text_structure.xml 88.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#StanisławGrzonkowski">Otwieram posiedzenie Komisji Zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#StanisławGrzonkowski">Witam członków Komisji, przybyłych gości, a w szczególności panią minister Franciszkę Cegielską.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#StanisławGrzonkowski">W dniu dzisiejszym odbędziemy spotkanie z nowym ministrem, który przejmuje konstytucyjne obowiązki odpowiedzialności za politykę zdrowotną.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#StanisławGrzonkowski">W poprzednim parlamencie był zwyczaj, że nowy minister był opiniowany przez Komisję, teraz uległo to zmianie. Dobrym zwyczajem jest to, iż Komisja Zdrowia może zapoznać się ze stanowiskiem nowego ministra i jego oceną związaną z funkcjonowaniem urzędu. Mam nadzieję, że współpraca Komisji z ministrem zdrowia i opieki społecznej będzie owocna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#FranciszkaCegielska">Dziękuję za to, że Komisja Zdrowia pozwoliła mi zapoznać się z najistotniejszymi problemami.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#FranciszkaCegielska">Generalnie rzecz biorąc można rozdzielić cele mojego działania na:</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#FranciszkaCegielska">1) plan bliższy,</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#FranciszkaCegielska">2) plan dalszy.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#FranciszkaCegielska">Zdecydowane przyspieszenie prac legislacyjnych związane z funkcjonowaniem reformy opieki zdrowotnej. Przegląd prawa rozpatrzony z punktu widzenia jego spójności, komplementarności.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#FranciszkaCegielska">Do tego celu - w najbliższym czasie - zostanie powołany zespół prawników, który będzie mógł ocenić spójność prawną ustawodawstwa, które obowiązuje w prawie medycznym. Brakuje około 60-ciu aktów prawnych, których część jest niezwykle pilnie potrzebna - są to rozporządzenia i zarządzenia ministra zdrowia i opieki społecznej. Część z tych aktów prawnych została wydana i wcześniej przygotowana. Proces przygotowywania tych aktów należy przyspieszyć. Zostały podjęte takie zadania - wyznaczono terminy, w których zespoły i członkowie kierownictwa powinny przedstawić swoje propozycje.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#FranciszkaCegielska">Kolejnym problemem jest przyspieszenie polepszenia standardów i przygotowanie procedur. W istotny sposób wiąże się to z przygotowaniem rozporządzenia dotyczącego sposobu zawierania umów i kontraktów przez kasy chorych. Jest to niezwykle istotne, gdyż w przyszłym roku umowy będą zawierane w drodze konkursu.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#FranciszkaCegielska">Należy wymienić strukturę organizacyjną, która nie została dostosowana do funkcjonowania w zupełnie nowych warunkach reformy. Jest to pewien problem, gdyż należy zdefiniować cele i zadania, które powinien wykonywać resort, a także ministerstwo, jako organ pomocniczy dla ministra zdrowia i opieki społecznej, którego głównym celem jest kreowanie polityki zdrowotnej państwa.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#FranciszkaCegielska">Taką reorganizację należy przygotować w sposób racjonalny, spokojny - dlatego też nie zapowiadam bardzo szybkich działań dotyczących zmiany tej struktury. Sądzę, iż zmiany te nastąpią w okresie 2–3 miesięcy.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#FranciszkaCegielska">Jak bardzo niedostosowana jest ta struktura, to pokazały ostatnie zadania, które postawił pan premier, a dotyczyły one przedstawienia sprawozdania i pełnej informacji o wdrażanej reformie.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#FranciszkaCegielska">Napotykamy na duże przeszkody wynikające z ogromnego rozproszenia sposobu zbierania danych systemu i ich opracowania. Cały system musi zacząć funkcjonować, gdyż w przyszłości będzie jednym z istotnych elementów do przygotowania tychże programów polityki zdrowotnej oraz monitorowania tego, co dzieje się w całym systemie opieki zdrowotnej.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#FranciszkaCegielska">Jest to zadanie dla grupy ekspertów i specjalistów z zakresu organizacji, zarządzania i informatyki. Mam nadzieję, że dojdzie do tego, iż narzędzie pracy będzie sprawne.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#FranciszkaCegielska">Istotnym i ważnym elementem jest przygotowanie i zaproponowanie zmian w ustawie o ubezpieczeniach zdrowotnych i innych aktach prawnych. Akty te powinny być poddane zmianom, które zostały wyartykułowane podczas moich ostatnich spotkań z różnymi środowiskami lekarskimi, związkami zawodowymi, konsultantami i specjalistami.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#FranciszkaCegielska">Ostatni okres był okresem niezwykle intensywnych spotkań. Wiele wniosków płynących z Senatu, od ugrupowań poselskich i innych wskazuje na konieczność dokonania tych pierwszych zmian w ustawie po to, by jej działanie było skorelowane z innymi ustawami. Obecnie dyskutujemy nad tymi zmianami.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#FranciszkaCegielska">Istotną rzeczą jest ocena wpływu reformy ubezpieczeniowej na stan i kondycję pracowników służby zdrowia. Program osłonowy, który jest przygotowany, czeka na wdrożenie. Uważam, iż jest to proces zamknięty, wymagający ponownej akceptacji Rady Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#FranciszkaCegielska">Cały ten proces wymaga obserwacji i monitorowania, gdyż - jak wszyscy wiemy - będzie dotyczył znacznej liczby pracowników systemu opieki zdrowotnej. Proces ten wymaga współpracy z samorządem terytorialnym, który - dopiero od niedawna zaczyna postrzegać swoją rolę organu założycielskiego i prowadzącego. Tutaj otwiera się nowe pole współpracy i bardzo istotnych działań, gdyż zostały wprowadzone równocześnie dwie reformy. Dopiero teraz możemy je ocenić i skorelować działanie administracji rządowej, kas chorych, samorządu terytorialnego.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#FranciszkaCegielska">Zanim przejdziemy do pytań byłoby istotne dowiedzieć się - jak pani minister ocenia tegoroczny budżet oraz programy zdrowotne, które mieszczą się w dyspozycji ministra zdrowia, te, które wiąże się bezpośrednio z realizacją narodowego programu zdrowia? Jest to moment, w którym Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej podejmuje decyzje i ukierunkowuje wydatki na programy zdrowia, tak by program ten był jak najbardziej efektywnie realizowany. Czy mogłaby pani przedstawić swoją ocenę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#FranciszkaCegielska">Jest to niezwykle trudny rok ze względu na to, że projekt budżetu resortu był przygotowywany tuż po nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach zdrowotnych. Cele i zadania resortu uległy zmianom w kolejnych aktach prawnych - ustawa kompetencyjna. Budżet ma zupełnie inny kształt aniżeli w latach poprzednich. Jest to budżet zadaniowy, na dodatek ustawa o finansach publicznych niezwykle usztywniła możliwości dokonywania przesunięć.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#FranciszkaCegielska">Na skutek wprowadzenia reformy ubezpieczeń zdrowotnych nastąpiło parę zdarzeń, które chcieliśmy umieścić w budżecie po to, aby mogły być realizowane konkretne działania. Stąd w naszym budżecie dotyczącym programów polityki zdrowotnej umieściliśmy w tym roku część programów związanych z badaniami, którym groziło zaniechanie ze względu na nieumieszczenie ich w zakresie kontraktu kas chorych, czy w pewnej części procedur wysokospecjalistycznych.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#FranciszkaCegielska">Musieliśmy znaleźć środki finansowe do sfinansowania pewnych działań. Tak np. staże stomatologiczne nie były finansowane, gdyż na nie nie było przeznaczonych środków i musieliśmy je znaleźć.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#FranciszkaCegielska">Mogę udostępnić państwu układ wykonawczy budżetu ministerstwa zatwierdzony przez ministerstwo. Mam nadzieję, że dokument ten pozwoli państwu nadzorować realizację tego budżetu.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#FranciszkaCegielska">Przypominam, iż jest to budżet zadaniowy, gdyż przypisany jest poszczególnym zadaniom. W ten sposób będziemy mogli dyskutować nad realizacją zadań przekazanych ministrowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#StanisławGrzonkowski">Zapytałem o to, gdyż w maju planowane jest posiedzenie, na którym chcę dokonać oceny narodowego programu zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#StanisławGrzonkowski">Zwróciłem się do przewodniczącego podkomisji zdrowia publicznego, pana posła Andrzeja Wojtyły, by w najbliższym okresie dokonano analizy tych programów, które są finansowane z budżetu. Chodzi o to, abyśmy byli - jako Komisja Zdrowia - promotorem narodowego programu zdrowia w sensie szukania coraz efektywniejszych źródeł finansowanie tego programu.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#StanisławGrzonkowski">Sądzę, iż jest to ogromne pole do współdziałania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#FranciszkaCegielska">W dniu dzisiejszym podpisałam materiał informacyjny dla Komisji Zdrowia. Doskonale wiem, iż nastąpi to w maju, ponieważ planowanie zadań w budżecie musi nastąpić jak najszybciej.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#FranciszkaCegielska">Dzisiejsza sytuacja jest niezwykle trudna, gdyż budżet naszego resortu po reformie jest bardzo trudny do dokonania w nim zmian.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#FranciszkaCegielska">Sądzę, że spotkanie z Komisją Zdrowia będzie skutkowało odpowiednim ustawieniem zadań w budżecie resortu na przyszły rok.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#StanisławGrzonkowski">Korzystając z okazji chciałbym wskazać na elementy - urząd ministra zdrowia, ministerstwo, propozycje restrukturyzacji i zmian.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#StanisławGrzonkowski">Wiem, że pani minister w bieżącym miesiącu dokonywała głębokiej analizy. Komisja Zdrowia byłaby zainteresowana kwestią, czy według pani minister należy wprowadzić zmiany i w jakim kierunku będą zmierzały?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#FranciszkaCegielska">Mówiłam już o tym, że struktura urzędu jest niedostosowana do zadań, które - po reformie - stanęły przed ministrem zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#FranciszkaCegielska">Zbieram zespół, który będzie pracował nad przygotowaniem urzędu do pracy. Takie prace prowadzone są wewnątrz urzędu.