text_structure.xml 11.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#CzesławŚleziak">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa oraz Komisji Spraw Zagranicznych. Witam posłów i zaproszonych gości.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#CzesławŚleziak">Porządek dzienny jest państwu znany. Czy są uwagi do porządku dziennego? Jeśli nie, przystępujemy do jego realizacji. Proszę o zabranie głosu przedstawiciela Ministerstwa Spraw Zagranicznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#GrażynaBernatowicz">Rząd przedkłada projekt ustawy o ratyfikacji Konwencji o dostępie do informacji, udziale społeczeństwa w podejmowaniu decyzji oraz dostępie do wymiaru sprawiedliwości w sprawach dotyczących środowiska, podpisanej 25 czerwca 1998 r., wnosząc o jej uchwalenie bez poprawek.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#GrażynaBernatowicz">Konwencja powstała w ramach Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ. Podpisało ją 40 państw, w tym większość państw członkowskich Unii Europejskiej oraz Wspólnota Europejska, jako osobny podmiot prawa międzynarodowego.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#GrażynaBernatowicz">Polska podpisała konwencję w dniu jej uchwalenia, czyli 25 czerwca 1998 r. Konwencja wejdzie w życie po ratyfikowaniu jej przez 16 państw. Do tej pory związało się nią już 9 państw.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#GrażynaBernatowicz">Konwencja jest jedną z pierwszych, które wprowadzają do obowiązujących norm prawa międzynarodowego zasady dotyczące funkcjonowania tzw. otwartych społeczeństw obywatelskich. Zagadnienia te ściśle łączą się z problematyką praw człowieka i są określone mianem praw człowieka nowej generacji.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#GrażynaBernatowicz">Reguluje ona 3 kwestie podstawowe dla procesów uspołeczniania zagadnień związanych z szeroko pojętą ochroną środowiska. Te kwestie są określane jako 3 filary konwencji. Należą do nich:</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#GrażynaBernatowicz">- dostęp do informacji,</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#GrażynaBernatowicz">- udział społeczeństwa w procesach decyzyjnych,</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#GrażynaBernatowicz">- dostęp do wymiaru sprawiedliwości.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#GrażynaBernatowicz">Konwencja zawiera też podstawowe dla jej przedmiotu definicje, mianowicie definicje: władzy publicznej, informacji dotyczącej środowiska, społeczeństwa oraz tzw. zainteresowanej społeczności. Są to definicje bardzo rozbudowane i pojemne znaczeniowo, co powoduje, że Konwencja obejmuje swoim zakresem wszelkie działania lub zaniechania wszystkich władz publicznych, organów administracji publicznej, osób fizycznych i osób prawnych, działających w imieniu lub z upoważnienia administracji publicznej w sprawach dotyczących szeroko rozumianego środowiska.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#GrażynaBernatowicz">Obowiązkom wyżej wymienionych podmiotów odpowiadają określone w Konwencji prawa osób fizycznych i prawa osób prawnych, mających bezpośredni interes w związku z działaniem lub zaniechaniem organów władzy.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#GrażynaBernatowicz">Chciałabym podkreślić, że postanowienia Konwencji nie naruszają istniejących praw podmiotowych ani też nie wykluczają prawa państwa - strony do utrzymania lub wprowadzenia w życie wyższych standardów regulacji niż te, które są w Konwencji ustanowione.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#GrażynaBernatowicz">Prawa wynikające z Konwencji przysługują zarówno osobom fizycznym, jak i osobom prawnym, bez względu na miejsce ich zamieszkania, narodowość, a także w przypadku osób prawnych - bez względu na ich siedzibę lub rzeczywiste miejsce prowadzenia działalności.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#GrażynaBernatowicz">Każde z państw - stron Konwencji zobowiązuje się na żądanie udostępnić społeczeństwu informacje dotyczące środowiska. Żądanie udzielenia informacji może się spotkać z odmową w ściśle wyliczonych przez Konwencję przypadkach, w szczególności, jeśli władza publiczna, do której jest ono skierowane, nie posiada danej informacji i żądanie jest bezzasadne lub sformułowane w sposób zbyt ogólny, lub też informacja znajduje się w stadium kompletowania czy też dotyczy wewnętrznego komunikowania się władzy. Odmowa udzielenia informacji możliwa jest również wówczas, jeżeliby to wpływało na poufność postępowania, stosunki międzynarodowe, obronę międzynarodową, bezpieczeństwo publiczne, wymiar sprawiedliwości, tajemnicę handlową lub przemysłową, poufność danych osobowych lub też interes strony trzeciej.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#GrażynaBernatowicz">Konwencja nakłada na państwa - strony obowiązek gromadzenia i aktualizowania wszelkich informacji dotyczących ochrony środowiska oraz ustanowienia systemu informowania społeczeństwa i przekazywania społeczeństwu wszelkich informacji na ten temat. Nakłada również obowiązek promowania udziału społeczeństwa w przygotowaniu przez władze publiczne przepisów wykonawczych i innych powszechnie obowiązujących norm prawnych, które mogą mieć wpływ na środowisko.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#GrażynaBernatowicz">Gwarantuje również dostęp do procedury odwoławczej przed sądem tym osobom, których prawa przewidziane w Konwencji zostały naruszone lub też osobom, które mają interes w podjęciu przez sąd rozstrzygnięcia odnośnie do działania władz publicznych w sprawach regulowanych Konwencją.