text_structure.xml
16.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#StanisławGrzonkowski">Otwieram posiedzenie Komisji Zdrowia. Porządek dzienny posiedzenia został państwu doręczony. Czy ktoś z państwa ma jakieś uwagi do porządku posiedzenia? Nie widzę. Przystępujemy do jego rozpatrzenia.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#StanisławGrzonkowski">Przypominam, że podkomisja ds. oceny reformy ochrony zdrowia na posiedzeniu 24 maja 2000 r. zapoznała się z informacją krajowych konsultantów ds. pediatrii oraz neonatologii oraz wysłuchała wyjaśnień ministra zdrowia oraz Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych w sprawie funkcjonowania opieki pediatrycznej w systemie powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#StanisławGrzonkowski">Posłowie po dyskusji uznali, że należy skierować dezyderat Komisji Zdrowia w tej sprawie do Prezesa Rady Ministrów. Otrzymaliście państwo projekt dezyderatu nr 13, który zawiera ocenę funkcjonowania reformy, a którego treść jest następująca:</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#StanisławGrzonkowski">„Komisja ocenia, że po roku funkcjonowania reformy można stwierdzić zachodzenie zarówno pozytywnych jak i pojawienie się negatywnych zjawisk w zakresie opieki medycznej nad dziećmi i młodzieżą.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#StanisławGrzonkowski">Za korzystne należy uznać:</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#StanisławGrzonkowski">1. Stopniowe wprowadzanie nowych procedur wysokospecjalistycznych poparte uzasadnionymi merytorycznie wnioskami ze strony jednostek trzeciego stopnia referencyjnego.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#StanisławGrzonkowski">2. Wprowadzenie standardów postępowania medycznego - wydanie około 40 zaleceń i standardów medycznych.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#StanisławGrzonkowski">3. Możliwość funkcjonowania lekarskiej praktyki grupowej, gwarantującej lepsze dla pacjenta załatwienie problemów medycznych.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#StanisławGrzonkowski">4. Większe zainteresowanie lekarzy pediatrów problemami kosztów i lepszej organizacji opieki medycznej.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#StanisławGrzonkowski">5. Dalsze obniżanie się wskaźnika umieralności niemowląt.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#StanisławGrzonkowski">6. Korygowanie bieżących nieprawidłowości przez Urząd Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#StanisławGrzonkowski">Komisja Zdrowia do negatywnych zjawisk zalicza:</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#StanisławGrzonkowski">1. Wprowadzenie limitów usług medycznych kontraktowanych przez Kasy Chorych ze świadczeniodawcami, co utrudnia dostęp do leczenia szpitalnego.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#StanisławGrzonkowski">2. Nierównowaga stron w procesie zawierania umów między świadczeniodawcami a Kasami Chorych.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#StanisławGrzonkowski">3. Pogorszenie się organizacji szczepień profilaktycznych dla dzieci oraz trudności spowodowane zmianą organizacji medycyny szkolnej.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#StanisławGrzonkowski">4. Nadmierne pośrednictwo lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej przy korzystaniu ze świadczeń specjalistycznych.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#StanisławGrzonkowski">5. Ograniczenia w zakresie kompleksowej rehabilitacji dzieci i młodzieży, w tym znaczny spadek korzystania z sanatoriów dla dzieci.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#StanisławGrzonkowski">6. Ograniczenia z zakresie zapewnienia ciągłej opieki nad kobietami ciężarnymi.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#StanisławGrzonkowski">7. Ograniczenia praw pacjentów - dzieci do opieki matki podczas leczenia szpitalnego (karmienie piersią, całodobowy kontakt rodziców z chorym dzieckiem) i obecności przy badaniach, pełne informowanie rodziców o kolejnych krokach postępowania medycznego.