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#FranciszkaCegielska">Według mojej oceny wymagana jest głęboka restrukturyzacja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#StanisławGrzonkowski">Sądzę, iż jest odpowiedni moment, aby rozpocząć dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#StanisławGrzonkowski">Otwieram dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#StanisławGrzonkowski">Kto z państwa chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#AdamWędrychowicz">Sądzę, iż jest to początek dyskusji, lecz chciałbym zauważyć, iż trudno na dzień dzisiejszy oczekiwać planu. Pani minister zarysowała nam - co prawda - plan, lecz nie jest on pełny.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#AdamWędrychowicz">Widać już, że trzeba będzie dyskutować na temat planu strategicznego. Proponuję, aby problemem tym zajęła się Komisja Zdrowia. Oczywiście mam nadzieję, iż odbędzie się to przy udziale podkomisji, a także przedstawicieli ministerstwa.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#AdamWędrychowicz">W tej ciężkiej sytuacji należałoby zdefiniować strategiczne cele. Powinny one polegać na tym, że nie dojdzie do obniżenia poziomu opieki zdrowotnej. Musimy wyznaczyć główne cele zdrowotne.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#AdamWędrychowicz">Bieżące cele to szereg zasadniczych spraw interwencyjnych, które nie zostały poruszone. Widzę, iż ta transformacja w najprostszych dziedzinach - np. szpitalnictwo, gdzie zginęły zakłady medycyny sądowej - nie sprawdziła się.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#AdamWędrychowicz">Należy wprowadzić działalność interwencyjną, aby nie doszło do pogorszenia sytuacji. Konieczne jest stworzenie w ministerstwie zespołu zajmującego się takimi sprawami.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#AdamWędrychowicz">Nie mamy rozwiązanego problemu dotyczącego specjalizacji przez tak zwanych rezydentów. Trudno było interweniować w szeregu tych spraw.</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#AdamWędrychowicz">Wydaje mi się, iż pani minister dobrze ocenia sytuację oczekiwań płacowych. Rzeczywiście jest tutaj bardzo trudna sytuacja.</u>
          <u xml:id="u-9.7" who="#AdamWędrychowicz">Kończąc, chciałbym powiedzieć, iż najważniejszą sprawą jest praca nad budżetem roku następnego, by mimo trudnej sytuacji finansowej państwa uwzględniał poprawę opieki zdrowotnej. Wydaje się, iż pod koniec roku grozi nam załamanie w szeregu jednostkach, zwłaszcza szpitalnych. Samorządy także są bez pieniędzy i nie będą mogły finansować tych jednostek.</u>
          <u xml:id="u-9.8" who="#AdamWędrychowicz">Mam nadzieję, iż dojdzie do jasnego określenia strategicznych zadań, a także działań, które nie będą pogarszać sytuacji opieki zdrowotnej. Sprawa budżetu na rok przyszły jest niezmiernie ważna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#KrystynaHerman">Rozumiem, iż pani minister czeka na nasze uwagi i pytania, a szczególnie te, które dotyczą funkcjonującej reformy.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#KrystynaHerman">Pozwolę sobie zacząć wypowiedź od rzeczy - moim zdaniem - najważniejszej, a chodzi mianowicie o wypłatę 13-tej pensji dla pracowników służby zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#KrystynaHerman">Jak mi wiadomo, część jednostek terminowo wypłaciła do dnia 31 marca trzynaste pensje, lecz otrzymałam sygnały, że są takie zakłady opieki zdrowotnej, które tego nie wykonały, ponieważ warunki, jakie postawiono dyrektorom są nie do zrealizowania.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#KrystynaHerman">Kasa chorych udzieliła pożyczki na wypłatę tych pensji. Pożyczka ta będzie zwrócona, a oznacza to, iż jednostki służby zdrowia stracą płynność finansową i będą miały określone trudności w realizacji swoich zadań.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#KrystynaHerman">Problem dotyczący 13-tych pensji wpłynął 20 listopada 1998 r., kiedy to minister zdrowia składał Sejmowi informację o wdrażaniu reformy służby zdrowia. Wtedy zgłosiliśmy ten problem i został on przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#KrystynaHerman">Kiedy dyrektorzy jednostek podpisywali wstępne umowy z kasami chorych pod koniec roku, nie było rozporządzenia, które regulowałoby sprawy wypłaty 13-tych pensji.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#KrystynaHerman">Śmiem twierdzić, iż w umowach zawartych z dyrektorami nie było środków finansowych na wypłatę 13-tych pensji. Inną sprawą jest kwestia jednorazowej wypłaty takiej kwoty w miesiącu marcu. Gdyby dyrektorzy ośrodków otrzymali środki finansowe na poziomie 1998 r., to można byłoby przyjąć, iż posiadają pieniądze na wypłatę 13-tych pensji. Byłaby to kwestia przekazania odpowiedniej kwoty w odpowiednim czasie.</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#KrystynaHerman">Rzecz - niestety - ma się zupełnie inaczej. Większość jednostek otrzymała środki finansowe na poziomie 68, 75, 80, 90%. W związku z tym nie było pieniędzy na wypłatę tych 13-tych pensji. Jeżeli instytucje te dokonały tego, to zostaną pomniejszone środki na działalność bieżącą zakładu. Jest to problem do rozstrzygnięcia przez panią minister.</u>
          <u xml:id="u-10.8" who="#KrystynaHerman">Dochodzą do mnie sygnały, iż kasy chorych różnie potraktowały ten problem. Jedne kasy chorych przekazały te środki nie traktując tych pieniędzy jako pożyczki, a drugie aneksowały umowy z dyrektorami jako pożyczki. Prosiłabym o szybkie rozwiązanie problemu, gdyż stanowi to istotne utrudnienie dla dyrektorów.</u>
          <u xml:id="u-10.9" who="#KrystynaHerman">Druga sprawa to - dwuprocentowa podwyżka dla pracowników sfery budżetowej. Tutaj analogicznie można byłoby odnieść tę sprawę - gdyby dyrektorzy otrzymali środki finansowe, to można byłoby mówić o podwyżkach dla pracowników służby zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-10.10" who="#KrystynaHerman">Chciałabym zwrócić uwagę na taki szczegół, że pracownicy służby jako jedyna grupa zawodowa w kraju, od roku 1999 nie ma ustawowo gwarantowanej waloryzacji wynagrodzeń. Usamodzielnianie placówek służby zdrowia miało charakter administracyjny. Dyrektorzy jednostek nie mieli czasu na to, by przekształcić się w jednostkę samodzielną, zrestrukturyzować zatrudnienie i dostosować funkcjonowanie swojej jednostki do nowych warunków ekonomicznych. Fakt ten spowodował, iż dyrektorzy nie mają możliwości prowadzić prawidłową politykę płacową.</u>
          <u xml:id="u-10.11" who="#KrystynaHerman">Są to sprawy, które należałoby jak najszybciej załatwić. Jak wiadomo, odbył się proces pielęgniarek i położnych. Obiecano im podwyżkę wynagrodzeń o 20%.</u>
          <u xml:id="u-10.12" who="#KrystynaHerman">Z tą sprawą wiąże się problem programu osłonowego. Zwracaliśmy uwagę - ówczesnemu ministrowi - na to, co się stanie z pracownikami, którzy w wyniku wprowadzenia reformy będą zwalniani. Ówczesny minister zdrowia stwierdził, iż nie będzie zwolnień, lecz dzisiaj okazuje się, że zwolnienia te są nieuniknione. Mieliśmy świadomość, że jednak dojdzie do takich zwolnień i w związku z tym pytaliśmy o programy osłonowe.</u>
          <u xml:id="u-10.13" who="#KrystynaHerman">W lutym bieżącego roku minister spraw wewnętrznych i administracji zbierał informacje z poszczególnych jednostek o przewidywanych zwolnieniach w placówkach służby zdrowia w rozbiciu na poszczególne grupy zawodowe i lata pracy. Wiem, że istnieją szczegółowe informacje na ten temat.</u>
          <u xml:id="u-10.14" who="#KrystynaHerman">Prosiłabym panią minister o takie informacje. Chodziłoby mi szczególnie o skalę zwolnień. Informacje, które do mnie docierają są bardzo różne, a postępowanie dyrektorów jest dowolne.</u>
          <u xml:id="u-10.15" who="#KrystynaHerman">Chciałabym także dowiedzieć się - jakie środki przewidziane są na działania osłonowe? Jakie będą podejmowane działania i na czym będą one polegały? Nie ukrywam, iż środowisko służby zdrowia spodziewa się takich działań osłonowych, jakie posiadają inne grupy zawodowe w branżach, w których prowadzona jest restrukturyzacja. Chodzi mi tutaj o górnictwo, hutnictwo inne. Nie chodzi tylko o należną odprawę z tytułu zwolnienia z pracy, lecz również o inne działania umożliwiające zatrudnienie np. pielęgniarka, która przepracowała 20 lat i która nie będzie mogła znaleźć zatrudnienia w swoim zawodzie.</u>
          <u xml:id="u-10.16" who="#KrystynaHerman">Z tym wiąże się jeszcze jeden problem, a dotyczy on wskaźników zatrudnienia. Wiemy, iż w dniu dzisiejszym menadżerami placówek służby zdrowia lub samodzielnych zakładów opieki zdrowotnej są różni ludzie. Uważam, że istnieje duże niebezpieczeństwo, że mogą być podejmowane różne działania. Jak najbardziej potrzebne są wskaźniki zatrudnienia dla pracowników działalności podstawowej pielęgniarek, lekarzy i innych pracowników, gdyż może dojść do takiej sytuacji, że zostanie zagrożone zdrowie i życie pacjenta.</u>
          <u xml:id="u-10.17" who="#KrystynaHerman">Kolejna sprawa - to umowy z kasami chorych zawierane przez dyrektorów ośrodków publicznej opieki zdrowotnej. W jakiej formie i na jakich zasadach były zawierane pierwsze umowy - to wszyscy wiemy. Kasa chorych stała na pozycji monopolisty i dyktowała warunki, które musieli przyjąć dyrektorzy placówek.</u>
          <u xml:id="u-10.18" who="#KrystynaHerman">Zrodził się następujący problem, iż została zagrożona płynność finansowa jednostek. Wcześniej sygnalizowałam ten problem pani minister Annie Knysok.</u>
          <u xml:id="u-10.19" who="#KrystynaHerman">Dyrektorzy placówek mają określone terminy spłaty należnych zobowiązań z tytułu ZUS, podatku dochodowego. To są najczęściej terminy 10-ty i 15-ty. Pieniądze z kasy chorych - w wyniku podpisanych umów - otrzymują raz w miesiącu - na koniec miesiąca - i utrudnia to normalne funkcjonowanie placówek. Rodzą się nowe zobowiązania i zadłużenia.</u>
          <u xml:id="u-10.20" who="#KrystynaHerman">Nie mówię już o tym, że różne przyczyny powodują, że kasa chorych nie przekazuje w terminie placówkom służby zdrowia środków finansowych wynikających z umowy. Przyczyny, to np. nieodpowiedni druk, jakieś inne nieprawidłowości. To wszystko można naprawić, lecz wstrzymuje to termin przekazywania pieniędzy dla jednostki, która musi zrealizować na czas zobowiązania, gdyż inaczej wchodzi w zadłużenie.</u>
          <u xml:id="u-10.21" who="#KrystynaHerman">Inną sprawą - sygnalizowaną przez wielu dyrektorów - to koszty obsługi kasy chorych. Pochodzę z takiego okręgu, gdzie nie został wprowadzony system RUM, gdzie nie ma komputeryzacji i w związku z tym całe tony papierów wypełnione są przez pracowników. Tych papierów jest ogromna liczba. Wszystko to jest na potrzeby i użytek kasy chorych.</u>
