text_structure.xml 39.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#KrzysztofKamiński">Otwieram posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych. Przewodniczący Czesław Bielecki spóźni się na dzisiejsze obrady, ponieważ przyjmuje przewodniczącego parlamentu Urugwaju.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#KrzysztofKamiński">Czy są wnioski do dzisiejszego porządku dziennego? Nie widzę, zatem przystępujemy do realizacji porządku obrad.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#KrzysztofKamiński">Z upoważnienie prezydium Komisji chciałbym zaproponować państwu przyjęcie następującego stanowiska, które za chwilę uzasadnię. Proszę, aby Komisja w głosowaniu uznała, że wykonanie budżetu w 1998 roku przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych nie budzi zastrzeżeń. Komisja pozytywnie opiniuje przyjęcie absolutorium z wykonania budżetu.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#KrzysztofKamiński">Chciałbym przedstawić następujące argumenty uzasadniające takie stanowisko Komisji. Dwie instytucje - Najwyższa Izba Kontroli oraz Biuro Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu przygotowały dla posłów opinie związane z wykonaniem budżetu przez resort spraw zagranicznych. Pozwolą państwo, że przedstawię wnioski z tych opinii.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#KrzysztofKamiński">Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie ocenia wykonanie budżetu państwa, stwierdza jedynie nieznaczne uchybienia nie mające wpływu na wykonanie budżetu. Przypomnę, że w 1997 roku, po dokonaniu kontroli, NIK zalecił resortowi spraw zagranicznych podjęcie trzech zasadniczych działań.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#KrzysztofKamiński">Po pierwsze, przyjęcie przez rząd projektu rozporządzenia określającego zakres świadczeń związanych z wynagrodzeniami pracowników placówek dyplomatycznych.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#KrzysztofKamiński">Po drugie, wprowadzenie skutecznego nadzoru nad rozliczeniami spadków zagranicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#KrzysztofKamiński">Po trzecie, ewidencjonowanie pożyczek udzielanych przez urzędy konsularne.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#KrzysztofKamiński">Z tych trzech zaleceń w ub. roku MSZ zrealizowało dwa, mianowicie przyjęto zasady i tryb postępowania w sprawach dotyczących spłaty pożyczek i kredytowania opłat za czynności konsularne, a także decyzją ministra spraw zagranicznych został nałożony obowiązek sporządzania sprawozdań przez urzędy konsularne związanych ze stanem prowadzenia spraw spadkowych, wykazu spraw, protokołów zdawczo-odbiorczych.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#KrzysztofKamiński">Brakuje rozporządzenia dotyczącego wynagrodzeń, ale resort wywiązał się ze swoich zobowiązań. Projekt rozporządzenia znajduje się w fazie uzgodnień międzyresortowych. Będziemy pytać przedstawicieli MSZ, kiedy rozporządzenie zostanie przyjęte.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#KrzysztofKamiński">Przypomnę, że istotne będzie przyjęcie przez naszą Komisję ustawy o służbie zagranicznej. Zadanie to będziemy musieli zrealizować w II połowie br. Ustawa ta będzie regulowała także problem wynagrodzeń.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#KrzysztofKamiński">Jeśli chodzi o uwagi NIK, należałoby przedstawić punkt po punkcie te nieistotne dla całości wykonania budżetu uchybienia, aby posłowie mogli ustosunkować się do skali tych uchybień. Najwyższa Izba Kontroli zauważa, że nie opracowano w terminie planów finansowych placówek zagranicznych. Przedstawia, jak się to ma do całokształtu funkcjonowania polskiej dyplomacji.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#KrzysztofKamiński">Pomocna jest informacja, że w 1998 roku otwarto cztery nowe placówki: w Rijadzie, Baku, Sarajewie i Kijowie. Był to duży wysiłek finansowy i organizacyjny. Jednocześnie podjęto spore inwestycje, jeśli chodzi o kupno nowych obiektów i nieruchomości. Zakupiono w Paryżu budynek dla stałego przedstawicielstwa przy Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju, a także działkę przy rezydencji w Tallinie, mieszkanie w Wilnie. Zakończono budowę obiektu stałego przedstawicielstwa RP przy Unii Europejskiej w Brukseli oraz remont adaptacyjny zakupionego budynku dla stałego przedstawicielstwa RP przy NATO i UZE w Brukseli.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#KrzysztofKamiński">Zakończono budowę ambasady, rezydencji i mieszkań w Dżakarcie, konsulatu generalnego RP w Kaliningradzie. Kontynuowano budowę pawilonu dla wydziału konsularnego ambasady RP w Kairze. Rozpoczęto przygotowania do inwestycji w Berlinie oraz do budowy nowego obiektu ambasady RP w Tokio. Opracowano dokumentację techniczną nowego obiektu ambasady w Rabacie oraz rozpoczęto wielobranżowy remont kapitalny obiektów ambasady RP w Teheranie.