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#StanisławGrzonkowski">8. Niejasności, kto ma finansować badanie dzieci przed zawodami sportowymi, co ogranicza masowość uprawiania sportu przez dzieci i młodzież.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#StanisławGrzonkowski">W związku z tym Komisja Zdrowia oczekuje pilnych działań ze strony ministra zdrowia oraz Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych, w zakresie swoich kompetencji w celu naprawienia stwierdzonych negatywnych zjawisk w procesie zapewnienia opieki medycznej dla dzieci i młodzieży w duchu wymagań art. 68 Konstytucji RP, który zobowiązuje władze publiczne do zapewnienia szczególnej opieki zdrowotnej dzieciom i kobietom ciężarnym”.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#StanisławGrzonkowski">Czy są jakieś propozycje zmian lub uwagi do projektu dezyderatu?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#AndrzejOlszewski">Mam uwagi do pkt. 3, gdzie się wymienia negatywne zjawiska. W pkt. 3 mówi się o „pogorszeniu organizacji szczepień profilaktycznych dla dzieci oraz trudnościach spowodowanych zmianą organizacji medycyny szkolnej”.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#AndrzejOlszewski">Medycyna szkolna została zlikwidowana. Dlatego proponuję, aby słowo „zmianą” zamienić wyrazem „brakiem”. Wówczas treść tego punktu będzie następująca:</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#AndrzejOlszewski">„3. Pogorszenie się organizacji szczepień profilaktycznych dla dzieci oraz trudności spowodowane brakiem organizacji medycyny szkolnej”.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#StanisławGrzonkowski">Rozumiem to zastrzeżenie, ale przypominam, że reforma wprowadziła zmiany w innym kierunku - dzieci traktuje się jako członków rodziny, czyli jako ubezpieczonych. W związku z tym to sformułowanie, które pan poseł Andrzej Olszewski proponuje, może być mylące. Można by przypuszczać, że Komisja opowiada się za przywróceniem medycyny szkolnej. Komisja zwraca tylko uwagę na trudności, jakie się pojawiły w związku z wprowadzeniem zmian w tym zakresie. Wydaje mi się, że projekt dezyderatu oddaje oczekiwania członków Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#AndrzejWojtyła">Chciałbym podkreślić, że brak jest nadzoru specjalistycznego w zakresie pediatrii. Podstawowa opieka pediatryczna została oddzielona od szpitali i w tej chwili nie ma nadzoru ordynatorskiego nad jakością świadczeń zdrowotnych w podstawowej opiece zdrowotnej.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#AndrzejWojtyła">Jestem pediatrą i widzę co się dzieje. Wiem, że Instytut Matki i Dziecka podejmuje działania mające na celu przywrócenie nadzoru specjalistycznego. Myślę, że ten aspekt powinien się znaleźć także w naszym dezyderacie, ponieważ Instytut w swoich działaniach napotyka na liczne trudności.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#StanisławGrzonkowski">Czy ktoś ma jakieś inne uwagi? O ile sobie przypominam dyskusję, to nie podnoszono problemy nadzoru jako nierozwiązanego.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#AndrzejWojtyła">Myślę, że pkt. 4 mógłby otrzymać następujące brzmienie: „4. Brak nadzoru specjalistycznego i nadmierne pośrednictwo lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej przy korzystaniu ze świadczeń specjalistycznych”.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#StanisławGrzonkowski">Zwrócenie uwagi na brak nadzoru specjalistycznego jest nowym elementem oceny. Czy mógłby się do tego odnieść przedstawiciel rządu?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#AnnaKnysok">Zgadzam się z opinią, że w pierwszych miesiącach 1999 roku w wojewódzkich poradniach matki i dziecka został zaburzony proces nadzoru. Zwracam jednak uwagę na natychmiastową reakcję resortu, kiedy to uzyskano etaty dla osób pełniących rolę nadzoru. Te etaty Ministerstwo Zdrowia przekazało wojewodom i stosowne funkcje są wykonywane.