text_structure.xml 27.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#StanisławGrzonkowski">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Zdrowia i Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. W dniu dzisiejszym mamy rozpatrzyć sprawozdanie podkomisji nadzwyczajnej o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o zakładach opieki zdrowotnej.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#StanisławGrzonkowski">Proszę przewodniczącego podkomisji, pana posła Tadeusza Zielińskiego, aby zechciał nam przedstawić wynik pracy podkomisji nadzwyczajnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#TadeuszZieliński">Efekt prac podkomisji przedstawię w sposób sumaryczny. Nie będę analizował i wyjaśniał poszczególnych przepisów, ze względu na czas.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#TadeuszZieliński">Podczas posiedzenia połączonych Komisji w dniu wczorajszym, największą wątpliwość budziła kwestia gospodarki finansowej kolumny transportu sanitarnego i możliwości przekształcenia, w wypadku pojawienia się ujemnego wyniku finansowego, kolumny transportu sanitarnego - będącej osobą prawną w zakład budżetowy lub jednostkę budżetową.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#TadeuszZieliński">Podkomisja wyszła temu postulatowi naprzeciw i uznała, że właśnie sejmikowi województwa należy pozostawić możliwość przekształcenia osoby prawnej, którą jest kolumna transportu sanitarnego - bądź w zakład budżetowy, bądź w jednostkę budżetową, bądź też dokonać likwidacji tego podmiotu.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#TadeuszZieliński">W związku z tym rozszerzyliśmy brzmienie art. 70b, nadając mu jednocześnie nowy kształt, stwierdzając w ust. 5: „W przypadku braku możliwości pokrycia ujemnego wyniku finansowego działalności kolumny transportu sanitarnego, organ założycielski może podjąć uchwałę o zmianie formy gospodarki finansowej w zakład budżetowy lub jednostkę budżetową albo podjąć uchwałę o jej likwidacji, z zastrzeżeniem art. 60 ust. 2”.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#TadeuszZieliński">Zastrzeżenie to dotyczy obowiązku zatrudnienia, kontynuacji świadczeń przez tę jednostkę i nienadużywania możliwości przekształceń.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#TadeuszZieliński">Jednocześnie chcę dodać, że podkomisja radziła nad tym, czy nie wprowadzać jakiegoś przepisu, przejściowego, dotyczącego okresu między 1 stycznia, a momentem rejestracji kolumn w sądzie rejestrowym, a także czy nie usankcjonować, w postaci konkretnego przepisu sytuacji, która teraz ma miejsce, polegającej na tym, że kasy chorych kontraktują z województwami usługi transportowe. W ramach tych kontraktów województwa zobowiązują się do przekazania środków otrzymanych z kas chorych do jednostek budżetowych, którymi są kolumny transportu sanitarnego w chwili obecnej.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#TadeuszZieliński">Po dyskusji doszliśmy do wniosku, iż byłoby to niecelowe. Nowa regulacja mogłaby bowiem rodzić wątpliwości, czy dotychczasowa praktyka jest słuszna, czy ma podstawę prawną? Tu dodam, że dotychczasowa praktyka ma pewne uzasadnienie w ustawie o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym. Stąd nie chcielibyśmy jej dezawuować i podkomisja skoncentrowała się na opracowaniu regulacji, która będzie działała w tym obszarze, od chwili rejestracji kolumn transportu sanitarnego w rejestrze kolumn.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#TadeuszZieliński">Tak więc ta propozycja, którą przedstawiamy, ma zakres ograniczony. Dotyczy kwestii rejestrowych i sposobu nabycia osobowości prawnej przez kolumny transportu, natomiast nie przesądzamy tutaj sprawy przekazywania finansów z kas chorych do kolumn, do dnia uzyskania przez te kolumny osobowości prawnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#StanisławGrzonkowski">Czy są jakieś uwagi i pytania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#StanisławPawlak">Mam pytanie podstawowe - z jakich przepisów, bądź dlaczego zapisujemy w tej ustawie, że organem założycielskim jest sejmik województwa, skoro dzisiaj organem założycielskim jest wojewoda. Chodzi o to, że w art. 70b ust. 5 piszemy o ewentualnej likwidacji i może być taka sytuacja, że dzisiaj niektóre kolumny są zagrożone i sejmik będzie musiał wtedy dokonać likwidacji, zgodnie z tą decyzją. Koszty obciążą samorząd. W związku z tym mam pytanie czy jest uzasadniony zapis, w którym podkreślamy, że sejmik wojewódzki jest organem założycielskim kolumn?