          <u xml:id="u-10.22" who="#KrystynaHerman">W związku z tym mam następujące pytanie - dlaczego ZOZ nie otrzymują środków na finansowanie tych czynności? Jest to problem dotyczący zatrudnienia dodatkowych pracowników, zakupienia sprzętu, materiałów i odpowiedniego papieru. W przypadku dużej jednostki są to dość pokaźne kwoty. Są to tak zwane koszty obsługi kas chorych. Proszę rozpatrzeć ten problem.</u>
          <u xml:id="u-10.23" who="#KrystynaHerman">Pod koniec ubiegłego roku placówki służby zdrowia - te, które przekształciły się w jednostki samodzielne - składały wnioski i otrzymały decyzję przydziału środków finansowych na dostosowanie funkcjonowania do nowych warunków. Na pewnym etapie Ministerstwo Zdrowia wycofało się z wcześniej przydzielonych pożyczek. Szpitale dokonały zakupu niezbędnego sprzętu - akonto tych środków. Ta sprawa do dnia dzisiejszego nie została wyjaśniona, przynajmniej na terenie byłego województwa wałbrzyskiego.</u>
          <u xml:id="u-10.24" who="#KrystynaHerman">Prosiłabym o wyjaśnienie, a także o od-powiedź na pytanie - ile z tych dodatkowych środków, które Senat przeznaczył w budżecie służby zdrowia będzie przekazanych na restrukturyzację? Czy przewidziane są kwoty na dofinansowanie placówek, które poczyniły niezbędne zakupy, aby móc funkcjonować w nowym systemie?</u>
          <u xml:id="u-10.25" who="#KrystynaHerman">Kolejną sprawą, o której chciałam powiedzieć, to listy aktywne pacjentów objętych podstawową opieką zdrowotną. Kasa chorych wysłała do tych podmiotów, które prowadzą podstawową opiekę zdrowotną, aby za miesiąc marzec rozliczali się z tak zwanych list aktywnych. Chodzi o to, że zbierają konkretne deklaracje pacjentów, którzy zarejestrowali się do poszczególnych lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej.</u>
          <u xml:id="u-10.26" who="#KrystynaHerman">Wydaje mi się, iż jest to jakieś nieporozumienie. Pani minister Anna Knysok - swego czasu - mówiła, że nie ma potrzeby spieszyć się z zapisywaniem do lekarzy, że jak ktoś zachoruje, to pójdzie do przychodni, którą sobie wybierze i tam zostanie mu udzielona pomoc. Nie było obligatoryjnego wymogu. Jak mi wiadomo, każdy lekarz rodzinny i każda przychodnia zupełnie różnie traktowali tę sprawę. O ile lekarz rodzinny musiał uzyskać odpowiednią liczbę pacjentów, to w przychodniach ten problem nie istniał.</u>
          <u xml:id="u-10.27" who="#KrystynaHerman">Dzisiaj istnieje groźba, iż przychodnie, gdzie lekarze pracują na starych zasadach, będą musiały zwracać środki finansowe, które zostały im wypłacone za miesiące: styczeń, luty i marzec. Jest to problem, który jeszcze nie został sfinalizowany, a który już się pojawił i rodzi pewne obawy. Proszę wyjaśnić tę sprawę.</u>
          <u xml:id="u-10.28" who="#KrystynaHerman">Ostatnia sprawa to cały blok lecznictwa sanatoryjnego. Sytuacja w sanatoriach jest krytyczna. Nie funkcjonuje żaden system kierowania do sanatoriów.</u>
          <u xml:id="u-10.29" who="#KrystynaHerman">Dla przykładu chciałam powiedzieć, iż nasza dolnośląska kasa chorych zawarła umowy z sanatoriami na terenie swojego województwa, ponieważ ma ich tam najwięcej. Nie wiem, czy jest to dobry pomysł, aby mieszkańcy województwa dolnośląskiego leczyli się tylko w swoich sanatoriach. Co będzie, jeżeli pacjent będzie musiał wyjechać. Czy pacjent nie może wyjechać nad morze? Więc nie ma żadnego systemu zawierania umów z sanatoriami, uzdrowiskami poprzez kasy chorych.</u>
          <u xml:id="u-10.30" who="#KrystynaHerman">Sprawy te były szczegółowo omawiane w Ministerstwie Zdrowia z przedstawicielami, dyrektorami uzdrowisk oraz wszystkimi zainteresowanymi. Obiecywano tam, iż problem ten zostanie rozwiązany dosyć szybko, gdyż w lecznictwie sanatoryjnym również dojdzie do zwolnień pracowników. Jest to bardzo duży problem, gdyż ponad 30% sanatoriów znajduje się na terenie południowo-zachodnim.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#MariaGajeckaBożek">Chciałabym zająć się problemem dzieci i młodzieży.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#MariaGajeckaBożek">Kasy chorych nie zakontraktowały nadzorów w wojewódzkich zespołach matki i dziecka. Na te działania nie ma środków w Ministerstwie Zdrowia. Spowoduje to brak danych o stanie populacji wieku rozwojowego, jak i o polityce prorodzinnej. Nie będziemy wiedzieli, ile dokonano aborcji, ile zgonów okołoporodowych, a ile zmarło kobiet w okresie porodu.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#MariaGajeckaBożek">Nie ma opieki nad kobietą ciężarną, profilaktyki w okresie ciąży. Podstawowe zakłady opieki zdrowotnej nie są w stanie zatrudnić położnej środowiskowej, ponieważ nie posiadają pieniędzy na ten cel. Brak jest możliwości wykonywania badań laboratoryjnych wykonywanych przez nadzór krajowy, a dotyczących kobiet w ciąży. Wiemy także, że funkcja ta odgrywała ogromną rolę.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#MariaGajeckaBożek">Oddziały noworodkowe - praktycznie we wszystkich kasach chorych - zostały potraktowane niezbyt ciekawie, gdyż dysponują bardzo niską kwotą przypadającą na jednego noworodka. Wprawdzie mówi się, że noworodek powinien rodzić się zdrowy. Oczywiście tak jest, lecz rodzą się nam dzieci z wagą 800, 900, 1000 gramów i te noworodki wymagają dokładnego i pilnego nadzoru.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#MariaGajeckaBożek">Likwidowane są także łóżka reanimacyjne na oddziałach noworodkowych. Praktycznie wszystkie z tych dzieci przeżywają, lecz nie wszystkie są w pełni sprawne. Część z nich, to dzieci z porażeniem mózgowym dziecięcym i wymagają wczesnej, kompleksowej i natychmiastowej rehabilitacji. Kasy chorych nie kontraktują usług rehabilitacyjnych, a rodzice nie posiadają pieniędzy, by płacić za te usługi, gdyż matka najczęściej nie pracuje, a leczenie jest drogie.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#MariaGajeckaBożek">Jeżeli nie zaczniemy rehabilitować dzieci, aby mogły samodzielnie funkcjonować w środowisku, to będą one przebywały w domach dla przewlekle chorych i państwo poniesie znacznie wyższe koszty.</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#MariaGajeckaBożek">Następnym problemem, który chciałabym poszerzyć, to problem dotyczący higieny szkolnej. Różne kasy, różnie płacą na higienę szkolną. Z przerażeniem stwierdziłam, że branżowa kasa chorych na higienę szkolną płaci 5 zł miesięcznie. Jest to chyba 40 groszy na jedno dziecko.</u>
          <u xml:id="u-11.7" who="#MariaGajeckaBożek">Szczepionki kupuje Ministerstwo Zdrowia. Aby wykonać zastrzyk potrzebne są: strzykawki, waciki, spirytus, środki czystości, a także należy zapłacić pielęgniarce. Etat na pielęgniarkę w higienie szkolnej to - 750 dzieci. Niejednokrotnie są to 3–4 szkoły w okręgach wiejskich.</u>
          <u xml:id="u-11.8" who="#MariaGajeckaBożek">Niektóre kasy chorych na higienę szkolną miesięcznie przeznaczają 1,50 zł. Stanowi to sumę 1125 zł. Po opłaceniu wszystkich ubezpieczeń i podatku, pielęgniarka dostaje 700 zł, więc nie ma z czego kupić potrzebnych środków. Jeżeli zaniechamy szczepienia w populacji dzieci i młodzieży, i nie będzie ono wynosiło 95–98%, to zaczną się nam rozwijać choroby zakaźne i powrócimy do kwitnącej gruźlicy.</u>
          <u xml:id="u-11.9" who="#MariaGajeckaBożek">Kolejny problem, to profilaktyka zwichnięć stawu biodrowego. Cała profilaktyka w pediatrii jest w stanie krytycznym. Kasy chorych narzucają limit przyjęć. W danym miesiącu można przyjąć daną liczbę dzieci. Wiadomo, że oddziały pediatryczne pracują sezonowo. W okresie wakacji spora liczba dzieci wyjeżdża poza miejsce zamieszkania i wtedy liczba łóżek używanych na oddziałach dziecięcych jest mniejsza.</u>
          <u xml:id="u-11.10" who="#MariaGajeckaBożek">Jeżeli dany oddział przyjmie większą liczbę dzieci w okresie nasilenia grypy, to i tak kasa chorych nie zwróci tych pieniędzy.</u>
          <u xml:id="u-11.11" who="#MariaGajeckaBożek">Minął już czwarty miesiąc wdrażania reformy, a nie ma wyraźnego czynnika, który by ułatwiał wchodzenie do systemu. Zdarzają się przypadki, że pacjent znajduje się w kasie branżowej i w kasie regionalnej. Spotkałam się z takimi przypadkami i gdybym była nieuczciwa, to za leczenie dziecka na oddziale obciążyłabym jedną lub drugą kasę.</u>
          <u xml:id="u-11.12" who="#MariaGajeckaBożek">Powinno być ewidentne ułatwienie wchodzenia do systemu; każdy powinien się wy-legitymować. Był system RUM - stwierdziliście państwo, że jest niewygodny. System START miał być wprowadzony, lecz nadal jest martwa cisza.</u>
          <u xml:id="u-11.13" who="#MariaGajeckaBożek">Pochodzę z województwa śląskiego. Mój powiat leży na obrzeżu dwu województw. Cztery gminy w moim powiecie pochodzą z dawnego województwa częstochowskiego i niestety teren działania zespołu opieki zdrowotnej nie pokrywa się z terenem powiatu. Dochodzi do takiej sytuacji, że ZOZ Myszków obsługuje gminę powiatu myszkowskiego część gmin powiatu zawierciańskiego i część gmin z świętokrzyskiej kasy chorych.</u>
          <u xml:id="u-11.14" who="#MariaGajeckaBożek">Przed reformą pacjenci mieli lepsze warunki, gdyż było porozumienie między wojewodą częstochowskim a wojewodą katowickim i mogli korzystać z usług w Zawierciu. Jeżeli chodzi o szpitale, to nie ma takiego problemu, gdyż mogą korzystać ze szpitali na terenie całej śląskiej kasy chorych. Jeśli chodzi o podstawową opiekę zdrowotną, to pacjenci muszą przyjechać do Zawiercia, a później jechać pociągiem do Myszkowa, aby tam wykonać podstawowe badanie. Jak długo jeszcze będzie trwał galimatias w tym wszystkim?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#StanisławGrzonkowski">Proszę o dalsze uwagi, a pani minister po dyskusji ustosunkuje się do wszystkich pytań i niejasności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#AndrzejOlszewski">Według mnie jest kilka zasadniczych spraw, o których należałoby powiedzieć.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#AndrzejOlszewski">Jedną z takich spraw jest posada pana ministra Jacka Wutzowa. Jak wiemy, pan Jacek Wutzow nie jest już ministrem i pracuje w łódzkiej kasie chorych. Jest tam członkiem zarządu. Jak wyjaśniał pan minister Wojciech Maksymowicz dlatego pan Jacek Wutzow pracuje w łódzkiej kasie chorych, ponieważ było tam niekontrolowane rozdysponowanie środków przeznaczonych na restrukturyzację.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#AndrzejOlszewski">Mam przy sobie pismo podpisane przez pana Jacka Wutzowa skierowane do szpitali w Żyrardowie i Brzezinach z października 1998 r. W piśmie tym, w ramach restrukturyzacji, pan Jacek Wutzow przyznał nam po 500 tys. na restrukturyzację tych szpitali. Do dnia dzisiejszego nie zobaczyliśmy tych pieniędzy.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#AndrzejOlszewski">Dnia 28 grudnia w tej sprawie napisałem pismo do ministra Wojciecha Maksymowicza, ale do dnia dzisiejszego nie otrzymałem odpowiedzi. W związku z tym nasuwa się następujące pytanie. Jakże mogą powstałe kasy chorych przyjmować na wysokie stanowiska byłych ministrów zdrowia, którzy mieli zastrzeżenia pod względem przeprowadzania kontroli i nadzoru wydawanych przez siebie pieniędzy? To jest dość istotna sprawa.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#AndrzejOlszewski">Jeżeli chodzi o pana Wojciecha Maksymowicza, to odszedł on ze swojego stanowiska. Zgłaszaliśmy, iż coś jest źle zarządzane - niekoniecznie chodziło tu o pana Maksymowicza. Zgłaszaliśmy zarządzenia w stosunku do powstających kas chorych, do organizacji tych kas, do odpowiedzialności i do współudziału społecznego w zarządzaniu tymi kasami.</u>