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#KrzysztofKamiński">Przytoczone przykłady pokazują, jak wielki wysiłek inwestycyjny podjął resort w sferze infrastruktury. Konstatacja Najwyższej Izby Kontroli, że w niektórych placówkach trudno było zaplanować wydatki, wydaje się uwagą istotną, ale nie rzutującą na wykonanie budżetu.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#KrzysztofKamiński">Druga uwaga krytyczna NIK dotyczy niezwrócenia przez MSZ do budżetu państwa środków nie wykorzystanych w 1997 r., pozostających na kontach placówek. Jest to niewielka kwota. Za chwilę usłyszymy wyjaśnienia pana dyr. Michała Radlickiego w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#KrzysztofKamiński">Trzeci problem związany jest z tym, że MSZ wyremontowało część ambasad, które zajmowane są przez biura radców handlowych i nie uzyskało refundacji poniesionych kosztów od ministra gospodarki. Kwota ta nie jest wysoka.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#KrzysztofKamiński">Ponadto Najwyższa Izba Kontroli stwierdza, że doszło do przekazania dwukrotnie tej samej kwoty na zakup samochodów dla placówek zagranicznych. Wyjaśnienia w tej sprawie usłyszymy od pana dyr. Michała Radlickiego.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#KrzysztofKamiński">Jest też problem trzech ambasad, które otrzymały środki na swoje konta, mimo że posiadały na kontach spore kwoty z opłat konsularnych, które zapewniały sprawne funkcjonowanie tych obiektów.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#KrzysztofKamiński">Opinia NIK nie zawiera żadnych innych zasadniczych zastrzeżeń co do wykonania budżetu.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#KrzysztofKamiński">Jeśli chodzi o opinię sformułowaną przez Biuro Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu, to eksperci sejmowi nie formułują zasadniczych zastrzeżeń. Widoczny jest realny wzrost wydatków w stosunku do 1997 roku, szczególnie na zakup towarów, wyposażenie naukowo-techniczne, sprzęt komputerowy, sieć łączności.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#KrzysztofKamiński">Od wielu lat poruszany jest problem zadłużenia związanego z opłacaniem składek międzynarodowych. W ub. roku Polska zapłaciła ponad 50 mln zł. Jesteśmy dłużni 37 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#KrzysztofKamiński">Eksperci sejmowi proponują analizę działalności promocyjnej MSZ. Zdaniem ekspertów, jest ona finansowana w sposób niewystarczający. MSZ ma wiele do zrobienia, jeśli chodzi o działalność promocyjną. Jedną z dziedzin jest np. edukacja społeczeństwa w kwestii korzyści wynikających z integracji z Unią Europejską. Tymczasem społeczeństwo polskie jest niedoinformowane i ma wiele wątpliwości co do przyszłej integracji z Unią. Poparcie dla wejścia Polski do Unii Europejskiej nie rośnie.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#KrzysztofKamiński">Wykorzystanie rezerw celowych nie budzi zasadniczych wątpliwości.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#KrzysztofKamiński">Myślę, że mój wniosek, aby posłowie zechcieli pozytywnie zaopiniować wykonanie budżetu, jest zasadne.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#KrzysztofKamiński">Od kilku lat planujemy dochody MSZ o kilka procent skromniej niż są one w rzeczywistości uzyskiwane. W roku 1998 dochody MSZ również były nieco wyższe niż planowano. Wydatki zostały wykonane w 99,9 proc.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#KrzysztofKamiński">Proponuję przyjęcie w głosowaniu pozytywnej opinii dotyczącej wykonania budżetu przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#KrzysztofKamiński">Oddaję głos dyrektorowi generalnemu w MSZ, panu Michałowi Radlickiemu.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#KrzysztofKamiński">Następnie poproszę przedstawiciela NIK o ostateczne stanowisko i otworzę dyskusję poselską.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MichałRadlicki">Chciałbym ustosunkować się do kwestii zakupu samochodów przez MSZ. Była to nasza niekonsekwencja. Po zwróceniu nam uwagi przez Najwyższą Izbę Kontroli doprowadziliśmy do takiego stanu, jaki być powinien.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#MichałRadlicki">Jeśli chodzi o zaliczki budżetowe, to zostały one zakwestionowane w wysokości 25 proc., w jakiej przekazywaliśmy je na placówki. Jesteśmy w trakcie przeprowadzania analizy, na które placówki, jakie stałe zaliczki będą przekazywane. Zgodnie z zaleceniami Najwyższej Izby Kontroli będziemy postępować według tego schematu.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#MichałRadlicki">Problem MSZ polega na tym, że bywają różne sytuacje na placówkach, zwłaszcza tych oddalonych, do których kurier z pieniędzmi przyjeżdża rzadko, raz na 3 miesiące. Tam te zaliczki bywają większe niż na placówkach europejskich. Najwyższa Izba Kontroli odniosła się do tego ze zrozumieniem.