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JanKochanowski">Ustawa, którą proponujemy, niczego nie rozwiązuje na dzisiaj. Autentycznie na dzisiaj, organami założycielskimi są sejmik i wojewoda. Czyli jest dwoistość. Nikt nie chce się przyznać, ale trzeba wyraźnie powiedzieć, że nie wszystkie sejmiki podpisują umowy z kasami chorych i kasy chorych wypłacają zaliczkowo wynagrodzenia dla pracowników tych kolumn.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#JanKochanowski">Ponadto trzeba powiedzieć, że sytuacja samych kolumn nie jest rozwiązana, gdyż np. w woj. lubuskim w skład kolumny wchodzą jednostki leżące poza obrębem województwa - Międzychód, Choszczno. To jest sprawa nie rozwiązana. Tamtych jednostek nikt nie chce przejąć, natomiast one fizycznie znajdują się w tych jednostkach, w których były dotychczas.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#JanKochanowski">Po trzecie - trzeba wypowiedzieć pracownikom już dzisiaj pracę. Trzeba dać tym pracownikom np. odprawy już dzisiaj, nie czekając, kiedy się zarejestruje kolumna transportu, a na to nie ma pieniędzy. Jednocześnie trzeba przeprowadzać reorganizację tych kolumn.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#JanKochanowski">Ta ustawa załatwia tylko jedną sprawę - przekazuje sejmikowi, jako organowi założycielskiemu, cały kłopot z tym wszystkim, co pozostaje. Natomiast nie mówi - kto to sfinansuje, z jakich środków i jakie rozliczenie nastąpi do tej pory.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#JanKochanowski">Czyli my moglibyśmy założyć, że to nastąpi od 1 maja czy 1 czerwca, natomiast na dzień dzisiejszy nikt nie zwolnił z organu założycielskiego wojewody, który nie dopełnił do 1 grudnia obowiązku usamodzielnienia kolumn.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#JanKochanowski">Tym samym nie zwalnia to z niego dalszego obowiązku przejęcia, czyli finansowania tych kolumn, do czasu ich usamodzielnienia i dopiero w tym momencie moglibyśmy po-wiedzieć, że ta ustawa spełnia oczekiwania, bo organem założycielskim stanie się sejmik i przejmie ten majątek, który decyzją wojewody musi być przekazany marszałkowi sejmiku.</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#JanKochanowski">W związku z tym uważam, że proponowane rozwiązanie jest rozwiązaniem pośrednim, które niczego na dzień dzisiejszy nie załatwia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#AndrzejWojtyła">Chciałbym zaproponować zakończenie dyskusji, bo pro-wadziliśmy ją w dniu wczorajszym. Podkomisja miała wziąć pod uwagę wszystkie sugestie, które zostały zgłoszone, m.in. mówiło się o tym, iż jest to rozwiązanie doraźne, ale jest ono konieczne ze względów formalnych. Dlatego wznawianie dyskusji na ten temat i powtarzanie argumentów, uważam za bezsensowne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#StanisławGrzonkowski">Proszę pana posła Tadeusza Zielińskiego o od-powiedź na pytania, następnie przejdziemy do decydowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#TadeuszZieliński">Odpowiem krótko - ten projekt w sposób stanowczy decyduje o tym, że organem założycielskim jest sejmik i w ten sposób przecina wszelki spór o to, kto jest odpowiedzialny. Sejmik województwa jest kompetentny kontynuować proces usamodzielnienia i uzyskania przez kolumny transportu osobowości prawnej. Idzie właśnie o to, aby te podmioty mogły stać się stroną wobec kasy chorych i mogły uzyskiwać pieniądze z kasy chorych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#StanisławGrzonkowski">Zgodnie z propozycją pana posła Andrzeja Wojtyły, chciałbym teraz przejść do przegłosowania poszczególnych artykułów ustawy, zgodnie z przedstawionym nam w sprawozdaniu projektem. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, przejdziemy do głosowania. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#StanisławGrzonkowski">W art. 1 w ustawie z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej, z późniejszymi zmianami, wprowadza się następujące zmiany:</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#StanisławGrzonkowski">1) w art. 70a ust. 4 otrzymuje brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#StanisławGrzonkowski">„4. Kolumnę transportu sanitarnego tworzy, przekształca i likwiduje organ założycielski, którym jest sejmik województwa”.