          <u xml:id="u-13.5" who="#AndrzejOlszewski">W ostatecznym wydaniu powstały kasy chorych, jako bank finansowy, który obraca olbrzymią gotówką, bez żadnej kontroli społecznej. Dzieje się tak dlatego, że nie została opracowana karta praw pacjenta. Przedstawiciele pacjentów nie mają prawa do wglądu w finanse kasy, gdyż jest to tajemnica bankowa. To samo dotyczy pracowników służby zdrowia, gdyż są oni tylko pracownikami i nie wchodzą w skład żadnego zarządu.</u>
          <u xml:id="u-13.6" who="#AndrzejOlszewski">Praktycznie rzecz biorąc kasy chorych, które powstały są bankiem dla banku odpowiadającego sam przed sobą. Zgodnie z ustawą kasa chorych podlega kontroli tylko i wyłącznie pana premiera.</u>
          <u xml:id="u-13.7" who="#AndrzejOlszewski">My, jako posłowie proponowaliśmy, by tak olbrzymi bank był odpowiedzialny przed parlamentem, po uprzedniej kontroli Najwyższej Izby Kontroli. Okazuje się, że to nie mogło przejść.</u>
          <u xml:id="u-13.8" who="#AndrzejOlszewski">Posiadamy kasy chorych, które pracują od czterech miesięcy i widzimy olbrzymi nieład administracyjny w pracy tych kas.</u>
          <u xml:id="u-13.9" who="#AndrzejOlszewski">Ze strony pacjentów są zgłaszane skargi. Zasadniczo chodzi o to, że pacjent w Warszawie, aby dostać się do polikliniki na ul. Wołoską musi przyjść o godz. 6oo rano i czekać, żeby się zapisać i otrzymać numerek.</u>
          <u xml:id="u-13.10" who="#AndrzejOlszewski">Jest tam bardzo dziwne postępowanie. Panie urzędniczki, pracujące w rejestracji przy komputerach, posiadają pensje około 2000 zł., natomiast ordynator oddziału i lekarz pracujący w tym szpitalu ma pensję w wysokości 1300 zł. Powiedziano mi, iż dlatego tak jest, gdyż w pierwszym przypadku jest to pracownik kasy, a w drugim, są to pracownicy usługi. To jest po prostu absurd.</u>
          <u xml:id="u-13.11" who="#AndrzejOlszewski">Chorzy zgłaszają, iż trudno jest dotrzeć do kogoś, aby móc zgłosić swoją chorobę. Ułożenie jest następujące: w stomatologii wynagrodzenie jest płacone według punktów, czyli usługa jest oznaczana w punktach, a potem przeliczana na pieniądze. Natomiast lekarze otrzymują wynagrodzenie według zarejestrowanych pacjentów. Efekt jest straszny.</u>
          <u xml:id="u-13.12" who="#AndrzejOlszewski">Jeżeli ja - jako ordynator - pracując w prywatnym gabinecie wystawię pacjentowi skierowanie na badania, a nie mam podpisanej umowy z kasą, to ten pacjent musi pójść do lekarza rejonowego, by zapisał mu ponownie skierowanie. Nie jest w interesie lekarza rejonowego przepisywanie skierowań wydanych przez innych lekarzy. Im mniej on skieruje pacjentów na badania, tym więcej pieniędzy pozostaje dla niego. To są problemy, które okażą się bardzo niebezpieczne, gdyż rozpoczną się procesy, strajki pacjentów dlatego, że osoby te są poniewierane.</u>
          <u xml:id="u-13.13" who="#AndrzejOlszewski">Wydaje mi się, iż za czasów pana ministra Wojciecha Maksymowicza na posiedzenia naszej Komisji przychodzili przedstawiciele ministerstwa, którzy byli niekompetentni i nie przygotowani. Odrzucono moje poglądy, lecz nadal podtrzymuję, na podstawie tego, co zostało zrobione z kasami chorych, iż pani minister Anna Knysok powinna ponieść odpowiedzialność za to, co się dzieje. Dużą winę za to co się stało ponosi przewodniczący Komisji Zdrowia, pan poseł Stanisław Grzonkowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#StanisławGrzonkowski">Sądzę, iż pozostały jeszcze szersze problemy, które wymagają rozstrzygnięcia i mam na myśli prywatyzację w służbie zdrowia. Pojawia się kilka płaszczyzn, a mianowicie problem podstawowej opieki zdrowotnej, która powinna odegrać kluczową rolę. Wydaje się, iż powstała bariera związana z tym, że podstawowa opieka zdrowotna nie wyzwoliła całego potencjału, jaki pozostał. Potencjał ten mógłby się powiększyć w związku z prywatyzacją.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#StanisławGrzonkowski">Oczywiście pojawia się tutaj pytanie - czy istnieją odpowiednie podstawy legislacyjne, by umożliwić bardziej aktywną prywatyzację podstawowej opieki zdrowotnej? To jest problem, który pozostał nierozstrzygnięty.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#StanisławGrzonkowski">Kolejny problem to uzdrowiska. Komisja Zdrowia oczekuje na inicjatywę rządu - chodzi tutaj o prawo uzdrowiskowe.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#StanisławGrzonkowski">W jakim kierunku rząd zamierza dalej przekształcać uzdrowiska? Posiadamy jasno przedstawione stanowisko związków zawodowych, zwłaszcza sekcji uzdrowisk „Solidarności”. Natomiast nie doczekaliśmy się żadnej inicjatywy ustawodawczej ze strony rządu.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#StanisławGrzonkowski">Następny problem to przemysł farmaceutyczny, który podlega procesom prywatyzacji. Wydaje się, że nie o taką prywatyzację chodziło, a w dodatku Polska traci kontrolę nad przemysłem farmaceutycznym. Pozostało pięć zakładów „Polfa”, w tym zakład w Starogardzie Gdańskim. Jest to najlepszy zakład. Z tego, co wiem, to ruszył proces prywatyzowania tego zakładu, a więc bardzo istotna jest strategia rządu wobec tego faktu.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#StanisławGrzonkowski">Interesuje mnie temat ogromnego zadłużenia, które powstało w minionych latach oraz olbrzymi import leków z zagranicy. Doszło do ogromnej nadwyżki importu nad eksportem sięgającej 1,5 mld dolarów.</u>
          <u xml:id="u-14.6" who="#StanisławGrzonkowski">Należy uregulować ten rynek, aby odbyło się to z korzyścią dla polskiego rynku farmaceutycznego, z korzyścią dla leków krajowych bez straty dla pacjenta i dodatkowego obciążenia kas chorych. Sygnalizuję te problemy.</u>
          <u xml:id="u-14.7" who="#StanisławGrzonkowski">Następna sprawa. Minister zdrowia i opieki społecznej jest kreatorem opieki zdrowotnej. Konstytucyjnie jest odpowiedzialny za politykę zdrowotną. Na skutek decentralizacji systemu zdrowia, zaistniała potrzeba skoordynowania działań, które przejmują samorządy oraz właściwego umieszczenia ministra i administracji rządowej, jako kreatora polityki zdrowotnej.</u>
          <u xml:id="u-14.8" who="#StanisławGrzonkowski">Ostatnie wizyty, które odbyliśmy, jako członkowie podkomisji w różnych kasach chorych pokazały, że brakuje tego ostatecznego koordynatora na poziomie województw. Wiąże się to ze współpracą czy współdziałaniem ministra z poszczególnymi szczeblami a samorządów terytorialnych i kas chorych. Problem ten jest niezmiernie ważny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#AndrzejWojtyła">Chciałem podziękować pani minister za to, że zechciała tak syntetycznie przedstawić nam swoje zamierzenia. Dotyczy to przede wszystkim funkcjonowania resortu, gdyż on nigdy dobrze nie był technologicznie oprzyrządowany.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#AndrzejWojtyła">Chcę także zaznaczyć, iż nigdy nie będziemy pani minister rozliczali ze sprzętu, który zakupi pani jako wyposażenie techniczne, gdyż tego sprzętu tam brakuje. Ministerstwo wymaga komputeryzacji i oprzyrządowania technicznego, ponieważ jest to niezbędne. Uważam, iż na to należy zwrócić uwagę.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#AndrzejWojtyła">Pani minister mówiła o monitoringu wdrażania reformy. Sądzę, iż zespół, który powołuje pani minister, zajmie się dokładnie tymi sprawami i nie dopuści do patologii związanych z wdrażaniem tej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#AndrzejWojtyła">Pani minister Franciszka Cegielska mówiła o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym, jak i również o działaniach osłonowych. Chcę się zapytać, czy myśli pani minister o zmianie polityki informacyjnej, gdyż ona nie zawsze służy reformie. Działania osłonowe odbieramy - my posłowie - jako zapowiedź zwolnień z pracy. Na szczęście jednak tak nie jest i zamiarem ministerstwa nie jest zwalnianie, tylko chodzi o przegrupowanie pracowników medycznych. W jednych regionach baza systemowa jest rozbudowana lepiej, a w drugich - gorzej. Ministerstwo przygotowuje takie elementy, które umożliwią przemieszczenie kadry z regionów, które posiadają nadmierną liczbę pracowników do regionów, gdzie tej kadry brakuje.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#AndrzejWojtyła">Byłem zaangażowany w przygotowanie paktu dla wsi, w części zdrowotnej i Instytut Medycyny Wsi w Lublinie wykazał, że jest 1300 etatów lekarskich w ośrodkach zdrowia, które w 80% posiadają mieszkania dla tych lekarzy. Uważam, iż jest to pewne rozwiązanie problemu.</u>
          <u xml:id="u-15.5" who="#AndrzejWojtyła">Nie należy robić z tego problemu, gdyż takie są fakty. Należy mówić o bezrobociu w dużych miastach, lecz lekarz nie jest po to kształcony, aby pracował tylko w Warszawie.</u>
          <u xml:id="u-15.6" who="#AndrzejWojtyła">Chcę powiedzieć, że Narodowy Program Zdrowia jest programem, którego ostatnia wersja mówi o latach 1996–2005. Zapowiadaliśmy, na ostatniej konferencji organizowanej pod auspicjami naszej Komisji, że rok 2000 jest najlepszym rokiem do aktualizacji tego programu. Uznaliśmy, iż program ten należy przystosować do nowych warunków, a także do pewnych patologii, które pojawiają się w demokracji, np. samobójstwa, przemoc w rodzinie. Głównym inicjatorem powinniśmy być my - jako Komisja Zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-15.7" who="#AndrzejWojtyła">Uważam, że Narodowy Program Zdrowia tylko w części może być wykonywany przez Ministerstwo Zdrowia, gdyż są to programy zdrowotne. Na całym świecie program zdrowia publicznego jest różnie postrzegany. Jeżeli chodzi o strategie zawarte w Narodowym Programie Zdrowia, to nie odbiegamy od Europy. Ostatnio słyszałem, że nasz program jest jednym z lepszych na świecie.</u>
          <u xml:id="u-15.8" who="#AndrzejWojtyła">Jeżeli mówimy o noworodkach, to chciałem powiedzieć, że nie jest dziwne, iż w chwili obecnej jest nadmiar łóżek noworodkowych i dziecięcych. Mamy wyż demograficzny. W latach 1980–1985 mieliśmy 800 tys. urodzeń rocznie, teraz mamy 400 tys. Na jedną rodzinę przypada około 1,5 dziecka. W całym świecie jest problem wyżu demograficznego. Przerosty zatrudnienia na oddziałach dziecięcych istnieją. Jest faktem, że należy iść w kierunku restrukturyzacji oddziałów dziecięcych i tworzenia oddziałów rehabilitacji.</u>