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#AnnaKnysok">Jeżeli pan poseł Andrzej Wojtyła uważa, że to jest niewystarczające i że nadzór trzeba także odtwarzać na innych poziomach, to moim zdaniem w ramach zadań ordynatora oddziału pediatrycznego reforma nie dokonała żadnych zmian. Nadzór ordynatorski nie został zniesiony. Być może należy udrożnić system nadzoru tak, aby nadzór sięgał aż do podstawowej opieki zdrowotnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#AndrzejWojtyła">Jeśli chodzi o dawne wojewódzkie przychodnie matki i dziecka, to nadzór został rzeczywiście odbudowany, ale nie w sensie merytorycznym. Dokonano tego tylko w zakresie organizacyjnym. W tej chwili nie ma nadzoru merytorycznego. Kiedyś ordynator oddziału pediatrycznego był koordynatorem do spraw pediatrii na teren całego Zakładu Opieki Zdrowotnej. Teraz ordynator nie ma prawa kontrolować tego, w jaki sposób leczy lekarz podstawowej opieki zdrowotnej i czy stosuje polipragmazję. Prowadzę gabinet pediatryczny i wiem, że przypisuje się pięć leków tak samo działających. W poprzednim systemie to było niemożliwe, ponieważ ordynator kontrolował pod tym kątem lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#AnnaKnysok">Rozumiem ten postulat jako prośbę o uszczegółowienie zadań ordynatorów.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#AndrzejOlszewski">Zasadnicza zmiana jest związana z czymś innym. Pediatrzy pracujący w terenie prowadzą indywidualne praktyki specjalistyczne i zawierają indywidualne kontrakty z kasami chorych. Szpital i ordynator jest w zupełnie innej sytuacji. Ordynator nie może mieć obowiązku nadzoru nad prywatnym gabinetem. Rozwiązanie tego problemu może być takie, że kasy chorych podpisałyby umowy z ordynatorami, dając im uprawnienia do koordynowania pracy prywatnych gabinetów pediatrycznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#WitoldTomczak">Opowiadam się przeciwko wprowadzaniu kontroli ordynatorów nad prywatnymi gabinetami. Często jest to fikcja, a ordynator korzysta tylko z różnych przywilejów. Uważam, że lekarz jest suwerenem. Są to lekarze specjaliści, którzy zdali egzaminy. Reszta jest kwestią umowy pomiędzy kasą chorych i lekarzem. Poza tym polipragmazję często stosują również ordynatorzy.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#AndrzejWojtyła">Wiem, że Instytut Matki i Dziecka przygotowuje projekt takiego systemu nadzoru. Na tym tle istnieje nawet pewien konflikt o to, który system informatyczny należy wprowadzić. Nadzór przede wszystkim ma się sprowadzać do nadzoru merytorycznego oraz na przykład do zbierania informacji dotyczących szczepień ochronnych. Sygnalizuję ten problem, ponieważ uważam, że Instytut Matki i Dziecka pracuje nad tym projektem i ta uwaga w dezyderacie pomogłaby mu we wdrożeniu odpowiedniego systemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#StanisławGrzonkowski">Tu nie chodzi o brak nadzoru, ale o jego niesprawność. Myślę, że właściwsze byłoby wskazanie w tekście właśnie na tę nieskuteczność.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#ZofiaKrasickaDomka">Chciałabym się odnieść do negatywnego zjawiska opisanego w pkt. 5. Chodzi o „Ograniczenia w zakresie kompleksowej rehabilitacji dzieci i młodzieży w tym znaczny spadek korzystania z sanatoriów dla dzieci”.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#ZofiaKrasickaDomka">W sanatoriach dziecięcych obserwujemy zdecydowany spadek obłożenia miejsc. Nie wiem, na którym etapie następuje zablokowanie dopływu pacjentów. Tymczasem potrzeby w zakresie sanatoryjnej rehabilitacji młodzieży na pewno się nie zmieniły. Chciałabym prosić panią minister Annę Knysok o informacje na ten temat. Co państwo zamierzacie zrobić, aby sytuacja uległa poprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#AnnaKnysok">W tej chwili ku końcowi mają się prace nad rozporządzeniem o zadaniach konsultantów krajowych i