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#StanisławGrzonkowski">Kto jest za przyjęciem pierwszej zmiany?</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#StanisławGrzonkowski">W głosowaniu za wnioskiem opowiedziało się 20 posłów, 3 było przeciwnych, 5 ws-trzymało się od głosu. Stwierdzam, że zmiana została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#StanisławGrzonkowski">2) art. 70b otrzymuje nowe brzmienie - tak jak przedstawiono w sprawozdaniu. Kto opowiada się za przyjęciem tej zmiany?</u>
          <u xml:id="u-9.7" who="#StanisławGrzonkowski">W głosowaniu za wnioskiem opowiedziało się 20 posłów, 5 było przeciwnych, 3 wstrzymało się od głosu. Stwierdzam, że zmiana została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-9.8" who="#StanisławGrzonkowski">3) w art. 70d wyrazy „pkt 3” skreśla się. Kto jest za przyjęciem tej zmiany?</u>
          <u xml:id="u-9.9" who="#StanisławGrzonkowski">W głosowaniu za wnioskiem opowiedziało się 22 posłów, 1 był przeciwny, 5 wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-9.10" who="#StanisławGrzonkowski">Stwierdzam, że zmiana została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-9.11" who="#StanisławGrzonkowski">4) w art. 70e wyrazy „jednostkach, o których mowa w art. 70a ust. 3” zastępuje się wyrazami „kolumnach transportu sanitarnego”. Kto jest za przyjęciem tej zmiany?</u>
          <u xml:id="u-9.12" who="#StanisławGrzonkowski">W głosowaniu za wnioskiem opowiedziało się 20 posłów, 3 było przeciwnych, 5 ws-trzymało się od głosu. Stwierdzam, że wniosek został przyjęty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#StanisławPawlak">W związku z tym, że rozpatrujemy poszczególne artykuły, mam pytanie, co będzie, jeżeli w ciągu miesiąca nie nastąpi złożenie wniosku. Co dalej będzie z taką kolumną transportu sanitarnego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#TadeuszZieliński">Będzie to naruszenie przepisów ustawy. Ustawa nie przewiduje żadnych sankcji. Natomiast wiemy, że w interesie kolumny jest uzyskanie osobowości, bo inaczej grozi jej śmierć ekonomiczna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#StanisławPawlak">Ale jakie będą skutki ekonomiczne czy też inne, wynikające z faktu zaniechania złożenia wniosku? Kto poniesie odpowiedzialność za stan rzeczy, który będzie skutkiem zaniechania złożenia wniosku?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#TadeuszZieliński">Odpowiedzialność ponosi organ założycielski, czyli sejmik województwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#ZygmuntMachnik">Mam pytanie w związku z przekazaniem jednostek, które były do tej pory jednostkami skarbu państwa - samorządom wojewódzkim. W przypadku samorządnego województwa śląskiego jest ponad 100 takich jednostek.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#ZygmuntMachnik">Warunki, które były ustalane przy reformie mówiły o tym, że jednostki te mają być przekazane bez zobowiązań. Jakie gwarancje ma Sejm, że te jednostki zostały przekazane faktycznie bez zobowiązań samorządom wojewódzkim. Kto będzie ponosił odpowiedzialność za zobowiązania, które się wloką za tymi jednostkami do dzisiejszego dnia?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#JanuszSolarz">Generalnie mogę odpowiedzieć, że jeśli chodzi o wojewódzkie kolumny transportu, one na dzień 31 grudnia - nie posiadały zobowiązań.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#JanuszSolarz">Jeśli natomiast chodzi o problemy powstałe w wyniku funkcjonowania po 1 stycznia i problemy związane z restrukturyzacją tych jednostek - to chcemy ten proces wspierać. Oczywiście będzie to możliwe, jeśli będą one przekształcone w zakresie restrukturyzacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#StanisławPawlak">W art. 2 mamy zapis mówiący o tym, że kolumny transportu sanitarnego staną się jakby własnością organu założycielskiego, którym jest sejmik województwa „z chwilą wpisu do rejestru kolumn transportu sanitarnego”.