          <u xml:id="u-15.9" who="#AndrzejWojtyła">Chciałbym powiedzieć kilka słów o gruźlicy. Wzrost zachorowań na gruźlicę obserwuje się od kilku lat na całym świecie. Jest to związane z zakażeniami prątkami A - typowymi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#ZbigniewSzymański">Chciałbym zasygnalizować szereg problemów.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#ZbigniewSzymański">Jakie mechanizmy należałoby wdrożyć, żeby minister zdrowia miał wpływ na politykę zdrowotną na terenie poszczególnych województw.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#ZbigniewSzymański">Aby było to możliwe należałoby wdrożyć bardzo konkretne mechanizmy i ewentualnie utworzyć pewne organy i instytucje, które dawałyby szansę przełożenia tej polityki ministra. Jednym z tych elementów może być lekarz wojewódzki. Wydaje mi się, iż jednak to nie jest wszystko.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#ZbigniewSzymański">Polityką zdrowotną na poziomie województwa zajmują się w jakimś stopniu sejmiki, lecz są one tylko organem założycielskim szpitali wojewódzkich. Samorządy powiatowe są organami założycielskimi szpitali powiatowych. Gminy zajmują się POZT-em. Rektorzy wyższych uczelni mogą być organami założycielskimi szpitali klinicznych, więc tych instytucji, które są zainteresowane polityką, jest spora liczba. Brakuje koordynacji tych działań.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#ZbigniewSzymański">Kolejna sprawa dotyczy rozrostu pewnych tendencji sprawozdawczości na zamówienie kas chorych. Wiem, że z niektórych zakładów opieki zdrowotnej spływają setki stron wszelkich sprawozdań. Należałoby to znormalizować i sprowadzić do pewnych ogólnych sprawozdań, które obowiązywałyby w całym kraju oraz można byłoby wysnuć z nich wnioski mające znaczenie dla polityki zdrowotnej, jak również dla kas chorych.</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#ZbigniewSzymański">Uważam, iż źle się stało, że konsultanci wojewódzcy utracili swoje znaczenie. Należałoby dowartościować rolę zespołów konsultantów wojewódzkich z poszczególnych dziedzin medycyny, ażeby mogli wpływać na to, by kontraktowane procedury były kompletne.</u>
          <u xml:id="u-16.6" who="#ZbigniewSzymański">Kapitalne znaczenie ma sprawa uposażenia pracowników służby zdrowia. Uposażenie to jest rażąco niskie, więc katastrofalne. Podwyższenie tego wynagrodzenia leży w gestii dyrektorów ZOZ i zależy od wysokości składki.</u>
          <u xml:id="u-16.7" who="#ZbigniewSzymański">Dotychczas przeprowadzane zabiegi restrukturyzacyjne przy niedofinansowaniu, nie spowodują zwiększenia wynagrodzeń. Sądzę, iż potrzebny jest program, który by spowodował podwyższenie uposażenia pracowników szpitalnych do poziomu średniej krajowej.</u>
          <u xml:id="u-16.8" who="#ZbigniewSzymański">Sprawa nadzoru nad kasami chorych. Są obawy, że będzie on miał charakter nadzoru politycznego w zależności od tego, kto wygra wybory do sejmiku wojewódzkiego. Jest to sytuacja niewłaściwa, dlatego iż korzystniej byłoby, gdyby w każdej radzie kasy chorych finanse kontrolowały osoby z różnych opcji politycznych. W przypadku jakiejkolwiek zmiany, to głównym rozstrzygnięciem będzie podejście merytoryczne.</u>
          <u xml:id="u-16.9" who="#ZbigniewSzymański">Sejmik wojewódzki jest organem założycielskim tylko szpitali wojewódzkich. Reprezentuje on fragment. Całościową reprezentację polityczną ma zespół poselski każdego województwa.</u>
          <u xml:id="u-16.10" who="#ZbigniewSzymański">Może być szereg różnych rozwiązań. W moim odczuciu najlepiej byłoby, gdyby były wybory bezpośrednie odpowiednich dobrych przedstawicieli do rad. Czas nagli, tak więc przynajmniej na ten rok - mogą być inne rozwiązania.</u>
          <u xml:id="u-16.11" who="#ZbigniewSzymański">Konkurs ofert. Jest to bardzo trudne zadanie i nie jesteśmy do końca do tego przygotowani. Konkurs ofert miałby się wiązać z formułowaniem tych ofert już w czerwcu, natomiast pozostaje cały szereg nie uregulowanych spraw. Chodzi mi o procedury, standardy. Nieuregulowane są sprawy pomiędzy szpitalami klinicznymi a akademiami medycznymi. Wydaje się, iż mniejszym ryzykiem byłoby podpisywanie kontraktów w sposób podobny, jak to miało miejsce na początku roku. Należałoby do tego dopuścić przedstawicieli samorządów medycznych, czy lekarze kas chorych, jako strona, która by równoważyła monopol kas chorych.</u>
          <u xml:id="u-16.12" who="#ZbigniewSzymański">Należałoby ustalić bardzo jasne i przejrzyste kryteria, według których zawierane są kontrakty z poszczególnymi podmiotami.</u>
          <u xml:id="u-16.13" who="#ZbigniewSzymański">Czy lekarzom w Polsce grozi bezrobocie? Uważam, iż lekarzy w Polsce nie jest zbyt dużo. Są to liczby porównywalne do krajów zachodnich. Stan służby zdrowia możemy zawdzięczać pracownikom służby zdrowia, ich pracy, liczbie i wykształceniu. Nie można tego powiedzieć o sprzęcie, wyposażeniu, gdyż tego nie posiadamy.</u>
          <u xml:id="u-16.14" who="#ZbigniewSzymański">Nasuwa mi się następujący problem. Do dobrych lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej zgłasza się nadmierna liczba osób. Powstają kolejki i przez to są oni niedostępni. Liczba 2,5 tys. pacjentów kierujących się do jednego lekarza - to liczba nadmierna. Gdyby to byli zdrowi podopieczni, to liczba ta nie byłaby taka wysoka. Należałoby zróżnicować - podopieczni w wieku powyżej 60 lat i do 7 lat. Proponowałbym, abyśmy traktowali ich jako dwoje pacjentów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#SewerynJurgielaniec">Chciałbym, aby pani minister określiła nam, jaki będzie pani stosunek i współpraca z samorządami, z izbami lekarskimi, izbami aptekarskimi, izbami pielęgniarek i położnych?</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#SewerynJurgielaniec">Pytam o to, gdyż w pewnym momencie prac, głos izby lekarskiej był głosem nic nie znaczącym. W bardzo wielu przypadkach, to co powinno było znaleźć się w ustawie nie zostało zapisane, a to spowodowało odwrócenie się środowiska lekarskiego od reformy.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#SewerynJurgielaniec">Kolejna sprawa to kwestia rejestru usług medycznych. Problem ten został już poruszony. Ponad połowa kraju została objęta rejestrem usług medycznych. Chcę powiedzieć, iż zdaje to egzamin.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#SewerynJurgielaniec">Mam przed sobą formularz, który musi wypełniać lekarz rodzinny. Mówi się o tym, iż rejestr usług medycznych dawał zwiększoną liczbę pracy administracyjnej.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#SewerynJurgielaniec">Formularz ten jest dowodem bezsensu wycofania się z rejestru usług medycznych dlatego, iż tam, gdzie on istnieje, to lekarz oddaje kwity książeczki rejestru i reszta go nie interesuje. W formularzu tym są rubryki: PESEL, data zgłoszenia, płeć, data udzielonego świadczenia i inne rzeczy.</u>
          <u xml:id="u-17.5" who="#SewerynJurgielaniec">Sporo mówiliśmy o programie START. Został on pilotażowo wprowadzony w woje-wództwie katowickim. Chcę powiedzieć, iż jest to dobra myśl, jest to postęp, lecz niestety, on kosztuje o wiele więcej aniżeli to, co zostało wprowadzone do tej pory.</u>
          <u xml:id="u-17.6" who="#SewerynJurgielaniec">Muszę powiedzieć, iż obserwuję następujący fakt - jeżeli chodzi o zachodnią pomorską kasę. Stare województwo koszalińskie bardzo dawno wprowadziło rejestr usług medycznych, natomiast stare województwo szczecińskie tego nie uczyniło. Teraz nagle ukazują się artykuły w gazetach, że całe dawne województwo zachodniopomorskie wycofuje się z rejestru usług medycznych. W ten sposób przekreśla się to, co zostało zrobione.</u>
          <u xml:id="u-17.7" who="#SewerynJurgielaniec">Rozmawiałem z panem dyrektorem Blachowskim, który jest zastępcą dyrektora kasy chorych. Powiedział, iż to, co napisała gazeta nie jest pewne.</u>
          <u xml:id="u-17.8" who="#SewerynJurgielaniec">Następny problem to specjalizacja lekarzy. Zostało to zahamowane od września ubiegłego roku. Muszę powiedzieć, iż młodzi lekarze są zaniepokojeni tym faktem. Niedługo minie rok, a tymczasem nikt nie może rozpocząć specjalizacji lekarskiej.</u>
          <u xml:id="u-17.9" who="#SewerynJurgielaniec">Kolejny problem dotyczy reformowania służby zdrowia. Chodzi tutaj o wprowadzenie przez kasy chorych limitów przyjęć i skierowań. Jest to niezgodne z ustawą o ubezpieczeniach zdrowotnych. Można byłoby tu przytoczyć art. 1a pkt 5 i art. 4 pkt 5, art. 31 i art. 31b - chodzi tutaj o wprowadzenie limitów i różnych odpłatności za sprzęt i aparaturę rehabilitacyjną.</u>
          <u xml:id="u-17.10" who="#SewerynJurgielaniec">Bardzo prosiłbym panią minister o zainteresowanie się sprawą dotyczącą zakładów optycznych. Zaczną się odbywać przetargi na usługi optyczne. Okazuje się, że optycy dając minimalne stawki odpłatności za szkło i okular, naliczają olbrzymie stawki za robociznę. Przypominam, iż za robociznę płaci pacjent. To jest ważny problem, gdyż otrzymuję sygnały z wielu województw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#WładysławSzkop">Dziękuję pani minister, że po prawie czterotygodniowym sprawowaniu urzędu znalazła pani czas na spotkanie z Komisją Zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#WładysławSzkop">Nie mogę pani podziękować za wstępną informację, którą nam pani udzieliła, gdyż była ona niewystarczająca. Dwa tygodnie temu powtarzała pani dokładnie to samo. Rozumiem, że dla prasy podawała pani hasłowe informacje, lecz Komisja Zdrowia powinna uzyskać szersze informacje.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#WładysławSzkop">Wiadomo mi, że trudno jest rozdzielić elementy, które są sprawczo-ustawodawczą rolą Komisji Zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#WładysławSzkop">Prosiłbym o przybliżenie - co pani rozumie mówiąc o budżecie na rok 1997, że został on tak skonstruowany, a wchodząca ustawa nałożyła nowe obowiązki dla ministra zdrowia?</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#WładysławSzkop">Podała pani minister przykład stażystów stomatologicznych. Nie mogę przejść nad tym do porządku dziennego i muszę powiedzieć, że staże stomatologiczne zostały zawarte w innej ustawie - o zawodzie lekarza. Staże pielęgniarskie to ustawa o zawodzie pielęgniarki i położnej. Jest to konsekwencja nieudolności departamentu finansowego, który zapomniał o pewnych elementach budując projekt ustawy budżetowej.</u>
          <u xml:id="u-18.5" who="#WładysławSzkop">Rejestr usług medycznych. Pojawiło się nowe rozporządzenie, w którym określony jest wzór karty ubezpieczenia zdrowotnego. Występuje równoważnia pomiędzy wzorem karty a rejestrem usług medycznych.</u>