konsultantów wojewódzkich. W rozporządzeniu określa się zadania tych osób oraz sposób finansowania ich działalności. A zatem do zadań konsultantów należy nadzór merytoryczny nad jakością i rodzajem sprawowanej opieki pediatrycznej. Chciałabym także powiedzieć, że nie rozumiem, czego dotyczy pkt 4 w miejscu opisywania negatywnych zjawisk funkcjonowania reformy. Czy pośrednictwo lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej przy korzystaniu ze świadczeń specjalistycznych może być uznawane za negatywne zjawisko? Moim zdaniem - nie. Wszystkie informacje dotyczące kontraktów z sanatoriami dla dzieci i młodzieży przygotuję na piśmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#EwaMańkowska">Jeśli chodzi o pkt 4, to wydaje mi się, że należy przeprowadzić nowelizację ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym. Opinia pediatrów jest taka, że do 14 roku życia opieka pediatrów powinna być bezpośrednia. Przy spadku przyrostu naturalnego w Polsce nie możemy jeszcze ograniczać dostępu dzieci do specjalistów. To może prowadzić do wielu sytuacji, którym się później nie zapobiegnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#StanisławGrzonkowski">Pani poseł Ewa Mańkowska potwierdza, że problem opisany w pkt. 4 istnieje. Ważne jest tutaj stanowisko rządu. Podkomisja w pracach nad nowelizacją ustawy przyjęła poprawkę, która ma poprawić tę sytuację. Oczekujemy poparcia rządu w tej kwestii.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#AnnaKnysok">Chciałabym jeszcze prosić, aby przedstawiciel Głównego Inspektora Sanitarnego mógł przedstawić państwu informację o szczepieniach.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#StanisławGrzonkowski">Nie zakończyliśmy jeszcze rozpatrywania tego tematu. Komisja poświęci więcej czasu tej sprawie w momencie, kiedy otrzymamy od-powiedź na dezyderat.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#TadeuszZieliński">Myślę, że Główny Inspektor Sanitarny mógłby przedstawić te informacje na piśmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#JolantaGalińska">Chciałabym tylko powiedzieć, że GIS dysponuje danymi o szczepieniach. Komisja Zdrowia, jak co roku, otrzyma biuletyn, z którego wynika, że ogólne wykonawstwo szczepień nie obniżyło się w stosunku do ubiegłego roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#StanisławGrzonkowski">Przypominam, że pan poseł Andrzej Olszewski proponuje, aby pkt. 3 otrzymał następujące brzmienie:</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#StanisławGrzonkowski">„3. Pogorszenie się organizacji szczepień profilaktycznych dla dzieci oraz trudności spowodowane brakiem organizacji medycyny szkolnej”.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#StanisławGrzonkowski">Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki zgłoszonej przez pana posła Andrzeja Olszewskiego? W głosowaniu 3 posłów opowiedziało się za przyjęciem poprawki, 5 było przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu. Stwierdzam, że Komisja odrzuciła tę poprawkę.</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#StanisławGrzonkowski">Pan poseł Andrzej Wojtyła proponuje, aby pkt. 4 otrzymał następujące brzmienie:</u>
<u xml:id="u-23.4" who="#StanisławGrzonkowski">„4. Niesprawność nadzoru specjalistycznego i nadmierne pośrednictwo lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej przy korzystaniu ze świadczeń specjalistycznych”.</u>
<u xml:id="u-23.5" who="#StanisławGrzonkowski">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła tę poprawkę. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-23.6" who="#StanisławGrzonkowski">Kto z państwa jest za przyjęciem dezyderatu nr 13 do Prezesa Rady Ministrów w sprawie pediatrycznej opieki zdrowotnej? Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie przyjęła dezyderat nr 13.</u>
<u xml:id="u-23.7" who="#StanisławGrzonkowski">Dziękuję za udział w obradach. Zamykam posiedzenie Komisji Zdrowia.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>