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#StanisławPawlak">Dalej piszemy, że „do tego czasu działają w dotychczasowej formie jednostki budżetowej albo zakładu budżetowego”. Dalej „wniosek o rejestrację powinien być złożony nie później niż w terminie miesiąca od dnia wejścia w życie ustawy”.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#StanisławPawlak">Czyli rozumiem z tego, że kolumna stanie się jak gdyby podporządkowana sejmikowi w momencie, kiedy zostanie wpisana do rejestru. Jeśli komuna nie złoży wniosku o wpis do rejestru, w związku z tym nie zostanie zarejestrowana, czyli nie stanie się własnością organu założycielskiego. I co dalej? Jak długo stan taki może trwać?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#TadeuszZieliński">Kolumny transportu sanitarnego nie mają się stać własnością sejmiku. Sejmik jest w stosunku do nich organem założycielskim. Kolumny są własnością tych osób prawnych, którymi się stają. Tak więc są to podmioty, które znajdują się na zewnątrz samorządów. To nie jest samorządowa osoba prawna. Co więcej - one już znajdują się w gestii sejmików wojewódzkich, ponieważ zostały im przekazane.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#TadeuszZieliński">Natomiast wojewodowie byli obciążeni obowiązkiem przeprowadzenia procesu usamodzielnienia się tych podmiotów i uzyskania przez nich osobowości prawnej. Mogli to zrobić do końca grudnia minionego roku - nie zrobili tego i stąd to „zawieszenie” kolumn transportu. Stan tego „zawieszenia” trwać będzie do momentu wejścia w życie ustawy, o której mówimy, bowiem nakłada ona obowiązek złożenia wniosku o rejestrację w ciągu miesiąca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#StanisławPawlak">Wprawdzie nie uzyskałem odpowiedzi na moją wątpliwość, ale proszę mi jeszcze powiedzieć - kto ma wystąpić z wnioskiem o wpis do rejestru?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#TadeuszZieliński">Organ założycielski, którym jest sejmik wojewódzki, o którym mowa w art. 70a ust. 4. On „tworzy, przekształca i likwiduje” ten podmiot.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#KrystynaHerman">Ponieważ art. 2 nie rozpatrywaliśmy w podkomisji dość szczegółowo - utknęliśmy na stanie obecnym i sposobie finansowania na dzisiaj kolumn transportu sanitarnego - mam pytanie, czy może pozostać taki zapis, który mówi: „Kolumny transportu sanitarnego przejęte przez samorząd województwa na zasadach i w trybie określonym w ustawie z dnia 13 października 1998 r. - Przepisy wprowadzające ustawy...” skoro to się formalnie nie odbyło?</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#KrystynaHerman">Przecież kolumny nie zostały przekazane do samorządu województwa, ponieważ ustawa przewidywała przekazanie ich do wojewody. A więc, czy może ten zapis w nowelizacji ustawy pozostać?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#IrenaLipowicz">Błąd, który został popełniony polegał na tym, że mieliśmy dwoistość. W istocie kolumna transportu została przekazana do samorządu wojewódzkiego, natomiast prawo jej usamodzielnienia i środki - zostały w innym miejscu. W związku z tym, że nie zostało wykonane usamodzielnienie do 1 stycznia - wpadliśmy w sytuację, w której - co prawda - sejmik miał przypisaną i ma przypisaną i tu nie dokonujemy zmiany - kolumnę transportu, natomiast nie posiada żadnych instrumentów prawnych, żeby ingerować w sposób również finansowy.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#IrenaLipowicz">Stąd pojawiły się wątpliwości sejmików i ich prośby, bo finansowanie kolumny do tej chwili wywoływało wątpliwości prawne i nawet nasuwało obawy o nielegalność takich działań. Można tylko ubolewać, że przez parlament takie uregulowanie - podobnie jak w przypadku placówek kultury - przeszło.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#JanKochanowski">Chciałbym powiedzieć, że myśmy sami zapisali, że cokolwiek samorządy przejmą - przejmą decyzję wojewody. Chcę jednocześnie stwierdzić, że takich decyzji, na dzień dzisiejszy nie ma. Tak samo, żeby taką kolumnę transportu organ założycielski - sejmik - przejął, najpierw musi ten projekt przejąć decyzję wojewody.