          <u xml:id="u-18.6" who="#WładysławSzkop">Rozporządzenie zostało skonstruowane w taki sposób, że karta ubezpieczenia zdrowotnego będzie finansowana ze środków przeznaczonych na ochronę zdrowia, na udzielanie świadczeń zdrowotnych. Zgodnie z ustawą, ten obowiązek był ustawiony w zupełnie innym miejscu.</u>
          <u xml:id="u-18.7" who="#WładysławSzkop">Karta ubezpieczenia zdrowotnego będzie wydawana przez świadczeniodawców. Obo-wiązki kasy chorych zostaną przerzucone na indywidualnych świadczeniodawców i zakłady opieki zdrowotnej. Jest to nieporozumienie.</u>
          <u xml:id="u-18.8" who="#WładysławSzkop">Powrócę jeszcze raz do rejestru usług medycznych. Decyzją ministra zdrowia na recepcie, którą jest rejestr usług medycznych wpisuje się tylko jeden lek. Nie wiem, czy pani wie, że za rejestr usług medycznych płaci system. Jeden lek to trzy kartki, a dawniej jedna. W źle zorganizowanej dystrybucji pacjent po swoją książeczkę będzie jeździł do miasta stołecznego, w którym jest siedziba kasy chorych.</u>
          <u xml:id="u-18.9" who="#WładysławSzkop">Odnoszę wrażenie, że dla pani reforma ochrony zdrowia i zmiana systemu finansowania - to dwa w jednym. Uważam, iż są to dwie odrębne kwestie. Jeżeli te dwie kwestie zostaną wzbogacone elementem prywatyzacji, to zaczniemy się zbliżać do przepaści.</u>
          <u xml:id="u-18.10" who="#WładysławSzkop">W imieniu Klubu Sojuszu Lewicy Demokratycznej prosiłbym o pilne przedstawienie założeń programu prywatyzacji jednostek publicznych zakładów opieki zdrowotnej, lecznictwa stacjonarnego i ambulatoryjnego.</u>
          <u xml:id="u-18.11" who="#WładysławSzkop">Nie wiem, czy wiadomo pani minister, iż 28 stycznia 1999 r. minister zdrowia i opieki społecznej wystąpił do Rady Ministrów o akceptację programu monitorowania zachodzących zmian w ochronie zdrowia. Z moich informacji wynika, iż Rada Ministrów przyjęła ten system.</u>
          <u xml:id="u-18.12" who="#WładysławSzkop">Chciałbym panią minister prosić, ażeby pokazała pani różnicę pomiędzy tym zespołem, który pani powołuje, a tym, który przyjęła Rada Ministrów. Prosiłbym o przedstawienie takiej informacji, gdyż chcielibyśmy wiedzieć - jakie zadania będzie wykonywał ten zespół? W jakim zakresie zespół ten będzie uprawniony i umocowany prawnie do monitorowania zakładów opieki zdrowotnej, samodzielnych zakładów publicznych podmiotów, indywidualnych, grupowych praktyk lekarskich?</u>
          <u xml:id="u-18.13" who="#WładysławSzkop">Od pewnego czasu mówi się o programie osłonowym, nad którym pracuje ministerstwo. Przyzwyczailiśmy się do tego, że ministerstwo pracuje intensywnie i równie intensywnie mówi o tym fakcie. Tak czekamy na ustawę o ratownictwie medycznym, a także na inne, już 1,5 roku. Prosimy o przedstawienie założeń, idei, a także możliwego do osiągnięcia zakresu działania programu osłonowego.</u>
          <u xml:id="u-18.14" who="#WładysławSzkop">Na przełomie miesięcy stycznia, lutego i marca w resorcie zdrowia została opracowana ankieta, którą podpisał minister spraw wewnętrznych i administracji. Rozesłano ją do wszystkich zakładów z pytaniem o przewidywaną redukcję zatrudnienia w ochronie zdrowia. Dotąd były to dwie ankiety. Różne uzyskano informacje.</u>
          <u xml:id="u-18.15" who="#WładysławSzkop">Pierwsza dotyczyła bieżących zmian, a druga projekcji na rok 1999 i 2000. Czy zechciałaby pani minister przekazać nam te informacje? Wojewodowie nowych regionów otrzymali takie informacje od dyrektorów zakładów opieki zdrowotnej i uległy one kondensacji.</u>
          <u xml:id="u-18.16" who="#WładysławSzkop">Zapowiada pani nowelizację ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym w dwóch wersjach. Pierwsza będzie zrobiona teraz, a druga po monitoringu wprowadzonych reform. Chciałbym w związku z tym zadać pytania.</u>
          <u xml:id="u-18.17" who="#WładysławSzkop">Co pani minister przewiduje w tej pierwszej nowelizacji? Kiedy spodziewa się pani efektów pracy zespołu monitorującego? Czy ma pani nadzieję na to, iż odkładanie problemu na później nie zmusi do bardzo głębokiej nowelizacji? Jak mi wiadomo, ostatnie trzy miesiące tego roku nie będą bezpieczne finansowo dla systemu powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego. Informacje o pieniądzach zbieranych przez ZUS wskazują, że nie starczy finansów na świadczenia zdrowotne przez dwa-trzy miesiące.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#LechSzymańczyk">Tak jak mówił pan poseł Władysław Szkop, dnia 28 stycznia został powołany rządowy zespół monitorujący. Komisja sejmowa powołała swój zespół. Pani minister twierdzi, że powoła taki zespół. Rozumiem, iż zespoły: rządowy i Komisji Zdrowia posiadają materiały dotyczące problemów, które przeszkadzają we wdrażaniu reformy zdrowotnej.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#LechSzymańczyk">Powołując zespół, może pani spowodować, że zbilansowanie tych niedociągnięć pozwoli na zmianę zapisów ustawy. Uważam, iż w miesiącu czerwcu na posiedzeniu Komisji Zdrowia dokona się obrachunku wdrażania reformy służby zdrowia. Jest to wniosek formalny.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#LechSzymańczyk">Z dotychczasowej dyskusji i wypowiedzi posłów Stanisława Grzonkowskiego i Andrzeja Wojtyły wynika pewna sprawa, w związku z którą chciałbym zadać pytanie. Czy zamierza pani minister dokonać zmian kadrowych w resorcie? Chodzi mi o wiceministrów.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#LechSzymańczyk">W moim odczuciu posłowie Stanisław Grzonkowski i Andrzej Wojtyła zaczęli udzielać odpowiedzi w imieniu pani minister. Wyglądało to jak komisja kwalifikacyjna dla nowej kadry ministerstwa.</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#LechSzymańczyk">Dla informacji Komisji Zdrowia podam, iż pracuję równolegle w dwóch komisjach sejmowych. Proszę nie oceniać, że dawno nie byłem na posiedzeniu Komisji. Dostępne są stenogramy, które przedstawiają moją pracę w Sejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#StanisławGrzonkowski">Odpowiem na stwierdzenia pana posła. Jak mi wiadomo, przewodniczący Komisji sejmowej ma prawo do oceny dyscypliny posłów. Proszę nie odbierać uwagi, jako pańskiego niezdyscyplinowania, gdyż nie o to mi chodziło.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#LechSzymańczyk">Nie chciałbym przedłużać dyskusji na ten temat.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#LechSzymańczyk">Usprawiedliwiał pan moją nieobecność na ostatnim posiedzeniu, ponieważ zawiadomienie nie doszło do mnie na czas. W całej kadencji jest to jedyna moja nieobecność na posiedzeniu Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#StanisławGrzonkowski">Moja uwaga była niesłuszna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#ZofiaKrasickaDomka">Pozwolę sobie przytoczyć problem dotyczący leczenia uzdrowiskowego. W ostatnią sobotę 18 kwietnia w Krynicy odbyła się konferencja pod hasłem „Przyszłość polskich uzdrowisk”. W konferencji tej uczestniczyli parlamentarzyści, przedstawiciele rządu oraz przedstawiciele uzdrowisk.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#ZofiaKrasickaDomka">Na tym spotkaniu wykazano, że w pierwszym kwartale bieżącego roku były realizowane skierowania wystawiane przez lekarzy w ubiegłym roku, co umożliwiło zachowanie ciągłości funkcjonowania zakładów lecznictwa otwartego.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#ZofiaKrasickaDomka">W wyniku dotychczasowych negocjacji w drugim kwartale zostały podpisane kontrakty na łączną kwotę 190 mln zł. Są to dane z marca bieżącego roku. Stanowi to około 60% kwoty zaprojektowanej w budżetach regionalnych kas chorych.</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#ZofiaKrasickaDomka">Z tego powodu powstał ogromny spadek obłożenia łóżek w lecznictwie uzdrowiskowym i związane z tym zaniepokojenie, co do przyszłości tych uzdrowisk. Podczas konferencji wiele osób, w tym przedstawiciele NSZZ „Solidarność” domagali się szybkich renegocjacji między kasami chorych i świadczeniobiorcami po to, aby unormować to, co zostało zachwiane. Wnoszono, że niezbędna jest rzetelna informacja w mediach dotycząca zasad i możliwości lecznictwa uzdrowiskowego. Uznano, iż niezbędna jest promocja uzdrowisk na szczeblu samorządów oraz uregulowanie prawne spraw uzdrowisk.</u>
          <u xml:id="u-23.4" who="#ZofiaKrasickaDomka">W tym miejscu chciałbym zgłosić prośbę skierowaną do pani minister.</u>
          <u xml:id="u-23.5" who="#ZofiaKrasickaDomka">Przygotowany jest już projekt rządowy o lecznictwie uzdrowiskowym. Projekt ten jest bardzo oczekiwany. Zaznaczam, iż samorządowcy czekają na projekt ustawy o gminach uzdrowiskowych, która byłaby kompatybilna z projektem o uzdrowiskach i lecznictwie uzdrowiskowym.</u>
          <u xml:id="u-23.6" who="#ZofiaKrasickaDomka">Proszono o interwencje w uproszczeniu procedur - mam na myśli leczenie sanatoryjne. Chodzi o to, aby pacjent sam decydował - kiedy, gdzie i na jak długo ma jechać.</u>
          <u xml:id="u-23.7" who="#ZofiaKrasickaDomka">Zgłaszano, iż niezbędna jest informacja w mediach o lecznictwie uzdrowiskowym. Jest to niezbędne, gdyż jesienią ubiegłego roku podano błędne informacje, które wzbudziły ogromny niepokój w społeczeństwie. Informacje te mówiły o odpłatności i podupadaniu polskich uzdrowisk.</u>
          <u xml:id="u-23.8" who="#ZofiaKrasickaDomka">Mamy wzrost zachorowań na gruźlicę. Jak się to odnosi do takich spraw jak zespół pediatryczny Instytutu Gruźlicy i Chorób Płuc w Rabce, gdzie zredukowano w bieżącym roku około połowę łóżek? Budzi to ogromny niepokój społeczności lokalnej w związku z zagrożeniami zwolnień grupowych dla pracowników tego zakładu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#AlfredOwoc">W swojej wypowiedzi nie będę powracał do tematów, które poruszyli moi przedmówcy.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#AlfredOwoc">Chodzi mi o powtarzanie od pewnego czasu przez różnych członków naszej Komisji zdań kwestionujących reprezentatywność samorządów terytorialnych. Sądzę, iż nie będzie wielką odwagą jeżeli stwierdzę, iż wszyscy się zgodziliśmy z tym faktem. AWS, jak i SLD w standardach wyborczych proponowały samorządność, decentralizację.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#AlfredOwoc">Jestem daleki od pompatycznych słów, lecz myślę, iż należy czasem to przypominać. Zaufajmy osobom, które posiadają mandat społeczny. Pamiętajmy, iż wszelkie kręcenie wobec sprawy, to broń obosieczna. Sądzę, że nikt zdrowy na umyśle nie będzie monopolizował rady w swoim regionie.</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#AlfredOwoc">W tych kategoriach chciałbym powrócić do słów, które były tutaj powtarzane. Absolutnie niepodważalne jest to, że minister zdrowia kreuje sprawę opieki zdrowotnej w państwie. Dostrzegam - w niektórych wypowiedziach - stwierdzenia, że minister nie kreuje, tylko prowadzi „za rączkę”. Sądzę, iż socjalizm w opiece zdrowotnej już się skończył. W moim przekonaniu temat ten zdewaluował się. Chwała tym, którzy podjęli się wprowadzenia najtrudniejszej - moim zdaniem - reformy.</u>