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#MichałRadlicki">Zdarzają się również inne sytuacje i staramy się być przewidujący. Dlatego czasami zaliczki wydają się nadmiernie wysokie. Podam jednak przykład placówek polskich w Niemczech, gdzie w zeszłym roku pojawiło się zagrożenie zablokowania konta w związku z trwającym od wielu lat procesem firmy papierowej.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#MichałRadlicki">Powtarzam, że od tego roku ustalamy stałe zaliczki na każdą z placówek.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#MichałRadlicki">Jeśli chodzi o zwłokę w opracowywaniu budżetów dla poszczególnych placówek, w jednym z przypadków wynosiła ona 57 dni. Nastąpiło znaczne przekroczenie terminu urzędowego, który wynosił 30 dni. Chciałbym jednak podkreślić, że ustawa budżetowa dociera do nas na tyle późno, że trudno jest zmieścić się w ustalonych terminach, rozesłać plany na placówki i zdecydować w ostatniej chwili, jakie dodatkowe środki mają otrzymać poszczególne placówki.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#MichałRadlicki">W bieżącym roku wykonaliśmy to zadanie w znacznie krótszym terminie. Udało nam się zmieścić w terminie 30 dni. Proszę jednak pamiętać, że niekiedy zdarza się, że na początku roku budżetowego pojawiają się nowe potrzeby, których wcześniej nie jesteśmy w stanie przewidzieć i wtedy musimy reagować natychmiast.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#MichałRadlicki">Jeśli chodzi o dochody MSZ, zawsze bierzemy pod uwagę dwa czynniki: po pierwsze - umowy, które podpiszemy w danym roku, po drugie - różnice walutowe. Z różnic walutowych wynikają nasze niedokładności w wyliczeniach. Ponadto nie zawsze nasze przewidywania co do podpisania umów okazują się trafne.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#MichałRadlicki">Przykładem kraju, w którym występują znaczne wahania walut jest Japonia. Zawsze trudno jest ustalić jak będzie się kształtowała sytuacja w ciągu całego roku.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#MichałRadlicki">Nasze dochody są niedoszacowane w granicach 7–8 proc. Mamy nadzieję, że w roku bieżącym uda nam się to zrobić dokładniej.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#MichałRadlicki">Co do rozporządzenia określającego kwestię wynagrodzeń, jest to temat najważniejszy i najtrudniejszy dla resortu. To rozporządzenie było przedmiotem naszych negocjacji przez ostatnie pół roku z tymi podmiotami, których ono dotyczy. Mam na myśli Ministerstwo Gospodarki, które musi dokonać stosownych uzgodnień z Ministerstwem Transportu i Gospodarki Morskiej oraz z Ministerstwem Łączności. Rozporządzenie dotyczy także Ministerstwa Obrony Narodowej, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Urzędu Ochrony Państwa.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#MichałRadlicki">Zakończyliśmy proces negocjacji wewnątrz spektrum osób, które będą przedstawicielami Rzeczypospolitej za granicą. Złożyliśmy rozporządzenie w sprawie wynagrodzeń złotowych do uzgodnień międzyresortowych. Uzgodnienia są w toku. Otrzymujemy już pierwsze oficjalne odpowiedzi.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#MichałRadlicki">Myślę, że w krótkim czasie będziemy w stanie wprowadzić to rozporządzenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#KrzysztofKamiński">Zanim oddam głos pani Krystynie Szejdakowskiej z Najwyższej Izby Kontroli, poproszę pana przewodniczącego Czesława Bieleckiego o wyjaśnienie powodów nieobecności ministra spraw zagranicznych i jego zastępców.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#CzesławBielecki">Mogę przekazać państwu informację, którą otrzymałem wczoraj od ministra Andrzeja Ananicza. Otóż minister Bronisław Geremek obecny jest na Konferencji Międzyrządowej w Luksemburgu, a sekretarz stanu w MSZ Andrzej Ananicz musi uczestniczyć w dzisiejszym posiedzeniu rządu. Podsekretarz stanu Janusz Stańczyk jest członkiem delegacji przebywającej w Bonn. Spowodowało to sytuację, w której MSZ delegowało swojego dyrektora generalnego na posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#KrzysztofKamiński">Wydaje mi się, że absolutoryjne posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych wymaga, aby jeden z wiceministrów był na nim obecny.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#KrzysztofKamiński">Oddaję głos dyr. Krystynie Szejdakowskiej z NIK.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#KrystynaSzejdakowska">Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie oceniła wykonanie budżetu przez MSZ, niemniej jednak nie złożyła gratulacji resortowi, jak można by sądzić z niektórych wypowiedzi. Część spraw została wręcz przedstawiona błędnie. W ogóle nie składaliśmy wniosków w sprawie aktów normatywnych dotyczących wynagrodzeń.