiej konwencji o zwalczaniu terroryzmu skutkować będzie ustanowieniem sprawniejszego mechanizmu pozwalającego na skuteczniejszą walkę z terroryzmem. Należy zauważyć, że Polska po ratyfikacji Protokołu będzie szóstym państwem, które związało się Protokołem. Sprawna ratyfikacja przedmiotowego Protokołu stanowić będzie wyraźny sygnał, że Polska wywiązuje się z podjętych zobowiązań międzynarodowych oraz konsekwentnie podejmuje wszelkie niezbędne działania służące zwiększeniu bezpieczeństwa międzynarodowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JerzyJaskiernia">Szczegółowe informacje otrzymaliście państwo na piśmie, ale gdyby pojawiły się jakieś pytania bądź uwagi, panowie ministrowie są do państwa dyspozycji. Czy są pytania do przedstawicieli rządu w związku z projektem ustawy ratyfikacyjnej?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#StanisławGudzowski">Mam pytanie do strony rządowej. Czy przyjęcie ustawy o ratyfikacji Protokołu zmieniającego do Europejskiej konwencji o zwalczaniu terroryzmu będzie powodowało konieczność dokonania zmian w naszym ustawodawstwie wewnętrznym?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JerzyJaskiernia">Czy są dalsze pytania? Jeśli nie, proszę przedstawicieli rządu o udzielenie odpowiedzi na pytanie pana posła.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#LeszekCiećwierz">Przyjęcie Protokołu nie powoduje konieczności wprowadzania zmian lub uzupełnień w polskim ustawodawstwie wewnętrznym.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JerzyJaskiernia">Czy są dalsze pytania?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MarianPiłka">Czy w świetle konwencji czeczeńskie oddziały polowe są także uznane za prowadzące działalność terrorystyczną?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JerzyJaskiernia">Czy są dalsze pytania bądź wypowiedzi? Skoro nie ma, proszę ministra Leszka Ciećwierza o udzielenie odpowiedzi na pytanie pana posła.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#LeszekCiećwierz">Wszystko to zależy od prowadzonych działań. Jak państwo wiecie, jest klasyfikacja działań wojennych i klasyfikacja działań terrorystycznych. Kiedy działania skierowane są przede wszystkim przeciwko ludności cywilnej, to bez względu na to, czy prowadzone są przez jednostki oddziałów występujące w mundurach, czy nie, jest to klasyfikowane jako działalność terrorystyczna. Możemy przedstawić państwu szczegółową klasyfikację.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JerzyJaskiernia">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w dyskusji? Nie ma zgłoszeń, zatem zamykam debatę. Przystępujemy do rozpatrzenia projektu ustawy. Przypominam, że do tytułu projektu ustawy wprowadziliśmy zmianę polegającą na skreśleniu przecinka i wyrazów „do ratyfikacji”. Czy do tak zmienionego tytułu projektu ustawy ktoś z państwa zgłasza uwagi? Nie ma uwag, zatem stwierdzam, że tytuł został uzgodniony. Czy do art. 1 projektu ustawy są uwagi? Nikt się nie zgłasza, zatem stwierdzam, że art. 1 został uzgodniony. Czy do art. 2 projektu ustawy są uwagi? Nikt się nie zgłasza, zatem stwierdzam, że art. 2 został uzgodniony. Czy ktoś z państwa chciałby zaproponować inne przepisy niż te, które znalazły się w przedłożeniu rządowym? Nikt się nie zgłasza. Czy Biuro Legislacyjne ma uwagi do projektu ustawy?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#UrszulaSęk">Nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#JerzyJaskiernia">Kto z państwa posłów jest za rekomendowaniem Sejmowi projektu ustawy z druku nr 2944? Stwierdzam, że Komisje jednogłośnie rekomendują Sejmowi przyjęcie ustawy. Przystępujemy do wyboru posła sprawozdawcy. Czy są kandydatury?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#BogdanBujak">Proponuję kandydaturę posła Stanisława Piosika.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#JerzyJaskiernia">Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#StanisławPiosik">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#JerzyJaskiernia">Czy są inne kandydatury? Nie ma zgłoszeń, zatem pytam, kto z państwa posłów jest za wyborem posła Stanisława Piosika na sprawozdawcę projektu ustawy. Stwierdzam, że Komisje jednogłośnie wybrały posła Stanisława Piosika na sprawozdawcę projektu ustawy. W sprawach różnych chciałby zabrać głos poseł Bogdan Bujak.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#BogdanBujak">Mam prośbę do członków Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych, aby zgłaszali propozycje tematów do planu pracy na II półrocze do sekretariatu Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#JerzyJaskiernia">Czy są inne sprawy różne? Nie ma zgłoszeń. Dziękuję za udział w obradach. Zamykam wspólne posiedzenie Komisji: Administracji i Spraw Wewnętrznych oraz Spraw Zagranicznych.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>