          <u xml:id="u-24.4" who="#AlfredOwoc">Nie naprawiajmy tego, co nie zdążyło się zdewaluować. Pani Anna Knysok wyraziła się, że „reforma żyje dopiero trzy miesiące, a wszyscy chcą przy niej majstrować”. Nie przedobrzajmy.</u>
          <u xml:id="u-24.5" who="#AlfredOwoc">Słyszałem, iż w najbliższym czasie zostanie wprowadzona ustawa o ratownictwie, jako źródło potęgowania administracji publicznej w części: wydziały zdrowia. Nie wiem, czy jest to prawda. Proszę przyjąć to jako refleksje.</u>
          <u xml:id="u-24.6" who="#AlfredOwoc">Prawdą jest również, iż pojawiają się oficjalne informacje o tym, że powstały projekty nowelizacji PUZ w resorcie. Byłoby atrakcyjnym je upublicznić. Sprawy zdrowia wy-magają konsultacji. Poprzedni resort zrobił potworny błąd. Cały czas mówiłem, że brakuje informacji. Powoduje to, iż część ludzi była niechętna reformie, gdyż wiele spraw było przez nich niezrozumiałych.</u>
          <u xml:id="u-24.7" who="#AlfredOwoc">Chętnie usłyszę pani minister zdanie na temat samorządów w kontekście opieki zdrowotnej. Nie ukrywam, iż powołuję się na pani znane doświadczenia, gdyż znana jest pani jako samorządowiec. Nie mówiąc o tym, iż była pani ważną postacią w sejmiku gdańskim.</u>
          <u xml:id="u-24.8" who="#AlfredOwoc">Prosiłbym o informacje w sprawie aktów wykonawczych do ustawy o zakładach opieki zdrowotnej. To co wypracowaliśmy było consensusem i wydawało nam się optymalne. Prawdą jest, że pogłębia się frustracja. Stary system przestał działać, nowego nie ma. Ustawa jest gotowa, zobowiązania też. Nie sądzę, aby było możliwe odkręcenie sytuacji. Podzielam pani obawy.</u>
          <u xml:id="u-24.9" who="#AlfredOwoc">Maj jest miesiącem nowych kierowników uczelni, na pewno warto zająć się tą sprawę.</u>
          <u xml:id="u-24.10" who="#AlfredOwoc">Kolejną sprawą jest jawność wydawania środków publicznych. Prosiłbym o pisemne przedstawienie szczegółów procedur wysokospecjalistycznych. Chodzi mi o następujące informacje - dlaczego szpital X a nie Y, czym to grozi. Są to środki budżetowe. Zdrowym się wydaje, że ma pani komfort spojrzenia nie lekarskiego. W dniu dzisiejszym dostrzegamy elementy zmniejszenia dostępności do lekarza przez pacjenta.</u>
          <u xml:id="u-24.11" who="#AlfredOwoc">Odpadła część szpitali, które wykonywały tego typu zabiegi. Grozi to konkretnymi skutkami pracowniczymi. Mimo optymizmu pana posła Andrzeja Wojtyły grożą nam pewne redukcje. To wynika z ekonomii. Wyrażam ubolewanie, że do dzisiaj nie został stworzony program osłonowy. Program taki uspokoiłby środowisko medyczne. Jak znam życie, problem ten będzie dotyczył osób najniższych hierarchicznie w naszym środowisku i oni szczególnie powinni być chronieni.</u>
          <u xml:id="u-24.12" who="#AlfredOwoc">Problem ten będzie bardzo trudny w miasteczkach powiatowych, gdyż nie ma tam dużej alternatywy. Jednostkowo będzie to symboliczna liczba osób 5–10, lecz suma w całym kraju będzie bardzo duża. Myślę, że nie muszę przekonywać co do skali problemu, gdyż jest to oczywiste.</u>
          <u xml:id="u-24.13" who="#AlfredOwoc">Zaznaczam, że z procedurami wysokospecjalistycznymi jest związana zapowiadana nowela tego rozporządzenia. Nowela ta poszerza procedury.</u>
          <u xml:id="u-24.14" who="#AlfredOwoc">Otrzymuję informacje od moich kolegów z woj. lubelskiego, gdzie trzy jednostki wykonywały około 500 endoprotez biodrowych. Na dzień dzisiejszy żaden zabieg nie został wykonany, chyba że endoproteza została zakupiona z środków własnych pacjenta. To nie jest to, o co nam chodziło.</u>
          <u xml:id="u-24.15" who="#AlfredOwoc">Kolejna sprawa, to rozporządzenia w sprawie stażów podyplomowych. Bardzo proszę o rozwiązanie tego problemu, gdyż studenci zabiegają o to. Jedną rzecz już osiągnęliśmy - studenci szóstego roku stomatologii zaczynają atakować ludzi, których zamęczają pytaniami - co z ich przyszłością? Na jakich warunkach będą odbywać staże dyplomowe? Ten walor edukacji obywatelskiej jest niezwykle pozytywny, lecz koszty nie są najbardziej pożądane.</u>
          <u xml:id="u-24.16" who="#AlfredOwoc">Następna sprawa to zmarnotrawione na kontrakty ubiegłoroczne środki w wysokości 1,5 bln starych złotych. Nie wyczerpaliśmy wszystkich narzędzi, które posiadamy, gdyż ostatecznym narzędziem jest Trybunał Stanu. W tym wypadku doszło do ewidentnego na-ruszenia ustawy budżetowej. Sądzę, iż jesteśmy zbyt biednym krajem, abyśmy przeszli do porządku dziennego nad wyrzuceniem w błoto takiej sumy pieniędzy. Należy karać ludzi, którzy przekraczają zdrowy rozsądek.</u>
          <u xml:id="u-24.17" who="#AlfredOwoc">Jedną ze spraw są kontrakty menadżerskie. Boję się, że nie uniknie pani minister wielkiego problemu, jakim jest sprawa dotycząca kontraktów menadżerskich. Stwierdzam, iż kontrakty menadżerskie zostały zawarte z naruszeniem prawa, co naruszyło ustawę o zamówieniach publicznych. Z mocy prawa - umowy te są nieważne.</u>
          <u xml:id="u-24.18" who="#AlfredOwoc">Część organów założycielskich wystąpi z tym problemem. Te, które wystąpią to wygrają. Co za tym idzie? Dyrektorzy wystąpią do sądu i wygrają to, że nie będą zwracać pobranych dotąd środków. Zapłaci za to skarb państwa. Jedyną stroną, która ponosi winę za kontrakty są wojewodowie. Nie wiem, czy demokratyczne państwo może przejść nad tym do porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-24.19" who="#AlfredOwoc">Zróbmy co tylko można, aby środki ubezpieczeń zdrowotnych stały się środkami publicznymi. Dużym nieszczęściem dla reformy jest opinia Rady Legislacyjnej przy premierze. To urąga zdrowemu chłopskiemu rozsądkowi. Urok pracy prawniczej jest taki, że wbrew interesom społecznym można wyartykułować pewne sprawy. Uważam, że te środki powinny być jawne.</u>
          <u xml:id="u-24.20" who="#AlfredOwoc">Niepełnosprawni i świadczenia z budżetu państwa. Nikt uczciwie społecznie myślący nie będzie kwestionował uprawnień kombatantów. Nie jest możliwym, aby koszty tych uprawnień ponosili wszyscy obywatele - myślę tu o składkach.</u>
          <u xml:id="u-24.21" who="#AlfredOwoc">Uprawnienia kombatantów są jednoznaczne i ich nie kwestionuję, lecz nie powinny być zdobywane tą drogą.</u>
          <u xml:id="u-24.22" who="#AlfredOwoc">Rozporządzenie w sprawie diagnostyki. Brakuje diagnostyki - a jest to naprawdę ważne. Sądzę, że nie trzeba tego dalej uzasadniać, gdyż wymaga to jak najszybszych działań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#StanisławGrzonkowski">Z dużym zadowoleniem słucham opinii pana posła Alfreda Owoca, ponieważ dopingują do pewnych rozwiązań, a nie zniechęcają.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#StanisławGrzonkowski">Pan poseł Alfred Owoc wspomniał o otwartości na szerokie konsultacje. Wymogiem ustawowym jest to, że administracja rządowa ma obowiązek zasięgać szerokich opinii i konsultować projekty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#AndrzejSokołowski">Większość problemów, które zamierzaliśmy zgłosić zostały już dzisiaj omówione.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#AndrzejSokołowski">Chcieliśmy zwrócić uwagę na kilka patologii, które do dzisiaj mają miejsce i wymagają pilnej interwencji.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#AndrzejSokołowski">Pani minister Teresa Kamińska - z którą rozmawiałem przed chwilą - zobowiązała się, że odwoła sprawę promes. Na terenie całej Polski kasy chorych żądają promesy od pacjentów, którzy przemieszczają się z terenu jednej kasy do drugiej. Pani minister Teresa Kamińska niejednokrotnie mówiła, że każdy obywatel, który wykaże się jakimkolwiek dokumentem musi zostać przyjęty nie tylko w sytuacji nagłej. Dotyczy to osób starszych, które odwiedzają swoje dzieci w innym rejonie i nie wymagają nagłej interwencji, tylko przewlekłego leczenia. To powoduje kłopoty szpitali takich, jak szpitale studenckie w ośrodkach akademickich, których pacjenci - przewlekle chorzy - pochodzą z różnych terenów Polski.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#AndrzejSokołowski">Kolejna sprawa to rozporządzenia wykonawcze dla samorządów. Na posiedzeniu komisji zdrowia rady miejskiej w moim mieście ciężko było wytłumaczyć, że lekarze, którzy przyszli na to posiedzenie chcieli przejąć kontrakty zawarte przez przychodnię rejonową i samemu być świadczeniodawcami związanymi bezpośrednim kontraktem z kasą chorych. W końcu do tego nie doszło. Rada miasta ma się zastanowić, czy część pieniędzy z tego kontraktu przeznaczyć na podnajem, a resztę zatrzymać dla siebie. Zupełnie nie rozumiem takiej sytuacji. Należy ujednolicić sprawę pomiędzy samorządem a wykonawcą.</u>
          <u xml:id="u-26.4" who="#AndrzejSokołowski">Prywatyzacja POZ i szpitali do 200 łóżek. W okresie przedstrajkowym została powołana komisja. Na razie nie widać żadnych skutków pracy tego zespołu.</u>
          <u xml:id="u-26.5" who="#AndrzejSokołowski">Kolejny problem to katalog wartościowania pracy lekarza. Sam uczestniczyłem w pracach zespołu przy ministrze zdrowia jeszcze latem zeszłego roku. Zespół opieki zdrowotnej spraw wewnętrznych i administracji w Poznaniu opracował taki katalog. Został on przedstawiony ministrowi zdrowia. Komisja, w której uczestniczyłem zgłosiła poprawki do tego projektu. Projekt wrócił do Poznania. Podobno powrócił z naniesionymi poprawkami do ministerstwa i od co najmniej dziewięciu miesięcy słuch po nim zaginął. Był to projekt gotowy, na bazie którego można było rozpocząć prace nad opłatą lekarza.</u>