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#KrystynaSzejdakowska">Pozwolę sobie wypowiedzieć kilka uwag krytycznych. W kategoriach stosowanych przez Najwyższą Izbę Kontroli, w ramach pozytywnych ocen, MSZ jest zakwalifikowane w drugiej grupie. Przejdę teraz do szczegółów dotyczących naszych zarzutów.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#KrystynaSzejdakowska">Pierwszy zarzut dotyczył zbyt późnego przekazania placówkom planów finansowych, przy czym mówiliśmy o planach finansowych wydatków na inwestycje i trwałe ulepszenia. Nie chodzi o całość spraw finansowych. Ma to kolosalne znaczenie, jeśli przekazuje się informacje w 50 dni od ogłoszenia ustawy budżetowej.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#KrystynaSzejdakowska">Ustawa budżetowa była ogłoszona 6 marca. Jeżeli weźmie się pod uwagę czas trwania procedur przewidzianych przez ustawę o zamówieniach publicznych, to każdy zrozumie, że takie opóźnienie jest bardzo poważne. Sądzę, że tym m.in. można tłumaczyć, iż środki na inwestycje zostały wykorzystane tylko w 64 proc. Sprawa ta w tym roku będzie miała szczególne znaczenie, ponieważ ustawa o finansach publicznych przewiduje, że te środki nie mogą przejść na rok następny. Skutki będą takie, jeśli sytuacja się powtórzyła, że środki w ogóle przepadną. Dlatego pozwalam sobie zwrócić uwagę na tę sprawę.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#KrystynaSzejdakowska">Myślę, że powinnam przez chwilę zatrzymać się na sprawach zatrudnienia w Ministerstwie Spraw Zagranicznych. Ta sprawa została pominięta, a NIK stawia zarzut niezgodności z prawem, zatem należałoby sprawę bliżej wyjaśnić. Są dwa aspekty. Pierwszy - to kwestia etatów kalkulacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#KrystynaSzejdakowska">Ministerstwo Spraw Zagranicznych miało przyznane 732 etaty kalkulacyjne dla centrali. Wykorzystało 670 etatów. Nie ma w tym nic niezgodnego z prawem, przy czym chcę powiedzieć, że praktyka, którą zastosowało MSZ, jest zgodna z praktyką, którą stosuje znaczna liczba ministerstw. Ponieważ etaty kalkulacyjne nie są wielkością dyrektywną, można dzięki temu, że ma się więcej etatów kalkulacyjnych, a mniej zatrudnionych dać wyższe wynagrodzenie.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#KrystynaSzejdakowska">My to rozumiemy, ponieważ rzeczywiście wynagrodzenia w MSZ są skromne. Najwyższa Izba Kontroli w tej sprawie sformułowała uwagi w ogólnej analizie wykonania budżetu. Chciałabym odczytać fragment z tej ogólnej analizy.</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#KrystynaSzejdakowska">„Już w 1997 roku NIK wnioskowała o przeprowadzenie analizy faktycznego zatrudnienia w państwowej sferze budżetowej w celu dostosowania liczby etatów kalkulacyjnych w poszczególnych częściach budżetowych do rzeczywistego stanu zatrudnienia bez zmniejszania z tego tytułu środków na wynagrodzenia. Wyniki kontroli dowodzą, że stan faktyczny nie uległ zmianie”.</u>
          <u xml:id="u-6.8" who="#KrystynaSzejdakowska">Podkreślam, że NIK absolutnie nie postuluje zmniejszenia środków na wynagrodzenia, jak się to nam czasami usiłuje imputować w dyskusjach na te tematy. Ministerstwo Spraw Zagranicznych postępuje tak jak inne ministerstwa, ale ponadto robi jeszcze jedną rzecz, która jest nielegalna. Limitowane są środki tylko w centrali, natomiast nie są limitowane środki na placówkach. Zatem opłaca się zrobić taki manewr niezgodny z prawem, żeby ze środków przeznaczonych dla placówek płacić osobom zatrudnionym faktycznie w centrali. To ma miejsce.</u>
          <u xml:id="u-6.9" who="#KrystynaSzejdakowska">Uważamy, że co najmniej 264 tys. zł zostały wydane nieprawidłowo w ten sposób, że wliczono do osób pracujących na placówkach osoby faktycznie pracujące w centrali. Dotyczy to przede wszystkim aplikantów i osób w tzw. dyspozycji.</u>
          <u xml:id="u-6.10" who="#KrystynaSzejdakowska">Następna kwestia dotyczy aktów wykonawczych. Pan dyr. Michał Radlicki mówił o akcie normatywnym dotyczącym wynagrodzeń. Najwyższa Izba Kontroli w ogóle się tą sprawą nie zajmowała, bo nie mamy żadnych zastrzeżeń. Natomiast od 7 lat NIK systematycznie domaga się wydania przepisów, które określają zasady leczenia się osób, które przebywają na placówkach, koszty leczenia, koszty leków oraz koszty wynajmu mieszkań, wyposażenia tych mieszkań i remontów. Od siedmiu lat nie możemy doprowadzić do wydania tych aktów. Cały czas świadczenia te realizowane są na podstawie nie obowiązujących aktów normatywnych.</u>
          <u xml:id="u-6.11" who="#KrystynaSzejdakowska">Po zeszłorocznej kontroli budżetowej minister spraw zagranicznych zobowiązał się, że przedstawi Radzie Ministrów projekty aktów normatywnych do września 1998 roku. Tego jednak nie uczynił.</u>