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#GrażynaBernatowicz">Konwencja przewiduje ustanowienie organu, jakim będą spotkania stron. Organ ten będzie się zajmował przeglądem polityki i podejmowaniem wszelkich rozwiązań dotyczących przedmiotu Konwencji. Ustanawia ona również mechanizm rozstrzygania sporów między państwami - stronami, dotyczących interpretacji lub stosowania przepisów Konwencji. Zgodnie z jej postanowieniami spór taki może zostać poddany jurysdykcji Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości lub postępowaniu arbitrażowemu.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#GrażynaBernatowicz">Konwencja nie zawiera żadnych postanowień sprzecznych z polskim porządkiem prawnym. Jej ratyfikacja nie wymaga żadnych zmian legislacyjnych poza tymi, które są obecnie przeprowadzane w związku z dostosowaniem krajowego porządku prawnego do acquis communautaire. Ze względu na fakt, że postanowienia Konwencji dotyczą praw obywatelskich określonych w konstytucji w art. 74 ust. 3, właściwym trybem związania się Polski z Konwencją będzie tryb określony przez art. 89 ust. 1 konstytucji, zgodnie z którym ratyfikacja wymaga uprzedniej zgody wyrażonej w ustawie.</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#GrażynaBernatowicz">Chciałabym podkreślić, że ratyfikacja konwencji nie spowoduje żadnych dodatkowych obciążeń dla budżetu państwa. Nie przewiduje się żadnych regularnych składek ani opłat w związku z przystąpieniem do Konwencji. Nie przewiduje się też wnoszenia takich opłat w przyszłości.</u>
          <u xml:id="u-2.18" who="#GrażynaBernatowicz">Ratyfikacja Konwencji stanowić będzie potwierdzenie przez Polskę woli przyjęcia określonych standardów w zakresie budowy tzw. otwartego społeczeństwa obywatelskiego. Będzie również dowodem, że Polska przywiązuje duże znaczenie do kwestii ochrony środowiska naturalnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#CzesławŚleziak">Oddaję głos przedstawicielowi Ministerstwa Środowiska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MarekMichalik">Chciałbym dodać, że system informowania o tym, co się dzieje z naszym środowiskiem, system dostępu do informacji na temat środowiska, udział społeczeństwa w procesach decyzyjnych dotyczących inwestycji środowiskowych, a także procedury odwoławcze są przewidziane w ustawie o dostępie do informacji i ocenach oddziaływania na środowisko, która została przyjęta przez parlament 9 listopada 2000 r.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#MarekMichalik">Mamy do czynienia z konwencją, która w tej chwili nie powoduje konieczności zmian w polskim systemie prawnym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#CzesławŚleziak">Przypominam, że pierwsze czytanie obejmuje uzasadnienie przez wnioskodawcę, pytania posłów i odpowiedzi wnioskodawcy oraz debatę w sprawach ogólnych projektu.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#CzesławŚleziak">Jednocześnie pragnę poinformować, że posłowie otrzymali opinię prawną na temat rządowego projektu ustawy o ratyfikacji Konwencji, przygotowaną przez Biuro Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#CzesławŚleziak">Proszę posłów o zadawanie pytań. Rozumiem, że nie ma pytań.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#CzesławŚleziak">Przystępujemy do dyskusji w sprawach ogólnych zasad projektu. Czy ktoś chciałby zabrać głos? Nie ma chętnych, wobec tego przedstawię projekt sprawozdania Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa oraz Komisji Spraw Zagranicznych o rządowym projekcie ustawy o ratyfikacji Koncesji o dostępie do informacji, udziale społeczeństwa w podejmowaniu decyzji oraz dostępie do wymiaru sprawiedliwości w sprawach dotyczących środowiska.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#CzesławŚleziak">„Marszałek Sejmu, na podstawie art. 11 ust. 1 pkt 8 oraz w zgodzie z art. 34 ust. 1 i art. 37 ust. 1 regulaminu Sejmu, skierował w dniu 28 kwietnia 2001 r. powyższy projekt ustawy do Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa oraz Komisji Spraw Zagranicznych do pierwszego czytania.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#CzesławŚleziak">Komisja Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa oraz Komisja Spraw Zagranicznych po przeprowadzeniu pierwszego czytania oraz rozpatrzenia tego projektu ustawy na wspólnym posiedzeniu w dniu 24 maja 2001 r. wnoszą: „Wysoki Sejm uchwalić raczy projekt ustawy z druku nr 2817 bez poprawek”.</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#CzesławŚleziak">Czy są uwagi do sprawozdania? Nie widzę, zatem stwierdzam, że przyjęliśmy sprawozdanie.</u>
          <u xml:id="u-5.7" who="#CzesławŚleziak">Pozostaje nam kwestia wybrania posła sprawozdawcy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#CzesławBielecki">Chciałbym zaproponować, aby sprawozdawcą został poseł Czesław Śleziak, który wyraził na to zgodę.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#CzesławBielecki">Czy posłowie akceptują tę kandydaturę? Nie widzę głosów sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#CzesławBielecki">Stwierdzam, że na sprawozdawcę Komisji został wybrany poseł Czesław Śleziak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#CzesławŚleziak">Dziękuję za udział w obradach. Zamykam posiedzenie połączonych Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>