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#JanKochanowski">Po to, żeby mógł przekazać podmiotowi, pod nazwą kolumna transportu sanitarnego, który się sam rejestruje. Inaczej - komu to przekaże? Przecież wisimy cały czas w próżni. Ja dlatego stwierdziłem, że ta ustawa niczego na dzień dzisiejszy nie załatwia w kolumnach transportu sanitarnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#StanisławPawlak">Chcę potwierdzić tę wątpliwość, którą zgłosiła posłanka Krystyna Herman, ponieważ województwo kujawsko-pomorskie nie przejęło dotychczas żadnego majątku, ani osób, ani finansów, które świadczyłyby o tym, że ustawa z 13 października została wykonana. Ta ustawa nie została wykonana do tej pory i zapis art. 2 mówiący, że „Kolumny transportu sanitarnego przejęte przez samorząd województwa na zasadach i w trybie określonym w ustawie z dnia 13 października 1998 r....” - jest niewłaściwy.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#StanisławPawlak">Nie można się powoływać na przepis ustawy, który nie został wykonany. Trzeba znaleźć inną podstawę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#TadeuszZieliński">To ta ustawa, która jest wydana w czasie późniejszym niż spodziewana decyzja wojewody - jest bardziej stanowczym aktem niż decyzja wojewody i ona w miejsce decyzji wojewody przekazuje te podmioty, w sposób bezsprzeczny samorządowemu województwu. Ona - tak jak powiedziałem wcześniej - przecina wszelkie wątpliwości.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#TadeuszZieliński">Jeśli nie mogło dojść do decyzji wojewody - z przyczyn nam znanych, wyjaśnianych tu niejednokrotnie - to teraz właśnie wkracza tu ustawodawca i powiada, że kolumny tran-sportu sanitarnego podlegają województwu samorządowemu i sejmik województwa, jako organ założycielski, ma dokończyć proces usamodzielnienia tych jednostek.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#TadeuszZieliński">Jeszcze raz powtarzam - kolumny transportu zostały przekazane na mocy ustawy z 13 października województwom samorządowym. Ustawa ma charakter władczy i dokonała przekazania, natomiast obecna ustawa w sposób wyraźny stwierdza to przekazanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#MirosławSekuła">Czym innym jest przyjęcie funkcji z mocy ustawy, a czym innym jest przejęcie składników majątkowych w drodze decyzji wojewody.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#MirosławSekuła">Sytuacja w tej chwili rzeczywiście jest zła, bo funkcje z mocy ustawy - tej tzw. zsypowej - są już przejęte przez samorząd województwa - czy nam się to podoba, czy nie. Natomiast kwestia przejęcia składników majątkowych musi zostać uregulowana decyzją wojewody. To nie jest zrobione - z tego co ja wiem - nigdzie.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#MirosławSekuła">W związku z tym, że nie ma takiej możliwości - jak chciałby pan poseł Jan Kochanowski - żeby dzisiaj załatwić wszystko za jednym zamachem. Jedynie takie zdroworozsądkowe postępowanie, to znaczy załatwianie spraw po kolei, może wyprowadzić nas z tej złej sytuacji, do której doprowadziło nieusamodzielnienie kolumn transportu sanitarnego przed końcem ub.r. Niestety, będziemy musieli się pogodzić z tym, że jeszcze jakiś czas, dopóki nie zostaną te błędy naprawione, będzie stan takiego „zawieszenia” tych kolumn.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#MirosławSekuła">W związku z tym bardzo proszę posłów - myśmy to wczoraj nadzwyczaj dokładnie przeanalizowali - żeby to jeszcze raz przemyśleli i żeby zaufali tym wczorajszym dyskusjom podkomisji. Żadnego lepszego rozwiązania takiego, które by satysfakcjonowało posłów - nie ma. Trzeba więc wybrać rozwiązanie dobre, bo bardzo dobrego - nie ma.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#StanisławGrzonkowski">Nie ma więcej pytań, wobec tego proponuję, abyśmy przeszli do głosowania art. 2.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#StanisławGrzonkowski">Kto z posłów jest za przyjęciem art. 2 w brzmieniu przedstawionym przez podkomisję w sprawozdaniu?</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#StanisławGrzonkowski">W głosowaniu za wnioskiem opowiedziało się 22 posłów, 1 był przeciwny, a 5 wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#StanisławGrzonkowski">Stwierdzam, że art. 2 został przyjęty. Przechodzimy do art. 3. Czy w tej sprawie są jakieś pytania lub wnioski?