          <u xml:id="u-6.12" who="#KrystynaSzejdakowska">Następna sprawa dotyczy zaliczek. Przyjmuje się zasadę, że zaliczki na wszelki wypadek powinny być w ambasadach w wysokości 25 proc. ich całorocznego budżetu. Zasada ta jest ze wszech miar słuszna dla placówek, które nie mają żadnych innych dochodów. Natomiast jest znaczna część placówek, które mają olbrzymie dochody z tytułu opłat konsularnych i mogą z tych dochodów pokrywać swoje wydatki. Nie ma najmniejszego powodu, żeby te placówki otrzymywały takie olbrzymie zaliczki.</u>
          <u xml:id="u-6.13" who="#KrystynaSzejdakowska">Najwyższa Izba Kontroli dokonała wyliczeń w odniesieniu do trzech placówek: w Kolonii, Berlinie i Chicago. Uważamy, że zupełnie bezzasadnie zamrożonych jest ponad 4 mln zł. Nie ma żadnych podstaw, żeby zamrażać środki w sytuacji, kiedy mamy deficyt budżetowy, którego obsługa bardzo dużo kosztuje.</u>
          <u xml:id="u-6.14" who="#KrystynaSzejdakowska">Jest dla nas zupełnie nieczytelny argument o blokowaniu konta. Jeżeli ambasadzie grozi blokada konta, to tym bardziej należy mieć na tym koncie jak najmniej pieniędzy. Być może nie zrozumieliśmy tego wyjaśnienia.</u>
          <u xml:id="u-6.15" who="#KrystynaSzejdakowska">Kolejna kwestia dotyczy funkcjonowania resortowej komisji orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny budżetowej. Ta komisja praktycznie nie działa. Niewiele spraw załatwia. Problem polega na tym, że okres przedawnienia spraw, które są skierowane do komisji, jest niezwykle krótki. Nie można wydać orzeczenia o karze, jeżeli od końca roku, w którym ujawniono naruszenie dyscypliny, minął rok.</u>
          <u xml:id="u-6.16" who="#KrystynaSzejdakowska">Oznacza to, że we wszystkich sprawach, które skierowaliśmy do komisji orzekającej w Ministerstwie Spraw Zagranicznych, już nie da się wydać orzeczeń. Jeżeli komisja nie działa, jest to faktyczne zignorowanie możliwości wyciągnięcia konsekwencji wobec osób, które naruszyły dyscyplinę budżetową. Jak wiadomo, naruszenie dyscypliny budżetowej to nie jest każda niezgodność z prawem budżetowym, lecz są to poważniejsze sprawy.</u>
          <u xml:id="u-6.17" who="#KrystynaSzejdakowska">Chciałabym zwrócić uwagę na jeszcze jeden fakt. Mianowicie nieprawidłowość w MSZ polegała na tym, że członkowie komisji zostali powołani przez dyrektora generalnego w sytuacji, kiedy przepisy wymagają, żeby powoływał ich minister. To nie jest czysta niezgodność z prawem. Problem polega na tym, że komisja dyscyplinarna orzeka przede wszystkim w sprawach, które nadzoruje dyrektor generalny, bowiem to dyrektor generalny sprawuje nadzór nad wydatkami ponoszonymi przez resort, nad zamówieniami publicznymi. Nie może więc osoba, która odpowiada za gospodarowanie majątkiem w danej jednostce organizacyjnej, powoływać do komisji orzekającej osób, które mają oceniać m.in. działalność dyrektora generalnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#KrzysztofKamiński">Dziękuję pani dyrektor. To były bardzo istotne uwagi.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#KrzysztofKamiński">Czy przed głosami parlamentarzystów pan dyrektor chciałby się ustosunkować do zarzutów NIK?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#MichałRadlicki">Chciałbym ustosunkować się do kwestii opóźnień i wykonania w 64 proc. naszych inwestycji i remontów, a także do problemu zatrudnienia. Od lat poważnym problemem w MSZ jest zatrudnienie w sferze dotyczącej technicznej obsługi i infrastruktury resortu. Najwyższa Izba Kontroli nałożyła na MSZ zobowiązanie, aby aplikanci zostali włączeni do Ministerstwa Spraw Zagranicznych, co zabiera nam ponad 20 etatów.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#MichałRadlicki">Nadzór nad kwotą ponad 50 mln zł i nad majątkiem skarbu państwa o wartości prawie 1,5 mld zł sprawuje w MSZ 7 osób. Siedem osób jest odpowiedzialnych za inwestycje i remonty. Nie jest prawdą, że spóźnienie 10–15-dniowe w przekazywaniu planów inwestycyjnych do placówek może spowodować, iż inwestycje realizowane są zaledwie w 64 proc. Przyczyną tego stanu rzeczy jest to, iż ludzie odpowiedzialni za tę działalność są na granicy wydolności.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#MichałRadlicki">W bieżącym roku przekroczymy limit zatrudnienia, m.in. z tego powodu, że zostaliśmy zobowiązani do włączenia 20 aplikantów do stanu etatowego MSZ. Blokuje to przyjmowanie nowych ludzi do resortu.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#MichałRadlicki">Jeśli chodzi o zasady regulujące koszty leczenia osób przebywających na placówkach i wynajmu mieszkań, to rozporządzenie, o którym wspomniałem, rozwiązuje tę kwestię.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#MichałRadlicki">Co do problemu zaliczek podkreślam, że wypełniliśmy zobowiązania nałożone przez Najwyższą Izbę Kontroli i wycofaliśmy część pieniędzy.