          <u xml:id="u-26.6" who="#AndrzejSokołowski">Następna sprawa to koszyk usług podstawowych. Swego czasu była to bardzo modna sprawa i pracowało nad tym ministerstwo. Chciałbym się dowiedzieć co będzie z usługami podstawowymi? Już najwyższy czas, aby powrócić do tego, gdyż życie dowodzi, że pieniądze, którymi obracamy nie starczają na wszystko. Trzeba pracować nad tym co będzie można z nich opłacić, a co będzie musiał płacić pacjent bądź doubezpieczenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#StanisławGrzonkowski">Zakończyliśmy dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#StanisławGrzonkowski">Proszę panią minister Franciszkę Cegielską o odniesienie się do tych pytań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#FranciszkaCegielska">Chciałam przeprosić, że czujecie się państwo zawiedzeni sposobem przedstawienia moich zamierzeń, lecz chciałam państwa uspokoić, i przedstawię to na piśmie, które przekażę Komisji.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#FranciszkaCegielska">Chciałabym przekazywać Komisji te materiały i dokumenty, które są przygotowywane dla rządu i jego agend. Pozwoli nam to przedyskutować realizację narodowego programu zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#FranciszkaCegielska">Być może nie umiem jeszcze współpracować z Komisją Zdrowia, lecz dzisiejsza lekcja pewnie mnie nauczy.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#FranciszkaCegielska">Chcę powiedzieć, że wiele pytań zostało sformułowanych pod adresem pełnomocnika rządu ds. kas chorych. Nie uchylam się od tego typu pytań, lecz chciałabym, abyśmy wiedzieli, kto i czym się zajmuje oraz jakie ma kompetencje. Ponoszę pełną odpowiedzialność za to, co robi ministerstwo. Oznajmiam, iż powołani są: pełnomocnik rządu i pełnomocnik ds. kas chorych. W wielu przypadkach pełnomocnik rządu powinien odpowiedzieć na podstawowe pytania.</u>
          <u xml:id="u-28.4" who="#FranciszkaCegielska">Zobowiązuję się, że przygotuję odpowiedź na piśmie w tej części, która mnie dotyczy, gdyż część dotyczy pani minister Anny Knysok. Szczególnie zajmę się wypłatami 13-tek, których część była pożyczką, a część aneksem do umowy.</u>
          <u xml:id="u-28.5" who="#FranciszkaCegielska">Państwo poruszyli kwestię 2% podwyżki. Oczywiście była taka podwyżka. Przy obliczaniu składki na ubezpieczenia zdrowotne ta 2% podwyżka ponad poziom inflacji, czyli o 10,5% wzrostu płac była wliczona do poziomu składki.</u>
          <u xml:id="u-28.6" who="#FranciszkaCegielska">Program osłonowy został przedstawiony związkom i o nim mówiłam. Jest to program, który wykorzystuje w części środki zgromadzone na depozycie, pozostałe z ubiegłego roku. W części będziemy także wykorzystywać z Banku Światowego, a w części kapitał polskich banków plus środki z budżetu państwa.</u>
          <u xml:id="u-28.7" who="#FranciszkaCegielska">W przyszłym roku trzeba będzie przygotować formalności związane z dopłacaniem do kredytów dla lekarzy i pielęgniarek. Jeżeli państwo sobie życzycie to opiszę ten program.</u>
          <u xml:id="u-28.8" who="#FranciszkaCegielska">W części program ten został przygotowany przez Krajowy Fundusz Pracy. W całym tym programie działania są nakierowane na aktywne formy poszukiwania pracy i przekwalifikowania. Podobnie - jak państwo - jestem przekonana, iż w systemie funkcjonującej opieki zdrowotnej nie ma zbyt wielu lekarzy i będą oni powracali do tego systemu, w inny sposób. Jest to zmiana miejsca.</u>
          <u xml:id="u-28.9" who="#FranciszkaCegielska">Czy system zasilany taką wysokością środków jest w stanie zapewnić odpowiedni poziom opieki zdrowotnej? Sądzę, iż są to sprzężenia zwrotne. Z jednej strony w części zakładów opieki zdrowotnej będzie postępowała restrukturyzacja. Z drugiej strony, w ich miejsce, będą wchodzić ci, którzy wyszli z tego systemu.</u>
          <u xml:id="u-28.10" who="#FranciszkaCegielska">Dlatego też w programie osłonowym, poza częścią skierowaną na aktywną pomoc dla osób, które dalej chcą zachowywać się aktywnie na rynku, zostanie przeznaczona część środków dla pracodawcy, dla którego istotnym problemem będzie ponoszenie kosztów odpraw pracowniczych i zmniejszania zatrudnienia. W ten sposób umożliwimy dla pracodawcy, czyli ZOZ, racjonalizację organizacyjną.</u>
          <u xml:id="u-28.11" who="#FranciszkaCegielska">W dniu wczorajszym dokonywaliśmy uzgodnień z ministrem finansów. Rozmowy znajdują się na takim etapie, że niedługo zostanie program wdrożony. Program ten wstępnie został zaakceptowany przez Radę Ministrów i skierowany do uzgodnień między ministrem pracy i polityki socjalnej, ministrem zdrowia i ministrem finansów. Program ten będzie obowiązywał od 1 stycznia i będzie obejmował czas przeszły, a chodzi nam o to, aby czas ten był najkrótszy.</u>
          <u xml:id="u-28.12" who="#FranciszkaCegielska">Chciałabym się także odnieść do lecznictwa sanatoryjnego. Jest to problem, został on zresztą poruszony na spotkaniu w Krynicy.</u>
          <u xml:id="u-28.13" who="#FranciszkaCegielska">Lecznictwo sanatoryjne będzie musiało ulec głębokiej restrukturyzacji. Z raportu, który był związany z poziomem zawartych kontraktów finansowych wynika, iż sanatoria w ostatnim okresie były bardzo źle finansowane. Sądzę, iż podjęte działania zmienią stan rzeczy.</u>
          <u xml:id="u-28.14" who="#FranciszkaCegielska">Jest to rzeczywiście problem, gdyż dotyka on bezrobocia. Często są to obszary o dużym bezrobociu. Problem ten musi być rozwiązany - lecz jak na razie nie udaje się do tego zmusić kas chorych. W styczniu było to zrozumiałe.</u>
          <u xml:id="u-28.15" who="#FranciszkaCegielska">Program RUN. W części województw, tam gdzie stare przeplatało się z nowym, był system RUM. W innych tego nie było. W dniu wczorajszym dotarli do mnie kierownicy ZOZ, którzy ponoszą koszty RUM.</u>
          <u xml:id="u-28.16" who="#FranciszkaCegielska">Ponad wszelką wątpliwość system komputeryzacji kas chorych i powiązanie tego z usługodawcą ułatwiłby całą sytuację. Obiecuję przyjrzeć się temu problemowi w taki sposób, by nie zniszczyć czegoś, co może być dobre i skuteczne.</u>
          <u xml:id="u-28.17" who="#FranciszkaCegielska">Departament farmacji przygotowuje nowelizację rozporządzenia. Oczekuję na wyniki tej pracy, gdyż dopiero wtedy będziemy mogli lepiej kontrolować sposób dystrybucji leków.</u>
          <u xml:id="u-28.18" who="#FranciszkaCegielska">Zastanawiamy się nad poziomem odpłatności za leki. W tym roku kasy chorych prze-kazały znacznie większe środki na refundację leków. Pierwsze miesiące reformy wykazały, że wydatki na refundację leków są mniejsze. Jak mi wiadomo pani Janina Mańko przedstawiała państwu te informacje. Dopiero po kwartale będzie można powiedzieć, jakie są długoterminowe trendy i na dodatek ocenić, jakie leki są ordynowane przez lekarzy.</u>
          <u xml:id="u-28.19" who="#FranciszkaCegielska">Jedno z pytań dotyczyło mechanizmów wpływu Ministerstwa Zdrowia na politykę zdrowotną i współpracę z gminą oraz powiatem. W pierwszym okresie bardzo często podnoszono, że kasy chorych stały się niekontrolowanym kreatorem polityki zdrowotnej.</u>
          <u xml:id="u-28.20" who="#FranciszkaCegielska">Dalszą kwestią był system zawierania umów. Niewątpliwie byłoby to niebezpieczne zjawisko, ponieważ przy tego typu umowach nie są brane pod uwagę potrzeby zdrowotne ludności, lecz możliwości finansowe i ekonomiczne kas chorych.</u>
          <u xml:id="u-28.21" who="#FranciszkaCegielska">W chwili obecnej przygotowujemy rozporządzenie o sposobie zawierania umów. Równie intensywnie trwają prace nad standardami. Prace są prowadzone z udziałem szerokiego grona specjalistów i towarzystw naukowych. Sądzimy, że do czerwca będzie można przygotować zdecydowaną większość standardów.</u>
          <u xml:id="u-28.22" who="#FranciszkaCegielska">Powracam do polityki zdrowotnej. Zaznaczam, iż jest to pewien problem.</u>
          <u xml:id="u-28.23" who="#FranciszkaCegielska">Jeden z panów mówił o sesji rady miasta i o sposobie postrzegania swoich zadań przez gminę. Myślę, iż w różnych gminach będzie to różnorodnie odbierane. Odbyliśmy pierwsze konsultacje nad rozporządzeniem do art. 55a i wbrew pozorom specjaliści mają rozbieżne opinie. Nie można teraz jednoznacznie stwierdzić, co powinno się znaleźć w tym rozporządzeniu. Sądzę, iż samorządy będą na to czekały i w niedalekim czasie będzie to zrobione.</u>
          <u xml:id="u-28.24" who="#FranciszkaCegielska">Wiem, że nie można bez środowisk samorządowych dyskutować o problemach, które ich dotyczą. Mam nadzieję, że spotkania z Izbą Lekarską i Pielęgniarską będą kontynuowane i stworzymy taki system pracy, w którym zawsze będzie współpraca z samorządami.</u>
          <u xml:id="u-28.25" who="#FranciszkaCegielska">Wydaje się, iż obecnie nie ma powiązania pomiędzy pacjentem, kasą chorych, organem założycielskim, środowiskiem lekarskim. Należy zbudować system relacji pomiędzy tymi środowiskami, wśród których musi następować wzajemne sprzężenie i wzajemny wpływ.</u>
          <u xml:id="u-28.26" who="#FranciszkaCegielska">Nadzór nad kasami chorych jest polityczny. Tak się zdarzyło przy zmianie ustawy. Sądzę, iż również w polityce istnieje mądrość i rozwaga, która spowoduje, że ten nadzór umożliwi zagwarantowanie bezpieczeństwa pacjentom, gdyż jest to najistotniejsze.</u>
          <u xml:id="u-28.27" who="#FranciszkaCegielska">W Ministerstwie Zdrowia istnieje zespół do spraw monitorowania wdrażania reformy opieki zdrowotnej. Jest to zespół międzyresortowy, który koreluje współpracę, czy pokazuje problemy, które występują przy wdrażaniu reformy na styku Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministerstwa Sprawiedliwości, Ministerstwa Obrony Narodowej i Ministerstwa Finansów. Zespół ten monitorował reformę poprzez działania resortów.</u>
          <u xml:id="u-28.28" who="#FranciszkaCegielska">Pracuje jeszcze jeden zespół, lecz o nim może powiedzieć pani Teresa Kamińska.</u>
          <u xml:id="u-28.29" who="#FranciszkaCegielska">Monitorium, o którym mówię, powstanie wspólnie z resortem finansów oraz biurem kas chorych. Chcielibyśmy, aby wszyscy partnerzy mieli szansę dostępu do danych, które będzie można analizować i na tej podstawie oceniać zmienność procesów oraz odnajdywać luki i błędy.</u>
          <u xml:id="u-28.30" who="#FranciszkaCegielska">Pan poseł Władysław Szkop prosił o pilne przedstawienie założeń programu prywatyzacji lecznictwa stacjonarnego i ambulatoryjnego. Prosiłam, aby resort przygotował dla mnie pełny zestaw prac, które się toczą, lecz nie znalazłam tego, o czym pan poseł mówi w tym zestawie problemów. Uzupełnię swoją wiedzę.</u>
          <u xml:id="u-28.31" who="#FranciszkaCegielska">To nie jest praca wewnątrz resortu. To jeden z zespołów powołanych przy udziale strony społecznej, strony rządowej, który przygotowuje materiał. Jeden zespół pracuje nad zbiorowym układem, drugi nad prywatyzacją, a trzeci nad sposobem finansowania. Jest pięć takich zespołów. Sądziłam, iż panu posłowi chodzi o pracę wewnątrz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#WładysławSzkop">Taki dokument został napisany w lutym 1999 r., a podpisał go pan minister Jacek Wutzow z panem dyrektorem Dachem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#FranciszkaCegielska">Czy ja mam go panu dostarczyć? Rozumiem, że tak. Oczywiście go dostarczę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#StanisławGrzonkowski">Dziękuję pani minister Franciszce Cegielskiej za przybycie na dzisiejsze posiedzenie.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#StanisławGrzonkowski">Zamykam posiedzenie Komisji Zdrowia.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>