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#IrenaLipowicz">Zdaję sobie sprawę z presji czasowej, ale mimo wszystko chciałam prosić, abyśmy dokonali zmiany - żeby ustawa weszła w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia. Uważam, że ustawa nie powinny wchodzić w życie z dniem ogłoszenia. To bardzo zła praktyka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#JanuszSolarz">Gorąco proszę, żeby jednak ustawa weszła w życie z dniem ogłoszenia. Sprawa jest naprawdę pilna i towarzyszy jej wiele napięć. Możliwość szybkiego jej uregulowania - łagodziłaby wiele konfliktów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#IrenaLipowicz">Bardzo bylibyśmy wdzięczni, gdyby odpowiednia propozycja była zgłoszona wcześniej, albo gdybyście państwo podczas prac w komisji kompetencyjnej dopilnowali tutaj tej sprawy.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#IrenaLipowicz">Gdyby był preferencyjny projekt nawet dzień temu - to byśmy tę ustawę już mieli. Tak więc tu wina nie leży po naszej stronie. 7 dni nas nie zbawi, a tu łamiemy kolejny elementarny zwyczaj i zasadę w zakresie stanowienia prawa. Przecież nie może ustawa wejść w życie z dniem ogłoszenia - nawet Dzienniki Ustaw nie dojdą. Jest przecież jakieś minimum przyzwoitości.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#IrenaLipowicz">Dlatego - rozumiejąc powody, o których pan minister mówi - mimo wszystko podtrzymuję mój wniosek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#StanisławGrzonkowski">Wobec wniosku pani przewodniczącej zapytam - czy ktoś jest przeciwny? Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że art. 3 będzie w brzmieniu zaproponowanym przez panią przewodniczącą. Nie słyszę sprzeciwu, wobec tego art. 3 przyjmujemy w brzmieniu: „Ustawa wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#StanisławPawlak">Chciałbym zapytać, czy w pracach nad tym projektem brali udział eksperci. Jeżeli są na sali, chciałbym usłyszeć głos eksperta w tej sprawie, a także zdanie przedstawiciela Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#StanisławGrzonkowski">Oczywiście w pracach podkomisji brał udział przedstawiciel Biura Legislacyjnego, a także Biura Studiów i Ekspertyz.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#StanisławGrzonkowski">Czy przedstawiciel Biura Legislacyjnego wnosi jakieś uwag i przed głosowaniem?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Biuro nie ma uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#StanisławGrzonkowski">Przechodzimy do głosowania nad całością projektu ustawy o zmianie ustawy o zakładach opieki zdrowotnej.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#StanisławGrzonkowski">Kto z posłów jest za przyjęciem tej ustawy w brzmieniu przygotowanym przez pod-komisję?</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#StanisławGrzonkowski">W głosowaniu za wnioskiem opowiedziało się 20 posłów, 5 było przeciwnych, 3 wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-34.3" who="#StanisławGrzonkowski">Stwierdzam, że projekt ustawy został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-34.4" who="#StanisławGrzonkowski">Przechodzimy teraz do wyboru posła sprawozdawcy. Proponuję, aby posłem sprawozdawcą połączonych Komisji został poseł Tadeusz Zieliński. Czy pan poseł zgadza się? Dziękuję. Czy jest inna propozycja? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-34.5" who="#StanisławGrzonkowski">Czy ktoś z posłów jest przeciwny zgłoszonej kandydaturze? Nie słyszę. Wobec tego stwierdzam, że Komisje będzie reprezentował przed Sejmem pan poseł Tadeusz Zieliński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#IrenaLipowicz">Mam jeszcze komunikat dla członków Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Otóż jest kwestia doręczonego państwu projektu, który usuwa kolejną, wskazywaną m.in. przez opozycję, lukę dotyczącą finansowania placówek kultury. Chcielibyśmy jak najszybciej zgłosić odpowiednią inicjatywę.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#IrenaLipowicz">Ponieważ obecnie - jak rozumiem - nie będziemy mogli kontynuować obrad, chciałbym prosić o ewentualną zgodę na zwołanie krótkiego posiedzenia Komisji w dniu jutrzejszym lub w piątek. Słyszę, że państwo wolicie jutro. Wobec tego postaramy się znaleźć salę i proszę zważać na komunikaty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#StanisławGrzonkowski">Dziękuję państwu. Zamykam posiedzenie połączonych Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>