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#MichałRadlicki">Jeśli chodzi o nadzór nad rzecznikiem dyscyplinarnym, do tej pory w większości ministerstw i urzędów centralnych nie było jasności co do tej sprawy. Rozumiem, że w tej chwili zostało to określone i przyjmujemy tę uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#KrzysztofKamiński">Dziękuję panu dyrektorowi. Otwieram debatę poselską.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#LonginPastusiak">Mam pytanie i do pana dyrektora Michała Radlickiego i do pani dyrektor Krystyny Szejdakowskiej. Jeżeli obywatel polski za granicą znajduje się w sytuacji losowej, polskie placówki udzielają mu pożyczki. Są to znaczne sumy. Równocześnie jest bardzo niski poziom ściągalności długów. Znane mi są przypadki osób, które zaciągały kilkakrotnie pożyczki i nie zwracały ich.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#LonginPastusiak">Kilka lat temu zwracałem się z interpelacją poselską do ministra spraw zagranicznych w tej sprawie. Ponieważ w sprawozdaniu z wykonania budżetu nie znalazłem żadnej informacji na ten temat, mam pytanie, czy pan dyrektor dysponuje informacjami na temat zaległości, jakie obywatele polscy mają wobec Ministerstwa Spraw Zagranicznych z tytułu zaciągniętych i nie zwróconych pożyczek.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#LonginPastusiak">Czy są jeszcze inni dłużnicy MSZ? Mam na myśli instytucje. Przewodniczący Krzysztof Kamiński wspomniał o 100 tys. dolarów, które Ministerstwo Gospodarki winne jest resortowi spraw zagranicznych.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#LonginPastusiak">Sprawozdanie Ministerstwa Spraw Zagranicznych z wykonania budżetu jest bardzo szczegółowe i ma dobrą konstrukcję. Uważam jednak, że powinno zawierać spis treści.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#LonginPastusiak">Pytanie pod adresem pani dyrektor Krystyny Szejdakowskiej jest następujące. Na s. 8 „Informacji o wynikach kontroli wykonania budżetu państwa w 1998 roku” w pkt. 6 pisze się:</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#LonginPastusiak">"odstąpienie od niezgodnego z prawem kwalifikowania osób zatrudnionych w centrali ministerstwa do pracowników zatrudnionych poza granicami kraju i obciążania wydatków placówek zagranicznych wydatkami na wynagrodzenia tych pracowników”.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#LonginPastusiak">Czy można prosić o wyjaśnienie tej sprawy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#KrystynaSzejdakowska">Jeśli chodzi o pożyczki, piszemy o tym na s. 16 dokumentu: „Z ogólnej kwoty pożyczek udzielonych w 1998 roku - 827,4 tys. zł, na koniec roku pozostało nie spłaconych 290 tys. zł, to jest 35 proc.”.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#KrystynaSzejdakowska">Oceniamy, że został opracowany system ściągania pożyczek. Nie jest to łatwa sprawa, ponieważ koszty sądowe są znaczne. Mamy zarzuty co do sposobu ewidencji komputerowej. W trakcie kontroli stwierdziliśmy, że do ewidencji komputerowej nie wprowadzono 628 osób, którym zostały udzielone pożyczki w kwocie 138 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#KrystynaSzejdakowska">Podsumowując, NIK stwierdza, że egzekwowanie należności uległo poprawie, natomiast ewidencja pożyczek nadal budzi nasze zastrzeżenia.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#KrystynaSzejdakowska">Co do sformułowania na s. 8 dokumentu, o którego wyjaśnienie pan prosi, przede wszystkim przepraszam za hermetyczny język. Wspomniałam o tym w trakcie swojej pierwszej wypowiedzi. Osobno należy traktować pracowników zatrudnionych w centrali i osobno pracowników zatrudnionych na placówkach, ponieważ są to dwa różne fundusze.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#KrystynaSzejdakowska">Pracownicy zatrudnieni w centrali podlegają temu samemu reżimowi co pracownicy innych ministerstw, natomiast wynagrodzenia pracowników będących na placówkach nie podlegają limitowaniu ustawowemu. Żeby podwyższyć wynagrodzenia w centrali, ze środków, które są przeznaczone na wynagrodzenia i na utrzymanie placówek, płaci się wynagrodzenia osobom, które faktycznie świadczą pracę w ministerstwie. Są to głównie aplikanci i osoby pozostające w dyspozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#MichałRadlicki">Jeśli chodzi o ściągalność pożyczek, zależy ona w dużej mierze od techniki, jaką posiadamy. Zdarzało się, że ta osoba zaciągała trzy pożyczki w trzech różnych krajach. Informacja o tym dotarła do poszczególnych placówek za późno, żeby można było wyeliminować tego typu praktyki.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#MichałRadlicki">Jesteśmy w trakcie konstruowania systemu komputerowego, który umożliwiłby szybkie przekazywanie informacji.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#MichałRadlicki">Jeśli chodzi o aplikantów, wychodziliśmy z założenia, że aplikacja składa się z dwóch części, z okresu, w którym aplikant przebywa w centrali ministerstwa i z okresu, kiedy przebywa na placówce zagranicznej. Aplikantów traktowaliśmy jako osoby bardziej związane z placówkami, ponieważ staż na placówce przeważnie jest dłuższy niż okres w centrali.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#MichałRadlicki">Dyspozycja Najwyższej Izby Kontroli dotyczyła tego, żeby MSZ traktowało aplikantów jako osoby związane z centralą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#KrzysztofKamiński">Chciałbym prosić o wyjaśnienie, kto podjął decyzję, że wypłaty odszkodowań zasądzanych przez Europejski Trybunał Praw Człowieka w Strasburgu mają się odbywać poprzez budżet resortu spraw zagranicznych, a nie np. budżet Ministerstwa Finansów czy Ministerstwa Skarbu Państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#MichałRadlicki">Taka była decyzja Rady Ministrów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#AntoniKobielusz">W informacji ministerstwa na s. 16 mówi się o tym, że bardzo niskie środki w wysokości 85 tys. zł przeznaczone na kolonie i obozy dla młodzieży polonijnej w kraju zostały zmniejszone decyzją wewnętrzną do 70 tys. zł. Wiem, że dla polskich dzieci w Irkucku, w Nowosybirsku jedną z podstawowych barier jest wysoki koszt związany z dojazdem do granicy. Z materiału MSZ wynika, że nie wszystkie środki zostały wykorzystane, a przecież potrzeby są ogromne.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#AntoniKobielusz">Czy są jakieś przeszkody prawne, które utrudniają wydatkowanie tych pieniędzy?</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#AntoniKobielusz">Kolejna uwaga dotyczy środków przeznaczonych na szkolnictwo polskie za granicą. Dotacja dotyczyła wspierania organizacji polonijnych i parafii w zakresie wyposażania punktów szkolnych i szkół w pomoce naukowe, drobnych remontów sal lekcyjnych, pomocy materialnej dla najbiedniejszych nauczycieli, organizowania konkursów i olimpiad wiedzy o Polsce.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#AntoniKobielusz">Pojawia się kwestia racjonalności wydatkowania tych środków. Często utrzymanie polskiego nauczyciela daleko za granicą jest bardzo kosztowne, natomiast niewielkie środki przeznaczone dla miejscowych nauczycieli mających kwalifikacje do nauki mogą znacznie pomóc w tej sytuacji. Czy rzeczywiście kierunek, który przyjęto, jest racjonalny?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#LonginPastusiak">Chciałbym zareagować na uwagę pana przewodniczącego Krzysztofa Kamińskiego dotyczącą funduszu odszkodowań zasądzonych przez Trybunał w Strasburgu. O ile pamiętam, dotychczas wypłacono odszkodowania z rezerwy budżetowej Rady Ministrów. Mam wątpliwości, podobnie jak pan przewodniczący, czy taka pozycja powinna znajdować się w budżecie Ministerstwa Spraw Zagranicznych.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#LonginPastusiak">Z reguły skargi dotyczą Ministerstwa Sprawiedliwości w związku z opieszałością systemu sprawiedliwości. Resorty, które są odpowiedzialne, powinny wypłacać odszkodowania. Nie rozumiem, dlaczego ma to obciążać budżet MSZ.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#KrzysztofKamiński">Zgadzam się z opinią pana posła. Jeśli jest to decyzja rządu, chciałbym poznać datę podjęcia tej decyzji i formę prawną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PawełGraś">Mam pytanie dotyczące rozdziału obejmującego integrację z Organizacją Traktatu Północnoatlantyckiego. Prosiłbym o wyjaśnienie wydatków przeznaczonych na zakup sprzętu i materiałów niezbędnego wyposażenia placówki. Jest to znaczna kwota.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#KrzysztofKamiński">Proszę dyrektora Michała Radlickiego o udzielenie odpowiedzi na pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#MichałRadlicki">Odpowiadam na pytanie dotyczące kolonii i obozów dla młodzieży polonijnej oraz szkolnictwa polskiego za granicą. Ministerstwo Spraw Zagranicznych finansuje tylko część procedury organizacyjnej kolonii, mianowicie dowóz dzieci oraz ewentualnie czas oczekiwania na środki transportu. Pomoc, jakiej jest w stanie udzielić MSZ, jest niewielka i dotyczy przede wszystkim dzieci ze Wschodu.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#MichałRadlicki">Część środków przeznaczyliśmy na zwiększenie dotacji na szkolnictwo polskie za granicą. Pieniądze te są przeznaczone głównie na kształcenie nauczycieli na Wschodzie. Organizujemy także olimpiady i konkursy wiedzy o Polsce.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#MichałRadlicki">Jeśli chodzi o odszkodowania wypłacane przez MSZ, w kompetencjach resortu leży reprezentowanie Rzeczypospolitej przed organami Trybunału w Strasburgu. W MSZ jest trzyosobowa komórka, która zajmuje się rozpatrywaniem skarg. Stąd zapewne wynika decyzja Rady Ministrów, żeby w ślad za merytorycznym zaangażowaniem szły również wypłaty z MSZ.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#MichałRadlicki">Jeśli chodzi o usługi materialne dla NATO, w zeszłym roku wprowadziliśmy się do Kwatery Głównej NATO. Początkowo dostaliśmy tzw. łącznik Vernera, który musieliśmy wyposażyć w zupełnie podstawowe rzeczy. W końcu ub. roku wpłaciliśmy pierwsze składki na naszą nową siedzibę w Kwaterze Głównej NATO. W tym roku koszty materialne będą niższe o tę część opłaconą w roku ubiegłym. Wzrosną nasze składki i koszty wynikające z przebudowy pawilonu, w którym się znajdujemy. Są to znaczne kwoty związane m.in. z wprowadzeniem tajnej łączności z NATO i UZE.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#KrzysztofKamiński">Proponuję, aby Komisja przyjęła następujące stanowisko:</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#KrzysztofKamiński">„W dniu 22 czerwca 1999 roku Komisja Spraw Zagranicznych rozpatrzyła sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 1998 roku w częściach dotyczących Ministerstwa Spraw Zagranicznych (część 32) oraz rezerw celowych (część 83, poz. 42, 43 i 47).</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#KrzysztofKamiński">Komisja po przeanalizowaniu przedłożonych dokumentów oraz zapoznaniu się z informacją o wynikach kontroli NIK postanowiła rekomendować przyjęcie sprawozdania”.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#KrzysztofKamiński">Kto z posłów jest za przyjęciem takiego stanowiska Komisji?</u>
          <u xml:id="u-21.4" who="#KrzysztofKamiński">W głosowaniu 13 posłów wypowiedziało się za przyjęciem stanowiska Komisji, nikt nie był przeciwko, 1 poseł wstrzymał się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-21.5" who="#KrzysztofKamiński">Stwierdzam, że Komisja postanowiła rekomendować przyjęcie sprawozdania z wykonania budżetu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#CzesławBielecki">Ponieważ powinniśmy przyjąć plan pracy Komisji na II półrocze br., chciałbym prosić, aby w pokoju Sekretariatu Komisji składali państwo propozycje tematów. Otrzymali państwo wstępny projekt przyszłych tematów posiedzeń Komisji, do którego można nanosić korekty.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#CzesławBielecki">Zwracam uwagę posłów na dwa najbliższe tematy. W lipcu odbędzie się posiedzenie poświęcone stosunkom polsko-niemieckim oraz rozpatrzeniu rozszerzonej odpowiedzi na dezyderat nr 3 Komisji w sprawie odszkodowań dla Polaków represjonowanych przez III Rzeszę. We wrześniu przewidujemy posiedzenie poświęcone koordynacji polityki rządu w dziedzinie integracji europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#CzesławBielecki">Mam propozycję, żebyśmy przyjęli dzisiaj zaproponowany plan pracy Komisji, a uwagi można będzie wnosić w trakcie realizacji. Przedstawiony dzisiaj plan pracy został przyjęty przez pluralistyczne prezydium Komisji i może być uzupełniony.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#LonginPastusiak">Myślę, że w tej fazie powinniśmy wprowadzić pewną modyfikację. Chodzi mi o temat - ocena przeglądu umów międzynarodowych pod kątem zgodności z postanowieniami konstytucji. Termin konstytucyjny upływa 17 października br., należałoby więc odbyć posiedzenie Komisji wcześniej niż 5 października, jak to zostało zaplanowane. Może powinniśmy zorganizować to spotkanie we wrześniu.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#LonginPastusiak">Wydaje mi się, że w pracach Komisji powinniśmy uwzględnić jeszcze jedną ważną sprawę. Pod znakiem zapytania jest przyszłość Unii Zachodnioeuropejskiej i naszej polityki wobec europejskiej tożsamości obronnej. Dobrze byłoby wprowadzić ten temat na jedno z posiedzeń Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#CzesławBielecki">Proponuję podjęcie tego tematu przy okazji omawiania stosunków polsko-amerykańskich po przyjęciu Polski do NATO.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#LonginPastusiak">Jest to dobra propozycja.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#LonginPastusiak">Brakuje mi również tematyki azjatyckiej w pracach Komisji. Azja odgrywa ważną rolę w polskich interesach.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#LonginPastusiak">Ostatnia propozycja zawarta w planie pracy to pierwsze czytanie poselskiego projektu uchwały w sprawie wojny w Jugosławii. Przeczytałem projekt tej uchwały i stwierdzam, że jest ona nieaktualna, ponieważ była formułowana przed zakończeniem wojny w Jugosławii.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#LonginPastusiak">Proponuję, żeby zastąpić ten temat informacją rządu o stanie realizacji rezolucji Rady Bezpieczeństwa wobec Jugosławii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#CzesławBielecki">Jeżeli nie ma sprzeciwu, proponuję, żebyśmy przyjęli plan pracy z uzupełnieniami. Nie widzę sprzeciwu. Stwierdzam, że plan pracy został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#CzesławBielecki">Zamykam posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>